Alanvaihto merkonomiksi. Toimistoalan ilmapiiri?

merkonomiksi84

Harkitsen vakavissani alanvaihtoa (nyk. lähihoitaja) merkonomiksi/toimistosihteeriksi. Niin kyllästynyt kireään ilmapiiriin ja selkään puukottamiseen mitä hoitoalalla on! Siksi kysyn nyt tärkeän kysymyksen:

Onko toimistotyö mukavaa/rentoa? Onko työ liukuhihnamaisen kiireistä? Ja se tärkein kysymys: minkälainen on ilmapiiri yleensä, esim. jossain tilitoimistossa?

En vielä osaa sanoa haluanko mihinkään osastonsihteerin virkaan sairaaloihin, kun on kuulemma tosi stressaavaa, mutta saa toki kertoa siitäkin kokemuksia! Kiitos etukäteen vastauksista!

3

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimistoalan.työtön

Toimistoalan työpaikoista on todella kova kilpailu, työpaikkoja vähän valtavaan hakijamäärään verrattuna. Toimistoalan sanotaankin olevan ns. kuihtuva ammattiala. Ehkä kannattaisi opiskella ennemmin jotain ict-alan tutkintoa?

• fdgfhjkjyuse

Minäkin suosittelen ICT-alaa. Tilitoimistoissa robotiikka alkaa hyvin pian vallata alaa, ja hyvästä työilmapiiristä voi tällä huonosti palkatulla ja naisvaltaisella alalla vain haaveilla. Kirjanpitäjän työ on myös usein hyvin kiireistä ja stressaavaa.

• swgregqe

Myyttihän tuo tilitoimistoalan kiireellisyys alkaa olla. Itse olen ollut kolmessa tilitoimistossa töissä, eikä missään ole koskaan ollut mihinkään kiire. Nämä ohjelmathan sen kirjanpidon jo nykyään tekee, kirjanpitäjän työ on lähinnä tsekata että kaikki on suunnilleen sinne päin ja tehdä kuukausi- ja vuosi-ilmoitukset. Enemmänkin alalla tuntuu olevan joku meriitti, kuka tekee pisimpää päivää ja milloin ollaan viikonloppuisinkin töissä, mutta kyllä sitä neljältä pääsee töistä tilinpäätösaikanakin, kun tekee työt vain tehokkaasti ja käyttää ohjelmia hyväksi. 90% tilitoimiston asiakkaista on muutaman hengen pk-yrityksiä, joiden kuukausikirjanpitoon ei nykyvehkeillä mene tuntia kauempaa ja tilinpäätökseen veroilmoituksineen ehkä pari tuntia. Se on tietysti totta että jos ei oikein tietokonene käyttöä hallitse, niin saahan noihin aikaa sitten kulumaan.

Ei sitä kouluttautumista tälle alalle voi suositella. Tilitoimistoalan työntekijämäärä on alkanut jo laskea, eikä kyllä muullekaan toimistoalalle enää töitä sillä tavalla synny. Nykyisille tekijöille kyllä töitä vielä on ehkä jonkun 10-15 vuotta, mutta uusilla voi olla aika hankalaa. Katso mieluummmin jotain muita hommia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      209
      1628
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      140
      1394
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1143
    4. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      55
      1025
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1005
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      932
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      913
    8. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      840
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31