Hyväksytty säillytyspaikka?

Minä

Ostolupa hakemuksessa kysytytään onko säiltyspaikka hyväksytty vaiko ei... Mitäköhän tämä käytännössä tarkoittaa? Tarviiko laittaa kumpaankaan ruksia?

10

2237

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuomo

Säilytyspaikan hyväksyntä tarkoittaa että poliisiviranomainen on käynyt kotonasi katsomassa ja hyväksymässä säilytyspaikan tarkoitusta varten. Jos poliisi ei ole käynyt toteamassa asiaa, säilytyspaikkaa ei tällöin ole hyväksytty.

• Termis

vastaus näyttää olevan ei ja pitää se ruksia. Kohta tarkoittaa sitä, että onko poliisi joskus käynyt paikan päällä tarkistamassa/hyväksymässä säilytyspaikan ja jos on niin onko se hyväksytty.

• Tämä on tarkoitettu lähinnä keräilijöitä varten.
      Rasti "ei hyväksytty" kohta.

• ed24

laita siihen toiseen kohtaan lukollinen kaappi se riittää.ekaan älä laita mitään se on keräilijöille

• Minä

Jos hommaan aseeseen liipaisinkaarilukon, tarviiko asetta silti säilyttää lukitussa kaapissa?

• Termis

106 §
        Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

Ampuma-asetta tulee säilyttää lukitussa paikassa tai muuten lukittuna taikka siten, että ampuma-aseeseen kuuluvaa aseen osaa säilytetään erillään. Ampuma-asetta ja aseen osia ei näinkään säilytettyinä saa pitää paikassa, josta ne ovat helposti anastettavissa.

eli liipasinkaarenlukkoa käyttäessä pitää aseesta ottaa jokin toiminnan estävä osa myös pois.

• AndyS
        Termis kirjoitti:

106 §
        Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

Ampuma-asetta tulee säilyttää lukitussa paikassa tai muuten lukittuna taikka siten, että ampuma-aseeseen kuuluvaa aseen osaa säilytetään erillään. Ampuma-asetta ja aseen osia ei näinkään säilytettyinä saa pitää paikassa, josta ne ovat helposti anastettavissa.

eli liipasinkaarenlukkoa käyttäessä pitää aseesta ottaa jokin toiminnan estävä osa myös pois.

Ei tarvitse. Asehan on tällöin "muuten lukittuna", joka siis on vaihtoehto purkamiselle ja lukitussa paikassa säilyttämiselle. Siinähän sanotaan "taikka" eikä "ja".

Lain perusteluteksteissä jopa mainitaan esimerkkinä riittävästä tavasta revolveri, jonka rulla olisi lukittu auki munalukolla. Jos kerran tällainen kelpaa, niin miksi liipasinkaarilukko ei muka kelpaisi?

• Termis
        AndyS kirjoitti:

Ei tarvitse. Asehan on tällöin "muuten lukittuna", joka siis on vaihtoehto purkamiselle ja lukitussa paikassa säilyttämiselle. Siinähän sanotaan "taikka" eikä "ja".

Lain perusteluteksteissä jopa mainitaan esimerkkinä riittävästä tavasta revolveri, jonka rulla olisi lukittu auki munalukolla. Jos kerran tällainen kelpaa, niin miksi liipasinkaarilukko ei muka kelpaisi?

juu kun oikein huolellisesti lukee ja ajattelee vielä päälle niin noihan se on =D

• Metsämies
        AndyS kirjoitti:

No jos tarkkoja ollaan, pelkkä liipaisinkaarilukko ei riitä! Aseen tulee olla säilytysessä sellaisessa paikassa, että sitä ei ole helppo anastaa. Jos ase on piilossa kaapissa (ei lukitussa) liipaisinkaarilukko riittää. Näkyvillä asetta ei tule säilyttää. Lain mukaan riittää lukitsematonkin kaappi vaikka aseessa ei olisi liipaisinkaarilukkoa tai se olisi purettuna eri paikkoihin

• Custom
        Metsämies kirjoitti:

No jos tarkkoja ollaan, pelkkä liipaisinkaarilukko ei riitä! Aseen tulee olla säilytysessä sellaisessa paikassa, että sitä ei ole helppo anastaa. Jos ase on piilossa kaapissa (ei lukitussa) liipaisinkaarilukko riittää. Näkyvillä asetta ei tule säilyttää. Lain mukaan riittää lukitsematonkin kaappi vaikka aseessa ei olisi liipaisinkaarilukkoa tai se olisi purettuna eri paikkoihin

Entäpä liipasinkaarilukko joka on pultattu kodin seinän runkorakenteisiin lukon sisältä. Näin ase on esillä mutta lukittuna eikä helposti vietävissä? Tiedän että tämä alkaa olla sanahelinää ja turhiakin yksityiskohtia mutta itse säilytän pitkiä aseita näin. Lyhyet ovat sitten poliisin hyväksymässä metallikaapissa. t Custom

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe