MTV3:"paljonko pitäisi olla rahaa säästössä"

Asko751t

eri ikävuoskymmeninä rahaa tilillä?
Paljonko 40 tai 60 tai 80 tai 90-vuotiaana?

28

636

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KrPennonen

Rahaa säästössä? Siis rahana? Kysymys vaatisi hieman laajempaa tulkintaa!

• Kokonaistilanne ratkaisee. Eläkkeen suuruus, velat, sairaudet. Erittäin henkilökohtainen kysymys.

• Ei käteistä kannata pitää normaali- tai säästötileillä kovin suuria määriä, vaan pitää sijoittaa tuottavasti pitäen pientä käteiskassaa tilillä vain hätätilanteita ja äkillisiä sijoittamistilaisuuksia varten.

• No, jaa. Jos ajatellaan pelkästään rahaa, minimissään sitä pitäisi olla säästössä sen verran, että hautajaiskulut tulee katetuiksi.

• maissiiii

Tähän ajatukseen olen itsekin taipuvainen,

Anoppini asui aikoinaan palvelutalossa,
        hoidin hänen asioitaan, myös raha-asioita,
        usein kuulin hänen sanovan, ota vain sieltä tililtä jos jotain tarvitset,
        kunhan pidät huolta, että sieltä löytyy arkkurahat kun niitä tarvitaan.
        Eipä tarvinut koskaan tililtä mitään ottaa ja arkkurahat löytyivät, kun se aika tuli.

• maissiiii kirjoitti:

Tähän ajatukseen olen itsekin taipuvainen,

Anoppini asui aikoinaan palvelutalossa,
        hoidin hänen asioitaan, myös raha-asioita,
        usein kuulin hänen sanovan, ota vain sieltä tililtä jos jotain tarvitset,
        kunhan pidät huolta, että sieltä löytyy arkkurahat kun niitä tarvitaan.
        Eipä tarvinut koskaan tililtä mitään ottaa ja arkkurahat löytyivät, kun se aika tuli.

maissi
        Ihmettelen suuresti tuota, kun kirjoitat, että mitään ei koskaan tarvinnut anopin tililtä ottaa. Eikö hän tarvinnut ulkopuolista lääkäriä, jalkahoitajaa, parturia, vaatteita, takseja, hygieeniaan liittyvää, synttäri- tai nimipäiväjuhliin kakkutarjoilua jne. Veljeni ja äitini kuittaa näitä asioita, ainakin osan, omilla rahoillaan. Minun eläkkeeni ei edes riittäisi satojen eurojen hammaslääkärimaksuihin. Tietysti jos itsellä on varaa maksaa, antaa arkkurahan kertyä. Sitäpaitsi kaikki haudataan oli rahaa tai ei.

• maissiiii
        2lesken kirjoitti:

maissi
        Ihmettelen suuresti tuota, kun kirjoitat, että mitään ei koskaan tarvinnut anopin tililtä ottaa. Eikö hän tarvinnut ulkopuolista lääkäriä, jalkahoitajaa, parturia, vaatteita, takseja, hygieeniaan liittyvää, synttäri- tai nimipäiväjuhliin kakkutarjoilua jne. Veljeni ja äitini kuittaa näitä asioita, ainakin osan, omilla rahoillaan. Minun eläkkeeni ei edes riittäisi satojen eurojen hammaslääkärimaksuihin. Tietysti jos itsellä on varaa maksaa, antaa arkkurahan kertyä. Sitäpaitsi kaikki haudataan oli rahaa tai ei.

Totta kait otin kaiken tarpeellisen mitä hänen hoitoonsa tarvittiin,
        mutta tässä hänen sanomisessaan "ota sieltä tililtä jos jotain tarvitset"
        oli kyse siitä, että jos olisin itse ollut rahan tarpeessa, niin piikki olisi ollut auki.

Jouluisin mummo jakoi rahaa jälkeläisilleen lahjoina, järjestin kaiken hänen toiveensa mukaan,
        viimeisenä jouluna hän pyysi hankkimaan kauniit kortit ja yhdessä värssyt kirjoitimme ja rahat korttien väliin, kaikille oli sama summa, nyt oli suurempi kuin edellisinä jouluina ja sen lisäksi hän halusi itse jokaiselle korttinsa antaa käteen. Oma joulujuhla pidettiin hyvissä ajoin ennen joulua, porukalla vietiin syötävät ja juotavat. Sitten seuraavan keväänä hän kuoli.

• näin-surkeeta-on

alotukseen,,,,

paljon pitäisi olla
      mutta
      kenellä on paljon,
      ei ainakaan kenelläkään tavallisella tuunarilla,
      palkat on pieniä,
      on liikaa pätkätöitä,
      työttömyyttä välillä,
      rahaa on vain Sipilällä ja vastaavilla valtion miljoonien kähmijöillä omiin firmoihinsa,
      tuunarit maksaa niitten aiheuttamat valtion menot,
      joten surkeeta tulee olemaan liian monella kansalaisella yhteiskunnasamme,
      vain köyhyyttä se teettää eriarvoistettu yhteiskunta,

• Haitanneeko

Mitä enemmän meillä on rikkaita sitä paremmin yhteiskunta voi, en ole kateellinen toisten hyvinvoinnista, itse olen köyhänpuoleinen mutta älyttömän tyytyväinen osaani.

• eikös se riipu siitä kuinka paljon kuluttaa, toiset tarvii enemmän kuin toiset...............tuohon tuskin yksiselitteistä vastausta löytyy.

• turkulainens

Paljonko kannattaa olla 80 kymppisenä?

• VähänSukanVarressa

Kaipa silläkin on jotain merkitystä mitä omistaa, onko asunto, kesämökki ja auto oma vai pankin, tai asuuko vaikka vuokralla omistamatta mitään kiinteää omaisuutta. Omat rahani olen laittanut em. asioihin ja siksi kulut ovat pienemmät kuin hyyryläisillä. Realisoimalla esim. mökin sillä pötkii taas pitkään, nyt se on vuokrattuna suurimman osan vuodesta, sillä itse vietän siellä vain elo-syyskuussa aikaani marjastaen ja sienestäen. Ei kai kukaan rahojaan tileillä makuuta, eihän nykyään edes makseta mitään korkoja säästöistä.

• Turvallistakin

"Makuutan" määräaikaistilillä jossa on suurempi korko. Saan ainakin oman pääoman joskus takaisin. Osakkeissa voi menettää pääomaakin. Rahat on paremmin turvassa määräaikaistilillä. Jos joku asiattomasti pääsisi tililleni netin kautta tekemään tilisiirtoja, ei määräaikaistileillä voi tehdä siirtoja vaan rahat on lukittu määräaikaan asti.

• pikapanona

Tukholmalaisista osapuilleen yksi kymmenestä on kruunumiljonääri noin 100000 euroa pankki-ja sijoitusrahastoissa.
      Itse olen pitänyt , että kymppitonni on hyvä olla kaikenvarana.

• puolimilliäkämpässä

siellä taitaa prosentuaalisesti olla aika paljon vähemmän omistusasuntoja kuin Suomessa, joten joutaa sitä rahaa enemmän tileille

• KrPennonen

Vaimoni ajatusmailma on tuossa suhteessa pelkistynyt.
      Aika ajoin ilmoittelen hänelle kokonaistaloutemme tilanteen ja varsinkin muutokset mutta se ei tunnu kiinnostavan häntä.

Ainoa mikä häntä kiinnostaa on yhteisen käyttelytilimme saldo suunnilleen. Vaimoni loikkisi seinille jos em. tilin saldo laskisi edes lähelle hänen 6 x kuukauden nettoeläkettään.
      Hänen korttinsa käyttöraja on 5000€ ja se on riittänyt reilusti.

• Lannenlintuset

Paljonko ja paljonko...toisille 100eu on paljon,,toisille ei mikaan riita..jos tukeudut rahaasi,,olet koyha..jos tukeudut Taivaan Isaan olet rikas riippumatta pankkitilistasi..
      Katsokaa taivaan lintuja,,eivat ne kylva,eivat leikkaa ja kuitenkin Han pitaa niista huolen,,etteko te ole paljoa suurempiarvoiset ,kuin ne?
      Kayko tuo vastaukseksi?

• Ei tarvitsekaan enää linnuille ruokaa ostaa, ei auringonkukansiemeniä, pähkinöitä eikä kauranjyviä, kerran taivaan iskä linnut ruokkii.
        Talven mittaan säästyy aika paljon kymppejä.

• ainapuolustus

Leleää elämää elänyt sai arkku- ja hautajaisrahat sossusta. Leski ajaa edelleen isolla Volvolla. Kyllä jokainen hautaan pääsee, vaikka ei arkkurahaa olisikaan.

• Nii, ei tänne maan päälle vielä kukaan ole jäänyt, mutta minä ainakin haluan tehdä viimeisen matkani omilla rahoillani.

• hempppavvn
      • tottelematon-mummi

Olin naapurissa piikana 12-v (lapsenhoitajana) kesän ja sain syksyllä mekkokankaan ja muistaakseni markan?? rahan. Menin maatalousnäyttelyyn ja siellä oli jäätelökioski. Elämäni ensimmäinen näkemäni, kuten myös jäätelön maistaminen. Ostin ensin , ...tietenkin...yhden, mutta sitten toisen ja koko tiennistini meni jäätelöön! En silloin alkanut vielä eläkesäästäjäksi.

Tuli sitten teini aika, että olin päivätöissä konttorissa, mutta illat jäätelökioskia hoitamassa, siis en hoitanut, vaan myin siellä jäätelöä, jota itsekkin sain syödä mahdottomasti, josta tuli inhokki koko aikuisiälleni, mutta eläkesäästämistä en tullut ajatelleeksi. Sitävastoin syksyllä tuli kamala tunne, kun ei ollut iltatöitä, sillä sitä vapaa aikaa tuli liikaa, mutta olihan ne transsit!

Työelämässä olin kaiken aikaa, mitä`nyt toisen lapsen saatuani mieheni uskotteli, että kotona on oltava, mutta kun joutui rahat häneltä saamaan, niin se olikin hankala homma hänelle, siis antaa vaimolle rahaa, joka on "vain" kotona? Siksi hain ja sain lapsille päivähoidon ja palasin työelämään ja sanoisin, että Luojan kiitos, sillä nyt on minullakin oma eläke, enkä tarvitse sossulan luukulla anella armopaloja.

Huomattavan paljon olen lapsilleni lahjoittanut rahaa, koska huomasin, että oma eläke riittää minulle, joten heidän "polkuaan" helpotin, ...ehkä liikaakin?

"Arkkurahat" on jo tilillä ja lisää säästyy, mikäli en taas anna lapsilleni, koska joka kk. jää säästöön noin 500,-700,-, mutta onhan nyt jo lapsenlapset ja heidänkin tarve on "pohjaton", koska vanhemmat yrittävät pitää jotain kuria tuossa rahanjakelussa!

• flegmaatti
        tottelematon-mummi kirjoitti:

Olin naapurissa piikana 12-v (lapsenhoitajana) kesän ja sain syksyllä mekkokankaan ja muistaakseni markan?? rahan. Menin maatalousnäyttelyyn ja siellä oli jäätelökioski. Elämäni ensimmäinen näkemäni, kuten myös jäätelön maistaminen. Ostin ensin , ...tietenkin...yhden, mutta sitten toisen ja koko tiennistini meni jäätelöön! En silloin alkanut vielä eläkesäästäjäksi.

Tuli sitten teini aika, että olin päivätöissä konttorissa, mutta illat jäätelökioskia hoitamassa, siis en hoitanut, vaan myin siellä jäätelöä, jota itsekkin sain syödä mahdottomasti, josta tuli inhokki koko aikuisiälleni, mutta eläkesäästämistä en tullut ajatelleeksi. Sitävastoin syksyllä tuli kamala tunne, kun ei ollut iltatöitä, sillä sitä vapaa aikaa tuli liikaa, mutta olihan ne transsit!

Työelämässä olin kaiken aikaa, mitä`nyt toisen lapsen saatuani mieheni uskotteli, että kotona on oltava, mutta kun joutui rahat häneltä saamaan, niin se olikin hankala homma hänelle, siis antaa vaimolle rahaa, joka on "vain" kotona? Siksi hain ja sain lapsille päivähoidon ja palasin työelämään ja sanoisin, että Luojan kiitos, sillä nyt on minullakin oma eläke, enkä tarvitse sossulan luukulla anella armopaloja.

Huomattavan paljon olen lapsilleni lahjoittanut rahaa, koska huomasin, että oma eläke riittää minulle, joten heidän "polkuaan" helpotin, ...ehkä liikaakin?

"Arkkurahat" on jo tilillä ja lisää säästyy, mikäli en taas anna lapsilleni, koska joka kk. jää säästöön noin 500,-700,-, mutta onhan nyt jo lapsenlapset ja heidänkin tarve on "pohjaton", koska vanhemmat yrittävät pitää jotain kuria tuossa rahanjakelussa!

"Antaa vaimolle rahaa"?! Nöyryyttävää! Minulle käsittämäröntä.
        Vaimoni kotivuosina ei vielä ollut nettiä joten hän hoiti kaiken maksuliikenteen pankin seinäkoneen kanssa ja maksoi ruokakaupan kuukausilaskut käteisellä.

Alkuun minun palkkani meni vaimon tilille verotussyistä mutta sittemmen se muutettiin yhteiseksi, joko / tahi käyttöehdolla.

Liikeapulaisen palkat olivat silloin niin pienet, ettei vaimoni palkka olisi riittänyt kahden lapsen yksityiseen hoitoon. Kunnallisen ehtoja emme täyttäneet.

Opiskelemaa lähtiessään lapsillamme oli omista säästöistään pesämunaa joihin laitoin saman verran lisää.
        Opiskeluaikana emme sponssanneet. Lastemme valmistuttua ammatteihinsa olemme muutaman vuoden jälkeen tehneet muutamia talousjärjestelyjä joista osa on euroissa määritettyjä ja osa on realisoimatonta omaisuutta josta me otamme tuoton kuukausittain.

Aikuisten, terveiden ihmisten on tultava toimeen omillaan. Tukea voi mutta sen varaan ei pidä laskea mitään.

Lastenlasten sponssaus kasaantuu tallelokeroomme.

• Luin äskettäin että eurokin on iso raha jos tilillä on vain 19€ ja pikapankista voi nostaa vain 20€.
      Onneksi en vielä ole noin tiukoilla.
      Äitini säästi joka kuukausi noin parisataa euroa, sanoi että sen verran on pakko jäädä eläkkeestä pahan päivän varalle, ei hän koskaan puhunut euroista vaan suomen markoista. 94-vuotiaana kuoli, ei ollu koskenut säästöihinsä, kun kahvi kallistui niin lopetti kahvin ostamisen. Vein hänelle silloin tällöin kahvipaketin ja ostin vaatteet.
      Onneksi en ole ainakaan vielä noin nuuka, en usko että sellaiseksi tulenkaan.
      Järjestimme komeat hautajaiset ja arkun, hän olisi tykännyt jos olisi nähnyt, halusi että on komiaa vaikka tarkka rahoistaan olikin.

• RealistiN

Koskas tälainen ohjelma on tulossa?

• 1eero

Riittävästi

• rahat

Tilillä vain kuukauden sijoituksissa että aina joka vuosi voi ostaa uuden auton. Lapseni perivät taloni ei lainaa ja muut sitä ei koskaan tiedä kuinka paljon.
      Asun tavallaan yksin muutama päivä viikossa on hon jonka vaimoni osoitti hänen hautakivellä kissan avulla. Papille tuttavalleni olen kertonut hän samaa mieltä asiasta.

• Per-kel

Eipä taida viimeisessä palttoossa taskuja? Ei sitä ikäihminen enään mithään omaisuuksia kaipaa, lapset saakoot.-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1679
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1578
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1373
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1339
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1051
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      939
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      931
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      846
    Aihe