Liikennevaloissa hermoilu

rauhallinen.tarkkailija

Onko se hermoilua kun hyvin usein liikennevaloissa odottelijat nytkii autoaan välillä eteenpäin?
Osaat varmaan kertoa, joku lukijoistakin tätä varmaan tekee.

17

1690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermoilua

      Onko siitä sinulle haittaa? Kyllä automaattivaihteinen auto saattaa vähän liikahtaa, kun jarrua vähän löysätään.

      • Siitä tuskin on haittaa. Siitä usein taas on, että ensin jätetään useita metrejä tyhjää tilaa edelle ja sitten hiljakseen nytkytellään sitä kiinni. Tosin, enemmänhän se haittaa, jos tuota nytkyttelyä ei tuossa vaiheessa tee.


      • Yli400Nm
        TheRat kirjoitti:

        Siitä tuskin on haittaa. Siitä usein taas on, että ensin jätetään useita metrejä tyhjää tilaa edelle ja sitten hiljakseen nytkytellään sitä kiinni. Tosin, enemmänhän se haittaa, jos tuota nytkyttelyä ei tuossa vaiheessa tee.

        Tutkimuksissa on todettu, että liikenteen sujuvuuden optimoimiseksi pitäisi jättää useita metrejä tilaa edellä seisovaan. Jopa 8 metriä on parempi kuin kaksi metriä, koska silloin suurempi määrä autoja pääsee voittamaan lepokitkaa samanaikaisesti.
        Turbo-toopet eivät tietenkään usko, koska he eivät ole koskaan ajaneet autolla, joka pystyy ajamaan kaupunkiliikenteessä edes osittain autonomisesti. Toopen pää kun on aika tyhjä liikenteen sujuvuutta ajattelemaan vaan hän pyrkii kiirehtimään aina ensimmäisenä liikennevaloihin seisomaan ja jarruttamaan muittenkin sujuvaa etenemistä.
        Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.


      • Yli400Nm kirjoitti:

        Tutkimuksissa on todettu, että liikenteen sujuvuuden optimoimiseksi pitäisi jättää useita metrejä tilaa edellä seisovaan. Jopa 8 metriä on parempi kuin kaksi metriä, koska silloin suurempi määrä autoja pääsee voittamaan lepokitkaa samanaikaisesti.
        Turbo-toopet eivät tietenkään usko, koska he eivät ole koskaan ajaneet autolla, joka pystyy ajamaan kaupunkiliikenteessä edes osittain autonomisesti. Toopen pää kun on aika tyhjä liikenteen sujuvuutta ajattelemaan vaan hän pyrkii kiirehtimään aina ensimmäisenä liikennevaloihin seisomaan ja jarruttamaan muittenkin sujuvaa etenemistä.
        Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.

        Tuollaiseen tutkimukseen on vedottu aiemminkin, mutta eipä ole vielä näkynyt.

        Käytännön elämä on osoittanut, että kun välit ovat sopivia (metrin luokkaa) ja kaikki lähtevät suurin piirtein samaan aikaan liikkeelle, pääsee autoja yhtä paljon läpi kuin pidemmilläkin väleillä. Mutta bonuksena tie taaksepäin ei ole tukossa. Mitään kymmenen sentin välejä ei tietenkään pidä pitää, kun silloin ei voi lähteä liikkeelle samaan aikaan edellämenijän edellämenijän kanssa (kyllä, siinä on kaksi kertaa edellämenijä).

        Miksi tukokset ajattelevat aina vain itseään ja omaa menemistään? Miettikää liikennettä kokonaisuutena ja yrittääkää toimia oikein *kaikkien* mukaan.

        > Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit
        > aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.

        Jeps. Ruuhka-aikoja on vain kaksi kertaa päivässä. Tämän lisäksi kääntyvien kaistat saadaan todella hyvin tukkoon tuolla tavalla.


      • Yli400Nm
        TheRat kirjoitti:

        Tuollaiseen tutkimukseen on vedottu aiemminkin, mutta eipä ole vielä näkynyt.

        Käytännön elämä on osoittanut, että kun välit ovat sopivia (metrin luokkaa) ja kaikki lähtevät suurin piirtein samaan aikaan liikkeelle, pääsee autoja yhtä paljon läpi kuin pidemmilläkin väleillä. Mutta bonuksena tie taaksepäin ei ole tukossa. Mitään kymmenen sentin välejä ei tietenkään pidä pitää, kun silloin ei voi lähteä liikkeelle samaan aikaan edellämenijän edellämenijän kanssa (kyllä, siinä on kaksi kertaa edellämenijä).

        Miksi tukokset ajattelevat aina vain itseään ja omaa menemistään? Miettikää liikennettä kokonaisuutena ja yrittääkää toimia oikein *kaikkien* mukaan.

        > Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit
        > aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.

        Jeps. Ruuhka-aikoja on vain kaksi kertaa päivässä. Tämän lisäksi kääntyvien kaistat saadaan todella hyvin tukkoon tuolla tavalla.

        Tuossapa rotalle lukemista jos lukutaitoa on!!!
        https://www.hs.fi/tiede/art-2000005476547.html


      • Ruuhkautuu..tuu..tuu
        Yli400Nm kirjoitti:

        Tuossapa rotalle lukemista jos lukutaitoa on!!!
        https://www.hs.fi/tiede/art-2000005476547.html

        Ei ei ei. Tutkimus on tehty väärään aikaan, väärässä paikassa, väärien henkilöiden toimesta, väärillä välineillä ja väärään tutkimuslaitoksen toimesta. Rotan omat tutkimukset ja havainnot ruuhkautumisista ovat varmasti paremmat ja lähempänä totuutta.


      • eikumutku
        Ruuhkautuu..tuu..tuu kirjoitti:

        Ei ei ei. Tutkimus on tehty väärään aikaan, väärässä paikassa, väärien henkilöiden toimesta, väärillä välineillä ja väärään tutkimuslaitoksen toimesta. Rotan omat tutkimukset ja havainnot ruuhkautumisista ovat varmasti paremmat ja lähempänä totuutta.

        Rotta on ollut vauhdissa viime aikoina. Ja harvinaisen osuvasti väärässä. Yleensä se saa edes yhden väitteen kuukaudessa oikein, mutta nyt näyttää siltä, että huhtikuu on hutikuu.


      • Yli400Nm kirjoitti:

        Tuossapa rotalle lukemista jos lukutaitoa on!!!
        https://www.hs.fi/tiede/art-2000005476547.html

        Otsikossahan se jo oli: "fyysikot laskivat".

        Ei sitä tarvitse pidemmälle lukea. Fyysikot tekevät alkuolettamukset ja jos ne eivät vastaa todellisuutta, tulos on mikä on. Tai no, jos luet vähän pidemmälle, niin 8 metrin välillä pääsee "yhtä nopeasti" liikkeelle kuin pienemmillä väleillä.

        Eli tuon mukaan molemmat välit ovat kuskin kannalta yhtä hyvät, mutta pienempi väli toki muiden. Minä-minä-minä -ihmisiä ei kiinnosta.


      • Yli400Nm kirjoitti:

        Tutkimuksissa on todettu, että liikenteen sujuvuuden optimoimiseksi pitäisi jättää useita metrejä tilaa edellä seisovaan. Jopa 8 metriä on parempi kuin kaksi metriä, koska silloin suurempi määrä autoja pääsee voittamaan lepokitkaa samanaikaisesti.
        Turbo-toopet eivät tietenkään usko, koska he eivät ole koskaan ajaneet autolla, joka pystyy ajamaan kaupunkiliikenteessä edes osittain autonomisesti. Toopen pää kun on aika tyhjä liikenteen sujuvuutta ajattelemaan vaan hän pyrkii kiirehtimään aina ensimmäisenä liikennevaloihin seisomaan ja jarruttamaan muittenkin sujuvaa etenemistä.
        Äärimmäisen harvoin syntyy sellainen tilanne, jolloin harvat välit aiheuttaisivat koko valojen välisen katuosuuden täyttymisen.

        Itse asiassa siinä tutkimuksessa, josta kertova Hesarin linkki on tuolla alempana, ei sanottu, että pitkä väli jätetään sujuvuuden optimoiseksi. Tuossa varsin suppeasti rajatussa tutkimuksessa havaittiin, että pitkän välimatkan jättäminen hidastaa jonon liikkeellelähtöä niin vähän, että siitä ei käytännössä tarvitse välittää. Turvallisuuteen pitkillä väleillä arveltiin olevan merkitystä, mutta eihän sellaista voi yksinkertaisella tutkimuksella mitata.


    • TapojenOrjiaOllaan

      Kuorma-auton hytistä on usein tullut seurattua kun vieressä valoissa seisovan auton kuljettaja laittaa ykkösvaihdetta päälle viisi, kuusikin kertaa valojen vaihtumista odotellesaaan. Pelkkä tapahan sekin on kuten käsijarrukahvan nupin räplääminen tai auton nykiminenkin eteenpäin. Jokaiselle meille muodostuu omia tapoja ja rituaaleja, myös autoillessa. Itse emme niihin välttämättä kiinnitä huomiota.

      • Kjell.C.D.Pippelström

        Niitä on vaikka mitä vipuja, joita on mukava käännellä...


    • 34643634

      Parempihan se on yrittää ennakoida kuin herätä vasta 3s vihreäksi vaihtumisen jälkeen kuten jotkut tekee. Kannattaa seurata risteävien jalankulkijoiden/autojen valoja, kun ne vaihtuu punaiseksi, vaihde päälle ja alkaa jo luistattaa kytkintä.

      Tässä ei ilmeisesti tarkoiteta kuitenkaa tätä toista älyvapaata ilmiötä missä valojonossa ensin jätetään 3-4m edellä olevaan ja pysahdytään. Sitten kun taksee pysähtyy joku, ajetaankin se edessä oleva 3-4m rako umpeen (vaikkei valot vielä vihreitä ja edessä oleva ei vielä liiku) niin että taakse jää 3-4m rako. Tätä älyvapaata ilmiötä en koskaan ole ymmärtänyt.

      • Jarruttomia_varten

        Rako edessä on varalla sitä tapausta varten, jossa takaa tuleva pysähtyykin vasta sen raonpitäjän perään. Silloin on hyvä, kun edessä on muutama metri tyhjää, niin ei kolmaskin auto mene rikki. Syyllisyysasiatkin ovat selvemmät, kun omassa autossa on ruttua vain takana. Kun jonon seuraava on onnistuneesti pysähtynyt, riski on jo ratkaisevasti pienempi ja raon voi vetäistä kiinni.

        Minä en tällaista harrasta, mutta ymmärrän kyllä perustelun.


    • Ihme.ääliöitä

      Yleensähän nämä nytkyttelijät pysähtyvät, liruttelevat autoa vähän kerrallaan eteenpäin ja pysähtyvät kokonaan vasta sitten, kun valo vaihtuu vihreäksi.

    • Ääliöimmät

      Kun jonossa tulet punaisiin valoihin esim. viidentenä ja pysähdyt, niin kaikki edellämenijät alkavat nykiä rakojaan kiinni hirmuisen jarruvaloshown kera. Jos itse (tämä viides) et välitä nytkyttelemisestä, takana nytkyttelevä kuudes saattaa soittaa jopa torvea! On varmaan ahdistavaa nähdä että edelläajavan auton edessä olisi avautunut paikka MINULLE-MINULLE-MINULLE!

    • heikot-hermot

      On se merkki siitä että tällaisen kuskin olisi syytä käydä lääkärin vastaanotolla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      42
      1986
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1640
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1424
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1381
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1285
    6. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1201
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1068
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      929
    Aihe