Halpa kallis uusiutuva

Noinkohan

3

392

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä osannut linkatun artikkelin kirjoittaja itsekään vastata omaan kysymykseensä. Pohjoismaissa pienillä muuttuvilla kustannuksilla tuotettu uusiutuva sähkö on laskenut sähkön tukkuhintaa. Nykyinen sähkömarkkinajärjestelmä ei osaa hinnoitella voimalaitosten kiinteitä kustannuksia. Siksi sähkön energiahinta on nyt epärealistisen halpaa.

Kuluttajaa kiinnostaa sähkön kokonaishinta. Se on noussut jatkuvasti. Sähköveroa on nostettu, mutta suurin hintojen nostaja on siirtoyhtiöt (Fingrid ja paikalliset jakeluyhtiöt). Yhtiöt nappsivat vilkkaasti tuon energian hinnan laskusta johtuvan aukon itselleen, ja huomasivat myös säävarman verkon rakentamisesta avautuvan liiketoimintamahdollisuuden.

• NoinhanSeOn

Kyllähän se sähkömarkkinajärjestelmä hinnoittelisi kustannukset oikein, jos sen annettaisiin toimia oikein. Mutta kun tukipoltiikalla sotketaan sen toiminta.

• NoinhanSeOn kirjoitti:

Kyllähän se sähkömarkkinajärjestelmä hinnoittelisi kustannukset oikein, jos sen annettaisiin toimia oikein. Mutta kun tukipoltiikalla sotketaan sen toiminta.

Pohjoismainen sähkömarkkina toimisi hyvin, jos mikään taustalla ei muuttuisi, vaan tasainen lievä kysynnän kasvu jatkuisi vakiokasvunopeudella. Muutoksiin tuotantokoneisto ei reagoi tarpeeksi nopeasti. Ehkä n. 50 v. aikajänteellä tarjonta keskimäärin vastaisi kysyntää, kun sen pitäisi joka hetki olla tasapainossa. Poliitikot tuillaan ja veroillaan ovat varmaan se suurin häiriötekijä. Teknologiakaan ei näytä pysyvän ajan hermoilla, vanhaa hyvää tuotantoa poistuu ja uuteen kalliiseen ei investoida. Kustannustehokkaita uusia innovaatioita ei ole. Epäonnistunut EU päästökauppa on osaltaan sotkenut markkinoita. Suomella on ollut huonoa tuuria, ei suuri ydinvoimala saa kymmentä vuotta myöhästyä, sen valmistumisen odotus on blokannut muut investoinnit. Ja sitten vielä Venäjältä tuonnin romahtaminen, kun kehittivät sähkömarkkinansa kapasiteettivarmaksi, mutta sehän maksaa ja sähkön hinta nousi meidän sähköä kalliimmaksi.

Tuossa siis luettelonomaisesti muutamia sähkömarkkinoita sotkevia syitä. Ja jotta keskustelu jatkuisi, niin kyllä ne tuulivoimatuet tuohon listaan sisältyivät, Varsinkin muissa Pohjoismaissa. Suomessa tuulituotanto on yhä melko vähäistä, mutta liian kova hinta niistä on maksettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      42
      2026
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1640
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1396
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1211
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1068
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      942
    Aihe