Pitää ilm hankkia älypuhelin

siskott

millaisia erilaisia niitä selkeästi lyhyesti kerrottuna on? Millainen olisi sopiva tavalliselle tämänikäiselle, ja sieväkin vielä?

75

824

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mene käymään myymälöissä, joissa puhelimia myydään, siellä nuoret, fiksut pojat ja tytöt opastavat sinua oikeanlaisen älypuhelimen valintaan.
      Paljonko tarvitset muistitilaa ja onko tehokas akku, kameran pikselit jne.

En tiedä missä asut, mutta Helsingissä Kampin Elisan liikkeessä on mukava savoa puhuva tyttö, palvelualtis ja ystävällinen.

• noohjooh

Riippuu siitä mihin sä sen älyn meinaat käyttää? Siis mitä muuta kuin soittaa ja viestitellä?

Luokittelisin kännykät käyttöjärjestelmän mukaisesti. iPhone, Android ja Microsoft. iPhone on kallis, ja toimii parhaiten jos perheessä muillakin on sellaiset. Nillä jotain omia viestittely- ja kuvien jako mahdollisuudet. Microsoft päivittää tosi huonosti sovelluksia, tulee jotain beta versioita ja kestää ennen kuin toimii. Kaikkia sovelluksia ei saa ollenkaan, esim ABC:llä on joku oma, pankeilla, ym.

Android on minusta ehkä paras, vaikka itselläni on Microsoft. Tytär hommasi juuri Honor 8 lite, ihan hyvä hinta-laatusuhde.

Kannattaa katsella sellaista missä on paljon muistia, koska se käyttöjärjestelmä kuitenkin päivitetään aika ajoin, se vie puhelimesta tilaa. Ja mitä enemmän sovelluksia, sitä enemmän muistista menee. Mulla on ollut puhelimia jotka menee tukkoon jo vuoden sisällä, kun muisti on täynnä.

• mun iPhone ei oo täyttyny koskaan
        kun aina välillä tyhjennän turhat pois sieltä.

• noohjooh
        viivatiina kirjoitti:

mun iPhone ei oo täyttyny koskaan
        kun aina välillä tyhjennän turhat pois sieltä.

Minkä mallinen? Käsittääkseni androideillakin on versioita joiden muisti ei täyty, mutta itse en ole valmis maksamaan viittäsataa euroa kännykästä. 200 € on mulle aivan maksimi.

• noohjooh
        noohjooh kirjoitti:

Minkä mallinen? Käsittääkseni androideillakin on versioita joiden muisti ei täyty, mutta itse en ole valmis maksamaan viittäsataa euroa kännykästä. 200 € on mulle aivan maksimi.

Niin, ja jatkan, tuolla kahdellasadalla ei iPhoneja ostella.

• mummoyli60v

Mulla makso tuo Sony alle 200, on pöly- ja vesitiivis.....ollu nyt yli kaks vuotta eikä vielä kertaakaan ole muisti täyttyny, tosin sovelluksia en ole montaa ladannut kun en tarvii ja kuvia varten on muistikortti ja pilvi.......säännöllisesti tyhjennän välimuistitiedot niin ei ongelmia.

• noohjooh
        mummoyli60v kirjoitti:

Mulla makso tuo Sony alle 200, on pöly- ja vesitiivis.....ollu nyt yli kaks vuotta eikä vielä kertaakaan ole muisti täyttyny, tosin sovelluksia en ole montaa ladannut kun en tarvii ja kuvia varten on muistikortti ja pilvi.......säännöllisesti tyhjennän välimuistitiedot niin ei ongelmia.

Mulla on varapuhelimena Samsung galaxy J3, maksoi silloin piirun verran alle 200€, on nyt täysin tyhjä koska kolmen vuoden päivitysten jälkeen sinne ei mahdu enää mitään.

• Kun puhelin alkaa änkyttämään, että muisti on täynnä vaikka sieltä on kitkenyt isot määrät tekstareita ja kuvia pois, joita sinne meinaakin kertyä turhan paljon, niin siihen löytyy apu.

Sinne muistiin jää pikku rakoja (niinkuin ilmakuplia) poistettujen tilalle.
        Kun tilaa siihen jotain paljon muistia tarvitsevaa (vaikka pitkän filmin), niin se alkaa automaattisesti tekemään sille tilaa ja tiivistämään muistia (poksuttamaan niitä ilmakuplia pois). Sitten keskeyttää sen tilauksen ja vips, taas on muistissa tilaa vaikka kuinka paljon.

• noohjooh
        Tellukka kirjoitti:

Kun puhelin alkaa änkyttämään, että muisti on täynnä vaikka sieltä on kitkenyt isot määrät tekstareita ja kuvia pois, joita sinne meinaakin kertyä turhan paljon, niin siihen löytyy apu.

Kun tilaa siihen jotain paljon muistia tarvitsevaa (vaikka pitkän filmin), niin se alkaa automaattisesti tekemään sille tilaa ja tiivistämään muistia (poksuttamaan niitä ilmakuplia pois). Sitten keskeyttää sen tilauksen ja vips, taas on muistissa tilaa vaikka kuinka paljon.

Hah! Ihan loistava idea, pitää kokeilla. Pystyyhän sen muistin siivoamaan itsekin, mutta aika laiskan siivouksen laite tekee.

• kuplamuovi
        Tellukka kirjoitti:

Kun puhelin alkaa änkyttämään, että muisti on täynnä vaikka sieltä on kitkenyt isot määrät tekstareita ja kuvia pois, joita sinne meinaakin kertyä turhan paljon, niin siihen löytyy apu.

Kommenttisi lukijana kiitän tuosta kuvaavasta tekstistäsi. Kunpa nuo kapulakieltä käyttävätkin joskus lukisivat ja ottaisivat opikseen kirjoittamasi kaltaisista teksteistä.

• noohjooh kirjoitti:

en mää muista sen mallia
        saan aina tyttäreltä kun se vaihtaa uuteen
        mutta uskon että se on joku sellainen keskihintainen.

• S8.onnyt

IPhoneissa on tosi huonot akut, en ostaisi.
      Samsungissa on hyviä malleja joissa paljon muistia ja tehokas akku.

• Jos et halua turhia ohjelmia.
      Härpäkkeitä.
      Leluja.
      Pelejä.
      Sähkö-syöppöjä typer-keleitä.
      Et halua olla koko-ajan kiinni laturissa.

Harkitse vakavasti kotimaista Nokiaa.
      Minulla on Nokia 8.
      Sen uusin versio on Scirocco.

H.

• Jos on vähintään 3000 mAh:n akku, se kestää vähällä käytöllä viikon, mutta jos kaiken päivää räplää puhelinta ja peuhaa netissä, akku tyhjenee päivässä.
        Ei se ole puhelimen merkistä tai mallista kiinni.

• noohjooh
        Ancie kirjoitti:

Jos on vähintään 3000 mAh:n akku, se kestää vähällä käytöllä viikon, mutta jos kaiken päivää räplää puhelinta ja peuhaa netissä, akku tyhjenee päivässä.

Tuli tässä mieleen, että kannattaa harkita sellaista puhelinta missä on irrotettava akku. Kaikissa puhelimissa ei ole. Silloin voi aina ostaa uusi jos vanha menee paskaksi, lisäksi se on muutama kerta ollut ainakin itselläni hyvä keino saada puhelin nollattua kun se jumii eikä mikään nappula enää toimii.

Tuli tuosta hunksin nokiasta mieleen, että hyvin ympärikirjoitettu että on akkusyöppö :)

• noohjooh kirjoitti:

Tuli tässä mieleen, että kannattaa harkita sellaista puhelinta missä on irrotettava akku. Kaikissa puhelimissa ei ole. Silloin voi aina ostaa uusi jos vanha menee paskaksi, lisäksi se on muutama kerta ollut ainakin itselläni hyvä keino saada puhelin nollattua kun se jumii eikä mikään nappula enää toimii.

Tuli tuosta hunksin nokiasta mieleen, että hyvin ympärikirjoitettu että on akkusyöppö :)

Irrotettava akku on enää hyvin harvoissa puhelinmalleissa, esim. Samsungilla tuo oma J5 on muistaakseni ainoa.
        Halpis- Huaweissakin on kiinteä akku, tosin iso.

• Ancie kirjoitti:

Jos on vähintään 3000 mAh:n akku, se kestää vähällä käytöllä viikon, mutta jos kaiken päivää räplää puhelinta ja peuhaa netissä, akku tyhjenee päivässä.

Näin minä kirjoitinkin:

"Jos et halua turhia ohjelmia."

H.

• noohjooh kirjoitti:

Minä vai Nokia?

H.

• noohjooh
        Ancie kirjoitti:

Irrotettava akku on enää hyvin harvoissa puhelinmalleissa, esim. Samsungilla tuo oma J5 on muistaakseni ainoa.
        Halpis- Huaweissakin on kiinteä akku, tosin iso.

Näin on, yrittävät kai saada ihmiset ostamaan uuden puhelimen jos akku pimenee. Vaikka nyt on keksitty lisäakut, powerbank'it. Ja pystyy lataamaan vaikka missä, busseissa, junissa ja kauppakeskuksissakin.

Mun microsoftilla on irrotettava akku, mutta sen isoveljellä ei olekaan.

• noohjooh
        hunksz kirjoitti:

Minä vai Nokia?

H.

Sulla on vissiin muita eväitä kuin akkuja?

Mitä kotimaista on muuten enää Nokia puhelimissa? Eikö se myyty kiinalaisille?

• hunksz kirjoitti:

Näin minä kirjoitinkin:

H.

Mitä turhia ohjelmia minäkään tarvitsen, enkä ole ainoatakaan turhaa puhelimeeni ladannut.

• noohjooh kirjoitti:

Sulla on vissiin muita eväitä kuin akkuja?

Mitä kotimaista on muuten enää Nokia puhelimissa? Eikö se myyty kiinalaisille?

Tutki Nokian tulo-rakennetta.
        Puhelin-valmistajista jokainen maksaa patentti-lisensseistään Nokialle.
        Puhelin- Nokia on paras keino mainostaa maatamme vieläkin.
        Ja siirtää edes pikkuisen ropoja Suomeenkin.
        Mieluummin Suomi kuin Kiina.

H.

• Ancie kirjoitti:

Mitä turhia ohjelmia minäkään tarvitsen, enkä ole ainoatakaan turhaa puhelimeeni ladannut.

"Ancie"

Mistä minä sen voisin tietää?

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancie"

Mistä minä sen voisin tietää?

H.

En ole sinulta mitään kysynytkään.

• OnePlus5T-mulla-128GBred

Puhelimet, joissa on irrotettava akku, ovat palaamassa takaisin.
        Valmistajat huomanneet, että ihmiset eivät huollata (vaihdata akkuja) puhelimistaan. Vaan kun akku sippaa, ostavat uuden ja usein miten kilpailijalta eikä samaa merkkiä enää. Siksi Applekin on menettänyt älyn ja jalan sijaansa.

• OnePlus5T-mulla-128GBred kirjoitti:

Puhelimet, joissa on irrotettava akku, ovat palaamassa takaisin.
        Valmistajat huomanneet, että ihmiset eivät huollata (vaihdata akkuja) puhelimistaan. Vaan kun akku sippaa, ostavat uuden ja usein miten kilpailijalta eikä samaa merkkiä enää. Siksi Applekin on menettänyt älyn ja jalan sijaansa.

Ajatellut, että ne kiinteät akut tulivat turvallisuussyistäkin.
        Itse vaihdettavia akkujen kopioita myytiin netillä halvalla. Ihmiset haksahtivat sellaisiin akkuihin, jotka sitten räjähtelivät ja sytyttivät puhelimen palamaan.
        Sitten kerrottiin isosti minkä merkkinen puhelin räjähti. Se teki hallaa valmistajalle.

Nythän myydään sitten samoin powerbankkeja sellaisia, jotka eivät täytä turvallisuusvaatimuksia. Siinä mielessä ihan sama tuoda takaisin irroitettavat akutkin. Polttakoon puhelimiaan ketä lystää ...

• OnePlus5T-mulla-128GBred
        Tellukka kirjoitti:

Ajatellut, että ne kiinteät akut tulivat turvallisuussyistäkin.
        Itse vaihdettavia akkujen kopioita myytiin netillä halvalla. Ihmiset haksahtivat sellaisiin akkuihin, jotka sitten räjähtelivät ja sytyttivät puhelimen palamaan.
        Sitten kerrottiin isosti minkä merkkinen puhelin räjähti. Se teki hallaa valmistajalle.

Nythän myydään sitten samoin powerbankkeja sellaisia, jotka eivät täytä turvallisuusvaatimuksia. Siinä mielessä ihan sama tuoda takaisin irroitettavat akutkin. Polttakoon puhelimiaan ketä lystää ...

Niin mutta...
        Mutta akutkin ovat kokeneet muodon ja turvallisuus muutoksen.
        Enää ei ole niitä räjähtäviä malleja. Paitsi kiinalaisissa piraattitehtaissa.

On kuitenkin ollut merkille pantavaa, että niin puhelimien kuin läppäreiden ja tablettien akuille valmistajat antavat pääsääntöisesti vain 6 - 12 kk:n takuun. Jo sen pitäisi kertoa jotakin, älykellojen soida korvien välissä.
        Lisärahalla voi ostaa laitteelle 36 kk takuun. Koukku sekin.

• OnePlus5T-mulla-128GBred kirjoitti:

Niin mutta...
        Mutta akutkin ovat kokeneet muodon ja turvallisuus muutoksen.
        Enää ei ole niitä räjähtäviä malleja. Paitsi kiinalaisissa piraattitehtaissa.

On kuitenkin ollut merkille pantavaa, että niin puhelimien kuin läppäreiden ja tablettien akuille valmistajat antavat pääsääntöisesti vain 6 - 12 kk:n takuun. Jo sen pitäisi kertoa jotakin, älykellojen soida korvien välissä.
        Lisärahalla voi ostaa laitteelle 36 kk takuun. Koukku sekin.

No sitähän minä tarkoitinkin just niitä halpoja akkujen kopioita, joita ihmiset ostivat netiltä ja vaihtoivat itse.
        Ei ne aidot alkuperäiset akut ole räjähdelleetkään.

• dfvsdf

samsungi on verraton

• RealistiN

Useampia on ollut, mutta viime kesänä ostettu i-phone ehdottomasti paras. Todella helppo käyttöinen (jopa 85 vuotias pappammekin oppi). Akkua ei ole tarvinnut päivisin ladata paitsi silloin, jos navigaattoria käyttää pitkään, se vie paljon virtaa, mutta autossa se ei ole ongelma koska sen voi siellä laittaa latauspiuhaan. Laitan yleensä illalla puhelimen lataukseen ja irroitan piuhan ennen nukkumaanmenoa kun akku on täysi ja sillä mennään hyvin seuraava päivä, punaiselle menee tosi harvoin. Kuutamo toiminta myös hyvä, voi helposti valita milloin ei halua tulla häirityksi. G-kalenteri myös mielestäni helppo ja hyvä, sekä muistilista minkä voi myös jakaa muiden kanssa. Hyvä kamera ja helppo kuvien/videoklippien käsittely.

• "RealistiN"

Vaan ei ole tuo koti-mainen.
        On ulko-mainen hapatus.
        Hyiii...Häpeä(isit).

H.

• RealistiN
        hunksz kirjoitti:

"RealistiN"

Vaan ei ole tuo koti-mainen.
        On ulko-mainen hapatus.
        Hyiii...Häpeä(isit).

H.

Bittiumille ei ole tarvetta.

• Akkua ei kannata ladata täyteen, 40-80% on paras toiminta-alue, se säästää akkua parhaiten.
        Näin ovat kertoneet viisaat nörtit.

• noohjooh
        Ancie kirjoitti:

Akkua ei kannata ladata täyteen, 40-80% on paras toiminta-alue, se säästää akkua parhaiten.

Se on puhelimen kannalta paras toiminta-alue. Ettei nyt mene puurot ja vellit sekaisin.. Nörtit tuntee piirilevyjä ja ohjelmia, akut taas ovat pitkälti kemiaa.

Akkua kannattaa myös silloin tällöin tyhjentää täysin ja varata täyteen. Muuten se saattaa alkaa olettaa että sen kapasiteetti on vain se keskiosa, eli 40-80%. Alkaa piippaamaan tyhjää kun lähenee 40% ja varaa vain siihen 80%:iin.

Tärkeintä kaikille akuille on, ettei se kuumene. Se alentaa käyttöikää.

• noohjooh kirjoitti:

Se on puhelimen kannalta paras toiminta-alue. Ettei nyt mene puurot ja vellit sekaisin.. Nörtit tuntee piirilevyjä ja ohjelmia, akut taas ovat pitkälti kemiaa.

Akkua kannattaa myös silloin tällöin tyhjentää täysin ja varata täyteen. Muuten se saattaa alkaa olettaa että sen kapasiteetti on vain se keskiosa, eli 40-80%. Alkaa piippaamaan tyhjää kun lähenee 40% ja varaa vain siihen 80%:iin.

Tärkeintä kaikille akuille on, ettei se kuumene. Se alentaa käyttöikää.

Olen lukenut, ettei nykyisiä akkuja tarvitse tyhjentää eikä ladata täyteen.
        Joku aina tietää paremmin.

• Ancie kirjoitti:

Olen lukenut, ettei nykyisiä akkuja tarvitse tyhjentää eikä ladata täyteen.
        Joku aina tietää paremmin.

"Ancie"

Olet oihan oikeassa akkuinesi.
        Akkujen ääri-päitä ei nykyään kannata rasittaa liikaa.
        Noohjooh on tietoineen kaukana menneisyydessä.

H.

• noohjooh

Näin näyttää olevan, Li-ion akku pitää ladata just niin kuin Ancie sanoo. Piti ihan tarkistaa. Jos on NiCd, niin silleen kuin kirjoitin.

• noohjooh kirjoitti:

Näin näyttää olevan, Li-ion akku pitää ladata just niin kuin Ancie sanoo. Piti ihan tarkistaa. Jos on NiCd, niin silleen kuin kirjoitin.

Nyt kyllä Ancie nauraa sinulle? :)

H.

• hunksz kirjoitti:

Nyt kyllä Ancie nauraa sinulle? :)

H.

Enpäs naura, noohjooh on mun kaveri.

• Mutu-tuntumalta

"""Laitan yleensä illalla puhelimen lataukseen ja irroitan piuhan ennen nukkumaanmenoa kun akku on täysi"""

Viisas temppu. Puhelinta, eikä muitakaan laitteita ei saa jättää lataukseen yön ajaksi, ei ainakaan nenän viereen siihen yöpöydälle. Mutta jos se syttyy tai räjähtää kauempanakin, voi olla myöhäistä herätä ja pelastautua.

Varmuus aina varallisuutta parempi vaihtoehto. Laitteiden kanssa ei voi / ei saa olla ylimielinen. Tappituntumalta tyhmyys ei ole synnynnäinen lahja. Joten yllättävän monet ihmiset ovat hankkineet sen, oikein erikoistuneet olemaan tyhmiä.

• RealistiN
        Ancie kirjoitti:

Akkua ei kannata ladata täyteen, 40-80% on paras toiminta-alue, se säästää akkua parhaiten.

Lataan täyteen koska haluan akun kestävän koko päivän. Käytän puhelinta paljon työssäni, on tärkeää että voin hoitaa asiat pelkäämättä virran loppumista. Sitten kun akun ikä alkaa olemaan finaalissa, niin onkin jo aika hankkia uusi puhelin.

• RealistiN kirjoitti:

Lataan täyteen koska haluan akun kestävän koko päivän. Käytän puhelinta paljon työssäni, on tärkeää että voin hoitaa asiat pelkäämättä virran loppumista. Sitten kun akun ikä alkaa olemaan finaalissa, niin onkin jo aika hankkia uusi puhelin.

Noin tyttärenikin tekee, nuo prosentit ovat vain suosituksia, kukin tekee niin kuin itselle parhaiten sopii.

• ö-Öö

Ei puhelin mistään mitään älyä.

Noita mummomallin peruskapuloita edes ole paljoa kaupan, kaikkia melkein markkinoidaan jonkinlaisina älypuhelimina. Se kai tarkoittaa, että kapulaan ympätään erilaisia määriä muita toimintoja. suunnalleen kaikissa kameroissa kamera,nettiyhteys,´musasoitin, navigaan ei ole mitenkään xsoottista. Ja ties mitä enenpi, tai vähempi tarpeellisia appseja. Muita, kuin 4G luureja kai paljoa ole kaupan, 5G tuloillaan, mutta se futuuria.

Ihan hyvä selvitellä asiaa, ennenkuin lompsii luurikauppaan. Myyjät myy sitä, mistä ite saavat parhaat provikat ja katteet. Kaupasta lähtiissä voi olla ties millanen luuri mukana. Kyllä luurin ominaisuuksille käyttöäkin löytyy, net on jonkinlaisia monitoimikoneita kaikki.

Hintaluokka kertoo paljon. Hyvä kapula maksaa muutaman satasen, halvat alkaa oleen antiikkia ja kalleimmissa kallista uudempaa tekniikkaa. Sopiva hintaluokka, sieltä sopeva luuri. Hittimerkit tahtoo vaihdella, silläkään erityisemmin väliä, enenpi käyttöjärjestelmällä ja niissä nyt ei kovin monia vaihtoehtoja käytännössä ole.

Varmaan juu vastauksesta hyötyä :D Mutta noin se mun mielestä jotenkin on.

=DW=

• ö-Öö

Juu virrankulutus.

Akut kehittyy, vaan enenpi vaikuttaa luurin käyttö. Huvittaa, normikäytöllä mulla akku kestää liki viikon. Pöndellä netti sen kautta, akku ladattava päivittäin. Just noit muut ominaisuudet vie sähköä, jos niitä käyttää, akut itessään suht hyviä. Powerpankit löi läpi Pokemon Gon tullessa muotiin, luuri veikin hitosti sähköä, kun peli ja navi päällä heiluu pitkin maita ja mantuja. On tosin mullakin varavirtalähde, lähinnä sähkökatkoja varten. Noin periaatteessa sähkö kyllä piisaa niin kauan, kuin autossa riittää pensa.

Mun mielestä jonkun pitäis kehittää tota lataussydeemiä. Siis just tyyppiä, kapula pöydällä, lataa langattomasti. Niitä olemassa, ei kovin yleisiä. Kuitenki, periaatteessa, lankalatureista pitäis päästä eroon. Nrt toki halpoja ja niitä voi ripotella jokapaikkaan, mutta paree ois yleisesti käytössä oleva langaton systeemi. Noh, se sentää ollut edistystä, latureissa sentään nykyisin standardiliittimet.

=DW=

• nytsesoi

Puhelimeni on ehkä kahdeksan vuotta vanha perussellainen. Mitään hienompaa en ole toistaiseksi kaivannut, toisen vastaavan saatan vähän kuin turvallisuudenkin vuoksi jatkossa hankkia. Mutta kertokaa, ollaanko tässä maailmassa tulossa/menossa siihen, että ihmisellä on pakko olla joku älypuhelin, ettei arjesta voi selvitä enää ilman sellaista. Tiedän kyllä että käteisen rahan käytöstä pyritään eroon jne., mutta kun minulle puhelimessa riittävät sellaiset toiminnot kuin puhelujen soittaminen ja niihin vastaaminen, tekstiviesti suuntaan ja toiseen silloin tällöin ja herätys/hälytystoiminto.
      Nim. Hunksz voisi ystävällisesti tällä kertaa jättää vaikka kommentoimatta, olen jo ymmärtänyt hänen jumaloivan nykytekniikan viimeisiä vempaimia, myös navigaattoreita yms. Eli en ole pyytämässä teknistä tietoutta siitä mitä hienouksia on saatavissa, vaan mielipiteitä siitä, kuinka vähällä teknisellä valmiudella ihminen voi kohtuullisesti pärjätä esim. seuraavat 10- 15 vuotta.

• siinä.kaikki

Osta pikku-Nokia, maksaa alle 50 euroa, ei puhelimessa tarvitse mitään ollakaan.

• sesoijasoi

aloittajahan kysyi vinkkejä nimenomaan älypuhelimen hankintaan, eikä minkään doron

• siinä.kaikki
        sesoijasoi kirjoitti:

aloittajahan kysyi vinkkejä nimenomaan älypuhelimen hankintaan, eikä minkään doron

Ei hän nimimerkin mukaan ole aloittaja ja kyseli tarvitaanko yleensäkään älypuhelinta.

• "nytsesoi"

Kyllä minä nyt kuitenkin kommentoin.
        Olet ehä 60
        Se tarkoittaa että alati kiihtyvässä teknisessä todellisuudessa joudut elämään ja olemaan.
        Et pysty enää koskaan vaikuttamaan tulevaisuuteen etkä olevaisuuteen.
        Lapsesi vaikuttavat nyt.
        Sinulla on enää jäljellä tylsä sana:
        Sopeutuminen.
        -
        Jos et sopeudu, on osanasi vain valittaminen ja tuskailu.
        -
        Yksi toinen mahdollisuus sinulla kuitenkin on.
        Valitse itsellesi helpoin tai hauskin tie kaikista niistä vaihto-ehdoista joita et halua hyväksyä.
        Tai joita pidät typerinä ja tarpeettomina.
        -
        Sinun on kohta-puoliin pakkokin.

H.

• hunksz kirjoitti:

"nytsesoi"

Kyllä minä nyt kuitenkin kommentoin.
        Olet ehä 60
        Se tarkoittaa että alati kiihtyvässä teknisessä todellisuudessa joudut elämään ja olemaan.
        Et pysty enää koskaan vaikuttamaan tulevaisuuteen etkä olevaisuuteen.
        Lapsesi vaikuttavat nyt.
        Sinulla on enää jäljellä tylsä sana:
        Sopeutuminen.
        -
        Jos et sopeudu, on osanasi vain valittaminen ja tuskailu.
        -
        Yksi toinen mahdollisuus sinulla kuitenkin on.
        Valitse itsellesi helpoin tai hauskin tie kaikista niistä vaihto-ehdoista joita et halua hyväksyä.
        -

H.

...ehkä

H.

• noohjooh

"nytsesoi", minusta olet pitkälti oikeassa. Ihminen luo koko ajan itselleen viihdykkeitä, käsillään tekeminen rajoittuu nappien painamiseen.

Kyllä ihminen pärjää ilman älykännykkääkin. Ihan varmasti. Ja kun nykynuorisolla ja nuorilla aikuisilla on se koko ajan kädessä, on käynyt omassakin mielessä että helvetti, poltan ne kaikki!
        Ihan uusia haasteita luo tuo kun koko maailma on koko ajan läsnä olohuoneessa, ja se muuttuu kaiken aikaa.

• ö-Öö

Tavallaan juu

Siis kännykän käyttötarkoitukset laajentuneet rutkasti. Vielä ehkä ei olla kokonaan riippuvaisia, mutta paljon ihmisiä, joilla ei lompakkoa, kanny ja sen taskussa parit kortit.

Aika harvoin muuten näkee sporassa tms kenenkään räpläävän läppäri, ei taplettiakaan, kaikilla kännyt. Puhelut enenpi videopuheluita, netti muutenkin, monet maksut hoituu kännykällä, myös musa ja leffat. Muuten matkaliput, ei junissa konnarit myy lippuja, eikä muuten välttämättä pysäköintiautomaattia ole helppo löytää, kännykällä siis...

Ite en erityisen innoissani, eikä oikein tarpeitakaan kaikenmaailman härpäkkeitä kohtaan. Mutta luurissa kyllä valmiuksia riittävästi, kunhan ite vaivautuis niihin perehtymään. Puhelimen lisäksi mulle tärkein on netti, Kokeillut kameraa, muutama piisi, tekstiviestien lähettelykin aika olematonta. Vaan, just noi maksuasiat voi tulla eteen joskus. Aika pitkä matka kuljettu oravannahoista bitcoineihin. Siis maksuvälineissä. Ennen ihmisen siruttamista, känny. Kai jokainen nähnyt telkkarissa näitä kassattomia itsepalvelukauppoja, ne toimii kännykällä.

Edelleen mieltä, kato budjettisi ja osta sen mukaan mielestäs itelles sopivin luuri. Se ehkä kestää siihen asti, että 5G on arkipäivää ja sitten kuitenkin edessä uuden luurin laittaminen.

=DW=

• noohjooh kirjoitti:

"nytsesoi", minusta olet pitkälti oikeassa. Ihminen luo koko ajan itselleen viihdykkeitä, käsillään tekeminen rajoittuu nappien painamiseen.

Kyllä ihminen pärjää ilman älykännykkääkin. Ihan varmasti. Ja kun nykynuorisolla ja nuorilla aikuisilla on se koko ajan kädessä, on käynyt omassakin mielessä että helvetti, poltan ne kaikki!
        Ihan uusia haasteita luo tuo kun koko maailma on koko ajan läsnä olohuoneessa, ja se muuttuu kaiken aikaa.

"noojooh"

Koska kopioit minua, vastaan kopiolla.
        Tietenkin laitan lainaus-merkit.
        Kaikki eivät näytä laittavan. :)

"Yksi toinen mahdollisuus sinulla kuitenkin on.
        -
        -
        Ja muista.
        Et ole ainoa koti-mainen tässä maassa."

H.

• ö-Öö kirjoitti:

Tavallaan juu

Siis kännykän käyttötarkoitukset laajentuneet rutkasti. Vielä ehkä ei olla kokonaan riippuvaisia, mutta paljon ihmisiä, joilla ei lompakkoa, kanny ja sen taskussa parit kortit.

Aika harvoin muuten näkee sporassa tms kenenkään räpläävän läppäri, ei taplettiakaan, kaikilla kännyt. Puhelut enenpi videopuheluita, netti muutenkin, monet maksut hoituu kännykällä, myös musa ja leffat. Muuten matkaliput, ei junissa konnarit myy lippuja, eikä muuten välttämättä pysäköintiautomaattia ole helppo löytää, kännykällä siis...

Ite en erityisen innoissani, eikä oikein tarpeitakaan kaikenmaailman härpäkkeitä kohtaan. Mutta luurissa kyllä valmiuksia riittävästi, kunhan ite vaivautuis niihin perehtymään. Puhelimen lisäksi mulle tärkein on netti, Kokeillut kameraa, muutama piisi, tekstiviestien lähettelykin aika olematonta. Vaan, just noi maksuasiat voi tulla eteen joskus. Aika pitkä matka kuljettu oravannahoista bitcoineihin. Siis maksuvälineissä. Ennen ihmisen siruttamista, känny. Kai jokainen nähnyt telkkarissa näitä kassattomia itsepalvelukauppoja, ne toimii kännykällä.

Edelleen mieltä, kato budjettisi ja osta sen mukaan mielestäs itelles sopivin luuri. Se ehkä kestää siihen asti, että 5G on arkipäivää ja sitten kuitenkin edessä uuden luurin laittaminen.

=DW=

"teevee"

Jassoo.
        Sinäkin näköjään luit kommenttini.

H.

• En tiedä, oletko mummo vai et, mutta mummopuhelimeksi jotkut ilmeisesti kauppaavat Doroa.

Näen punaista sen puhelimen kohdalla... "kato, tänne tuli jotain, mikä viesti tämä on " jne kuulen pitkin päivää, joten ei ilmeisesti kovin yksinkertainen olekkaan mummoille ja papoille.
      Ainakaan tämä mummo ei osaa sitä leppoisasti käytellä, tekstiviestin kirjaimiakin haetaan toisten kirjainten takaa ja sehän on jo liian monimutkainen prosessi, unohtuu jo koko sana kun sitä kirjainta etsii jostain piilosta.

Itellä on samsunkki J5, jo vanha, hyvin palvellut ja riittävän yksinkertainen , mitä nyt välillä herjaa, että taas on kaikki paikat täynnä ja et ole muistanut päivittää, mutta hyvin sen kanssa olen rupatellut rupatukseni.

Kännykän valinta on kyllä tärkeä juttu, sehän on välillä sun pelastajasi, välillä paras kaverisi, avittaa monesta arkipäivän propliemasta ja hyvämuistisena tallentaa kaiken minkä muuten unohtaisit jo kohta ja, ja ja ....

• nytsesoi

Doroa en ehkä ole hankkimassa, mutta jotain muuta yksinkertaista varmaan. Lisään vielä aiempaan kirjoitteluuni sellaisen seikan, etten ole eläissäni tallentanut matkapuhelimen muistiin ihmisten tietoja, en numeroita enkä nimiä. Kun joku soittaa, vastaan ja kyllä useimmiten puhelun aikana, jopa ihan alussa, on selvinnyt kuka soittaja on...Olen pelkästään työurallani nähnyt niin paljon myös tekniikan reistailua, että sokeaa luottamusta kännykkääkään kohtaan ei minulla ole ja siksi esim. ajatus kahdesta erillisestä simppelistä puhelimesta. Minulta löytyvät tarvittavat nimi- ja numerotiedot ihan vanhanaikaisesti paperilta, parista- kolmesta eri paikasta jopa ja ne vähät mitä haluaa jossain liikkuessa kulkevan matkassa ovat pienessä muistivihossa ja/tai paperilapulla. Kaikki niin yksinkertaista ja toimivaa.

Noin 400 auringonkukan alkua on nyt istutettu, lisäksi sipulia ja sen sellaista. Yritin tehdä hommat kännykällä, mutta puhelimeni osoittautui tosiaan niin vanhaksi ja vanhanmalliseksi, ettei se osannut auttaa!

• Gigantti-

Gigantti.

• Minulla on ollut käytössä Lumia, Sony, Samsung ja Nokia 6

Nokia/Lumia oli paras käytössä.
        Viisi vuotta jatkuvassa käytössä mutta sitten se sippas.
        Valitettavasti kaikki tiedot hävisivät sen siliän tien.
        Akku oli kiinteä.
        Ilmeisesti ei enää valmisteta.

Sonylla saa parhaat kuvat
        Ei muutenkaan huono

Samsung on pikkunäppärä
        Heikkous on se, että on liian paljon nappuloita sivuissa.
        Irrotetettava akku on hyvä.
        Mobiilipankkiyhteydet ovat helpot asentaa ja käyttää.

Nokia 6 on ison näyttönsä takia selkein.
        Ei ole montaa nappulaa sivuilla.
        Sovellukset helpot asentaa.

Kaikki nämä neljä puhelinta ovat hinnaltaan 300-500 euroa.

Minulla ei ole kiinteää tietokonetta, läppäriä tai tablettia.
        Siksi käytän älkkäriä joka lähtöön.

Kaksi linjaa auki ja vielä varoiksi pre paid.

• nytsesoi

Mutta miten ja minne hävisi pari viestiä, eräs ilmeisesti poistattelee omansa kun joku esittää siihen liittyen turhan kiusallisen kysymyksen? Ja poistattaa samalla sen kysymyksen esittäjänkin kommentin, reilua peliäkö?
      Sellainen kysymys oli ihmettelyni siitä, että eräs sivulla hyvin ahkerasti esiintyvä kertoi kuinka älypuhelin on hyvä myös vero- kameran välttelyssä, eli nopeusvalvontakameran välttelyssä?

• niihsesiton

Nooh, kuka mitäkin. Itse vaadin puhelimelta sekä läppäriltä sen puraistun omenan. ;))))

• Ällöä

Miksi älypuhelimessa on jo valmiina työnantajan naamasta otettuja kamerakuvia? Puhelin on ollut kassissa työpäivinä. Voiks nää siirtyä jostain yleisestä verkosta itsekseen?

• kökkötraktorix

Koko ratkaisee. Jos ei halua kuljettaa valtavaa puhelinta, joka ei edes mahdu taskuun, niin en suosittele netistä ostamista. Paras on mennä liikkeeseen ainakin ensiksi kokeilemaan käteen sopivuutta ja että saako taskuun mahtumaan. Onneksi voin kesällä vaihtaa vanhaan Nokia C2-01 luuriin ja jättää Nokia 6 kotiin . Varalla on vielä Huawei 4.7 näytön pienempi android.
      Ostan sen Nokia 1, heti kun tulee myyntiin, se on halpa ja pieni. Äänen puolesta Tuo Nokia 6 on paras.

• merrkistäniinväliä

Paras olisi joku uusi malli, jossa on viimeisintä tekniikkaa ja ohjelmistoa. Ei tarvi olla malliston kalleimmasta, puolta halvempi toimii yhtä hyvin. Jos ottaa liian vanhan (tarjouksesta) voi olla että siinä ei kaikki jutut toimikaan.

• Esi-merkiksi Nokia 8.
      Ilman Sciroccoa.
      Jää rahaa pikkuisen Suomeenkin.

H.

• ostaheti

Samsung Galaxy S7
      Perusteluna että on väistyvä huippumalli puhelin mikä on ihan huippupuhelin vielä nytkin kun se tuli markkinoillekin vasta 2016 keväällä. Hinta 300 euroa jopa 250 jossain tarjouksessa välillä. Älä osta kaarevalla lasilla (100 euroa kalliimpi ja helpompi rikkoontumaan) vaan normi lasilla ja se on tuon hintainen tarjouksessa. Tuolla pärjää seuraavat 3 vuotta ihan hyvin.

Kamera erittäin hyvä kun on niin nopea tarkennus että aina onnistuu kuva jne.
      Ei liian iso näyttö, 5 tuumaa ja rapiat, hinta laatu suhde kohdillaan.

Ei ole tarvinnut katua, olen tyytyväinen kaikinpuolin.

• Tuo ei ole Suomalainen puhelin.

H.

• einokiaa
        hunksz kirjoitti:

Tuo ei ole Suomalainen puhelin.

H.

onks espanjalaiset mansikat sit kotimaisii

• Sielläpä-niin
        einokiaa kirjoitti:

onks espanjalaiset mansikat sit kotimaisii

On!
        Kotimaisia espanjassa.
        Jopa Kanarialla.

Itse olen ottanut tavan, että niin kauan kuin kotimainen on kallista arkikäyttötalouteeni verrattuna, ostan ulkolaista-ulkomaista. Vaikka on varaa ostaa kotimaistakin.
        Kysymys ei ole pihiydestä vaan periaatteesta ja protestista kallista kohtaan.
        Toki en osta mitään skeidaa ja sekundaa. Vertailen ja luen testejä ennen hankinta päätöksiä. Tai jos kama on syötävää, vähintään haluan maistaa, montako myrkkyä se sisältää.

• Sitten kun puhelin on hankittu, siinä pitää olla suojakuoret.
      Sain tänään postissa molempiin puhelimiini suojukset, mustat ja pinkit, kivat Joensuun pojat lähettivät ja suklaapatukka tuli kaupan päälle.

• Se on tärkeintä ainakin minulla.
        Muutamankin kerran livennyt puhelin käsistä kivilattiaan, särkymättä.

Muuten, tuliko sekin suklaapatukka postissa? Eikö se ollut muuttunut sakeaksi suklaajuomaksi näillä keleillä?

• Tellukka kirjoitti:

Se on tärkeintä ainakin minulla.
        Muutamankin kerran livennyt puhelin käsistä kivilattiaan, särkymättä.

Muuten, tuliko sekin suklaapatukka postissa? Eikö se ollut muuttunut sakeaksi suklaajuomaksi näillä keleillä?

Olen tänään jo kaksi puhelua missannut, kun en ole multaisin ja märin käsin viitsinyt uusia kuoria avata.
        Piti sitten käsienpesun jälkeen soittaa takaisin.
        Napakassa kuosissa oli suklaa, postiautoissa on varmaan ilmastointi.
        Samassa lähetyksessä tuli suojuskuorien kanssa.

• Ancie kirjoitti:

Olen tänään jo kaksi puhelua missannut, kun en ole multaisin ja märin käsin viitsinyt uusia kuoria avata.
        Piti sitten käsienpesun jälkeen soittaa takaisin.
        Napakassa kuosissa oli suklaa, postiautoissa on varmaan ilmastointi.
        Samassa lähetyksessä tuli suojuskuorien kanssa.

Jaha, sellaiset avattavat suojakuoret.
        Minulla on sellaiset puhelimen ympärille laitettavat kovat suojukset. Mitä lie panssarilasia. Ei vaan, kyllä se muoville tuntuu koputellessa, mutta hyvin ne estää särkymisen.

• Tellukka kirjoitti:

Jaha, sellaiset avattavat suojakuoret.
        Minulla on sellaiset puhelimen ympärille laitettavat kovat suojukset. Mitä lie panssarilasia. Ei vaan, kyllä se muoville tuntuu koputellessa, mutta hyvin ne estää särkymisen.

Vävy hankki uuteen puhelimeensa panssarilasin, kun edellinen känny hajosi pudottuaan lattialle.
        Yritän olla varovainen, jospa nämä kuoret suojelisivat vaurioilta.

• Ostoukko
    • Minulle riittää kun on kestävä akku. Pääsee nettiin, voi laittaa tekstiviestejä ja ajatelkaa sillä pitäisi pystyä myös puhumaan jos joku soittaa! Joskus tuntuu että se on sivuseikka, ihan viimeisenä listalla.
      On niin paljon turhaa jo ostaessa, en juuri käytä kun noita ylläolevia. Joskus vaikkapa terkkarilla lääkäriin pääsyä odotellessa voin katsella elokuvaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      48
      2110
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      690
      2090
    3. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      120
      1983
    4. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      77
      1689
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      48
      1678
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      239
      1555
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1321
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1269
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1155
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1097
    Aihe