Miksi purjelaivat olivat niin pieniä?

MasaJärvenpäästä

Kun rahti kulki vielä purjelaivoilla, matkanteko oli monimutkaista. Oli kierrettävä tuulten mukana pitkin meriä. Vastaiseen ei edes yritetty.

Luulisi, että nimenomaan tuollainen tapa tehdä matkaa olisi suosinut suuria aluksia. Kun vaiva kerran nähtiin, olisi kerralla kannattanut kuljettaa mahdollisimman paljon tavaraa. Miehistöäkään tuskin olisi kovin paljon enempää tarvittu.

Miksi laivat olivat kuitenkin pieniä? Selittivätkö sitä yksinomaan materiaaleihin ja rakennusteknisiin juttuihin liittyvät seikat, vai oliko muitakin syitä? Täytyikö laivoja pystyä hinaamaan soutamalla, rajoittiko se kokoa?

11

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laivahitsari

      Pitäisi tietysti ensin määritellä, mikä on pieni. Puusta tehtyihin aluksiin on vaikeaa saada rungon jäykkyyttä, joka on edellytys suurten laivojen rakennukselle. Materiaalitekniset syyt käsittääkseni rajoittivat laivojen koon aikoinaan.

    • Mattikimiläinen

      Sen ajan rakennustekniikan ja logistiikkareferenssien mukaan olivat isoja laivoja ne.

    • Hisstoriaa

      Kolumbuksen laivoista suurin, Santa Maria, oli pituudeltaan 19 metriä. Pieniä olivat.

      • 6888493

        Se oli 1400-luvulla se. Purjelaivat olivat myöhemmin jo aika paljon isompia.


    • Macee

      Eivät ne mitään pieniä olleet. Isoja olivat ja kokoa rajoitti esim. se ettei tarpeeksi isoja mastopuita ollut saatavilla suurempiin. Samoin monissa muissakin osissa puutavaran koko oli rajoitus. Kolumbuksen kipot eivät varsinaisesti olleet rahtialuksia, sitäpaitsi niissä oli valtava tilavuus vaikka olivat suht lyhyitä. Ne olivat todella korkeita ja uivat syvällä.

      • Brittiläisen Itä-Intian kauppakomppanian laskuun seilanneet laivat olivat 1800-luvun alkupuolen isoimpia rahtilaivoja. Isoimmat niistä olivat vajaat 50 metriä pitkiä, leveys vähän toistakymmentä metriä.


    • kryssari

      Lisäksi:
      - rahoituksen järjestäminen laivan rakentamiseksi
      - satamamanööverit ja laivan mahtuminen sen ajan satamiin ml. syväys
      - riittävän isojen lastien saatavuus, osalastit tuottavat vähemmän
      saattoivat vähentää haluja tehdä radikaalisti isompia aluksia kuin oli tapana. Kyllähän laivojen koko kuitenkin kasvoi tasaisesti joka tapauksessa.

    • Voisiko yksi syy olla se, että purjelaiva-aikakaudella haaksirikot olivat yleisiä ja siten kaksi pientä laivaa on turvallisempi valinta kuin yksi iso.

    • Niin, no miksei nykyisin rakenneta 3 kilometriä pitkiä laivoja kontteja varten? Kuljetettavaa riittää.

    • PukataPukata

      Kiinalaisilla oli joskus 1400-luvulla toistasataa metriä pitkiä dzonkeja, jossa miehistöä yli 1000 henkeä. Kävivät sekä Afrikassa että Etelä-Amerikassa, mutta muuan pöljä keisari kielsi kaiken ulkomaankaupan ja paatit & telakat määrättiin tuhottaviksi. Asioitten oikea laita on selvinnyt vasta viime vuosikymmeninä ja telakoita on löytynyt arkeologisissa kaivauksissa. On löytynyt mm 11 metriä pitkä peräsinvarsi, joka viittaisi noin 120m pitkään alukseen.

      Jos ei olisi kielletty, olisi maailma nyt aika erilainen kuin nyt. Kiinalaiset olisivat alkaneet hankkia siirtomaita ja valloittaneet Euroopan?

      https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_treasure_ship

    • asdf3fdas53

      Kaipa nykyäänkin tehtäisiin jättimäisiä laivoja, jos se olisi kannattavaa. Taitavat vain kulut nousta koon tarpeeksi kasvaessa niin korkeiksi, ettei se kannata. Lisäksi jättisuuret laivat sopisivat ajamaan vain valtameren yli yhtä tarkkaan määrättyä väliä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      101
      2900
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1834
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      386
      1692
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1621
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1267
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe