Onko Näsijärvellä purkkareita

Klekos

Onko paljon purjeveneitä Näsijärvellä? Minne sieltä voi purjehtia, onko jotain vieras-/käyntisatamia vai menerkö pelkäksi päiväpurjehtimiseksi?

10

443

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihrtk

Tampere siellä on. Jokunen purkkari sielläkin pyörii.

• Len-Setä

Omasta satamasta voi "purjehtia" järven toiseen päähän ja sieltä taas kotisatamaan. Järven jossain laidalla voi olla myös joku satama jossa esim luiska ja pari laituria palveluina.

Sisävedet on ihan kivoja huristella moottoriveneellä. Purjehtiminen siellä on kuitenkin älytöntä hommaa.

• "Sisävedet on ihan kivoja huristella moottoriveneellä. Purjehtiminen siellä on kuitenkin älytöntä hommaa. "

Päinvastoin, purjehtiminen siellä on paljon kiehtovampaa kuin koko päivän suora ja tylsä legi avomerellä. Se on toki hyvin erilaista, kun pitää miettiä miten tuuli pyörii saarten takana ja missä on vastavirta, mutta ei lainkaan tylsää. Plussana ei tartte hankkia isoa venettä, vaan on pienelläkin mielekästä, jopa jolla-luokan veneellä.

• MerelleSiirtynyt

Purjeveneellä pääsee Tampereelta Virroille saakka. Suurin alituskorkeus tuolla matkalla on 11,5 metriä.

Käyntisatamia on muutamia (mm. Murole, Ruovesi, Virrat), vaihtelevin palveluin. Lisäksi on pursiseurojen retkisatamia jäsenille, pääasiassa N:llä ja TaPS:illa.

Purjehdus on pahimmillaan lillumista heikoissa tuulissa ja pyörivien tuulten pauketta purjeissa. Vesistö on pohjois-eteläsuuntainen. Etelän isoilla selillä tuuli on tasaisempaa ja vedet karittomia. Pohjoisvesillä on kapeaa ränniä, virtapaikkoja ja jatkuvasti muuttuvaa tuulta. Toisaalta maisemat siellä ovat hienot.

Näsijärvellä retkiveneily on sosiaalisesti erilaista kuin merellä, sillä samat veneet ja ihmiset tuppaavat tulemaan vastaan kaikissa satamissa. Siellä on varmasti helppo saada uusia kavereita, ja toisaalta joitakuita saattaa piirien pienuus alkaa ahdistaa.

• Macee

Näsijärveltä pääsee myös Toisvedelle Herraskosken kanavan kautta. Toisvesi on upea lähes 100 metriä syvä järvi jossa on isot selät.

• MerelleSiirtynyt
        Macee kirjoitti:

Näsijärveltä pääsee myös Toisvedelle Herraskosken kanavan kautta. Toisvesi on upea lähes 100 metriä syvä järvi jossa on isot selät.

Kyllä, mutta Herraskosken kanavassa on muistaakseni vain 7 metrin alikulkukorkeus. Siitä ei mennä millään (köli)purjeveneellä mastoa kaatamatta.

• nässynseilaaja

Vastaus aloittajan kysymykseen purjeveneiden lukumäärästä täällä pohjoisella vesialueella Näsijärvellä. Ännällä eli Näsijärven purjehdusseuralla on aika lailla tarkalleen 200 kpl köliveneitä. TaPS:llä on hiukan vähemmän. Kun lasketaan mukaan pienemmät Nässyllä seilaavat seurat niin lukumäärä noussee lähelle 500.

Edellä jo kerrottiinkin itse purjehtimisesta vesialueella ja se pitää paikkansa eli mailinmetsästäjille ei oikein paras vesialue.

PS poikkesin juuri turistimatkalla Unkarissa Balatonin alueella, en purjehtimassa vaan pyöräilemässä. Matala ja pitkä järvi mutta valtavasti purkkareita. Satamia 5-10 km välein! Moottoria sai käyttää vain hätätapauksessa. Vesistöä halutaan suojella

• Bode.N.See

Keski-Euroopassa on meidän mittakaavan lätäkössä paljon veneitä. Chiemseellä varmaan yhtä paljon kuin Näsijärvellä. vaikka se on vähän lampea isompi. Puhumattakaan Bodenseestä tai vaikka Gardajärvestä.

• Macee

No syynä purjeveneiden suureen määrään on yksinkertaisesti se että esim, Chiemseellä on moottorihuviveneet kielletty. Olisi meikäläisissä järvissäkin ihan eri lailla purjeveneitä jos se olisi ainoa sallittu liikkumisväline soutuveneiden lisäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      100
      2873
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1814
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      383
      1681
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1611
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1267
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1176
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe