Heti tähän alkuun niin "nolo"tunnustus.
Olen kielitaidoton.
Ps."toistan vielä;en ole pyytänyt mitään",aloituksia "tulee vain"koneeltani.
jk.eikös alkais olla jo toistenkin vuoro.
kello lähentelee 10.ntä eikä ketjun ketjua näy.
Asia mitä et osaa
46
2325
Vastaukset
- Vanas*
tehdä noita aloituksia, tai avauksia :) Teiltä paloi plungerin kanssa näköjään pinna samalla sekunnilla, heh-heh.
mutta se puute ei sentään niin paha ,kuin vieraan kielentaito.
Vaihtaisin useamman tuhannen aloitusta auttavaan ,enlannin kielen,välttävään taitoon.- Vanas*
emw34 kirjoitti:
mutta se puute ei sentään niin paha ,kuin vieraan kielentaito.
Vaihtaisin useamman tuhannen aloitusta auttavaan ,enlannin kielen,välttävään taitoon.mieltä tuosta kielten oppimisesta. Se on kyllä vanhemmiten tullut aina vain vaikeammaksi. Vaikka itse pärjäänkin muutamilla yleisimmillä kielillä omiksi tarpeiksi, esim espanjan opiskelu on kyllä "ihan mahotonta".
- plunger
Me olemme kaikki kielitaidottomia. Emme osaa äidinkieltä oikein, emme osaa kuin vähän jotain muuta kieltä ja maailmassa kieliä on tuhat. Siis ihmisten kieliä, eläinten kielistä meillä ei ole mitään tajua.
Kielitaidottomuus on yleinen vaiva parisuhteessa. Ei ole oikeita sanoja, vain vääriä. Ei ole aina mitään puhuttavaa.Nuoruudestani kadun,niin sitä,että en tullut hankkineeksi edes välttävää englannin taitoa.
Meillä kotona vain kädentaito ja ruumiillinen työ
olivat luontaisia ja itsestään selviä asioita,mitä osattiin arvostaa.
Itseäkin tämä vieraiden kielien taidon puute on alkanut "häiritä" enenemäässä määrin vasta lasten käytyä lukion/lukiota.
Omaan ammatinvalintaan ja toimeentuloon ei sen taidon puutteesta sentään ole ollut harmia.
Peruskoulun jälkeen sentään olen käynyt toisen asteen koulutusta 2 2-v. ammattiin liittyviä syventäviä kursseja kyllä useita.opettivat vanhempani lapsilleen ja siihen uskon edelleen. (Ihan kaikkea en haluakaan.) ;))
Miksi meille on uskoteltu ja uskotellaan edelleen, ettemme osaa? Näin uskomme, ellemme hallitse jotain asiaa täydellisesti. Minusta meidän 50 -ihmistenkin pitäisi pikkuhiljaa alkaa uskoa itseemme ja oikeuteemme tehdä sellaistakin, mitä emme 100-prosenttisesti hallitse.
Nuoremmille me olemme onnistuneet antamaan enemmän hyväksyntää ja itseluottamusta, mutta milloin itse opimme?
Koulussakin me pänttäsimme kielioppeja ja monet meistä osaavat vaieta useilla kielillä. Samaan aikaan jotkut toiset kykenevät selvittelemään aivan uskomattomia asioita muutaman sanan sanavarastollaan - ja iloitsevat osaamisestaan.
Opetellaan uusia kieliä, sanallisia ja sanattomia, aloittaen harjoitukset niiden kaikkein läheisimpiemme kanssa. Ei ole vääriä sanoja, jos ne halutaan oikein ymmärtää. Eihän?
- nainen56
tämän tärkeimmän, sydämesi äidinkielen.
Mulla on sama juttu, en osaa englantia ja yritys jossa olen töissä on kansainvälinen ja kotikieli on englanti, siis kaikki dokumentit on englannin kielisiä.
On ollut pakko oppia lukemaan ja ymmärtämään, puhua en uskalla.
Onneksi olen työssäni "spesiaaliosaaja" joten saan anteeksi tämän kielitaidottomuuden.- Optimisti-Orv.
voisit hämmästyttää sekä itsesi että ympäristön, jos avaisit suusi ja alkaisit puhua englantia. Ihan varmasti osaisit paljon enemmän kuin osaat kuvitellakaan.
Rohkaise mielesi.
Usko tai älä, se on kaiken lisäksi hauskaakin. - plunger
Ihminen oppii yhden kielen, äidin kielen, aika täydellisesti. Mitään muuta kieltä hän koskaan ei opi yhtä hyvin. Mitään vierasta kieltä ei opi kunnolla koskaan, kysymys on siitä että ihminen oppii ajattelemaan yhdellä kielellä ja tämä taito pysyy vaikka toista kieltä olisi pakko käyttää.
50 ihmiset saivat koulussa huonon kieliopetuksen. Säännöt ja kielioppi, oikeinkirjoitus, ei kommunikointia, ei vapautunutta keskustelua kädet apuna. Sitä sitten ovat tuhannet meistä tarvinneet elämässä ja parhaiten osaavat huomanneet, että vierasta kieltä äidinkielenä puhuvat ja kirjoittavat tekevät kamalia virheitä! Rohkeus ilmaista itseä on kielitaidon avain, ei laaja sanavarasto, ei kieliopin tunteminen. Meille ei koulussa opetettu miten muita kieliä puhuvia lähestyä. Meistä moni ei vieläkään usko, että pieni osaaminen jo riittää, että pitäisi osata hyvin ja kaikki ennen kuin kelpaa. Pakon edessä tämä harha katoaa.
Itse lähdin Lontooseen takana 3 päivän intensiivi kurssi. Ensimmäinen kuukausi oli kamala. Tuntui että kaikki puhe meni ohi liian nopeasti, lehti oli täynnä vierasta tekstiä, palaveri kului lehtiöön piirtäen. Sitten loksahti. Sanoin että excuse me, would you say again, I couldn't follow you 'cause my English is poor. Nämä sanat. Siitä lähtien minulle puhuttiin hitaammin ja selkeästi, annettiin aikaa vastata, ja ROHKEUS kasvoi. Sitten kasvoi sanavarasto joka päivä ja tärkein asia, taito käyttää sitä mitä osaa vaikka miten monimutkaisella tavalla. Ajan mittaan ei enää tarvitse joka asiaa sanoa mutkien kautta ja niin huomaa, että osaa selviytyä. Ei silti koskaan kieltä OPI, niin että se olisi äidin kielen veroinen.
Minä opettelen nyt suomea. Ei siitä koskaan tule minun oma kieli, mutta olen rohkea harrastaja. Virheitä tulee, ja tulee niille myös joiden oma kieli suomi on. Optimisti-Orv. kirjoitti:
voisit hämmästyttää sekä itsesi että ympäristön, jos avaisit suusi ja alkaisit puhua englantia. Ihan varmasti osaisit paljon enemmän kuin osaat kuvitellakaan.
Rohkaise mielesi.
Usko tai älä, se on kaiken lisäksi hauskaakin.väliin harkinnut kansalaisopistoa ja siellä perusasioihin tutustumissa.
ps,Saippuasarjoista kyllä ymmärän pääpiirtessään,mistä siellä puhutaan.Olen "joutunut" kuuntelemaan näitä sarjoja niin monta vuotta,että ne hitaasti ja moneenkertaan puidut juonen käänteet ovat jääneet mieleen ja usein tulee leikillään kommentoitua "nurkan takaa"vaimon kiusaksi heidän keskustelujaan.- J J Jr.
plunger kirjoitti:
Ihminen oppii yhden kielen, äidin kielen, aika täydellisesti. Mitään muuta kieltä hän koskaan ei opi yhtä hyvin. Mitään vierasta kieltä ei opi kunnolla koskaan, kysymys on siitä että ihminen oppii ajattelemaan yhdellä kielellä ja tämä taito pysyy vaikka toista kieltä olisi pakko käyttää.
50 ihmiset saivat koulussa huonon kieliopetuksen. Säännöt ja kielioppi, oikeinkirjoitus, ei kommunikointia, ei vapautunutta keskustelua kädet apuna. Sitä sitten ovat tuhannet meistä tarvinneet elämässä ja parhaiten osaavat huomanneet, että vierasta kieltä äidinkielenä puhuvat ja kirjoittavat tekevät kamalia virheitä! Rohkeus ilmaista itseä on kielitaidon avain, ei laaja sanavarasto, ei kieliopin tunteminen. Meille ei koulussa opetettu miten muita kieliä puhuvia lähestyä. Meistä moni ei vieläkään usko, että pieni osaaminen jo riittää, että pitäisi osata hyvin ja kaikki ennen kuin kelpaa. Pakon edessä tämä harha katoaa.
Itse lähdin Lontooseen takana 3 päivän intensiivi kurssi. Ensimmäinen kuukausi oli kamala. Tuntui että kaikki puhe meni ohi liian nopeasti, lehti oli täynnä vierasta tekstiä, palaveri kului lehtiöön piirtäen. Sitten loksahti. Sanoin että excuse me, would you say again, I couldn't follow you 'cause my English is poor. Nämä sanat. Siitä lähtien minulle puhuttiin hitaammin ja selkeästi, annettiin aikaa vastata, ja ROHKEUS kasvoi. Sitten kasvoi sanavarasto joka päivä ja tärkein asia, taito käyttää sitä mitä osaa vaikka miten monimutkaisella tavalla. Ajan mittaan ei enää tarvitse joka asiaa sanoa mutkien kautta ja niin huomaa, että osaa selviytyä. Ei silti koskaan kieltä OPI, niin että se olisi äidin kielen veroinen.
Minä opettelen nyt suomea. Ei siitä koskaan tule minun oma kieli, mutta olen rohkea harrastaja. Virheitä tulee, ja tulee niille myös joiden oma kieli suomi on.On kaksikielisiä ihmisiä jotka opuhuvat yhtä hyvin kumpaakin jos ne on lapsesta opittu ja voivat myös vaihtaa kieltä jopa seuraavassa lauseessa,nämä ovat usein ihmisiä joiden vanhemmilla on eri äidinkielet tai ulkomailla asuvia joiden kotona puhutaan kotikieltä,koulussa taas maan kieltä.
- nainen56
Optimisti-Orv. kirjoitti:
Rohkaise mielesi.
Usko tai älä, se on kaiken lisäksi hauskaakin.Monta kertaa olen yrittänyt puhua, mutta menen paniikkiin.
Joskus harmittaa, olis ollut monta kertaa mahdollisuus lähteä ulkomaan komennuksille jos olis osannut kieltä.
Nyt olen vaan kotimaan asiakkaita käynyt pelottelemassa. - plunger
J J Jr. kirjoitti:
On kaksikielisiä ihmisiä jotka opuhuvat yhtä hyvin kumpaakin jos ne on lapsesta opittu ja voivat myös vaihtaa kieltä jopa seuraavassa lauseessa,nämä ovat usein ihmisiä joiden vanhemmilla on eri äidinkielet tai ulkomailla asuvia joiden kotona puhutaan kotikieltä,koulussa taas maan kieltä.
...jos on opittu lapsena kaksikielisessä kodissa!
OK, silloin voi hyvin oppia 2 kieltä. Useimmat ihmiset kasvavat erilaisessa perheessä ja vieras kieli tulee liian myöhään.
Kyllä minä pystyn puhumaan yhtä kieltä ja vaihtamaan seuraavassa lauseessa toiseen ja vielä seuraavassa kolmanteen, mutta näin en voi ihmisiä hämätä kuin vähän aikaa, sitten kaikki huomaavat, että vain yksi on äidinkieli. Ensimmäiseksi huomataan, että suomi on huono, sitten englantia osaavat keksivät, että puheessa on epäjohdonmukaisuutta (brittienglantia ja amerikan englantia sekaisin), kun 20 vuotta on antanut kohtalaisen taidon, mutta ei täydellistä kieltä.
Puhua voi ja pitää yrittää vaikka taito huono on.
Todella kielen hienoudet voi oppia vain siinä kielessä, joka on äidinkieli - ellei lapsena voi oppia myös isänkieltä.
- Pirre*
mukavaa, että edes sinä jaksat tehdä "aloitteita":)
On varmaan paljonkin asioita joita en osaa ja tuo kielitaito on lähinnä kielimis tasoa minullakin:)
Savvoo ossoon hiljjoo ja kovvoo, se on ulukomuan kieltä, outtako huomanna?kun mennään Teiskoon,ollaan ulkomailla.
Nyk.kuuluu Tampereen Kaup.
Elikkä Mansekin on nyk.kaksikielinen kaupunki.- Pirre*
lista mitä osaan, on TOSI pitkä!!:))
- Miina
olen huomannut kuinka paljon on asioita, joita en osaa. Onneksi se on täällä koulussa aivan hyväksytty asia, siitä jopa opet tykkää, ettei osaa...
Eli kuinka teen ootrauksen, koristekuvion, miten käytän puristimia, kuinka höylään käsihöylällä.
Juuri nyt huomaan etten osaa kuvanhäivytystä...
Oppia ikä kaikki, onneksi!- Vanas*
Mie tiiän paljo ihmeelisii asio, mut mitä on kuvan häivytys, vaikket osaa nii kerro!
Pääset varmasti elämässä pitkälle.
Hyvää oppimista koko elämääsi ja paljon ONNEA.
Nuoret on mun idoleja,itsellä kolme sellaista,ja kuulut selvästi samaan joukkoon.- Miina
Vanas* kirjoitti:
Mie tiiän paljo ihmeelisii asio, mut mitä on kuvan häivytys, vaikket osaa nii kerro!
yritän kuuliaisesti oppia.. vaan vaikeaa se on.
Siellä käännellään kuvia parempaan asentoon ja myöskin häivytellään reunoja, silleen kauniisti..
tämä kaikki kuuluu osana artesaani-tutkintoon.
Välillä tuntuu, että ei tarpeeksi opetella niitä varsinaisia alan juttuja, eli tahti saisi olla monenkymmenen työvuoden kokemuksella kovempi. - Miina
emw34 kirjoitti:
Pääset varmasti elämässä pitkälle.
Hyvää oppimista koko elämääsi ja paljon ONNEA.
Nuoret on mun idoleja,itsellä kolme sellaista,ja kuulut selvästi samaan joukkoon.kyllä on ilo saada kuulua nuorten joukkoon, meidän luokallakin on aivan upeita nuorianaisia ja yksi nuorimieskin on joukkoon päässyt/joutunut.
Muutenkin on ihan mahtavaa päästä opiskelemaan aivan uutta ja huomata että tarttuuhan se oppi vanhempimalliseenkin tietokoneeseen.
Hyvinvoi! - nainen
Miina kirjoitti:
yritän kuuliaisesti oppia.. vaan vaikeaa se on.
Siellä käännellään kuvia parempaan asentoon ja myöskin häivytellään reunoja, silleen kauniisti..
tämä kaikki kuuluu osana artesaani-tutkintoon.
Välillä tuntuu, että ei tarpeeksi opetella niitä varsinaisia alan juttuja, eli tahti saisi olla monenkymmenen työvuoden kokemuksella kovempi.Valitse työkaluvalikosta ovaali. Rajaa se alue kuvasta minkä haluat ja laitat yläpalkista "häivytä 10 px"
ja pehmennetty kohtaan väkänen..Tyyli normaali...Sitten, muokkaa/kopioi...muokkaa sijoita uudelle tasolle... siinä sulle pehmennetty reuna kuvaasi.
- n52
ei ontuva kielitaidottomuuteni enää häiritse.Olen pärjännyt sillä sopivasti ja kun siihen lisään vielä kädet naurun,itkun sekä kynän paperin avuksi niin eiköhän ainakin tule jotenkin ymmärretyksi.
Nuorempana kävi jännä juttu kun olin matkalla Skotlannissa niin huomasin ajatusteni alkavan kulkea englanniksi.Miten teillä muilla?Lukeminen ei minulta valitettavasti onnistu.
Yksi muu mikä tulee osaamattomuuksistani mieleen on se etten osaa vieläkään valsissa pyörähtää sinne toiseen suuntaan.Hölmöä vai mitä!Voi, jospa kaikki olisivat yhtä reippaita kuin sinä.
Suomi, savo, kädet ja ilmeet ovat kuulemma eräänkin iäkkään itsekseen matkustelevan sedän ainoat välineet maailmalla liikkuessaan ja setä kertoo ettei hänellä koskaan ole ollut ongelmia.
Mielestäni monet ongelmat vieraalla kielialueella helpottuvatkin heti, kun ihmiset puhuvat toisilleen.
Kohtasimme kerran tietä kysyessämme henkilön, joka ystävällisesti osoitteli karttaa täysin ilmeettömänä ja ääntä päästämättä. Arvatkaa, oliko vaikeata ymmärtää. Sen jälkeen olen aina sanonut lapsillekin, että puhukaa vaikka suomea, mutta älkää heittäytykö mykiksi.
Itse yritän opiskella ainakin muutamia sanoja paikallista kieltä ennen matkaa, koska olen huomannut, että siitä on apua monissa tilanteissa. Ihmiset ovat aina suhtautuneet tosi myönteisesti haparoiviinkin yrityksiini ja halu ymmärtää kasvaa. Joskus käy niinkin, että he muutaman repliikin jälkeen uskaltautuvat itsekin puhumaan jotain yhteistä, itselleen vierasta kieltä, vaikka ovat ensin sanoneet etteivät sitä osaisi.
Vieraalla kielellä ajattelemisesta:
Luulen, että nykyisin kieliä opetetaan kouluissa niin, että lapset alkavat heti käyttää sitä puhumallakin. He voivat varmaan helpommin oppia myös ajattelemaan ko. kielellä.
Meidät on aikanaan opetettu kääntämään lauseita ja siksi varmaan vaatii melkoisen hyvää kielitaitoa ennenkuin kykenee kunnolla ajattelemaan ko. kielellä. Toisaalta jos on pitemmän aikaa tilanteessa, jossa on pakko asioida vieraalla kielellä, huomaa aika pian oppivansa myös ajattelemaan niillä sanoilla joita on käytettävissä.
Teoriaopiskelussa törmään aina välillä koulussa oppimaani tapaan opiskella ja se aiheuttaa suorastaan esteitä oppimiselle. Minun on lähes mahdoton oppia uusia sanoja, ellen ensin näe niitä myös kirjoitettuna ja ääntäminenkin pitää ensin pilkkoa pieniin osiin ja vasta sen jälkeen aivoni suostuvat niitä käsittelemään. Samaan aikaan toiset oppivat vaikka mitä korvakuulolta ja minä vaan huomaan miettiväni sitä ihan varmasti oikeaa muotoa. - On harmittavan vaikeata oppia pois huonoista tavoista, joita meihin on nuorena ohjelmoitu. - Oppisinkohan minäkin vielä joskus kirjoittamaan lyhyesti? ;)- n52
optimisti-orvokki kirjoitti:
Voi, jospa kaikki olisivat yhtä reippaita kuin sinä.
Suomi, savo, kädet ja ilmeet ovat kuulemma eräänkin iäkkään itsekseen matkustelevan sedän ainoat välineet maailmalla liikkuessaan ja setä kertoo ettei hänellä koskaan ole ollut ongelmia.
Mielestäni monet ongelmat vieraalla kielialueella helpottuvatkin heti, kun ihmiset puhuvat toisilleen.
Kohtasimme kerran tietä kysyessämme henkilön, joka ystävällisesti osoitteli karttaa täysin ilmeettömänä ja ääntä päästämättä. Arvatkaa, oliko vaikeata ymmärtää. Sen jälkeen olen aina sanonut lapsillekin, että puhukaa vaikka suomea, mutta älkää heittäytykö mykiksi.
Itse yritän opiskella ainakin muutamia sanoja paikallista kieltä ennen matkaa, koska olen huomannut, että siitä on apua monissa tilanteissa. Ihmiset ovat aina suhtautuneet tosi myönteisesti haparoiviinkin yrityksiini ja halu ymmärtää kasvaa. Joskus käy niinkin, että he muutaman repliikin jälkeen uskaltautuvat itsekin puhumaan jotain yhteistä, itselleen vierasta kieltä, vaikka ovat ensin sanoneet etteivät sitä osaisi.
Vieraalla kielellä ajattelemisesta:
Luulen, että nykyisin kieliä opetetaan kouluissa niin, että lapset alkavat heti käyttää sitä puhumallakin. He voivat varmaan helpommin oppia myös ajattelemaan ko. kielellä.
Meidät on aikanaan opetettu kääntämään lauseita ja siksi varmaan vaatii melkoisen hyvää kielitaitoa ennenkuin kykenee kunnolla ajattelemaan ko. kielellä. Toisaalta jos on pitemmän aikaa tilanteessa, jossa on pakko asioida vieraalla kielellä, huomaa aika pian oppivansa myös ajattelemaan niillä sanoilla joita on käytettävissä.
Teoriaopiskelussa törmään aina välillä koulussa oppimaani tapaan opiskella ja se aiheuttaa suorastaan esteitä oppimiselle. Minun on lähes mahdoton oppia uusia sanoja, ellen ensin näe niitä myös kirjoitettuna ja ääntäminenkin pitää ensin pilkkoa pieniin osiin ja vasta sen jälkeen aivoni suostuvat niitä käsittelemään. Samaan aikaan toiset oppivat vaikka mitä korvakuulolta ja minä vaan huomaan miettiväni sitä ihan varmasti oikeaa muotoa. - On harmittavan vaikeata oppia pois huonoista tavoista, joita meihin on nuorena ohjelmoitu. - Oppisinkohan minäkin vielä joskus kirjoittamaan lyhyesti? ;)mainita,että kirjoitustaitoni on vielä onnettomampi englanissa kuin lukutaitoni,mutta asiaan.
Tuo ajatusjuttu oli juuri niin,funtsin niillä sanoilla joita osasin ja olin ihmisten kanssa jotka eivät puhuneet sanaakaan suomea.
Tuo rohkeus yrittää saada itsensä ymmärretyksi on minusta huomattavasti helpompaa kun antaa heti alkuun sen tunteen vastapuolelle,että tuo käsillä huitova haluaa vilpittömästi tulla ymmärretyksi.
Pitkä =) vastauksesi oli mielenkiintoinen!
- hmm
uida, kun olen syntyisin vedettömältä seudulta ja tanssimaankaan ei ole tullut opeteltua. Varmaan monta muutakin taitoa puuttuu, mutta nämä tulivat ensimmäisenä mieleen.
JOS haluat oppia uimaan, mikään ei estä sinua.
Suosittelen lämpimästi aikuisten uimakoulua. Niitä järjestetään ainakin silloin tällöin kaikissa uimahalleissa.
Vesi kannattaa upeasti, sitten kun uskaltaa heittäytyä sen varaan luottavaisesti.
Itse menin 70-luvulla aikuisten uimakouluun, kun halusin oppia sukeltamaan. Pinnan alle pääseminen esim. lapsen pelastamiseksi oli minulle siihen aikaan täysin mahdotonta. Ryhmässämme oli ainoastaan kaksi uimataitoista ja saimme melkein yksityisopetusta.
Ajatelkaa, miten upeata on, kun me vielä tässäkin iässä voimme kokea ja oppia uusia asioita. Minusta se on ylellistä.
Eläkeläisten iltapäivätansseissa voimme viimeistään hioa tanssitaitoja, ellei ennen ole tullut opetelluksi tai taidot ovat päässeet ruostumaan. Lähdetäänkö sitten yhdessä?
Luin äskettäin jostain tutkimuksesta, että ihmisen oppimiskyky ei juurikaan heikenny ennen 80:ttä ikävuotta, oppimistapa on vaan hieman erilainen kuin nuorempana. Siispä meillä on vielä p a l j o n aikaa opetella mitä ikinä haluamme. :))- plunger
Tanssitaitoa ei ole minulla, en ole tätä surrut kun ei ole ollut tarve tanssia. En käy siellä missä tanssitaan, en usko että viihdyn jos on samanlaista kuin tv:n näyttämät tilaisuudet.
- hmm
plunger kirjoitti:
Tanssitaitoa ei ole minulla, en ole tätä surrut kun ei ole ollut tarve tanssia. En käy siellä missä tanssitaan, en usko että viihdyn jos on samanlaista kuin tv:n näyttämät tilaisuudet.
voisi kuvitella itseäni tanssipaikoille. Ei asiat minua sureta, pärjään hyvin ilman näitä taitoja.
- Pirre*
muita asoita esim. en osaa kutoa, en virkata liinoja enkä nyplätä, eli en mitään sellaista mitä naisihmisen tulisi oikeastaan osata:(.
Luulen kyllä, että osaamattomuuteeni on syynä se ettei minua ole koskaan oikein kiinnostaneet tuommoiset asiat.
Olen tekniikan ihmelapsi:DD- mie taas en
joku sanoi mulle joskus: jos tänään aloitat jonkin uuden taidon opettelun, miten taitava oletkaan kymmenen vuoden päästä.
Tarvii varmaan harjoitella joka päivä. Aika ei vaan riitä, sillä pitäisi valita näistä, mitä en osaa: tanssi, ruuanlaitto, neulominen ym. käsityöt, maalaaminen, piirtäminen, soittaminen, juhliminen, ystävällisyys, seuranpito, kirjankirjoittaminen, rakastaminen, autolla ajo,hiihtäminen, luisteleminen, voi toki, lista on loputon. Olen oppinut useita kieliä, mutta eipä niistä ole juuri ollut hyötyä, kun en ole oppinut kunnianhimoiseksi. mitä vielä puuttuu, vaikka mitä. Ei sinunkaan ihan kaikkea tarvitse osata - jos, et halua.
Tekniikan ihmelapsi voisi halutessaan opiskella sitten kiikkustuolissa eläkemummona virkkuunkin tekniikoita.:))- Pirre*
mie taas en kirjoitti:
joku sanoi mulle joskus: jos tänään aloitat jonkin uuden taidon opettelun, miten taitava oletkaan kymmenen vuoden päästä.
Tarvii varmaan harjoitella joka päivä. Aika ei vaan riitä, sillä pitäisi valita näistä, mitä en osaa: tanssi, ruuanlaitto, neulominen ym. käsityöt, maalaaminen, piirtäminen, soittaminen, juhliminen, ystävällisyys, seuranpito, kirjankirjoittaminen, rakastaminen, autolla ajo,hiihtäminen, luisteleminen, voi toki, lista on loputon. Olen oppinut useita kieliä, mutta eipä niistä ole juuri ollut hyötyä, kun en ole oppinut kunnianhimoiseksi. mitä vielä puuttuu, vaikka mitä.lohutti, kiitos :)
- Pirre*
Ei sinunkaan ihan kaikkea tarvitse osata - jos, et halua.
Tekniikan ihmelapsi voisi halutessaan opiskella sitten kiikkustuolissa eläkemummona virkkuunkin tekniikoita.:))orvokki, mielenkiintoinen haaste tuo virkkuukoukun tekniikka :))!
mie taas en kirjoitti:
Tarvii varmaan harjoitella joka päivä. Aika ei vaan riitä, sillä pitäisi valita näistä, mitä en osaa: tanssi, ruuanlaitto, neulominen ym. käsityöt, maalaaminen, piirtäminen, soittaminen, juhliminen, ystävällisyys, seuranpito, kirjankirjoittaminen, rakastaminen, autolla ajo,hiihtäminen, luisteleminen, voi toki, lista on loputon. Olen oppinut useita kieliä, mutta eipä niistä ole juuri ollut hyötyä, kun en ole oppinut kunnianhimoiseksi. mitä vielä puuttuu, vaikka mitä.Mitä tarkoitit, kun sanoit ettei kielitaidostasi ole hyötyä, kun et ole kunnianhimoinen?
Kiinnostava ajatus, mutta en oikein ymmärtänyt.
Listasi muuten näyttää yhtä pitkältä kuin minun tekemättömien töitteni lista. Se onkin yksi niistä asioista, joita en ole tähän mennessä oppinut. Päätän aina välillä yrittäa opetella paneutumaan vain yhteen asiaan kerrallaan ja tehdä sen valmiiksi ennenkuin ryhdyn edes ajattelemaan seuraavaa. Joskus luulen jo oppineeni, mutta sitten taas yllätän itseni pyörittämästä vimmatusti oravanpyörää ja touhuavani, kunnes väsähdän ja huomaan etten ole saanut paljonkaan valmista aikaan.- Pirre*
Mitä tarkoitit, kun sanoit ettei kielitaidostasi ole hyötyä, kun et ole kunnianhimoinen?
Listasi muuten näyttää yhtä pitkältä kuin minun tekemättömien töitteni lista. Se onkin yksi niistä asioista, joita en ole tähän mennessä oppinut. Päätän aina välillä yrittäa opetella paneutumaan vain yhteen asiaan kerrallaan ja tehdä sen valmiiksi ennenkuin ryhdyn edes ajattelemaan seuraavaa. Joskus luulen jo oppineeni, mutta sitten taas yllätän itseni pyörittämästä vimmatusti oravanpyörää ja touhuavani, kunnes väsähdän ja huomaan etten ole saanut paljonkaan valmista aikaan.huomata, että on muitakin oravanpyörän pyörittäjiä.
On sanottu aika osuvasti, että ,"Kun huomaat että sinulla on liian kiire, niin istu silloin alas", vaikka et nyt tuossa nyt kiireestä maininnutkaan, minusta tuo ohje sopii hyvin tuohon tyhjän touhuamiseenkin hyvin.
Tässä "touhutessa" tai olisiko tuumatessa, se tämäkin päivä alkoi :), hyvää päivän jatkoa sinullekin. - mie taas en
Mitä tarkoitit, kun sanoit ettei kielitaidostasi ole hyötyä, kun et ole kunnianhimoinen?
Listasi muuten näyttää yhtä pitkältä kuin minun tekemättömien töitteni lista. Se onkin yksi niistä asioista, joita en ole tähän mennessä oppinut. Päätän aina välillä yrittäa opetella paneutumaan vain yhteen asiaan kerrallaan ja tehdä sen valmiiksi ennenkuin ryhdyn edes ajattelemaan seuraavaa. Joskus luulen jo oppineeni, mutta sitten taas yllätän itseni pyörittämästä vimmatusti oravanpyörää ja touhuavani, kunnes väsähdän ja huomaan etten ole saanut paljonkaan valmista aikaan.Tarkoitin sitä, että olen hyvä kielissä, olen opiskellut englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Mulla on ilmeisen taipuisa kielipää, mutta ei kunnianhimoa käyttää sitä hyödyksi. En ole lähtenyt oravanpyörään, vaan olen tyytynyt tavallisen tallaajan osaan. En siis ole hyödyntänyt tätä kieltenosaamistani sen enempää. Huvittelen kielitaidollani itsekseni, kattelen ohjelmia ympäri maailmaa, silloin kun sattuu huvittamaan.
kunnianhimoisena olisin valjastanut tämän taidon markkinavoimien käyttöön ja tehnyt sillä tiliä ja paljon, en vain ole kiinnostunut mammonan haalimisesta. Ymmärrätkö nyt, mitä tarkoitin? mie taas en kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että olen hyvä kielissä, olen opiskellut englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Mulla on ilmeisen taipuisa kielipää, mutta ei kunnianhimoa käyttää sitä hyödyksi. En ole lähtenyt oravanpyörään, vaan olen tyytynyt tavallisen tallaajan osaan. En siis ole hyödyntänyt tätä kieltenosaamistani sen enempää. Huvittelen kielitaidollani itsekseni, kattelen ohjelmia ympäri maailmaa, silloin kun sattuu huvittamaan.
kunnianhimoisena olisin valjastanut tämän taidon markkinavoimien käyttöön ja tehnyt sillä tiliä ja paljon, en vain ole kiinnostunut mammonan haalimisesta. Ymmärrätkö nyt, mitä tarkoitin?minusta kaikenlaisista taidoista on ihmiselle itselleen iloa. Sitäpaitsi kielitaito väkisinkin hieman rapistuu, ellei sitä käytä, ja sitä minä kutsuisin tuhlaamiseksi. Vieraiden kielten käyttämisen ja opiskelun varttuneemmalla iällä on todettu torjuvan dementiaakin.
Ihan turhaan olet huolissasi, että markkinavoimat tekisivät kielitaitoisista oravanpyörässäkään miljonäärejä. Kielitaitoa voi käyttää myös muita palvellakseen ja monissa erilaisia ammateissa.
Kunnianhimon ja mammonanhaalimisen tarvetta voi tyydyttää monin eri tavoin. Siihen ei kielitaitoa tarvita.
Teoriasi on tosi mielenkiintoinen. Täytyy alkaa miettiä, että minkä taidon käyttämättä jättämisestä voisin kokea ylpeyttä. Saisin vähän vastapainoa sille, kun joudun toteamaan, että ilman yhden tietyn kielen taitamista minä olisin luultavasti ollut jo pitkään työttömänä.
ja positiivisia puheenvuoroja.Mukavaa tälainen porukkahenki on ennen viikonvaihdetta "kokea",kiitos siitä.
ps.Jouduin koneelta evakkoon,piti valmistella perheenjäsenten kotiintuloa.Siksi nettipäivä jäi lyhyeksi kohdaltani.Poika kotona ollessaan pitää koneen kyllä lämpimänä.asioita, joita en osaa. Samoja, kuin muillakin tällä listalla.
Lisään vielä kaksi, joita en osaa enkä näköjään koskaan opikaan: naisen iskeminen ja maalaus.- nainen
Arvoisa mahdollinen tuleva "maalari"...
Älä lannistu, itse piirsin ja maalasin nuoruudessani paljonkin, mutta koska se ei ole kunniallinen ammatti, niin siihen se sit jäi.
Aikuisena opiskellessa tieni kulkeutui takaisin maalaamisen ja suunnittelun pariin 26 välivuoden jälkeen. Ja nyt niitä "kuvatuksia" on alkanut jälleen syntyä ja ihan myyntiin asti.
Onnellinen olen tuosta "ruosteesta rapsutetusta taidosta", nyt tiedän mitä voin vanhana harrastaa. Hyvä tapa rauhoittaa mieltä ja vaipua taiteiden maailmaan.
Tervetuloa nauttimaan kanssani.
- sirkku:)
en osaa mitään. Seuraavassa hetkessä koen osaavani kaiken...
Kuten muutkin ovat sanoneet, ei ole häpeä olla osaamatta jotakin asiaa, ja jos itse haluaa oppia jonkin uuden asian, ainakin paljon siitä pystyy vielä oppimaan myöhemmälläkin iällä! Oppiminen käy eri tavalla ja ehkä hitaammin kuin parikymppisellä, mutta oppimaan uutta pystyy joka tapauksessa!
Sinulle kiitos positiivisista jutusteluistasi täällä! Itse aika harvoin osallistun etenkään vakaviin keskusteluihin, mutta on hienoa huomata, että sinulla on "pokkaa" kertoa myönteisiäkin asioita! Liian usein täällä törmää vain niihin elämän kurjiin puoliin. Kerro perheellesi terveisiä ja tyttärellesi onnea kirjoituksiin!
Osaan paljon asioita. Osaan puhua eri kielillä, osaan tehdä mitä erilaisimpia käsitöitä, osaan leipoa ja laittaa hyvää ruokaa, osaan tulla toimeen mitä erilaisimpien ihmisten kanssa... Mutta minun ongelmani on se, että EN OSAA ELÄÄ! En siten, että jonkun kehotuksesta pahoilla mielin ollessani osaisin sanoa "naps, nyt ei murehdita enää, vaan mennään eteenpäin"...! Murehdin aina - liikaakin, ja vasta aika saa mielialani muuttumaan. Joskus tietenkin monet pienet asiat saavat minut piristymään, vaikkapa pari pienen pientä iloista lausahdusta...
Vanha tuttu sanonta "Elä elämäsi hymyillen, hymyile läpi kyynelten" on tuttu monille. MINÄ EN OSAA ELÄÄ SITEN, VAIKKA HALUAISINKIN! Sen taidon, jos joskus oppisin, olisin yksi maailman onnellisimmista ihmisistä!- viisseiska
Jos joku asia saa minut pois tolaltani,mietin,pohdin ja valvon ja en osaa lopettaa.
En osaa nollata tilannetta.Tietenkin se riippuu myös asiasta,mutta näin yleensä,en selviä olankohautuksella oikeastaan mistään.Ne tippaleipäaivotko...? - nainen56
viisseiska kirjoitti:
Jos joku asia saa minut pois tolaltani,mietin,pohdin ja valvon ja en osaa lopettaa.
En osaa nollata tilannetta.Tietenkin se riippuu myös asiasta,mutta näin yleensä,en selviä olankohautuksella oikeastaan mistään.Ne tippaleipäaivotko...?samanlainen, elämästäni puuttui elämisen meininki, kaikki piti olla täydellistä.
Koettuani "korkeakouluoppimäärän" vaikeuksia, elämäni muuttui.
- Seija...
en osaa rakastaa...tai sitten en uskalla. :(
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564850Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031434
- 881352
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231346Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301141Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681075Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi261980- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955