Some kivaa, joskus ei.

ö-Öö

No, itellä somejutut rajoitettuja.

Välttelen tiettyjä foorumeita. Ei esim. ole facea, ei instagramia, ei whats, uppia. Mä en pidä pienten porukoiden sisäpiirijutuista. Noin muuten kyllä seurailen ja osallistun kaikenlaiseen nettituubaan. Kun mun mielestä netissä parasta avoin mielipiteenvaihto, ei jengiytyminen.

Olen ollut heilumassa suoli24-foorumissa pitkään, jo Sirkuksen aikoina. Siis yli nejännes vuosisadan. Mikäpä tässä, loispummieläkeläisten aivopieruja lueskellessa ja niitä kommeentoiden. Hyvää viihdettä.

Vaan, kuten ehkä monetkin tässä portaalissa aikaansa viettneet, omat näkökohtansa tässäkin on.

Tässä yks näkökohta, kandee lukaista. Kaikki ei välttämättä ole asiallista täällä:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005797346.html?ref=rss

No, ite en onneks ole saanut vastaavaa hyökkäystä kimppuuni. Mutta erilaisia oikeusjuttuja tämänkin portaalin kirjoituksista on joillekin seurannut. Kenellä muulla muuten suoli24 meili on roskaposti-imuri?

=DW=

22

380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipäs tota linkkiä pystynytkään lukemaan
      ensin olis pitäny hyväksyä sanoman evästeet
      että se siitä.

• "viivatiina"

Ehkä sinun pitäisi lukea ensin Peruna-Blogia?

H.

• hunksz kirjoitti:

"viivatiina"

Ehkä sinun pitäisi lukea ensin Peruna-Blogia?

H.

en mää jaksa lukee niitä blogeja.

• viivatiina kirjoitti:

en mää jaksa lukee niitä blogeja.

"viivatiina"

No ei sitten.
        Minä vaan ajattelin sinun voivan pitää pitkään jatkuvista kertomuksista.
        Ninku sillee vuodesta toiseen. :)

luv

H.

• hunksz kirjoitti:

"viivatiina"

No ei sitten.
        Minä vaan ajattelin sinun voivan pitää pitkään jatkuvista kertomuksista.
        Ninku sillee vuodesta toiseen. :)

luv

H.

niinhän sitä luulis
        mutta nyt ei jaksa.

• viivatiina kirjoitti:

niinhän sitä luulis
        mutta nyt ei jaksa.

"viivatiina"

Niin.

Jossain vaiheessa työstä tulee työlästä.
        Ei enää pysty kannustamaan omaa itseäkään.
        Useimmat voivat vain näytellä.

H.

• ö-Öö

Joop

Alun kommenteissa tulikin hyvin esiin yks "avointen nettifoorumien" ongelmista. Itse aloitukseen ei oikeastaan yhtään mitään, jotain jengilöpinää ja vonkumista siitäkin edestä. Vaan aina toivoa, jotain keskusteluakin ehkä mahdollista saada aikaan, ei pelkkää chättäilyä "sisäpiiriläisten" kesken.

Niettä oliko kommentoitavaa aloitukseen? Kas, siinä käsiteltiin jopa kahta itsemurhaakin, aika vakavaa.

=DW=

• olisin halunnut lukee mitä sen linkin takana on
        mutta en hyväksy mitään evästeitä
        niinpä en pysty kommentoimaan siihen mitään.

• ö-Öö
        viivatiina kirjoitti:

olisin halunnut lukee mitä sen linkin takana on
        mutta en hyväksy mitään evästeitä
        niinpä en pysty kommentoimaan siihen mitään.

Melkein kaikilla sivustoilla on cookieita.

Niitä ei ole pakko hyväksyä, eikä niissä paljoakaan haittoja voi olla. Net vaan kerää infoa sivustolla kävijöistä mainonnan tms suunnittelemista varten. Esim, suoli ei pahemmin niistä puhu, mutta oletko seurannut mainoksia, mitä sivuillesi ilmaantuu, jostain just ne on ottaneet teitsin markkinointikohteekseen...

Aina kun liikkuu netissä, jälkiä syntyy. Ne on jossain kummallisissa, erittäin suurissa tietokannoissa ja jotkut käyttävät tietoja, mihin lie käyttävätkään. Noin mainiten suolessakin oleet oikeujutut on alkaneet selvittelyt siitä, mistä osoitteesta jokin kunnianloukkausviesti on lähtenyt. Kaikki saitit suunnalleen säilyttävät logejaan useita kuukausia, viranomaisten käyttöä varten. esim. tämä ketju säilyy servereillä useat kuukaudet, jopa vuosikymmenet. Kandee hokata, aina joskus täällä nostatetaan useita kymmenikin vuosia vanhoja keskusteluketjuja esiin. Sitä en tiedä, onko kaikista selvillä IP-numero,t sun muut, mutta aika paljon tietoa kerätään kuitenkin aina.

Ei cookiet ole mitään ihmeellistä, peruskauraa netissä, jollainhan tämänkin portaalin on toimittava..

=DW=

• näinsennä
        ö-Öö kirjoitti:

Melkein kaikilla sivustoilla on cookieita.

Niitä ei ole pakko hyväksyä, eikä niissä paljoakaan haittoja voi olla. Net vaan kerää infoa sivustolla kävijöistä mainonnan tms suunnittelemista varten. Esim, suoli ei pahemmin niistä puhu, mutta oletko seurannut mainoksia, mitä sivuillesi ilmaantuu, jostain just ne on ottaneet teitsin markkinointikohteekseen...

Aina kun liikkuu netissä, jälkiä syntyy. Ne on jossain kummallisissa, erittäin suurissa tietokannoissa ja jotkut käyttävät tietoja, mihin lie käyttävätkään. Noin mainiten suolessakin oleet oikeujutut on alkaneet selvittelyt siitä, mistä osoitteesta jokin kunnianloukkausviesti on lähtenyt. Kaikki saitit suunnalleen säilyttävät logejaan useita kuukausia, viranomaisten käyttöä varten. esim. tämä ketju säilyy servereillä useat kuukaudet, jopa vuosikymmenet. Kandee hokata, aina joskus täällä nostatetaan useita kymmenikin vuosia vanhoja keskusteluketjuja esiin. Sitä en tiedä, onko kaikista selvillä IP-numero,t sun muut, mutta aika paljon tietoa kerätään kuitenkin aina.

Ei cookiet ole mitään ihmeellistä, peruskauraa netissä, jollainhan tämänkin portaalin on toimittava..

=DW=

Aaah, siis tuota noin, saahan sen ip-osoitteen vaihdettua, mutta jos kirjoittelee rekisteröityneenä, pitää vähän varoa sanomisiaan.

• Tätä.sattuu

Verkkouutisissa oli juttua Torvisesta, melkein voi arvata mistä suunnasta painostusta tulee eli persujen suunnasta, suomi24 tapaisilla se kyllä onnistuu.
      Fasessa oli Tomi Metsäkedon tapaus nostanut oikeisjutun kunnianloukkauksesta.

• mimmimum-..mi

Kyllä se aukeni kun painoi sen mainoksen siitä rastista pois... Vähän samaa aihetta kiusaamisesta kirjoitin tytöstä joka joutui kiusatuksi...aivan tuntemattomien taholta...jotka vaan ikäänkuin nauttivat siitä...ja yksikin viesti oli "ei me lopeteta ennenkuin tapat itsesi"
      Jos muistatte Perjantai dokkarissakin olleesta "risumiehestä" ...häntä alettiin kiusata oikein kanssa porukalla...itsemurha taisi olla kuoleman syy sitten...

• Kainuun Sanomat tänään. Puolangan entinen kunnanjohtaja on nostamassa syytettä Suomi24 vastaan. Suomi24 ei moderoi kirjoituksia joten tämä foorumi on pahin. Katsotaan useissa muissakin kunnissa päättäjät ovat nousseet törkyviestejä vastaan. Ihmisten ulkonäköä haukutaan sumeilematta. Itselläni on myös seuraaja, ulkonäöstäni kiinnostunut törkyturpa. No, tiedän itse minkä näköinen olen joten seuraajani tekstit lähinnä huvittavat.

• näinsennä

On tehnyt poliisille tutkintapyynnön, mutta tuskin itse alkaa nostamaan syytettä.

• hompsantuusa_

En minäkään Facessa enää, Instassa en koskaan Whasuppia käytän ahkerasti lähinnä lapsenlasten jutuissa. Tää Suomi24 on sitten ollut helppo, kun nettilehtiä lukee, niin samalla lukasee tätä palstaakin.
      Enkä oikein youtubessakaan ole pitkään aikaan selailemassa käynyt.

Nythän siitä yhdestä itsemurhatapauksesta on kaiketi tulossa leffa. Aika raaka tarina ja kun ei se kiusattu yksin kärsinyt, vaan siinä on läheisiä. Aika vahva se kundi, että nosti asian esille ja laittoi itsensä likoon ja mahdollisesti myös alttiiksi nettikiusaamisillekin.

Nämä anonyymipalstat ovat sitten toisenlainen juttu. Mutta, mutta, aina se tekstin lukija, jollei bottia oteta lukuun, niin ihminen jonka mielentilaa ja olosuhteita ei voi tietää.

• Onhan ne somejutut meikäläiselläkin aika vähissä. Tällä palstalla tulee käväistyä, jos ei joka ilta, niin ainakin muutaman kerran viikossa. Facebookissa on kyllä profiili (tyhjä) ihan vaan siitä syystä, että sillä pääsee kirjautumaan moneen muuhun paikkaan, eikä tarvitse monia tunnuksia ja salasanoja, jotka kuitenkin unohtuisivat harvoin käytettynä. Facebook facebookina, ei ymmärrä, mihin sitä tarvitaan. Taitaa olla vielä sekavin sivusto koko netissä, eihän siitä ota selvää ite erkkikään.

Suomi24:n tilanne ihan itsestään selvä, kun tänne saa ihan vapaasti kirjoittaa mitkä tahansa aivopierunsa, rekisteröitymättä. Satunnaisesti jonkun verran muillakin Suomi24:n palstoilla käynyt ja kaikilta sitä törkyä löytyy.

Mitä linkkisi kirjoitukseen tulee, on se vaan niin vaikea käsittää, miten joidenkin ihmisten on niin mahdotonta hyväksyä omastaan eriäviä mielipiteitä, että aletaan niiden takia ihmistä vainoamaan.

• vastaan vain tuohon roskaposti-imuri osioon kun en viitsi linkkejä aukoa. minulla ei ole koskaan tullut suomi24-postiin yhtään roskapostia.

• Mulla ei ole suomi24-sähköpostia. Joskus aikoinaan oli, ei tullut roskapostia.
      Linkkiä en avannut enkä lukenut mutta periaatteessa kiusaamista kuin kiusaamista vastaan.

• kylmätotuus

Minä olen ollut täällä vasta muutaman vuoden ja eräällä toisella keskustelupalstalla kolmisen vuotta ennen tänne tuloani. Sinne oli kirjauduttava todellisilla tiedoillaan, jos mieli kirjoittaa mielipiteitään palstalle.

Olen samalla linjalla kuin Matti Torvinen, että Suomi24 on foorumi, jossa ylläpitäjä hyväksyy tämän "sontalaatikon", jonne voi kirjoittaa, mitä sylki suuhun tuo, eikä nettikirjoitteluilla ole mitään rajaa ja koko systeemi pitäisi lopettaa.

Täälläkin 60 palstalla on kirjoituksia ja aloituksia, jotka pitäisi mielestäni heti poistaa, mutta niin ei tapahdu pyynnöistä huolimatta. Ylläpitäjä katsoo paremmaksi, että esim. yksittäisiin nimimerkkeihin kohdistuvat "herja-aloitukset" saavat jäädä palstalle. Samoin joidenkin nimimerkkien asiattomat kommentit aloituksiin ylläpitäjä sallii.
      Näin on käynyt tässäkin aloituksessa.

Olen useasti esittänyt toiveeni, että tännekin saataisiin kirjautumispakko, mutta se ei tule nähtävästi koskaan tapahtumaan. Minäkin kirjoitan ns. puskasta "vakinikilläni".

On hirvittävää, että ihmisiä tai heidän läheisiään uhkaillaan netissä, heidän mielipiteidensä vuoksi.

• Bengalitikku

Niin. Ylläpitohan vastaa siitä, millaista kirjoituskulttuuria harjoitetaan.
        Kansanedustajat ovat framilla ja elävät maksamillamme varoilla, joten joutuvat kestämään enempi arvostelua, mutta mieluummin niin, että arviot kohdistuvat harjoitettuun politiikkaan ei henkilöön. Niinhän tavallaan esimerkkitapauksessakin. Uhkailut ovat poliisiasioita. Ja ne pitäisi antaa viranomaisten hoidettavaksi. Mitä kapea ja rajoittunut maailmankuva aiheuttaa? Mitä puoluekuri aiheuttaa, paikallisesti? Voiko olla, että maan tasolla joku edustaja on varteenotettava, mutta paikallisesti ei.
        Ö-Öö:n linkissä oli sellaista, mitä itsekin koin alkuaikoina: sisällöltään "tapa itses". Tuollaisesta kirjoittelijasta ajattelen, että on henkisesti sairas.

• Kovin on pienissä ja kilteissä piireissä elämäni täällä somessa, fasesta olen häipynyt, joskus heikkona hetkenä lueskelen muitten juttuja, ei enää kiinnosta, muutama rinki pyörii vielä,

kiusaaminen on tietysti inhottavaa, tekisi mieli hyökätä kiusaajan kimppuun ja puolustaa,
      siihenkään en enää viitsi puuttua, ohitan sulavasti, jos on tämmöisille foorumeille tullut täytyy sietää kaikkea mahdollista.

live- elämässä olen tottunut kaikenlaisiin uhkauksiin, käsketty saunan taakse ja uhattu ampua ja tappaa, joten vaikka päivän minulle hokisi, että taoa itsesi, myhäilisin vain. siirryn askeleen elämässä eteenpäin. tässä iässä on nahka jo niin paksuuntunut ja osaa valita sen oikean paikkansa.

• Tiedän erään tuttavan joka on saanut samanlaista kohtelua kuin linkin henkilö.
      Se on ihan kauheaa, vaikka törkyviestejä poistetaan niin heti tulee uusia kahta kauheampia.
      Itsemurha on äärimmäinen ratkaisu mihinkään ongelmaan. Jos on muutenkin vaikeaa, voi törkyviesti olla viimeinen pisara ja seuraukset arvaamattomat.
      En ymmärrä ilkeilyä, kerran olen suuttunut niin että olisin voinut vaikka viestitellä asiattomasti mutta onneksi sain hillittyä itseni. Laitoin vain yhden ilkeän sähköpostin.
      Minulla oli painava syy kiukkuun, nyt olen oppinut suhtautumaan asiaan välinpitämättömästi, aikaa se vei.
      Uskovaiset ovat pahimpia, he iskevät raamatulla päähän jos ei jokin asia miellytä.
      Eivät tajua että kaikille ei raamatunlauseet anna ohjeita elämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      105
      2983
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1864
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1855
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      390
      1706
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1621
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1277
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe