Luin linkin sisältävän artikkelin ruoan dyykkaajista, ja mieleeni nousi vastuu lasten terveydestä, - onkohan varmaa ettei rotta roteva ole juosta vilahtanut pakkausten yli ja lirauttanut niiden päälle..:(
Pidättekö te roskista asiallisena ruoan hankinta paikkana?https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/201808242201157993_pt.shtml
Hieman arveluttavaa/ko?
16
237
Vastaukset
- naakkajanauris
Nälkä sanelee paljonki.
- pirremiinapas
Ainakaan jutussa ei kai ollut kyse nälästä.., jotkut dyykkaa vakaumuksensa takia, mutta ei se minua haittaa, vain tuo hygienia asia minua arveluttaa..ainakin lapsille ei oikein kai kannattaisi roskisruokaa tarjota.
Salossa kauan sitten söin baarissa ja laitoin ketsuppia pihvin päälle. Sieltä purkista tupsahti kasa valkeita mustapäisiä matoja. Nälkäni väheni oleellisesti.
- tiiviö
Mikäli paketti on tiivis ei sinne pissaa lirahda.
- pirremiinapas
Huolellinen pitää ainakin olla kun avaa pakkauksia, melkein suojahanskojen kanssa vain.
- turha-hysteria
Sinä pirre olet syntynyt sotajan jälkeen ja et tiedä, mitä ruokia silloin syötiin. Lihat kyllä suolattiin, kuten kalatkin, mutta oliko ne senaikaisissa varastoissa suojassa kärpäsistä?
Samoin, jos hilloon/mehuihin tulikin hometta, niin kyllä se vain kuorittiin pois päältä ja hillo syötiin.
Toisaalta kuvottavin kokemus on minullain, kun olin jo teininä jäätelöbaarin myyjänä ja sinne tuotiin hilloa, jossa oli matoja. Mutta madot vain pois ja hiloa asiakkaalle. Se kyllä hieman kammoksutti.
Hain minäkin silloin joskus, kun oli nuo kaupan jäteastiat avoimet, niin aivan hyvä ruokaa, mutta nythän ne on hyvin suljettu. Onneksi paikkakunnallani on tämä ilmaisruoan jakelu, josta saa laadukasta pakaste ruokaa.
Olipa roskista tai mistä hyvänsä, niin mielestäni kuumennut tappaa bakteerit, mikäli ruoka ei todellakin ollut kauan homeessa. Makkarakin voi olla jo limainen, mutta kun sen putsaa ja kuumentaa, niin aivan hyvää.
Turhaa nipotusta nykyaikana, jos vähänkään lukee, mitä pula-aikana syötiin ja ei siihen kuoltu, ehkä hieman kiduttiin?D - pirremiinapas
turha-hysteria kirjoitti:
Sinä pirre olet syntynyt sotajan jälkeen ja et tiedä, mitä ruokia silloin syötiin. Lihat kyllä suolattiin, kuten kalatkin, mutta oliko ne senaikaisissa varastoissa suojassa kärpäsistä?
Samoin, jos hilloon/mehuihin tulikin hometta, niin kyllä se vain kuorittiin pois päältä ja hillo syötiin.
Toisaalta kuvottavin kokemus on minullain, kun olin jo teininä jäätelöbaarin myyjänä ja sinne tuotiin hilloa, jossa oli matoja. Mutta madot vain pois ja hiloa asiakkaalle. Se kyllä hieman kammoksutti.
Hain minäkin silloin joskus, kun oli nuo kaupan jäteastiat avoimet, niin aivan hyvä ruokaa, mutta nythän ne on hyvin suljettu. Onneksi paikkakunnallani on tämä ilmaisruoan jakelu, josta saa laadukasta pakaste ruokaa.
Olipa roskista tai mistä hyvänsä, niin mielestäni kuumennut tappaa bakteerit, mikäli ruoka ei todellakin ollut kauan homeessa. Makkarakin voi olla jo limainen, mutta kun sen putsaa ja kuumentaa, niin aivan hyvää.
Turhaa nipotusta nykyaikana, jos vähänkään lukee, mitä pula-aikana syötiin ja ei siihen kuoltu, ehkä hieman kiduttiin?DEi ollut kylmä säilytys mahdollisuutta silloin ennen, kyllä muistan..makkarat meni kylpyyn heti aamusta, kaupassa.
Sianruho roikkui ihan vain varastossa, ja siitä toskattiin lihakirveellä pölkyn päällä pyydettyjä kiloja, millon lie lihapölkkykin putsatu..jne.jne., mutta se oli silloin ennen se ja nyt on nyt, liekö parempi vai pahempi, tiijjä häntä.
Eihän niitä kärpäsiä tietysti huomattukaan, mutta kai se masun floora oli muuta kuin tämän päivän lapsella :).
p.s. Muistan kyllä ne vatsakivutkin joskus, onneksi ei sentään ruokamyrkytyksiä sattunut.
- vfihimsf
- uutisointiotskoissa maininta luteitten levittämästä taudista joka halvauksia ihmisllekin aiheuttaa ---- entäs muut verta ihmisistä imevät otukset
- lepakoissakin riittää. lapset pysyy terveinä kun niiden annetaan
pieniestä pitäen nuoleskella lattiaa
ja kaupassa kassapöydän reunuksia
nimimerkillä kokemusta on
liika hygieenisyys on pahasta
sillon taatusti saa kaikki pöpöt mitä kylillä liikkuu.- pirremiinapas
Navetta kenkiä ne meijjänkin muksut nuoleskeli..ja söi kärpäsiä jälestä kun mummo niitä tappoi, ainakin niin kauan kunnes huomasin mitä se lapsi mutustaa..:)
Toisaalta bakteerien suhteen ei kyllä kannata riskeeratakaan, kurjia ne pahat infektiot joita on saatu esim. koiran puremasta. pirremiinapas kirjoitti:
Navetta kenkiä ne meijjänkin muksut nuoleskeli..ja söi kärpäsiä jälestä kun mummo niitä tappoi, ainakin niin kauan kunnes huomasin mitä se lapsi mutustaa..:)
Toisaalta bakteerien suhteen ei kyllä kannata riskeeratakaan, kurjia ne pahat infektiot joita on saatu esim. koiran puremasta.no ne eläinten puremat on taas ihan eri asia
kun se mitä lapset suuhunsa laittaa
mää kun en pese koskaan mitään vihanneksia
joita meille itselle kaupasta ostan
enkä kuori tietysti jos tarjoon jollekkin niin sillon pesen
toissa päivänä tein salaattia itselleni
ja kun olin sen syöny huomasin että pöydällä oli
sellainen vihree pieni lehtimato
ja mietin montahan olin syöny siinä salaatissa
no mää sit sanoin vaan mun miehelle että
eikös ne syökaikenmaailman sirkkojakin nykyään
varmaankin ne lehtimadotkin on oikein terveyspommeja :)
eikä ne rotat umpinaisiin jäteastioihin pääse
en oo eläessäni nähny yhtäkään rottaa
kyllä ne paikat missä rotat juoksentelee
täytyy olla tunkioita
en kyllä dyykkaa ruokaa vaikka syönkin paljon päiväysvanhaa.- pirremiinapas
Onko ne sitten muuten tyhjiä, aina vain sen päiväisiä täynnä.., kun en ole kaupassa työssä en tiiä mitä niissä kaupan roskiksissa yleensäkään on. ei ole tullut kurkattuakaan muuten, .., vaikka niistä roskisten sisällöstä tässä puhunkin he..
pirremiinapas kirjoitti:
Onko ne sitten muuten tyhjiä, aina vain sen päiväisiä täynnä.., kun en ole kaupassa työssä en tiiä mitä niissä kaupan roskiksissa yleensäkään on. ei ole tullut kurkattuakaan muuten, .., vaikka niistä roskisten sisällöstä tässä puhunkin he..
useestihan ne kauppojen biojäte roskikset tyhjennetään
ja ehkä jossain isoissa kaupoissa biojätteet laitetaan
pakkauksineen päivineen roskiin nimenomaan sen dyykkauksen takia
muuten en voi ymmärtää miten sieltä ruuan voi hakea
koska yleensähän ne puretaan pakkauksista ja
sit laitetaan roskiin eikä siitä mössöstä voi kyllä kukaan mitään syödä
ehkä se on sellainen sanomaton sopimus isoissa kaupungeissa
että nää dyykkaajat tietää mihin aikaan biojätteet viedään
ja kaupan henkilökunta tietää että niitä haetaan sillon
muutenhan se ei olis millään lailla mahdollista.- pirremiinapas
Ihan humaania toimintaa, kiitos heille, kauppiaille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa522100En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511436- 101394
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969