Minä haluaisin keskustella

tällä hetkellä kaikista mieluimmin kurkuista ja kurpitsoista. Onko kukaan kasvattanut avomaan kurkkua joka on käyrä, toisesta päästä pyöreä ja paksu ja vahvasti raidallinen? Kuori on ohut ja ei ole kitkerä. Laitoin juuri kuvan FB:n puutarha -ja piharyhmään sieltä voi käydä kurkkaamassa jos kuuluu samaan ryhmään.
Halloween-kurpitsani ovat nyt valmistuneet, paitsi yksi joka on vielä vihreä, mutta kokoakin sillä on aivan riittävästi. Muskottikurpitsa teki vain yhden hedelmän ne olisi pitänyt ehkä itse auttaa pölyttämällä vaikka topsilla. Olen todella ylpeä kurpitsoistani olen yrittänyt kasvattaa viitenä kesänä (ilmankasvihuonetta) ja nyt onnistui.

12

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paloma iltaa@ En voi kehua puutarhani antimista. Ei minulla tosin mitään ollutkaan. Tilli- samoin kuin salaattipenkki kuivui kasaan.

Minä taas voisin alkaa kirjoittelemaan matkustamisesta. Aamupäivällä maksoin liput syksyn lennoille Hollantiin. Tilasin erikseen Kajaani - Helsiki - Kajaani lennot ja Helsinki - Amsterdam - Helsinki lennot. Aijon näet vierailla mennen tullen Isolla kirkolla.

Päivä serkkutytön mökillä. Jutustelimme matkakokemuksistamme. Haikuli olo on tipotiessään ja uudet tuulet puhaltavat vauhtia syksyn suunnitelmiin.

Näin kuvia kurpitsoistasi, upeita olivat.

Ostin Lidlistä kurpitsasalaattitölkin 0,99 e. Mietinpä, ei kannata alkaa räpöstämään kun saa valmista kaupasta. Sama pätee marjoihin yms. sadonkorjuujutskoihin.

• Näinhän se on, mutta tuon halloween-kurpitsojen kasvattamisen otin aikoinaan melkein kuin haasteeksi; ilman kasvihuonetta kasvukausi on ollut aina liian lyhyt ja kesä liian kuiva (ja kastelija karkuteillä), tänä vuonna olin itse kotona koko kasvuperioodin (toukok-elokuun puoliväliin), kastelin ahkerasti ja lämpöä riitti plus että olin esikasvattanut minikasvihuoneessa parvekkeella ensin ja sitten ko maassa lasin alla. Hedelmälihaa en edes käytä: teen kaikista kolmesta halloween-lyhdyt. Nojoo, huvinsa kullakin :)

• Paloma.se.co kirjoitti:

Näinhän se on, mutta tuon halloween-kurpitsojen kasvattamisen otin aikoinaan melkein kuin haasteeksi; ilman kasvihuonetta kasvukausi on ollut aina liian lyhyt ja kesä liian kuiva (ja kastelija karkuteillä), tänä vuonna olin itse kotona koko kasvuperioodin (toukok-elokuun puoliväliin), kastelin ahkerasti ja lämpöä riitti plus että olin esikasvattanut minikasvihuoneessa parvekkeella ensin ja sitten ko maassa lasin alla. Hedelmälihaa en edes käytä: teen kaikista kolmesta halloween-lyhdyt. Nojoo, huvinsa kullakin :)

Et kai vaan sano, että kasvatat kurpitsoita, heität niistä parhaan osan menemään ja säästät vain kuoret?
        https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/superfood/kurpitsat

• Tellukka kirjoitti:

Et kai vaan sano, että kasvatat kurpitsoita, heität niistä parhaan osan menemään ja säästät vain kuoret?
        https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/superfood/kurpitsat

Kiitos linkistä, Tellukka.
        Olen tehnyt kurpitsakeittoa ja piiraita, joskus sosetta. Siemenet yleensä säästän seuraavaksi vuodeksi tai sitten käytän johonkin muuhun. Lyhtyä kovertaessa tulee oikeestaan aika vähän hedelmälihaa jota voi käyttää, koska lyhdyn seinämät on hyvä jättää paksuiksi jotta ne kestävät hieman kauemmin koossa koska pidän niitä ulkorappusilla.

• en oo koskaan kasvattanu avomaan kurkkuja
      mutta kasvihuone kurkkuja meillä on kasvamassa
      ja nyt ollaan syöty niitä jo pari kuukautta
      joka päivä saa hakee kurkun ja joskus jopa kolme
      tänä kesänä on tullut hyvä sato
      myöskin siellä on lehtikaalia ja pinaattia
      mutta niistä söin itseni yli jo parissa kuukaudessa
      vaikka molempien mausta tykkään
      ja niistä tulee tosi hyvä salaatti
      kurpitsoitakaan en oo koskaan kasvattanu
      ja saattaa olla etten kasvata ens kesänäkään.

• Mä olin luvannut Legolassille että en laita jalkaani kasvimaalle tänä kesänä muta niin siinä vain kävi että jokavuotisten sipuli- ja porkkanapenkkien lisäksi ja minun pakollisen hernemaan plus mansikkamaan joka on villiintynyt (tuottaa kyllä hyvänmakuisia mansikoita) keskelle ilmestyi kokonainen rivi eri sorttisia kurpitsan, kesäkurpitsan ja kurkun ja keltaisen kesäkurpitsan taimia ja nyt siellä on ihana kurpitsaviidakko joka rönsyilee joka suuntaan ja on valloittanut mansikkamaan ja käytävät ja porkkanapenkit ja Legolassi käy siellä napsimassa poikki kaikkein hurjimmin kasvavien lonkeroiden päitä.

• kurjakukku

Naapuri palstalla kasvaa ilmeisesti halloweeni, uhkaavasti luikertelee minun palstalleni päin.
      Kasvatin kesäkurpitsaa ja sitä tuli/tulee paljon. olen jakanut noin 30 kpl kaikille halukkaille. Kasvoivat kuin sianporsaat 600g vuorokaudessa, kastelua kyllä vaati mutta sitä tuli järvestä letkulla.

Avomaan kurkut tuli ihmeellisiä piikkisiä vänkyröitä, sama oli naapureillakin. Auringonkukat kasvoi 2-3 metrisiksi, nyt kukkivat, siinä on talvella linnuille syömistä, jätän pellolle tuuleen huojumaan.

On se vaan niin mukavaaa tuo ryytimaa harrastus!!

• Just juuri näin on minunkin kurkkupenkissäni!
        Avomaankurkkuja olen kanssa ihmetellyt kun en ole ikinä tuollaisia edes nähnyt.
        Olenkohan saanut kehitettyä joitakin uusia hybridejä kun ovat niin lähekkäin kaikki eri lajikkeet ja samat pörriäiset niissä kiertäneet?
        Auringonkukkia olen myös laittanut kasvimaan laitaan ja saavat jäädä nyt syksyksi ja talveksi samoin, lintujen sapuskaksi.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Just juuri näin on minunkin kurkkupenkissäni!
        Avomaankurkkuja olen kanssa ihmetellyt kun en ole ikinä tuollaisia edes nähnyt.
        Olenkohan saanut kehitettyä joitakin uusia hybridejä kun ovat niin lähekkäin kaikki eri lajikkeet ja samat pörriäiset niissä kiertäneet?
        Auringonkukkia olen myös laittanut kasvimaan laitaan ja saavat jäädä nyt syksyksi ja talveksi samoin, lintujen sapuskaksi.

Huomenta@

Minulla oli yhtenä vuonna rivi auringon kukkia. Kylmien saavuttua ajattelin hakea ne maljakkoon. Ilmeisesti jänis kerkesi ennen minua. Olivat lähteneet juurineen parempiin suihin.

• en.enää.viljele.hernettä

Mie taas istutin herneitä takapihalle. Ennenkuin palkoihin ehti tulla herneitäkään, fasaani kukko söi ne pois homehtumasta.

• Pertikk

Elämä on yhtä kasvattamista pirttiviljelystä alkaen, nykyään pääasiassa hiuksia.
      70-luvun alussa aviossa oli omakotitalo kaupunkin liepeillä, kurpitsoita vähemmän kurkkuja, juureksia marjoja hedelmäpuita, onneksi möimme paikan, nyt leskenä kerrostalossa eikä enään edes kukkia paitsi muovi semmosia maljakossa.

• Bishopinkiekosta

Ja joku kuista ja pitsoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      65
      2349
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      33
      1745
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1584
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1555
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      15
      1518
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1387
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1131
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1084
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe