Kateus, tuo kansallisruokamme

kahvillapäivään

Aamupuuro jää kakkoseksi.

En syö kumpaakaan.

33

546

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heräsin.liian.aikaisin

Minä tässä vähän pohdiskelin. Jokunen viikko sitten korpikirjailija mainitsi tämän 60 palstan näivettyvän muutaman kirjoittajan siirryttyä 70 .
      Näivettyminen on alkanut. Mielestäni se johtuu siitä, että tänne jäljelle jäi meitä, jotka eivät ole altistaneet itseään kiusattavaksi. Se kommenttien määrä joita oli useammassakin ketjussa vielä keväällä on nyt laantunut.
      Ei sitä riitelyä pitkäksi aikaa riitä jonkun pressan vaimon ulkonäössä. Kiusaajille pitää olla kohde, jonka palstalaiset tuntevat.

Olenkohan nyt ihan väärässä pohdiskeluissani. Onko kiusaamisen aiheuttaja todellakin kateus vai varmuus siitä, että kiusaajalle vastataan takaisin. Kiusattu ruokkii kiusaajaa.

• Huomenta@ Illalla ennen nukkumaan menoa vilkaisin palstaanne. Ihmettelin, riitoja ja poistojen määrää. Minulle on kommentoitu plus 70 palstalle, että plus 60-palsta on rauhottunut kun lähdin pois täältä. Ei tämä miksikään muutu. On ihmisiä jotka haastavat aina riitaa.

Mistä muusta syystä kuin kateudesta laiturini on laho, mökkini tönö, läheiseni ja asumismuotoni mielikuvitusta tai matkustelemiseni sekä kädentaitoni ja tyytyväisyyteni siihen mitä minulla on mitätöitävää.

Elän omanlaistani elämää johon olen tyytyväinen, mutta joku toinen ei. Miksi?

Olen kirjoittanut kymmenen vuotta täällä saman verran suurin osa vakioista, joten siirtyminen plus 70-palstalle on luonnollista. Parin vuoden sisällä moni teistä seuraat perässä jos luoja suo. Kuitenkin muutamilla puskanimimerkeillä on ollut halu seurata jo nyt minua.

Täällä kirjoittaa nimimerkit.

Naseva
        Sivustaseuraaja
        Ainanaakka
        HerääPahvi
        Ja heidän useat muut vaihtuvat puska nimimerkkinsä. Voi olla jopa yksi, joka pitää majaa suomi24 sivustolla.

Viimeinen osio kirjoituksestasi lie totta. Heillä on vaikeuksia saada täällä huomiota ja he tulevat sitä minulta hakemaan. Minä yritän auttaa parhaani mukaan.

Minäkin olen aikaisin hereillä, edessä kiiruspäivä. Hyvää päivän alkua. Asiaa kirjoitit.

• poistoon
        korppis kirjoitti:

Huomenta@ Illalla ennen nukkumaan menoa vilkaisin palstaanne. Ihmettelin, riitoja ja poistojen määrää. Minulle on kommentoitu plus 70 palstalle, että plus 60-palsta on rauhottunut kun lähdin pois täältä. Ei tämä miksikään muutu. On ihmisiä jotka haastavat aina riitaa.

Mistä muusta syystä kuin kateudesta laiturini on laho, mökkini tönö, läheiseni ja asumismuotoni mielikuvitusta tai matkustelemiseni sekä kädentaitoni ja tyytyväisyyteni siihen mitä minulla on mitätöitävää.

Elän omanlaistani elämää johon olen tyytyväinen, mutta joku toinen ei. Miksi?

Olen kirjoittanut kymmenen vuotta täällä saman verran suurin osa vakioista, joten siirtyminen plus 70-palstalle on luonnollista. Parin vuoden sisällä moni teistä seuraat perässä jos luoja suo. Kuitenkin muutamilla puskanimimerkeillä on ollut halu seurata jo nyt minua.

Täällä kirjoittaa nimimerkit.

Naseva
        Sivustaseuraaja
        Ainanaakka
        HerääPahvi
        Ja heidän useat muut vaihtuvat puska nimimerkkinsä. Voi olla jopa yksi, joka pitää majaa suomi24 sivustolla.

Viimeinen osio kirjoituksestasi lie totta. Heillä on vaikeuksia saada täällä huomiota ja he tulevat sitä minulta hakemaan. Minä yritän auttaa parhaani mukaan.

Minäkin olen aikaisin hereillä, edessä kiiruspäivä. Hyvää päivän alkua. Asiaa kirjoitit.

Poistot on dw:n "hanki elämä" viestin poistoja.

• ö-Öö
        poistoon kirjoitti:

Poistot on dw:n "hanki elämä" viestin poistoja.

Alkoi kiinnostamaan.

Alkoi niinkuin kiinnostamaan, että mitä ihmeen sääntöjen vastaista viestissä voi olla. Joskus aikoja sitten hommeli sensuurin osalta oli ihan anuksesta, kun oli seriffit. Nykysysteemillä törkeän rasistisia, tai muuten solvaavia tms. viestejä ei juuri koskaan poisteta.

Toisekseen, "hanki elämä", oi toisaalta olla hyvin positiivinenkin toivotus, ja mun mielestä enenpi nettihokema, jota käytetään laajasti. Vaan, joku nyt veti hernemaissipaprikat neesuliin siitä :DDDD

Hmm, olikohan se sitä kateutta?

=DW=

• kylmätotuus

Nimimerkeistä tehdyt aloitukset ovat loppuneet ja se on ainoastaan hyvä asia, eikä merkki palstan näivettymisestä.

En usko, että noiden aloitusten tekoon olisi ollut syynä kateus. Todennäköisemmin niitä sorvattiin siksi, että aloittajat tiesivät saavansa niihin kommentteja.
        Kyllähän myös monet nimimerkit, joista aloituksia tehtiin, itse ahkerasti heittivät bensaa liekkeihin omilla kommenteillaan.

Minä en tunne kateutta ketään kohtaan, enkä muuten liiemmin kirjoitellut noihin "kiusa-aloituksiin".

Tuskinpa tämä palsta hiipuu, vaikka jotkin nimimerkit täältä poistuvat. Uusia kirjoittajia tulee varmasti mukaan ja on jo tullutkin.

• kylmätotuus kirjoitti:

Nimimerkeistä tehdyt aloitukset ovat loppuneet ja se on ainoastaan hyvä asia, eikä merkki palstan näivettymisestä.

En usko, että noiden aloitusten tekoon olisi ollut syynä kateus. Todennäköisemmin niitä sorvattiin siksi, että aloittajat tiesivät saavansa niihin kommentteja.
        Kyllähän myös monet nimimerkit, joista aloituksia tehtiin, itse ahkerasti heittivät bensaa liekkeihin omilla kommenteillaan.

Minä en tunne kateutta ketään kohtaan, enkä muuten liiemmin kirjoitellut noihin "kiusa-aloituksiin".

Tuskinpa tämä palsta hiipuu, vaikka jotkin nimimerkit täältä poistuvat. Uusia kirjoittajia tulee varmasti mukaan ja on jo tullutkin.

ei ne nimimerkeistä tehdyt aloitukset mihinkään oo poistunu
        ne on siirtyny seuraavalle palstalle
        siellä ne naakat ja sivustaseuraajat
        käy niitä tekemässä
        ja kyllä ne täälläkin kovin kärkkäästi ottavat kantaa
        ei tämä tästä mihinkään mututu.

• minun.mielipiteeni

Eikä palsta Viivi niiden parin kolmen poistuneen takia, vaan niiden ympärillä pyörineen/-neiden takia. Kommentointimäärät ovat varmasti laskeneet huomattavasti.

Tuskin kukaan "normi" kirjoittaja niitä ketjuja kaipaa. Kiusallista luettavaa. Monesti ihmettelen miksi asianomainen niihin vastasi.

Eihän tokikaan "kiusaajista" päästy olla, niin kauan kuin niitä ruokitaan. Ja jotkut nauttivat siitä, että ovat huomion kohteina.

• Aamupuuro

No mitäsä köyhä muut saa ?

Politikotkin tuota tasoa meillä on aina olleet !

Tälläkin palstalla tuota hehkuttivat lähes joka ketjussa,
      no tulos on siitä nyt selvä kuka sai ja mitä!

"Köyhän asia unohtunut vanhoilta puolueilta"

https://www.suomenuutiset.fi/soini-koyhan-asia-unohtunut-vanhoilta-puolueilta/

"Perussuomalaisten mielestä vain pienituloisten ostovoiman kasvu voi nujertaa laman. Suomessa on miljoona ihmistä noin tuhannen euron kuukausituloilla. Heidän ostovoimaansa on parannettava. Heidän tulonsa käytetään suomalaisiin palveluihin Suomessa. Perussuomalaiset eivät hyväksy leikkauksia pienituloisimmilta. Tuloveroja ei ole varaa laskea ylimmissä tuloluokissa. Verot on asetettava maksukyvyn mukaan."

• 1eero

Varo ettet syö sanojasi heti aamutuimaan

• Lupaukset.on.lupauksia

Soinin lupaus aikoinaan ei sen kummempi kuin Halla-ahon tänään esittämät lupaukset.
        Sipilä ykkösaamussa ei lupailut paljon mitään koska on täyttänyt lupauksensa, epäilen ettei seuraava pääministeri pysty täyttämään lupauksiaan

• Paloma.se.co

Hain juuri kasvimaalta ja puutarhasta aamun ja päivän ruokaa: ekologisia, omin käsin kasvatettuja sipuleja, porkkanoita, kurkkuja, puutarhaherneitä. Muutama täysin kypsä omena ja luumuja ja vadelmia aamiasjugurtin kaveriksi.
      Saa olla kateellinen :)

• Heikunkeikku

"Paloma"

Mä viittaan täällä. Käsi kohti kattoa. Tunnustan, että pienoinen kateuspiikki tökkäytti ittensä mun ihoon. Hetken annoin itseni olla piikin vaikutuksen alaisena, mutta sitte vetäsin piikin veks.
        Nyt on oma olotila ja voin kirjoittaa, että hiton mahtavaa on olosi sulla, kun voit tepastella ryytimaahan vetelemään murkinoita aamiaispöytään.
        Ja omenoitaki. Ja luumujaki. Ja vadelmiaki.

Mut mullapas on täs vierellä lautasella niin maan perusteellisen hyvää keittoa, että kyllä sunkin ihoos piikki, ellei montakin, pökkäytyisi. :) Mieti vähä sitä.

• Ryytimaa-kuura-maa

Alkaa olla se aika vuodesta, että aamuisin on syytä kurkata, onko maa kuurassa vai umpi hankena, silleen kuvainnollisesti maalaten.
        Suomessa ei taida olla montakaan mummon ja papan kasvimaata enää, että sato olisi vielä mullassa, paitsi kasvihuoneissa.
        Tai. Mistä sen tietää? Itse keräsin kaiken jo elokuussa. Joskus kun harrastin kokeilua.

• Ryytimaa-kuura-maa kirjoitti:

Alkaa olla se aika vuodesta, että aamuisin on syytä kurkata, onko maa kuurassa vai umpi hankena, silleen kuvainnollisesti maalaten.
        Suomessa ei taida olla montakaan mummon ja papan kasvimaata enää, että sato olisi vielä mullassa, paitsi kasvihuoneissa.
        Tai. Mistä sen tietää? Itse keräsin kaiken jo elokuussa. Joskus kun harrastin kokeilua.

Niin kauan kun yölämpötilat pysyttelevät nollan yläpuolella kasvimaan multa on paras säilytyspaikka juureksille ja perunoille. sanoo Leggo joka on kasvattanut juureksia ja perunaa monen monta vuotta. Itse olen aloittelija. Etenkin porkkanat kasvavat paljon ihan viimeisinä viikkoina ennen nostoa. Sipulithan voi korjata jo heinäkuussa kun varret menevät kumoon koska ne ei enää sen jälkeen kasva. Maa-artisokka pärjää mullassa talvenkin yli. Runsaasti vettä sisältävät vihannekset, kuten kurkku ja tomaatti taas ovat erittäin hallanarkoja.

• vfihimsf

Joskus joutunut lähiomaisten runttailujen kohteeksi - useinmiten silloin on kateissa paljon muutakin kuin aikuisen ihmisen vastuullinen käytös - semmost elo kun viina tai eri aineet vie sairauksien ohella immeisiä
      - ja aina vaan pitäisi olla ja omistaa lehmän hermot - oon joskus aatellu että hyvistä terävistä sarvistakin oois
      joskus tällekin vanhalle piialle apua - ihmissuhteiden viidakossa jos muuten pärjäämisessä vajetta .

• Viekalatkinvedestä

En ma kyllä ruokana sitä pitäisi, mutta suomalaisten kansansairaus numero yksi (1) se todellakin on.

• Bengalitikku

Tosi helppo tsekata: onko naapurin katiskassa paljon kaloja? Jos ei, kateus vienyt. Jos on, voi huoahtaa helpotuksesta.

• Toisin

Itse olen tulkinnut tuon sanonnan niin, että jos on kade mieli, niin mielessä ei silloin ole paljon mitään muuta eli sitä, millä itse kehittyisi ja pääsisi siihen tilaan, mitä toisilta kadehtii. Ts. oma katiska on - ja pysyy - tyhjänä.

• Mielikki.m

Olen vähän kateellinen sellaiselle jolla sipulit kasvavat hyvin.
      Olen sinnikkäästi istuttanut joka vuosi, vartta kyllä tekee mutta sipuleita tuskin siementen verran.
      Saan kukat kukkimaan hyvin mutta yrttejä lukuunottamatta jää kasvimaan sato melko vaatimattomaksi. Perunaa tuli aika hyvin.
      Marjoja tuli myös yli tarpeen pensaista.

• Olen aina eli koko ikäni ollut kateellinen pienijalkaisille kanssasisarilleni.

Pienet sirot jalat ja korot viisitoista senttiä, ja sitten niillä kepeää kävelyä heiluvissa helmoissa.
      Helmat ovat heiluneet mutta koroilla kopistelu on jäänyt väliin ja jää väliin, eli olen saanut vain katsella tälläi kauempaa.
      Kateuskin on tosin jo tähän ikään jo liudentunut ja muuttunut ihailuksi.
      Auta armias jos olisin ollut sitten se pienijalkainen sipsuttelija, miten mahtaisi selkä tänään jaksaa.
      Nyt jaksaa hyvin...

• Miksi-pitäisi-olla-pieni

Jo noin 18-20 vuotiaana jalkateräni saavuttivat max pituutensa joka on pysynyt numeroissa 44 - 45.
        Koskaan en ole haksahtanut suippokärki muoteihin tai mihinkään jalkoja "tuhoaviin" juttuihin. Lesti on ollut sopivan leveä niin työ kuin vapaa-ajan jalkineissa. Lenkkarit yleisin, hyvillä vaihto pohjallisilla.
        Jalkani voivat suhteellisen ihanteellisesti. Eihän ne ole nuoret enää mutta omin jaloin kävelen ilman apu pyöriä tai keppejä.

• Täällä yksi sirojalkainen stilettokoroilla sipsuttanut raportoi kertoen terveestä selästä mutta pikkuisen kulumaa oikeassa nilkassa on palauttanut minut maan tasalle 😀. Kaikella on hintansa.

• kohde.puuttuu

Minä kadehdin ihmisiä joilla on suuri intohimo johonkin tekemiseen. Haluaisin sellaisen intohimon näille eläkepäivilleni. Olisi ihanaa herätä aamulla ja päästä tekemään "sitä jotain".
      Joku lahjakkuus toisi muassaan sen intohimon, mutta voisihan se olla jotain sellaistakin mihin ei varsinaista lahjakkuutta tarvitse.

• Teesitä

Eikö tuollaiset aiheet selviä kun kuuntelee itseään, sisintään. Mitä sinä kaikista eniten rakastat tai mistä tykkäät kovasti?

• kohde.puuttuu

Olen yrittänyt ja yrittänyt miettiä ja kovistella itseäni. En vaan löydä sitä intohimoa. Onhan noita harrastuksia, muttei sellaista "paloa". On liikunnallisia ja on käsillä tekemistä, jotka on ihan "jees".

• Kaikkeaeivoisaada

Unohda himot hetkeksi ja tee vain sitä mistä tykkäät. Ehkä se jonain kauniina päivänä muuttuu intohimohommaksi.

• kohde.ouuttuu

Niin. Eli jatkan samalla tavalla. Katoaako se kadehtiminen toisten intohimoa kohtaan? Tosin en tunne henk.koht. ketään, jolla "polte" on.

En siltikään olisi kaikkea saanut, jos tuo ominaisuus olisi.

• Ohimeni

En karehdi kenenkään intohimoja ja poltteita, teen ihan tarpeeksi ilman niitäkin. Vaikkakaan en sitä, mihin 'polte' olisi ollut.

• kohde.puuttuu
        Ohimeni kirjoitti:

En karehdi kenenkään intohimoja ja poltteita, teen ihan tarpeeksi ilman niitäkin. Vaikkakaan en sitä, mihin 'polte' olisi ollut.

Onnellinen sinä olet. Selvennykseksi etten kadehdi kenenkään intohimon kohdetta vaan Sitä, että joku on saanut elämäänsä niin syvän sisällön, että se ajaa eteenpäin.

• Avartumisenihme

Elämän sisältöjä on monenlaisia ja -tasoisia. Täytyy osata arvostaa sitä, että ylipäätään ymmärtää elämän sisältävän kaikenlaista muutakin kuin sen, mitä oma pieni pää ja navan ympärys tuottaa. Maailman monimuotoisuudesta on hyvä ammentaa ..

• hims

-kuulun vammaisihmisenä vajakkien ryhmään . Silti tykkään tekemisestä. Raivostuttavaa mielestäni on se syvä halveksunta joota aina saa osakseen muodossa tai toisessa -mlloin hyökkäilee juopponarkit aseineen kimppuuni tai omat ostamani työkalut kateissa - kaiken muun ohella.
      Muutaman kerran osana on ollut olla ampumisenkin kohteena - kiusaamisesta ja rääkistä ny puhumattakaan . Sekin asia että aikoinaan koulutodistuksissa oli muutama kymppi - siitäkin kavereitten taholta sai vain turpiinsa ja vihat niskaansa - mtään onnea elossa harvemminkaan koskaan ollut.

• Taitaapa olla.

• RealistiN

Aivan liikaa suomitaan suomalaisia kateelliseksi kansaksi, toki joukossa heitäkin löytyy, mutta ei nyt ihan hirmuisesti.
      Eniten tätä kansallisen kateuden toitottamista luulen kateellisten itse pitävän yllä, leuhkimalla muille, saadakseen itselleen tyydytystä muiden muka kateudesta jota kuvittelevat toisten tuntevan.
      Enpä ole huomannut niiden joilla oikeasti on paljon mitä voisi kahdehtia, tekevän siitä minkäänlaista numeroa, pikemminkin aika matalalla profiililla elävät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1759
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1131
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe