Menin eilen veljeäni tapaamaan palvelutaloon.
Kun aukaisin huoneen oven, sen voimakas aromi lehahti heti aistimukseen ja pärskin.
Joku vierailija oli tuonut ajattelemattomuuttaan hyasintin joulukukaksi.
Eihän se sovi alkuunkaan koko taloon.
Veljeä se ei häirinnyt, mutta minua senkin edestä.
Hoitaja tuli huoneeseen ja sanoi, että tuo kukka on välittömästi poistettava huoneesta ja koko talosta.
No voihan sintti.
Minun oli otettava se mukaani ja mietin epätoivoisesti, mihin sen laitan.
Roskis oli turhan julma ratkaisu.
Vein sen kotiini ja keksin ratkaisun.
Kun menen vessaan, niin siellähän kököttää iki-ihana hyasintti.
On välillä eri aromit.
Voi sun hyasintti
40
142
Vastaukset
Mahtuiko se isoon rulla-tuoliin?
H.- ö-Öö
2lesken kirjoitti:
hunk
Mikä on iso rullatuoli?Tarkoittanee rollaattoria.
=DW= - eslakin
ö-Öö kirjoitti:
Tarkoittanee rollaattoria.
=DW=öö:lle
Pyörätuoli.Kuvittele nyt hunkki rollaattorin kanssa.
Eikö hyasintti ole hankala pienessä vessassa tuoksunsa vuoksi, jos ei sitä siedä isommassakaan tilassa? Minä kierrän hyasintit kaukaa, ennen tykkäsin kovasti ja ne olivat joulukukkiani, mutta aikojen saatossa herkistyin niille ja nyt en enää kestä sitä tuoksua yhtään.
Mukavaa joulun aikaa ja tuoksuvia istuntoja!pal
Asun vanhustentalon rivarissa, ja täällä on melko isot kylppärit/wc- tilat.
Vielä kun kaksi asuntoa on tässä talossa tyhjillään ja vettä ei niissä käytetä, matalapaineella viemärit lemuaa.
Siksi se hajusintti saa olla toistaiseksi kylppärin nurkassa häpeämässä voimakasta tuoksuaan.2lesken kirjoitti:
pal
Asun vanhustentalon rivarissa, ja täällä on melko isot kylppärit/wc- tilat.
Vielä kun kaksi asuntoa on tässä talossa tyhjillään ja vettä ei niissä käytetä, matalapaineella viemärit lemuaa.
Siksi se hajusintti saa olla toistaiseksi kylppärin nurkassa häpeämässä voimakasta tuoksuaan.Minullakin on iso kylppäri/wc, mutta en silti sitä sinne huolisi. Toivottavasti et saa päänsärkyä tai muita ikäviä oireita.
Minun lapsuuteni joulutuoksuihin kuului ehdottomast hyasintti. Mutta kun omt lapseni syntivät jouduin siitä luopumaan. Ei sovi astaatikoille tai allergikoille.
siili
En ymmärrä hajusintin tuojan ajatusmaailmaa, kun palvelutaloon tuo tuollaisen kasvin.
Moni hoitaja on allerginen, puhumattakaan asukkaista.2lesken kirjoitti:
siili
En ymmärrä hajusintin tuojan ajatusmaailmaa, kun palvelutaloon tuo tuollaisen kasvin.
Moni hoitaja on allerginen, puhumattakaan asukkaista.Kaikki eivät osaa ajatella asiaa tuolta kannalta. Jouluinenhan kukka se hyasintti on ja varmaan hyvällä tarkoituksilla annettu.
siilivain kirjoitti:
Kaikki eivät osaa ajatella asiaa tuolta kannalta. Jouluinenhan kukka se hyasintti on ja varmaan hyvällä tarkoituksilla annettu.
siili
Kuitenkin on kysymyksessä terveysalan ammattilainen.2lesken kirjoitti:
siili
Kuitenkin on kysymyksessä terveysalan ammattilainen.Heh, no eihän se mihinkään pätevöitä ;).
- IhanaTuoksutin
Siedätyshoito tutkitusti toimii!
Isävainaa astmaatikkona oli antanut hajusintit anopille ja ihmetteli kun pärskiminen ei lakkaa millään. No eihän se lakkaa kun muori oli unohtanut hajusinttipussin naulakon alle ja sieltä se jatkoi tuoksutteluaan.Ihana
Mietin itsekin, kenelle veisin sen hajupommin.
Oli kyllä mielessä yksi epämiellyttävä tyyppi, mutta maltoin mieleni, näin jouluna.- jouluyllätys
2lesken kirjoitti:
Ihana
Mietin itsekin, kenelle veisin sen hajupommin.
Oli kyllä mielessä yksi epämiellyttävä tyyppi, mutta maltoin mieleni, näin jouluna.Sen voisi piiloittaa jonkun älyttömän päänaukojan sähköpyörän istuimen alle.
Jos hyvin käy, niin asianomaisen ominaishaju paranee kertaheitolla. - Ei-haittaa-meikää
Kannattaa käydä palstalla näin ilta kahdeksan jälkeen, niin päänaukoja ei pääse nettiin enää tai on vähintäänkin sammunut keppana pöhnäänsä.
- ö-Öö
Joop
Hyasintit löyhkää. Ei ole sen kummemmin kukkia vastan mitään, hyasintti vaan panee aivasteleen ja lisäks karmeen voimakas löyhkä päällä. en varsinaisesti ole erityisyliherkkä, jotkit hajut vaan aiheuttaa reaktioita, hyasintti yks, voimakkaat myskihajuvedet kans, joitain muita.
Nykyisin aika hyvin otetaan huomioon ruoka-allergiat, hajujuttuja ei silleen tiedosteta. Sama muuten valo/väri-asioissa, jotkut jutut voi laukasta epilepsiakohtauksen, tahi migreenin joillain.
Noh, hyasintti biojätteeseen, se siitä. Noit muut jutut hankalampia ratkoa, pahanhajuiset halpaan hajuveteen pujeutuneet loispummieläkeläisnaiset biojätteeseen, jee jee.
=DW=Kyllä hajujuttujaki yhä enemmän tiedostetaan. Miltei kaikissa hoitolaitosten ovissa ainkin lukee että Tulethan tuoksutta ja esim. teattereissa on tuoksuttomia näytöksiä.
siilivain kirjoitti:
Kyllä hajujuttujaki yhä enemmän tiedostetaan. Miltei kaikissa hoitolaitosten ovissa ainkin lukee että Tulethan tuoksutta ja esim. teattereissa on tuoksuttomia näytöksiä.
siili
En ole käynyt hoitolaitoksessa koskaan.
Palvelutalojen ovissa ei lue mitään kieltoja.
Pitäisi oma järki sanoa jotain.2lesken kirjoitti:
siili
En ole käynyt hoitolaitoksessa koskaan.
Palvelutalojen ovissa ei lue mitään kieltoja.
Pitäisi oma järki sanoa jotain.Hoitolaitos tarkoittaa myös sairaalaa ja kai sinä nyt siellä olet käynyt?
siilivain kirjoitti:
Hoitolaitos tarkoittaa myös sairaalaa ja kai sinä nyt siellä olet käynyt?
siili
Meilläpäin on Satasairaala ja Kaupungin sairaala.
Lusijaneidot ovat Hameenlinnassa laitoksessa.
Siellä en ole koskaan käynyt.2lesken kirjoitti:
siili
Meilläpäin on Satasairaala ja Kaupungin sairaala.
Lusijaneidot ovat Hameenlinnassa laitoksessa.
Siellä en ole koskaan käynyt.Sairaala on laitos :).
Paino-voima-ilmastoidut rintama-mies-talot toimivat hyvin Hyasinttien kanssa.
Jouluisin mamma oli oikea maan-vaiva tontillamme.
Mutta paino-voima voitti huonoimmatkin yksilöt Peruna-laarissa.
Etenkin kun faija laittoi kellarin-oveen lisä-eristyksen.
Sen jälkeen ei ilmestynyt Rottiakaan enää.
Kellarin-oven ohitse kun mentiin saunaan.
Paha haju ei mennessä haitannut...Rottiakaan.
H.Minä pidän sinisestä hyasintista. Se on joulun tuoksuinen.
Kerään sukulaisten hyasintin sipulit ja istutan ne keväällä mökillä ulos. Kukkivat komeasti heinäkuussa.
Hoitolaitoksiin ei kannata kukkia viedä, monessa taitaa olla jo täyskieltokin.
Jokainen hankkikoon sitä mikä miellyttää.
En oikein tajua sitä, että jos itse ei jostain tykkää, se pitää haukkua pataluhaksi.- 2leskel
eppu
Hyisintti jäi minun kontolleni palvelukodissa, että mitä minä sillä inhokilla teen.
Kukan tuojalle kukaan ei sanonut mitään, mutta kun minä menin eilen vierailulle, hoitaja käski viedä hyisintin pois.
Kehuakko minun pitäisi tuojaa, joka ei ajattele nokkaansa pidemmälle.
Harvoin vieraillaan ja tuodaan tollanen hajupommi huoneeseen.
- En-koe-ongelmaa
Itsekin sain hai sintin ohikulku vieraalta, tuoreena se antoi aromia olkkariin. Ei nuo tuoksut niin häiritse itteäni kovin. Mutta ajattelin jos takertuu kaluste kankaisiin, samettia paljon.
Knippasin kukan ruukkuineen-kääreineen tuulikaappiin. Kenkä hyllystön viereen. Siinä se tasapainottaa sisääntulon ilmaa, vaikka kenkäni eivät lemuakaan. Mutta sulanut lumi jne.
Kaikin tavoin muutoin en harrasta kasveja, kuin salaateiksi ja mausteeksi. Tuodut kukat nuupahtaa aikanaan ja sitten ne menee jätteeseen. Jos ruukku on silmiin osuva, vien sen mökille. Niitä on ollut joskus. ne on, allergiaa aiheuttavia, voi nessut jouluisin ollut niitäkin kukkia, vaan ei enää!
2lesken kirjoitti:
eri
Siis että mitä tämä tarkoittaa?niin että, olen myös sitä mieltä, että liian voimakkaan hajuisia/ tuoksuisia hyasintit on!
nimimerkkikö? se on pitkätarina, en viitsi lähteä sitä nyt vaihtamaan.eripariaolevat kirjoitti:
niin että, olen myös sitä mieltä, että liian voimakkaan hajuisia/ tuoksuisia hyasintit on!
nimimerkkikö? se on pitkätarina, en viitsi lähteä sitä nyt vaihtamaan.ero
Jo selkis.- Ei-mikään-huono-idea
2lesken kirjoitti:
ero
Jo selkis.Jouluissa on se hyvä puoli, että voi antaa lahjaksi myös eron.
Monillahan vuosi kärjistyy jouluun ja eropaperit alkavat rapista lahjapaperin sijaan. Ei-mikään-huono-idea kirjoitti:
Jouluissa on se hyvä puoli, että voi antaa lahjaksi myös eron.
Monillahan vuosi kärjistyy jouluun ja eropaperit alkavat rapista lahjapaperin sijaan.tämä nimimerkki ei liity eroon, vaan ihastumiseen, aikoinaan...
vain sydämetön ihminen antaa jouluna eron lahjana, voi vaikka yrittää jaksaa odottaa vuoden vaihteeseen, ja sitten mikäli sellanen tilanne jollain.
Kiitos vinkistä. Pitäsköhän minunkin hankkia hyasintti vessan nurkkaan.
Jos ei se haisuli kerran veljeäsi häirinnyt, olisiko tuoja mahdollisesti kysynyt luvan sen tuomiseen. Muutoin en kyllä ymmärrä moisen haisukkeen viemistä kenellekkään. Eihän se ole minkään näköinenkään. No, onhan siinä hieno kukinto, mutta lehdetkin pitäisi sentään kukassa olla.entinen
Hajusintti ei ole enää vessassa. En voinut sietää sitä sielläkään.
Heitin sen terassille pakkaseen.
Veljeni on diabeetikko ja hänellä on lukuisa määrä lääkkeitä muihinkin vaivoihin.
Ne vievät hajuaistin olemattomiin.
Joissakin ihmisen normi elintoiminnossa vuoteessa olevalle sairaalle, huono hajuaisti on etu.siis eihän niissä hyasintti kukkasissa sillon vikaa ole, mikäli kestää sitä tuoksua ja muuten pitää kukasta, tyypillinen joulukukka, mummoloista muistan ne. Nimenomaan muistoissa, omaan kotiin ei niitä tuu, silmiä ja hengitysteitä ärsyttää se voimakas "tuoksu"
- Bengalitikku
Lapsuusajalta muistan myös hyasintit ja tulppaani-istutukset. Joulutähti , yksivanainen, tuli markkinoille myöhemmin. Olen ollut kukkakaupassa pakkaamassa tähtiä ja paketeista tuli t o d e l l a pulleita ja niitä palautettiin. Opin tekemään solakoita paketteja myöhemmin. Sitten kieloja ja nyt hilebile tulilatvaa ja jouluruusua. Kaikki vähän haitallisia terveydelle.
Laitoin kuusenoksia eteiseen vaasiin ja toilezzuuniin. Mahtava havupuun tuoksu. Ehkä liiankin mahtava.
Olen myös istuttanut kukkapenkkiin jouluhyasintteja. Jändeä, kun unohtaa ja kun ne rupeavat pukkaamaan kukkaa, miettii, mikä täällä tuoksuu. Uudelleenkukinta oli sellaista laihanpuoleista.Minulla tuli kyllä ihan muhkeita kesällä sinteistä. Lannoitin niitä kanankakalla.
Jouluruusu ja Amaryllis ovat myrkyllisemmät joulukukista.
Minulla on pieni kuusi vesiämpärissä, jospa huomenissa nostan sen pöydälle ja koristelen.
Hyasintit ovat kauniita ja ei tuoksussakaan mitään vikaa ole,
mielelläni niitä jouluna katselen. iso vadillinen erivärisiä on upea asetelma, ikääntyessään alkavat haista ikävältä, sitten niiden onkin aika siirtyä syrjään, kuivatukseen ja kesällä kukkapenkkiin.
taitaa ollakin nykyään halvin joulukukka, alle euron yksi sipuli, tulppaanin sipuleita en ole tänä jouluna vielä nähnytkään. Pieni tulppaani olkisessa astiassa olivat aikoinaan aikas söpöjä joulukukkia..
Varmaan se olin minä, joka sen hyasintin sinne vein, voi, voi, mitä olen tehnytkään,
meni immeisten joulu vallan pilalle ja varsinkin erään omaisen elämä ihan sekaisin, kun pärskittää...
Jopas on moinen ongelma yhdestä pienestä hyasintista tupsahtanut.
Ei kait siinä muuta kuin kantaa vähin äänin kukan ulos talosta,
oven tai portin pieleen pistää, siinä se pakkasella kivasti kukkii kun kukka jäätyy ja ohikulkijat saavat siitä jouluiloa.
Palvelutalon henkilökunta pitää huolen siitä, mitä ja kuka saa siellä kukkia.
Ohjeistusta oven pieleen.- näintäällä
JOs haisee hyasintit jouluna mutta kun saa kärsiä kaiken aikaa naapureitten tupakoinnista parvekkeilla,tuuletusluukuista savu pöllyää yötä päivää ja talon ilmastointi jotenkin huono? Vaik on pakkanen,on tuuletettava jatkuvasti.
Täytyy taas etsiä uusi kämppä,ei tuu mitään. - töött
--- mä keräsin edelliskesinä kaikenlaisia käpyjä maasta ja tein käpykrannsseja ja käpylahjoituksia kirppareillekin - askarteijoilla näilläkin seutukunnilla mun mielestä tosi kiva idea koota tuoksuton hyasintti koristamaan ja juhlan tunnelmaa luomaan juuri havupuitten kävyistä. ........ pitemmittäpuheitta rauhallista ja hyvää joulunaikaa kaikille kirjoittajille toivottaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa762509En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721597Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181204
- 131146
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91116- 201019