KAHVIN PÄIVÄ

Heti aamusta aloin viettää kahvin päivää, vaikka kuulin siitä vasta toista kupillista nauttiessani. Onkohan joukossamme yhtään, joka ei kahvia käyttäisi? Nuoruudessa maalla aamukahvin valmistus oli suuritöinen. Puiden sytyttäminen lieteen ja raikkaan veden nouto kaivolta. Sitten valvoa keitosta, ettei yli kuohu. Kissa halusi kermaisen kupillisen ensimmäiseksi. Lopulta pääsin maistamaan itsekin - nautinto!

35

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa olla minun päiväni tänään.
      Juokaa Kahvia!!
      Mussuttakaa piparii!!

H.

• Kahviresepti lähes täydellinen. Piparista nuolaiset kaarde - mummaa. Älä erehdy tarjoamaan beselillä voideltuja leipiä - monityydyttämättömät rasvat johtavat kenties mihin.

• kaffekommerdricka

Minä juon aamuisin kaksi mukillista MoccaMasterilla lirutettua kahvia. Laitan tilkan rasvatonta maitoa. Pari-kolme viipaletta ohuenohutta täysjyväruisleipää päällä sydänystävällistä levitettä, ei muuta.
      Sitten juon ison lasillisen vettä.
      En yleensä juo päivän aikana enempää kahvia, poikkeus vahvistaa säännön ;)

• Paloma.se

https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=bPSsx0EvWl0
      Kahvia jauhamassa. Alkuperäinen versio.
      Viime keväänä minulla oli ilo katsella keittiössäni täällä pohjolan raukoilla rajoilla aitoa kolumbialaista baristaa jauhamassa aitoa kolumbialaista kahvia kahvimyllyllä. Parempaa kahvia en ole elämässäni saanut.

• Omistan perinteisen kahvimyllyn. Sillä jauhettu kahvi vaatii raikkaan veden ja pannussa (suodattamatta) valmistuksen - eikä poroja saa päästää karkuun.

• tsypy

Joskus olen jättänyt kahvin ja muut kofeiinijuomat tyystin, vaan eipä enää vuosiin ole ollut senkaltaisia puhdistuskuureja, tarpeen olisi, mutta nyt pakon edessä olen koettanut edes rajoittaa, pyrkimys on kolmeen mukilliseen.

• ISOMMAT KUPIT VAIKKA HARVEMMIN! Pitkät työvuorot aikanaan piristyivät kahvin voimalla - Eläkeukkona vähempi kahvi riittää ja enemmän unta.

• tsypy
        arvo.e kirjoitti:

ISOMMAT KUPIT VAIKKA HARVEMMIN! Pitkät työvuorot aikanaan piristyivät kahvin voimalla - Eläkeukkona vähempi kahvi riittää ja enemmän unta.

Tässä ei auta nyt lisätä annoskokoa, se on reilu mitallinen per muki ja sillä hyvä. Eilen oli lihaskipuja, influenssarokotuksen pistokohta oireili, olen huomannut jo aiemmin, t että ao. lihakset muistaa, jos tulee jotain muuta heikennystä. Ärtyisyyttä ja vetämättömyyttä ilmassa. Kohta on iltapäiväkahvin aika, yes, on tämän päivän toinen annos.

• Bengalitikku

Juon monta kupillista aamusta iltapäivään. Iltakahvit olen jättänyt.
      Mutta kahvimuisto on minullakin.
      Mummo aamulla ensimmäisenä tuvassa sytytti hellaan tulet ja se ritisi ja rätisi, kunnes puut humahtivat palamaan. Sitten hän jauhoi kahvimyllyllä pavut poroiksi. Siitäpä ihana aromi. Vesi oli joesta, mikä silloin vielä oli puhdasta tai kaivosta.
      Se tunnelma oli parasta. Tokko itse vielä join kahvia, vaikka aika nuorena tarjottiin pikkukuppiin ja puolet maitoa, eräänlaista lattea.
      Alkaa piparit tulla korvista, kuten kakkukin. Suklaata en ole liikaa napsinut, en.
      Vielä on viimeisen kauhean Agathan verran.

• Ostin Fasun suklaita joululahjoiksi. Itsellenikin jäi. Kahvin höystöksi menee aina pieni pala. Kahvissa tuoksu ja tunnelma on puoli nautintoa.

• Kahvi-pitää-elon-yllä

Joulun alla pistin kalliin kahvinkeittimen jäähylle kun ostin lahjakseni keittimen jossa on kahvimylly. Voin hyödyntää sekä papuja että suodatinkahvia.
      Aamupannullisen teen yleensä pavuilla, päiväpannullisen suodatinjauhatuksella ja illaksi teen sellaisen 6 kupillista jompaa kumpaa.
      Luonnollisesti kermaa tai punatölkkistä maitoa. Leipien päälle voita maistuu kahvikin paremmalta.

• presso

Brännärillä aloitamme ja jauhamme sähkökäyttöisellä. Perkolaattorilla kiehautamme normikahvin. Cappucinon eri keittimellä. Pinnalle teen lehvän, no, joskus sydämen.

• presso kirjoitti:

Brännärillä aloitamme ja jauhamme sähkökäyttöisellä. Perkolaattorilla kiehautamme normikahvin. Cappucinon eri keittimellä. Pinnalle teen lehvän, no, joskus sydämen.

Brännäreillä käryttivät pula-aikana voikukanjuurista "korviketta". Teollinen vastaava oli "sikuri".

• Ent.tupakoitsija

Kahvin juonti on tapa, riippuvuus suhde samalla tavalla kuin tupakka, kun kahvi on loppunut se tulee mieleen kuin tupakka.

• Tupla_tavalla_paree

Niin.
        Moni yhdistää molemmat hyveet, kahvin ja tupakin. Tilkka kahvia mukaan tupakille mennessä, a vot.

• Syöminenkin on tapa, joka lisää riippuvuutta. Tupakasta en tiedä, kun en harrasta. Viinan ja huumeiden riippuvuuden olen huomannut ympärillä voimakkaana..

• Kuvailemallasi tavalla se lapsuudenkodissani myös tehtiin. Ne äidin leipomat pullat ja hiivaleivät olivat sitten hyviä, mitä kahvin kanssa syötiin. Juhlapyhinä sitten muutakin leipomusta oli.
      Nykyään juon aamulla mukillisen ja iltapäivällä toisen tavallisesti. Poikkeuksiakin on.
      Meilläkin oli tuo kahvimylly, vaan varkaan matkaan se tarttui.
      Muistui mieleeni, kun olin nuorena kesätöissä kaupassa, siihen aikaan asiakkaalle jauhettiin kahvi sähkömyllyllä.

• Tuntu, että kahvinjuonti on enää pelkkä tapa. Aamlla pari kupillsta laihaa kahvia mustana ja illalla 5-6.den maissa voi mennä enemmänkin.
      En siitä mitään nautintoa saa, mutta vahvasta kahvista tulee paha maku.
      Monesti mikrossa lämmitänillallista kahvia.
      On se kahvi kuitenkin paremman makuista jopa ilma sokeria kun joulu-glögi, se on pahinta, mitä joulusta tiedän.

• Aikoinaan raskaissa metsätöissä kylmä kahvi antoi kestävyyttä. Juon yleensä aamuisin edellisiltaisen kylmän kahvin. Näin vanhemmalla iällä ei kahvin tarvitse olla kuummaa - eikä tytön nuori.

• Bengalitikku
        arvo.e kirjoitti:

Aikoinaan raskaissa metsätöissä kylmä kahvi antoi kestävyyttä. Juon yleensä aamuisin edellisiltaisen kylmän kahvin. Näin vanhemmalla iällä ei kahvin tarvitse olla kuummaa - eikä tytön nuori.

Saatan juoda viimeisen aamukahvin haaleana banaanin mussutuksen ohella.
        Kylmä kahvi kaunistaa, haalea ehkei niin jyrkästi.

• mimmimum-..mi

En juo nykyään kahvia kuin yhden mukillisen aamulla...ellei ole jotain poikkeavaa norm. arjesta...Perinteiset kahvikupit on kohta historiaa...nuoret eivät tajua niiden päälle hölkäsen pöläystä...muki sen pitää olla...
      Luomu glögi oli muuten ihan hyvän makuista ....mutta kyllä hehkuviini lämmittää ulkoilun jälkeen kivasti...laittaa punan poskille...

• Aitosta-mukista

Kahvikupin/mukin pitää olla arapiaa, arapialaisen maahanmuuttajan tuoma, jossa sikaripiipputupakka leimat kupin pohjassa. Muotoilija joku Ali Ahmet Poslin Savimäki, polttotuunattu kuppi.

• mimmimum-..mi
        Aitosta-mukista kirjoitti:

Kahvikupin/mukin pitää olla arapiaa, arapialaisen maahanmuuttajan tuoma, jossa sikaripiipputupakka leimat kupin pohjassa. Muotoilija joku Ali Ahmet Poslin Savimäki, polttotuunattu kuppi.

Teetähän he juovat enemmän kuin kahveeta...minulla kahvimuki iiiiiii ja kahvimuki koo...lemppareita...

• Aitosta-mukista kirjoitti:

Tätini oli "Arabialainen" Helsingin Arabian rannan tehtaassa valmistamassa ruoka-astioita.

• Tutu teki vaimonsa kanssa sopimuksen juovansa vain yhden lasillisen prändyä päivässä - osti litra prändymukin.

• Nolla.toler.anssi

En juo kahvia lainkaan.

• Kahvin päivä on joka ikunen päivä. Viisi minuuttia heräämpuolisestä, niin kahvi on edessä mukissa. Ja sitten vielä neljä kertaa päivän mittaan.

Nuoruuden kahveiden suuritöisyydestä nyt ei niin muisteluksia. Ihan se pannussa kaasuliedellä vesi kiehui ja kahvinporot sekaan ja sen verran tarkkaavaisutta, ettei yli asti kiehu.

Mutta ihan lapsuuden kahvinkeitosta. Parivuotias olin, jonkinlainen sähköllä toimiva kahvivärkki silloin oli ja kun pistorasioita siihen aikaan oli aika harvassa, sen kahvivärkin johto sitä käytettäessä meni oviaukon edestä. Minä onneton olin kulkenut siihen johtoon, jolloin se kahvivärkki oli kaatunut suoraan päälleni ja sain kuumat vedet selkääni. Puolet selästä on vieläkin arpinen. Onneksi ei ole tuosta tapahtumasta jäänyt mitään muistikuvaa, eikä arvetkaan mitenkään vaivaa, mitä niitä nyt joskus on joutunut selittelemään esim. firman saunailloissa.

• Anopilla oli sellainen teräspannu, minkä alaosassa oli jonkinmoinen levy ja siitä johto pistokkeeseen.
        Mahdatko sellaista muistella.

• mimmimum-..mi

Vähän niinkuin kohtalotovereita sitten....minun kaksivuotta nuorempi sisko oli lattialla kun kapsahdin mummon kaulaan ja kahvivesi kaatui ja poltti siskon olkapäälle ikuisen arven... onneksi ei sen kauheampaa...Taisi olla samantyyppinen johtoperäinen vedenkuumennin ...ei voi muistaa.

• eppu2 kirjoitti:

Anopilla oli sellainen teräspannu, minkä alaosassa oli jonkinmoinen levy ja siitä johto pistokkeeseen.
        Mahdatko sellaista muistella.

Itse asiassa ei ole aavistustakaan, millainen kahvivärkki se oli silloin 50-luvulla. Tänä päivänä minulla on (virattomana) teräspannu, minkä alaosassa jonkinmoinen levy ja siitä johto eli perkolaattori. Olisko noita sitten ollut siellä 50-luvulla.

• RealistiN

Parhaalta kahvi maistuu ulkona luonnossa, termoksestakin hyvältä, mutta nokipannusta vallan erinomaiselta, ja kuppina kuksa tietenkin.

• KotonakinKahviaJuon

Millaisia kahveja juotte?
      Minä valmistan aina välillä espressoa ja capuccinoakin. Nyt olen miettinyt, että pitäisikö tyytyä juomaan cappucinoa vain ”ulkona”, kun en käytä maitoa mihinkään muuhun.

Mitä kahvilaatua käytätte?
      Onko Presidentti ja Juhlamokka hyvää?
      Mistä saa parhaat kahvit?

• Bengalitikku

Pressaa suodatan.
        Espressoa joskus.
        Kappukinoa kahvilassa.

• Juhlamokkaa mustana ja välillä kylmänä ilman sokereita.

• Aamulla kahvia ja kaurapuuro siemenillä.
      Jos olen yksin niin hyvälaatuista murukahvia, kaveri ei tykkää joten keitän kunnon kahvit kun hän on täällä.
      Minäkään en aikaisemmin tykännyt murukahvista, nyt olen tottunut, niissä on suuria eroja maussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      84
      2605
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1819
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1684
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      370
      1609
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1562
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1227
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1126
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe