Vanhat loukkaavat ilmaisut ja ennakkoluulot istuvat vahvassa. Suuri suomalainen luokkaretki toi maalaiset kaupunkiin ja teki junteista juppeja ja taunoista friiduja ja jos vielä opetteli hieman stadin slangia niin se yläsavokin unohtui melkein kokonaan vuodessa tai parissa. Sitten käytiin kotiseuduilla ylvästelemässä kaupunkilaisuudella ja hienoilla uusilla vaatteilla ja vertailemassa omaa teryleeniläninkiä naapurin haisevaan navettatakkiin joka oli retonkia ja halpahallista. Meilläkin kävivät kaupunkilaisserkut isoilla amerikanraudoilla (vai oliko se 'osta Volga tee velka velka kestää vaan ei Volga) ja niillä oli dungareet jalassa ja ne jauhoi jenkkipurkkaa ja kanteli jenkkikasseja. Ruotsiin lähti osa duuniin ja sieltä tultiin perämetsän takahikiän suonlaitaan oikein ulkomaita puhuen ja vähän käytetyllä volvolla, osamaksulla ostetulla. Suomenkielikin oli jo osittain unohtunut ja huulet meni myttyrälle kun ne oli treenattu ruotsinkielen äänteitä lausumaan.
Ja niin edelleen, perinne jatkuu. Kateus on mustasukkaisuuden katala serkku, vihreäsilmäinen peto joka vaanii ihmiskunnan pedin alla. Tulee aina välillä esiin ja jälki on kauheaa.
Minä olen pystymetsästä reväisty evakkoperheen tytär ja en ole edes käynyt pääkaupungissa kuin muutaman hassun kerran. Siitä huolimatta minulle on sanottu että jos muuttaisin takaisin Suomeen viihtyisin ainoastaan ehkä Helsingissä. Kesälomalla viihdyn maaseudulla oikein hyvin ja monet ystäväni ja vanhat kamuni ovat muuttaneet takaisin korpeen. Suomenmaassa on upeita ja ihania ihmisiä tuppukylissä ja stadissa, avarakatseisuus ja positiivinen maailmankatsomus eivät ole mitenkään kaupungeissa asuvien yksityisomaisuutta.
Tuppukyläisyys ja moukkamaisuus asuu ihmisen sielussa, asenteissa, kasvatuksessa ja henkisissä rajoittuneisuudessa. Ei maalla eikä kaupungissa.
Takametsän taunoja ja stadin friiduja
80
<50
Vastaukset
- jaa-has
Niinhän se on, mutta kun siihen törmää jää hämmästymään ominaisuuksia, joita ei itselläni laajemmissa ympyröissä syntyneenä ja kasvaneena, ole ihmisvininässä voinut edes kehittyä.
Lähes kurjalta tuntuu tuo kertomasi, niistä kyläilemään maalle tulleista, jotka esittivät vaikka mitä korostaakseen uutta identiteettiään, hyi hemmetti miten pikkusieluista!
Täysin vierasta itselleni, eihän tuollainen ole edes avauksen arvoista polemiikkiä!- Paloma.se
Ei me niistä kaupunkilaisserkuista ja heidän dungareistaan kauheesti kärsitty; ne kävi kerran kesässä ilahduttamassa meitä maalaishiiriä jutuillaan ja vaatteillaan ja ajeluttamassa volgallaan. Sitten jälkeenpäin, jo aikuisena tajusi sen että jonkinlaista pätemisen tarvetta sekin kai oli. Ystäviä me oltiin, etenkin aikuisina, kun tapasimme jenkeissä jonne he olivat muuttaneet (äitini puolelta suurin osa sukua oli muuttanut viime vuosisadan alussa USA:han; sukuselvityksessä näkyy että ainoastaan kaksi sisarusta olivat jääneet Suomeen, äidinäiti ja hänen sisarensa.)
Identiteettimme kehittyy ja muuttuu koko ajan elämänkaaremme aikana ja en minä kanna mitään kaunaa tai tunne mitään katkeruutta serkkujani kohtaan. Ohdakkeinen oli heidänkin tiensä ja ei aina päättynyt niin hyvin. - aikaaikaansakutakin
Paloma.se kirjoitti:
Ei me niistä kaupunkilaisserkuista ja heidän dungareistaan kauheesti kärsitty; ne kävi kerran kesässä ilahduttamassa meitä maalaishiiriä jutuillaan ja vaatteillaan ja ajeluttamassa volgallaan. Sitten jälkeenpäin, jo aikuisena tajusi sen että jonkinlaista pätemisen tarvetta sekin kai oli. Ystäviä me oltiin, etenkin aikuisina, kun tapasimme jenkeissä jonne he olivat muuttaneet (äitini puolelta suurin osa sukua oli muuttanut viime vuosisadan alussa USA:han; sukuselvityksessä näkyy että ainoastaan kaksi sisarusta olivat jääneet Suomeen, äidinäiti ja hänen sisarensa.)
Identiteettimme kehittyy ja muuttuu koko ajan elämänkaaremme aikana ja en minä kanna mitään kaunaa tai tunne mitään katkeruutta serkkujani kohtaan. Ohdakkeinen oli heidänkin tiensä ja ei aina päättynyt niin hyvin.meil Stadis oli dongarit ja klensat, sekä aika erilainen lapsuus ku teil bönde fruittareil
- Metukkaa
Aiemmin oman elinpiirin ulkopuolella tuntui elämä ihmeelliseltä, jota vierailut vielä ruokkivat. Muistan itsekin, kun koululaisena kuuntelin juttuja Sinisistä vuorista, ja naapurin merimiehen juttuja kaukomaista. Nyt kaikki on tullut eräällälailla lähelle tunnetuista syistä. Mitä taas nykyään esiintyy osittain poliittisista syistä maaseutu vs kehä kolmosen sisus ts pääkaupunkiseutu. Ikäreille ovat tärkeitä terveyspalvelujen sekä elintarvikekaupan läheisyys , seutu tulee perässä.
- bessie-----
"Vanhat loukkaavat ilmaisut ja ennakkoluulot istuvat vahvassa."
No niinpä näyttävät istuvan...
"Vanhat loukkaavat ilmaisut ja ennakkoluulot istuvat vahvassa. Suuri suomalainen luokkaretki toi maalaiset kaupunkiin ja teki junteista juppeja ja taunoista friiduja ja jos vielä opetteli hieman stadin slangia niin se yläsavokin unohtui melkein kokonaan vuodessa tai parissa. Sitten käytiin kotiseuduilla ylvästelemässä kaupunkilaisuudella ja hienoilla uusilla vaatteilla ja vertailemassa omaa teryleeniläninkiä naapurin haisevaan navettatakkiin joka oli retonkia ja halpahallista. Meilläkin kävivät kaupunkilaisserkut isoilla amerikanraudoilla (vai oliko se 'osta Volga tee velka velka kestää vaan ei Volga) ja niillä oli dungareet jalassa ja ne jauhoi jenkkipurkkaa ja kanteli jenkkikasseja. Ruotsiin lähti osa duuniin ja sieltä tultiin perämetsän takahikiän suonlaitaan oikein ulkomaita puhuen ja vähän käytetyllä volvolla, osamaksulla ostetulla. Suomenkielikin oli jo osittain unohtunut ja huulet meni myttyrälle kun ne oli treenattu ruotsinkielen äänteitä lausumaan."
Voi hyvänen aika mitä soopaa (ja mikä asenne?!) ikivanhoja sävyltään negatiivisia ja ivallisia, jo vuosikymmeniä sitten puhkikuluneita kliseisiä ilmaisuja ja yleistyksiä alustuksena keskustelulle?- Paloma.se
Olen todella yllättynyt palautteestasi , Bessie, oletin sinun jos kenenkään ymmärtävän aloitukseni premissin; eli siis katsaus taaksepäin historiaan, juuri niihin klisheihin ja ennakkoluuloihin jotka ovat luoneet mielikuvamme maalaisuudesta ja kaupunkilaisuudesta, vuosikymmenien aikana. Aloituksenihan oli tavallaan jatkumoa sinisirkun kommenttiin tuppukyläläisistä.
Jos aloituksessani esiin ottamani asenteet ja klisheet eivät ole koskaan olleet todellisesta elämästä voisit kutsua kertomustani soopaksi. Nyt minä kutsun sinun vastaustasi asenteelliseksi ja eripuraa hakevaksi.. Minun asenteeni ja aloituksen punainen lanka onkin viimeisessä kappaleessa. - bessie-----
Paloma.se kirjoitti:
Olen todella yllättynyt palautteestasi , Bessie, oletin sinun jos kenenkään ymmärtävän aloitukseni premissin; eli siis katsaus taaksepäin historiaan, juuri niihin klisheihin ja ennakkoluuloihin jotka ovat luoneet mielikuvamme maalaisuudesta ja kaupunkilaisuudesta, vuosikymmenien aikana. Aloituksenihan oli tavallaan jatkumoa sinisirkun kommenttiin tuppukyläläisistä.
Jos aloituksessani esiin ottamani asenteet ja klisheet eivät ole koskaan olleet todellisesta elämästä voisit kutsua kertomustani soopaksi. Nyt minä kutsun sinun vastaustasi asenteelliseksi ja eripuraa hakevaksi.. Minun asenteeni ja aloituksen punainen lanka onkin viimeisessä kappaleessa.Itse asiassa pohdiskelin aika tavalla, tai siis enemmän kuin normaalisti teen, että mikä lienee kirjoituksesi premissi, kirjoititko sarkastisesti vai saatoitko sittenkin kirjoittaa ihan tosissasi.
Vielä kun luin 13:40 kirjoittamasi kommentin vedin sitten sen ilmeisesti virheellisen johtopäätöksen, ettei kysymys ollut vanhojen kliseiden ja ennakkoluulojen kyseenalaistamisesta ja ironiasta vaan sinun omista asenteistasi.
Mistään "jatkumosta" en tietenkään voinut tietää yhtään mitään, edelleenkään minulla ei ole aavistustakaan mihin viittaat?
Esiin ottamasi asenteet ja kliseet eivät koskaan ole olleet osa todellista elämää minulle. Omassa kodissani ja lapsuuteni/nuoruuteni saati aikuisuuteni ympäristöissä ei kenelläkään ole ollut tuollaisia ajatuksia ja asenteita. Ja jos olisi ollutkin, niin ei niitä kyllä ääneen lausuttu, juoruilua ja kanssaihmisten ja varsinkaan ns. 'kansanihmisten' pilkkaamista ei vain kertakaikkiaan pidetty sopivana. Sitäpaitsi, jos olet rakastanut ja arvostanut läheisiäsi tai pitänyt naapureistasi ja heidän jälkeläisistään niin ilmeisesti rakastat, arvostat ja pidät heistä edelleen, vaikka työn perässä maasta lähtivätkin? Rakkaus ja kaipuu kotimaata ja läheisiä kohtaan taas sai nämä Suomeen lomillaan tulemaan, niin ajateltiin ja niinhän se ilman muuta olikin.
Omalla autolla tuleminen (heti kun sellainen oli saatu hankittua) oli ennen kaikkea taloudellinen ja järkevä ratkaisu ja kyllä sen jokainen ymmärsi.
Se, etten löytänyt aloituksesi punaista lankaa ja että kirjoitin mitä oman ymmärtämiseni perusteella ajattelin, ei suinkaan tarkoita että hakisin "eripuraa"? Sana "eripura" tosin on minulle vähän vieras, mutta oletan sillä tarkoitettavan enemmänkin riidan hakemista kuin keskustelua jossa ollaan eri mieltä asioista? - Paloma.se
bessie----- kirjoitti:
Itse asiassa pohdiskelin aika tavalla, tai siis enemmän kuin normaalisti teen, että mikä lienee kirjoituksesi premissi, kirjoititko sarkastisesti vai saatoitko sittenkin kirjoittaa ihan tosissasi.
Vielä kun luin 13:40 kirjoittamasi kommentin vedin sitten sen ilmeisesti virheellisen johtopäätöksen, ettei kysymys ollut vanhojen kliseiden ja ennakkoluulojen kyseenalaistamisesta ja ironiasta vaan sinun omista asenteistasi.
Mistään "jatkumosta" en tietenkään voinut tietää yhtään mitään, edelleenkään minulla ei ole aavistustakaan mihin viittaat?
Esiin ottamasi asenteet ja kliseet eivät koskaan ole olleet osa todellista elämää minulle. Omassa kodissani ja lapsuuteni/nuoruuteni saati aikuisuuteni ympäristöissä ei kenelläkään ole ollut tuollaisia ajatuksia ja asenteita. Ja jos olisi ollutkin, niin ei niitä kyllä ääneen lausuttu, juoruilua ja kanssaihmisten ja varsinkaan ns. 'kansanihmisten' pilkkaamista ei vain kertakaikkiaan pidetty sopivana. Sitäpaitsi, jos olet rakastanut ja arvostanut läheisiäsi tai pitänyt naapureistasi ja heidän jälkeläisistään niin ilmeisesti rakastat, arvostat ja pidät heistä edelleen, vaikka työn perässä maasta lähtivätkin? Rakkaus ja kaipuu kotimaata ja läheisiä kohtaan taas sai nämä Suomeen lomillaan tulemaan, niin ajateltiin ja niinhän se ilman muuta olikin.
Omalla autolla tuleminen (heti kun sellainen oli saatu hankittua) oli ennen kaikkea taloudellinen ja järkevä ratkaisu ja kyllä sen jokainen ymmärsi.
Se, etten löytänyt aloituksesi punaista lankaa ja että kirjoitin mitä oman ymmärtämiseni perusteella ajattelin, ei suinkaan tarkoita että hakisin "eripuraa"? Sana "eripura" tosin on minulle vähän vieras, mutta oletan sillä tarkoitettavan enemmänkin riidan hakemista kuin keskustelua jossa ollaan eri mieltä asioista?"Pysähtyneisyydessään autioituneet kylät kyllä on tuppukyliä. 😊 " kirjoitti sinisirkku aloituksessa "kuka leikkiin lähtee saa leikin kestää" (tai jotain sinnepäin) ja siitähän jotkut palstalaiset riemastuivat moittimaan häntä ja lantalapiolla tuli lujaa sirkkuparkaa päin näköä.
Minä taas mietin että turhaa teennäisyyttä ja tekopyhyyttä mennä sanomaan ettei ole koskaan kuullutkaan tällaisesta kaupunkilaiset/maalaiset asetelmasta, eikä se asenne ole vieläkään kokonaan kadonnut ihmisten ajattelusta. Ikäänkuin että voihan sentään, mitä toi torvi Paloma on mennyt keksimään. Ei meilläpäin ikinä tollaista ole ollut tai tuollaista olla ajateltu.
En minä arvostele ketään joka on lähtenyt työn perässä Ruotsiin, Norjaan, minne tahansa.
Tuli mieleen toissakesäisessä riemuylioppilasjuhlassa kun katseli ja jutteli entisten luokkatovereiden kanssa että miten vähäinen ero ellei siis mitään eroa niiden välillä jotka olivat lähteneet (suuri valtaosa luokkatovereistani asettuivat työelämään Helsinki/Vantaan alueelle ja pitävät edelleenkin yhteyttä) Yksi parhaista ystävistäni on asunut kaupungissa, mutta palannut eläköityään kotiseudulleen; mikään näistä klisheistä ei päde häneen tai hänen mieheensä. - urbaani
bessie----- kirjoitti:
Itse asiassa pohdiskelin aika tavalla, tai siis enemmän kuin normaalisti teen, että mikä lienee kirjoituksesi premissi, kirjoititko sarkastisesti vai saatoitko sittenkin kirjoittaa ihan tosissasi.
Se, etten löytänyt aloituksesi punaista lankaa ja että kirjoitin mitä oman ymmärtämiseni perusteella ajattelin, ei suinkaan tarkoita että hakisin "eripuraa"? Sana "eripura" tosin on minulle vähän vieras, mutta oletan sillä tarkoitettavan enemmänkin riidan hakemista kuin keskustelua jossa ollaan eri mieltä asioista?Hyvä Bessie, sä hokasit.
- bessie-----
urbaani kirjoitti:
Hyvä Bessie, sä hokasit.
Mitä minä sinun mielestäsi "hokasin"? Olen aika varma siitä, että sinä "hokasit" kommenteissani jotain mitä siellä ei varmasti ole.
- kaikkeasitäkuulee
Maaseutu ei ole korpea eikä pystymetsää. Teryleenileninki ei mitenkään liittynyt kaupunkilaisuuteen. Navettatakki oli suojavaate, ei retonkia vaan tanakkaa puuvillakangasta. Tukka suojattiinliinalla, eikä haistu työn jälkeen millekään. Maaseudun ihmiset eivöt olleet juntteja, vaan työteliäitä fiksuja ihmisiä . Jupit ovat oma lajinsa . Maalta kotoisin oleva ei stadin slangia välittänyt opetella. Murre oli varmaan jo koulussa vaihtunut yleiskieleen.
Millä ihmeen vuosisadalla ja missä tynnyrussä paloma on kasvamut ?- pelkkääpuppuasuollat
kovasti edistyksellisiä ollaan siellä teidän syrjäkylillä oltu, sillä juppius löysi tiensä muualle Suomeen vasta kasarin puolivälissä
- haiseepahasti
Mitä tarkoittaa tuppukylämäisyys ihmisen sielussa ? Rinnastatko sen moukkamaisuuteen ? Moukkamaista on kylläkin jaotella ihmisiä tuolla tavoin. Tuollaisia kliseitä en ole kuullut koskaan aiemmin kenenkään suusta. Navetta saa haista, sen hajun saa pestyä, mutta tuollainen asenne löyhkää vaatteitten läpi. On niin maailmannaista kun on oikein ulkomailla asuttu.
- höpöjuttujataas
Aloitus on pelkkää piilovittuilua meille palstan maalaismoukille.
Ylimielisyyttään voi osoittaa monella tavalla ja yksi on juuri tämänkaltainen oman kilven kiilloitus.
Taitaa ne lempeät tuulet muuttaa pikkuhiljaa muotoaan pistäväksi vesisateeksi, joka ropisee palstalaisten niskaan loukatun itsetunnon ajamana. - näinkin.päin
Eihän se moukkamaisuus erottele, onko maaseudulta vai kaupungista, saatipa ihan pääkaupungista. Moukkamaisia ihmisiä on joka puolella, laidasta laitaan, "sivistymättömiä" koulujakäymättömiä, koulutettuja akateemisia, ym. sortin sakkia mahtuu tuohon joukkoon. Olipa kotoisin mistä tahansa, arvoltansa mikä tahansa, jos ei omaa sydämen sivistystä, ymmärrystä toinen toistaan kohtaan, arvostuksen antamista heikompia tai huonompia kohtaan, silloin on ihmismielessä jotain pielessä. Minä ja uskon, että useimmat meistä arvostavat hyvyyttä ja ystävällisyyttä. Ahdasmielinen ihminen ylenkatsoo niitä , jotka eivät yllä hänen tasolleen.
Kansalliskirjailijamme sanojen mukaan: " Oi ihmiset toistanne arvostakaa, vaikk' toinen ois heikompi toista....", jotenkin tälleen se meni, ja sopii motoksi tähän ajankohtaankin, jolloin toisen arvostamattomuus ja vihapuheet nostavat päätään. - Paloma.se
näinkin.päin kirjoitti:
Eihän se moukkamaisuus erottele, onko maaseudulta vai kaupungista, saatipa ihan pääkaupungista. Moukkamaisia ihmisiä on joka puolella, laidasta laitaan, "sivistymättömiä" koulujakäymättömiä, koulutettuja akateemisia, ym. sortin sakkia mahtuu tuohon joukkoon. Olipa kotoisin mistä tahansa, arvoltansa mikä tahansa, jos ei omaa sydämen sivistystä, ymmärrystä toinen toistaan kohtaan, arvostuksen antamista heikompia tai huonompia kohtaan, silloin on ihmismielessä jotain pielessä. Minä ja uskon, että useimmat meistä arvostavat hyvyyttä ja ystävällisyyttä. Ahdasmielinen ihminen ylenkatsoo niitä , jotka eivät yllä hänen tasolleen.
Kansalliskirjailijamme sanojen mukaan: " Oi ihmiset toistanne arvostakaa, vaikk' toinen ois heikompi toista....", jotenkin tälleen se meni, ja sopii motoksi tähän ajankohtaankin, jolloin toisen arvostamattomuus ja vihapuheet nostavat päätään.Tämähän oli juuri aloitukseni pointti :)
Kiitos kun vielä suomensit sen.
Minun sanomanani se ei näköjään kelpaa.
Ihan ystävyydellä pahoittelen syntynyttä turhanpäiväiväistä kohua vastauksestani, Ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön aloitteeseen.
Sinänsä se on oikea asenne minun mielestäni. välttyisimmehän lukemasta melko turhaa suukopua.
Sisarellani oli tapana kutsua äidin kotiseutua Kuhmoisten korveksi, asia joka tuntui loukkaavan äitiämme, höh?
En minä kantaa silloin ottanut, vaikka en usko hetkeäkään siskoni ajatelleen minkäänmoista halveeraavaa, ainoastaan Pihlajakosken pientä kylää sankkojen metsien ympäröimänä.
Mitä identiteettiin tulee. uskoisin ikäihmisten itsetunnon muovautuneen omien hyvienkin kokemustensa ansiosta,
Vieläköhän se voisi muuttua ?,... ehkäpä, jos aivan avuttomaksi ja muista riippuvaiseksi lopulta joutuisi.
Hyvää jatkoa vaan, ilman mitään "stadi vastaan lande" ! 😊))- karyapaimen
Tässä ei ole mitään stadi/lande asetelmaa vaan ylemmyydentuntoisen PIRYON höykytystä tavallisia takariviläisiä kohtaan. Helmiä sioille asenne on se premissi.
- eläke-mummi
Minusta tuntuu, että nykyisin on asetelmat muuttuneet verrattuna siihen, kun ennen (50-60 luvulla) mentiin niitä "maalais serkkuja katsomaan lomilla ja tunne oli ehkä ylimielinen, kun on oma auto ja kesäloma, mitä maalaisilla ei ollut.
Nyt on varmasti todellisuus toinen, kun mennään sinne "maalle" vanhalla autolla ja maalais serkun pihassa on miljoona koneet mersuineen, vaikka olisikin velaksi, niin usein ne oli silloin ennen sen Volvonkin osalta. Nykyisin on maaseudullakin kesälomat, siis lomittajat ja navetanhajukin on mennyttä muistoa, sillä nykyajan navetat ovat tietokoneohjattuja. - Paloma.se
Tiedän hyvin mainitsemasi paikat sieltä Kuhmoisten korvesta: Tehinselän laivalaiturille Pihlajakoskella ollaan monta kertaa ajeltu. <3
Identiteetti taitaa muovautua ihan hautaan saakka. Tai sitten se voi olla hyvinkin yksilöllistä.
Aloitukseni lähti sinun kommentistasi; aloin miettimään että itsekin käytän vertauskuvallisesti vanhoja klisheitä kuten "käpykylä", "perämetsä/pystymetsä" "takahikiä" jne kuvaamaan paikkoja joissa kehitys on ikäänkuin pysähtynyt tai joissa ihmisten ajatusmaailma on kovin sisäänpäinlämpiävä. Joku on aina käsittänyt (luultavasti tahallaan) sen väärin maalaisuuden halveksimiseksi.
Jostainhan nämä klisheet ovat tulleet, en minä niitä ole keksinyt! - Paloma.se
eläke-mummi kirjoitti:
Minusta tuntuu, että nykyisin on asetelmat muuttuneet verrattuna siihen, kun ennen (50-60 luvulla) mentiin niitä "maalais serkkuja katsomaan lomilla ja tunne oli ehkä ylimielinen, kun on oma auto ja kesäloma, mitä maalaisilla ei ollut.
Nyt on varmasti todellisuus toinen, kun mennään sinne "maalle" vanhalla autolla ja maalais serkun pihassa on miljoona koneet mersuineen, vaikka olisikin velaksi, niin usein ne oli silloin ennen sen Volvonkin osalta. Nykyisin on maaseudullakin kesälomat, siis lomittajat ja navetanhajukin on mennyttä muistoa, sillä nykyajan navetat ovat tietokoneohjattuja.Tämä on varmastikin aivan realistinen kuvaus maaseudun elämästä nykyisin ja ollut varmaan jo pitkään; kannattaa kuitenkin pitää mielessä että oma lapsuuteni 50-luvun K-Suomessa näytti erilaiselta ja asenteet olivat sen mukaisia. Omassa elämässäni en ollut mukana seuraamassa Suomen maaseudun kehittymistä ja rikastumista 70-80.luvuilla ja kun palasin taas Pohjolaan totesin vain että kalliit on koneet jotka naapureidenkin pihassa seisovat; autot todellakin uusia ine. Muutos oli suuri.
Mutta en puhu niinkään aineellisesta muutoksesta vaan ajatusmaailman muuttumisesta, monimuotoistumisesta, vanhojen normien murtamisesta. - aivotmeilläkin
Paloma.se kirjoitti:
Tiedän hyvin mainitsemasi paikat sieltä Kuhmoisten korvesta: Tehinselän laivalaiturille Pihlajakoskella ollaan monta kertaa ajeltu. <3
Identiteetti taitaa muovautua ihan hautaan saakka. Tai sitten se voi olla hyvinkin yksilöllistä.
Aloitukseni lähti sinun kommentistasi; aloin miettimään että itsekin käytän vertauskuvallisesti vanhoja klisheitä kuten "käpykylä", "perämetsä/pystymetsä" "takahikiä" jne kuvaamaan paikkoja joissa kehitys on ikäänkuin pysähtynyt tai joissa ihmisten ajatusmaailma on kovin sisäänpäinlämpiävä. Joku on aina käsittänyt (luultavasti tahallaan) sen väärin maalaisuuden halveksimiseksi.
Jostainhan nämä klisheet ovat tulleet, en minä niitä ole keksinyt!Justjoo. Joku aina tahallaan käsittää väärin. Toisessa ketjussa haukuit muita pohjasakaksi kun uskalsivat arvostella sinua. Sieltä on nyt pahimmat solvaukset poistettu. Yllätyitkö kun et saanut kehuja ?
- älämestaroi
Paloma.se kirjoitti:
Tämä on varmastikin aivan realistinen kuvaus maaseudun elämästä nykyisin ja ollut varmaan jo pitkään; kannattaa kuitenkin pitää mielessä että oma lapsuuteni 50-luvun K-Suomessa näytti erilaiselta ja asenteet olivat sen mukaisia. Omassa elämässäni en ollut mukana seuraamassa Suomen maaseudun kehittymistä ja rikastumista 70-80.luvuilla ja kun palasin taas Pohjolaan totesin vain että kalliit on koneet jotka naapureidenkin pihassa seisovat; autot todellakin uusia ine. Muutos oli suuri.
Mutta en puhu niinkään aineellisesta muutoksesta vaan ajatusmaailman muuttumisesta, monimuotoistumisesta, vanhojen normien murtamisesta.Kannattaako tulla tänne mestaroimaan ja selostamaan Suomen oloista, jos ei ole täällä asunut lapsuuden jälkeen ? Minäkin olin maaseudun lapsi 50-luvulla mutta ei silloin tuollaista ollut. Mitään amerikanrautoja ei kaupunkilais-sukulaisilla ollut ja vaatetus tietysti maalla työn mukainen. Mistä nuo retonkiset haisevat navettatakit revit ? Muistit sen kateuden taas vetää kehiin, oliko maalaiset muka kateita niistä teryleeneistä (miesten housut oli teryleeniä maalla ja kaupungissa, mutta oli jo farkkuja nuorilla meillä maallakin) ? Meillä kävi kaupunkilaisia huvila-asukkaita maitoa ja munia ostamassa. Mukavaa väkeä, viihtyivät verkkareissa ja tulivat heinäpellolle apuun. Korpi on umpimetsää, ei siellä kukaan asu.
- maalla-ja-maailmalla
Paloma.se kirjoitti:
Tämä on varmastikin aivan realistinen kuvaus maaseudun elämästä nykyisin ja ollut varmaan jo pitkään; kannattaa kuitenkin pitää mielessä että oma lapsuuteni 50-luvun K-Suomessa näytti erilaiselta ja asenteet olivat sen mukaisia. Omassa elämässäni en ollut mukana seuraamassa Suomen maaseudun kehittymistä ja rikastumista 70-80.luvuilla ja kun palasin taas Pohjolaan totesin vain että kalliit on koneet jotka naapureidenkin pihassa seisovat; autot todellakin uusia ine. Muutos oli suuri.
Mutta en puhu niinkään aineellisesta muutoksesta vaan ajatusmaailman muuttumisesta, monimuotoistumisesta, vanhojen normien murtamisesta."Mutta en puhu niinkään aineellisesta muutoksesta vaan ajatusmaailman muuttumisesta, monimuotoistumisesta, vanhojen normien murtamisesta."
Mitä sinä tuolla oikein tarkoitat, että maalla asuva muuttaisi ajatusmaailmaansa kaupunkilaiseksi, tai peräti "maailam matkaajan " ajatuksiin?
Minulla ei nyt sanat riitä tuohon sinun näkemykseesi "vanhojen normien murtamiseen", koska mitä pahaa siinä on, että maaseudulla eletään tapojemme mukaan ja niitä ei tarvitse muuttaa sinun näkemyksesi mukaan.
Näkyy Paloma aloittaneen uuden ja todenperäisemmän version elämänkertaansa.
"""Meilläkin kävivät kaupunkilaisserkut isoilla amerikanraudoilla (vai oliko se 'osta Volga tee velka velka kestää vaan ei Volga) ja niillä oli dungareet jalassa ja ne jauhoi jenkkipurkkaa ja kanteli jenkkikasseja. Ruotsiin lähti osa duuniin ja sieltä tultiin perämetsän takahikiän suonlaitaan oikein ulkomaita puhuen ja vähän käytetyllä volvolla, osamaksulla ostetulla."""
Samaa vuosikertaa ollaan Paloman kanssa ja ainakin meillä siellä suon reunassa oli kyllä jo oma auto (käteisellä ostettu) niin kauan kuin lapsuudestani muistan. Maalaisserkuillanikin oli omat autot vaikka lienevätkö koskaan Helsingissä asti käyneetkään.
Jenkkipurkkaa pureksittiin itsekin omilla taskurahoilla ostettua ja pikkuveljelläni oli jenkkikassi jo alakoulussa koululaukkuna.- Tervaperse
Tottakai teillä oli autot ja jopa jenkkipurkkaakin. Älä nyt alennu korppiksen tasolle höpinöinesi. Et sinäkään Ruotsiin olisi lähtenyt, jos noina aikoina Suomessa olisi kaikki ollut kohollaan.
Tervaperse kirjoitti:
Tottakai teillä oli autot ja jopa jenkkipurkkaakin. Älä nyt alennu korppiksen tasolle höpinöinesi. Et sinäkään Ruotsiin olisi lähtenyt, jos noina aikoina Suomessa olisi kaikki ollut kohollaan.
Kun tarkemmin mietin, niin minun lempipurkkani oli Klorofyll. Sellainen, jossa oli koivunlehden kuva paperissa. Sitä myytiin ihan maaseudun kioskeissakin. Ei tarvinnut Helsinkiin asti lähteä ostamaan tai sen takia muuttaa Ruotsiin.
En tiedä miten Suomessa muuten oli noina aikoina, mutta itse en lähtenyt köyhyyttä pakoon. Tulin vain huvikseni kesätöihin (vaikka isä sanoi, että oisha miullakii ollu siulle töitä), mutta kun täällä oli niin kivaa, niin en malttanut lähtä syksyllä takaisin. Niillä teillä ollaan ...
Muistan kuinka ihailin pikku-tyttönä ruotsin lomalaisia.
Olin kymmenen vuoden molemmin puolin kun lähelle tuli kesäisin ruotsissa asuvia Volvolla.
Olin uskovaisesta kodista joten meikkaaminen ja tupakointi olivat syntiä.
Töllistelin varmaan suu auki kun meikattu täti veteli tupakkaa pihamaalla.
Varmaan mietin että täti joutuu helvettiin. Silti hän oli mielestäni hyvin kaunis.
Se oli silloin. Minulla on paljon sukulaisia ruotsissa ja on myös Amerikassa.
Aika harvoin heitä näen, joskus sukujuhlissa, häissä ja hautajaisissa. Facebookin kautta voi seurata heidän elämäänsä ja he minun.
Minä olen oikean metsän erakko nykyisin, jos kaveri ei kävisi niin varmaan kissan kans muristaisiin tien poskessa jos joku sattuu kulkemaan ohi :D
En kaipaa ihmisvilinää, enkä ole kovin sosiaalinen, onneksi tykkään olla yksin, ei haittaa yhtään vaikka viikko menisi että en näkisi muita ihmisiä.
Nyt joulunaikaan oli vilskettä, nyt läheiset palasivat ruuhkasuomeen sorvin ääreen.
Sen verran olen asunut pääkaupunkiseudulla että huomasin lähiöiden elämän olevan paljon samanlaista kuin pienillä paikkakunnilla.
Oli talonvahtia ja juoruakkoja sekä ukkoja ihan kuten joka paikassa.
Ei tee mieli lähteä matkoillekaan, veljeni on kovasti pyydellyt Bostoniin mukaansa, tyttärensä asuu siellä.
On nyt lomalla suomessa perheineen, veljeni lähtee heidän mukanaan sinne, olisihan siellä tilaa, mutta en oikein uskalla lähteä ihmisten nurkkiin kun pitäisi olla pari-kolme viikkoa.- maryt
Jeskamandeera mikä aloitus taas. Lyödään kiilaa oikein kunnon lekalla josko saisi jotain toraa aikaiseksi näin vuoden ensimmäisenä päivänä.
Niin, eihän sitä joka aloituksessa viitsi sitä kiilaa hakata rekattujen ja rekkaamattomien väliin.
En ikinä ole nähnyt mitään skismaa böndejen ja stadilaisten välillä. Pientä kuittailua kuten turkulaisen ja tamperelaisten välillä ilman mitään ylenkatsomista.
Ehkäpä tämä ilmastonmuutos saa antamaan lisäarvoa niille kanssaihmisille jotka asuvat, pukeutuvat ja kulkevat ekologisemmin. - näinkin.päin
Tuosta sinun kertomastasi Volgasta, tuli mieleen toinen itäauto Ifa, joka oli halpa kansan käyttöauto monessa taloudessa niin maalla kuin kaupungissakin.Minunkin vanhemman siskon poikakaverilla oli Ifa,
. Olin siihen aikaan oppikoululainen, ja isommat pojat ylemmiltä luokilta vähän pilkkasivat sen merkkisen auton omistajaa!
Tällaisen pilkkarunon muistan, mikä kiersi kouluporukoissa:
Osta Ifa, auto paras,
sit ei vohki ykskään varas.
Helppo työntää, kevyt lykkii,
hauska ojanpenkal kykkii.
Ei tainnut kylläkään olla ainakaan paras myyntikikka, mutta hauska muisto kouluajoilta.
Volvolla ne Ruotsiin muuttaneet sukulaisetkin tuli köyhiä suomalaissukulaisia katsomaan, mutta meillä ei kuitenkaan kateutta tunnettu, hienoa oli oikeessa ruotsinmaalaisten Volvossa istua! - mitättömyyskin.elää
Olen asunut maalla, syrjäkylässä, ja kylien keskustoissa, olen asunut kaupungeissa, keskustoissa ja lähiöissä, olen asunut pääkaupungissa, arkadian ja fredrikinkaduilla, olen asunut usassa ja asun missä tahansa, se ei minun persoonallisuuttani tai koulutus-, sivistystasoani heikennä, eikä paranna!
nyt asun vaatimattomasti ilman liikoja hienouksia ja kulttuurin pölyjä haistelen kauempaa kuin ennen.
ihmisenä en ole parempi kuin ennenkään, en ole suorittanut tohtorin tutkintoa, mutta samalla tavalla ihmiset minuun suhtautuvat täällä korvessa, kuin " nyyjookin " keskustassakin .
mitenkäs se nyt niin tärkeää minulle oliskaan, kuinka minua joku minulle vieras ihminen arvostaa, tai kunnioittaa, se on toisarvoinen asia, kun ihmissuhteet toimivat.
en ole koskaan elämässäni tuntenut olevani toisarvoinen.
ehkä joku on minustakin niin ajatellut. mutta se on hänen ajatuksensa ja niin saa myös vapaasti ajatella.
minulle on tärkeämpää olla sinut itsemi kanssa, kuin esimerkiksi ylellisesti elävän naapurin mieleisesti elävä tuhlari.
en omista mersua, enkä osta, vaikka naapurini haluaisi minulla olevan sellaisen auton kuin heilläkin, kun minulla on tuo tiekin niin huono.( hänen mielestään huono)
pienet alkukirjaimet, tms. kirjoituspoikkeamat ovat tarkoituksellista laiskuutta kirjoittaessa sähköittä, kymttilän valossa, vanhalla nokialaisella.Ajattelen samalla tavalla "mitättömyyskin.elää"
Kun on tyytyväinen omaan elämäänsä on sovussa kaikkien kanssa.
- kasvunpaikka
"Paluuma", Se, on esimerkki siitä, että koulutus ja maailmalla matkaaminen ei kerrytä sivistystä, ei ihmisenä kasvamista jollei noita avuja osaa käyttää. Vai taitaa olla kysymys siitä, että ei ole halujakaan kasvaa vaan pitää itseään hienompana ihmisenä yrittää brassailemalla saattaa kanssaihmisiään huonompaan valoon.
Silloin tällöin harmittaa, että Suomen antama peruskoulutus valuu hukkaan muutamien kohdalla. - Ramoona_
En ole juurikaan kohdannut vastakkainasettelua maalaiset/kaupunkilaiset lapsena enkä muulloinkaan. Maaseudun alasajo poliittisessa mielessä on eri asia, johon ketjussa ei liene tarkoitus ottaa kantaa. Lapsuuteni ja nuoruuteni vietin kirkonkylässä , omassa perheessä ei ollut viljelyksiä eikä karjaa, isolla tontilla kylläkin puutarha ja kasvimaa, ja elettiin läheisessä suhteessa vesi- ja metsäluontoon. Mummoloissani kesälomilla tutustuin maatalon elämään, serkuilleni olin jopa hiukan tai ainakin melkein kateellinen, kun heillä oli lehmiä, lampaita, kanoja ja ennenkaikkea hevosia. Tähtihetkiä oli päästä uittamaan hevosia kuuman heinäpäivän jälkeen, pääsin hevosen selkäänkin. Jos lehmät lypsettiin karjapihassa , olin mukana ripsumassa niistä kärpäsiä, ja miten ihanan lämpimältä lehmän kylki tuntui, auringonlämmittävän karvan tuoksu unohtumaton ja entäs lempeät kirkkaat silmät ! Eno kertoi rakkaasta Lahja-tammasta, miten se sodasta palautettuna oli ensin apeana asemalla pää nuupallaan, mutta kun kotimetsät ja -pellot lähenivät, siihen tuli ilo ja tarmo, omaan talliinsa ja pilttuuseensa päästyään siitä tuli tyytyväinen ja rauhoittunut.
Suomalaisilla on ollut aina läheinen luontosuhde, kaupunkilaisuus vasta muutaman sukupolven mittainen. Mökkeily yhdistää suuren osan kansasta maaseutuun, usein kantatilasta lohkottiin lapsille mökkitontit. Omakin synnyinseutuni on aina ollut suosittu mökkikunta upeiden vesistöjensä takia, enkä ole koskaan tavannut muita kuin ystävällisiä, paikkakuntalaisia arvostavia kaupunkilaismökkiläisissä.
Oma tieni vei opiskelemaan pääkaupunkiin ja sille tielle jäin. Ei olisi ollut mahdollistakaan molempien saada samalta paikkakunnalta töitä muualla, ja alettiin muutenkin viihtyä meren äärellä. Ollaan asuttu lähes koko aika maan tasalla, luonnonläheisesti mutta hyvien yhteyksien päässä pääkaupungin palveluista ja mahdollisuuksista En ole koskaan tuntenut itseäni mitenkään ikävällä tavalla maalaiseksi , olen ollut ylpeä juuristani.
Varmaan tuollaistakin Paloman keromaa kaupunkinuorison brassailua on esiintynyt, on puhuttu landesta ja böndestä ja lehmänsonnasta varpaiden välissä. Ehkä asialla ovat olleet hiukan eksyneet ensimmäisen polven kaupunkilaiset, jotka etsivät tyyliään. Toisaalta koululaiset ja teinit olivat hyvinkin samanlaisia maalla ja kaupungissa, tapasin heitä monesti suurilla partioleireillä, samoissa teltoissa yövyttiin. Pienellä viiveellä tuli maallekin Jamekset ja muut, tuskin oltaisiin Hesan katukuvassa herätetty huomiota.
Eikös sitä niin sanota, että ihminen voi lähteä maalta, mutta maalaisuus ei ihmisestä. Voihan silti omaksua uutta ja sopeutua uusiin oloihin, mielelläni kuitenkin kerron ja osoitan olevani pohjimmiltani maalaistyttö. Nyt muistuukin mieleen vielä alakoululaisena kulttuurikilpailussa lausumani Pohjanpään runo Maalaishiiri ja kaupunkilaishiiri. Pitääkin mennä googeloimaan, miten se tarkalleen meni. Mutta sen muistan, että kaupungin herkkuhetken pilasi vaarallinen kissa. :) - Paloma.se
"Maalaishiiri ja kaupunkilaishiiri" on yksi länsimaisen kulttuurin tunnetuimmista käsitteistä ja se perustuu Aesopoksen alkuperäiseen faabeliin. Jo antiikin Kreikassa kaupunkilaiset kävivät maalaiserkkujensa luona ylvästelemässä hienostuneisuudellaan ja rikkauksillaan. Vastakkainasettelu on yleismaailmallinen ja sitä esiintyi ei paitsi lapsuutemme Suomessa, myös nykyaikana Suomessa ja muualla, vaikka lisääntynyt liikkuvaisuus, internetti jne. moderni tietotekniikka ovat muuttaneet kuvaa ja elämäntyylierojen pieneminen vähentävät tätä vastakkainasettelua koko ajan. Turha kuitenkaan on tulla peittämään aurinkoa etusormella ja väittämään ettei sitä ole olemassakaan.
Oppikouluaikoinani tämä asenne oli yleinen jopa meidän kirkonkylässämme (ei vielä kaupunki) jossa taajaman nuoret pitivät itseään parempina kuin syrjäkylien nuoret ja nimittelivät heitä kaikin mahdollisin pilkkanimin. Koulukiusaaminen oli pikemminkin normi kuin poikkeus ja se kohdistui usein juuri syrjäkyläläisiin. (Olen keskustellut asiasta entisten koulukavereiden ja sisarusteni kanssa ja he vahvistavat asian) - Leveetä
Tunnistan tuon kirkonkylän ja syrjäkylät omasta nuoruudesta 60-luvulla. Enempi se oli sellaista hyväntahtoista kuittailua, mutta osalla myös selvää v*ttuilua. Autoja oli vain harvalla nuorella, joka aiheutti kateutta maajussien poikien takametsien tukkikaupoilla hankkimista uusista Cortinoista.
- Ramoona_
Tässähän oli käsittääkseni puhe kaupunkilaisten ja maalaisten vastakkainasettelusta, johon vastasin oman lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni lähtökohdista. Kertomastani ilmenee, että eipä minulla paljon kaupunkilaisiin kontakteja ollutkaan, lähinnä kesäisin paikkakunnan kesävieraiden lapsia, joitten kanssa oli jonkin verran kanssakäymistä, mutta ei mitään ikäviä muistoja. Oppikoulussa kävi syrjäkyliltä lapsia ja nuoria, eräs maatalon tyttö asui meillä koulukortteerissakin muutaman vuoden ja vieläkin pidämme yhteyttä. En muista että häntä olisi kiusattu syrjäkyläläisyydestä, ei se kirkonkyläkään mikään metropoli ollut. Paikkakunnallamme asui paljon evakkoja, ja he joutuivat joskus pilkan kohteeksi murteensa takia ja varmaan oli muutakin syrjimistä ainakin alkuun. Lastenkodissa oli sotaorpoja, siististi puettuja, mutta olivat paljon keskenään, kiusattujakin . Työväentalolle eivät kaikki saaneet mennä tanssimaan, joten kyllähän sellaista kahtiajakoja oli. Koulukiusaamista oli tietysti, saatettiin kiusata vaikkapa puheviasta, yksinhuoltajaäidistä , silmälaseista, hintelyydestä, vaatteista.
Tuskin kenenkään aurinko sentään siitä pimeni, vaikka kerroin omat vaatimattomat, mutta myönteiset kokemukseni siitä, etteivät kaupunkilaiset ole minua pilkanneet . - Paloma.se
"Tuskin kenenkään aurinko sentään siitä pimeni" kirjoittaa Ramoona, joka oli kaiketi tarkoitettu minulle. Minun kommenttini auringon peittämistä yhdellä sormella ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisesti tarkoitettu sinulle, vaan paremminkin retoorinen lausahdus ja perustuu turhautuneisuuden tunteeseeni siitä että omat lapsuuteni ja nuoruuteni kokemukset järjestelmällisesti mitätöidään ja oikeuttani analysoida elämää ja asenteita keskisuomalaisessa pikkukaupungissa (silloin vielä kirkonkylä) asetetaan kyseenalaiseksi. Nämä asiat olen kuitenkin ankkuroinut vahvasti entisten luokkakavereideni kanssa ja myös sisarukseni ja serkkuni vahvistavat asian. On tietenkin mahdollista että kuten siskoni totesi että juuri tässä kunnassa tämä eriarvoisuuden esilletuominen on ollut perinteellistä. Kaikkien kokemukset eivät tarvitse olla samanlaisia, mutta mikään ei saa minua uskomaanettä minun kotipaikkakuntani olisi ollut jotenkin täysin normista poikkeava.
- Ramoona_
En tarkoittanut mitätöidä Sinun enkä kenenkään muun kokemuksia. Hyvä että selvensit , etten jäänyt miettimään, olenko tahtomattani loukannut. Ei ollut tarkoitus luoda lintukotovaikutelmaa omasta kotikunnastani, mutta isompia ristiriitoja en tunne kokeneeni. Meilläkin on ollut riemutapaaminen ja noin viiden vuoden välein epävirallisempia. Kolme meistä on jo kuollut , moni asuu näillä seuduin ja tapaamme joskus pienemmällä porukalla. Niissä muistellaan opettajia ja kepposteluja, aika kevyttä jutustelua ja tietysti halutaan kertoa, mitä on tapahtunut koulun jälkeen, esitellä jälkikasvua valokuvin ja ovathan jotkut aika menestyneitäkin eivätkä kätke kynttiläänsä vakan alle. Yhtä luokkani tyttöä voin sanoa ystäväkseni, tuota joka meillä asui kortteerissa, naapurin leikkitoveristakin olen etääntynyt kauan kauan sitten.
Täälläkin tuulee navakasti , mutta ei se uutta rannikkolaisille. Hyvää vuoden jatkoa sinne Dal-joen rantaan !
- näinkin.päin
Taidat olla aika herkkähipiäinen! Kaikkihan täällä kirjoittelevat omista kokemuksistaan, eivätkä ne sanomiset, joissa todetaan, ettei eriarvoisuutta ole kokeneet, huononna sinun kokemuksiasi. Koita kestää kaikki kirjoitukset, myös arvostelutkin, koska olet halukas kirjoittelemaan.
Se mitä paljastamme omasta itsestämme, on kuin riisuisimme vaatteemme kaiken kansan silmien edessä, siinä ei maalaisuus eikä kaupunkilaisuus ole paskankan arvoista, vaan kertoo paljastuessaan luonteenpiirteistämme, mitkä jokaisella on ihkaomia.
Välillä tuntuu, että täällä on iso joukko klovneja pyrkimässä eturiviin, mitä paremmat tai pahemmat asut ja puheet, sitä suurempi huomio!- Paloma.se
Mielestäni kestän hyvin eriävät mielipiteet, noin yleensä Tietenkin riippuu siitä miten ne esitetään; nimittelyllä ja vähättelyllä ei minun kanssani keskustelemalla pääse pitkälle. Poistun mieluummin takavasemmalle tai minne vain jos äänensävy ja tapa kohdata kanssapuhuja eivät vastaa normaaleja, asiallisia ja ystävällisessä mielessä asetettuja odotuksiani.
Minulle se että olemme netissä ja anonyymejä ei ole oikeutus olla huonotapainen, röyhkeä, kohdata toinen ihminen epämiellyttävällä ja vihamielisellä tavalla. On parempi karttaa sellaisten seuraa joiden kanssa ei viihdy. Esimerkiksi otan tyypillisen moninikin, jolla on viha/rakkaussuhde palstaan: toisaalta pitää palstan antia ala-arvoisena ja alatyylisenä, käy harvoin (mutta tietää kaiken), ei tee aloituksia eikä anna positiivista palautetta, mutta seuraa tiettyjä nikkejä ja lyttää ja mollaa, saivartelee ja jankuttaa, kääntelee ja vääntelee sanoja, ottaa niitä pois asiayhteyksistään ja käyttää niitä lyömäaseena muita vastaan. Eikö tämäntapainen osallistuja olisi onnellisempi jossain muualla, toisella foorumilla tai ryhmässä jossa ei olisi ihmisiä jotka häntä ärsyttävät jatkuvasti? - mitäsnäistä
Paloma.se kirjoitti:
Mielestäni kestän hyvin eriävät mielipiteet, noin yleensä Tietenkin riippuu siitä miten ne esitetään; nimittelyllä ja vähättelyllä ei minun kanssani keskustelemalla pääse pitkälle. Poistun mieluummin takavasemmalle tai minne vain jos äänensävy ja tapa kohdata kanssapuhuja eivät vastaa normaaleja, asiallisia ja ystävällisessä mielessä asetettuja odotuksiani.
Minulle se että olemme netissä ja anonyymejä ei ole oikeutus olla huonotapainen, röyhkeä, kohdata toinen ihminen epämiellyttävällä ja vihamielisellä tavalla. On parempi karttaa sellaisten seuraa joiden kanssa ei viihdy. Esimerkiksi otan tyypillisen moninikin, jolla on viha/rakkaussuhde palstaan: toisaalta pitää palstan antia ala-arvoisena ja alatyylisenä, käy harvoin (mutta tietää kaiken), ei tee aloituksia eikä anna positiivista palautetta, mutta seuraa tiettyjä nikkejä ja lyttää ja mollaa, saivartelee ja jankuttaa, kääntelee ja vääntelee sanoja, ottaa niitä pois asiayhteyksistään ja käyttää niitä lyömäaseena muita vastaan. Eikö tämäntapainen osallistuja olisi onnellisempi jossain muualla, toisella foorumilla tai ryhmässä jossa ei olisi ihmisiä jotka häntä ärsyttävät jatkuvasti?Tosiasia on vain niin, että tänne palstalle saavat kirjoitella myös sellaiset tyypit, jotka ovat vain pahansuopaisia, ehkä he saavat tyydytyksen itselleen näillä kirjoitteluillaan.
Kaikkia meitä tarvitaan, jotta palstat vetävät, mutta joka ei näitä sivalluksia kestä, niin oman mielenrauhansa takia kantsii karsia lukemisiaan ja kirjoittelujaan. Aina näitä sanojia riittää, ja kuten nyt ollaan todettu, riitelyketjut vetävät, ollaanpa sitten kaupunkilaisia taikka korven kasvatteja. Oma on valintamme mihin osallistumme kestokykymme mukaan. - niin-turhaa
Paloma.se kirjoitti:
Minulle se että olemme netissä ja anonyymejä ei ole oikeutus olla huonotapainen, röyhkeä, kohdata toinen ihminen epämiellyttävällä ja vihamielisellä tavalla. On parempi karttaa sellaisten seuraa joiden kanssa ei viihdy. Esimerkiksi otan tyypillisen moninikin, jolla on viha/rakkaussuhde palstaan: toisaalta pitää palstan antia ala-arvoisena ja alatyylisenä, käy harvoin (mutta tietää kaiken), ei tee aloituksia eikä anna positiivista palautetta, mutta seuraa tiettyjä nikkejä ja lyttää ja mollaa, saivartelee ja jankuttaa, kääntelee ja vääntelee sanoja, ottaa niitä pois asiayhteyksistään ja käyttää niitä lyömäaseena muita vastaan. Eikö tämäntapainen osallistuja olisi onnellisempi jossain muualla, toisella foorumilla tai ryhmässä jossa ei olisi ihmisiä jotka häntä ärsyttävät jatkuvasti?Jos jokin nikki ärsyttää oli se sitten moninikki tai mikä lie, niin silloin todellakin on syytä olla pois palstalta.
- katsopeiliin
Paloma.se kirjoitti:
Minulle se että olemme netissä ja anonyymejä ei ole oikeutus olla huonotapainen, röyhkeä, kohdata toinen ihminen epämiellyttävällä ja vihamielisellä tavalla. On parempi karttaa sellaisten seuraa joiden kanssa ei viihdy. Esimerkiksi otan tyypillisen moninikin, jolla on viha/rakkaussuhde palstaan: toisaalta pitää palstan antia ala-arvoisena ja alatyylisenä, käy harvoin (mutta tietää kaiken), ei tee aloituksia eikä anna positiivista palautetta, mutta seuraa tiettyjä nikkejä ja lyttää ja mollaa, saivartelee ja jankuttaa, kääntelee ja vääntelee sanoja, ottaa niitä pois asiayhteyksistään ja käyttää niitä lyömäaseena muita vastaan. Eikö tämäntapainen osallistuja olisi onnellisempi jossain muualla, toisella foorumilla tai ryhmässä jossa ei olisi ihmisiä jotka häntä ärsyttävät jatkuvasti?Mahtaako monella olla halua sinun kanssa pitkälle päästä. Osaat kyllä itse nimitellä, laitoin muistiin tuon pohjasakaksi yms nimittelyn, kun joku oli eri mieltä kanssasi.
- blogiseuraaja
Näiden muisti on niin täynnä kaikkea sontaa, että viitsivätkin tallentaa moista. Ei ihme että tämä kaunainen ja nuiva sukupiirre tulee täällä vahvasti suomalaisuudessa esiin. Onneksi sentään on valintaa, keitä lukee ja seuraa, eihän nämä pääse koskaan yli siitä, että jotkut vaan ovat jo luonnostaan onnekkaampien tähtien alla syntyneitä.¨
- Paloma.se
katsopeiliin kirjoitti:
Mahtaako monella olla halua sinun kanssa pitkälle päästä. Osaat kyllä itse nimitellä, laitoin muistiin tuon pohjasakaksi yms nimittelyn, kun joku oli eri mieltä kanssasi.
Ja sitten vielä kerran (kävin välillä ostamassa uuden vyyhdin rautalankaa) ja toivoisin että tää on sitten se vihoviimeinen kerta kun jankutan samasta asiasta.
EI SE ETTÄ OLET ERI MIELTÄ ärsytä minua pätkääkään. Ei myöskään se että kyseenalaistat mielipiteeni. "Pohjasakkaa" olet jos alat käyttämään alatyylin ilmaisuja, nimittelemään a vääntelemään nimiä ja nimimerkkejä kuin alakoulukakara ja syyllistyt jahtaamiseen, stalkkaamiseen ja trollaamiseen keskustelupalstalla. Huom. yksikön toinen persoona käytettynä yleistämiseen ei tarkoita nimenomaan SINUA. Sosiaalisten taitojesi puuttuminen/väärinkäyttö on se mikä haittaa, ei se että olet eri mieltä. En minä haluakaan keskustella pelkästään päännyökyttäjien kanssa tai olalle taputtelijoiden kanssa. Haluan kunnon keskustelua, aikuisten termeillä, ilman piikittelyä, nimittelyä. MUTTA ilman henkilööni kohdistuvaa hyökkäilyä, vähättelemistä, ivallisuutta. Ellet siihen pysty niin anna olla. - Paloma.se
niin-turhaa kirjoitti:
Jos jokin nikki ärsyttää oli se sitten moninikki tai mikä lie, niin silloin todellakin on syytä olla pois palstalta.
Meistä jokainen voi ottaa vastuuta vain omista kirjoituksistaan.
Valitettavan paljon täällä on väkeä joka pitää tämän palstan parhaana antina juuri vastuuttomuutta: heittää kivi ja piilottaa käsi.
Miksi syy olisi minussa jos sinä käyttäydyt huonosti ja tahallasi loukkaat ja haavoitat kanssaihmisiäsi? - niin-turhaa
Paloma.se kirjoitti:
Meistä jokainen voi ottaa vastuuta vain omista kirjoituksistaan.
Valitettavan paljon täällä on väkeä joka pitää tämän palstan parhaana antina juuri vastuuttomuutta: heittää kivi ja piilottaa käsi.
Miksi syy olisi minussa jos sinä käyttäydyt huonosti ja tahallasi loukkaat ja haavoitat kanssaihmisiäsi?Miksi minua syyllistät? Minulla on sama oikeus sanoa mielipiteeni, kuin sinullakin.
Mikäli minua palsta alkaa ärsyttämään, niin otan taukoa, enkä lähde kirjoittelemaan, että jonkun muun pitäisi poistua palstalta. Minulla ei ole valtuuksia ohjeistaa toisten palstakäyttäytymistä, eikä aloituksien aiheita. - hatti-vatit
Paloma.se kirjoitti:
Minulle se että olemme netissä ja anonyymejä ei ole oikeutus olla huonotapainen, röyhkeä, kohdata toinen ihminen epämiellyttävällä ja vihamielisellä tavalla. On parempi karttaa sellaisten seuraa joiden kanssa ei viihdy. Esimerkiksi otan tyypillisen moninikin, jolla on viha/rakkaussuhde palstaan: toisaalta pitää palstan antia ala-arvoisena ja alatyylisenä, käy harvoin (mutta tietää kaiken), ei tee aloituksia eikä anna positiivista palautetta, mutta seuraa tiettyjä nikkejä ja lyttää ja mollaa, saivartelee ja jankuttaa, kääntelee ja vääntelee sanoja, ottaa niitä pois asiayhteyksistään ja käyttää niitä lyömäaseena muita vastaan. Eikö tämäntapainen osallistuja olisi onnellisempi jossain muualla, toisella foorumilla tai ryhmässä jossa ei olisi ihmisiä jotka häntä ärsyttävät jatkuvasti?Naivi mielipide hyväuskoiselta Palomalta. Näissä ympyröissä kun on mahdollista piileskellä myös mielenterveyspotilaita, kuin myös sadistisia piirteitä omaavia narsisteja.
Massan varovaisia ominaisuuksia edustaa pelkkä lukeva, tai korkeintaan mitään sanomattoman kommentin työntäjät, ja ketjun venyttäjät, jotka hädintuskin kansakoulunsa on läpäisseet. Näillä enimmäkseen mennään, tämän kaltaisissa aloituksissa, jos yleensäkään viitsitään. - Paloma.se
hatti-vatit kirjoitti:
Naivi mielipide hyväuskoiselta Palomalta. Näissä ympyröissä kun on mahdollista piileskellä myös mielenterveyspotilaita, kuin myös sadistisia piirteitä omaavia narsisteja.
Massan varovaisia ominaisuuksia edustaa pelkkä lukeva, tai korkeintaan mitään sanomattoman kommentin työntäjät, ja ketjun venyttäjät, jotka hädintuskin kansakoulunsa on läpäisseet. Näillä enimmäkseen mennään, tämän kaltaisissa aloituksissa, jos yleensäkään viitsitään.Taidat olla oikeassa.
Turhaa jatkaa kinastelua jos toinen osapuoli asennoituu jo alusta alkaen negatiivisesti ja sitten kun yrität selittää kantasi saat vain moitteita niskaasi.
On tosi "hohhohhoijjaa" (bessietä lainatakseni) - laiturin.ukko
hatti-vatit kirjoitti:
Naivi mielipide hyväuskoiselta Palomalta. Näissä ympyröissä kun on mahdollista piileskellä myös mielenterveyspotilaita, kuin myös sadistisia piirteitä omaavia narsisteja.
Massan varovaisia ominaisuuksia edustaa pelkkä lukeva, tai korkeintaan mitään sanomattoman kommentin työntäjät, ja ketjun venyttäjät, jotka hädintuskin kansakoulunsa on läpäisseet. Näillä enimmäkseen mennään, tämän kaltaisissa aloituksissa, jos yleensäkään viitsitään."Hädin tuskin kansakoulunsa läpäiseet", mollaat.
Eipä näytä korkeakoulutuskaan nostaneen keskustelun tasoa täällä. - bessie-----
Paloma.se kirjoitti:
Taidat olla oikeassa.
Turhaa jatkaa kinastelua jos toinen osapuoli asennoituu jo alusta alkaen negatiivisesti ja sitten kun yrität selittää kantasi saat vain moitteita niskaasi.
On tosi "hohhohhoijjaa" (bessietä lainatakseni)Nyt on ihan pakko humauttaa. Lainasit minua väärin. En minä noin voimakkaasti (tai maalaismaisesti?) reagoi kai koskaan, olen tyylikäs kaupunkilaisnainen hienostuneen siroine ja vähäeleisine käytöstapoineni ja käytän ilmaisua "hohhoijaa (taas)". Tuo "hohhohhoijaa" kuulostaa minulta vähän kuin sanoja olisi tosi äimistynyt tms., tai siltä kuin tuppukyläläinen olisi iltapäiväettoneille hankkiutumassa, ei sovi minun suuhuni.
- ruuhkasuomi
Eipä ole minulla tuollaisia kokemuksia. Toki tuolla naapuripalstalla, on joku junalla Helsinkiin tullut ukkeli, joka on kovin lande vastainen eli se on ainut "kokemus" minulla.
- hahonäänestäjä
Jatko on tässä
Paloma.se 3.1.2019 11:10
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15458017/ilmoita-saantojen-vastainen-sisalto-se-on-helppoa#comment-96119631 - realiteettiä
Suurin lande vastaisuus itää maalta Helsinkiin työnperässä muuttaneen jälkeläisissä . Siltikään heistä ei stadilaisia tule tekemälläkään .
- hymyukko
Eikö tuollaiset "jaot" ole aika typeriä ? Ne ei perustu mihinkään järjelliseen.
Saman maan tasavertaisia kansalaisia me olemme,
maalta tai kaupungista. Arvostan kaikkia.
Mitä erikoisen hienoa tai huonoa on missään paikassa ?
On täysin sattumanvaraista minne me synnymme ja missä kuolemme ja suurin osa siinä välilläkin,
että miksi pitäisi halveerata ketään tai miksi lietsoa ihan turhia kaunoja ihmisten välille ? - älävalehtele
Eikä idä. Puhu vain itsestäsi.
- onhansehuomattu
Kun näillä palstoilla menettää uskottavuutensa, niin sellaista taikasauvaa ei olekaan, millä paska muuttuu hunajaksi.
- hahon44
Paloma.se 3.1.2019 11:10
Tämä on kolmas kattaus poistojen jälkeen
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15486188/mika-olisi-paras-tapa-rekisteroitya-suomi24-keskusteluun#comment-96120411 - Paloma.se
@hymyukko:
en ole tekemässä tätä jaottelua, vaan miettimässä miksi nämä maalaisuus/kaupunkilaIsuus vastakkainasetteluun perustuvat ilmaisut edelleenkin löytävät tiensä omaan kielenkäyttöömme.
Olen syntyperäinen maalainen ja asun nyt pikkuisessa tuppukylässä, mutta olen asunut suurissakin kaupungeissa elämäni varrella. Ilmiö ei ole mitenkään suomalainen, vaan vastaavanlaista alaspäinkatsomista tapahtuu ja on tapahtunut kaikissa asumissani maissa. Täällä Ruotsissa maalaiset puhuvat "nollakahdeksikoista" (Tukholman suuntanumero) ja ent. moderaattipuolueen johtaja Anna Kinberg Batra joutui koville sanottuaan että tukholmalaiset ovat älykkäämpiä kuin maalaiset.Siksi alustin puheenaihetta "vanhat ennakkoluulot istuvat tiukasti".
@Halla-ahon äänestäjä:
ylläpito on ollut kaiken arvostelun alapuolella, poistot mielivaltaisia ja käsittämättömiä ja ilkeydet, loukkaukset ja ilmiselvät trollaukset saavat olla jäljellä kuinka kauan tahansa. Menetin kaiken luottamukseni siihen että yleensäkin joku piittaa jostain kun henkilötietoni ja kirjani esilukijoiden ja ns beta-lukijoiden henkilöllisyydet paljastettiin nimimerkkeihin ja nimiin yhdistettyinä ja ylläpito ei pyynnöistäni huolimatta poistanut tekstiä ja sitten e-mailiini vastattiin sanomalla pyydä itse poistoon :))
Uskoisin voivani tehdä Allerin moderoinnin puutteesta rikosilmoituksen. Teksti joka on tänne kopioitu kirjastani on copyright-materiaalia.- hymyukko
Kommenttini ei ollutkaan sinulle tarkoitettu, Paloma.se.
Ketjut ovat vähän sekavia ja
vähän asiaa ja paljon toisten vähättelyä,
mikä on ikävää. Kuinkahan usein paloma on itse siteerannut ja linkittänyt tänne eri kirjailijoita ja blogaajia.
Missä ovat tekijänoikeudet olleet silloin?
Ei mikään sääntö estä linkittämästä tänne (ja jakamasta twitterille ja facellekin) muualta netiltä sellaista, mikä ei ole salasanan takana.
Teet itsesi naurettavaksi syytöksinesi ja vaitteluinesi.
Jos oikein ymmärsin aloitustasi. Paloma, katsot, että tuppukyläläisyys,
moukkamaisuus asuu meissä niin syvällä, että se vaikuttaa meihin tänä päivänäkin ja aiheuttaa väärinymmärrystä ja erilaista vastakkainasettelua.
Tärkeä aihe, minkä jopa presidentti Niinistö otti esille uudenvuoden puheessaan kun katsoi, että yleisessä keskustelussa ei pyritäkään sopuun, eri näkemysten kohtaamiseen, vaan oman näkemyksen ylivertaisuuden todisteluun ja toisten mollaamiseen. Taitaa olla tuttua täälläkin..))
Tuttuni asui ulkomailla toistakymmentä vuotta ja katsoi, että tuo aika aiheutti sen, että hänen Suomi-kuvansa on nyt aukkoinen. Hän ei ollut täällä kun toteutettiin lasten päivähoito ja peruskoulu, parannettiin sosiaaliturvaa ja paljon muuta.
Hyvä ammattimies alkoi tienata sen minkä kouluja käynytkin, keskiluokka kasvoi.
Ei oikeastaan enää ollut näitä takametsien taunoja eikä stadin friidujakaan, he olivat mielestäni rakennemuutoksen aikaisia hetken lapsia, ei millään jatkumolla eläviä.
Niin että minusta tuo kuvaamasi prosessi, välivaihe, ei ole kovin vahvasti vaikuttanut tähän ilmapiiriin, missä nyt elämme, mikä ei kyllä minustakaan ole kovin rakentava. Turhautumisen syitä täytyy etsiä muualta, minusta ihan tästä ajasta, jossa perinteiset arvot on hylätty eikä tilalle ole saatu mitään sellaista, mikä voisi olisi omiaan lisäämään ihmisten yhteistyöhalua ja keskinäistä ymmärrystä.
Jokin iso uhka, katastrofi, siihen ehkä tarvitaan, niin pahalta kuin se kuulostaakin.
Ilmastonmuutos voisi tietysti olla sellainen, koska se alkaa kohta koskea meitä kaikkia, jospa siitä tulee meidän iso yhteinen asiamme ?
P.s. En ehtinyt (vielä) lukea kaikkia vastauksia, sorry jos tuli toistoa...- loppuisjoketju
Demeter, pliiss ! Kirjoitat niin upeasti, että on sääli laittaa sitä näin sekavan ketjun loppuun. Kukaan ei ota selvää mitä tuo paloma oikein tarkoittaa. Tuollaisia friiduja ja taunoja ei ole ollutkaan. Eikä mitään tuollaista nokittelua maalaisuuden ja kaupunkilaisuuden välillä. Monia muita skismoja kyllä, mutta niistä saa olla omat ketjunsa. Tässä paloma opettaa muita, miten ei saa kirjoittaa ja miten hän saa kyllä raivota ja solvata, koska muut on lähtökohtaisesti jo sikoja ja pohjasakkaa häneen ja korpikseen verrattuna.
- Sivistyneen.ihmisen
rauhallista puhetta. Tuon sen tähän, jotta monet sen huomaisivat:
"demeter1
moukkamaisuus asuu meissä niin syvällä, että se vaikuttaa meihin tänä päivänäkin ja aiheuttaa väärinymmärrystä ja erilaista vastakkainasettelua.
Tärkeä aihe, minkä jopa presidentti Niinistö otti esille uudenvuoden puheessaan kun katsoi, että yleisessä keskustelussa ei pyritäkään sopuun, eri näkemysten kohtaamiseen, vaan oman näkemyksen ylivertaisuuden todisteluun ja toisten mollaamiseen. Taitaa olla tuttua täälläkin..))
Tuttuni asui ulkomailla toistakymmentä vuotta ja katsoi, että tuo aika aiheutti sen, että hänen Suomi-kuvansa on nyt aukkoinen. Hän ei ollut täällä kun toteutettiin lasten päivähoito ja peruskoulu, parannettiin sosiaaliturvaa ja paljon muuta.
Ei oikeastaan enää ollut näitä takametsien taunoja eikä stadin friidujakaan, he olivat mielestäni rakennemuutoksen aikaisia hetken lapsia, ei millään jatkumolla eläviä.
Niin että minusta tuo kuvaamasi prosessi, välivaihe, ei ole kovin vahvasti vaikuttanut tähän ilmapiiriin, missä nyt elämme, mikä ei kyllä minustakaan ole kovin rakentava. Turhautumisen syitä täytyy etsiä muualta, minusta ihan tästä ajasta, jossa perinteiset arvot on hylätty eikä tilalle ole saatu mitään sellaista, mikä voisi olisi omiaan lisäämään ihmisten yhteistyöhalua ja keskinäistä ymmärrystä.
Jokin iso uhka, katastrofi, siihen ehkä tarvitaan, niin pahalta kuin se kuulostaakin.
Ilmastonmuutos voisi tietysti olla sellainen, koska se alkaa kohta koskea meitä kaikkia, jospa siitä tulee meidän iso yhteinen asiamme ?
P.s. En ehtinyt (vielä) lukea kaikkia vastauksia, sorry jos tuli toistoa..." - Paloma.se
Sivistyneen.ihmisen kirjoitti:
"demeter1
P.s. En ehtinyt (vielä) lukea kaikkia vastauksia, sorry jos tuli toistoa...""Tärkeä aihe, minkä jopa presidentti Niinistö otti esille uudenvuoden puheessaan kun katsoi, että yleisessä keskustelussa ei pyritäkään sopuun, eri näkemysten kohtaamiseen, vaan oman näkemyksen ylivertaisuuden todisteluun ja toisten mollaamiseen. Taitaa olla tuttua täälläkin..))" kirjoittaa Demeter.
Jepjepjep, minä kävin vähän Saulille opettamassa mitä ihmisille saa sanoa ja miten sen saa sanoa. Sitten se meni ja piti puheensa. Olisi tietenkin saanut mainita Paloman ja kiittää coachauksesta ;)
Aloitukseni käynnistyi sinisirkun kommentista tuppukyläläisistä aloin miettimään miten ihmeessä nämä vastakkainasettelut ovat noin juuttuneet kielenkäyttöömme. Minäkin syyllistyn aivan samaan ja arkityyliini lipsahtelee tuontuostakin metaforia jotka eivät kauheesti suosi tai ihannoi maalaisuutta...vaikka ihan oikeesti en katso yhtään alaspäin maalla syntyneitä sinänänsä, vaikka mielelläni sanoudun irti maaseudun äärikonservatismista ja sisäänpäin lämpiävistä suljetuista yhteisöistä. Paloma.se kirjoitti:
"Tärkeä aihe, minkä jopa presidentti Niinistö otti esille uudenvuoden puheessaan kun katsoi, että yleisessä keskustelussa ei pyritäkään sopuun, eri näkemysten kohtaamiseen, vaan oman näkemyksen ylivertaisuuden todisteluun ja toisten mollaamiseen. Taitaa olla tuttua täälläkin..))" kirjoittaa Demeter.
Jepjepjep, minä kävin vähän Saulille opettamassa mitä ihmisille saa sanoa ja miten sen saa sanoa. Sitten se meni ja piti puheensa. Olisi tietenkin saanut mainita Paloman ja kiittää coachauksesta ;)
Aloitukseni käynnistyi sinisirkun kommentista tuppukyläläisistä aloin miettimään miten ihmeessä nämä vastakkainasettelut ovat noin juuttuneet kielenkäyttöömme. Minäkin syyllistyn aivan samaan ja arkityyliini lipsahtelee tuontuostakin metaforia jotka eivät kauheesti suosi tai ihannoi maalaisuutta...vaikka ihan oikeesti en katso yhtään alaspäin maalla syntyneitä sinänänsä, vaikka mielelläni sanoudun irti maaseudun äärikonservatismista ja sisäänpäin lämpiävistä suljetuista yhteisöistä.Äläpäs rehvastele Paloma ! Kyllä Niinistö muitakin on noteerannut, käynyt täällä lukemassa kun siteerasin Eeva Kilven runoa ja päätti siihen uudenvuoden puheensa..))
Sivistyneen.ihmisen kirjoitti:
"demeter1
P.s. En ehtinyt (vielä) lukea kaikkia vastauksia, sorry jos tuli toistoa..."Kiitos teille palautteista "loppuisjoketju" ja "Sivistyneen.ihmisen".
Aina kiva kuulla, että joku on lukenut viestin ja haluaa kannustaa. Tällaistakin kirjoittajaa, joka "kirjoittaa ympäripyöreitä ja puolustaa tasapuolisesti kaikkia"..))
Lainaus Palomalta, kuvaa kai meitä takarivin tyynejä, jotka emme osaa ottaa selkeästi kantaa ja annamme helposti periksi..)) Toisin kuin siellä eturivissä, opettajien osastolla, tehdään..))
- Paloma.se
"Tässä paloma opettaa muita, miten ei saa kirjoittaa " kirjoittaa nimimerkki "loppuisjoketju".
Olen esittänyt toivomuksia miten kommunikaatio aikuisten välillä joilla on normaalielämässä hyväksytyt sosiaaliset koodit hallussaan tulisi tapahtua. Siihen ei kuulu hyökätä kaulavaltimolle joka kerran kun joku sanoo jotain mistä ei pidä tai mistä on eri mieltä. Siihen ei kuulu jatkuva vikojen etsiminen (ja löytäminen) toisissa kirjoittajissa. Siihen ei kuulu patologinen itselle epämieluisien kirjoittajien seuraaminen ja jatkuva jahtaaminen.
Mikä näistä premisseistä on mielestäsi väärin? - HaIIaahon.äänestäjä44
"on mielestäsi väärin"
No se, että et ole ruosu (ruotssuomalainen). Et ole jotenkin alistunut siihen. Sinun pitäisi olla tyytyväinen parkettilattiaan ja kiitollinen että saat olla olemassa ja
asua huddingessa tai nackassa
ruosu pitää itseään jopa maahanmuuttajana vaikka on osa alkuperäiskansaa jonka kulttuurin ruotsalainen kolonialismi tuhosi ja jota ruosu ei ymmärtänyt puolustaa mutta ruosujen asiat eivät kuulu suomalaisille
Ja lisäksi olet ärhäkästi loukkaantunut kun debyyttisia ei tunnusteta
sitä ei edes arvioida
no niin, kirjasi on ilmeisesti puhtaaksi kirjoitettu päiväkirja jota olet pitänyt
MIKSI
kannessa on bolivialaisen mahdollisesti aymara-naisen kuva, vaikka kirjoitat bolivariasta, onko kuva jonkun ystävättäresi ellei peräti itsesi maalaus- Paloma.se
En ole loukkaantunut siitä että kirjaani ei oteta kantaa täällä. Ne jotka ovat sen lukeneet ovat antaneet palautetta yksityisesti, joku yltiöpää, kuten heikunkeikku ja korppiskin ovat antaneet positiivista palautetta ja ne jotka ovat lukeneet ja jotka eivät halua keskustella kirjastani palstalla….se on aivan ok. Ei ole ihan helppo asia tulla puolustamaan tai kiittämään Palomaa näillä palstoilla ja ymmärrän hyvin miksi.
Toiseksi, en ole ruosu. En muuttanut tänne työn perässä, nuorena, en koskaan käynyt Suomessa volvolla enkä ole missään yhteydessä ruotsinsuomalaisiin täällä, paitsi FB-ryhmässä ruotsinsuomalaiset. En mielellään puhu ruotsia kotona (puhumme kolmea kieltä suomea, englantia ja ruotsia kotikielenä tällä hetkellä) ja yritän pitää kielet erillään toisistaan.
Kirjani perustuu päiväkirjamerkintöihin Kolumbiassa asuessani. Kansikuvassa on Barbara, puhdasverinen guambianointiaani Kolumbian Caucaprovinssista, jossa heillä on heimon oma alue ja Silvian kaupungin pormestari on aina guambiano. Heillä on edustus myös kongressissa. Silvia, jonka lähistöllä Barbara asuu on n. kahden tunnin ajomatkan päässä Calista, päällystettyä tietä. Alueella oli aikaisemmin suuria karjatiloja ja siellä kasvatettiin taisteluhärkiä.
Kuva on taiteilijan itse ottama omasta maalauksestaan vuokraemännästään ja comadrestaan, Barbarasta. Luonnollisestikin pyysin luvan kuvan käyttämiseen kirjani kantena ja hän suostui ilomielin. Asuimme Kolumbiassa A:T:n kanssa samaan aikaan ja hän maalasi suuren osan tauluistaan siellä; tutustuimme tosin vasta kun olimme molemmat tulleet takaisin Pohjolaan. Paloma.se kirjoitti:
En ole loukkaantunut siitä että kirjaani ei oteta kantaa täällä. Ne jotka ovat sen lukeneet ovat antaneet palautetta yksityisesti, joku yltiöpää, kuten heikunkeikku ja korppiskin ovat antaneet positiivista palautetta ja ne jotka ovat lukeneet ja jotka eivät halua keskustella kirjastani palstalla….se on aivan ok. Ei ole ihan helppo asia tulla puolustamaan tai kiittämään Palomaa näillä palstoilla ja ymmärrän hyvin miksi.
Toiseksi, en ole ruosu. En muuttanut tänne työn perässä, nuorena, en koskaan käynyt Suomessa volvolla enkä ole missään yhteydessä ruotsinsuomalaisiin täällä, paitsi FB-ryhmässä ruotsinsuomalaiset. En mielellään puhu ruotsia kotona (puhumme kolmea kieltä suomea, englantia ja ruotsia kotikielenä tällä hetkellä) ja yritän pitää kielet erillään toisistaan.
Kirjani perustuu päiväkirjamerkintöihin Kolumbiassa asuessani. Kansikuvassa on Barbara, puhdasverinen guambianointiaani Kolumbian Caucaprovinssista, jossa heillä on heimon oma alue ja Silvian kaupungin pormestari on aina guambiano. Heillä on edustus myös kongressissa. Silvia, jonka lähistöllä Barbara asuu on n. kahden tunnin ajomatkan päässä Calista, päällystettyä tietä. Alueella oli aikaisemmin suuria karjatiloja ja siellä kasvatettiin taisteluhärkiä.
Kuva on taiteilijan itse ottama omasta maalauksestaan vuokraemännästään ja comadrestaan, Barbarasta. Luonnollisestikin pyysin luvan kuvan käyttämiseen kirjani kantena ja hän suostui ilomielin. Asuimme Kolumbiassa A:T:n kanssa samaan aikaan ja hän maalasi suuren osan tauluistaan siellä; tutustuimme tosin vasta kun olimme molemmat tulleet takaisin Pohjolaan.Miksi sinusta olisi hävettävää olla Ruotsissa asuva suomalainen (ruosu)?
Mieluummin olet olevinasi Ruotsissa asuva kolumbialainen (se.co).
En näe mitään halveksittavaa siinäkään, jos toiseen maahan muuttaessaan on varmistanut ensin työpaikkansa, millä elättää itsensä. Minusta se on ainut oikea tapa muuttaa vieraaseen maahan.
Minkä olen ymmärtänyt, niin asut myös ruotsinsuomalaisen (=ruosun) kanssa ja silti kirjoitat "enkä ole missään yhteydessä ruotsinsuomalaisiin täällä, paitsi FB-ryhmässä ruotsinsuomalaiset". Facellako te vain lutusen kanssa keskustelette?
"""Kuva on taiteilijan itse ottama omasta maalauksestaan vuokraemännästään ja comadrestaan, Barbarasta. Luonnollisestikin pyysin luvan kuvan käyttämiseen kirjani kantena ja hän suostui ilomielin. """
Lupasiko hän sinun käyttää vuokraemäntänsä kuvaa myös sinun omana profiilikuvanasi?- Paloma.se
Lupasiko toi nalle joka sinulla on profiilikuvassasi että saat käyttää sen kuvaa omana profiilikuvanasi? Älä ole naurettava, Tellervo, profiilikuvassani on vaihtuvia kuvia ja tuo nyt oli kirjani kansikuva.
Ei jatkoon, next! Paloma.se kirjoitti:
Lupasiko toi nalle joka sinulla on profiilikuvassasi että saat käyttää sen kuvaa omana profiilikuvanasi? Älä ole naurettava, Tellervo, profiilikuvassani on vaihtuvia kuvia ja tuo nyt oli kirjani kansikuva.
Ei jatkoon, next!Oma nalleni ja omalla kamerallani otettu kuva.
Odotatko minun nyt pollahtavan itkemään ja ilmoittavan ylläpidolle, ja poliisille, että stalkkaaja on tuonut "henkilötietoni " palstalle?
Ei, en minä alennu samanlaiseen höperyyteen kuin sinä.
- hymyukko
Paloma.se,
siis oma kommenttini ei ollut tarkoitettu sinulle, toivottavasti huomasit korjaukseni !
Täällä ei keskustelu oikein onnistu. Ilmeisen tahallaan halutaan tulkita väärin asiallisia kirjoituksia, että päästään murjomaan toisia ihmisiä.
Olen kyllä miettinyt sitäkin, olisiko se ihan vain ikään liittyvää, geriatrista ?
Kun äidilläni aivot alkoivat rappeutua,
keskustelu hänen kanssaan oli vaikeaa. Hän ymmärsi useimmiten "vähän ohi" asian
ja reagoi sen mukaan. Hänestä tuli vihamielinen jo alkuvaiheessa. Lopuksi hän oli vanhuuden seniili.
Luin psykoterapeutti Katriina Järvisen mainion kirjan: "Irti vanhempien vallasta".
(Nimi taisi olla pitempi) Hän kertoo siinä kuinka ihmisen ikääntyessä aivojen rappeutumisen takia ihminen menettää kontrollikyvyn ja itsekritiikin.
Vanhat pettymykset ja katkeruudet nousevat usein myös pintaan ja kun ei itsekritiikki eikä kontrollikyky pelaa enää, paha mieli, katkeruus ja jopa vihakin syydetään keheen hyvänsä, joka kohdalle sattuu.
Hoivakodeissa on paljon räyhääviä ja riehuvia iäkkäitä, jotka eivät itselleen mitään voi.
Ja on niitä vapaanakin :) (nyt tulee turpiin ja lujaa, tulkoon vain !)
Alkoi pelottaa kirjaa lukiessa kuinkahan itselle käy, tulenko samanlaiseksi, kaikkihan me rappeudumme vähä vähältä.
Edessä se on kaikilla, jos tarpeeksi kauan elää.
Kirja oli hyvä. Yksi merkittävimmistä mitä olen olen lukenut viime vuosina.
Merkitys oli luonnollisesti henkilökohtainen.
Kaikkea hyvää Sinulle !- hymyukko
Paloma.se
Lisäys: Kertomani kirjan nimi on "Kaikella kunnioituksella - irti vanhempien vallasta".
Katriina Järvinen kirjoittanut.
Erinomainen kirja aikuisille lapsille, jota vanhemmat pitävät otteessaan, alistavat, kontrolloivat ja suorastaan terrorisoivat. Aikuinen lapsi ei pysty irrottautumaan, elämään omaa elämäänsä.
Kun lapsella itsetunto ei ole päässyt kasvamaan tällaisessa perheessä tai tällaisen vanhemman otteessa, ei opi puolustamaan itseään eikä edes uskalla.
Alistuu vanhempansa palvelijaksi ja loukkausten kohteeksi ja sairastuu itsekin psyykkisesti
pahimmassa tapauksessa. Aina alistaminen ja epäoikeudenmukainen kohtelu vaikuttaa ihmiseen.
Vanhemmilla on se vahva valta - vanhemman valta, sitä käytetään joskus väärin,
koska vanhemmat ovat tabu. Näin meille on opetettu: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi".
Se on niin syvällä meissä, että annamme sairaitten ihmisten kohdella meitä väärin, olemme suorastaan henkisen pahoinpitelyn uhreja joskus.
Alistajamme ei aina tajua olevansa sairas eikä alistettukaan aina tajua sitä
ja joskus henkistä pahoinpitelyä harrastavat (ainakin omasta mielestään) "aika terveetkin". - Oonisotyttöjo
Hyviä kommentteja "hymyukko". Ja tosia. Vaikka omat kokemukseni ovat varsin laimeita pahoihin verrattuna, niin se päivä on jäänyt mieleen kun hoksasin, ettei tarvitse tehdä eikä ajatella mistään / mitään samalla tavalla kuin vanhemmat. Siitä alkoi omaksi itseksi kasvaminen eli kehittyminen, kun vanhempien asenteiden ja ajatusten painolasti lipsahti niskasta pois.
- senioripohtija
Kiitti hymyukko syvällisistä kirjoituksistasi.
Harvinaista herkkua täällä.
Tuttua nuoruudestani minullekin
ja nyt tajuan häiriköitsijöitä ja ilkeilijöitä vähän paremmin.
Syy voi olla siis elimellinenkin = aivojen rappeutuminen.
Vai alkaako se sekavuus-ilkeys-oireyhtymä juuri sen takia ? senioripohtija kirjoitti:
Kiitti hymyukko syvällisistä kirjoituksistasi.
Harvinaista herkkua täällä.
Tuttua nuoruudestani minullekin
ja nyt tajuan häiriköitsijöitä ja ilkeilijöitä vähän paremmin.
Syy voi olla siis elimellinenkin = aivojen rappeutuminen.
Vai alkaako se sekavuus-ilkeys-oireyhtymä juuri sen takia ?Hienoja kirjoituksia minustakin, hymyukko, kiitos. Ja aika kiinnostava ajatus tuo, että kaikki vanhojen ihmisten meuhkaaminen olisi yhteydessä muistisairauteen.
Tietysti muistisairauksien syytäkään ei lopulta tiedetä. Pystytään kuvantamaan muutokset aivoista, mutta ovatko ne syy vai seuraus ? Germaine Greer esitti kirjassaan "Muutos" sellaisen otaksuman, että ellei ihminen eri elämänvaiheissaan pysty tai halua tunnepohjaisesti kohdata vastaantulevia vaikeuksia vaan painaa ne alas, pois tietoisuudestaan, tämä torjuttu aineisto nousee vanhana pintaan kun aiemmin palvelleet mielen puolustusmekanismit heikkenevät ja oma olemus haurastuu. Kun aineisto ei ole aikanaan jäsentynyt ihmistä palvelevaksi siihen on vanhana enää mahdotonta saada järjestystä ja se jää eräänlaiseksi kaaokseksi ja aiheuttaa sekavaa käyttäytymistä. Eli Greer katsoi, että aivomuutokset olisivat seuraus siitä, ettei ole jaksanut/osannut/halunnut tehdä itsensä kanssa työtä silloin kun olisi pitänyt.
Jotenkin tuo selitys tuntuu aika uskottavalta. Ja jos se pitää paikkansa sitäkin tärkeämpää on yrittää rakentaa itseään silloin kun vielä tolkku on tallella. "Tunne itsesi" taisi itse Sokrates opettaa meitä.
Uskon kyllä, että tämä meistä seuraava sukupolvi ei ole samalla tavalla vanhempiensa vammauttama kuin me olemme pahimmillamme olleet.
Aika on nyt toinen ja vanhempien lisäksi on muita aikuisia ja oheiskasvattajia jotka vaikuttavat lapseen, hyvässä ja pahassa. Tässä ajassa taitaa vain olla se vaara, että kiinteä identiteetti, joka kehittyäkseen tarvitsee pysyviä aikuissuhteita, jää lapselta puuttumaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa862650En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361819- 101704
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3711622Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181572Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681427- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91126- 201029