Mikä on parempi.
Oma koti vai palvelukoti.
Sattui hiljan tapaus, jossa mies oli saunomassa ystävättärensä kanssa.
Mies kaatui, liukastui ilmeisesti saippuaan ja menetti hetkeksi tajuntansa.
Sokeana kun ei nähnyt mitään.
Sai ison kuhmun takaraivoonsa.
Ohjeeksi, sairaalaan soitetussa puhelussa, annettiin seuranta ja soitto häkeen, jos tilanne muuttuu.
Parin päivän päästä mies meni jälleen tajuttomaksi ja nyt vietiin lanssilla sairaalaan.
Tämän hetken tilanne on se, että sairaalassa menee kauan ja palvelukoti kutsuu.
Kunhan hän toipuu.
Toinen tapaus oli sellainen, että iäkäs, yksin kotona asuva mummo meni saunaan.
Niinkuin oli mennyt satoja kertoja ennenkin.
Mutta jotain tapahtui.
Hän ei tajunnut lähteä sieltä pois.
Kaksi päivää istui ja kyyhötti jo kylmenneessä saunassa.
Naapuri ihmetteli, kun rouvaa ei näkynyt ja meni katsomaan.
Rouva oli huonossa kunnossa ja makasi lauteilla.
Lanssi tilattiin ja kotiin ei ollut enää paluuta.
Hän asui loppuelämänsä palvelukodissa.
Eli kyllä palvelukodeilla on puolensa.
Omaisteni palvelukodit ovat osoittautuneet hyviksi valinnoiksi.
Mitä nyt mummot koputtelee veljeni ovelle ja
jotain pientä säätöä on äitinikin palvelukodissa.
Mutta ne on lieviä murheita.
2lesken
Kone väittää etten ole kirjautunut, vaikka olen.
Saunominenko vaarallista
13
62
Vastaukset
Saunaan meneminen voi olla vaaraksi, vaikkei itse saunominen olisikaan.
Vanhempieni naapurissa aikoinaan asunut vanhahko mies oli tippunut lauteilta kiukaan päälle ja paistui siinä pitemmän aikaa.
Toivon mukaan oli kuollut jo ennen paistumista.
Musta haiseva savu piipusta kohosi, kun tyttärensä tuli isäänsä tapaamaan.
Kaikkea sitä tapahtuukin.Äitini asui yksin kaksiossa, jossa oli sauna.
87-ikävuoteen asti.
Kiukaan päälle laittaminen oli tehty todella hankalaksi.
Säätönappulat olivat kiukaan alaosassa, pienessä tilassa.
Taskulampun kanssa joutui katsomaan säätöhommaa.
Alkuun äitini laittoikin saunan lämpiämään, mutta onneksi luopui siitä sen hankaluuden takia.
Huokasimme porukalla helpotuksesta.
Aina pelättiin äitimme puolesta kompurointia tai jotain.
Mitään hänelle ei siellä onneksi sattunut.2lesken kirjoitti:
Äitini asui yksin kaksiossa, jossa oli sauna.
87-ikävuoteen asti.
Kiukaan päälle laittaminen oli tehty todella hankalaksi.
Säätönappulat olivat kiukaan alaosassa, pienessä tilassa.
Taskulampun kanssa joutui katsomaan säätöhommaa.
Alkuun äitini laittoikin saunan lämpiämään, mutta onneksi luopui siitä sen hankaluuden takia.
Huokasimme porukalla helpotuksesta.
Aina pelättiin äitimme puolesta kompurointia tai jotain.
Mitään hänelle ei siellä onneksi sattunut.Sama juttu oli äidilläni, kun hän asui rivarikaksiossa, huono näkö hankaloitti myös saunan lämmittämistä, kun namiskat olivat lattianrajassa.
Nyt senioritalossa sauna on valmiiksi lämmitetty, ei kun astuu lauteille.
- Saunon-usein
"Terveys | Terveysuutiset
Suomalaiset syövät itseään ennenaikaiseen hautaan - 8 vinkkiä auttaa elämään pidempään ja terveempänä
Tänään klo 11:32
Ei ole yhdentekevää, miten ja mitä syöt. Voit tienata itsellesi pidemmän ja terveemmän elämän!
Volume 0%"
Kaikkein vaarallisinta ON SYÖMINEN!
Syön vain kerran päivässä, olen teräskunnossa!Saunom
Miksi pitää elää 100-vuotiaaksi?
Olen 64-vee ja välillä tai useinkin tuntuu, että ihan tarpeeksi olen elämää nähnyt.
Syön iltapäiväkahvin kanssa viinerin.
Välipalaksi välillä lättypizzaa, mikrossa lämmitettynä.
Suklaata menee ja muitakin herkkuja.
Kuohukermalla terästän tomaattikastikkern.
Smetanaa pistän keiton päälle.
Joo, joo, tiedetään.
Kaikki vaarallisia ja aiheuttaa miljoona sairautta ja ylipainoa.
Mutta, mutta.2lesken kirjoitti:
Saunom
Olen 64-vee ja välillä tai useinkin tuntuu, että ihan tarpeeksi olen elämää nähnyt.
Joo, joo, tiedetään.
Mutta, mutta.Samat herkut on minullakin, voista en ole luopunut, kermaa ja aika rasvaisia maitotuotteita käytän myös. En silti ole kuin vähän ylipainoinen. En syö kun kerran päivässä ja aamulla kahvi sekä puuro. Kolestroli on matala, hyvää kolestrolia on enemmän kuin huonoa.
Hedelmiä syön aika paljon.
Onneksi vielä voin lämmittää saunaa, kylillä on sähkösauna, nappulat helpot vääntää.
Ulkosaunaa en mökillä lämmitä talvella, aika vähän kesälläkään, kaveri lämmittää käydessään.2lesken kirjoitti:
Saunom
Joo, joo, tiedetään.
Mutta, mutta.Lesken kirjoitti:
"Olen 64-vee ja välillä tai useinkin tuntuu, että ihan tarpeeksi olen elämää nähnyt."
Minä taas toivon että saisin elää vielä kauan jos pysyn tässä kunnossa kun nyt olen.
Olen minäkin nähnyt elämää, hyviä ja todella vaikeita aikoja, siksi arvostan nykyistä elämääni yli kaiken.
Nyt elän parasta aikaa elämässäni, ei ole velvollisuuksia kuin itseä kohtaan. Saan elää juuri haluamallani tavalla.
Joka aamu ajattelen että olen onnekas.
Minkä-laista rulla-tuolia miehelle suunnitellaan.
Poikansa kokoista?
H.Hunksz
Jos viittaat ensimmäiseen aiheeseen, miehen poika on 70 kiloinen.
Eli ihan normilevyinen pyörätuoli miehelle/isälle ja valkoinen keppi käteen.
- pirremiinapas
Sauna, jossa on sähkö kiuas ilman aikakatkaisu toimintoa, on todella vaarallinen.
Iäkäs ihminen voi nukahtaa lauteille, joko nautittuaan liikaa saunaolutta tai muuten vain on jäänyt nauttimaan pitkällään saunan lämmöstä, - voi tulla kylpijästä ylikypsä..:(- Järjestäisin-kyllä
Iäkkäiltä ihmisiltä pitää poistaa ylälauteet. Jättää vain matala laveri lattiatasolle. Eivät kuivu niin äkkiä, jos nukahtavat kaljapäissään.
Tietysti laverin vieressä on hyvä olla teline, jossa tippapullo täynnä kaljaa. Pysyy nesteytys kunnossa.
- ö-Öö
Saunat on vaarallisia.
Saunan kyllä vois suunnitella turvallisemmaksikin. Vaikka ei ite erityisen komura olekkaanm pitää kiipeillä ja pyöriä ahtaassa tilassa. Lisäks, kun ei rillejä voi pitää, ei siellä siis näe hyvin.
Olemassa olevaa saunaa hankala isommin muuttaa, jotain pientä. Asiallinen valaistus. kunnolliset kaiteet ja kahvat. Saunan pitäis olla isompi, ois mahdollisuuksia enenpi.Miten lie laitoksissa, tuli mieleen tuolihissi. Siis kelaa saunaan, hissi nostaa ylemmäs. Tai kiukaan vois upottaa lattiaan, ei tarvis korkeita lauteita. Kiukaan ohjaus saunan ulkopuolelle. Mulla pöndellä on eteisessä ohjaus, siinä sekin hyvä puoli, lamppu palaa, kun kiuas päällä. Sen verran vanha kiuas, siinä ei ole aikakatkaisua.
Tsadissa saunaremppa ei kiireellisesti suunnitelmissa, on kuitenkin. Just valoihin aikonut panostaa, lisäks äänentoisto. Ei telkkaria, kun ei sitä näe, mutta jääkaappi ois kiva.
Muuten ihmetellyt, suomessa hyvin harvoin näkee ulkopuolelta lämmitettävää kiuasta. Sellanen ois järkevä, on niitä olemassa ja aina vois teettää. Kaks luukkuinen, lämmitys ulkoa, saunoessa klapeja sisältä. Noh, ei ole puusauna suunnitteilla, ensin pitäis savusauna rempata, se on lintassa..
=DW= Saunominen on todettu erittäin terveelliseksi viimeisimmissä tutkimuksissa.
Edistää sydänterveyttä, vähentää sydänkuolemia.
Jos on matala verenpaine, silloin on hyvä olla varovainen löylytellessä.
Kokonaan toinen juttu on, mitä vaaroja on lämmittämishommissa. Sitähän voi vaikka kompastua liiterin kynnyspuuhun. Lauteelle kuljettaessakin voi kompuroida, niinkuin muutenkin elämässä.
Meillä on kiukaan eteen mökkisaunoissa laidettu turvakaide, ettei pääse horjahtamaan kiukaaseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612260En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1061091
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91054- 20979