Onkohan päättäjien mielestä suomalaisia jo liikaa, kun ylläpidetään niin heikkoa tieverkostoa, että joukot tarkoituksella harvenee ja sitten tekopyhästi säädellään alhaisia rajoituksia, joita kukaan ei viitsi noudattaa?
Joidenkin teiden kuperuus ylittää jo käsitykseni. Miksi ihmeessä ajokaistan pitää paikoin olla niin kallellaan, että turvavyö estää luiskahtamasta vieressä istuvan syliin? Aktiivijousituksella varustettuja autoja ei liian paljon ole tarjolla ja aktiivi-istuimen kehittäjälle vois olla tulevaisuus taattu nykymenolla.
Ohittamaan lähteminen on kuin lähtisi loivalta ojan pientareelta kumpareen yli viereisen ojan pientareelle ja sieltä nuljauttaisi takaisin. Ei ihme, että suistumisia ja sivuluisuja sattuu (etuvetoisillekin ja sumareita käyttäville).
Asfaltissa ihmeellisiä monttuja (kuten kuulemma Loimaallakin). Ei niitä juurikaan ennen ollut, mutta nyt on. Missä vika, asfaltoinnissa, vai jossain suolan korvikkeessa?
Uusien teiden ja korjattujen huono kestävyys. Miten voi olla mahdollista, että esim. se uusittu ysitie on paikkailtu jo ensimmäisenä käyttövuotenaan? Työt tehdään hutiloimalla ja halvalla?
Tieverkosto aikansa elänyt? Ikivanha tieverkosto noudattaa mielestäni asfaltilla päällystettyjä pitkospuureittejä, joilla näkyvyyttä ja ohitustarpeita ei ole otettu huomioon. Entisajan traktori mahtui reunaviivan ulkopuolelle, nykyinen ei paripyörineen edes kaistalle.
No, näillä sitä on mentävä niin kauan kun valtionjohto haluaa rajoittaa liikkumista ja aiheuttaa onnettomuuksia. Miksei kukaan tee mitään? Rekkafirmat, vakuutusyhtiöt jne. Syyttävä sormi kohti päättäjiä. Sanat ja onnettomuudet eivät riitä, tarvitaan jotain muuta.
Teiden kunto!
14
888
Vastaukset
ne tilastot ei kaunistu.MILLOINKAHAN??? Suomalaiset oppii ajamaan TILANTEEN JA OLOSUHTEIDEN Ja TIEN KUNNON JA ERITYISESTI AJOTAITONSA VAATIMALLA NOPEUDELLA??????Että pystyy HALLITSEMAAN SEN AUTONSA JOKA TILANTEESSA MIKÄ ETEEN TULEE!!!!!!!
- Runttaaja
Minä olen kuitenkin oppinut, kun olen ajanut jo yli 2,5 milj. km autolla ja jossain välissä Kawasakillakin.
- Matti Meikäläinen
nykyisellään, riittää nykyisille nopeusrajoituksille mainiosti. Moottoriradat ovat rakennettu sitten 200 km/h nopeuksille.
- Runttaaja
Nykyrajoituksille tiet riittävät hyvin niille, jotka viettävät päivänsä pöydän ääressä. Aamulla töihin, illalla kaupan kautta kotiin, teille ei ole teillä ja rajoituksilla väliä. Viisi 80 km/h lyhyin välein ajavaa rekkaa satasen rajoituksella kesäkelillä saattaa aiheuttaa sen, että ohi ei huonot ohittajat ehdi kaikista sadankaan kilometrin matkalla.
Lue tollo niitä onnettomuustilastoja, minä yllätyin niistä sivuluisujen määrästä jo ensi vilkaisulla. Kukaan niistä ei tietääkseni ajanut kahtasataa, kuten minä, mutta minähän osaankin. Entäpä rekat? Helvetin kaltevalla ja kapealla kaistalla liukkaalla pinnalla ja pahimmassa tapauksessa kovalla sivutuulella tiellä pysytteleminen vaatii jo taidon lisäksi tuuriakin. Sellaisella kelillä jännittävää lisämaustetta tuo vielä tien pinnan kaltevuuden vaihtelu, väärin kallistetut mutkat jne. Takaa seurasin erästäkin liukastelijaa tässä hiljattain.
Lähde vaikka kuukaudeksi kyytiin katsomaan, koska et näköjään tiedä tilanteesta mitään. Varaa vaan vaippoja mukaan, ettet sotke autoani ja reissun päätteeksi kiiruhdat kotiisi pahan hajuisten ja märkien housujesi kanssa. Runttaaja kirjoitti:
Nykyrajoituksille tiet riittävät hyvin niille, jotka viettävät päivänsä pöydän ääressä. Aamulla töihin, illalla kaupan kautta kotiin, teille ei ole teillä ja rajoituksilla väliä. Viisi 80 km/h lyhyin välein ajavaa rekkaa satasen rajoituksella kesäkelillä saattaa aiheuttaa sen, että ohi ei huonot ohittajat ehdi kaikista sadankaan kilometrin matkalla.
Lue tollo niitä onnettomuustilastoja, minä yllätyin niistä sivuluisujen määrästä jo ensi vilkaisulla. Kukaan niistä ei tietääkseni ajanut kahtasataa, kuten minä, mutta minähän osaankin. Entäpä rekat? Helvetin kaltevalla ja kapealla kaistalla liukkaalla pinnalla ja pahimmassa tapauksessa kovalla sivutuulella tiellä pysytteleminen vaatii jo taidon lisäksi tuuriakin. Sellaisella kelillä jännittävää lisämaustetta tuo vielä tien pinnan kaltevuuden vaihtelu, väärin kallistetut mutkat jne. Takaa seurasin erästäkin liukastelijaa tässä hiljattain.
Lähde vaikka kuukaudeksi kyytiin katsomaan, koska et näköjään tiedä tilanteesta mitään. Varaa vaan vaippoja mukaan, ettet sotke autoani ja reissun päätteeksi kiiruhdat kotiisi pahan hajuisten ja märkien housujesi kanssa.ajo on tehty KELI TIENKUNTO ja OLUSUHTEET HUOMIOIDEN JA PERILLE JOKA KERTA PÄÄSTY ONNEKSI EHJÄNÄ.Kysyisin vaan minne sulla on kiire?
- Runttaaja
kawasaki250 kirjoitti:
ajo on tehty KELI TIENKUNTO ja OLUSUHTEET HUOMIOIDEN JA PERILLE JOKA KERTA PÄÄSTY ONNEKSI EHJÄNÄ.Kysyisin vaan minne sulla on kiire?
Minulla ei ole periaatteessa kiire minnekään, mutta turvallisremmille teille luulis olevan jokaisella jo kiire! Päättäjillä ei näköjään. Tiestöä ei ole päivitetty nykyliikenteen tarpeisiin, vaikka me jotkut harvat siellä osaammekin liikkua muita nopeammin. Liikenneväylien tarkoitus ei pitäisi olla ihmisten olohuoneena, muutenhan synnyttäminenkin tapahtuu kohta jossain rupuisella ruuhkatiellä.
- .....
Runttaaja kirjoitti:
Minulla ei ole periaatteessa kiire minnekään, mutta turvallisremmille teille luulis olevan jokaisella jo kiire! Päättäjillä ei näköjään. Tiestöä ei ole päivitetty nykyliikenteen tarpeisiin, vaikka me jotkut harvat siellä osaammekin liikkua muita nopeammin. Liikenneväylien tarkoitus ei pitäisi olla ihmisten olohuoneena, muutenhan synnyttäminenkin tapahtuu kohta jossain rupuisella ruuhkatiellä.
Kyllä kaikki suomalaiset osaavat liikkua teillä yhtä hyvin kuin sinäkin.
- Runttaaja
..... kirjoitti:
Kyllä kaikki suomalaiset osaavat liikkua teillä yhtä hyvin kuin sinäkin.
http://www.iltalehti.fi/2005/02/28/20050224095832_uu.shtml
Noissa tilastoissa minä en ole mukana. - ....
Runttaaja kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/2005/02/28/20050224095832_uu.shtml
Noissa tilastoissa minä en ole mukana.niin oletkin puolijumala joka kuitenkin parhaimmillaan autoilee vuoden jokaisena päivänä reilut 450 kilsaa, jokaikisenä... joko kiireinen taksari tai rekkamies tai näsäviisaita kirjoitteleva teini.
- Runttaaja
.... kirjoitti:
niin oletkin puolijumala joka kuitenkin parhaimmillaan autoilee vuoden jokaisena päivänä reilut 450 kilsaa, jokaikisenä... joko kiireinen taksari tai rekkamies tai näsäviisaita kirjoitteleva teini.
Enhän minä enää aja kuin satatuhatta vuosittain. Riittää kun ajan vajaa 2000 km kahden päivän aikana viikossa, niin voisin olla ajamatta viitenä päivänä.
Kaikki muutkin arvailusi meni pieleen.
- herpes
Rahastahan tuo tiestön kunnostus ja kehittäminen on kiinni. Tienpitoon laitettu raha on pois jostain muualta, eikä ole halua mistään ottaa. Ja vaikeata on kai säästökohteita löytää. Otetaanko sosiaalipuolelta vai mistä. Toinen vaihtoehto on nostaa veroja tai laittaa tietulleja, eikä nämäkään vaihtoehdot kovasti saa kannatusta. Niinpä sitten on tyytyminen nykyiseen tiestöön. Tarkoitus on kai että vähät rahat suunnataan eniten liikennöityihin väyliin. Sivutiet annetaan rapistua.
Tosin tilanne ei nyt ihan toivoton ole. Ei teiden kunto ole merkittävästi huonontunut. Ovatko ne koskaan olleet paljon paremmassa kunnossa? Mennäänpä muutama vuosikymmen takaisinpäin muistelemaan sorateitä ja routavaurioita.
Vapaat nopeudet ei kuitenkaan nykytiestöllä valitettavasti onnistu...- Runttaaja
Kyllä rahaa olisi, yksityisrahoituksella on ennenkin tie rakennettu ja velkaa voisi ottaa lisääkin. Ylisuuren hallintokoneiston karsiminen toisi säästöjä. Olishan noita suuria ja typeriä rakennushankkeitakin voinut lykätä siihen asti kun tiestö olis saatu kuntoon ja ei niillä maamiinoista luopumisellakaan niin kiire olisi ollut. Nyt niihin miinojen korvaamiseen menee kuulemma niin paljon rahaa, että ei vielä edes tiedetä mistä se raha otetaan, mikä tarkoittanee sitä, että tiestöönkään ei tule tarpeeksi rahaa löytymään pitkiin aikoihin.
- 100%:sti
Runttaaja kirjoitti:
Kyllä rahaa olisi, yksityisrahoituksella on ennenkin tie rakennettu ja velkaa voisi ottaa lisääkin. Ylisuuren hallintokoneiston karsiminen toisi säästöjä. Olishan noita suuria ja typeriä rakennushankkeitakin voinut lykätä siihen asti kun tiestö olis saatu kuntoon ja ei niillä maamiinoista luopumisellakaan niin kiire olisi ollut. Nyt niihin miinojen korvaamiseen menee kuulemma niin paljon rahaa, että ei vielä edes tiedetä mistä se raha otetaan, mikä tarkoittanee sitä, että tiestöönkään ei tule tarpeeksi rahaa löytymään pitkiin aikoihin.
"runttaajan" kanssa samaa mieltä.
Ei siinä suuria aivoja ja silmiä tarvita, kun näkee miten valtiovalta hoitaa omaisuuttaan?
Mikä helvetin kiire niillä maamiinoilla oli?
Hei se summa mitä niiden poistaminen maksaa oli n. 500 milj euroa = 3 miljardia mummon markkaa!
Olis kait tällä summalla muutama kuoppa korjattu?
Mitä tulee uusien teiden vaatimustasoon, niin ei voi kuin päivitellä. Onkohan niillä suunittelijoilla ajokorttia?
Ja ei siinä valvonnassakaan paljon kehuttavaa ole.
Katsokaa vaikkapa Raisiosta Poriin suuntautuvaa "uutta" nelikaistaista osuutta. Routavauriot on heti valmiina ja ne kaiteet. Venäjälläkin ne olisi saatu paremmin ojennukseen. Ja tämä ei ole pelkkää kosmetiikkaa.
Se ketä ei tätä tiestön rappeutumista ymmärrä tai halua ymmärtää, tulisi välittömästi saattaa "valkotakkisten" hoitoon, koska silloin on oikeasti jotain päässä vialla.
Loimaan onnettomuuden jälkeen huomio käännettiin hienosti muualle, koska hommassa käynnistettiin oikein tutkimus. Tiessä oli kuoppia ja huonosti aurattu ja alettiin urakoitsijaa syytellä.
Kyllä syytetyt löytyvät VM:stä ja muualta tiehallinnosta, siis he jotka määrärahoista päättävät ovat syyllisiä. Ei suorittava porras. Varmasti aurataan, jos vain naftarahat tulee.
Nyt kun tuontiautoista on tullut "ylimääräistä" rahaa valtion kassaan, en ole kenenkään päättäjän kuullut ehdottaneen sitä esim tienpitoon?
Mikäli suomalainen liikennesuunittelija menisi esim Saksaan töihin, hän saisi potkut kymmenessä minuutissa, kun alkaisi fantasioitaan toteuttaa.
Kukahan poliitiikoista ja puolueista uskaltaisi profiloitua liikenteen ja autoilun kehittäjäksi?
Jään mielenkiinnolla odottamaan, änni on valmiina. - turvallisiksi
100%:sti kirjoitti:
"runttaajan" kanssa samaa mieltä.
Ei siinä suuria aivoja ja silmiä tarvita, kun näkee miten valtiovalta hoitaa omaisuuttaan?
Mikä helvetin kiire niillä maamiinoilla oli?
Hei se summa mitä niiden poistaminen maksaa oli n. 500 milj euroa = 3 miljardia mummon markkaa!
Olis kait tällä summalla muutama kuoppa korjattu?
Mitä tulee uusien teiden vaatimustasoon, niin ei voi kuin päivitellä. Onkohan niillä suunittelijoilla ajokorttia?
Ja ei siinä valvonnassakaan paljon kehuttavaa ole.
Katsokaa vaikkapa Raisiosta Poriin suuntautuvaa "uutta" nelikaistaista osuutta. Routavauriot on heti valmiina ja ne kaiteet. Venäjälläkin ne olisi saatu paremmin ojennukseen. Ja tämä ei ole pelkkää kosmetiikkaa.
Se ketä ei tätä tiestön rappeutumista ymmärrä tai halua ymmärtää, tulisi välittömästi saattaa "valkotakkisten" hoitoon, koska silloin on oikeasti jotain päässä vialla.
Loimaan onnettomuuden jälkeen huomio käännettiin hienosti muualle, koska hommassa käynnistettiin oikein tutkimus. Tiessä oli kuoppia ja huonosti aurattu ja alettiin urakoitsijaa syytellä.
Kyllä syytetyt löytyvät VM:stä ja muualta tiehallinnosta, siis he jotka määrärahoista päättävät ovat syyllisiä. Ei suorittava porras. Varmasti aurataan, jos vain naftarahat tulee.
Nyt kun tuontiautoista on tullut "ylimääräistä" rahaa valtion kassaan, en ole kenenkään päättäjän kuullut ehdottaneen sitä esim tienpitoon?
Mikäli suomalainen liikennesuunittelija menisi esim Saksaan töihin, hän saisi potkut kymmenessä minuutissa, kun alkaisi fantasioitaan toteuttaa.
Kukahan poliitiikoista ja puolueista uskaltaisi profiloitua liikenteen ja autoilun kehittäjäksi?
Jään mielenkiinnolla odottamaan, änni on valmiina.Olen täysin samaa mieltä! Jos liikennekuolemia haluttaisiin todella vähentää, niin paremmalla liikennesuunnittelulla ja tiestön kunnosta huolehtimisella päästäisiin asetettuun tavoitteeseen paljon nopeammin kuin räpeltelemällä esim. valvontakameroiden kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391909En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos291622Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141424Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421381Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681285- 81191
- 121068
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7961- 20959
- 80929