Ensikertalainen metsää myymässä

Juuso

Kroonisen rahapulani helpottamiseksi, olen päättänyt myydä metsää vielä tämän talven aikana. Ei sitä paljoa ole, alle 10 ha, mutta puuta siellä on suht runsaasti.
Marssinko suoraan esim. UPM:n tai muun vastaavan toimistoon ja kerron myyntihaluistani, ja teen kaupat? Vai kuinka pitää menetellä?
Neuvokaa, mitä kaltaiseni noviisin tulee ottaa huomioon, että saisin puusta parhaan mahdollisen hinnan?

6

1626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotaintietoa

käy tarjoamassa jokaiselle ostajalle ja pyydä tarjoukset. vertaa niitä sitten toisiinsa. (tosin voi olla hankalaa jos otetaan parrua, pikkutukkia, pylvästä tai jotain muuta erikoispuuta) tälle talvelle ei taida talvi leimikkoa saada myytyä. mutta jos kovanmaan savotta niin kysyntää riittää. pikaiseen rahapulaan ei välttämättä puun myynnistä ole apua. firmoilla on 2 vuotta aikaa korjata puut. tosin ennakkomaksua voi saada noin puolet kaupan arvosta ja loput sitten ku leimikko on hakattu.

• jos tälle keväälle rahat meinaat saada.Käy ensi metsänhoitoyhdistyksessä kysymässä neuvoa jos olet ihan ummikko.Onko sulla metsätaloussuunnitelma ? Siitä näkee suunnilleen puumäärän ja mitä lajia siellä on.Jos ei niin sitten tehtävä leimikkosuunnitelma jne.MHY.stä saat myös hintatietoa ja voit myös antaa Valtakirjan niille ja ne kilpailuttaa sinun leimikon,pientä korvausta vastaan tietenkin ,mutta sinun tapauksessa minusta paras vaihtoehto.Ja vielä se oletko myynti vai pinta-alaverotuksessa?Pinta-alaverotuksessa rahat PITÄÄ OLLA tilillä tämän vuoden puolella muuten maksat 28% veron, jonka myyntiverotuksessa maksat jo nyt. Ja jos et ole alv velvollinen vielä niin kannattaa hakeutua ennen kauppaa.

• myymään

Metsäsuunnitelma on ehdoton apuväline
      jos meinaat suoraan puitasit tarjota ostajalle.
      Siitä näet sopivat hakkuutavat kuvioittain rajattuna, arvioit puumääristä jne.
      Maksaa hintansa varmasti takaisin, Tosin
      nopealla aikataululla voi olla hankaluuksia
      suunnitelmaa saada.

• EU-avustaja

Jos olet täysi ummikko, niin paikalliseen MHY:n yhteys! Tekevät leimikkosuunnitelman myytävine motteineen puulajineen, vaikka ei oliskaan metsänhoitosuunnitelmaa. Sitä paperia sitten voit tarjota firmoille tai antaa MHYn hoitaa tarjoukset. Kyllä kai ne metsäfirmatkin tarvittavat paperityöt saattavat tehdä, mutta jos tajuavat, ettei myyjä mitään ymmärrä, niin tuskin kunnon hintaa tarjoavat silloin!
      Ja kiire on, jos olet pinta-alaverossa! Vielä kyllä ehtii...

• HärmänJätkä

Jos rahapula on krooninen eli jatkuva, niin kannattaa toimia harkiten. Toki, jos myii koko metsän pois pohjineen, niin voi sijoittaa rahan johonkin, minkä paremmin tuntee ja varmaan tuottaakin paremmin kuin metsä. Tai sitten voi myidä vain puita siltä alalta. Puita voi toki myidä vain sen verran kuin metsä kasvaa.
      Koko 10 ha palstaa tuskin kannattaa suunnitella puitavaksi, vaikka se olisi jo päätehakkuukelpoista. Niin ison aukon teko on mielestäni jo moraalitontakin.
      Metsänkäyttöilmoitus pitää tehdä ennen kuin hakkauttaa metsää. MHY osaa auttaa siinäkin asiassa.

• aina

Jos eroat MHY:stä voit säästää metsänhoitomaksun. Noin 1,0 € / myyty kuutio. Jos tilaat puunmyyntisuunnitelman ja valvonnan MHY:ltä hinta noin 1 € / myyty kuutio. Ei puunostajatkaan noin paljon huijaa !!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1889
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1608
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1424
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1377
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1285
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1181
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1068
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      961
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      919
    Aihe