Joku kirjoitti lehdessä, en muista missä, iloitsevansa siitä että "kristinusko on muuttunut käännyttämis-orientoituneesta "oikean uskon" esilläpitäjästä "inhimilliseksi", lähes kaiken hyväksyväksi ja lähimmäisenrakkautta jumalanaan korostavaksi" -jotenkin näin.
Olen jäänyt miettimään onko kristinusko todella muuttunut? Vai onko kysymyksessä väärinkäsitys, perspektiiviharha?
On ymmärrettävää että maallistuneesta ja kirkon elämästä vieraantuneesta ihmisestä saattaa asia näyttäytyä näin. Kuullaanhan meidämn aikanamme kenties enemmän kui nkoskaan kovaäänisiä kirkolle osoitettuja vaatimuksia luopumaan perinteisestä, raamatussa ilmoitetusta kristinuskon muodosta. Kansankirkon jäsenistön maallistuessa ja kirkon uskon perusfundamenttien hämärtyessä yhä enemmän, näyttää ns. "tavalliselle" luterilaiselle asia siltä kuin koko uskonto olisi olemassa vain ihmisten viihdyttämistä varten tai Jumalastakin tehdään ihmisen juoksupoika, jonka tehtävänä on mukisematta palvella ihmisten ajallisen hyvyyden tavoittelemista.
Mutta miten on; onko kristinusko todella muuttunut?
Ei tietenkään ole, vaan kansa on vieraantunut uskonnosta sillä vieraantuminen syvenee sitä enemmän mitä enemmän kristillinen yhtenäisyyskulttuuri murenee. Ei tarvitse ihmetellä mikseivät nuoret polvet enää edes tiedä kuka Jeesus Kristus on, mitä kaste merkitsee tai miten tullaan autuaaksi, tai mitä on synti?
Ei kristinusko ole muuttunut, vaan ihmiset ovat täällä kotisuomessa muuttuneet ja maallistuneet. Maallistuessaan ovat myös kadottaneet ymmärryksen siitä mistä kristinuskossa ja kirkossa on kysymys.
Nyt näyttää siltä että todellisten, vakavien kristittyjen määrä on rajusti vähentymässä meillä Pohjolassa. Kirkon valtavirta ei enää edusta perinteistä kristillisyyttä. Nuoret polvet ovat ainoastaan kuulleet ja hämärsti muistavat vanhempiensa joskus kertoneen, miten mummo ja vaari opettivat heille lapsuudessa iltarukouksen, miten jouluna käytiin kirkossa tai miten kodeissa hiljennyttiin kotihartauteen tahi kirkonmenoja radiosta kuuntelemaan, milloin ei päästy paikan päälle. Nuorille tämä kaikki on kuin kaukaista, hämärää muinaishistoriaa.
Mutta ei kristinusko ole muuttunut. Kristinuskon sanoma on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti! Se on ja pysyy, riippumatta siitä miten monta ihmistä kunakin aikakautena uskoo siihen. Olemme kotimaassamme tulemassa aikaan jolloin kristityt, oikeat sydämen kristityt jotka uskovat evankeliumin ja Jumalan sanan niinkuin se on kirjoitettu, -ovat käymässä vähiin, marginaaliksi.
Uskontunnustuksessa me kuitenkin lausumme maailman loppuun asti: "Minä USKON... pyhän, yhteisen, apostolisen kirkon..."
Sentähden: Kristuksen kirkko on maailmassa aina taisteleva ja vainottu kirkko, vähäinen ja pieni joukko, niiinkuin Herramme Jeesus opetti! "Harvat ovat ne jotka sen löytävät!" Joinakin maailmanaikoina se on ollut jopa maan alla mutta koskaan sitä ei ole voitu hävittää, sillä kirkon Herra on luvannut:
"Minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti!"
Onko kristinusko muuttunut?
22
63
Vastaukset
- Johanneskalastaja
Voihan sitä muuttaa kristinuskon tai minkä tahansa uskon mieleisekseen jos haluaa, mutta ei sellainen itse tehty usko pelasta ketään Jumalan luo. On olemassa Jumalan Valtakunta joka on yhtä todellinen kuin tämä näkyvä maailmamme. Onhan sekin kerran näkyvä niille jotka siellä ovat.
Jumala on ilmoittanut meille Sanassaan miten toimia että kerran olisimme siellä ikuisessa täydellisessä Valtakunnassa. Eli Jumala sanelee ehdot kuinka Hänen luokseen mennään. Onhan nyt itsestäänselvää että jos ihminen omalta puoleltaan muuttaa ehtoja niin että ne poikkeavat Jumalan ehdoista, on Jumala se jonka mielipide asiassa ratkaisee.- setakirkko
Kyllä jeesus oli kaikkien homojen pelastaja.
Aloittaja on toisaalla maininnut, että palstalaiset ovat sikoja ja koiria, joille ei kannata vastata. Hän on myös selittänyt, että vain Raamattua kirjaimellisesti lukevat ovat kristittyjä. Muut eivät ole, ja he, ihmisten suurin osa, joutuvat ikuisesti rääkätyksi.
Kristinusko ei koskaan muutu, mutta tällä tavalla "evankelioivat", käyvät yhä harvinaisemmiksi.- Näinseasiaon
Eivät kaikki palstalaiset ole sikoja ja koiria. Vain sellaiset jotka sinun laillasi pilkkaavat kristinuskon totuuksia ja levittävät siten inhottavaa myrkkyään ympärilleen.
- karavaanarijeesus
Näinseasiaon kirjoitti:
Eivät kaikki palstalaiset ole sikoja ja koiria. Vain sellaiset jotka sinun laillasi pilkkaavat kristinuskon totuuksia ja levittävät siten inhottavaa myrkkyään ympärilleen.
Kyllä jeesus oli homojen kaveri.
"Olen jäänyt miettimään onko kristinusko todella muuttunut?"
Muuttunut verrattuna mihin? Mikä aika kristinuskon historiassa on se mihin vertaat?
Kerrohan.- Näinseasiaon
..."kerrohan"...
Onpa sinulla suuret elkeet! Enkö ole sanonut ettei koirille anneta pyhää? Näinseasiaon kirjoitti:
..."kerrohan"...
Onpa sinulla suuret elkeet! Enkö ole sanonut ettei koirille anneta pyhää?Yllättäen et siis osaa vastata. Kysyt onko kristiniusko todella muuttunut. Muuttunut verrattuna mihin? Mihin siis vertaat?
Kerro toki vastaus äläkä käy kiinni henkilöön. Keskustele asiasta.
Pystytkö?
Minä väittäisin, että kristinusko on todella muuttunut Viktorianajasta, jolloin Darwin esitti evoluutioteoriansa. Maailma muuttui. Itse luin tuolta ajalta Martti Rautasesta, joka lähti lähetystyöhön Ambomaalle Namibiaan. Puolessa vuodessa sadassa maailma vaihtui lähetyssaarnaja Rautasen ympärillä. Kun Rautanen oli lähetystyöstä eläkkeelle niin suomalaiset lähetyssaarnaajat ajelivat autoilla. Teknologia ja tiede on muuttanut sen ympäristön, jossa kristinusko on. Uskovaiset nykyään liikkuvat Internetissä. Siitä ei ollut mitään hajua kuningatar Viktorian aikana, kun suomalaiset aloittivat toimintaansa lähetystyössä. Nyt joku voi toimia lähetystyössä jossain Japanissa Suomen kautta olematta fyysisesti Japanissa. Hän tekee Netti lähetystä japaniksi Japaniin olematta siellä. Arvotkin on muuttunut siitä ajasta, kun Suomi oli osa Venäjää ja yli 90 prosenttia kansasta kuului luterilaiseen kirkkoon? Ympäristön muuttuessa kristinuskokin on muuttunut, sillä yleinen maailmankuva ja kokemus maailmasta on muuttunut samalla?
- Näinseasiaon
Mutta ystävä hyvä, sinä puhut ympäristö ja ihmisten muuttumisesta. Otskon teesi kuului onko KRISTINUSKO muuttunut? Siis kristinuskon sanoma.
Ihmiset ovat muuttuneet. Toimintaympäristö on muuttunut, tekniikka on muuttunut, ihmisten käsitykset uskosta ovat muuttuneet. Kyllä!
Mutta itse kristinusko on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti! Se ei ole muuuttunut eikä muutu. - kehityseijohduteistä
Älä unohda, että jeesus on kaikkien homojen ystävä.
Näinseasiaon kirjoitti:
Mutta ystävä hyvä, sinä puhut ympäristö ja ihmisten muuttumisesta. Otskon teesi kuului onko KRISTINUSKO muuttunut? Siis kristinuskon sanoma.
Ihmiset ovat muuttuneet. Toimintaympäristö on muuttunut, tekniikka on muuttunut, ihmisten käsitykset uskosta ovat muuttuneet. Kyllä!
Mutta itse kristinusko on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti! Se ei ole muuuttunut eikä muutu."Mutta itse kristinusko on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti! Se ei ole muuuttunut eikä muutu. "
Kyllä se on muuttunut vainotusta uskosta valtauskonnoksi. Katollisen kirkon valtauskontoa vastaan nousivat protestantit mm. Luther. Silloin aiemmasta katolisesta muututtiin johonkin toiseen suuntaan ja kansa sai vihdoin omalle kielelleen Raamatun - esimerkiksi saksaksi, ruotsiksi ja suomeksi. Alkukirkko oli kristinuksoinen eri kuin aneita kauppaava katollinen kirkko keskiajalla. Luterilainen kirkko on eri 500 vuotta sitten ja nykyaikana? Krisitinusko muuttuu ajatusvirtausten mukana?- Näinseasiaon
Faith.Hope.Love kirjoitti:
"Mutta itse kristinusko on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti! Se ei ole muuuttunut eikä muutu. "
Kyllä se on muuttunut vainotusta uskosta valtauskonnoksi. Katollisen kirkon valtauskontoa vastaan nousivat protestantit mm. Luther. Silloin aiemmasta katolisesta muututtiin johonkin toiseen suuntaan ja kansa sai vihdoin omalle kielelleen Raamatun - esimerkiksi saksaksi, ruotsiksi ja suomeksi. Alkukirkko oli kristinuksoinen eri kuin aneita kauppaava katollinen kirkko keskiajalla. Luterilainen kirkko on eri 500 vuotta sitten ja nykyaikana? Krisitinusko muuttuu ajatusvirtausten mukana?Ei kristinusko ole muuttunut miksikään, vaan kristinuskon ASEMA on muuttunut vainotusta valtauskonnoksi jne. Ajatusvirtaukset ovat varmastikin muuttuneet. Kristinusko ei.
Näinseasiaon kirjoitti:
Ei kristinusko ole muuttunut miksikään, vaan kristinuskon ASEMA on muuttunut vainotusta valtauskonnoksi jne. Ajatusvirtaukset ovat varmastikin muuttuneet. Kristinusko ei.
Yllättäen et siis osaa vastata. Kysyt onko kristiniusko todella muuttunut. Muuttunut verrattuna mihin? Mihin siis vertaat?
Tämä on edelleen vastaamtta sinulta.- yev.kyselee.turhaan
YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Yllättäen et siis osaa vastata. Kysyt onko kristiniusko todella muuttunut. Muuttunut verrattuna mihin? Mihin siis vertaat?
Tämä on edelleen vastaamtta sinulta.Oletko miettinyt miksei sinun kanssasi keskustella? Teet näsäviisaita kysymyksiä ja kun niihin vastaa, toteat vain asiaa kommentoimatta että "et vastannut". Sitten sanot, että voitin taas. Ylimielisyytesi on tympeää luettavaa.
yev.kyselee.turhaan kirjoitti:
Oletko miettinyt miksei sinun kanssasi keskustella? Teet näsäviisaita kysymyksiä ja kun niihin vastaa, toteat vain asiaa kommentoimatta että "et vastannut". Sitten sanot, että voitin taas. Ylimielisyytesi on tympeää luettavaa.
Mitä näsäviisasta on tuossa kysymyksessäni?
Jos et tiedä eroja itse se ei tee kysymyksestä näsäviisasta vaan nimenomaan viisaan.
""Olen jäänyt miettimään onko kristinusko todella muuttunut?""
"Ei kristinusko ole muuttunut,"
Otetaan esimerkkinä kolminaisuusoppi:
"Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 taas käsiteltiin erityisesti Pyhää Henkeä. Konstantinopolissa kolminaisuusoppia täsmennettiin siten, että jumaluudessa on kolme persoonaa, jotka ovat yksi ja sama entiteetti, yksi täydellisyys, yksi Jumala."
Eli ennen tuota ei ollut kristinuskoa aloittajan mukaan?
Vai oliko kristinuskoa ennen tuota mutta ei sen jälkeen?- 12homoa
Homot unohdit, kirkko ja jeesus ei unohda.
Ja kristinusko muuttui johonkin suuntaan, kun Luther teesissänsä 500 vuotta sitten esitti. Katolisille uskolle tuli uskonpuhdistus ja kristinusko muuttui. Samoin evoluutioteoria ja tieteen eteneminen myöhemmin muutti yleistä maailmankäsitystä. Ajattelevat uskovaiset joutuivat sovittamaan tieteenmaailmankuvan Raamatun pohjalta nousevaan käsityksiin. Raamatun maailman kuvan pohjalta oli käsitys siitä, että maa on ilmeisesti litteä ja taivas on kansi maanpäällä. Nykyisen luterilaisen arkkipiispamme mukaan tiede ei ole ristiriidassa uskonnon maailmankuvan kanssa. Tähän pääsemiseksi on ehkä pitänyt omaksu molempia: uskoa ja tiedettä? Uskon rakennelmat muuttuvat tieteen ja uskonpuhdistuksen myötä. Kolminaisuusoppia ja uskontunnustuksia kehiteltiin vuosisatoja, jonka aikana kristinuskosta tuli Rooman valtauskonto, jota se ei ollu alkuseurakunnan aikana. Tämäkin on vaikuttanut siihen, että kristinusko muuttui valtauskonnoksi vainotusta vähemmistöstä?
- jeesusolihullu
Ja kristinusko muuttui johonkin suuntaan, kun Luther teesissänsä 500 vuotta sitten esitti. Katolisille uskolle tuli uskonpuhdistus ja kristinusko muuttui. Samoin evoluutioteoria ja tieteen eteneminen myöhemmin muutti yleistä maailmankäsitystä. Ajattelevat uskovaiset joutuivat sovittamaan tieteenmaailmankuvan Raamatun pohjalta nousevaan käsityksiin. Raamatun maailman kuvan pohjalta oli käsitys siitä, että maa on ilmeisesti litteä ja taivas on kansi maanpäällä. Nykyisen luterilaisen arkkipiispamme mukaan tiede ei ole ristiriidassa uskonnon maailmankuvan kanssa. Tähän pääsemiseksi on ehkä pitänyt omaksu molempia: uskoa ja tiedettä? Uskon rakennelmat muuttuvat tieteen ja uskonpuhdistuksen myötä. Kolminaisuusoppia ja uskontunnustuksia kehiteltiin vuosisatoja, jonka aikana kristinuskosta tuli Rooman valtauskonto, jota se ei ollu alkuseurakunnan aikana. Tämäkin on vaikuttanut siihen, että kristinusko muuttui valtauskonnoksi vainotusta vähemmistöstä?
Eikös tämä kolminaisuus oppi ole jakomielitautia.
- s-seutulainen
1. Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
2. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
( Joh.3 )
- Jmmmm
Hmmm!? Itselle on tuottanut ongelmia seurata ja lukea ..hmm.. ehkä kuitenkin pidättäydyn .. OMG!!!😲
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271558Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391549Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131353Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 121008
- 7971
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826