Ihan henkilöauton kuskina hirvittää nähdä raskaita kulkuneuvoja toistensa persiiissä kiinni ja vauhtia sata. Missä turvaväli? Kerran oli bussin perässä kiinni iso rekka. Siinä jos bussi kääntyy sivutielle tai jostain syystä joutuu hiljentämään, niin on varmasti elokuun viimenen päivä. Eihän tuo rekkakuski olis nähny EDES SEN BUSSIN JARRUVALOJA.
Eihän tuommosta rekkaa saa pysähtymään kovinkaan nopeasti tuommosessa VAUHDISSA!
Ja sitten vielä jos on säädetty 80 km/h rajoitukset raskaille kulkuneuvoille, niin kyllä te ainakin satasen pinnassa ajatte. :/ Jos haluan ohittaa, niin pitääpä kaasutella ylinopeutta. :)
Jotkut nääs ei halua ajaa rekan perseessä kiinni. Hirvittää ajatuskin.
Turvaväli
18
2525
Vastaukset
- baikal II
Hyvä mies rekoissa on rajoittimet ihan lainvaatimat.
NOPEUDEN RAJOITTIMET!!!!!!!!!- Henkilöautoilija
on nopeusräjoittimet. Ne ovat esim. siksi että pimeässä jäisellä tiellä nämä maantieritarit pääsisivät n. 10-50m. päähän suurinta sallittua nopeutta ajavista muista autoilijoista. Normaalisti nämä "ritarit" ajavat rajoitinta vasten eli 9-10km ylinopeutta. Toinen juttu: Noin kahdeksan kymmenestä rekasta käyttää sumuvaloja olosuhteissa, joissa niistä ei ole hyötyä kellekkään ja joissa niiden käyttö on lain mukaan kielletty.
- Henkiloautoilija
Rekkamiehistä suuri osa on todellisia maantieritareita. Paljon valtateillä polkupyöräilleenä tiedän että eniten pyöräilijä saa huomiota raskaalta liikenteeltä.Kunhan he väin kiinnittäisivät enemän huomiota noihin edellä kerrottuihin epäkohtiin.
- Rajoitin
Kyllä taas lipsahti juttuvaraa kirjoitukseesi. Nopeudenrajoitin toppaa huippunopeuden paljon ennen satasta. Kannattaa ehkä tarkistaa myöskin sillipurkkisi mittari.
- Fundeeraaja
Luettuani tuon alkuperäisen viestin, että juttu lipsahtaa sivuraiteille niin, että kolisee... Pari edellistä kommentoijaa kun on kertonut, ettei kuorma-autolla pääse sataa, niinkuin alkuperäinen kirjoittaja väitti. Okei, ei nykyisillä voikkaan LAILLISESSA kunnossa ajaakaan kuin vähän alle 90 km/h, eikö vaan.
Keskustelun aloittajan pointti olikin siinä, että miksi ihmeessä niillä suunnilleen saman huippunopeuden ottavilla yhdistelmillä pitää ajaa "Ruotsalaistuntumassa"? Usein tuolla tien päällä näkee, että yhdistelmät etenvät jopa 3-5 letkoissa niin pienillä väleillä, ettei siihen ohittajalla ole asiaa.
Aikanaan Enska Itkonen opetti, että kun sanot ääneen tur-val-li-suus-väli ja sen sanomisen aikana et ehdi siihen kohtaan, jossa edellä ajava oli silloin, kun aloitit sanomisen, väli on suunnilleen sopiva...
Syylistyn minäkin seuraavalla kysymyksellä vähän sivuraiteille menoon: Osaatteko viisaammat kertoa, mikä logiikka oli tässä pari viikkoa sitten saman liikenteenharjoittajan säiliöyhdistelmien kuljettajilla seuraavassa tilanteessa: Saavutin ko peräkkäin ajavat yhdistelmät 5-tiellä jotakuinkin Juvan ja Mikkelin rajalla. Ajattelin, että pääsen niistä helposti ohi ohituskaistoilla ennen Juvaa, kun ne ajoivat noin 80 km/h todellista nopeutta. Kun pääsimme jonossa Koskenmäen risteyksen kohdalle, jossa alkaa ohituskaista, taaempi pani vilkun vasemmalle ja siirtyi ohituskaistalle. Se ei päässyt kaveristaan ohi ko 900 m:n matkalla ja minä juutuin heidän peräänsä. Sama toistui vielä niillä kahdella ohituskaistalla ennen Juvaa ja VT 14:n risteystä. Yhdistelmät kääntyivät Juvalle ja minä jatkoin matkaani pohjoiseen. Sivuhuomautuksena on lisättävä, että minun matkani ei olisi joutunut montaakaan sekuntia yhdistelmien ohituksella, mutta siltikin jäin kummastelemaan "ammattilaisten" käytöstä...- Olivat
Rekka pekkoja ketju taskussa puukkarit jaloissa pulisongit väpättämässä nortin kera. Helvetin kovia teidenvaltiaita.Aikuisia miehiä isolla hiekkalaatikolla.Nauru pääsee kun noita jossain näkee liikkumassa.
- eräs autoilija
Ensinnäkin, älä nyt enää jaksa jauhaa siitä viikkojen takaisesta jutusta..
Toisekseen, pakkoko rekkojen väliin on ittesä ängetä? Minä ainakin ajan kaikkein mieluiten rekan perässä TURVAVÄLIN päässä (kaksi pylvään väliä on sopiva väli). Varmaan tuo Enskan oppikin on ihan hyvä..
Ja yleisesti. Oletteko seuranneet kuinka moni vastaantuleva, sekä rekka ETTÄ HENKILÖAUTO, noudattaa turvaväliä? Vastaantulevan rekan edessä on yleensä pitkä väli edellä menevään autoon (jollei joku ole juuri ohittanut). Seuraavana tulee henkilöauto, väliä ei ole yleensä edes rekan mittaa. Jono jatkuu henkilöautoilla, väliä on tuskin henkilöauton verran pahimmillaan. Taitaa suurinosa henkilöautolla ajelijoista olla kamikaze-autoilijoita.. tai vain piittamattomia oman ja muiden turvallisuudesta. - Fundeeraaja
eräs autoilija kirjoitti:
Ensinnäkin, älä nyt enää jaksa jauhaa siitä viikkojen takaisesta jutusta..
Toisekseen, pakkoko rekkojen väliin on ittesä ängetä? Minä ainakin ajan kaikkein mieluiten rekan perässä TURVAVÄLIN päässä (kaksi pylvään väliä on sopiva väli). Varmaan tuo Enskan oppikin on ihan hyvä..
Ja yleisesti. Oletteko seuranneet kuinka moni vastaantuleva, sekä rekka ETTÄ HENKILÖAUTO, noudattaa turvaväliä? Vastaantulevan rekan edessä on yleensä pitkä väli edellä menevään autoon (jollei joku ole juuri ohittanut). Seuraavana tulee henkilöauto, väliä ei ole yleensä edes rekan mittaa. Jono jatkuu henkilöautoilla, väliä on tuskin henkilöauton verran pahimmillaan. Taitaa suurinosa henkilöautolla ajelijoista olla kamikaze-autoilijoita.. tai vain piittamattomia oman ja muiden turvallisuudesta.Pari kommenttia:
En käsittääkseni ole jauhanut - kysyin vaan sitä, mikä logiikka mahdollisesti tuohon "leikkiin" sisältyi, vastausta en ole saanut. Ensimmäisen ohitusyrityksen jälkeen olisi luullut olevan kummallekin selvää, että takaa tuleva ei pääse ilman edessä olevan apua ohitse, jolloin toiset ohitusyritykset olivat turhia!
Koska en halua ängetä kahden yhdistelmän olemattomaan väliin, odottelin ohituskaistaa, jossa olisin voinut ohittaa molemmat samalla kertaa.
Kuten sanoin jo aiemmin, tuolla pienellä matkalla saamani ajansäästö olisi ollut todella marginaalinen, mutta oman mukavuuteni kannalta olisin mennyt molemmista kerralla ohitse. Mukavuus selittyy sillä, että vaikka pidän sen tur-val-li-suus-vä-li:n, niin suolatulta tieltä lentää kuitenkin edessä ajavalta töhnää tuulilasille.
Ja muuten, olen kanssassi ehdottomasti samaa mieltä, että tuo tappituntumalla ajo on lisääntynyt huolestuttavan paljon - siinä autoilijat ulosmittaavat omaa turvallisuuttaan ja reaktioaikaansa. Tähän syyllistyvät kaikki sekä liikenteen ammattilaiset että me muutkin - niin raskaan liikenteen kuljettajat kuin henkilöautoilijat. Tämä on valitettavasti tosiasia, jota kukaan tiellä liikkuva ei voi kiistää... Fundeeraaja kirjoitti:
Pari kommenttia:
En käsittääkseni ole jauhanut - kysyin vaan sitä, mikä logiikka mahdollisesti tuohon "leikkiin" sisältyi, vastausta en ole saanut. Ensimmäisen ohitusyrityksen jälkeen olisi luullut olevan kummallekin selvää, että takaa tuleva ei pääse ilman edessä olevan apua ohitse, jolloin toiset ohitusyritykset olivat turhia!
Koska en halua ängetä kahden yhdistelmän olemattomaan väliin, odottelin ohituskaistaa, jossa olisin voinut ohittaa molemmat samalla kertaa.
Kuten sanoin jo aiemmin, tuolla pienellä matkalla saamani ajansäästö olisi ollut todella marginaalinen, mutta oman mukavuuteni kannalta olisin mennyt molemmista kerralla ohitse. Mukavuus selittyy sillä, että vaikka pidän sen tur-val-li-suus-vä-li:n, niin suolatulta tieltä lentää kuitenkin edessä ajavalta töhnää tuulilasille.
Ja muuten, olen kanssassi ehdottomasti samaa mieltä, että tuo tappituntumalla ajo on lisääntynyt huolestuttavan paljon - siinä autoilijat ulosmittaavat omaa turvallisuuttaan ja reaktioaikaansa. Tähän syyllistyvät kaikki sekä liikenteen ammattilaiset että me muutkin - niin raskaan liikenteen kuljettajat kuin henkilöautoilijat. Tämä on valitettavasti tosiasia, jota kukaan tiellä liikkuva ei voi kiistää...sitä autoa ajaa oli SE sitten kuorma-linja-henkilö-pakettiauto tai jokin muu kulkuneuvo.Valitetavasti joidenkin se on vaikei tunnustaa, Suotta sitä syytellään toisia,koska JOKA AJONEUVOLAADULLA ON sekä "ritareita" ja valitettavasti niitä "asenne" sori vaan vammasia.Mutta yritetään itse kukin parantaa tapojamme ja AJAA MAHDOLLISIMMAN TURVALLISESTI!Siitä ei ainakaan pitäisi olla haittaa.
- Kuski mutten nyssen
Entäs nuo linja-autot ne vasta lujaa ajaakin ainakin noi pitkän matkan nysset perkele sataa saavat ajaa ja millähän eväillä.
Nysse kuski kun vetäsee ojaan lasti täynnä niin perkeles, lähellä ne nekin useasti ajelee, olenkin muutaman kerran paunun nysselle jarruvaloja vilauttanut moduuliyhdistelmällä.- Ihmetellä voi
Kaikki varmaan tietää syyn bussien nopeuksiin. Lähellä ajoa en käsitä, mutta ei kai ne kauaa koskaan perässä olekaan. Sitä vain ihmettelen, että mitä sinä hyödyt jarruvalojen vilkuttelusta. Vai oletko sinäkin aiemmin mainittuja puukenkärahtareita, jotka luulevat olevansa jotain maailman valtiaita. Toivottavasti hiekkalaatikkoikä menee joskus ohi.
- Kuski mutten nyssen
Ihmetellä voi kirjoitti:
Kaikki varmaan tietää syyn bussien nopeuksiin. Lähellä ajoa en käsitä, mutta ei kai ne kauaa koskaan perässä olekaan. Sitä vain ihmettelen, että mitä sinä hyödyt jarruvalojen vilkuttelusta. Vai oletko sinäkin aiemmin mainittuja puukenkärahtareita, jotka luulevat olevansa jotain maailman valtiaita. Toivottavasti hiekkalaatikkoikä menee joskus ohi.
Joo kyllä kaikki tietää nyssen nopeudet mutta miksei niistä rutista niissä sentään on ihmisiä kyydissä joskus hyvinkin paljon.
Kyllä pitkän matkan nysset saattaa roikkua perässä hyvinkin pitkään, ja mitäkö hyödyn vilauttelusta sen, että nysse kuski jättäytyy taaemmaksi tehoaa myös henkilöautoilioihin ja muihin perässä roikkujiin myös puukenkä rahtarit jäävät mieluusti kauemmaksi kun vilauttaa.
En mielestäni ole maanteiden valtias, mutta pidän turvallisuudesta ja turvaväli luo sitä liikenteessä eikö niin.
Joskus kun kerkiän niin kyllä lasteni kanssa viihdyn hiekkalaatikollakin ja hyvin viihdynkin, oikeastaan käytän lapsiani siinä mielessä hyväksi koska jos menen viikonloppuna hiekkalaatikolle tai nyt talvella pulkkamäkeen yksin niin naapurit katsoisi kovin pitkään mutta kun siellä on lasten kanssa niin ne ei niin pitkään katso vaan hyväksyy. - puukenkä
Kuski mutten nyssen kirjoitti:
Joo kyllä kaikki tietää nyssen nopeudet mutta miksei niistä rutista niissä sentään on ihmisiä kyydissä joskus hyvinkin paljon.
Kyllä pitkän matkan nysset saattaa roikkua perässä hyvinkin pitkään, ja mitäkö hyödyn vilauttelusta sen, että nysse kuski jättäytyy taaemmaksi tehoaa myös henkilöautoilioihin ja muihin perässä roikkujiin myös puukenkä rahtarit jäävät mieluusti kauemmaksi kun vilauttaa.
En mielestäni ole maanteiden valtias, mutta pidän turvallisuudesta ja turvaväli luo sitä liikenteessä eikö niin.
Joskus kun kerkiän niin kyllä lasteni kanssa viihdyn hiekkalaatikollakin ja hyvin viihdynkin, oikeastaan käytän lapsiani siinä mielessä hyväksi koska jos menen viikonloppuna hiekkalaatikolle tai nyt talvella pulkkamäkeen yksin niin naapurit katsoisi kovin pitkään mutta kun siellä on lasten kanssa niin ne ei niin pitkään katso vaan hyväksyy.Pysy hiekkalaatikolla, niin ei tarvitse tulla pelleilemään liikenteeseen. Ota vaikka taskulamppu mukaan ja vilkuttele sitä leikkinysselle.
- Sorakuski
puukenkä kirjoitti:
Pysy hiekkalaatikolla, niin ei tarvitse tulla pelleilemään liikenteeseen. Ota vaikka taskulamppu mukaan ja vilkuttele sitä leikkinysselle.
Ottiko itsetunnon päälle edellisen kirjoittajan kirjootus, mitä sanoo puusilmä eikun puukenkä hahahahihih...
- puukenkä
Sorakuski kirjoitti:
Ottiko itsetunnon päälle edellisen kirjoittajan kirjootus, mitä sanoo puusilmä eikun puukenkä hahahahihih...
Eipä tuossa mikään itsetunnolle ottanut. Ihmetyttää vain tuollaiset pellet liikenteessä.
- Sora kuski
puukenkä kirjoitti:
Eipä tuossa mikään itsetunnolle ottanut. Ihmetyttää vain tuollaiset pellet liikenteessä.
Kuinka niin pelle perustele, mitäs jos sun perässä roikuttais puskurissa kuinka toimit.
Kerro ihmeessä.
Heihei ja terveisiä kiitos ja anteeksi.
- Jusu
Kuinka moni henkilöautoilija on tarkistanut nopeusmittarinsa.Eli jos corollan mittari näyttää 80 niin mikä on todellinen nopeus?Luulempa että 72-75.Nuo rekkojen rajoittimet on säädetty siten että kun mennään rajoitinta vasten todellinen nopeus on se 87.Tästä syntyy harhakuva että kun ajat corollalla 80 rekka ajaa ylinopeutta.Sanoin tästä edelliselle työn antajalleni(rekkayrittäjä) niin sain pitkä luennon nopeuden rajottimistaja henkilöautojen mittari virheestä.Eli yhteenvetona voi todeta että rekoilla on ainatien päällä oikea nopeus.
- tosiaan?
"Eli yhteenvetona voi todeta että rekoilla on ainatien päällä oikea nopeus. "
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000006989491
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532159En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311680Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3701489Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474- 101474
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681327- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81034- 811002
- 20969