Maapallon pyörimisakselin todelliset siirtymiset mannerlaattoihin nähden vaikuttavat ilmastoon miljoonien vuosien aikaskaalassa. Asiaa on tutkittu esimerkiksi merenalaisten kuumien pisteiden tuottamien tulivuoriketjujen avulla.
Tässä ei siis ole kysymys prekessiosta tai nutaatiosta eli pyörimisakselin suunnan jaksollisesta muuttumisesta Linnunradan tähtiin verrattuna vaan siitä, että pyörimisakselin paikka muuttuu itse Maapalloon nähden katsottuna.
Maapallon pyörimisakselin siirtyminen mannerlaattoihin nähden
2
132
Vastaukset
- True_Polar_Wander
Nimimerkkini mukaisesta ilmiöstä kyse, nuo sanat googleen niin löytyy useita osumia. Pyörimisakselin paikan hyvin hidasta muuttumista on yritetty selvittää esimerkiksi hotspottien avulla eli katsotaan mihin kohtaan merenpohjaa syvältä Maapallon sisältä nouseva kuumuus tuottaa tulivuoria.
Havaijin tulivuoret ovat toisessa päässä 5800 kilometriä pitkää viivaa, jonka matkalle alla oleva hotspotti on tuottanut yli sata jo sammunutta tulivuorta. Kuuman pisteen sijainti muuttuu mannerlaatan ja Maapallon sisäosien keskinäisen aseman mukaan eli siihen vaikuttaa paitsi mannerlaattojen liikkuminen niin myös pyörimisakselin paikan muutokset. Näiden kahden vaikutusten erottelu ei ilmeisesti ole aivan helppoa. - tutkittu.asiaa
Viimeisimpiä tutkimuksia tuosta pyörimisakselin siirtymisestä on Zheng, Gordon, Woodworth 2018.
Tutkimuksen tuloksia avataan Eos:n sivuilla uutisessa 11.03.2019, jonka löytää hakusanoilla
Aaron Sidder EOS 2019 1980s Zheng et al.
Tämä siis ei ole magneettisen navan vaan pyörimisakselin paikan siirtymistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2111658Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1411415- 541143
- 581063
- 721015
- 106932
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva54930Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53860- 82840
- 31774