Uudestisyntyminen Teosofiassa..

teosofinenliike

Uudestisyntymisestä
Taivas on alati ihmisessä. Mutta taivas ihmisessä ei ole avoin, ja ihminen jää seisomaan sen eteen, ja niin pysyy hän turhamaisuudessa ja synnissä ja maailman helvetissä.
Kaikki on olemassa tahdossa; ulkoisen tahdon täytyy kohota sisäiseen tahtoon, ihmisen täytyy tunnustaa itselleen, että ulkomaailma sellaisenaan olisi kuollut ja ettei sillä olisi itsessään mitään elämää. Ihmisen täytyy omalla sielullaan olla sisimmässään ja tahdossa tulla uudestisyntyneeksi.
Jokainen ihminen kantaa tässä maailmassa taivasta ja helvettiä sisässään. Mitkä ominaisuudet hän herättää, ne samat ominaisuudet palavat hänessä siinä tulessa, johon sielu on kykenevä. Jos vakavan tahtomme panemme — emme maailmaan — vaan Jumalaan, otamme vastaan Jumalan omassa tahdossamme.
Ihmisen tahdosta täytyy Jumalan Hengen syntyä, hänen täytyy itse tulla Jumalaksi tahdonhengessä; muutoin ei hän saavuta jumalallista olemusta, siis viisautta.
Nyt on meidän tiedettävä, mistä uudestisyntymisemme syntyy; se tapahtuu näet imaginaatiossa, kuvittelussa, että me tahtomme kanssa yhdymme Jumalan tahtoon, omistaudumme hänelle ja pyhitämme hänelle elämämme, missä uskon olemus syntyy. Tämä usko ei ole totena pitämistä, vaan Jumalan olemuksen ottamista, Jumalan olemuksen syömistä, Jumalan olemuksen johtamista imaginaatiolla omaan sieluntuleemme, nälkämme hiljentämistä sillä ja siten Jumalan olemuksen pukemista päällemme, ei niin kuin puvun, vaan niin kuin sielun ruumiin. Sielulla täytyy olla Jumalan olemusta omassa tulessaan, jos sielu tahtoo olla hänen lapsensa. Kristillinen uudestisyntyminen Jumalasta ja meidän olemuksestamme on meidän uudestisyntymisemme; hänen voimansa, elämänsä ja henkensä on kaikki meidän; eikä meidän ole lisättävä siihen mitään muuta, kuin että omalla tahdollamme hänen kauttaan yhdymme Jumalan olemukseen; niin tulee meidän tahtomme Jumalan tahdossa uudestisyntyneeksi ja vastaanottaa jumalallisen voiman ja jumalallisen olemuksen. Kristus on Jumala, mutta meistä syntynyt sen tähden, että hän tekisi meidät eläviksi kuolemasta, ei jonkun vieraan elämän, vaan meidän oman elämämme eläväksi.
Sen tähden ei kellään ole se puolustus, että hän ei muka voisi tahtoa. Joka itsekkyyteen turvautuu, minä-haluun, hän ei voi. Mutta jos hän mielensä keskustan kääntää ja Jumalan tahtoon suuntaa, niin hän voi. Kun sielu ei enää puhu omalle tahdolleen, hänessä tulee ääretön tahto, yhden tahto, puhuvaksi ja Jumalan rakkaudenvoima tulee hänessä selväksi. Missä luonto on hiljaa, siinä vaikuttaa Jumala.
Mutta mikä hiljaa seisoo, se seisoo ikuisen yhden kanssa hiljaa ja tulee yhden kanssa samaiseksi, sillä se astuu hänen valoonsa sisälle. Se saavuttaa suuren hiljaisuuden ja Jumalan rakkauden lähteen, niin että se Jumalan pyhässä olemuksessa lakkaamatta kylpee. Niin ihmisen sielu yhtyy siihen, niin tapaa sielu voimassaan, vallassaan ja ihmeissään kaikki enkelit.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaatietä

      Siinäpä se oli tiivistetysti.

    • herätkää

      Tiivistetty kertomus budhalaisuudesta, zarathustralaisuudesta, kabbalasta, hindulaisuudesta, ruusuristiläisyydestä, Raamatusta, talmudista ja ties mistä sekasotkusta.

      • toinenpohdiskelija

        Aloittaja pitkästi jaaritteli ja monet tietävät pitkästi jaarittelevat jotta asia tulisi mahdollisimman selväksi.

        Buddhalaisuudessa tuo ”Jumala” on sama kuin ”Mielen perimmäinen luonto”. Tällöin mieli on yhtynyt Jumalaan, jolloin tuota voidaan sanoa oman mielen luonnoksi. Buddhalaisuudessa ei ajatella Jumalaa olevaksi, vaikkakin Jumalaan yhdytään. Lopputulos on tärkein, ei se millä nimellä me sitä nimitämme.


      • ettäsilleesti
        toinenpohdiskelija kirjoitti:

        Aloittaja pitkästi jaaritteli ja monet tietävät pitkästi jaarittelevat jotta asia tulisi mahdollisimman selväksi.

        Buddhalaisuudessa tuo ”Jumala” on sama kuin ”Mielen perimmäinen luonto”. Tällöin mieli on yhtynyt Jumalaan, jolloin tuota voidaan sanoa oman mielen luonnoksi. Buddhalaisuudessa ei ajatella Jumalaa olevaksi, vaikkakin Jumalaan yhdytään. Lopputulos on tärkein, ei se millä nimellä me sitä nimitämme.

        Buddhalaisuus on oikeastaan filosofia eikä uskonto. Sehän ei edellytä uskoa jumaliin tai palvontamenoja. Buddha itse opetti olevansa tavallinen ihminen, ei jumala tai profeetta.

        Jotkut pitävät Buddhaa jumalankaltaisessa asemassa. Toiset buddhalaiset uskovat jumalaan ja jopa loukkaantuvat, jos joku sanoo heidän palvovan Buddhaa. Länsimaissa sekoitetaan kumartaminen palvomiseen. Aasiassa se on kunnioittamista.

        Teosofian mukaan kaikkien uskontojen taustalla on muinainen maailmanlaajuinen esoteerinen oppi. Sen piiristä löytyy okkulttis-gnostilaista ajattelua. Jotkut teosofiset ajatukset löytyvät lähes sellaisenaan tai hieman muuntuneina buddhalaisista ja hindulaisista opetuksista. Eli tämä "salainen viiisaus" aika lähellä sitä pelättyä "maailmanuskontoa". Kannattajia vaan on vähän.:)


    • Kylpeminen turvassa ja säteilevässä valossa , ehkä jopa hiukan lämpöä ja vahvaa yhteyttä kaikkeen varsinkin tunteviin olentoihin , se oli ensimmäinen kokemukseni uusin "silmin" ja sitä ylitsevuotavaa pulppuamista saattoi jatkua muutaman kuukauden vaimeten pikkuhiljaa.
      Vaimeneminen jatkui syvään masennukseen jota kutsun kiirastuleksi.

      • Ja siellä pimeyden reunamilla (syvällä omassa alitajunnassani) tapasin persoonan joka ei itseään esitellyt , tunsin hänen läsnäolonsa ja hänen persoonansa piirtyi sieluuni....Hän tempaisi minut pimeyden reunalta kohti valoa ja vauhti oli hirmuinen.
        Kypärä päässä sai sohvalla istua ja käsitellä asioitaan turvana se valo jonka tapasin.
        Myöhemmin aloittaessani raamatun luvun ja Jeesuksen tullessa vastaan pystyin vain toteamaan: Tuttu persoona , onko siis nimesi Jeesus?


      • herätkää

        Oletko varma ettei ollut Zarathustra?


      • herätkää kirjoitti:

        Oletko varma ettei ollut Zarathustra?

        Samoja juttuja siellä kans


      • herätkää

        Ahura Mazda ei ole automerkki vaan epäjumala. Kyllä kait olet ymmärtänyt että teosofian ja gnostilaisuuden sekä muun mystiikan sekoittaminen kristinuskoon on todellisuudessa saatananpalvontaa?


      • herätkää kirjoitti:

        Ahura Mazda ei ole automerkki vaan epäjumala. Kyllä kait olet ymmärtänyt että teosofian ja gnostilaisuuden sekä muun mystiikan sekoittaminen kristinuskoon on todellisuudessa saatananpalvontaa?

        Itsehän sinä sekoitat asiat toisiinsa.


      • herätkää

        Tiesin että vastaisit 00:00 Siksi jäin odottamaan. Nyt voin mennä hyvillä mielin nukkumaan.


      • ettäsilleesti
        herätkää kirjoitti:

        Ahura Mazda ei ole automerkki vaan epäjumala. Kyllä kait olet ymmärtänyt että teosofian ja gnostilaisuuden sekä muun mystiikan sekoittaminen kristinuskoon on todellisuudessa saatananpalvontaa?

        Pakko tunnustaa, että saat minut nauramaan. Nämä Ahura Mazdat ja Pumhart von Steyrit ovat näissä keskusteluissa piristäviä heittoja.


    • Samaatietä

      Kuin scifi sarjakuvaa lukisi.

    • FilosohviJumalanarmosta

      Myöhemmin syntyneet kuljettajat ovat nuorempia kuin aikaisemmin syntyneet kuljettajat

    • Sanot että et lisä mitään ja kumminkin lisäsit oman tahdon >> hänen voimansa, elämänsä ja henkensä on kaikki meidän; eikä meidän ole lisättävä siihen mitään muuta, kuin että omalla tahdollamme hänen kauttaan yhdymme Jumalan olemukseen; niin tulee meidän tahtomme Jumalan tahdossa uudestisyntyneeksi ja vastaanottaa jumalallisen voiman ja jumalallisen olemuksen. Kristus on Jumala <<

      Kuulosta hyvältä tuo sun oppi ja miehen oma tie, Mutta saatanasta.

      Aikajännä että molemmat alkaa samalla viisiin teosofisessa ,, teologisessa. Aika lähellä toisiaan koska opettaa käyttää omia aivoilla eikä Pyhän Hengen viisautta.

      • Pyhä Raamattu ei sano että oma kautta vaan Jeesuksen Kristuksen kautta Pelastutaan.


    • sivusta.seuraaja

      Aloitus on aivopieru Teosofiasta. Melkoista mongerrusta. Olisi parempi jos tämän palstan jumalkäsitystä ei yrittäisi sekoittaa tai verrata millään tavalla Teosofiaan, jos siitä ei mitään ymmärrä.

    • Kauanuskossa

      Tosiaan aloutus on nee age ja teosofian sekaista sylttyä, jota lopunaikana tarkotaan Raamatusta luopuneelle ihmiskunnalle. Helvettiin tuo vie.

    • höpsisteidänkanssa

      Tesosofisedän aloitushan on niin selkeää puhetta että lapsikin sen oivaltaa. Keisari ilman vaatteita ei. Vaikutat juuri sellaiselta mieheltä jolta ostaisin käytetyn auton ja saattaisin äänestääkin.

      " Nyt on meidän tiedettävä, mistä uudestisyntymisemme syntyy; se tapahtuu näet imaginaatiossa, kuvittelussa, että me tahtomme kanssa yhdymme Jumalan tahtoon, omistaudumme hänelle ja pyhitämme hänelle elämämme, missä uskon olemus syntyy. Tämä usko ei ole totena pitämistä, vaan Jumalan olemuksen ottamista, Jumalan olemuksen syömistä, Jumalan olemuksen johtamista imaginaatiolla omaan sieluntuleemme, nälkämme hiljentämistä sillä ja siten Jumalan olemuksen pukemista päällemme, ei niin kuin puvun, vaan niin kuin sielun ruumiin. Sielulla täytyy olla Jumalan olemusta omassa tulessaan, jos sielu tahtoo olla hänen lapsensa "

      Oliko muka joku joka ei ymmärtänyt?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe