Metsän siistiminen

Amatöörimetsuri

Tarkoitus olisi hieman siistiä vanhaa sekapuumetsää Paraisilla. En ole kuitenkaan koskaan aiemmin tehnyt mitään vastaavaa, ainoastaan kaatanut pari runkoa sieltä täältä, kun on ollut polttopuuvajetta. Metsä on kasvanut aika tiiviisti yhteen ja sieltä löytyy myös paljon tuulenkaatamia. Muutaman vuoden päästä polttopuuntarve kasvaa, ja puuta voisi ottaa jo kesällä kuivumaan 5-8m3. Joten mitä kaikkea kannattaa lähteä tekemään? Tuulenkaadot, lahot, ja risukot pois toki, mutta onko jotain nyrkkisääntöä, tai tarkkoja ohjeita (Verrattuna siihen, että käytössä on vanha Jonsered saha)?

16

3660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakkaaja

Katso puiden latvuksiin. Onnistuneen harvennuksen
      jälkeen jokaisella puulla on hieman tyhjäätilaa
      latvusten välissä.Aukkoja ei tietenkään pidä
      tehdä.Yritä saada puustosta mahdollisimman
      tasapituinen eli tarvittaessa ota myös isompia pois. Tietysti jollain tapaa huonolaatuiset puut
      poistetaan ensitilassa esim.väärärunkoiset,
      ns räkämännyt jne. Jos olet ensikertaa liikkeellä
      harvenna ensin varovasti ja seuraavana vuonna
      ota lisää jos siltä näyttää.

• Tähtääjä

Haluatko siis maksimoida pelkästään polttopuun saantia? Onko metsä niin pieni, että tukkipuun myyntiin kelpaavaa määrää ei tule siitä kasvamaan?
      Jos tukkipuun myyntiin (tai sahatavaran hankintaan omasta metsästä) ei ole aikomusta, niin jäävän puuston suoruudella ja suuruudella ei ole niin paljoa merkitystä. Polttopuunahan useimmat lehtipuut ovat mukavempia varsinkin ruuanvalmistusta ajatellen. Havupuiden (mänty ja kuusi) polttamisesta syntyvän savun sanotaan sisältävän karsinogeenejä. Nuo pihkaiset puut myös 'räiskyvät' yleensä poltettaessa.

MetsänHoitoYhdistys pystyy auttamaan kaikissa metsään liittyvissä asioissa.

• Amatöörimetsuri

Kyllä lähinnä omaan tarpeeseen niitä puita tulee otettua, ei se niin suuri alue ole(n. 12ha). Mutta varasto on tyhjä, ja sinne sopii aika paljon sitä puuta..

• Tähtääjä
        Amatöörimetsuri kirjoitti:

Kyllä lähinnä omaan tarpeeseen niitä puita tulee otettua, ei se niin suuri alue ole(n. 12ha). Mutta varasto on tyhjä, ja sinne sopii aika paljon sitä puuta..

No eihän se alue suuri ole (300×400m), mutta turhan iso keskittyä mihinkään polttopuiden kanssa näpräämiseen, koska tuollaiselta alalta tulee takkapuut siinä sivussa, kun tukkipuille tehdään tilaa. Vai kuinka isoa rakennusta lämmitätte pelkästään puilla?
        Ei muuta kun MHY:lle juttelemaan. Joku korjuutekniikan tai puunkorjuun ja harvennuksen kurssikin olis varmaan hyödyllinen. Ja sitten ei ku lomilla omaa metsää pistämään kasvukuntoon.
        Puut on muuten nyt kuivimmillaan, joten ei kannata sitä polttopuun tekoa ehkä lykätä kesään asti.

• opettaja
        Tähtääjä kirjoitti:

No eihän se alue suuri ole (300×400m), mutta turhan iso keskittyä mihinkään polttopuiden kanssa näpräämiseen, koska tuollaiselta alalta tulee takkapuut siinä sivussa, kun tukkipuille tehdään tilaa. Vai kuinka isoa rakennusta lämmitätte pelkästään puilla?
        Ei muuta kun MHY:lle juttelemaan. Joku korjuutekniikan tai puunkorjuun ja harvennuksen kurssikin olis varmaan hyödyllinen. Ja sitten ei ku lomilla omaa metsää pistämään kasvukuntoon.
        Puut on muuten nyt kuivimmillaan, joten ei kannata sitä polttopuun tekoa ehkä lykätä kesään asti.

jos hehtaari on 100x100m,miten 12 hehtaaria on 300x400 metriä,häh?

• oikea opettaja
        opettaja kirjoitti:

jos hehtaari on 100x100m,miten 12 hehtaaria on 300x400 metriä,häh?

sano että pilailit äsken, eikös? Jos et, niin suosittelisin pikaisesti tarkistamaan ammatinvalintaa :(

Jos suorakulmion yhdelle sivulle mahtuu kolme hehtaarin kokoista palaa ja toiselle neljä samanlaista palaa, niin a) mitkä ovat suorakulmion sivujen pituudet ja b) montako hehtaarin kokoista palaa suorakulmioon kaiken kaikkiaan mahtuu?

Vihje: Jos päässälasku ei suju, niin voit käyttää ruutupaperia apuna :)

Vastaus (älä lunttaa):
        a) 300m x 400 m
        b) Kaksitoista.

• Opettja
        oikea opettaja kirjoitti:

sano että pilailit äsken, eikös? Jos et, niin suosittelisin pikaisesti tarkistamaan ammatinvalintaa :(

Jos suorakulmion yhdelle sivulle mahtuu kolme hehtaarin kokoista palaa ja toiselle neljä samanlaista palaa, niin a) mitkä ovat suorakulmion sivujen pituudet ja b) montako hehtaarin kokoista palaa suorakulmioon kaiken kaikkiaan mahtuu?

Vihje: Jos päässälasku ei suju, niin voit käyttää ruutupaperia apuna :)

Vastaus (älä lunttaa):
        a) 300m x 400 m
        b) Kaksitoista.

Kyllä minä tiedän nämä pinta-alojen laskemiset. Olen metsänhoitoyhdistyksellä työssä ja laskutan metsänomistajia pinta-alojen mukaan erilaisista töistä.
        Kun metsuri on raivannut 300 m X 400m suuruisen alan, maksamme 3- 4 hehtaarista metsurille. Lasku metsänomistajalta peritään 34 hehtaarista ja metsän hoitotuki valtiolta peritään 43 hehtaarista. HyWin on pärjätty, vaikka puoluetyötäkin on tehty pari kuukautta aivan päätoimisesti aina ennen kaikkia vaaleja.

• oikea opettaja
        Opettja kirjoitti:

Kyllä minä tiedän nämä pinta-alojen laskemiset. Olen metsänhoitoyhdistyksellä työssä ja laskutan metsänomistajia pinta-alojen mukaan erilaisista töistä.
        Kun metsuri on raivannut 300 m X 400m suuruisen alan, maksamme 3- 4 hehtaarista metsurille. Lasku metsänomistajalta peritään 34 hehtaarista ja metsän hoitotuki valtiolta peritään 43 hehtaarista. HyWin on pärjätty, vaikka puoluetyötäkin on tehty pari kuukautta aivan päätoimisesti aina ennen kaikkia vaaleja.

no eipä ihme, että väärinkäytöksistä puhutaan, olisi kirveellä töitä muuallakin kuin metsässä

• pööh
        Opettja kirjoitti:

ainakin minua nauratti!!

• luonnon suojelija

elö sinä hyvö mies lounasta vie toisen eestä. Tiiäthän sie varmaan kui mehtää pitää nykypäivänä hoitaa? Sahaa mehtän parhaat puut polttopuiksi, niistä saa kauniita klapia, vaan älä koske lahoihin ja tuulenkaatoihin. Se nykyään semmoinen meininki että mehtässä pitää elättää koppakuoriasia ja sieniä ja mitä lie pieniä elikoita, se on sitä monimuotoisuutta. Niiltä jos viet ruuan pöydästä niin saat kyllä luontoväjen syyt niskoille eikä tule sertifikaatia mehtälle ei tule. Eläkä ensinkään usko mitä nuo muut kirjoitteleevat ne ajattelevat vain rahaa. Ajattele sinä koppiaisia, niin on hyvä. Mehtä on koppiaisen koti... ja muistakkii kahtoa ettei ole niitä liito-oravan papanoita kun on tuommoinen vanha sekapuumehtäkin.

• Mönninkäinen

Ja vielä:

-sytytä metsäpalo
        -tuki ojat
        -kaada parhaat tukkipuut rasiin
        -köytä ittes kettinkiin ja kutsu tv paikalle

• Mönninkäinen kirjoitti:

Ja vielä:

-sytytä metsäpalo
        -tuki ojat
        -kaada parhaat tukkipuut rasiin
        -köytä ittes kettinkiin ja kutsu tv paikalle

Tuossa parissa aiemmassa jo tullutkin KÄY METSÄNHOITOYHDISTYKSESSÄ sieltä SAAT VARMASTI NE TODELLISET OIKEAT NEUVOT. JA noin pienet puumäärät on sama vaikka tietät ammattilaisella,pääset helpommalla.

• EU-avustaja

Jos olet ensimmäisiä kertoja sahan kanssa toimessa, niin hommaa edes kunnon turvavarusteet!
      Viiltosuojahaalarit ettet reisivaltimoa sahaa poikki! Kypärä silmäsuojat, ettei takapotku napssuta nenään! Tai risun pätkä lennä silmään! Jne jne..

Pahimmat sahaturmat sattuvat ensikertaa innoissaan touhuaville "amatööreille"!

• Amatöörimetsuri

No kyllä minä nyt olen sentää sahaa hyvänen aika ennen käyttänyt! Nyt oli puhe, etten ole ennen tehnyt siistimistä tai vastaavaa... Ja kyllä multa löytyy varusteet.

• EU-avustaja
        Amatöörimetsuri kirjoitti:

No kyllä minä nyt olen sentää sahaa hyvänen aika ennen käyttänyt! Nyt oli puhe, etten ole ennen tehnyt siistimistä tai vastaavaa... Ja kyllä multa löytyy varusteet.

Hyä niin, että on varusteet! Eno aikoinaan innolla metsään lähti harrastushakkuille, kun oli kovakunotinen mies; pipo päähän, teryleenit jalkaan ja liukkaat kumpparit jalkaan... Pienellä nirmamilla onneksi selvisi!
        Hieman eri asia ( =hankalamoaa ja vaarallisempaa ) on sitä "siistimistä" tehdä kuin esim. rankakasaa pilkkkoa.
        Mutta rauhallisesti alkuun, niin onnistuuhan se!

• metsätilallinen

Jos oikein ymmärsin haluat keräillä polttopuita. Näkemättä metsääsi on aika vaikea antaa tarkkoja ohjeita, mutta tälläsiä ajatuksia tuli mieleen.

Jos tarkoituksena ei ole myydä puuta yhtiöille ja harventaa/uudistaa metsää tekisin seuraavasti: Etsisin käsiini jonkun paikallisen metsäpalveluyrittäjän tai metsurin. Antaisin tälle tehtäväksi sahata polttopuutarpeiksi sopivat ja mielekkäästi korjattavissa olevat tuulenkaadot. Pöllit sitten esim. traktorilla tienvarteen ja pilkkeiden tekopaikalle ja savotta käyntiin. Näin siksi, että tuulenkaadiosta saa nopeasti kuutioita kasaan ja ennenkaikkea siksi, että niiden kanssa pelaaminen vaatii kokemusta (osaavat olla hengenvaarallisia). Teetä kerralla isompi määrä.

Jos taasen on puun myynti mielessä. Leimikolle ennakkoraivaus (metsuri tekee), jossa poistetaan hakkuuta haittaava alikasvos. Hakkuun yhteydessä sopii konemiehen kanssa, että tekee esim. tuulenkaadot tai muusta sopivasta puusta XX mottia polttopuuta ja kone ajaa ne tien varteen. Tuloksena siisti metsä ja riittävästi polttopuita.

Näillä keinoilla puuta tulisi kerralla riittävästi useammaksikin vuodeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1889
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1608
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1424
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1377
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1285
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1181
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1068
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      961
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      919
    Aihe