Moikka!
Nyt on vanha mp-kuume päässyt taas puremaan. Olen 29v nainen ja nuorena 16v haaveilin kovasti kevarista. Äitini kommentti oli et "kuolleen ruumiini yli"...joten rahoitus- ja mielipide-ongelmiin kaatui se haave. Tapasin vuosi sitten nykyisen avokkini, jolla pyörä ja näin pääsi vanha kuume yltymään taas...
Nyt olen ajatellut suorittaa (iso)A-kortin ja aloitella uutta harrastusta. Onko liian myöhäistä, varsinkin kun kaksipyöräisistä ei ole muuta kokemusta kuin kyydissä istuminen..? Avokkini mielestä koko idea on älytön koska minulla ei aikisempaa kokemusta..Kovasti kyllä haluaisin itsekin ajella ja toteuttaa unelmani!! Löytyykö täältä muita naisia jotka ovat aloittaneet myöhään? Naismotoristit, kommentoikaa ja miehet kans!! :)
Mielipiteitä ja kokemuksia...
19
2037
Vastaukset
- intikka
Meet sinne autokouluun ja kokeilet miltä se kaksipyöräinen tuntuu. Siitä se lähtee ja et varmaankaan pety, on se vaan kesällä parasta ajanvietettä.
Eka pyöräksi voisin vaikka suositella jotain pientä kustomia esim. virago 250 tai 535 tai honda vt 600, jos tykkäät kromin kiillosta. - Samu
Rohkeasti härkää sarvista! Tunnen muutaman naisen jotka ovat kaikki yli 25V. alottanu mopoilun.
Älä siippaas kuuntele vaan toteuta unelmasi.
Huomaat sen jo ajotunneilla jos ei kuitenkaan oo sun juttus.
Tsemppiä... - tytsä-78
Kyllähän sitä kokemusta saat ku meet vaan kurssille, ja sen jälkeen ku hommaat pyörän. Itse ajelin viime kesänä kortin ja ostin sit pyörän. Minulla oli sen verran kokemusta että ajelin pikkutyttönä isosiskoni mopolla muutamia kertoja. ;) Eli ei mitään. Lumien lähtiessä eikun vaan pyöräkouluun. Kyllä sitä kokemusta sit ajan mittaan tulee. Eikun pärpär!!
- haaveiden toteuttaja
Kiitos rohkaisevista viesteistä!! Taidanpa soitella autokouluihin ja kysellä kurssi ajankohtia!! Kivaa, voi kunpa lumet jo sulais... ;)
- motoristi2
Älä ihmeessä aloita enää pyöräilyä tuon ikäisenä kun et ole koskaan ajanut aikaisemmin.
Aiheutat turhaan vaaratilanteita ja kolareita liikenteessä.Pysy vaan neljällä pyörällä.Valitettavan paljon vastaavia tapauksia tuolla liikenteessä.- Takkanen
Ilman muuta kannattaa toteuttaa haaveensa. Ei täällä eletä kuin kerran. Töissä käydään siksi, että ansaituilla rahoilla voidaan toteuttaa omia haaveita. Ei muuta kuin autokouluun ja sen jälkeen pyöräostoksille. Nykyään pyörät on tarjonnan lisääntymisen johdosta vieläpä ihan järkevän hintaisia, samoin ajovarusteet. Hyviä pyöriä on nykyisin tarjolla koko ajokauden, eli pyöräostostakaan ei tarvitse päättää, ennen kuin olet ajanut kortin. Autokoulussahan sulla on aikaa miettiä, onko moottoripyöräily varmasti sitä mitä haluat. Saat samalla paljon lisätietoa erilaisista pyörämalleista, ajovarusteista yms.
Ja lasket varmaan leikkiä siitä, että ikäsi olisi ikärasite pyöräilyn aloittamiseen? Eihän moottoripyörällä ajamiseen liity mitään mystiikkaa tai salatiedettä. Jos osaat ajaa jo polkupyörää ja autoa, niin moottoripyörähän on jostain siitä välistä. Samat liikennesäännöthän moottoripyörää koskee, kuin autoilijaakin. - Holkki
Motoristi2 kirjoitti: "Älä ihmeessä aloita enää pyöräilyä tuon ikäisenä..."
Miten niin "enää tuon ikäisenä"??? Onko 29-vuotias muka liian vanha aloittamaan jotain?
Kun tilastot kuitenki osoittaa selvästi, että niitä vaaratilanteita ja onnettomuuksia sattuu eniten a) alle parikymppisille ja b) yli nelikymppisille "uusioaloittelijoille". - yleisvaarallinen uusmotoristi
Holkki kirjoitti:
Motoristi2 kirjoitti: "Älä ihmeessä aloita enää pyöräilyä tuon ikäisenä..."
Miten niin "enää tuon ikäisenä"??? Onko 29-vuotias muka liian vanha aloittamaan jotain?
Kun tilastot kuitenki osoittaa selvästi, että niitä vaaratilanteita ja onnettomuuksia sattuu eniten a) alle parikymppisille ja b) yli nelikymppisille "uusioaloittelijoille".pah, minä olin melkein 40 kun aloitin eikä ole ainakaan mällejä tullut. Pitää vaan harjoitella vähän enemmän; tässä iässä motorinen oppiminen on vähän hitaampaa ja "mä osaan kyllä enkä aja alle litraisella pyörällä"-asenne voi olla vaarallinen.
25-vuotias oppimishaluinen ja varovainen naiskuljettaja on luultavasti ihannetapaus. Pakollisten ajo-opintojen lisäksi suosittelen kerhojen ennakoivan ajon kursseja ja ratapäiviä.
- vaan
Ei ikä ole este ja nuori nainenhan vielä olet. Kaverin muija hommas eka pyöränsä 48 vuotiaana ja päästelee nykyään kuin aikamiehet.
Mut mene ihmeessä ensin kouluun ja käy vielä joku ennakoivan ajon kurssi. Monet kerhot järjestää niitä, mp-69 lienee kuuluisin. - Masa"Pappa"
ja BAANALLE!!!!!! Tee unelmistasi totta,kerran täällä ollaan käymässä ja ei tarvitse sitten vanhainkodissa keinutuolissa murehtia,että miksi en kokeillut.Minäkin olen "vanhana" aloittanut,viime kevät talvella hommasin pyörän.
52 v. tulee syksyllä mittariin.Ei se vauhti olen pääasia,vaan se"FIILINKI" kun kärpäset liiskaantuu nenään ja maisema vaihtuu mukavan arvokkaasti. - vuosimalli 71
Itse aloitin 29 vuotiaana, ja viisi kesää on nyt takana, enkä ollut edes mopolla ajanut aiemmin. Vieläkin olen joissain tilanteessa tosi varovainen ja tiedän, että en ole täydellinen kuski, vaikka kilometrejä on takana reilu 40 tkm.
On ihan eri asia, ja paljon mukavempaa, itse ajaa, kuin vain olla kyydissä. Mulla mies tosin on aina kannustanut oman pyörän selkään ja auttanut ja opastanut kaikin tavoin. - Tiina
Siitä vaan autokouluun. Itse aloitin viime kesänä ihan kylmiltään ei aikaisempaa ajokokemusta. Opettelin itse ajamaan mieheni ja muutaman motoristi sukulaisen avustamana. Tänä kesänä "opettelu" jatkuu ja odotan kesää innolla. Terveisin tyttö 45v.
- Meetu
haaveesta totta jos mahdollista. Avokkisi motoristi hmm.. ihme asenne hänellä. Vai että älytön ajatus. Hänen nyt luulis kannustavan. Itse aloitin "urani" viime syksynä 44 vuotiaana. Et todellakaan ole liian vanha aloittamaan. Mullakaan ei ollut aikaisempaa kokemusta moottoripyöräilystä, mutta ei haittaa. Vesi kielellä odotan tulevaa ajokautta, että pääsen jatkamaan harjoittelua. Anna palaa, äläkä lannistu kielteisistä mielipiteistä!
- unelmansa toteuttanut
ja toteuta unelmasi. Sä pääset hyvin alkuun autokoulussa ja sit kun sulla on se pyörä niin ajotaidot kyllä kasvaa kokemuksen myötä, kunhan maltat mielesi. Ei muuta kun hopi, hopi autokouluun ja pyöräostoksille, sillä kesä on täällä ennenkuin huomaatkaan. Tervetuloa vaan hyvän harrastuksen piiriin ja onnea pyörän hankinnalle.
- Vanha-Rouva
Et tosiaankaan ole liian vanha! Itse aloitin 10 vuotta sitten ja vielä en ole kuin "huikan" yli 40.
Ainut asia jonka joudut sulattamaan on äitisi sanominen: omanikin ihmetteli pyörän ostettuani, että oliko tuo aivan välttämätöntä?! Mutta niin vanhaa susta ei tulekkaan, etteikö äitisi arvostelisi tekemsiäsi.
Siispä soitto autokouluun ja tee haaveista totta. Siitä vaan joukkoon tummaan.
Ehdottomasti vaan autokouluun yhteyttä ottamaan.
Kannattais mun mielestä kuitenkin harkita ensin "välikoon korttia", koska voit ajaan kortin kevarilla.
Se on huomattavasti kevyempi käsitellä opetellessa ja ajokokeessa kuin täyskokoinen pyörä.
Sitten vaan ajelet kaks kesää 25kw:iin kuristetulla 500 kuutioisella ja saat kokemusta isoa pyörää varten.
Tämmöiseen ratkaisuun me likkani kanssa (24v)päädyttiin viime kesänä kun pyöräkuume häneen iski.
ps.
San sille kaverilles et jos ei ala asenne muuttumaan niin rupee vaan keräileen kamojaan.- Mummo
Ja vasta aloitan. Ja vaik olisin 20 vuotta vanhempi ni aloittaisin silti.
Sä vanha? Hoh hoijaa.... - haaveiden toteuttaja
Iso kiitos kaikille kannustavasta palautteesta!! :) Ehdottomasti aion suorittaa kortin heti kun kelit sallii... Ja sit eiku tiirailemaan pyöräkauppoihin... fiilis on kuin lapsella karkkikaupassa!! ;)
Ihanaa kevättä ja ajokelien odottelua kaikille!! :) - aaari
Ilmanmuuta menet autokouluun. Muuten menetät paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612280En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141494Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 121118
- 1061101
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91064- 20989