Eksyin tavaraviidakkoon

Meillä on on menossa suvun vanhan kesämökin, autotallin ja muutaman varaston tyhjennys.

Maastouduin eilen sinne pelipaikalle ja olin pyörtyä kun availtiin ovia.
Käyn siellä harvoin.

Mikä valtava määrä tavaraa, romua, kaikkea mahdollista.

Nyt älypuhelin ja fonecta esiin.

Ja mitä vastauksia eri firmoilta.

Kierrärys hakee vanhoja kodinkoneita ja ehjiä ja puhtaita vaateita lähes ilmaiseksi.
Miehet on mukana kantajina.

Autoromuttamo hakee ilmaiseksi metallijätettä ja auton.

Vaihtolavafirma tuo lavan pihaan.
Hinta koostuu lavan tuonnista ja punnitusta sekajätteestä. Ei ihan halpaa.

Kirppiskin hakee tarvittaessa jotain.

Huh huh.

Onneksi ei tarvinnut yksin päättää.

Miten hiivatissa mökkiläiset ovat saaneet tuon järkyn tavaramäärän roudattua niihin varastoihin ja mökkeihin.

Tässäpä urakkaa meille monelle alkukesäksi.

27

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Amerikan suurimmat kerääjät" veisivät rojua ja jopa maksaisivat siitä.
      Löytyisikö joku bensafirman tms. kyltti, siitä he riemuitsisivat.

Kun on tilaa, tavaraa on helppo kerryttää.

• Oikeasti se on "Amerikan kovimmat keräilijät", mutta ei tuo itse asiaa miksikään muuta.
        Suomessa laitetaan facebookiin kuva, kuinka on romua johonkin kasattu, Frank ja Mike ryntäisivät riemusts kiljuen kaivelemaan kasaa.

• Ance
        Ei näitä romuja tule katsomaan naapurin mustikaan.
        Sekalavalle ja poistoon.

• Anonyymi

autosta saa 20-50€ esim, kuusankoskelta, ja käyvät hakemassa
      huutokauppiaan taas hakee ja siivoaa paikat, ja hyvällä tuurilla antavat muutaman rovon
      SPR taas hakee jotain käyttökelpoista ilmaiseksi

njjjj

• nj
        Auto on puolituunattu, ei minkään arvoinen. Romutetaan.
        Huutokauppiasta ei näissä karkeloissa tarvita.
        Ei mitään ehjää SPR:lle eikä mihinkään kirppiksiin.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

nj
        Auto on puolituunattu, ei minkään arvoinen. Romutetaan.
        Huutokauppiasta ei näissä karkeloissa tarvita.
        Ei mitään ehjää SPR:lle eikä mihinkään kirppiksiin.

romu maksetaa kilojen mukaan, 50-100 erkkiä tonnilta, lisäksi romutustodistus, ja pois vienti
        njjj

• Anonyymi

mutta jos siellä ei ole kuin jotain kuusisia patjoja, ja muuta torkyä
      joutuu niistä maksamaan kaatiksella suolaisen hinnan
      njjjj

• nj
        Juuri näin.
        Yksi lavallinen sekajätettä 600,00 euroa.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

nj
        Juuri näin.
        Yksi lavallinen sekajätettä 600,00 euroa.

Onpa hinta kohdillaan. Pari kolme kesää sitten siitä olisi selvinnyt noin 400 eurolla, itäisessä suomessa.

• Facéen ilmoitus annetaan ilmaiseksi. Jo kohta tilat tyhjenee. Mutta jos haluat hyötyä hinnoittelette myytävät. No, jos perikuntaa on paikalla kukaan ei hyödy pennin jeniä vaan ahneuksissaan siirtää romuja paikasta toiseen, tavaran arvon mukaan. Voipi tulla loppuikäisiä kaunoja kenelle meni vanha mummon rukki tai kiikkutuoli.

• kor
        Nyt olemme koko porukka harvinaisen yksimielisiä.

Kaikki romut jätelavalle.
        Maksoi mitä maksoi.

Ei mitään tori.fi pelleilyjä.

• Anonyymi

Jätettä suurimmaksi osaksi.

Mökeille kertyy rojua jotenkin. Yks syy on kun aikoinaan ei oikein ollut mitään jätehuoltoa, ehkä jossain oli kaatopaikka, minne piti ite roudata törkynsä. Toisekseen "aikahan se tavaran kaupihtoo", eli ei ollut tapana hävittää oikein mitään. Törkyä saattaa olla useamman sukupolven ajalta. Aika pitkään jätehuoltoa jo ollutkin, mutta se maksaa.

Se ja sama, työnsä siitä eroon pääsemisessä on. Noin mainiten, romufirmat hakee juu autoja. Hox monikko. Yhden autonromunhakemisessa voi kulua polttoainetta ja aikaa paljon enenpi, kuin romumetallin arvo. Kaupungeissa helpompi hankkiutua rojusta eroon, pöndellä on noit välimatkat.

Yks hyvä konsti on polttaminen, huono puoli asiassa, se yleensä kiellettyä. Juhannuskokko, pääsiäiskokko sellasia, niihin voi tunkea kaikenlaista palavaa. Maahankin voi kaivaa, ei oikein sallittua sekään, ei saa tehdä laittomia kaatopaikkoja.

Enenpi lähdettävä siitä edelleen, roudaa ite, ainakin kierrätettävän. Jätelavahan se on sitten se tärkein, kaikkea kun ei voi roudata.

Itellä pöndellä on törkyongelmaa. Edelleen, vaikka vuosikymmenet koittanut sitä vähentää. Kyseessä siis on törky, aikoinaan kierteli "antiikkikauppiaita", jotka osteli kaikenlaista pilkkahintaa, siis parhaat päältä. Lisäks ollut muutamat perinnönjaot, milloin sitten putsanneet kaiken vähänkään arvokkaan. Mulle jäi rojut. Hmm, jotkut oli roudanneet sinne vanhat vaatteensa, puhkipalaneen kiukaansa, öljytynnyrinkin.. säästäneet omissa jätekuluissaan. Jäljellä törkyä.

Arjalaisessa muskeliautossa ei ole vetokoukkua, muutamia kertoja lainannut autoa ja kärryjä. Isokaan kuorma ei paljoa vaikuta, pitäis kai viikko ajella. Omat jätökseni saan kyllä hoideltua. Lavahan se olisi, mutta sitä ei saisi kovin lähelle, ois hitosti kärräämistä.

Niin, onhan tuota ollut kolmekymmentä vuotta aikaa siivota, ei ole kiinnostanut. Kun tässä ei kauaa elä kuitenkaan, en ota asialla paineita. Perikunta saa tilan ja pytinkien lisäksi reilun satsin törkyä, myös mun jäämistöt, heidän ongelmansa se :D

=DW=

• DW
        Tuttua tekstiä.

Ottaa kupoliin, kun itse ei ole nuppineulaakaan vienyt mökille niin sieltä pitää raahata toisten tuomia romuja jätelavalle.

• Anonyymi

Yksi konsti tavarapaljouden hallintaan on vaihtaa perushenkilöauto pakettiautoon.
      Partneri, Berlingo tai Caddy on aivan pätevä ja sillä on helpompi kuskata rojua, kun ei tarvitse peräkärryä. Tein tämän ratkaisu keväällä ja dieselveroinen käyttömaksu on vain 400, jos en olisi vienyt niitä takapenkkejä kaatopaikalle metallinkeräykseen, vero olisi ollut 690€. Jotkut harrastaa ns. huoltoautoja, joissa on pieni vero.
      Tästä voi tehdä myös näppärän kutukopin, kun heittää makuupussin taakse, vielä pitäisi ikkunat peittää jollain verhoilla, jotta intimiteetti säilyy lavatanssien parkkipaikalla.

• Anonyymi

Oletko karjuna viidakonlait tuntien? Veikkaan sen kuluvan äkkiä.

• Jatkan vielä mökin romutalkoista.

Autonromu on niin pahassa
        paikassa, että on tarvittu kaataa puita, talli purkaa, moottorisaha on laulanut.

Törkyä on autotallin sisällä ja ulkona.
        Ihan loputtomasti.
        Sekajäte-, metalli-, puu-, lasikasat valtaavat tontin.

Onneksi tuli sekajätelava pihaan.

Ollaan keskellä kuivanmaan metsikköä.
        Tontti ei ole isoudella, eikä tasaisuudella pilattu.

Niinkuin sodassa, joku vätys sanoi kersantille, että en voi lähteä maastoon, kun minulla on toinen jalka paljon lyhyempi.

"Ei se mitää kessu totesi.
        Siellä on niin epätasainen maasto. Sopii hyvin eriparijaloille"

Asiaan.
        Tuntuu toivottamalta mökkipuhdistustalkoot.
        Yhden paikan tyhjäät ja seuraavassa kulmassa ulkona odottaa vuosien vanha pakastin, täynnä rautaromua.

Olen kurkkua myöten täynnä kaikkia, mikä liittyy mökkiin, mökkeilyyn, epämukavuuteen, romuun.

Olen omassa kotona kuin paratiisissa.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Jatkan vielä mökin romutalkoista.

Autonromu on niin pahassa
        paikassa, että on tarvittu kaataa puita, talli purkaa, moottorisaha on laulanut.

Törkyä on autotallin sisällä ja ulkona.
        Ihan loputtomasti.
        Sekajäte-, metalli-, puu-, lasikasat valtaavat tontin.

Onneksi tuli sekajätelava pihaan.

Ollaan keskellä kuivanmaan metsikköä.
        Tontti ei ole isoudella, eikä tasaisuudella pilattu.

Niinkuin sodassa, joku vätys sanoi kersantille, että en voi lähteä maastoon, kun minulla on toinen jalka paljon lyhyempi.

"Ei se mitää kessu totesi.
        Siellä on niin epätasainen maasto. Sopii hyvin eriparijaloille"

Asiaan.
        Tuntuu toivottamalta mökkipuhdistustalkoot.
        Yhden paikan tyhjäät ja seuraavassa kulmassa ulkona odottaa vuosien vanha pakastin, täynnä rautaromua.

Olen kurkkua myöten täynnä kaikkia, mikä liittyy mökkiin, mökkeilyyn, epämukavuuteen, romuun.

Olen omassa kotona kuin paratiisissa.

tyhmän pääntakia kärsii koko ruumis, rautaromu olisi
        haettu pois, ja vähän maksettukin, Itse ei olisi tarvinnut kuin ottaa erittäin kuivaa valkoviiniä ja seurata katseella. Saavat autoromun pois vaikka kuusesta, kilon paloina
        njj

• Anonyymi kirjoitti:

tyhmän pääntakia kärsii koko ruumis, rautaromu olisi
        haettu pois, ja vähän maksettukin, Itse ei olisi tarvinnut kuin ottaa erittäin kuivaa valkoviiniä ja seurata katseella. Saavat autoromun pois vaikka kuusesta, kilon paloina
        njj

nj
        Rautaromu haetaan ensiviikolla pois.
        Mukana kaksi autonraatoa plus järjetön määrä romua.

Sijainti on melko korkean mäen takana.
        Olemme yrittäneet priorisoida työt pienellä tontilla.
        Nuotio palaa kokoajan.
        Onneksi on satanut.

Sekajäte käsittää kahden mökin roinat.
        Liiterien kätköistä löytyy 40 vuotta vanhoja, täysin romua.

15 kuutiota on tätä raahattu sekalavalle.

Meillä oli aikoinaan mökki saaressa ja ne kaikki on sieltä tuotu
        tälle kuivanmaan mökille.
        Veneestä ja perämoottoreista lähtien?

Autonromun suojaksi, silloin vielä terve veljeni, on tehnyt taidolla autotallin.
        Nyt sitä sahataan kappaleiksi.
        Viedään peräkärryllä puut tarvitsevan mökille.

• Anonyymi

Äiti muutti palveluasuntoon, otti sinne muutamat huonekalut, taulut, astiat ja muut tarpeelliset. Jäi iso lukaali tyhjennettäväksi. Yli 50 vuotta asuttu, paljon komeroita, kirjoja, varastokellari, autotalli jne.

Kolme viikkoa meni ruoppauksessa. Huutokauppaan myyntiin kelpaava, hyväntekeväisyyteen ehjä ja käyttökelpoinen tavara, vaatteet, liinavaatteet jne jne. Kirjoja 33 laatikollista lähes ilmaiseksi, onneksi hakivat pois. Muutama kapistus sisaruksille ja itsellekin jotain.

Jäljellä sänky, kirjoituspöytä ja kirjahylly, jotka eivät kelvanneet mihinkään. Mittatilauksena tehty hieno krimiturkki, pitäsköhän itse sitä käyttää ihan viherhöperöiden harmiksi?

Opetus: älä kerää kotiisi turhaa tavaraa, tulet toimeen paljon vähemmällä. Paras tapa kohentaa asumista ja hankkia lisää tilaa on tarpeettoman tavaran ja vanhan krääsän poistaminen.

• Anonyymi

Kirjat

Niihin suhtaudutaan nykyisin melkein ongelmajätteenä, ei oikein kukaan tahdo huolia. Paperinkeräykseen laitetaan, kannet pois sekajätteeksi. Jotenkin tulee Faranheit 451 mieleen nykyajasta.

Mulla vähän epäilys, voi käydä tulevaisuudessa, kuin kävi vinyylilevyillekin, suosio palailee, Nykyisin tekevät vinyylipainoksia aika paljonkin uudesta musasta, vaikka cd-levytkin alkaa olemaan historiaa. Noh, vinyyleissä oma soundinsa ja etenkin kannet. Ei kaikki kuuntele suoratoistopiiseistä, edelleen on vinyylilevyjen keräilijöitä.

Hyvä kirja on hyvä kirja ja joittenkin kirjojen arvo nousee, koska uusintapainoksia otetaan vähän. En nyt tiedä omasta kirjastosta, suuri osa varmaan paperinkeräyskamaa, vaan ei kaikki. No kirjat perikunnan ongelma, toivottavasti joku tajuaa katella, mitä hyllyissä on, ennen hävittämistä.

=DW=

• Äitini on jo muuttanut palvelutaloon.

Hänen asuntonsa oli tupaten täynnä tavaraa, samoin varasto.

Veimme palvelukotiin piirongin ym.ym.
        Kaikki mikä hänen yksiöönsä sopi.

Silloinkin jouduimme tilaamaan siirtolavan
        1000 kg sekaroskaa, ilmoitti laskuttajan vaaka.

Nyt on kysymyksessä mökkien homeiset , ruostuneet rikkinäiset rojut.

• Anonyymi

Oma ongelmani on se, että haluaisin muuttaa pienempään asuntoon, mutta tavaraa on liikaa. Ottaako esim. SPR vaatteita? Eräs firma mainosti ostavansa irtaimistoja ja kuolinpesiä. Kirjoja on yksi seinällinen, mihin ne?

• Kannattaa pererehtyä oman kunnan jätteenkäsittelyohjeisiin. Mikä jäte on ilmaista ja mikä maksaa. Me vemme remontin yhteydessä samalla varastoista varmasti nelkä kuomuperäkärryllistä roinaa ja ah kannatti. Jos ei itsellä ole peräkärryä sen voi edulliseen päivähintaan vuokrata.

• sii
        Olemme ottaneet selvää kunnan kierrätykset ym.

Kierrätys tulee hakemaan vanhoja sähköhelloja, jääkaappeja, pakastimia 25 eurolla.
        Puhtaita vaatteita ottavat.
        Sitä tavaraa ei ole.
        Huonekaluja eivat ota.

Pistetään palaen.

Tavarat pitää kantaa tai kärrätä tienvarteen.

Tontti ei ole autolla ajettava kuin puoleen väliin.
        On niin mäkinen ja kapea.

Peräkärry on kokoajan mukana ja siihen lastataan kirpputoritavaraa.
        Ja puutavaraa.

Nämä mökit ovat olleet käytössä suvullani vain kesäisin.
        Noin 40 vuotta.

Itse en ole viettänyt yhtään yötä mokomissa mökeissä.

• Anonyymi

Meikäläisellä on pieneen mökkiin ja piharakennukseen tuotu kahden pois myydyn kesämökin astiat ja rojut. Sitten on isävainaan kaikki vaatteet ja rojut. Eniten on kuitenkin äidin astioita, vaatteita ja rojuja. Öhöm, myös omia rojuja on jo aikamoinen määrä. Kun malttaisi viedä nuo Tekniikan maailmat lehtikeräykseen. Vievät älyttömasti tilaa, kun on 60-luvulta asti lähes täysiä vuosikertoja. Tuulilasin vastaavat lehtipaalit maltoin jo hävittää. Eihän niitä teknareita tarvitse, jos on kestotilaus päällä, mutta on hauska joskus katsoa vanhoja mainoksia ja muuta aikakausien tekniikkaa. Ajatelkaa, joskus oli filmikameroita ja niiden vertailuja.
      Ikkunan karmeja pitäisi viedä Stormossenille, kun ne jäi talteen ikkunoiden vaihdossa, onneksi suurin osa niistä jäi jo myydyn kesämökin vintille. Olivat niin hyväkuntoisia ja kovaa puuta, että oli pakko säästää.

• Kun olen remonttia tehnyt, ja ulkopuolisella teettänyt,
      kauppakirjaan merkitään, että kaikki roina korjataan pois,
      se toimii hyvin esimerkiksi
      kun olen teettänyt ikkunaremontin tai kattoremontin,
      mitään rompetta ei jäänyt itselle kärrättäväksi.

Tuttuni halusi luopua äitinsä vanhasta talosta,
      myi sen kaikkine romppeineen ja ostaja löytyi.
      Otti vain muistoiksi mukaansa vanhan ryijyn ja pianon
      joittenkin kippojen ja kappojen lisäksi.
      Hän on vieraillut uusien omistajien luona ja huomannut kuinka hänen äitinsä jättämät tavarat ovat saaneet ihan uuden elämän - itse olisi kaiken kuskannut kaatopaikalle.

• Anonyymi

On tosiaan järkevää antaa kämpän mukana kaikki tavarat ilmaiseksi mukaan. Valitettavasti olen pelastanut itselleni liikaa esineitä siitä tavarapaljoudesta.
        Oliko joko konmaritus vai mikä se japanilainen filosofia, jossa kaikki omistuksessasi olevat tavarat arvioidaan ja sitten hävitetään, jos ei ole enää käyttänyt. Yritän soveltaa sitä, mutta just ostin ITT Schaub-Lorenz Touring international 101, aikansa parhaan matkaradion 1970 vuodelta. Rompetorin löytö, jonka hurisevan virtalähteen melkein korjasin. Se toimi, kun vaihdoin kondensaattorit, mutta kun putsasi kuoret uuteen loistoon, niin muuntajan käämi hajosi. Tilasin Aliexpressistä uuden virtalähteen, nyt kuuntelen pattereilla pari viikkoa.
        Harmi, taas on roina lisääntynyt, mutta kyllä on hieno. Ennestään on varastossa saman mallin 102, joka myös toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe