OLUEN MYYNNIN IKÄRAJAA NOSTETTAVA!!

Pertti

Hyssälä ehdotti oluen laimentamista 4.2 prosenttiin. Mielestäni tämä ei vielä riitä torjumaan nuorison juopottelua. Kaupassa myytävien alkoholijuomien ikärajaa on nostettava aina 0.7% juomista lähtien. Mielestäni 20 olisi sopiva ikäraja, sillä esimerkiksi auto-onnettomuuksissa loukkaantuneet ovat poikkeuksetta 18-19 vuotiaita.

Tällöin oluen ystäviä ei haittaisi oluen laimentaminen eikä veroja tarvitsisi korottaa. Nuorten pääsy alkoholiin voisi toki vaikeutua. Sitäpaitsi viimeisimmän tutkimuksenkin mukaan 97%:n mielestä ikäraja on liian matala. Näkisin tässä suuren terveyspoliittisen vaikutuksen.

12

1008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sopii

Mulle on ihan sama kuinka vanha kaljan myyjä on.

• merkille

pannut ja tullut siihen tulokseen et joka haluaa juopotella heti nuoresta ei siitä kunnon selkärankaa ikinä tuu löytyyn ,veronmaksajien rahoilla vaan ilmasta kaljaa ja sitten viinaa ja lopuksi kovia huumeita,kaikkein edullisinta pitkässäjuoksussa kun kuolevat 30 senä pois, itä paskaa paskoja elättään,kuta enemmän niitä kieltää ja vahtaa sitä uhallisempia temppuja tekevät ,nähty on

• erkki

Oon dokannut 13v lähtien ja olen koulutukseni ansiosta keskituloisen yläpuolella, joten maksan palkastani veroja varmasti enemmän kuin moni absolutisti tai mammanpoika ja siihen tulee vielä päälle ne veromäärät mitä maksan alökoholiveron muodossa.

• näinkään

Ei ole mitään vaikutusta, vaikka olutta saisi ostaa vain yli 50-vuotiaat. Joka tapauksessa ne alaikäiset ketkä haluavat juoda, saavat sen juomansa mistä haluavat. Suuntana pitäisi päinvastoin olla sallivampi alkoholipolitiikka, jolloin nuorten (lasten) juopottelusta häviäisi se kielletyn hedelmän maku. Ei rajoituksia vaan asennekasvatusta!

• Lopettaisivat samantien koko kuraveden myynnin.
      Sitten vaan AIV ja viinit Citymarkettiin niinkuin lahden eteläpuolellakin ettei tarttis juosta monessa paikassa kauppareissulla.

• äiä

Kalja pois ja viinit maitokauppoihin.

• >K<

Etköhän nyt hieman yleistä..? sanot siis ettei alle 20 v osaa käyttää alkoholia oikein vaan vetää lärvit ja hyppää auton rattiin.. Tätä ilmiötä on havaittavissa kyllä kaikissa ikäluokissa. Varsinkin keski-ikäisillä miehillä. 18 vuotta on ihan hyvä ikäraja joillekin, mutta joittenkin kohdalla alkoholin myynnin voisi kieltää kokonaan. Itse olen harrastanut viinejä ja oluita jo muutamia vuosia ja olen vasta 20 v. ja harrastamisella tarkoitan maistelua ja arviointia sekä uuden oppimista olueista ja viineistä. Olen kyllä vetänyt kännejä ja rellestänyt niin kuin jokainen normaali nuori.. Itseasiassa aloitin jo 13 vuotiaana ja alkoholin hankkiminen ei ollut kovin vaikeaa. Pointtini siis on että eiköhän se tyhmyys ole iästä riippumatonta jos rattiin kännissä lähtee ja ikärajan nostaminen ei auttaisi mitään. korkeitaan innostaisivat nuoria kokeilemaan "kiellettyä" pahetta.

• Kannattajamies

Olen samaa mieltä. 20-vuoden ikäraja kaikille alkoholijuomille niin saadaan vähän kuria teineihin.

• vastaus

Suomessa on koko valtion eliniän yritetty kitkeä kaikkea pois kieltämällä. Mitä siitä on seurannut, raittiusliikkeistä, kieltolaista jne. Ei ainakaan mitään hyvää. Jos Saksassa ym. viinit ja viinatkin voivat olla vähittäiskaupassa se kielii vain siitä että ihmisten omaan ajattelukykyyn luotetaan eikä teljetä kaikkea lukkojen taakse. Totta kai tämä siirtymävaihe vaatii uhrauksia, jotkut alkoholille alttiit kärsivät, mutta ongelmaa ja suhtautumista alkoholiin ei koskaan saada muutettua pelkillä kielloilla. Kun nyt on kerran leikkiin ryhdytty, niin se pitäisi myös kestää. Kyllä 18-v on ihan kykeneväinen olutta juomaan, kerran on muutoinkin täysi-ikäinen! Nostetaan sitten samalla ajokortti-ikää niin eivät "teinit" ajele kännissä.

• kysy postista

MAAILMAN MAHTAVIN IDEA!!! Tällä voidaan ainaki saavuttaa suomalaisten nuorten pysyminen vielä enemmän junttina ku koskaan ennen. sitäpaitsi voi olla että ku nuoret voi kaljan juonnin sijasta mennä vaikka raamattupiireihin ja limsadiskoihin niin niistä tulee yhä syrjäytyneempiä! ehkä vois myös laittaa yleiset kotiintuloajat vaikka puoli yhdeksältä ettei nuoret pilaa kaupunkien katuimagoja! Siirretään ikäraja heti kerralla vaikka viiteenkymmeneen ikävuoteen niin voidaan varmistaa että suomi kiipeää takaisin sinne puuhun mistä se ei vielä ole kunnolla tipahtanutkaan!!!

• Nimetön

eikös noi 18-19 vuotiaden liikenneonnettomuudet johdu lähinnä ajokokemattomuudesta, eikä yleensä alkoholista?? Eikös rattijuopot ole usei keski-ikäisiä?

• Syy ja seuraus

Miettikää nyt hieman. Mistähän se hölmöily johtuu? Iästä? Joskus se on kuitenkin opeteltava. 18vuotta lienee aivan pätevä ikäraja. Osa olisi henkisesti kypsä jo aikaisemminkin ajattelemaan aivoillaan, mutta kun ikärajojen tilalle ei saada kypsyystestejä niin näin olkoot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      52
      2100
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1436
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1394
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe