Ohittaminen

nainenpa hyvinkin

Kertokaapas yx hyvä selitys, siis tosi hyvä: Miksi toiset rekkakuskit näyttää vilkkua, että anna mennä vaan ohi ja vastaan onkin tulossa auto? Eikä ole ihan kerran vaan tapahtunut juttu. Ja sitten toinen tosi v-mäinen temppu; kuski varmasti näkee yksinään lähestyvän henkilöauton ja sen takana helkkaristi tyhjää, miksi silloin käännytään hlöauton eteen, varsinkin kun tunnetaan se rekan hidas kiihtyminen. Sielläpä sitten kökit rekan takana ja odottelet josko se siitä ajaisi vaikka sallittua 90, jonain hetkenä. Ohi kun ei aina pääse, vaikka oman auton moottorissa tehoja riittäis. Ja sitten moititaan varsinkin naiskuskeja kun tuppaavat eteen hidastelemaan, vaan ei nämä nykyajan naiset enää hidastele, tielläkään!

31

5115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohjaamo tarkkailija

Hei arvoisa kysyjä.
      Meitä kuljettajia on monenlaisia,niinkuin teitäkin.Toiset meistä ovat mukavia,toiset vähemmän mukavia.Sama pätee teihinkin.
      Itse lopetin ohitusmerkin antamisen kahdestakin syystä.1:Kuljettaja joka OSAA ohittamisen jalontaidon,ei tarvitse siihen apua(suurinosa ei ohita kun merkki annetaan) ja 2:Konginkankaan onnettomuuden jälkeen tuli niin vihamielistä palautetta että,lopetin o-merkin antamisen.Ja väitän että,ne negatiiviset mielipiteet tuli suurilta osin näiltä henkilöiltä jotka eivät ohita kun merkki annetaan,puskurissa roikkujilta,kaukovaloja vastaan polttavilta,takasumari-terroristeilta,ymv.
      Ja mitä tulee risteyksestä eteen tulemisesta,on siihen useita syitä.Esim hidastava auto(mahdollisesti kääntyvä,ei käytä vilkkua ennakoon.Makselee "velkoja" kun olette tehneet samoin useasti.Henkilö-auto lisää vauhtia kun näkee jonkun kääntyvän kaukaa eteen,jotta saa syyn jarruttaa taakse,vilkuttaa valoja,painaa torvea tai ajaa ohi ja jarruttaa edessä.
      Ja sitten kun tää "iso-auto" ei ole ajanu eteen,tulee takaa joku "pienellä punaisella-autolla" ja saa kiinni 70-80 nopeudellaan,tekee valuvan ohituksen ja jää eteen junnaamaan.Siitä seuraa että,"rekka roikkuu" perässä ainakin alamäissä ja jää ylämäissä kun ei saanu nostettua nopeuttaan 90:iin.
      Yleensä on asia niin että,ne jotka osaa ohittamisen on myös tehokas auto.Poikkeuksiakin tosin on,Ruotsissa enemmältikin kun siellä on enemmän kalliimman luokan autoja kuin meillä.
      Ja mitä naisiin tulee,aiheuttavat he "tilanteita" liikenteessä tietämättömyyttään kuin kiusaamalla tai tyhmyyttään niin kuin miehet tekevät.
      Jokainen meistä katsoo maailmaa omalla tavallaan,toiset ymmärtää muitakin ja toiset vain omaa itseään.Ja se näkyy kyllä kun hetken seuraa tiellä liikkujaa.Ja virhearviointeja meistä tekee jokainen.Paljon ajaneena,vähemmän ja erilaisia kuin vähän ajavat.
      Ja vielä lopuksi,mielestäni kohtuullinen ylinopeus on pienempi haitta kuin se että ajetaan alinopeudella päin punasia tahallaan.
      Miettikääpä kumpaan ryhmään kuulutte???

• nainenpa hyvinkin

Olen saanut ajo-opetusta mieheltäni ihan kivasti, hänkin kun on "ison auton kuljettaja", ollut jo vuosia. Ja häneltäkin asiaa olen kysynyt, mutta eipä tuo ukko raukka ole osannut vastata, joten ajattelinpa kysyä ihan näin valtakunnallisella tasolla sitten. Luotan omaan autooni ja sen kiihtyvyyteen ja uskallan lähteä ohittamaan, mutta en rekan merkistä. Sen verran pahasti on pari kertaa likeltä mennyt. Ja mitä tulee kuskeihin, niin kyllähän meitä joka lähtöön on. Mutta kyllä on melko häijyn tuntuista kun muutaman kymmenen tonnin rekka puuskuttaa turhan lähellä takapuskuria ja vielä kun itsellä istuu 3 lasta kyydissä. Aivan samanlainen v-tutus käy hlöautojenkin kuskeista. Mutta rekka pelottaa enemmän. Enkäpä mene kuitenkaan omiakaan taioja kehumaan, aina niissä on parantamisen varaa. Mutta älkäätte hermostuko, jospa tässä viisastuttaisiin molemmin puolin ja osattaisiin ymmärtää toisiamme tuolla liikenteessä kun suoriin kysymyksiin saadaan suoria vastauksia. Oikein hyvää kevättä niin rekkakuskeille kun hlöautojenkin kuskeille!

• yksityisautoilija
        nainenpa hyvinkin kirjoitti:

Olen saanut ajo-opetusta mieheltäni ihan kivasti, hänkin kun on "ison auton kuljettaja", ollut jo vuosia. Ja häneltäkin asiaa olen kysynyt, mutta eipä tuo ukko raukka ole osannut vastata, joten ajattelinpa kysyä ihan näin valtakunnallisella tasolla sitten. Luotan omaan autooni ja sen kiihtyvyyteen ja uskallan lähteä ohittamaan, mutta en rekan merkistä. Sen verran pahasti on pari kertaa likeltä mennyt. Ja mitä tulee kuskeihin, niin kyllähän meitä joka lähtöön on. Mutta kyllä on melko häijyn tuntuista kun muutaman kymmenen tonnin rekka puuskuttaa turhan lähellä takapuskuria ja vielä kun itsellä istuu 3 lasta kyydissä. Aivan samanlainen v-tutus käy hlöautojenkin kuskeista. Mutta rekka pelottaa enemmän. Enkäpä mene kuitenkaan omiakaan taioja kehumaan, aina niissä on parantamisen varaa. Mutta älkäätte hermostuko, jospa tässä viisastuttaisiin molemmin puolin ja osattaisiin ymmärtää toisiamme tuolla liikenteessä kun suoriin kysymyksiin saadaan suoria vastauksia. Oikein hyvää kevättä niin rekkakuskeille kun hlöautojenkin kuskeille!

Perässä roikkuviin kuorma-autoihin on yleensä auttanut kun hidastaa vauhtia vähitellen ja ensimmäisen isomman ylämäen kohdalla mahd nopeasti kiihdyttää normaaliin rajoitus alv nopeuteen, tai vähän yli.

• tosineroko
        yksityisautoilija kirjoitti:

Perässä roikkuviin kuorma-autoihin on yleensä auttanut kun hidastaa vauhtia vähitellen ja ensimmäisen isomman ylämäen kohdalla mahd nopeasti kiihdyttää normaaliin rajoitus alv nopeuteen, tai vähän yli.

Teetpä tää minulle,tulen perässä vaikka koti-
        ovellesi..Neropatti.Aja tasasta nopeutta kotte-
        rollasi(EI varmaan oma),niin etäisyydet ovat sopivia.

• Rekkanainen

En anna ohitusmerkkiä puhtaasti siitä syystä,että:
        Kun aikoinaan vilkulla näytin merkin, takapuskurissa kiinni roikkujilla oli niin pitkä reaktioaika ennenkuin tajusi merkin sisällön,että kun ohitse lopulta lähti, tilanne edessä oli jo muuttunut aivan toiseksi!!!!
        Ne,jotka tajuavat liikenteen jujut, pitävät riittävän välimatkan yhdistelmään nähdäkseen tilanteet edessä, eivätkä näin ollen tarvitse ohjeita,koska voi ohittaa,koska ei!
        Kun kilometrejä kertyy riittävästi tien päällä,oppii erottamaan jo takaa tulijasta, onko kuljettaja epävarma vai ei. Ajotyyli paljastaa!

• henkilöautoilija

Minulle on näytetty ihan asiallisesti merkkiä, mutta olen usein ihmetellyt muiden henkilöautojen hidasta ohitukseen lähtöä merkin saartuaan. Kun merkin saatuaan aikansa suunnittelee sitä ohitusta, niin lopulta onkin vastaantuleva auto. Eli kuorma-autojen ei kannata ilmeisesti näyttää merkkiä, jos horisontissa näkyy yksikin auto.

Satuin kerran paikalle, kun eräs yhdistelmäkuski yritti viestittää ohituksen mahdottomuudesta ohittamaan lähteneelle henkilöautolle vasemmalla vilkulla. Siinä sitten ohittajan ansiosta syntyi järjetön vaaratilanne ja seuraavan huoltoaseman pihamaalla vaaratilanteen aiheuttanut naiskuski teki tietenkin kuorma-autokuskista syyllisen. Jos olisin raskaan liikenteen kuski, niin minäkin lopettaisin merkin antamisen.

• Jani

Merkin antamiseen ratkaiseva tekijä on vastaantulevan auton etäisyys. Jos se on tarpeeksi kaukana, niin näytän merkin jos turvalliseen ohitukseen on vastaantulevasta autosta huolimatta mahdollisuus.
      Se on taas ohittavan vika jos hän ei uskalla lähteä ohi kun jossain "horisontissa" näkyy auto. Eli vika on silloin ohittavassa eikä merkin antajassa..

• Satunnainen ajelija

Varmaan löytyy kuskeista sellasia, jotka ihan tahallaan antavat ohitusmerkin vika aikaan. Syytä tähän en tiedä, mutta asialle voi olla löytyä ihan looginenkin selitys. Ainakin minulla on käynnyt monesti niin, että juuri kun olen antanut merkin niin näkökenttääni ilmestyykin vastaantulija. Sitten kun takana ajava pienen viiveen jälkeen lähtee ohittamaan niin hänestä voikin näyttää siltä, että ohitettava antoin merkin aivan väärään aikaan. Sen takia ohitusmerkkiin ei saa koskaan luottaa sokeasti vaan merkki on enemmäkin viesti siitä, että nyt on turvallista tulla kurkkaamaan siihen rinnalle miltä tilanne näyttää. Sen jälkeen ohitettavan täytyy itse omien havaintojen perusteella päättää jatkaako ohittamista vai odottaako vielä parenpaa paikkaa. Usko pois avuksi me vain yritämme olla!

• peko

Olen sitä mieltä, että rekankuljettajalla on moraalinen vastuu näyttäesään ohitusmerkkiä eli jos merkkiä näytetään niin silloin on tilaa oltava. Olen itsekin rekanratissa antanut merkin ja sitten onkin oman arviointivirheen vuoksi syntynyt vaaratilanne ja kyllä koen sen silloin omaksi syykseni. On toki niitäkin joilla on se "pieni" viive ohitukseenlähdössä ja siitä aiheutuu vaaratilanne eli käytännössä merkin antamisessa pitäis olla eritt. varovainen tai välttää vallan, silloin pallo pysyy ohittajalla ja hänellä on päätös ja vastuu.
        On toki myönnettävä että kun homma toimii puolin ja toisin; annat merkin, ohittaja heittää kolmosen tupaan ja menee ripeesti ohi ja kiittää vilkulla niin se lämmittää rintaa ja antaa hyvän mielen pitkäsi aikaa.

• peko kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että rekankuljettajalla on moraalinen vastuu näyttäesään ohitusmerkkiä eli jos merkkiä näytetään niin silloin on tilaa oltava. Olen itsekin rekanratissa antanut merkin ja sitten onkin oman arviointivirheen vuoksi syntynyt vaaratilanne ja kyllä koen sen silloin omaksi syykseni. On toki niitäkin joilla on se "pieni" viive ohitukseenlähdössä ja siitä aiheutuu vaaratilanne eli käytännössä merkin antamisessa pitäis olla eritt. varovainen tai välttää vallan, silloin pallo pysyy ohittajalla ja hänellä on päätös ja vastuu.
        On toki myönnettävä että kun homma toimii puolin ja toisin; annat merkin, ohittaja heittää kolmosen tupaan ja menee ripeesti ohi ja kiittää vilkulla niin se lämmittää rintaa ja antaa hyvän mielen pitkäsi aikaa.

jos pidettäis SE TURVAVÄLI reiluna niin nähtäisiin ITSE sinne edessä olevalle tieosuudelle ja kun riittävästi on sitä vapaata jokainen tietää itse(pitäisi ainakin) oman kulkupelinsä tehot niin lähdetään kiihdyttämään ja siirrytään ajoissa toiselle kaistalle ja nähdään se TIE vielä paremmin kuin sieltä takapuskurin takaa talvella lumipölyn seasta, eikä tarvitse tehdä niitä äkkipikaisia liikkeitä jotka joskun johtaa niihin ikäviin onnettomuuksiin. Minusta toiminut omalta kohdalta ainakin hyvin ja jos vielä nostaa kättä ohituksen jälkeen kiitokseksi niin aina on vastauksen saanut.Turvallista matkaa kaikille.

• kuljettajan puolestaan
        kawasaki250 kirjoitti:

jos pidettäis SE TURVAVÄLI reiluna niin nähtäisiin ITSE sinne edessä olevalle tieosuudelle ja kun riittävästi on sitä vapaata jokainen tietää itse(pitäisi ainakin) oman kulkupelinsä tehot niin lähdetään kiihdyttämään ja siirrytään ajoissa toiselle kaistalle ja nähdään se TIE vielä paremmin kuin sieltä takapuskurin takaa talvella lumipölyn seasta, eikä tarvitse tehdä niitä äkkipikaisia liikkeitä jotka joskun johtaa niihin ikäviin onnettomuuksiin. Minusta toiminut omalta kohdalta ainakin hyvin ja jos vielä nostaa kättä ohituksen jälkeen kiitokseksi niin aina on vastauksen saanut.Turvallista matkaa kaikille.

Vastaa tieliikennelain mukaan omasta kuljettamastaan ajoneuvosta ja se on siinä.
        Hyvä ja kohtelias elehän toi on mutta noi viiveet tekee sen että tuntuu tahallisilta merkeiltä, mutta vastuu on silti ohittajalla.

• jokuvaan
        kawasaki250 kirjoitti:

eli kumman puoleisella vilkulla ohitusmerkki annetaan...

• K. Ä.
        jokuvaan kirjoitti:

eli kumman puoleisella vilkulla ohitusmerkki annetaan...

Ajattele sitä ohitusmerkkiä ihan tavallisena vilkkuna. Jos edellä ajava vilkuttaa vasemmalle, et voi tietenkään ohittaa, koska edellä ajava on kääntymässä vasemmalle (tai näyttämässä älä ohita -merkkiä). Jos taas edellä ajava vilkuttaa oikealle, se on tekemässä sinulle tilaa ja voit ohittaa sen vasemman kautta.

Eli älä koskaan aja ohi siltä puolelta, jonne joku näyttää vilkkua.

• Jussi

Kyllä ohitusmerkki on ihan tarpeellista antaa.
      Tosin rekan kuljettajalta on fiksua siirtyä tarpeeksi reunaan ja tarvittaessa pudottaa nopeutta ohituksen helpottamiseksi. Karmein tapaus sattui kun shellin bensarekka ajeli täydessä latingissa joutsa-j-kylä väliä ja keräsi hirveesti autoja peräänsä. Tie ei ole paras mahdollinen turvalliseen ohitukseen, niinpä ohittaessaan rekkaa sattui pari läheltä piti tilannetta. Odottelin vuoroani tarpeeksi kaukana rekasta. Autona mulla oli suht laiska ohituksiin oleva jenkki, mutta tuon bensarekan ohitus sujui ihan turvallisesti kun löysi oikean raon. Mikähän esti tätä rekkaa ajamasta hetkeksi p-paikalle ja päästävän ohi parikymmentä autoa sen sijaan että autot ohittelivat vaarallisesti rekkaa yksitellen.

Lisäksi jos on järki päässä ja suht tehokas auto, niin ohitus ei ole ongelma. Aikoinaan muistan kun mulla oli 2.0 accord, niin sillä se oli lystiä ohitella.

• - - -

Äly hoi? Miksi pitää ohittaa rekka, jos se ei ole turvallista? Ja miksi rekan pitäis siirtyä P-paikalle, että kiireellisemmät autot pääsis ohi?

Sitä sais olla koko ajan siellä P-paikalla jos kerran sinne menee. Rekka ei nimittäin ole mikään formula-auto kiihtyyn. Kun taas sais rekan vauhtiin, olis siellä takana taas 10 autoa kyttäämässä ohituspaikkaa.

Jos rekka ajaa 85 ja nopeusrajoitus on 80, mikä tarve sitä on ohittaa?

• nainenpa hyvinkin
        - - - kirjoitti:

Äly hoi? Miksi pitää ohittaa rekka, jos se ei ole turvallista? Ja miksi rekan pitäis siirtyä P-paikalle, että kiireellisemmät autot pääsis ohi?

Sitä sais olla koko ajan siellä P-paikalla jos kerran sinne menee. Rekka ei nimittäin ole mikään formula-auto kiihtyyn. Kun taas sais rekan vauhtiin, olis siellä takana taas 10 autoa kyttäämässä ohituspaikkaa.

Jos rekka ajaa 85 ja nopeusrajoitus on 80, mikä tarve sitä on ohittaa?

Niin vaan kun, REKOILLA EI PÄÄSE 100 RAJOITUKSELLAKAAN KUIN 90!!!! Kivapa siellä on killua perässä kun sais itse ajaa 2.0i VW:llä 100 km/h. Silloin olis IHAN KIVA kun pääsis sellanen 20-30 auton letka ohitse. Kun sieltä jonon viimeinen, 31 auto lähtee ohittamaan niitä 30 edellä menevää, niin kiva, kiva. Ja rekka vaan köröttää hissukseen. Ei me naisetkaan niiiiin tyhmiä olla liikenteessä ettei tajuta milloin rekan kannattais kohteliaasti päästää muutama kymmenen autoa ohi! Tiedän, tiedän, aikataulut ne on rekoillakin ja kiire painaa niskaan, mutta kumpi parempi; paha onnettomuus ohituksessa jossa kuolee 4-6 ihmistä vai jonkun mittainen viive? Jos oikeen lähetään kaivaan, niin syyhän löytyy viimein sieltä sikariportaasta joka vetää aikataulut tiukille.

• Öljyä ajava

Niin vaan kun, REKOILLA EI PÄÄSE 100 RAJOITUKSELLAKAAN KUIN 90!!!! Kivapa siellä on killua perässä kun sais itse ajaa 2.0i VW:llä 100 km/h. Silloin olis IHAN KIVA kun pääsis sellanen 20-30 auton letka ohitse. Kun sieltä jonon viimeinen, 31 auto lähtee ohittamaan niitä 30 edellä menevää, niin kiva, kiva. Ja rekka vaan köröttää hissukseen. Ei me naisetkaan niiiiin tyhmiä olla liikenteessä ettei tajuta milloin rekan kannattais kohteliaasti päästää muutama kymmenen autoa ohi! Tiedän, tiedän, aikataulut ne on rekoillakin ja kiire painaa niskaan, mutta kumpi parempi; paha onnettomuus ohituksessa jossa kuolee 4-6 ihmistä vai jonkun mittainen viive? Jos oikeen lähetään kaivaan, niin syyhän löytyy viimein sieltä sikariportaasta joka vetää aikataulut tiukille.

Tuo sivuun ajaminen ja henkilöautojen edelle päästäminen voidaan unohtaa. Sitä tosiaan saisi olla aina kurvaamassa p-paikalle ja täyteen vauhtiin kiihdyttäminen kerää jo muutaman auton perään. Lisäksi toiminta veisi paljon aikaa ja lisäisi kulujakin.

Ohitusmerkinkään näyttö ei nykypäivänä auta, kun sen kanssa pitää olla pirun varovainen. Jos näyttää omasta mielestä sopivassa paikassa merkkiä, niin henkilöautot tajuavat merkin hirvittävän pitkällä viiveellä. Sitten syntyy vaaratilanteita ja syytetään raskasta liikennettä ihmishengillä leikkimisestä.

Ja tuo aika taulujuttu on vähän kaksipiippuinen juttu. Sikariporras ne aikataulut laatii, mutta kuski on aina syyllinen myöhästymisiin. Muita vastuun ottajia myöhästymisiin ei löydy.

• Ei rekkahenkilö

Miksi siitä rekasta sitten pitää päästä ohi omasta ja toisten hengestä välittämättä. Näin talvirajoitusten aikaan yleisin ohitus on varmaankin 80.n alueella 90.ppiä ajavan rekan ohitus. Suurin osa niistä toki onnistuu, mutta valitettavasti tänäkin talvena ovat tiedotusvälineet kertoneet eriasteisista epäonnistumisista. Laskekaapa "kiireiset" kuinka paljon voitatte hosumisellanne.Yllätytte varmästi

• nainenpa hyvinkin
        Öljyä ajava kirjoitti:

Tuo sivuun ajaminen ja henkilöautojen edelle päästäminen voidaan unohtaa. Sitä tosiaan saisi olla aina kurvaamassa p-paikalle ja täyteen vauhtiin kiihdyttäminen kerää jo muutaman auton perään. Lisäksi toiminta veisi paljon aikaa ja lisäisi kulujakin.

Ohitusmerkinkään näyttö ei nykypäivänä auta, kun sen kanssa pitää olla pirun varovainen. Jos näyttää omasta mielestä sopivassa paikassa merkkiä, niin henkilöautot tajuavat merkin hirvittävän pitkällä viiveellä. Sitten syntyy vaaratilanteita ja syytetään raskasta liikennettä ihmishengillä leikkimisestä.

Ja tuo aika taulujuttu on vähän kaksipiippuinen juttu. Sikariporras ne aikataulut laatii, mutta kuski on aina syyllinen myöhästymisiin. Muita vastuun ottajia myöhästymisiin ei löydy.

Niin, niin, sitä juuri tarkoitin, että ne on ne "isot herrat" jotka ne aikataulut määrää. Kyllä se varmaan on niin, että molemmin puolin ottaa välillä ohimoon, sekä rekkakuskilla että hlöauton kuskilla se toinen osapuoli. Ja tosi on että aina pitää muistaa oma ja toisten turvallisuus. Täällä joku mainitsi tästä pahasta Konginkankaan onnettomuudesta. Kyllä se tekee pahaa ajatella, että sen rekan kuski joutuu tunnollaan kärsimään niin monen ihmisen kuoleman. Mutta, enpä ala tuota rääpimään, kun en ole tarkoin selvillä sen asian jälkimainingeista. Ei muuta, kuin turvallista matkaa kaikille ja yritetään JOKAINEN muistaa ettemme ole tienpäällä yksin, emmekä "Häkkisiä". (Täytynee kirjoittaa itsellekin muistilappu auton tuulilasiin =) )

• tepo

Eipä niillä tosiaan tuota kovempaa pääse, mutta tuota takana jonossa ajamista kannattaa miettiä myös siltä kantila että kuinka pitkä matka itsellä on edessä. Jos kyseessä on vaikka joku 60km matka niin se nyt on vain jokusen minuutin asia ajaako siellä yhdistelmän takana 90km/h vai 110km/h yhdistelmän edessä. Jos taas edessä on useamman sadan kilometrin matka niin Suomi on sen verran pieni paikka että edellä ajava rekka todennäiköisesti kääntyy jollekin muulle tielle tai jää pitämään johonkin taukoa seuraavan tunnin tai kahden aikana. Ruuhkaisilla teillä on varmasti sen verran ohituskaistoja että pääsee inhimillisessä ajassa ohi ja jos on vähän liikennettä niin silloin ohituspaikkoja on tietysti runsaammin.

Kannattaa huomata myös se että lähes kaikki henkilöautoliikenne on "huviajelua", josta ei makseta palkkaa. Yhdistelmäkuskeille palkkaa taas maksetaan juuri siitä ajamisesta. Omaa työtään ei kovin mielellään keskeytä sen vuoksi etteivät ulkopuoliset harmistuisi, oli se työ sitten ratin pyörittämistä tai toimistossa kahvin juomista.

Viive on tottakai pienempi paha, mutta ei kai se yhdistelmäkuskin vika ole jos ohi lähdetään liian tiukassa paikassa? Kun itse ajaa paljon niin sitä jotenkin odottaa muiltakin tienkäyttäjiltä enemmän kuin ehkä olisi realistista odottaa.

• Kaiffari

Johan on kummallinen VW-konsernin 2.0i jos ei sillä rekasta ohi pääse. Vai tarkoititko että joudut olemaan siellä jonossa keskivaiheilla odottamassa ohitusvuoroa vai mitä? Jos olet siellä keskivaiheilla, niin suurella todennäköisyydellä edessäsi on vielä joku kotilokuski joka ei uskalla ajaa sitä satasta, tai ajelee satasta vaikka sinä voisit ajaa 110km/h joten seuraavaksi kiroat sitä. Niistä on tietysti helpompi päästä ohi kuin rekasta.

Rekoilla on aikataulut ja he ajelevat omaa ajoaan. Ei voida kehittää kulttuuria jossa rekkakuskeja syyllistetään jokaisen tumpulan ajamasta ohituskolarista tai ulosajosta, koska se ei heidän vikansa ole että työkalut eivät kulje kovempaa. Ja kuoleeko joka kerta 4-6 ihmistä kun rekka ei päästä pidempää autoletkaa ohi? Aivan, ei kuole, joten mites selvitetään sitten ne yhdistelmät joiden ohituksessa se onnettomuus tapahtuu? Aivan, sitä ei tiedetä. Joten ajelkaa vain rauhassa siellä perässä tai menkää ohi sitten kun uskallatte.

• nainenpa hyvinkin
        Kaiffari kirjoitti:

Johan on kummallinen VW-konsernin 2.0i jos ei sillä rekasta ohi pääse. Vai tarkoititko että joudut olemaan siellä jonossa keskivaiheilla odottamassa ohitusvuoroa vai mitä? Jos olet siellä keskivaiheilla, niin suurella todennäköisyydellä edessäsi on vielä joku kotilokuski joka ei uskalla ajaa sitä satasta, tai ajelee satasta vaikka sinä voisit ajaa 110km/h joten seuraavaksi kiroat sitä. Niistä on tietysti helpompi päästä ohi kuin rekasta.

Rekoilla on aikataulut ja he ajelevat omaa ajoaan. Ei voida kehittää kulttuuria jossa rekkakuskeja syyllistetään jokaisen tumpulan ajamasta ohituskolarista tai ulosajosta, koska se ei heidän vikansa ole että työkalut eivät kulje kovempaa. Ja kuoleeko joka kerta 4-6 ihmistä kun rekka ei päästä pidempää autoletkaa ohi? Aivan, ei kuole, joten mites selvitetään sitten ne yhdistelmät joiden ohituksessa se onnettomuus tapahtuu? Aivan, sitä ei tiedetä. Joten ajelkaa vain rauhassa siellä perässä tai menkää ohi sitten kun uskallatte.

Miten olis jos lukaisisit pikkusen taaksepäin tätä keskustelua... Ihan vaikka aikas kuluksi. Ollaan jo menty tuo vaihe ohi.... Sortsi vaan.. =) "Hävö nais dei"

• minä

niin mietippä vähän...
        miksi sinä olet tiellä?? ison auton siis pitäisi väistää??tai hiljentää tai ajaa p-paikalle...hei haloo...miksi sinä olet siellä tiellä työn puolestako? vai kenties menossa mökille vapaa-ajanviettoon?
        se rekka on siellä työn puolesta tässä tapauksessa se bensa-rekka...oishan se voinu jäädä sinne p-paikallekin ja odottaa...mites sitten kun sinun bensa olis loppunu?? sittenhän ne sikariportaan miehet olis taas syyttäny kuskia...sen vika tietty..mietis vähän ei ne rekat tahallaan sinun tielläsi ole en minä ainakaan...moni h-auto kyllä on....

• nainenpa hyvinkin
        minä kirjoitti:

niin mietippä vähän...
        miksi sinä olet tiellä?? ison auton siis pitäisi väistää??tai hiljentää tai ajaa p-paikalle...hei haloo...miksi sinä olet siellä tiellä työn puolestako? vai kenties menossa mökille vapaa-ajanviettoon?
        se rekka on siellä työn puolesta tässä tapauksessa se bensa-rekka...oishan se voinu jäädä sinne p-paikallekin ja odottaa...mites sitten kun sinun bensa olis loppunu?? sittenhän ne sikariportaan miehet olis taas syyttäny kuskia...sen vika tietty..mietis vähän ei ne rekat tahallaan sinun tielläsi ole en minä ainakaan...moni h-auto kyllä on....

Sori vaan kovasti, mutta sun viestis tais tulla väärälle persoonalle. Minä en ole maininnut yhdestäkään bensarekasta. Että haukupas nyt jotakin toista. Tää keskustelu on jo niin vanha, että eikö kannattais mennä elämässä eteenpäin? Niin minä ainakin olen tehnyt.

• Rekkanainen

Kun täydessä lastissa oleva täysperä (rekka=puoliperävaunu)
        60tonnin painolla pysähtyy parkkipaikalle antaakseen tietä takana tulijoille, niin sitten sitä jonoa vasta kertyykin, kun lähdet uudelleen tielle!
        Miksikö?
        Mahtaako sinulla olla minkäänlaista käsitystä yhdistelmien kiihtyvyydestä?
        Kun 60ton lähtee tasaiselle tielle nopeudesta 0km/h,arvaapa huviksesi kauanko kuluu saavuttaaksesi nopeus 80km/h?
        Vastaus n.3km. Mietipä sinä aikana kertyvää jonoa!! Mietipä myös,paljonko uuteen kiihdytykseen kuluu ylimääräistä polttoainetta ja kiihdytyksen aikana myös päästöt ilmaan ovat suuremmat!!!

• rahtarin ystävä

Kannattaa varmistua, onko kyseessä suomalainen vai venäläinen rekka. Venäläiset rekkakuskit kun mokomat vilkuttavat juuri päinvastoin kuin suomalaiset ja jos sokkona lähtee ohittamaan niin pahaa jälkeähän siinä syntyy.

Kerroit tuolla jossakin kohtaa keskustelua, että ukkosi ajaisi isoa autoa? Jos näin on, niin kannattaisi ehkä jutella asioista vielä jonnii verran. Ymmärtäisit vähän isojen autojen kuskejakin. Talvella esim. ei joka paikassa voi pysähtyä vaikka olisikin tulossa sivutieltä - tai voi tietysti, mutta siinä seisoo sitten rekan takana paljon muitakin.

Liikenne on yhteispeliä, voi jospa ei aina ajettaisi niin puusilmäisesti niin säästettäisiin monta ihmishenkeä vuosittain.

Olen antanut monta kertaa rekalle tietä kun en itse ole uskaltanut kelistä johtuen ajaa kovempaa kuin olen ajanut. Olen saanut hyvän mielen kun rekkakuski on ohitettuaan kiittänyt minua. Ja olen myös rekalta saanut tietä, että tasoihin menee:)

En ylipäänsä tajua miksi rekkakuskeja pitäisi tien päällä alkaa "opettamaan". Hänellä joka sellaista tekee, ei voi olla ihan kirkkaat nesteet pääkopassa.

• canyon mc

Ei kannata ohittaa rekkaa,koska kaikkihan sen tietävät että sinne taakse syntyy ns,imu siellä takana pääsee "pintakaasulla sataa"

• ajelen

renu hyttisellä sisulla, ja siinä kun vaihtaa pitkiltä lyhyille valoille, tuppaa vilkuttaan samalla oikeelle, siinä syy!

• nainenpa hyvinkin

Meni hetki ennenkuin ymmärsin mistä on kysymys! =)
        Mutta ei se mitään. Tuolla aikaisemmin vastasin yhdelle kuskille, että tästä palstasta on jotain hyötyäkin. Jos teksti pysyy asiallisena. Olen saanut hyvää palautetta ja ottanut jopa opikseni! Hyvää kevättä!

• Alina

enemmän tiellä liikkuessa huomaa kyllä, että rekkakuskit ovat ammattitaitoista porukkaa, eivätkä kyllä anna ohitusmerkkiä, jos siihen ei ole aihetta. Monesti on niin, että henkilöautojen kuskit ajavat liian lähellä rekkaa mistä on huono lähteä ohittamaan. Kun ohituksen aika tulisi niin siihen lähdetään hieman mietittyä ensin ja liian suurella vaihteella, jolloin auto ei kiihdy nopeasti ja ohitus matka pitenee. Eiköhän olisi syytä tarkistaa omaa ajoa ennenkuin alkaa arvostella muita???
      Ja kiitos on paikallaan niille ammattiautoilijoille, jotka näyttävät ohitusmerkin! Niin se liikenne sujuu.

• nainenpa hyvinkin

Lue ensin koko keskustelun kulku. Ja katso milooin tämä ko. keskustelu on aloitettu. Se on jo taaksejäänyttä elämää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      67
      2395
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1779
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1614
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1565
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1525
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1397
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1141
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1084
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe