automaattivaihde

nita-k

Voisiko joku kertoa miksi suomaiset eivät pidä automaattivaihteista. Suoritin ajokortin 60 vuotiaana ja minusta automaattivaihteisella autolla oli helppo ajaa. Olen ajatellut vaihtaa vuoden vanhan Ford Fiestan. Pitäisikö ostaa uutena vai vanhana. Onko hinta ainoa asia mikä aiheuttaa vastustusta.

14

2757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • automaatilla

Suurin osa kuljettajista eivät arvosta ajamisen mukavuutta tarpeeksi.
      Toisekseen jos maksetaan jostain niin sen täytyy näkyä naapurin puolelle muutoin se ei ole hintansa väärtti.
      Ikääntyville automaatti, ja nimenomaan "täysiautomaatti", on ainoa oikea oikea vaihtoehto.
      Minunkin vanha äitini, kohta 8-kymppinen, ajaa varmasti monta vuotta pitempään automaatilla kuin manuaalilla.
      Silmien, käsien ja jalkojen yhteispeli ei tarvitse olla samalla tavalla sopusoinnussa automaatilla kuin manuaalilla.
      Meikäläisen viimeinen ajoneuvo tulee olemaan variaattori-rullaattori. Kyllä jämpti on niin.

• nita-k

niin minäkin ajttelin ajaa ainakin sen verran. Kaikenlisäksi olen vielä pienikokoinen, niin että säädöt penkissä ja ratissa on saatava oikein. Automaatissa todella toinen käsi ja jalka jäävät vapaaksi, ei tarvitse kytkimen kanssa söheltää eikä auto sammu risteyksiin. Tämän ikäisenä ei tarvitse enää tehdä mitään mikä ei tunnu mukavalta.

• masa

Fiestaan näyttää olevan tarjolla kaksi vaihtoehtoa. Automatisoitu manuaalivaihteisto (1.4l) tai automaattivaihteisto (1.6l). Jälkimmäistä ei saa ESP:n kanssa !!! Kannattanee koeajaa molemmat mikäli vain mahdollista. Ja jatkossa pitää huolen, että automaatin öljyt vaihdetaan ajallaan.

• nita-k

Ajattelin kyllä jotakin muuta kuin Fiestaa. Fiestan säädöt ovat niin olemattomat että en yletä kunnolla polkimille ja muutenkin se on minusta turhan heppoinen ajettava. Se on 1,4 mutta haluan vakaamman joka tuntuu pysyvän käsissäni. Siis potäisikö ostaa käytetty vai uusi?

• estevez
        nita-k kirjoitti:

Ajattelin kyllä jotakin muuta kuin Fiestaa. Fiestan säädöt ovat niin olemattomat että en yletä kunnolla polkimille ja muutenkin se on minusta turhan heppoinen ajettava. Se on 1,4 mutta haluan vakaamman joka tuntuu pysyvän käsissäni. Siis potäisikö ostaa käytetty vai uusi?

Jos ton kokoluokan autoa katsot niin osta tuo fiesta. Sitä saa nyt s-mallina, missä on ilmastointi vakiona. Jos tuo auto tuntuu heppoiselta niin sinun täytyy siirtyä kokoluokkaa isompaan autoon. On nimittäin kokoluokkansa parhaita ajaa. Suuntavakaa ja ohjaustuntuma loistava. Kyllä siitä penkistä pitäisi oikea säätö löytyä korkeusäätö löytyy. Ainoa miinus on ratin etäisyyden säädön puuttuminen. Olen itse ajanut uuskoppasella fiestalla 1.4 noin 20 000 km eikä autossa ollut tuona aikana mitään vikaa ja 1.6 noin 13 000 km. Täytyy sanoa, että fordin viattomin auto. Renkaisiin pitää panostaa, sillä ainoa miinus on noissa ensiasennusrenkaissa niiden meluisuus.... osta pois hyvä auto. Vähänajetut käytetyt on hinnoiltaan liian lähellä tuota s-mallin hintoja varsinkin jos menee ostamaan suoraan ilman vaihtoautoa, jolloin tuo alennusprosentti on luokkaa 4 tai 5.

• nita-k
        estevez kirjoitti:

Jos ton kokoluokan autoa katsot niin osta tuo fiesta. Sitä saa nyt s-mallina, missä on ilmastointi vakiona. Jos tuo auto tuntuu heppoiselta niin sinun täytyy siirtyä kokoluokkaa isompaan autoon. On nimittäin kokoluokkansa parhaita ajaa. Suuntavakaa ja ohjaustuntuma loistava. Kyllä siitä penkistä pitäisi oikea säätö löytyä korkeusäätö löytyy. Ainoa miinus on ratin etäisyyden säädön puuttuminen. Olen itse ajanut uuskoppasella fiestalla 1.4 noin 20 000 km eikä autossa ollut tuona aikana mitään vikaa ja 1.6 noin 13 000 km. Täytyy sanoa, että fordin viattomin auto. Renkaisiin pitää panostaa, sillä ainoa miinus on noissa ensiasennusrenkaissa niiden meluisuus.... osta pois hyvä auto. Vähänajetut käytetyt on hinnoiltaan liian lähellä tuota s-mallin hintoja varsinkin jos menee ostamaan suoraan ilman vaihtoautoa, jolloin tuo alennusprosentti on luokkaa 4 tai 5.

Minulla tai oikeastaan pojalla on jo Fiesta. Sen säädöt eivät ole minulle riittävät. Olen vain 156 cm pitkä. Istuinta ei saa tarpeeksi eteenpäin. Haluan ajaessa nähdä vähän myös konepeltiä enkä pelkästään taivasta. Se Fiesta olisi tarkoitus vaihtaa johonkin automaattivaihteiseen. Ajokortin ajoin Boralla. Siinä oli riittävästi säätövaraa ja ajettavuus oli vakaa ja mukava. Mutta ei automaattivaihteita.

• Tuskinpa automaatissa muuta vikaa on, kuin kovempi hinta ja vähän suurempi kulutus. Muuten on kyllä parempi.
      Autossa pitäisi olla sinkitty kori. Ruostuu hitaammin. Tietenkin kaikki muutkin ominaisuudet pitää osua kohdalle.
      Olisiko vaikka Pösö 206 sopiva? Ehkä kannattaisi kokeilla.
      Automaattivaihteiston saa melkein joka autoon.

• Nissanisti

Kalleus johtuu paitsi ostohinnasta niin myös lisääntyneestä polttoaineen kulutuksesta.

Suomessa vaihteita tarvitaan aika vähän, kun ajo on pääosin maantieajoa. Vitonen on päällä 95% ajoajasta.

• Joo

"Suomessa vaihteita tarvitaan aika vähän, kun ajo on pääosin maantieajoa. Vitonen on päällä 95% ajoajasta"

Totta varmaan jossain Kainuun korvessa,mikä on automaattia parempi kaupunkiajossa?

Tuolla on jotakin,ei ehkä ihan ajantasalla kaikki.

http://www.ajovalo.net/automaattivaihteistot.htm

Japanilainen ja Amerikkalainen tekee parhaat automaatit kun 90% autoista on siellä sillä varustettuja,eurooppalaisista ainakin Volkkarin,Renaultin,Peugeotin ja Citroenin omat automaatit kiertäisin itse todella kaukaa,ZF kyllä toimii.

• nita-k
        Joo kirjoitti:

"Suomessa vaihteita tarvitaan aika vähän, kun ajo on pääosin maantieajoa. Vitonen on päällä 95% ajoajasta"

Totta varmaan jossain Kainuun korvessa,mikä on automaattia parempi kaupunkiajossa?

Tuolla on jotakin,ei ehkä ihan ajantasalla kaikki.

http://www.ajovalo.net/automaattivaihteistot.htm

Japanilainen ja Amerikkalainen tekee parhaat automaatit kun 90% autoista on siellä sillä varustettuja,eurooppalaisista ainakin Volkkarin,Renaultin,Peugeotin ja Citroenin omat automaatit kiertäisin itse todella kaukaa,ZF kyllä toimii.

täällä suurin osa maantieajoa, ei olisi mitään huolta, minäkin pärjäisin. Nyt on vaan niin että asun Tampereella ja liikenne on aika kova ja risteyksiä ja valoja paljon. Eli koko ajan vaihtamista ja pysähtymistä. Nuoret miehet ajavatkin toinen käsi koko ajan vaihdenupilla.
        Samaa ajattelin, vaikka olenkin nainen ja aloitteleva autoilija että Japanilaiset ja Amerikkalaiset osaavat valmistaa automaattivaihteita. Amerikassa on ollut niitä jo luullakseni -70 luvulla.

• automaatti

Suomessa automaatit ovat sen takia harvinaisia, että autot myydään täällä pitkälti karvalakkivarusteilla kovan verotuksen vuoksi. Polttoaineen kulutukseen ei ole enää nykyaikaisilla automaateilla mitään olennaista merkitystä ja voi olla jopa päinvastoin eli automaatti kuluttaa jopa vähemmän kuin keppivaihteinen. Automaatti on myös moottorille ja voimansiirrolle ystävällisempi kuin manuaali koska aina on "oikea" vaihde päällä eikä tule ns. vääriä vaihtoja. Öljyt kannattaa laatikkoon vaihdatuttaa säännöllisesti, niin kuin manuaaliinkin, jotta ei tule ikäviä yllätyksiä kilometrien myötä.

Kehäkolmosen tuntumassa asuu reilusti yli toista miljoonaa suomalaista ja voin kertoa, että täällä vaihteita tosiaan joutuu käyttämään ruuhkissa ja kaupunkialueella ajettaessa. Otsasuoni pullistuu nykivässä ruuhkaliikenteessä selvästi vähemmän kun ei tarvitse olla koko ajan hämmentämässä sitä keppiä ja polkemassa kytkintä lattian läpi ;)

• ZiPA
        nita-k kirjoitti:

täällä suurin osa maantieajoa, ei olisi mitään huolta, minäkin pärjäisin. Nyt on vaan niin että asun Tampereella ja liikenne on aika kova ja risteyksiä ja valoja paljon. Eli koko ajan vaihtamista ja pysähtymistä. Nuoret miehet ajavatkin toinen käsi koko ajan vaihdenupilla.
        Samaa ajattelin, vaikka olenkin nainen ja aloitteleva autoilija että Japanilaiset ja Amerikkalaiset osaavat valmistaa automaattivaihteita. Amerikassa on ollut niitä jo luullakseni -70 luvulla.

"Amerikassa on ollut [automaattivaihteita] jo luullakseni -70 luvulla."

Kyllä niitä on ollut yleisessä käytössä jo ihan 40-luvulta saakka, jolloin GM esitteli kuuluisan Hydra-Matic -vaihteistonsa.

• nita-k
        automaatti kirjoitti:

Suomessa automaatit ovat sen takia harvinaisia, että autot myydään täällä pitkälti karvalakkivarusteilla kovan verotuksen vuoksi. Polttoaineen kulutukseen ei ole enää nykyaikaisilla automaateilla mitään olennaista merkitystä ja voi olla jopa päinvastoin eli automaatti kuluttaa jopa vähemmän kuin keppivaihteinen. Automaatti on myös moottorille ja voimansiirrolle ystävällisempi kuin manuaali koska aina on "oikea" vaihde päällä eikä tule ns. vääriä vaihtoja. Öljyt kannattaa laatikkoon vaihdatuttaa säännöllisesti, niin kuin manuaaliinkin, jotta ei tule ikäviä yllätyksiä kilometrien myötä.

Kehäkolmosen tuntumassa asuu reilusti yli toista miljoonaa suomalaista ja voin kertoa, että täällä vaihteita tosiaan joutuu käyttämään ruuhkissa ja kaupunkialueella ajettaessa. Otsasuoni pullistuu nykivässä ruuhkaliikenteessä selvästi vähemmän kun ei tarvitse olla koko ajan hämmentämässä sitä keppiä ja polkemassa kytkintä lattian läpi ;)

olen kokenut kaupungissa ajamisesta ja siksi se on jäänyt niin vähiin. Poikani huutaa vieressä vaihda isompaa, vaihda pienempää. Yleensä ottaen ajan ajan liian pienellä vaihteella kun tiedän että joka sadan metrin päässä on pysähdys. Entäs sitten ruuhka-aikaan, onneksi ei ole pakko mennä sekaan. Kiitos hyvistä kommenteista. Naisena ja aloittelevana autoilijana, on hyvä saada kokeneitten ja tietävien mielipiteitä.

• Jaakko

Vuoden vanhassa Fiestassa ei ole perinteistä automaattia vaan automatisoitu mekaaninen vaihdelaatikko jolloin esim. momentimuunnin puuttuu kokonaan. Tosin ei siitä sitä kytkinpoljintakaan löydy. Toiset tykkää, toiset ei, on vähän nykivämpi kuin perinteinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe