Ducaton vaihteisto

Fiatisti

Näkyy karavaaraneilla olevan aika paljon onkelmia Ducaton vitosvaihteen kanssa... Parjataan sitten kovasti Italialaisten pa**** laatua.

Pikku pointti: Fiat Auto s.P.a ei ole suunnitellut eikä valmistanut lodjua, vaan se on PSA-konsernin tekele.

Kyllähän Fiuden tekemä loota ny paremmin kestäis :D

21

6611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivät

      vaihda siihen ????

    • Taxi

      Olen ajanut ja ajattanut kolmella Ducaton pikkubussilla yli 1 000 000 km, ja matkailuautollani noin 150 000 km.
      Ajo on vaihtelevaa Keskisuomen ja Lapin teillä, eipä ole ollut vaikeuksia vaihteistojen kanssa.
      Mutta tiedän kyllä missä vaihdekeppi on ja miten sitä käytetään.

      • kestää se

        Olen kuunnellut näitä juttuja ja olen samaan mieltä kuin he joiden mielestä vika on ollut tuolin ja ratin välissä jos ei kestä vaihteisto.


      • Heh
        kestää se kirjoitti:

        Olen kuunnellut näitä juttuja ja olen samaan mieltä kuin he joiden mielestä vika on ollut tuolin ja ratin välissä jos ei kestä vaihteisto.

        Ei se muuta sitä asiaa miksikään että tämä vaihteistovaiva on tällä yhdellä ja samalla merkillä, FIAT DUCATOLLA!! Miksi??


      • pekkajps
        Heh kirjoitti:

        Ei se muuta sitä asiaa miksikään että tämä vaihteistovaiva on tällä yhdellä ja samalla merkillä, FIAT DUCATOLLA!! Miksi??

        Ducato on ollut ylivoimaisesti yleisin asuntoautoalusta Suomessa. Osa syynä on varmasti tämä. On paljon kuskeja, jotka eivät ole ajaneet muita kuin henkilöautoja aiemmin. He ovat tietämättään rikkoneet väärällä ajolla vaihteistoja. Toki maanantai kappaleita on myös Fiateissa, kuten myös mersuissa ja toyotoissa. Ammattipakettiautoilijat kyllä tietävät.


      • Mitkä mallit ?

        Kestäähän ne ihan hyvin jos ei ole se nimenomaan se malli, joka hajoaa !

        Mutta jos sinulla on parempaa tietoa niin, ensiksi kerrot ne Ducaton mallit joilla olet ajellut ?

        Nimittäin on olemassa 1.9, 2.5 sitten turbot, sitten uudemmat mallit 2.8 ja 2.... jne. Vitosen ongelmahan tuli esille vain eräässä moottorikoossa ja eräällä vaihteistolla ja vielä vuosimallitkin tiedetään Fiatin korjaamoilla tarkkaan.

        Älä turhaan yleistä omaa kohtaloasi, jos sinulla ei ole ollut yhtään riskimallia.


      • Tiedoksi
        Heh kirjoitti:

        Ei se muuta sitä asiaa miksikään että tämä vaihteistovaiva on tällä yhdellä ja samalla merkillä, FIAT DUCATOLLA!! Miksi??

        Kyllä se SUURIN syy v-laatikko ongelmiin on varmasti ratin ja selkänojan välissä. Löytyyköhän joku, joka ilkeää sen tunnustaa ja olla rehellinen itselleen ja muille. Kysyppäs taksimiehiltä, mitä mieltähe ovat asiasta.


      • Ärjy
        Mitkä mallit ? kirjoitti:

        Kestäähän ne ihan hyvin jos ei ole se nimenomaan se malli, joka hajoaa !

        Mutta jos sinulla on parempaa tietoa niin, ensiksi kerrot ne Ducaton mallit joilla olet ajellut ?

        Nimittäin on olemassa 1.9, 2.5 sitten turbot, sitten uudemmat mallit 2.8 ja 2.... jne. Vitosen ongelmahan tuli esille vain eräässä moottorikoossa ja eräällä vaihteistolla ja vielä vuosimallitkin tiedetään Fiatin korjaamoilla tarkkaan.

        Älä turhaan yleistä omaa kohtaloasi, jos sinulla ei ole ollut yhtään riskimallia.

        Tarkenna nyt, kun tiedät! Mikä moottorikoko, ja
        vaihteistomalli? Mitkä vuosimallit? Korjaamojen tieto kiinnostaa!!!


      • Häh?
        pekkajps kirjoitti:

        Ducato on ollut ylivoimaisesti yleisin asuntoautoalusta Suomessa. Osa syynä on varmasti tämä. On paljon kuskeja, jotka eivät ole ajaneet muita kuin henkilöautoja aiemmin. He ovat tietämättään rikkoneet väärällä ajolla vaihteistoja. Toki maanantai kappaleita on myös Fiateissa, kuten myös mersuissa ja toyotoissa. Ammattipakettiautoilijat kyllä tietävät.

        Tuohan tarkoittaa sitä että fiatteja valmistetaan vain maanantaisin!


    • Poijjaat

      Voivoi teitä poijjaat... Asiahan on siis näin: Ducaton laatikko kyllä kestää kun sitä osaa käyttää! Eli se oleellisin juttu siinä on että viitosvaihteella ei saa vedättää liian "tiukille" eli vaihda ajoissa pienempi pykälä. Ducaton laatikon ominaisuus on tällainen, että se lopettaa jostakin syystä (en tiedä miksi) voitelun liian alhaisilla kierroksilla/voitelu ei riitä liian alhaisilla kierroksilla. Tämä on siis Ducaton ominaisuus eikä minun mielestäni vika!! Pitää vain vähän poijat opiskella autoaan eikä painaa ku heikkopäinen...:)

      • puhuu asiaa

        Laittakaa sinne vaihdeaskiin öljyä enemmän kuin ohjeissa käsketään.


      • Siis ei aivan !

        Olet muuten oikeassa mutta väärässä.

        Siis vanhakoppaisessa piti öljyä laittaa liikaa.

        Nyt taas 5-vaihde hajoaa 98-2001 vm: 2.8 ITTD- malleissa herkemmin kuin aiemmin. Mutta se syy on nimenomaan se vaihtamisen aiheuttama kulutus kytkentähampaille. Ei se vedätys olekaan se ainoa oikea syy, vaan liian lyhyt kytkentäpinta, jonka saa varmimmin rikki juuri sillä tiheällä vaihtamisella.

        Siis älä anna vääriä ohjeita jos et tiedä tarkkaan mistä puhut !

        Ainut tapa todellakin jatkaa sen vitosen ikää on käyttää sitä todella harvoin, sunnuntaina ja myötätuulessa yli 100 km/h:n nopeudessa.


      • Siis ei aivan ! kirjoitti:

        Olet muuten oikeassa mutta väärässä.

        Siis vanhakoppaisessa piti öljyä laittaa liikaa.

        Nyt taas 5-vaihde hajoaa 98-2001 vm: 2.8 ITTD- malleissa herkemmin kuin aiemmin. Mutta se syy on nimenomaan se vaihtamisen aiheuttama kulutus kytkentähampaille. Ei se vedätys olekaan se ainoa oikea syy, vaan liian lyhyt kytkentäpinta, jonka saa varmimmin rikki juuri sillä tiheällä vaihtamisella.

        Siis älä anna vääriä ohjeita jos et tiedä tarkkaan mistä puhut !

        Ainut tapa todellakin jatkaa sen vitosen ikää on käyttää sitä todella harvoin, sunnuntaina ja myötätuulessa yli 100 km/h:n nopeudessa.

        on valmistusvika. Mitoitusvika, kun ei kestä. Tai suunnitteluvika, jos vaatii kestääkseen öljyä enemmän kuin mittatikkuun merkitty.
        Lootan purkaneet: Kai teistä joku osaa laskea, onko vitosvaihteella edes teoreettista mahdollisuutta kestää? On kai joku teistä lukenut koulussa aikanaan sen verra lujuusoppia, että yhden vaihteistovälityksen rasitukset ja kestävyyden pystyy laskemaan? Varsinkin, kun omasta autosta on kysymys - se kummasti lisää motivaatiota!
        Jos vitonen vaatii jotain kikkailua kestääkseen, on se aivan selvä merkki mitoitusviasta, todistaa Wanhempi autoteknikko, jolla oli lujuusopista täysi kymppi toikkarissa.


      • Aivan oikein !
        sitroen kirjoitti:

        on valmistusvika. Mitoitusvika, kun ei kestä. Tai suunnitteluvika, jos vaatii kestääkseen öljyä enemmän kuin mittatikkuun merkitty.
        Lootan purkaneet: Kai teistä joku osaa laskea, onko vitosvaihteella edes teoreettista mahdollisuutta kestää? On kai joku teistä lukenut koulussa aikanaan sen verra lujuusoppia, että yhden vaihteistovälityksen rasitukset ja kestävyyden pystyy laskemaan? Varsinkin, kun omasta autosta on kysymys - se kummasti lisää motivaatiota!
        Jos vitonen vaatii jotain kikkailua kestääkseen, on se aivan selvä merkki mitoitusviasta, todistaa Wanhempi autoteknikko, jolla oli lujuusopista täysi kymppi toikkarissa.

        Olen niitä hammasrattaita pidellyt käsissäni ja tutkinut. Hammasrattaissa ei ole mitään vikaa, ihan varmasti kestävät vaikka kuinka pitkään.

        Mutta jostakin syystä kytkentähampaat, jotka vaihtaessa liukuvat sisäkkäin, on tehty hyvin lyhyiksi. Mikäli vaijerikäyttöisessä vaihteensiirtojärjestelmässä on siis välystä liikaa, jää "kantavaksi" pinnaksi muutama milli per kytkentähammas.

        Pikku hiljaa ajettaessa kytkentäpinnat kuluvat vaihteenvaihdon ja normaalin ajamisen takia viistoiksi. Kun tuo viistous ylittää tietyn rajan, vaihteensiirtäjä ei enää jaksakaan pitää vaihdetta päällä, "ja vitonen hajoaa".

        Tottakai nykivä ajotapa vitosella ja vaihteen vaihtaminen vitoselle ja vitoselta pois "veto" päällä, siis nopeasti aiheuttavat sen, että kytkentäpinnat kuluvat nopeammin.

        Tottakai vitonen kestää paremmin jos vaijerit on säädetty tarkasti kohdalleen ja kytkintä käytetään kunnolla ja vaihdetaan hitaasti.

        Mutta perusongelmalle kuljettaja ei voi mitään. Vitonen on rakennettu vaihteiston ulkopuolelle ylivaihteen tapaan ja sille varattu tila on minimoitu liian pieneksi.

        Siis jos kytkentähampaat ihan varmasti menevät toisiensa lomaan joka ikisessä vaihdossa, uskoisin hyvin pitkän lujuusopin kurssin käyneenä niiden kestävän kevyttä ajoa saman verran kuin muunkin vaihdelaatikon, mutta matkailuautokäyttöön, jossa kuormaa on aina "liikaa", vitonen on vain sunnuntaipäivän vaihde.


      • Jeppe
        Aivan oikein ! kirjoitti:

        Olen niitä hammasrattaita pidellyt käsissäni ja tutkinut. Hammasrattaissa ei ole mitään vikaa, ihan varmasti kestävät vaikka kuinka pitkään.

        Mutta jostakin syystä kytkentähampaat, jotka vaihtaessa liukuvat sisäkkäin, on tehty hyvin lyhyiksi. Mikäli vaijerikäyttöisessä vaihteensiirtojärjestelmässä on siis välystä liikaa, jää "kantavaksi" pinnaksi muutama milli per kytkentähammas.

        Pikku hiljaa ajettaessa kytkentäpinnat kuluvat vaihteenvaihdon ja normaalin ajamisen takia viistoiksi. Kun tuo viistous ylittää tietyn rajan, vaihteensiirtäjä ei enää jaksakaan pitää vaihdetta päällä, "ja vitonen hajoaa".

        Tottakai nykivä ajotapa vitosella ja vaihteen vaihtaminen vitoselle ja vitoselta pois "veto" päällä, siis nopeasti aiheuttavat sen, että kytkentäpinnat kuluvat nopeammin.

        Tottakai vitonen kestää paremmin jos vaijerit on säädetty tarkasti kohdalleen ja kytkintä käytetään kunnolla ja vaihdetaan hitaasti.

        Mutta perusongelmalle kuljettaja ei voi mitään. Vitonen on rakennettu vaihteiston ulkopuolelle ylivaihteen tapaan ja sille varattu tila on minimoitu liian pieneksi.

        Siis jos kytkentähampaat ihan varmasti menevät toisiensa lomaan joka ikisessä vaihdossa, uskoisin hyvin pitkän lujuusopin kurssin käyneenä niiden kestävän kevyttä ajoa saman verran kuin muunkin vaihdelaatikon, mutta matkailuautokäyttöön, jossa kuormaa on aina "liikaa", vitonen on vain sunnuntaipäivän vaihde.

        Kyllä nuo alustat ja laatikot kestää siinä käytössä mihin ne on suunniteltu, mutta sitten kun joku hymerin suunnittelija on täräyttänyt kevyelle pakettiautolle suunnitellun alustan päälle jumalattoman kopin, jonka ilmanvastus kerroin on jotain kerrostalon luokkaa, sitten vielä puikkoihin istutetaan paatu, joka vejättää viitosella keskustassa yrittäen säästä naftatippaa.
        Siinä vaiheessa rupee paikat paukkumaan.

        Rakentaisivat transiitin tai chevyn päälle noita vehkeitä niin tekniikka kestäisi, mutta vissiin fiatin halpuus vaikuttaa tuohon valintaan.


      • mietipä !
        Jeppe kirjoitti:

        Kyllä nuo alustat ja laatikot kestää siinä käytössä mihin ne on suunniteltu, mutta sitten kun joku hymerin suunnittelija on täräyttänyt kevyelle pakettiautolle suunnitellun alustan päälle jumalattoman kopin, jonka ilmanvastus kerroin on jotain kerrostalon luokkaa, sitten vielä puikkoihin istutetaan paatu, joka vejättää viitosella keskustassa yrittäen säästä naftatippaa.
        Siinä vaiheessa rupee paikat paukkumaan.

        Rakentaisivat transiitin tai chevyn päälle noita vehkeitä niin tekniikka kestäisi, mutta vissiin fiatin halpuus vaikuttaa tuohon valintaan.

        No eipäs olla liian viisas !

        Luuletko, että Hymerin tai Knausin ostopäällikkö on sanonut ostaessaan, että ei me näistä nyt asuntoautoja kasata. Myydään nämä rungot tällaisina.

        Kyllä se Fiatin/ Peubeotin/ Citroenin tehtaan myyjä on tasan tarkkaan tiennyt mihin käyttöön ne menevät.

        Ja siitä huolimatta on ne myynyt, petokselta se hieman haiskahtaa. Mutta kuten olet varmaan huomannutkin, nyt on alkanut uusi aika. Renault on saanut kovasti tilauksia matka-autotehtailta.


      • Jeppe
        mietipä ! kirjoitti:

        No eipäs olla liian viisas !

        Luuletko, että Hymerin tai Knausin ostopäällikkö on sanonut ostaessaan, että ei me näistä nyt asuntoautoja kasata. Myydään nämä rungot tällaisina.

        Kyllä se Fiatin/ Peubeotin/ Citroenin tehtaan myyjä on tasan tarkkaan tiennyt mihin käyttöön ne menevät.

        Ja siitä huolimatta on ne myynyt, petokselta se hieman haiskahtaa. Mutta kuten olet varmaan huomannutkin, nyt on alkanut uusi aika. Renault on saanut kovasti tilauksia matka-autotehtailta.

        Tuo alusta kumminkin ole suunniteltu ensin. En usko että noita on suunnitelu vaiheen testeissä ajettu asuntoautovarustuksella.


    • Sieto

      Älä aja vitosella alle 90kmh vaihda ylämäessä ja jonossa ajoissa ajanut 4fiatilla n 400000km

    • ropottivaihdeisista

      Nyt on Reinohöpöttäjä Joksu jo aloittanut uudenvuoden vastaanoton. Joksu on todella jo tukevassa kännissä.
      Joksu kirjoittelee niin selväsanaisesti asiansa saitille. Yhtä hienoa juttua, kun Joksun Fiatin vikalista ja karpalonpoiminta matka Orivedelle

      ropottivaihdeisista ,luikkaalla enämpi ,Standardern ,onko maksettava,Telttaautossa

      • NeuvoisitReino

        Eihän tuossa kysytty sidä että ongo kysymys kirjoittuksessa kirjoittamis virheitä, Jokinen, vaan niidä sinun oma kohdaisija kokemusejasi Ropodi vaihdeisesta pari pyörällisestä Hymer Mopilistasi. Kerro siittä Reino.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1568
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1559
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1363
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1319
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1255
    6. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1018
    7. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      971
    8. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      911
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe