Land Cruiser KZJ95

Anonyymi

Minulla on otsikon mukaisessa sillä tavallisella 1KZ-TE moottorisella varustetussa autossa kaksi isoa 100Ah akkua.
Onko se tavanomainen varustelu? Tuntuu jotenkin ylimitoitetulta kun moottorikin on noin pieni.
Meillä oli pakettiautossa, jonka moottori oli samaa kokoa vain yksi iso akku.
Kysyn tätä siksi, että käytän tuota autoa vain kesäisin veneen vetoon, joten vähemmänkin luulisi riittävän.
Maakruiseristi

9

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole tuosta mallista tietoa mutta ennen ainakin hiluxissa ja hiacessa oli 2x60ah akkua vakiona. Jonkun legendan mukaan olisi silloin ollut "kylmän alueen varustelu" ja aavikkomaihin menevissä olisi toinen paikka tyhä.

      Itse tuli aikoinaan tehtyä ln170 koppaseen hiluxiin sama 2x 100ah agm modaus. Antaa enemmän armoa jos vetää vinssillä pitkiä aikoja ja laturin hiilet niin täynnä mutaa että ei enää lataa. Tai invertterillä käytät parkissa pitkiä aikoja sähkötyökaluja.

      Tai laitat vaan toisen akun startille ja toinen erotusreleellä webastolle ja muille lisälaitteille. Lähtee aina käyntiin kumminkin...

      Nm. Täyttä kuormaa 3500kg

      • Anonyymi

        Nuo esimerkkisi kuulostavat todella järkeviltä etenkin meidän talvikäyttöä ajatellen.
        Syy tähän kysymyksen on siinä että koska käytän sitä vain kesäisin, niin voisin pärjätä vain yhdellä 100Ah akulla.
        Huomasin nimittäin että toinen akku vetelee viimeisiään. Toisessa on vielä henki tallella, mutta kuitenkin jo sen verran vanha etten millään raaskisi ostaa kahta uutta isoa akkua.
        Vanhan akun rinnalle ei kannata uutta akkua istuttaa, joten suunnittelin kokeilla josko tulisin toimeen sillä yhdellä.
        Minulle riittää aivan mukavasti sen vetopaino(2800 Kg) . Vene painaa n. 1800Kg vaunu 640Kg.
        Ruoste on minulla pahin vastustaja, mutta nyt kun enää anna sille suolakylpyjä saatan pysyä niskan päällä D
        Maakruiseristi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo esimerkkisi kuulostavat todella järkeviltä etenkin meidän talvikäyttöä ajatellen.
        Syy tähän kysymyksen on siinä että koska käytän sitä vain kesäisin, niin voisin pärjätä vain yhdellä 100Ah akulla.
        Huomasin nimittäin että toinen akku vetelee viimeisiään. Toisessa on vielä henki tallella, mutta kuitenkin jo sen verran vanha etten millään raaskisi ostaa kahta uutta isoa akkua.
        Vanhan akun rinnalle ei kannata uutta akkua istuttaa, joten suunnittelin kokeilla josko tulisin toimeen sillä yhdellä.
        Minulle riittää aivan mukavasti sen vetopaino(2800 Kg) . Vene painaa n. 1800Kg vaunu 640Kg.
        Ruoste on minulla pahin vastustaja, mutta nyt kun enää anna sille suolakylpyjä saatan pysyä niskan päällä D
        Maakruiseristi

        Joo lähtee se talvellakin vaikka yhdellä 60ah akulla käyntiin jos on vaan akku kunnossa. Ei ole vaan niin paljon pelivaraa jos pitää vaikka ilmata polttoainejärjestelmää. Kesällä 100ah vielä paremmin.

        Itsellä on 2.5l Isuzu ja siellä on tehtaan jäljiltä 1x 85ah. Sitten on 3l valmetti ja siellä on kaksi paikkaa mutta edellisen omistajan jäljiltä vain yksi 60ah akku käytössä ja lähtee kun palmun alta.

        Nuorena poikana tuli siihen 170 koppaseen laitettua ln 65 jäykkä etuakseli ja muutoskatsastuksessa sitten valitti että akselimassa menee yli. Pistin katsastuksen ajaksi 1* 40ah akun sinne niin sillä ei paria päivää pitemmälle päästy, kun akun sisäiset yhdyskiskot suli poikki.

        Nm. Täyttä kuormaa 3500kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo lähtee se talvellakin vaikka yhdellä 60ah akulla käyntiin jos on vaan akku kunnossa. Ei ole vaan niin paljon pelivaraa jos pitää vaikka ilmata polttoainejärjestelmää. Kesällä 100ah vielä paremmin.

        Itsellä on 2.5l Isuzu ja siellä on tehtaan jäljiltä 1x 85ah. Sitten on 3l valmetti ja siellä on kaksi paikkaa mutta edellisen omistajan jäljiltä vain yksi 60ah akku käytössä ja lähtee kun palmun alta.

        Nuorena poikana tuli siihen 170 koppaseen laitettua ln 65 jäykkä etuakseli ja muutoskatsastuksessa sitten valitti että akselimassa menee yli. Pistin katsastuksen ajaksi 1* 40ah akun sinne niin sillä ei paria päivää pitemmälle päästy, kun akun sisäiset yhdyskiskot suli poikki.

        Nm. Täyttä kuormaa 3500kg

        Olet selvästi koneista tietävä, joten kiitoksia noista valaisevista esimerkeistä.
        En lähde tässä tilanteessa uutta akku/a /ja ostamaan kun tuo veneily muutenkin tahtoo käydä kesällä tilin kimppuun D.
        Maakruiseristi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet selvästi koneista tietävä, joten kiitoksia noista valaisevista esimerkeistä.
        En lähde tässä tilanteessa uutta akku/a /ja ostamaan kun tuo veneily muutenkin tahtoo käydä kesällä tilin kimppuun D.
        Maakruiseristi

        Juu teippaa vaan sitte se vapaaksi jäävä plusnapa että ei pääse osumaan runkoon.

        Tk3500


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu teippaa vaan sitte se vapaaksi jäävä plusnapa että ei pääse osumaan runkoon.

        Tk3500

        Noin toimin, kiitos avusta.
        Maakr


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin toimin, kiitos avusta.
        Maakr

        Kannattaa viedä ne akut täyden palvelun akkuliikkeeseen, sillä heiltä löytyy testerit, joilla akkujen kunto selviää.


    • Anonyymi

      Japanilaiset ottaa tuon kylmäkäynnistyksen eri tavalla vakavasti.

      Siksi niitä akkuja on usein kaksi pohjoiseen tuotavissa. Etelässä tosiaan samoissa autoissa on yleensä vain 1 kpl akkuja.

      Joissakin autoissa on myös 24 V sähköjärjestelmä, tai 24 V starttimoottori, mutta voi olla myäs 12 V ja 2 kpl akkuja rinnan.

      • Anonyymi

        Kiitoksia uusista kommenteista. Nyt alkaa selvitä miksi siinä on nuo kaksi isoa akkua.
        Jos otan sen vielä talvikäyttöön, niin uusin kyllä molemmat akut.
        Nykyisin kun se on kesäisin pääasiassa veneen kaverina, niin aion selvitä sillä toisella tolkuissaan olevalla akulla.
        Maakruiseristi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1364
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1168
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      732
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      699
    10. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      94
      673
    Aihe