Pysty- vai hankintakauppa

Noviisi

Olen kaupunkilaismetsänomistaja, mutta juuret vahvasti maaseudulla.
Myyn, ehkä vasta syksyllä, n. 500 m3 mäntykuitua(harvennus) ja n.150m3 mäntytukkia(aukkohakkuu).
Mitä tarkoittaa ko. termit? Kummalla kannattaa kauppa tehdä? Olen alv-velvollinen ja myyntiverotuksessa.
Onko hinnalla ja myyntiajankohdalla väliä? Maasto korjuukelpoista läpi vuoden.
Kenelle kannattaa myydä, paikalliselle sahalle vai suurelle metsäyhtiölle? Mitä tarkoittaa motomitta ja tehdasmitta, kumpi parempi ja voiko vaikuttaa?

5

2061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauppa

Tukit sahataan ja kuitupuusta tehdään paperia.
      Hankintakaupassa joudut tuomaan puutavaralajit tienvarteen omalla kustannuksellasi.Pystykaupassa sen työn tekee ostaja.Toki hinta on hankitakaupassa korkeampi mutta jos joutuu teettämään sekä hakkuun että metsäkuljetuksen vierailla ei hankintakaupassa hanki mitään pystykauppaan verrattuna.Sahat tarvitsevat vain tukkipuuta sahausta varten ja raakapuun hankinnan mukana tulevan kuitupuun ne luovuttavat pap.teollisuus yhtiölle.
      Näin kuitupuuvaltaisessa erässä todennäköisin kauppakumppanisi tulee olemaan jokin iso yhtiö. Mittausmenetelmä on nykyisin monitoimikoneen kaatolaitteessa oleva mittari(motomitta).Se on täysin luotettava ja turvallinen menetelmä.Mittauslainsäädäntö edellyttä kontrollointia.Motoyrittjä saa myös palkkansa tämän mittaustuloksen mukaan.Tehdasmittauksessa puut mitataan tehtaan portilla.Yhtä luotettava myös.Metsämaksut saattavat viivästyä tehdasmittauksen takia jos jonkin kuitupuulajin tehdastoimitukset "tökkivät". (=jotakin lajia liikaa hetkellisesti käyttötarpeeseen nähden)
      Puukaupan ajankohtaa on hankala sanoa.Hinta liikkuu tuotteiden kysynnän mukaan.Mitä lehdistä voi lukea niin tällä hetkellä kuitupuulla on hyvä kysyntä.Vanha perinteinen puukauppa-aika on loppukesä.H-hetki voi olla juuri nyt tai sitten se voi olla lokakuun alussa????

• tulikin paljon tietoa ,vielä kannattaa ehkä käydä metsänhoitoyhdistyksessä kysymässä jos jotain jäi epäselväksi sieltä saat myös sen hetkistä hintatietoa. Ne voivat myös kilpailuttaa puukauppasi pientä korvausta vastaan jos haluat.

• Kupattu

Älä ihmeessä ole missään tekemisissä Metsänhoitoyhdistyksen kanssa, se se vasta kalliiksi tulee, ne ovat kuin asianajajia, laskuttavat kaikista pikkujutuistakin.
        Äläkä varsinkaan tee valtakirjakauppaa, missä Mhy hoitaa tarjouspyynnöt ja muun byrokatian, itse pääsee kyllä helpolla mutta kalliiksi tulee, jokaisesta myydystä kuutiosta ottaa mhy palkkiota 0,5 e ja päälle vielä toimisto- työnjohto- ym kuluja. pysy kaukana Mhy:n palveluista ja pyydä itse tarjoukset firmoilta.

• Esko
        Kupattu kirjoitti:

Älä ihmeessä ole missään tekemisissä Metsänhoitoyhdistyksen kanssa, se se vasta kalliiksi tulee, ne ovat kuin asianajajia, laskuttavat kaikista pikkujutuistakin.
        Äläkä varsinkaan tee valtakirjakauppaa, missä Mhy hoitaa tarjouspyynnöt ja muun byrokatian, itse pääsee kyllä helpolla mutta kalliiksi tulee, jokaisesta myydystä kuutiosta ottaa mhy palkkiota 0,5 e ja päälle vielä toimisto- työnjohto- ym kuluja. pysy kaukana Mhy:n palveluista ja pyydä itse tarjoukset firmoilta.

Nuo Mhy palkiot on prosenteina eli se on jotain alle prosentin tuloista. Mhy:ltä todennäköisimin saan isomman hyödyn mitä tuo prosentti on. Esim erikoispuista joita yhtiöt eivät ota. Metsäyhtiöiden hinnat eivät vältämättä ole mitään helppo lukuisia. Voi olla että katkonta ohjeet ovat toisella täysin erilaiset kuin toisella. Esim tukkia saa ottaa pusta vasta kun siitä saa 4.3 pitkä kun taas toisella saa ottaa 3.4m pitkiä. Eli ei se niin helpoa ole, kuin edellä oleva sanoi.

• seppo
        Esko kirjoitti:

Nuo Mhy palkiot on prosenteina eli se on jotain alle prosentin tuloista. Mhy:ltä todennäköisimin saan isomman hyödyn mitä tuo prosentti on. Esim erikoispuista joita yhtiöt eivät ota. Metsäyhtiöiden hinnat eivät vältämättä ole mitään helppo lukuisia. Voi olla että katkonta ohjeet ovat toisella täysin erilaiset kuin toisella. Esim tukkia saa ottaa pusta vasta kun siitä saa 4.3 pitkä kun taas toisella saa ottaa 3.4m pitkiä. Eli ei se niin helpoa ole, kuin edellä oleva sanoi.

Mhy:llä on nykyään sen verran hyvät tietokoneohjelmat parhaan tarjouksen löytämiseksi, että kannattaisi harkita mhy:n käyttöä kaupassa. Myymäsi puumäärä on kuitenkin sen verran suuri, että muutama prosentti puunmyyntituloista ei merkkaa paljon mitään.Tunnetusti eri firmojen tarjoukset saattavat erota toisistaan tuhansiakin euroja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      86
      2650
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1819
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1704
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      371
      1622
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1572
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1427
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1126
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe