Terve kaikille!Täältä voisi löytää jopa viisaita mielipiteitä spv.Kauppaan,eli,kertokaa omia kokemuksia/neuvoja mikä on kannattavaa? Tila maksaa paljon,ja liikevaihto velkaan nähden 1/2 osa.Käytännössä velkaa saisi olla saman verran kuin on bruttotuloa.Olenko hakoteillä? Ja luoton lyhennys olisi viisasta tapahtua "laskennallisesti"lyhyellä ajalla-max 15v.Olenko taas väärässä? Terveys ja ikähän tulevat vastaan.Pohdin vain tulevaa,korkotasoistahan ei tiedä? Eli onko velkamäärä liikaa(rahoittajanmielipide salataan)?
MAATALOUSYRITTÄJÄ,KÖ?
7
987
Vastaukset
- voi kysellä
ggooglella
www.google.com
hakusanaksi "sukupuolen vaihdos" miten saa homman kannattamaan .Etpä ole paljoakaan hakoteillä mietteissäsi.Mutta tulevaisuuttahan ei kukaan tiedä mihinkäpäin se on menossa.Sekin vaikuttaa onko tilan todellinen arvo mikä siihen kauppahintaan Esim. metsän hakkuumahdollisuudet, kalusto, pellot,rakennukset tarvitseeko niihin sijoittaa vielä lisää.Ennenhän
se spv.on aina kannattanut ,mutta nykyään ???
Kukapa sen tietäis.Ratkasuhan sinun on itse päätettävä.- .......
Velkamäärä kohtuuton liikevaihtoon nähden.Lisäksi voi todeta, että kannattavuuden suunta on laskeva, tuet vähitellen alenevat.Kun tuosta laskee, niin 15 % liikevaihdosta menee velan lyhennyksiin ja kulu ei ole verovähennyskelpoinen. Kun 15 % liikevaihdosta menee lyhennyksiin, menee tilan kate I:stä helposti 30-50 % riippuen tuotantosuunnasta.Onko metsässä muita kuin pihkaperseisiä oravia eli onko edellinen omistaja pitänyt taloutensa pystyssä metsää myymällä? Harkitse asiaa kriittisesti, tee tosiaan katelaskelmat huonoimman vaihtoehdon mukaan äläkä anna minkäänlaisten tunteiden vaikuttaa päätökseesi(tarkoita velvollisuutta jatkaa suvun perinteitä)
Jos tilaa voit hoitaa osa-aikaisena eli käyt muulla töissä, niin saattaapa vetää sauhunsa, kun yksityistalouden rahat tulevat muualta.Kyllä neuvojat väkisinkin vääntävät laskelman, että homma kannattaa, mutta tunnetusti maanviljelijä on ehkä varakas vain kuollessaan, muu aika menee pankin tilanhoitajana jatkuvien rahahuolien alla. - pupuliini
Pankit mielellään laskee, että kannatta se ostaa...?
Kun olet ollut vuoden velkataakan alla, ja toteat, ettei velkojen kanssa pärjää. Sitten yllättäen huomaat, että pakki onkin katsonut valmiiksi ostajan, joka saa tilasi pakkohuutokaupassa edullisesti.
Sinä tietysti jäät velkoinesi pankille rengiksi loppuiäksi. Näinhän uusi omistaja pääsee halvemmalla alkuun.
Pankinjohtajan tuttavalla on tilasi pian kesämökkinä. Harmi vaan, että on erittäin vaikea olla optimistinen.
Kannataava on nykyään vai olla verottajana. - Haastaja
Olen samaa mieltä velkamäärästä kanssasi , eli liikevaihdon verran velkaa voi sietää .
Joidenkin mielestä velkaa voi olla jopa jatkuvasti yhtä paljon kuin omaisuuden myyntiarvo on , kunhan vain korot pystyy hoitamaan .
Riskinä on tietysti korkotason lisäksi omaisuuden arvon kehitys , vakuuksien loppuessa saattaa tulla lähtö tontilta . - Jatkajaa toivova
Käyppä TE-keskuksessa kyselemässä.Siellä on varmaa tietoa,joka toisi tosiasioita mietittäväksi.Riippuu tuotantosuunnasta tilakoosta ja monesta muusta seikasta.Tuskin liikevaihdon kokoisella velalla saat kummoista tilaa.Epävarmuus tulevasta on miettimisen arvoinen asia.Tietoa saa kun jaksaa kysellä.
- ......
Kyllä tuo tilan hinta nousee liikevaihdon mukaan ja isokin tilan voi joutua ottamaan liikevaihdon verran rahoitusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1052983- 101864
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371855Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3901706Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211621Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191277
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039