Voiko moottoreita pestä ?

ensimäinen mercedes

Ostin Mercedes benz.n auton ja kun vein sen huoltoon tarkistukseen, ehdotin, että moottori pestäisiin, kun oli niin kovin likainen.
Huoltomies sanoi, ettei näitä Mersujen ja nykyautojen moottoreita uskalla alkaa pesemään, kun ne voivat mennä sen johdosta epäkuntoon.

Millä tavalla herkkää nykytekniikkaa olevien autojen moottorit voisi pestä niin, ettei ole vaaraa pilata moottoria.
Kai nyt on olemassa jokin konsti pestä moottori turvallisesti.
Toinen kysymys kuuluu. Mitä bensaa olis paras käyttää, koska autoni on bensa mercedes.
Aikaisempi omistaja sanoi käyttäneen 95 oktaanista ja ettei sillä ole mitään väliä, minkä oktaanista käyttää.
Mercedekseni on vuosimallia 1988 190 C.

Sitten kolmas kysymys. Pitääkö näillä mersuilla ajaa välillä kovaakin, 150 Km/h, että karstat palais. Entinen omistaja valisti, että jos vaan pelkkää kaupunkiajoa ajaa, niin se ei ole mersulle hyväksi, vaan pitäis välillä käydä ajamassa maaseudun teillä kovaa, koska mersut on tehty nimenomaan kovaa vauhtia varten.

8

2295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esra

Usko huoltomiestä: ÄLÄ PESE. Jos peset, alkaa kova ruostuminen, liittimien hapettuminen ja sytytystulppien ym ruuviliitosten jumittuminen. Dieseleissä hehkutulpat jumittuvat kierteisiinsä, seurauksena kannen vaihto tms. Seurauksena paljon harmia ja kärsimystä.

• xxx

itsekkään tuohon. "alkaa kova ruostuminen". Ei sitten ajeta sateella.

• Jamppa1
        xxx kirjoitti:

ei johdu pesusta vaan lähinnä siitä kurasuola-scheissesta joka roiskuu talviaikana.

Pesussa on kyllä omat riskinsä liittyen siihen että johonkin sähkökomponenttiin pääsee vettä. Legendaarisin paikka on virranjakajan kansi näissä vanhemmissa. Kaikki pesufirmat ei pese ollenkaan koneita tai sanovat että omalla vastuulla jos pestään. Voi kyllä pestä ja hyvästä se on mutta pitää tietää mitä tekee ja millä.

• Esra
        xxx kirjoitti:

Ei taida sinulla olla kokemusta? Minulla on. Kun pesemätön kone on ensiksikin tehtaalla suojavahattu, sitten päällä on öljyroiskeita/töhryjä yms, ei se ruostu tiesuolasta tai sade ym vesistä! Mutta jopa alkaa ruostua, kun liuotinpesuaineella peset öljyt ja suojavahat pois. Kokeile omalla tai eukkosi autolla ja höpötä vasta sitten.

Käyppä mersukorjaamossa katsomassa, millainen operaatio on hehkutulppien vaihto jonkun typeryksen pesemässä koneessa.

• Asentaja evp

Bensasuosituksen näet auton ohjekirjasta tai saat Vehosta. Liian matalaoktaaninen särkee moottorin. Korkeasta oktaaniluvusta ei ole haittaa muulle kuin lompakolle.
      Karstojen "polttaminen" on pelkkää huuhaata. Nykybensasta ei karstaa juuri tule, koska siinä ei ole lyijyä ja mahdollinen olemassaoleva karsta ei irtoa muuten kuin purkamalla moottori ja vaikkapa ruuvimeisselillä raaputtamalla. Kokemusta on useista muistakin "karstanpoisto"tavoista; mikään niistä ei toimi.

• Masa

Moottorin voi pestä kunhan käyttää järkeä. Eli ensin suihkuttaa sumutinpullosta liuotinta ja antaa sen vaikuttaa. Sitten pesee kohtuullisella vedenpaineella välttäen herkkiä sähköosia ja -liittimiä. Eikä perinteiseen idioottityyliin painepesurin kovimmalla paineella oikein tunkien kaikki herkät paikat vettä täyteen ja tiivisteet rikkoen. Itse yleensä pesen lämpimän moottorin ja käynnistän melekin heti pesun jälkeen, niin lämpö kuivaa kosteuden paremmin pois.

Karstanpoistoa tekee monet korjaamotkin ajamalla pienellä vaihteella moottoritiellä parikymmentä kilometriä, se ei ole kiinni auton nopeudesta vaan moottorin rasituksesta. Itse pidän karstat pois käyttämällä moottoria reippaasti silloin tällöin (vain lämpimällä moottorilla). Esimerkiksi kun kääntyy risteyksestä satasen rajoituksella varustetulle tielle, niin kelaa vaihteet ykköseltä kolmoselle lähes kaasu pohjassa moottorin maksimikierroksille asti eikä mene edes ylinopuden puolelle pahasti.

• ensi mersu

Kullanarvoisia vinkkejä. Ehkäpä sen moottorin sitten näiden ohjeiden mukaisesti voi pestäkkin.

Sitä vaan ihmettelen, kun edellinen omistaja on ajanut 95 oktaanisella bensalla, vaikka ohjekirjassa sanotaan, että pitää olla 98 oktaanista.

Aina sitä toisilta oppii uusia asioita.
        Kiitos ja hyvää päivänjatkoa.

• varmasti ei tee yksikään rehellinen korjaamo kuvaamaasi "karstanpoistoa"!
        Tuollainen touhu on vain keskenkasvuisten tekosyy rälläämiselleen. Ja tämä perustuu aivan muuhun kuin mutuun (eli MUsta TUntuu > MUTU).
        Ei pitäisi perättömiä väitteitä levitellä, joku toinen yhtä tietämätön voi uskoa ja saada aikaan isonkin vahingon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1449
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      816
    Aihe