Hiljainen viikko

MUMMELI1

Näin ns. hiljaisella viikollahan on kirkossa joka ilta jumalanpalvelus ja ehtoollinen.
Täällä entisessä körttipitäjässä nyk. kaupungissa on yleensä paljon kävijöitä .Eilenkin illalla näytti olevan kaikki parkkipaikat täynnä autoja.
Monesti olen käynytkin kirkossa. Käytkö sinä pääsiäisviikon kirkossa?
Meillä oli yhteislaulupiirissä eilen illalla hengellisten laulujen ilta ja mukava oli välillä laulaa kauniita hengellisiä lauluja joita vähemmän lauletaan ja kuullaan. Se saa korvata tänä vuonna pääsiäis kirkon.
Yleensä näissä ilta kirkoissa lähes kaikki ihmiset käyvät ehtoollisella .Onkohan se sellainen jokavuotinen synninpäästö sellaisillakin jotka eivät yleensä kirkossa käy ,niin luulen?

4

424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitin Hiljaisesta viikosta nimellä ”Aurinkokin tanssii”, se siirrettiin alta aikayksikön uskontopalstalle / kristinusko.

Vastaan kuitenkin, että käyn kirkossa ja ehtoollisella silloin kun tilaisuus on, nykyisin aika harvoin ja ”esteitä” on aina olevinaan.

Pääsiäinen on suurin juhla: Kuoleman kautta Uuden Elämän alkuun.

kunhan mietiskelen,

• Saara

Pistäydyin katsomassa uskonto/kristinusko -palstaa ja hämmästelin suunnattomasti puheenvuoroja. Eräskin ketju oli otsikoitu "Naispappeus=Saatanan pappeus". Yleensä puheenvuoroissa syyllistettiin ja oltiin umpisuvaitsemattomia.

Käsittämätöntä, että minäkin kuulun sellaiseen kirkkoon, jossa on niin paljon oppiriitoja. Niinpä olenkin sellainen nimikristitty, joka kuuluu kirkkoon, maksaa veronsa mukisematta ja käy joskus harvoin kirkossa, kuten nyt tänään pitkäperjantaina.

Ei tulisi mieleenikään osallistua väittelyihin kirkon opeista ja "kasata tulisia hiiliä toisten pään päälle", joskus kyllä saatan "vaahdota" siitä, kuinka omituisia juttuja sitä kuulee tällä saralla.

Ehtoollisella käymiseen minun ikäisilläni ihmisillä on usein traumaattinen suhtautuminen. Meidän ollessamme rippikoulussa tähdennettiin sitä, että "jos ei tunne itseään arvolliseksi" menemään ehtoolliselle, on parasta ettei mene, "ettei nauti sitä turmiokseen". Näin meitä lapsiparkoja peloteltiin!

Rippikoulun jälkeen ensimmäisen kerran osallistuin ehtoolliselle, kun ensimäinen lapsenlapseni pääsi ripille.

Kuten tästä kirjoituksesta voi päätellä, on minulla hyvin ristiriitainen suhde kirkkoon ja uskontoon.

• fiiuliN
        Saara kirjoitti:

Pistäydyin katsomassa uskonto/kristinusko -palstaa ja hämmästelin suunnattomasti puheenvuoroja. Eräskin ketju oli otsikoitu "Naispappeus=Saatanan pappeus". Yleensä puheenvuoroissa syyllistettiin ja oltiin umpisuvaitsemattomia.

Käsittämätöntä, että minäkin kuulun sellaiseen kirkkoon, jossa on niin paljon oppiriitoja. Niinpä olenkin sellainen nimikristitty, joka kuuluu kirkkoon, maksaa veronsa mukisematta ja käy joskus harvoin kirkossa, kuten nyt tänään pitkäperjantaina.

Ei tulisi mieleenikään osallistua väittelyihin kirkon opeista ja "kasata tulisia hiiliä toisten pään päälle", joskus kyllä saatan "vaahdota" siitä, kuinka omituisia juttuja sitä kuulee tällä saralla.

Ehtoollisella käymiseen minun ikäisilläni ihmisillä on usein traumaattinen suhtautuminen. Meidän ollessamme rippikoulussa tähdennettiin sitä, että "jos ei tunne itseään arvolliseksi" menemään ehtoolliselle, on parasta ettei mene, "ettei nauti sitä turmiokseen". Näin meitä lapsiparkoja peloteltiin!

Rippikoulun jälkeen ensimmäisen kerran osallistuin ehtoolliselle, kun ensimäinen lapsenlapseni pääsi ripille.

Kuten tästä kirjoituksesta voi päätellä, on minulla hyvin ristiriitainen suhde kirkkoon ja uskontoon.

Sekin on epäselvänä ajatuksissani.
        Tiedän että uskon Korkeimman johdatukseen ja luen iltarukoukseni. En kuitenkaan käy kirkossa kuin joskus, kerran 10:ssä vuodessa.
        Ehtoollisella olen käynyt elämäni aikana 2 kertaa (niinkuin vitsaillaan ) ensimmäisen ja viimeisen kerran.
        Olenko syntinen, sitä en tiedä, siksi iltarukoukseni luenkin.

Asetit hienosti ainakin lausahduksesi näistä palstan jutuista tuonne kristinuskon väittelyiden joukkoon.
        Väittely on väittelyä, käydään sitä missä hyvänsä, kunhan osaamme erottaa siitä toistemme aliarvostamiset.

Sinun "vaahtoamiset" ovat olleet pieniä tällä palstalla ja varmaan väittelytkin, eikä täällä senpuoleen nykyisin niin kovasti tarvitsekaan "vaahdota". Taidamme jokainen ainakin yrittää olla "ihmisiksi".
        Hyvää pääsiäisen jatkoa.

• veeti.severi
        fiiuliN kirjoitti:

Sekin on epäselvänä ajatuksissani.
        Tiedän että uskon Korkeimman johdatukseen ja luen iltarukoukseni. En kuitenkaan käy kirkossa kuin joskus, kerran 10:ssä vuodessa.
        Ehtoollisella olen käynyt elämäni aikana 2 kertaa (niinkuin vitsaillaan ) ensimmäisen ja viimeisen kerran.
        Olenko syntinen, sitä en tiedä, siksi iltarukoukseni luenkin.

Asetit hienosti ainakin lausahduksesi näistä palstan jutuista tuonne kristinuskon väittelyiden joukkoon.
        Väittely on väittelyä, käydään sitä missä hyvänsä, kunhan osaamme erottaa siitä toistemme aliarvostamiset.

Sinun "vaahtoamiset" ovat olleet pieniä tällä palstalla ja varmaan väittelytkin, eikä täällä senpuoleen nykyisin niin kovasti tarvitsekaan "vaahdota". Taidamme jokainen ainakin yrittää olla "ihmisiksi".
        Hyvää pääsiäisen jatkoa.

minulle on tarkoittanut
        vanhan katoamista ja uuden syntymistä,
        kevätaurinko nostaa mielialaa
        ja huomaa kiertokulun kaikkialla.
        Metsä tai luonto minulle on kirkko,
        siellä voi olla yhtä Jumalansa kanssa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe