Tästä on tullut joku ihme kyselypalsta.
Eikö porukoilla ole mitään kerrottava, kun pitää kysellä ihan olemattomia.
Tyyliin mikä on lempiruokasi ja lempiharrastuksesi ym. jonninjoutavaa.
Kun jostain teinikirjasta poimittua.
Luulisi yli 60-vee ikäisillä olevan jo elämänkokemusta ja sen mukaan pohdintoja elämänmenosta.
Itseäni mietityttää kovasti elämisen kalleus tai oikeastaan asumisen.
Naapuri pakkaa tavaroitaan liian kalliin vuokran takia. Niin joudun ehkä minäkin tekemään.
Ja hakemaan edullisempaa kämppää.
Muuten missähän asuisi halvalla yksinäinen leskirouva
Hitsi taisi pomsahtaa kyssäri lopuksi.
Turhia kysymyksiä ikäpalstalla
108
112
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä asia nyt ketäkin kiinnostaa tai laittaa ajattelemaan, siitähän täällä on kysymys. Minua ei yhtään huoleta asumisen hinta, mutta siitä huolimatta en näe tarvetta tyrmätä sinun aloitustasi.
- Anonyymi
Viimeinen kyselykausi?
Riippuu kysymyksistä: yleisellä tasolla ok., mutta henkilöihin menevä 'tilastointi' voi tuntua tylsältä.
Beng Ano
Jos ja kun asuu ilmaiseksi appi/ anopin talossa, ei kait se paljoa hetkauta.
Kaikki perustarvikkeet saa " omasta pellosta ja metsästä"
Olisi pitänyt itsenikin olla kaukaaviisas ja iskeä jokin maalaisjuntti, peräkamaripoika.
Ei olisi huolta huomisesta.
Mutta kun ne toisenlaiset miehet olivat paljon kiinnostavampia.Anonyymi kirjoitti:
Viimeinen kyselykausi?
Riippuu kysymyksistä: yleisellä tasolla ok., mutta henkilöihin menevä 'tilastointi' voi tuntua tylsältä.
BengAno
Mikä ihmeen viimeinen kyselykausi?- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Jos ja kun asuu ilmaiseksi appi/ anopin talossa, ei kait se paljoa hetkauta.
Kaikki perustarvikkeet saa " omasta pellosta ja metsästä"
Olisi pitänyt itsenikin olla kaukaaviisas ja iskeä jokin maalaisjuntti, peräkamaripoika.
Ei olisi huolta huomisesta.
Mutta kun ne toisenlaiset miehet olivat paljon kiinnostavampia.Renttujen peräänkö läksit? On ne kuulemma jännittäviä verrattuna tupa-uunoihin.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Mikä ihmeen viimeinen kyselykausi?Viimeinen kyselykausi: lapsilla alle 5 vuotiailla on paljon kyseltävää.
Olen joskus omiin kysymyksiini lisännyt tuon, että itselläni on viimeinen kyselykausi.
Ei siis millään pahalla.
Beng
Ikävää on, jos asumistaan, omaa kotiaan, pitää miettiä vaihdettavaksi, jos kulut käyvät kohtuuttomiksi. Oletko nettietsinyt alueeltasi edukkaampaa asuntoa, mitä voisit harkita.
Käyn joskus selailemassa ja mietin, josko vaihtaisin paikkakuntaa. Kaipaan niin vettä ja avaruutta. Käoykyläni liepeillä on jäljellä vielä muutama peltoaukea, missä silmä lepää.
Metsät on oma juttunsa.
Olen tykännyt Hämeenlinnasta ja Jyväskylässä, missä on järviä rannalla kulkijalle. Anonyymi kirjoitti:
Renttujen peräänkö läksit? On ne kuulemma jännittäviä verrattuna tupa-uunoihin.
Ano
Niidenkin.
Mutta avo- ja aviomiehet olivat tavallisia duunareita. Kukaan ei ollut syntynyt rikkaaseen perheeseen.
Eikä silloin mitään perintöjä jaeltu.Anonyymi kirjoitti:
Viimeinen kyselykausi: lapsilla alle 5 vuotiailla on paljon kyseltävää.
Olen joskus omiin kysymyksiini lisännyt tuon, että itselläni on viimeinen kyselykausi.
Ei siis millään pahalla.
Beng
Ikävää on, jos asumistaan, omaa kotiaan, pitää miettiä vaihdettavaksi, jos kulut käyvät kohtuuttomiksi. Oletko nettietsinyt alueeltasi edukkaampaa asuntoa, mitä voisit harkita.
Käyn joskus selailemassa ja mietin, josko vaihtaisin paikkakuntaa. Kaipaan niin vettä ja avaruutta. Käoykyläni liepeillä on jäljellä vielä muutama peltoaukea, missä silmä lepää.
Metsät on oma juttunsa.
Olen tykännyt Hämeenlinnasta ja Jyväskylässä, missä on järviä rannalla kulkijalle.Ano/Be
Minähän asun vanhustentalon rivarissa vuokralla. 570€/kk.
Joo voisin asua baarin yläpuolella olevassa yksiössä. Hinta edullinen.
Ei oikein iske raitistuneelle alkoholistille kaljakuppilatalo.
Jos veljeni olisi terve ja omillaan, vaihtaisin maisemaa ilman muuta.
Helsinkiin veisi tieni. Maksoi mitä maksoi.
Olen aina haaveillut loppuelämäni viettää siellä.
- Anonyymi
Tylsä kysymys!
Ano
Tylsä terä voi aiheuttaa moottorin kiinnileikkaamisen.
Näin minulle opetettiin metsurikoulussa.
Mitäkö se tähän asiaan kuuluu?
Ei yhtikäs mitään.
- Anonyymi
Kun saan viimeiset remonttilainan rippeet maksettua, niin asuminen maksaa vähän päälle satasen saunan ja pesutuvan kanssa kaupungin halutulla asuinalueella. En muuta mihinkään!
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Nyt iski kateus kun asut Eirassa.Eira on hautausmaa. Polkujen varret täynnä hiljaisia mauseleimejä.
Anonyymi kirjoitti:
Eira on hautausmaa. Polkujen varret täynnä hiljaisia mauseleimejä.
Ano
Eiranranta on kaukana mauseleimeistä.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Eiranranta on kaukana mauseleimeistä.”Tekoeira”!
- Anonyymi
Ehkä kysymysten aiheilla yritetään saada aikaiseksi keskustelua ?
Enpä moittisi aloituksia, jos en itsekään pysty tekemään parempia.- Anonyymi
Komppaan!
2lesken kirjoitti:
Ano
Niin varmaan. Joku vuohenjuuston syöminen tai leivän maku on vähän, no jaa, naurettavia.Minusta kiinnostavia aiheita.
siilivain kirjoitti:
Minusta kiinnostavia aiheita.
Siili
Sinusta kiinnostavia. Niin keitä he ovat?- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Siili
Sinusta kiinnostavia. Niin keitä he ovat?Jos asia ei lesken mielestä ole kiinnostava niin ei se voi eikä saa olla muidenkaan mielestä.
Eikö sanota ettei mikään kysymys ole turha, eikä kysyvä tieltä eksy. Ei kai ole pakko vastata mikäli kysymys ei miellytä.
pine
Tietotekniikkakurssilla tosiaan opetettiin, että ei ole tyhmiä kysymyksiä.
Joku kysyi kouluttajalta onko tyhmiä vastauksia.
Ei tietenkään tarvitse vastata eikä lukea koko palstaa.
Kunhan kiinnitin huomiota, että kaikki aloitukset lähestulkoon alkavat kysymyksellä.
Eikä kirjoittaja kerro itsestään yhtikäs mitään.2lesken kirjoitti:
pine
Tietotekniikkakurssilla tosiaan opetettiin, että ei ole tyhmiä kysymyksiä.
Joku kysyi kouluttajalta onko tyhmiä vastauksia.
Ei tietenkään tarvitse vastata eikä lukea koko palstaa.
Kunhan kiinnitin huomiota, että kaikki aloitukset lähestulkoon alkavat kysymyksellä.
Eikä kirjoittaja kerro itsestään yhtikäs mitään.No sinunkin aloituksessasi oli kyssäri. Eikös sillä yleensä pyritä saamaan keskustelua aikaan,?
No ei kait tämä mikää kertomuspalsta liene. Kysymyksillä saa aikaan sen että ihmiset kommentoivat. Minusta tylsin aloitus tällainen jossa moititaan ja aliarvioidaan muita kirjoittajia, etkö parempaan kyennyt.
Siili
Ajattelit sen sitten noin.
Jos yksi ja sama anonyymi esittää kysymyksiä kysymysten perään, ihan vain huvin vuoksi, ei se nyt kovin hääviä ole.
Ikää taitaa olla kolmekymppiä, eli vääntää väärällä palstalla.2lesken kirjoitti:
Siili
Ajattelit sen sitten noin.
Jos yksi ja sama anonyymi esittää kysymyksiä kysymysten perään, ihan vain huvin vuoksi, ei se nyt kovin hääviä ole.
Ikää taitaa olla kolmekymppiä, eli vääntää väärällä palstalla.Mistä tiedät et anonyymi on aina sama ja vaikka olisikin, antaa kysellä ohita jos ei kelpaa. Vapaa oalsta tulla ja mennä.
siilivain kirjoitti:
Mistä tiedät et anonyymi on aina sama ja vaikka olisikin, antaa kysellä ohita jos ei kelpaa. Vapaa oalsta tulla ja mennä.
Siili
Anonyymi nimi on aina sama.2lesken kirjoitti:
Siili
Anonyymi nimi on aina sama.Eipä kun anonyymi voi olla kuka vaan. Vaikka sinä itse.
siilivain kirjoitti:
Eipä kun anonyymi voi olla kuka vaan. Vaikka sinä itse.
Siili
Loistava oivallus.
- Anonyymi
Olisit tänne kirjoitellut niitä suuria ajatuksia...
Mutta vain keskityit morkaamaan ja haukkumaan muita.
- Miksi toimit näin ?Ano
En minä nyt mikään kirjailija ole. Jos arvostelu on morkkaamista, asia selvä.
Olen kuudenvuoden aikana saanut niin paljon sontaa niskaan, että ei mitään rajaa.
Pakko kestää jos meinaa jatkaa täällä vielä 4 vuotta.
Silti, minulle on yksi hailee, mitä tämä joutosakki kirjoittaa. Ei tee kesää, eikä hetkauta mihinkään suuntaan.
Jatkakaa kyselytuntejanne, kun muutakaan ette näköjään osaa.2lesken kirjoitti:
Ano
Olen kuudenvuoden aikana saanut niin paljon sontaa niskaan, että ei mitään rajaa.
Silti, minulle on yksi hailee, mitä tämä joutosakki kirjoittaa. Ei tee kesää, eikä hetkauta mihinkään suuntaan.
Jatkakaa kyselytuntejanne, kun muutakaan ette näköjään osaa.Ohhoh ihme hyökkäys. Oletko kunnossa?
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Jatkakaa kyselytuntejanne, kun muutakaan ette näköjään osaa.Harmi kun emme osaa sinulle tarjoilla riittävän fiksuja aloituksia.
Käyt täällä morkkaamassa mm. "mitä tämä joutosakki kirjoittelee"
ja sitten kerrot että saat sontaa niskaasi.
Onkohan niillä asioilla joku yhteys ? Mitä luulet....? siilivain kirjoitti:
Ohhoh ihme hyökkäys. Oletko kunnossa?
Siili
Vastaus oli anonyymille. Eli jollekin neverhöödille.Anonyymi kirjoitti:
Harmi kun emme osaa sinulle tarjoilla riittävän fiksuja aloituksia.
Käyt täällä morkkaamassa mm. "mitä tämä joutosakki kirjoittelee"
ja sitten kerrot että saat sontaa niskaasi.
Onkohan niillä asioilla joku yhteys ? Mitä luulet....?Ano
Puskajussit ovat yhtä tyhjän kanssa. Älä jatka naurettavaa paasaamista.
Mieluummin häivy.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ohhoh ihme hyökkäys. Oletko kunnossa?
Leski on elävä esimerkkki siitä, miten käy kun on ryypännyt hermonsa nuorena ja jatkanut pitkälle aikuisuuteen. Ei palaudu enää.
Anonyymi kirjoitti:
Leski on elävä esimerkkki siitä, miten käy kun on ryypännyt hermonsa nuorena ja jatkanut pitkälle aikuisuuteen. Ei palaudu enää.
Ano
Lapsena olin priimus koulussa. Sanottiin näin, että onpa likalla paljon älliä päässä.
Vaikka muutama aivosolu tuhoutuisi matkan varrella, olen silti vielä paremmassa kuosissa kun joku apukoululainen.
Tai ihan joku seiskamiikka koululainen.
Tarkistahan koulutorkkaris puskajussi.
- Anonyymi
"Eikö porukoilla ole mitään kerrottava, kun pitää kysellä ihan olemattomia.
Tyyliin mikä on lempiruokasi ja lempiharrastuksesi ym. jonninjoutavaa.
Luulisi yli 60-vee ikäisillä olevan jo elämänkokemusta ja sen mukaan pohdintoja elämänmenosta.
Itseäni mietityttää kovasti elämisen kalleus tai oikeastaan asumisen.
Naapuri pakkaa tavaroitaan liian kalliin vuokran takia. Niin joudun ehkä minäkin tekemään.
Ja hakemaan edullisempaa kämppää.
Muuten missähän asuisi halvalla yksinäinen leskirouva"
Töks töks töks ja hohhoijaa taas.
Tässä vastauksia töksäytyksiisi:
"Ihan olemattomista" kyselemisestä ei ole keskustepalstalle mitään haittaa, mutta siitä, että kerrotaan olemattomia tapahtuneina tosiasioina ja ollaan olevinaan niin asiantuntijoita niin asiantuntijoita että, siitä kyllä on.
Ruoka, myös "lempiruoka" kuuluvat jokaisen "elämänkokemuksiin" ja "elämänmenoon" samoin harrastukset, myös "lempiharrastus", lähes jokainen harrastaa jotain?
Aivan kuten jokaisen on syötävä ja jotain muutakin joskus tehtävä, jokaisen on myös elettävä ja asuttava, eli ihan yhtä kelvollisia ja 'saman arvoisia' keskustelun aiheita kaikki tyynni. Kovin, tai itseasiassa ollenkaan kiinnostavana en pidä juuri sinun tai sinun naapurisi asumisen hintaa. Sinuakaan tuskin kiinnostaa minun asumiskuluni, mutta kerron kuitenkin että asumiseeni kaikkineen (yhtiövastike, lainan lyhennys ja korot, sähkö yläkanttiin pyöristettynä, autopaikka,) menee melko tarkkaan ¼ nettotuloistani, en pidä ollenkaan kalliina.
Asuminen maksaa sen mitä se milloinkin ja missäkin maksaa, tavallisilla vuokra-asuntomarkkinoilla "yksinäinen leskirouva" käsittääkseni asuu yhtä halvalla tai kalliisti kuin muutkin?
Bessie- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Bessie
Mene ikäryhmääsi selittämään.Olen ikäryhmässäni.
En selitä.
Epäilemättä sinulle pitäisi vähän selittää, mutta ymmärtäisitköhän sittenkään.
Bessie Anonyymi kirjoitti:
Olen ikäryhmässäni.
En selitä.
Epäilemättä sinulle pitäisi vähän selittää, mutta ymmärtäisitköhän sittenkään.
BessieBes
En keskustelu nikin kanssa. joka käski iäkkään rouvan pitää turpansa kiinni.
Niin, se olit sinä ja sinun törppö suusi.
Häivy ketjustani, heti.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Bes
En keskustelu nikin kanssa. joka käski iäkkään rouvan pitää turpansa kiinni.
Niin, se olit sinä ja sinun törppö suusi.
Häivy ketjustani, heti.Ai et vai, ihan sama.
Olenko joskus tässä kirjoitetussa ympäristössä käskenyt jonkun iäkkään rouvan pitää turpansa kiinni? Kerropa tarkemmin missä ja milloin suunnilleen?
No ihan varmasti en ollut minä, täällä minä käytän silmiäni, aivojani ja sormiani, en koskaan suutani.
Ensinnäkin, kuka sinä reitevä ja persevä mummeli oikein luulet olevasi minua komentamaan ja pois hätistelemään?! Toisekseen, ketju ei ole sinun, sinä vain teit aloituksen tälle meidän yhteiselle kirjoitusalustallemme. Vaikka suurin osa tämän ketjun muodostavista viesteistä olisikin sinun itse kirjoittamiasi, niin ketjua et silti omista.
Ai et vai, ihan sama.
Olenko joskus tässä kirjoitetussa ympäristössä käskenyt jonkun iäkkään rouvan pitää turpansa kiinni? Kerropa tarkemmin missä ja milloin suunnilleen?
No ihan varmasti en ollut minä, täällä minä käytän silmiäni, aivojani ja sormiani, en koskaan suutani.
Ensinnäkin, kuka sinä reitevä ja persevä mummeli oikein luulet olevasi minua komentamaan ja pois hätistelemään?! Toisekseen, ketju ei ole sinun, sinä vain teit aloituksen tälle meidän yhteiselle kirjoitusalustallemme. Vaikka suurin osa tämän ketjun muodostavista viesteistä olisikin sinun itse kirjoittamiasi, niin ketjua et silti omista.
BessieAno/Bes
En voi mitenkään olla mummeli.
Emme mahdu samaan ketjuun ikäeromme ja mielipiteittemme vuoksi.
Se on sulle moro.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/Bes
En voi mitenkään olla mummeli.
Emme mahdu samaan ketjuun ikäeromme ja mielipiteittemme vuoksi.
Se on sulle moro.Voitpas olla ja minun mielestäni oletkin. Aiempien kertomistesi perusteella näytätkin mummelilta. Tuossa ylempänä käyttämäni sanat "reitevä ja persevä" lainasin sinulta, omaan sanavarastooni ne eivät kuulu. Olet itse kuvaillut itseäsi mm. noilla sanoilla ja muidenkin aiempien kuvailujesi perusteella mieleen nousee kuva pyöreähköstä mummotyypistä.
Käytät myös hyvin vanhahtavia sanoja ja ilmaisuja, viljelet vanhahtavia ja kuluneita stereotypioita, kliseitä ja ennakkoluuloja jne. jne., arvoisa leskirouva. Kirjoituksistasi, niin lööperiä ja tarkoitushakuista provosointia (tarkoituksena piitkän pitkä OMA ketju, ei niinkään aito vuorovaikutus) paistaa läpi asenteesi ja suhtautumisesi mm. tähän (korostan edelleen; tähän YHTEISEEN) keskustelupalstaan, olet jämähtänyt johonkin mikä EHKÄ toimi keskustelupalstoilla joskus kauan kauan sitten, silloinkin vain aikansa ja vain jotenkuten.
Ai miksei muka mahduta samaan ketjuun. Olethan sinä aika vanhanaikainen ja ahdasmieliseltä ja tämän päivän työ- ym. elämästä tietämättömältä vaikuttava ja kyllästyttävästi riidanrakentelua yrittävä (enimmäkseen teeskennellen ja tarkoitushakuisesti, mutta paljon myös pahantahtoisesti apunikkejä käyttäen), vaan ei se minua haittaa yhtään.
Bessie - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voitpas olla ja minun mielestäni oletkin. Aiempien kertomistesi perusteella näytätkin mummelilta. Tuossa ylempänä käyttämäni sanat "reitevä ja persevä" lainasin sinulta, omaan sanavarastooni ne eivät kuulu. Olet itse kuvaillut itseäsi mm. noilla sanoilla ja muidenkin aiempien kuvailujesi perusteella mieleen nousee kuva pyöreähköstä mummotyypistä.
Käytät myös hyvin vanhahtavia sanoja ja ilmaisuja, viljelet vanhahtavia ja kuluneita stereotypioita, kliseitä ja ennakkoluuloja jne. jne., arvoisa leskirouva. Kirjoituksistasi, niin lööperiä ja tarkoitushakuista provosointia (tarkoituksena piitkän pitkä OMA ketju, ei niinkään aito vuorovaikutus) paistaa läpi asenteesi ja suhtautumisesi mm. tähän (korostan edelleen; tähän YHTEISEEN) keskustelupalstaan, olet jämähtänyt johonkin mikä EHKÄ toimi keskustelupalstoilla joskus kauan kauan sitten, silloinkin vain aikansa ja vain jotenkuten.
Ai miksei muka mahduta samaan ketjuun. Olethan sinä aika vanhanaikainen ja ahdasmieliseltä ja tämän päivän työ- ym. elämästä tietämättömältä vaikuttava ja kyllästyttävästi riidanrakentelua yrittävä (enimmäkseen teeskennellen ja tarkoitushakuisesti, mutta paljon myös pahantahtoisesti apunikkejä käyttäen), vaan ei se minua haittaa yhtään.
BessieTällä leskellä on näitä viinantuskaisia päiviä. Silloin hän kirjoittaa tänne että pääsee keljuilemaan ihmisille.
Jos on liian kallis asunto niin Helsingissä varmaan ongelma korjantuu.
Pitäisi tuon ikäisellä ihmisellä olla jo oma kämppä ja säästöjä sen verran että ei tarvitse kädestä suuhun kituuttaa. Anonyymi kirjoitti:
Ai et vai, ihan sama.
Bessie"Olisittehan voineet sanoa äidillenne, että se on nyt joko tahi, pidät turpasi kiinni ja otat toisenlaisen asenteen tai laittelet ja juhlit ilman meitä."
Tässä bessien tekstiä vuodelta 2014Anonyymi kirjoitti:
Tällä leskellä on näitä viinantuskaisia päiviä. Silloin hän kirjoittaa tänne että pääsee keljuilemaan ihmisille.
Jos on liian kallis asunto niin Helsingissä varmaan ongelma korjantuu.
Pitäisi tuon ikäisellä ihmisellä olla jo oma kämppä ja säästöjä sen verran että ei tarvitse kädestä suuhun kituuttaa.Ano
Pitäisi ja pitäisi.
Jo vain- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
"Olisittehan voineet sanoa äidillenne, että se on nyt joko tahi, pidät turpasi kiinni ja otat toisenlaisen asenteen tai laittelet ja juhlit ilman meitä."
Tässä bessien tekstiä vuodelta 2014Ai kamala mun kanssa. Että tuollaisen toteamuksen/jälkiviisaan ehdotuksen olen 6 vuotta sitten mennyt iäkkäälle rouvalle tekemään. Ja ilmeisesti vielä hänen IKIOMASSA ketjussaan.
Ja ai kamalan kamala mun kanssa kun tässä ihan suoralta kädeltä, silloista kontekstia muistamatta, totean että nyt vuonna 2020 voisin vastaavassa tilanteessa kirjoittaa ihan samalla tavalla.
Ai kamala mun kanssa. Että tuollaisen toteamuksen/jälkiviisaan ehdotuksen olen 6 vuotta sitten mennyt iäkkäälle rouvalle tekemään. Ja ilmeisesti vielä hänen IKIOMASSA ketjussaan.
Ja ai kamalan kamala mun kanssa kun tässä ihan suoralta kädeltä, silloista kontekstia muistamatta, totean että nyt vuonna 2020 voisin vastaavassa tilanteessa kirjoittaa ihan samalla tavalla.
BessieBe
Rouva nukkuu jo nurmen alla. Ei tarvitse enää "kauniita sanoja viljellä" hänen kohdallaan.
Eikö tyylisi oikein iske omassa 80-vuotiaiden nojatuoli-ryhmässä.
On niin raikata , modernia, sujuvaa, toisia huomioivaa tekstiä.
Taidat olla sukua S.Oksaselle, nikin alusta päätellen- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Be
Rouva nukkuu jo nurmen alla. Ei tarvitse enää "kauniita sanoja viljellä" hänen kohdallaan.
Eikö tyylisi oikein iske omassa 80-vuotiaiden nojatuoli-ryhmässä.
On niin raikata , modernia, sujuvaa, toisia huomioivaa tekstiä.
Taidat olla sukua S.Oksaselle, nikin alusta päätellenNo kuule, eiköhän tuo 6 vuotta sitten kirjoittamani teksti ollut (aivan kuten nytkin), osoitettu nimenomaan sinulle ja kirjoitettu vastauksena nimenomaan sinun itsesi kirjoittamaan tekstiin.
Tyylini näkyy iskeneen aika lujaa sinuun.
80-vuotiaiden nojatuoli-ryhmästä en tiedä muuta kuin että sellainen on (kai?) olemassa, 70 palstalta siitä taisin lukea. Ei kiinnosta ei, mutta aivan varmasti tyylini iskisi sielläkin jos niin haluaisin.
Nyt täytyy myöntää etten ymmärrä mitä tuolla "nikin alusta päätellen" tarkoitat? Suvussani on kyllä kirjailijoita, myös kummitätini ja miehensä olivat, mutta S. Oksaselle en tietääkseni ole sukua.
Bessie
- Anonyymi
Pitääkö jonkun olla satusetä tai täti ?
Eikös tarkoitus ole keskustella ? Osallistuminen.
Ei sitä koskaan arvaa, mihin joku sinänsä simppeliltä tuntuva avaus johtaa,
sehän riippuu meistä kommentoijistakin.
Ihan kiva, että aloituksia tehdään.
Joskus on ollut sellaisia, joita ei oikein ymmärrä,
keskenjääneitä ajatuksia, mutta olen silloinkin ajatellut,
että ehkä joku yksinäinen jossain etäällä yrittää epätoivolla saada kontaktia
ulkomaailmaan, että on hyvä kaikkia ainakin yrittää ymmärtää.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Voi miten liikuttavaa. Sopii johonkin leelian lepotuoliin. Voi zsiesusTervetuloa Leelian lepotuoliin. Kultaseni, kerro huolesi. Mikä nyt niin kiristää, kaunis ilmakin ja aurinko paistaa.
Leelia Anonyymi kirjoitti:
Tervetuloa Leelian lepotuoliin. Kultaseni, kerro huolesi. Mikä nyt niin kiristää, kaunis ilmakin ja aurinko paistaa.
LeeliaAno
Kun pitäisi saada nimi hautakiveen. Ja pitäisi löytää sen kiven myyjä.
Ei auta google ei.
Kiitos etukäteen avustasi.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Kun pitäisi saada nimi hautakiveen. Ja pitäisi löytää sen kiven myyjä.
Ei auta google ei.
Kiitos etukäteen avustasi.Tussi käteen ja kirjoittelemaan. Myös spray maaleja on sekä sapluunoita.
Etsi kylältäsi rehellinen spreijausryhmä tai töhrijöitä. Ne kyllä taiteilee hautakivetkin uuteen uskoon. Anonyymi kirjoitti:
Tussi käteen ja kirjoittelemaan. Myös spray maaleja on sekä sapluunoita.
Etsi kylältäsi rehellinen spreijausryhmä tai töhrijöitä. Ne kyllä taiteilee hautakivetkin uuteen uskoon.Ano
Porin Käppärän hautausmaalla sijaitsee sodan käyneen isäni hauta. Ja hautakivi. Siihen tulee äitini nimi.
Sinun ehdotuksesi graffideista johtaisi haudan häpäisyyn ja poliisitutkintaan.
Onpahan yp:llä numerosi.
Häpeä.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Porin Käppärän hautausmaalla sijaitsee sodan käyneen isäni hauta. Ja hautakivi. Siihen tulee äitini nimi.
Sinun ehdotuksesi graffideista johtaisi haudan häpäisyyn ja poliisitutkintaan.
Onpahan yp:llä numerosi.
Häpeä.Mitä eroa on sillä, tekeekö nimikaiverrukset hautakiviveistämö (muka virallinen) vai tekeekö nimet itse! Mitä haudan häpäisyä se on?
Viina on vienyt kyllä huumorintajusi totaalisesti. Olisit vittumainen tuttavuus kommunikoida mitään. Anonyymi kirjoitti:
Mitä eroa on sillä, tekeekö nimikaiverrukset hautakiviveistämö (muka virallinen) vai tekeekö nimet itse! Mitä haudan häpäisyä se on?
Viina on vienyt kyllä huumorintajusi totaalisesti. Olisit vittumainen tuttavuus kommunikoida mitään.Ano
Sinä voit spreijata hautakivesi ja sukulaistesi kivet siellä savon sydämessä vaikka tervalla.
Täällä lännessä on ihan eri meininki.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Sinä voit spreijata hautakivesi ja sukulaistesi kivet siellä savon sydämessä vaikka tervalla.
Täällä lännessä on ihan eri meininki.En asu savossa. Olen stadilainen vaikka asunkin maalaiskunnan puolella nykyisin.
- Anonyymi
"Ja hakemaan edullisempaa kämppää.
Muuten missähän asuisi halvalla yksinäinen leskirouva"
Riippuu missä asuu nyt ja kuinka kalliisti? Jos ei ole ronkeli ja on valmis muuttamaan paikkaa ilman isompia ennakkoluuloja, monet maalaiskunnat tarjoavat halpaa vuokra-asumista vähintään rivitaloissa. Vuokrat 8.50 - 9.90 eur neliö.Asun jo maalla.
En voi muuttaa kaupunkia veljeni takia.
Muuten lähtisin heti vaikka Naurusaarille.
Oikeasti Helsinkiin.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Asun jo maalla.
Oikeasti Helsinkiin.Bessie on hyvätuloinen nainen. Yksinkö elelet?
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Asun jo maalla.
Oikeasti Helsinkiin.Helsinkihän se halpa paikka on yksinäisille asujille.....
Pelastusarmeijan asuntolasta saattaisi löytyä edullinen huone 700 - 900 € kuukaudessa.
Asuntolat ovat muuten kalliita oikeasti. Suurin syy, että sossu/kela maksavat lähes kaikkien asukkaiden vuokrat, niin on varaa pitää hinnat korkeina. Yhteiskunnan piikkiin. Anonyymi kirjoitti:
Helsinkihän se halpa paikka on yksinäisille asujille.....
Pelastusarmeijan asuntolasta saattaisi löytyä edullinen huone 700 - 900 € kuukaudessa.
Asuntolat ovat muuten kalliita oikeasti. Suurin syy, että sossu/kela maksavat lähes kaikkien asukkaiden vuokrat, niin on varaa pitää hinnat korkeina. Yhteiskunnan piikkiin.Ano
En ihan ajatellut mennä mihinkään juoppokööriin mukaan, enkä asumaan hätämajoitukseen.
Sattuu olemaan tuttuja, jotka tarvitsevat apua asioiden hoitamisessa.
Minulle on kertynyt tuota omahoito-ym kokemusta viimevuosina.
Niin, näillä tutuilla on isot lukaalit Hesassa.
Mahtuu hyvin majoittumaan.
Ja tunnenhan Helsingin ja osaan liikkua siellä.
Ja intoa vielä piisais.
Mutta mutta.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
En ihan ajatellut mennä mihinkään juoppokööriin mukaan, enkä asumaan hätämajoitukseen.
Sattuu olemaan tuttuja, jotka tarvitsevat apua asioiden hoitamisessa.
Minulle on kertynyt tuota omahoito-ym kokemusta viimevuosina.
Niin, näillä tutuilla on isot lukaalit Hesassa.
Mahtuu hyvin majoittumaan.
Ja tunnenhan Helsingin ja osaan liikkua siellä.
Ja intoa vielä piisais.
Mutta mutta.Mistäs niitä tuttuja putkahtelee näin yht äkkiä? Aiemmilla Helsinki reissuillasi asuit muistaakseni matkustajakodissa tai muussa halpis hotellissa?
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs niitä tuttuja putkahtelee näin yht äkkiä? Aiemmilla Helsinki reissuillasi asuit muistaakseni matkustajakodissa tai muussa halpis hotellissa?
Ano
Joo asuin lepakkoluolassa ja lookin retkeilyalueella solife-asuntovaunussa.
Ja mankkaan suolla teltassa.
Täytyisi mennä avittamaan niitä vanhoja juoppokavereita, jos joku olisi vielä hengissä, itseni lisäksi.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Joo asuin lepakkoluolassa ja lookin retkeilyalueella solife-asuntovaunussa.
Ja mankkaan suolla teltassa.
Täytyisi mennä avittamaan niitä vanhoja juoppokavereita, jos joku olisi vielä hengissä, itseni lisäksi.Ei ole ollut Mankkaasuota herran tai rouvan aikoihin saati Lepakkoluolaa, vanha väritehtaan maalivarasto. Sinäkö tuossa seuraavassa videossa oletkin?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/03/18/mankkaan-suolla-asuivat-alkoholistit
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006388261.html
Terkkuja tutuillesi. Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ollut Mankkaasuota herran tai rouvan aikoihin saati Lepakkoluolaa, vanha väritehtaan maalivarasto. Sinäkö tuossa seuraavassa videossa oletkin?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/03/18/mankkaan-suolla-asuivat-alkoholistit
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006388261.html
Terkkuja tutuillesi.Ano
En kait minä nyt noin hienoissa majoissa budjannut. Jossain kuusen alla sanomalehti peitteenä ja gambinapullo pään alla.
- Anonyymi
Harvinaisen typerä aloitus. Pysy poissa ketjuista, jotka eivät kiinnosta. Helppo ratkaisu ongelmaasi.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
No mitä hittoa sinä sitten täällä roikut.
Painu puskaasi ja pysy siellä.
Se on sulle moroRoikun siellä missä haluan. Puutteessa olevilta riidankylväjiltä en tarvitse hyväksyntää.
Anonyymi kirjoitti:
Roikun siellä missä haluan. Puutteessa olevilta riidankylväjiltä en tarvitse hyväksyntää.
Ano
Nytkin on jääkaappi täynnä herkkuja, hyvä että oven saa kiinni.
Samoin pakastin.
En mitenkään elä nälässä enkä ruoan puutteessa.
Mitä sinä puska hourit- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Samoin pakastin.
Mitä sinä puska houritOlen saanut perintöjä tai sossu apua. Aiemminhan eläkkeesi eivät riittäneet kuin 2 - 3 viikon ajaksi.
Anonyymi kirjoitti:
Olen saanut perintöjä tai sossu apua. Aiemminhan eläkkeesi eivät riittäneet kuin 2 - 3 viikon ajaksi.
Ano
Jos sinä saat perintöjä ja sossuapua, mitenkä ne täyttää minun jääkaappini?- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Samoin pakastin.
Mitä sinä puska houritEn minä mistään ruoasta puhunut.
Anonyymi kirjoitti:
En minä mistään ruoasta puhunut.
Ano
Jotain vaahtosit riidankylväjästä ja puutteessa elämisestä.
Ruoka oli ainoa joka tuli mieleeni.
Tuolla joku kirjoitti että olen vanhan mummelin näköinen, siis pelistä pois.
Näkemättä minua, tuli tuomio kuin Kelan lääkäriltä.
Ei tässä iässä, tällä ulkonäöllä voi mitään muuta enää ajatellakaan kuin jotain säälittävää kauravelliä.
Eikä onneksi muistakaan.
Voi minua onnetonta.
Ihan säälittää oma itseni.
- Anonyymi
Olen kanssasi täysin samaa mieltä!
Suuri osa aloituksista on kysymyksiä ilman aloittajan omaa mielipidettä kysymäänsä asiaan.
Valtaosa puheenvuoroista on intimiteettiä äärimmilleen suojelevia mitäänsanomattomuuksia "olisi kivaa jos olisi mukavaa mutta onkin keljua kun on hankalaa".
Omat kokemukset ja todelliset kannanotot puuttuvat.
Minut tunnistaa siitä, että kaipaan täsmällisempiä ilmaisuja asioihin joissa sellaisia on.
Huomattava osa asioista on ilmaistavissa numeerisesti tai ainakin ymmärrettävillä vertaamisilla.- Anonyymi
Tuore esimerkki mielensä pahoittajasta. Kurkkasin juuri painonhallintaa ja siellä yhtä dieettikyselijän kysymystä.
Onnistuin pahoittamaan jonkun mielen kertomalla oma kokemuksemme ruokalautasen pienetämisen huomaamattomaasta vaikutuksesta syödyn sapskan määrän pienemiseen.
25%:n pieneminen toimi meillä ponnisteluitta.
Olisi titenkin pitänyt mesuta, että syö vähemmän koska liika syöminen lihottaa! Juu. Punnitse kaikki ruokasi ja laske niiden kalorit. Tämäkin menisi jo liian yksityiskohtaiseksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuore esimerkki mielensä pahoittajasta. Kurkkasin juuri painonhallintaa ja siellä yhtä dieettikyselijän kysymystä.
Onnistuin pahoittamaan jonkun mielen kertomalla oma kokemuksemme ruokalautasen pienetämisen huomaamattomaasta vaikutuksesta syödyn sapskan määrän pienemiseen.
25%:n pieneminen toimi meillä ponnisteluitta.
Olisi titenkin pitänyt mesuta, että syö vähemmän koska liika syöminen lihottaa! Juu. Punnitse kaikki ruokasi ja laske niiden kalorit. Tämäkin menisi jo liian yksityiskohtaiseksi!Kun aloin harrastaa pysyvämpää vapaaneuvoksen arvovaltaa eli arkea, pienensin ruokalautasen 50% vaikka ikuna ei ole ollut paino-ongelmia. Alipaino-ongelmia nuorempana mutta ei itseaiheutettuja.
Mietin, miksi ahtaa ylimääräistä kun ei ole kulutustakaan. Ja toisekseen liikuntaakin harrastan vain jos huvittaa, en sen vuoksi että pitäisi polttaa jotain kaloreita joita on omaa ahneuttaan hankkinut.
Aamiaiseni on mitä on, mutta päivällä syön yhden lämpimän aterian, illalla vain iltapalaa.
- Anonyymi
Luin tätä "tappelupalstaa" ja aloitusta. Ei huono ollenkaan tämä aloitus.. Minäkin mietin välillä tilannettani, kun on aika kallis vuokra, mutta en halua tästä koskaan muuttaa enää minnekään. En jaksa ja viihdyn hyvin täällä pk-seudulla.
Monia syitä ollut elämässä, miksi asun kaupungin vuokrakasarmissa nyt vanhoilla päivilläni, se siitä. Rauha on asua ja hyvät naapurit. Niinkin voi joskus epäonnista onnistaa. Täältä lähden vain jalat edellä, jos se minusta on kiinni. En halua minnekään hoivalaitokseen. Sekin on terveydestä riippuvainen asia.
Tässähän tätä tulikin yön ratoksi. Hyvää yön jatkoa kaikille hyväunisille!Ano
Kiitos kannustavasta kirjoituksesta.
Olen muuttanut kymmeniä.kertoja elämäni aikana.
Muutin tänne vanhustentaloon mieheni kanssa hänen omahoitajaksi.
Hän halvaantui, oli pyörätuolissa ja täysin autettava.
Ihastuin upeaan maalaismaisemaan ja rauhaan.
Mies nukkui pois ja jäin tähän kaksioon.
Saan omaa pientä eläkettä ja leskeneläkettä. Kelalta asumistukea jonkin verran.
Kela muuttaa sääntöjä ja minun pitäisi asua 450 euron asunnossa.
Ei tipu tukea tähän, vuokra 570€.
Katson pystynkö sen maksamaan.
En haluaisi enkä jaksaisi muuttaa yhtään mihinkään.
Tai tottakai Helsinkiin on aina haave.
Ikä tekee tehtävänsä. Kiintyy paikkaan ja muutamaan naapuriin.
Tässä tapauksessa superhienoon hoitokoiraan.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Tässä tapauksessa superhienoon hoitokoiraan.Olet myös läheisriippuvainen hoidossa olevaan veljeesi. Et luota palvelutalon väkeen.
Anonyymi kirjoitti:
Olet myös läheisriippuvainen hoidossa olevaan veljeesi. Et luota palvelutalon väkeen.
Ano
Palvelutalon väki ei osta hautahaisvaatteita,kukkia, eikä maksa niitä.
Ei ehdi avustamaan koko päiväksi moniin hautajaisiin, synttäreihin ym. tilaisuuksiin.
Palvetalon väki ei hoida edunvalvontaa.
Palvelutalon väki ei hoida mökkiin liittyviä asioita.
Palvelutakon väki ei osta uutta partakonetta, uusia partateriä tai partavaahtoa.
Jne jne.
Olen siis mielestäsi läheisriippuvainen.
Olen ystävä veljelleni ja autan häntä.
Kun kukaan muu sukulaisista ei ehdi eikä viitsi.
Palvelutalossa on nähtävissä ne asukkaat joita kukaan ei viitsi, ehdi, vaivaudu koskaan tapaamaan.
Niiden asukkaiden päällä on useimmiten valkoinen lakana.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Ei ehdi avustamaan koko päiväksi moniin hautajaisiin, synttäreihin ym. tilaisuuksiin.
Palvelutakon väki ei osta uutta partakonetta, uusia partateriä tai partavaahtoa.
Jne jne.
Palvelutalossa on nähtävissä ne asukkaat joita kukaan ei viitsi, ehdi, vaivaudu koskaan tapaamaan.
Niiden asukkaiden päällä on useimmiten valkoinen lakana.Palvelutaloissa asuu väkeä joiden naama on valkoinen kuin lakana. Harvoin ulkoiluttavat.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Tässä tapauksessa superhienoon hoitokoiraan.Ymmmärtääkseni olet ollut leskenä jo vuosia ja saanut eläkeläistenasumistukea leskeksi jäätyäsi.
Kelalla on samat säännöt asumistukeen olleet jo vuosia, eikä niihin muutoksia ole tullut.
Kela laskee asumistukesi tulojesi mukaan.
Sinulla on omavastuu osuus asumiskuluistasi tuloistasi riippuen ja sen ylittävästä osasta saat asumistukea.
Muutoksia asumistuen laskentaperusteisiin en tiedä Kelan tehneen-ainakaan radikaalisti.
Omaishoitajuus tai sen loppuminen ei vaikuta asumistukeesi.
Jos asuntosi ei ole suurempi kuin 70 neliömetriä ja saat eläkkeensaajien asumistukea, niin sinulle on jäätävä käteen n.500€/kk asumis-ja terveydenhoitomenojen jälkeen, Jos niin ei ole, olet oikeutettu toimeentulotukeen.
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Ymmmärtääkseni olet ollut leskenä jo vuosia ja saanut eläkeläistenasumistukea leskeksi jäätyäsi.
Kelalla on samat säännöt asumistukeen olleet jo vuosia, eikä niihin muutoksia ole tullut.
Kela laskee asumistukesi tulojesi mukaan.
Sinulla on omavastuu osuus asumiskuluistasi tuloistasi riippuen ja sen ylittävästä osasta saat asumistukea.
Muutoksia asumistuen laskentaperusteisiin en tiedä Kelan tehneen-ainakaan radikaalisti.
Omaishoitajuus tai sen loppuminen ei vaikuta asumistukeesi.
Jos asuntosi ei ole suurempi kuin 70 neliömetriä ja saat eläkkeensaajien asumistukea, niin sinulle on jäätävä käteen n.500€/kk asumis-ja terveydenhoitomenojen jälkeen, Jos niin ei ole, olet oikeutettu toimeentulotukeen.
kylmätotuusAno/kylmätotuus
Kela kirjoittaa 05,12.2019
"Asumismenosi 564,00 euroa ylittävät paikkakuntasi kohtuuliset asumismenot (1 henkilö 448,00 e/ kk)
Asumismenosi huomioidaan 31.3.2020 saakka täysimääräisenä.
Määräajan jälkeen asumismenoistasi huomioidaan paikkakunnan kohtuullisen tason mukainen osuus, jos sinulla ei ole esittää erityisiä perusteita koekeammille asumiskustannuksille.
Selvitä mahdollisuutesi muuttaa edullisempaan asuntoon. Ole yhteydesdä kunnan vuokra-asuntojen tarjoajiin ( myös yksityisiin)
Ilmoittaudu kunnan vuokra-asunto jonoon ja toimita Kelaan kopio asuntohakemuksestasi.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Jne jne.
Niiden asukkaiden päällä on useimmiten valkoinen lakana.Eihän palvelukodin tehtäviin kuulu järjestää siellä kuolleen vainajan hautajaisia, jos hänellä on lähisukulaisia.
On omaistan tehtävä hoitaa läheistensä hautajaiset ja niihin liittyvät asiat kustannuksineen.
Jos vainaja on varaton, niin hautajaiskuluihin saa tukea toimentulotuesta.
Oudoksuttaa, että teet numeron esim . hautajaisvaatteista ja kukista.
Todennäköisesti kerrot äitisi hautajaisista.
Toisessa tarinassa kerrot ostaneesi veljellesi partateriä. Eikö se ole itsestäänselvää ostaa veljelleen jotain, mitä huomaa häneltä puuttuvan? Ei siitä tarvitse erikseen täällä mainita.
Paljonhan sinä olet tehnyt äitisi ja veljesi eteen sisarustesi puolesta, enkä sitä yritä väheksyä.
Sekaisin kirjoituksessasi menevä kukat, hautajaisvaatteet, mökki, edunvalvonta ja monet muut asiat.
Putosin kelkasta.
Joskus olen pohtinut motiiviasi "omaishoitajuuteen". Kertomiesi juttujen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että sinä olet pyrkinyt "päsmäröimään" hoidettaviesi elämää , vaikka se ei ollut tarkoituksesi.
Minä olen ollut neljän läheiseni omaishoitaja, joten tiedän hyvin , mitä omaishoitajuus merkitsee.
Yhdelle heistä olen ollut saattohoitajanakin ja se opetti paljon.
Niissä tapauksissa, joissa olen ollut mukana, näkövinkkelini on ollut se, että eletään hoidettavan ehdoilla-ei minun. Kaiken olen tehnyt vapaaehtoisesti ja hoidettavien toivomuksesta.
Jokainen kai toimii tavallaan silloinkin, kun kyseessä on "halu" huolehtia ja auttaa läheistään.
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Palvelutaloissa asuu väkeä joiden naama on valkoinen kuin lakana. Harvoin ulkoiluttavat.
Ano
Vapaaehtoisia ulkoiluttajia kaivataan.
Porukat eivät vaan ehdi eivätkä viitsi tulla hakemaan vanhuksia ulos.Anonyymi kirjoitti:
Eihän palvelukodin tehtäviin kuulu järjestää siellä kuolleen vainajan hautajaisia, jos hänellä on lähisukulaisia.
On omaistan tehtävä hoitaa läheistensä hautajaiset ja niihin liittyvät asiat kustannuksineen.
Jos vainaja on varaton, niin hautajaiskuluihin saa tukea toimentulotuesta.
Oudoksuttaa, että teet numeron esim . hautajaisvaatteista ja kukista.
Todennäköisesti kerrot äitisi hautajaisista.
Toisessa tarinassa kerrot ostaneesi veljellesi partateriä. Eikö se ole itsestäänselvää ostaa veljelleen jotain, mitä huomaa häneltä puuttuvan? Ei siitä tarvitse erikseen täällä mainita.
Paljonhan sinä olet tehnyt äitisi ja veljesi eteen sisarustesi puolesta, enkä sitä yritä väheksyä.
Sekaisin kirjoituksessasi menevä kukat, hautajaisvaatteet, mökki, edunvalvonta ja monet muut asiat.
Putosin kelkasta.
Joskus olen pohtinut motiiviasi "omaishoitajuuteen". Kertomiesi juttujen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että sinä olet pyrkinyt "päsmäröimään" hoidettaviesi elämää , vaikka se ei ollut tarkoituksesi.
Minä olen ollut neljän läheiseni omaishoitaja, joten tiedän hyvin , mitä omaishoitajuus merkitsee.
Yhdelle heistä olen ollut saattohoitajanakin ja se opetti paljon.
Niissä tapauksissa, joissa olen ollut mukana, näkövinkkelini on ollut se, että eletään hoidettavan ehdoilla-ei minun. Kaiken olen tehnyt vapaaehtoisesti ja hoidettavien toivomuksesta.
Jokainen kai toimii tavallaan silloinkin, kun kyseessä on "halu" huolehtia ja auttaa läheistään.
kylmätotuusAno/kylmä
En ole kirjoittanut, että palvelukoti järjestää hautajaisia.
Äidilleni hommattiin arkku ja pukijat jotka tulivat palvelutaloon.
Äiti laitettiin arkkuun ja vietiin kappeliin odottamaan siunausta.
Tottakai me äidin rahoilla ostimme kaiken.
Uurnan, kukat, lehti-ilmoituksen, muistotilaisuuden.
Hän oli yksityisessä palvelukodissa
Kirjoitin, että järjestän vaatteet, kukat ym veljelleni äitini hautajaisia varten.
Kuljetuksia myöden.
Samoin tein, kun sisareni kuoli yllättäen jokin aika sitten.
Ja minua sanotaan läheisriippuvaiseksi.
Kun kukaan muu meidän sukulaisista ei tee mitään.
Veljeni, äitini vanhin poika ei olisi päässyt oman äitinsä hautajaisiin ilman minun panostani.
Eikä olisi päässyt sisarensa hautajaisiin,
Äidilläni oli oma eduvalvoja.
Hän hoisi kuolemaan asti kaikki raha-asiat täsmällisesti.
Minä olen veljeni edunvalvoja.
Hoidan kaikkea tarvittaa.
Meille jäi perikunnalle mökki.
Ja ehkä jotain muutakin.
Kaikki selviää perukirjoituksessa.
Olen ollut vain yhden ihmisen omahoitaja, edesmenneen mieheni.
Jos päsmäröinti on sitä, että en antanut häntä laitokseen vaan hommasin asunnon ja toin hänet kotiin, olkoon sitten niin.
Se oli miehen tahto ja hyvin me pärjättiin.
Työtä oli 24/7.
Mieheni oli sen arvoinen.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/kylmä
Kirjoitin, että järjestän vaatteet, kukat ym veljelleni äitini hautajaisia varten.
Kuljetuksia myöden.
Veljeni, äitini vanhin poika ei olisi päässyt oman äitinsä hautajaisiin ilman minun panostani.
Ja ehkä jotain muutakin.
Jos päsmäröinti on sitä, että en antanut häntä laitokseen vaan hommasin asunnon ja toin hänet kotiin, olkoon sitten niin.
Työtä oli 24/7.
Mieheni oli sen arvoinen.Tarkoitatko omaishoitaja vai olitko työssä omahoitajana?
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/kylmä
Kuljetuksia myöden.
Ja ehkä jotain muutakin.
Työtä oli 24/7.
Mieheni oli sen arvoinen.Olet ryypännyt elämäsi pilalle ja katkon koko sukuusi huonolla käytökselläsi.
Nyt kun olet raitis, päsmäröit niin paljon eli ostat omaatuntoa kuolevien sukulaistesi kustannuksella.
Missä olit silloin kun he olivat terveitä ja liikkuvaisia? Juu. Et mailla et halmeilla.
Hei, huono stoori "kukaan muu ei välitä". Miksi sinun pitää välittää, raataa taakka? Ethän välittänyt ennenkään. Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko omaishoitaja vai olitko työssä omahoitajana?
Ano
Olin siis mieheni omaishoitaja.
Työssä olen ollut täysin eri alalla.Anonyymi kirjoitti:
Olet ryypännyt elämäsi pilalle ja katkon koko sukuusi huonolla käytökselläsi.
Nyt kun olet raitis, päsmäröit niin paljon eli ostat omaatuntoa kuolevien sukulaistesi kustannuksella.
Missä olit silloin kun he olivat terveitä ja liikkuvaisia? Juu. Et mailla et halmeilla.
Hei, huono stoori "kukaan muu ei välitä". Miksi sinun pitää välittää, raataa taakka? Ethän välittänyt ennenkään.Ano
Olen välittänyt tasan tarkkaan heistä niinpaljon kun he minusta.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Olen välittänyt tasan tarkkaan heistä niinpaljon kun he minusta.Mikä valvottaa? Huono omatunto?
Anonyymi kirjoitti:
Palvelutaloissa asuu väkeä joiden naama on valkoinen kuin lakana. Harvoin ulkoiluttavat.
No eihän heillä kaikilla asukkailla ole eds sopivia vaatteita ulkoiluun. Kaikki rahat menee asumis-hoito-ruokamaksuihin puhumtakkaan lääkkeistä ja henk koht hygienianhoitoon meneviin asioihin.
siilivain kirjoitti:
No eihän heillä kaikilla asukkailla ole eds sopivia vaatteita ulkoiluun. Kaikki rahat menee asumis-hoito-ruokamaksuihin puhumtakkaan lääkkeistä ja henk koht hygienianhoitoon meneviin asioihin.
Ano
Niin, alastihan porukat hoippuivat palvelutaloon.
Vain piironki, televisio ja lasti konjakkia fölissä.2lesken kirjoitti:
Ano
Niin, alastihan porukat hoippuivat palvelutaloon.
Vain piironki, televisio ja lasti konjakkia fölissä.Ei alasti mutta huonoissa vaatteissa monetkin. Kuka onkaan köyhempi kuin laitosvanhus.
siilivain kirjoitti:
Ei alasti mutta huonoissa vaatteissa monetkin. Kuka onkaan köyhempi kuin laitosvanhus.
siili
Toinen laitosvanhus.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/kylmätotuus
Kela kirjoittaa 05,12.2019
"Asumismenosi 564,00 euroa ylittävät paikkakuntasi kohtuuliset asumismenot (1 henkilö 448,00 e/ kk)
Asumismenosi huomioidaan 31.3.2020 saakka täysimääräisenä.
Määräajan jälkeen asumismenoistasi huomioidaan paikkakunnan kohtuullisen tason mukainen osuus, jos sinulla ei ole esittää erityisiä perusteita koekeammille asumiskustannuksille.
Selvitä mahdollisuutesi muuttaa edullisempaan asuntoon. Ole yhteydesdä kunnan vuokra-asuntojen tarjoajiin ( myös yksityisiin)
Ilmoittaudu kunnan vuokra-asunto jonoon ja toimita Kelaan kopio asuntohakemuksestasi.Kela ei puutu asumiskuluihisi, jos maksat asumistukesi ylittävän vuokran itse.
Kulut voivat olla vaikka1000 €/kk.
Asumistukea saat juuri niin paljon, mitä Kelan sääntöihin kuuluu.
Kelalta saamasi kirje viittaa siihen, että saat toimeentulotukea ja silloin Kelalla on oikeus suositella sinulle halvempaa asuntoa.
Sait kirjeen Kelalta 3 kk:tta sitten, joten nyt on viimeistään aika hoitaa asia kuntoon.
Sinulla on ollut paljon surua viime aikoina, mutta nyt sinun on pakko keskittyä omiin asioihisi edes hetkeksi.
Jos on mahdollista, niin mene Kelan toimistoon selvittämään asiat virkailijan kanssa.
Sähköinen asiointi ei ole paras tapa toimia.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä valvottaa? Huono omatunto?
Kyllä tämä huono omatunto pistää välillä katkerasti vituttamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kela ei puutu asumiskuluihisi, jos maksat asumistukesi ylittävän vuokran itse.
Kelalta saamasi kirje viittaa siihen, että saat toimeentulotukea ja silloin Kelalla on oikeus suositella sinulle halvempaa asuntoa.
Sait kirjeen Kelalta 3 kk:tta sitten, joten nyt on viimeistään aika hoitaa asia kuntoon.
Sinulla on ollut paljon surua viime aikoina, mutta nyt sinun on pakko keskittyä omiin asioihisi edes hetkeksi.
Jos on mahdollista, niin mene Kelan toimistoon selvittämään asiat virkailijan kanssa.
kylmätotuusEi. Kelassa ei toimi mikään ajallaan tai oikeudenmukaisesti tai muutakaan. Mutta takaisinperintä toimii kuulemma erittäin tehokkaalla 100% vyöryllä.
Juuri (eilen) oli tapaus tuttavuuksissa, eläkkeensaajan asumistuen tarkastus (Rinteen "vappusatasen" vuoksi) kun tulo oli muuttunut muutaman kympin vuoden vaihteessa.
Ans olla, henkilö odotti vastausta 8 viikkoa ja soitti perään. Sieltä oli vastaus, että joo, ei tässä pitäisi olla epäselvää...
Sitten virkailija huomasi omalta koneeltaan, että paperit ja liitteet (lähetetty sähköisesti) olivat unohtuneet sinne Kela bitti syövereihin. Ei siirtyneet?
Ilman soittoa ei olisi tapahtunut mitään edes juhannukseen mennessä. Nyt hän jännää, kauanko menee (lisä) aikaa kun hakemus nytkähti eloon vasta nyt? Anonyymi kirjoitti:
Kela ei puutu asumiskuluihisi, jos maksat asumistukesi ylittävän vuokran itse.
kylmätotuusAno/kylmätotuus
Asun rivarissa, jossa on viisi kaksiota.
Kaksi on jo muuttanut pois, kun Kela ei välitä enää neliöistä vaan hinnasta.
Aikaisempi sääntö eläkeläisen 70 neliöstä on historiaa.
He, niinkuin en minäkään, saa centtiäkään toimeentulotukea.
Kela pudottaa asumistukea ja vuokra on silloin liian iso monelle.
Kelan toimistoon minulla ei ole mitään asiaa.
Ei siellä asuntoja jaella.
En aio muuttaa tästä mihinkään, ainakaan toistaiseksi.
Maksan itse koko vuokrani.
Siihen riittää mieheni jättämä leskeneläke.
Jos menee ihan ketuille, muutan perintömökkiin asumaan, tosi keskelle ei mitään.
Siellä on sähkö, sauna, porinmatti ja liiteri puita täynnä.
Kaivosta saa vettä ja kaupps-auto ajaa tienpäähän joskus.
Pitäköön Kela tunkkinsa.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/kylmätotuus
Jos menee ihan ketuille, muutan perintömökkiin asumaan, tosi keskelle ei mitään.
Pitäköön Kela tunkkinsa.Onko Kela alkanut myydä tunkkeja? Tarvitsen sellaisen potkurini nostamiseen, että voin ryömiä potkurin alle huoltamaan sitä. Sama pätee polkupyörääni. Tähän saakka olen nostanut sen puuhun, että voin rasvata ketjut alta päin.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tämä huono omatunto pistää välillä katkerasti vituttamaan.
Ano
Ajattele kuin Scharlett O'hara elokuvassa Tuulen viemää.
" En ajattele sitä tänään, siirrän koko ajatuksen huomiseen"
Toimii.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/kylmätotuus
Pitäköön Kela tunkkinsa.Olet oikeassa, ettei asunnon koolla ole enää merkitystä eläkkeensaajien asumistukeen .
Seuraavassa linkissä ovat asumismenojen enimmäismäärät, joihin asumistukea voi saada.
https://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki-enimmaisasumismenot
kylmätotuus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa652349En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos331745- 101584
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741555Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly151518Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681387- 1061131
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91084- 201009