Tyhmä kysymys ehkä viisaille mutta vaikuttaako oktaaniluvun vaihto (95--->98) jotenkin sytytysennakkoon? tuntuu vain omasta kokemuksesta siltä että jotain eroa olisi kiihtyvyydessä tms reagoinnissa kaasuun, lähinnä huonompaan päin
t.JPP
oktaaniluku
20
2162
Vastaukset
- minä
KAT-autoihin ei 98-oktaanista saa tankata, mutta muissa sen pitäisi vain palaa puhtaammin.
- Masentaja
Hahahaa! Perusteleppa miksei KAT autoihin saa laittaa ysikasia?? Toi oli tyhmintä mitä aikoihin oon kuullu..
puhua soopaa, joku tietämätön voi uskoakin. Kumpikaan väitteesi ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Häpeäisit edes.
- kö?
Onkohan tuota lyijyllistä ollut Suomessa enää moneen vuoteen myynnissäkään?
- tosimies
98 on parempaa bensaa (kalliimpaakin), tosimiehet ajaa 98:lla.
95 on laimeeta kuraa (tarkoitettu ns. naisten ja hinttapulien autoihin)- asiasta tietävä
Jos moottori on suunniteltu toimimaan 95:llä, ei 98:n käytöstä ole mitään etua. Toisinpäin taas, jos kone on suunniteltu 98:lle niin sitä kannattaa käyttää, vaikka mitään konerikon tapaista tuskin 95:lläkään saa aikaan normaaliajossa.
Ero noilla bensoillahan on vain ja ainoastaan puristuskestävyydessä. 95 syttyy itsestään alhaisemmassa paineessa kuin 98 ja bensakoneessahan bensa kuuluu sytyttää sytytystulpan tekemällä kipinällä toisin kuin dieselissä, jossa polttoaine syttyy puristuksen voimasta. - trutsi
asiasta tietävä kirjoitti:
Jos moottori on suunniteltu toimimaan 95:llä, ei 98:n käytöstä ole mitään etua. Toisinpäin taas, jos kone on suunniteltu 98:lle niin sitä kannattaa käyttää, vaikka mitään konerikon tapaista tuskin 95:lläkään saa aikaan normaaliajossa.
Ero noilla bensoillahan on vain ja ainoastaan puristuskestävyydessä. 95 syttyy itsestään alhaisemmassa paineessa kuin 98 ja bensakoneessahan bensa kuuluu sytyttää sytytystulpan tekemällä kipinällä toisin kuin dieselissä, jossa polttoaine syttyy puristuksen voimasta.Moottoria tuskin on suunniteltu 95:lle, ajaahan jenkit jollain 92:lla ...
vaihtaminen korkeampioktaaniseen ei vaikuta muuhun kuin lompakkoon, jos moottorille riittää matalampioktaaninen. Jos ei riitä, niin kestävyys, käynti ja kulutus muuttuvat parempaan suuntaan. Kai autossasi on sytytysennakko säädetty kohdalleen?
- j-o-r-e
Mutu-tuntumalla sanoisin, että uusissa autoissa moottori säätää sytytysennakon polttoaineen oktaaniluvun mukaan, joten 95 kone voi olla muutaman hevosvoiman heikompi kuin 98. Asiasta en oo kyllä yhtään varma.
Minulla on auto, missä oktaanilukua ei ole määrätty nakutustunnistimen ohjaukseen uskomisen vuoksi.
Kuitenkin käytän 98'ia, koska 95'lla painettaessa kaasu pohjaan kuuluu eläimellisiä ääniä.
Auto on Xantia V6 1997.
T. Matti
- as-keetti
Jos auton perusoktaanivaatimus on 98 tai suurempi, niin 95:n käyttäminen auheuttaa sen että nakutustunnistin muuttaa sytytysennakkoa ja sitä
kautta pudottaa hieman tehoja. Jos taas auton vaatimus on 95 niin 98:n käyttö ei aiheuta kuin lompakon lisäkevennystä. - jöördis
Jos autossa on nakutuksentunnistin, voi korkeampioktaaninen teoriassa lisätä tehoa, jopa laskea kulutusta. Pitäisihän sen palaa tehokkaammin.
Korkeaviritteisissä koneissa ja kenties turboissa voi oktaaniluvun nostolla olla hiukan suurempi vaikutus.
Eipä se pahemmin huonompaan suuntaan vaikuta missään tapauksessa. - ???
Lukuhan kertoo vain bensiinin puristuskestävyyden. Toisaalta, jos ajelee 95 vaatimuksen moottorilla 98 oktaanisella, niin kulutus pitäisi periaatteessa laskea, kun sytytys säätyy aikaisemmaksi (nakutuksen tunnistin). Aivan eri asia on, mikä on bensiinin energia-arvo. Jopa saman oktaaniluvun polttoaineissa on eroja eri valmistajien kesken (tästä muuten saisi mielenkiintoisen testin aiheen autolehtiin ja ei pelkästää testattaisi ns. polttoaineen puhtautta), riippuu pitkälle mitä lisäaineita perus-bensiiniin on lisätty. Tämä lisäaineistus on pitkälle tiedostettu myös autourheilussa ja tämän takia pistotestejä tehdäänkin, että liiallinen "nitro"-johdannaisaineiden käyttö saataiisiin kiinni. En yhtään ihmettelisi, jos joku väittäisi ajavansa tankillisella kahden eri huoltamoketjun polttoaineella eri pituisia matkoja, saman tyylistä ajotavasta riippuen.
- totta
Saman olet havainnut, eroja on. Pitkällä työajomatkalla saattaa bensasta riippuen olla noin 4 desin eroa per sata kilometriä eri bensamerkeillä. Turha väittää mulle mittausepävarmuuksista tms, teen töitä asioiden parissa. Tiedän millä otoksella asia on fakta, piste.
- ???
totta kirjoitti:
Saman olet havainnut, eroja on. Pitkällä työajomatkalla saattaa bensasta riippuen olla noin 4 desin eroa per sata kilometriä eri bensamerkeillä. Turha väittää mulle mittausepävarmuuksista tms, teen töitä asioiden parissa. Tiedän millä otoksella asia on fakta, piste.
...olet varmaan myös huomannut, että välttämättä halvin ei ole riittoisin. Itse huomasin viime kesälomareissulla, että muutaman sentin säästöllä litrassa toi tankillisella vähemmän kilometrejä. Toisaalta selkeästi itse huomaan tuon eron, koska kevyelläkin kaasujalalla keskikulutus on satasella n. 11 litraa.
- roker moore
Jos vaihdat 95->98 niin ei se huonommaksi mene. Jos on nakutuksentunnistin niin 98 antaa enemmän tehoa -> pienempi kulutus.
- Wanhempi masentaja
viimeistä tekstiä suoraan /C:stä. Miten ilkeätte kirjoittaa asiasta, josta teillä ei ole harmainta aavistustakaan?
Häpeäisitte! - Vanhempi asentelija
Wanhempi masentaja kirjoitti:
viimeistä tekstiä suoraan /C:stä. Miten ilkeätte kirjoittaa asiasta, josta teillä ei ole harmainta aavistustakaan?
Häpeäisitte!Jos on nakutuksentunnistin niin 98 antaa enemmän tehoa -> pienempi kulutus.
- ???
Vanhempi asentelija kirjoitti:
Jos on nakutuksentunnistin niin 98 antaa enemmän tehoa -> pienempi kulutus.
Mihinkäs tuo perustuu? Siihenkö pelkästään, että sytytystä säädetään aikaisemmaksi (siis nakutuksen tunnistimen avulla), mutta tuohan vaikuttaa kulutukseen pääsääntöisesti. Eiköhän tuo oktaaniluku kerro vain puristuskestävyyden. Sitä en mene kieltämään, jos pääsääntöisesti 98 omaavassa bensiinissä on parempi lisäainerakenne -> tätä kautta suurempi energia-arvo, kuin 95:lla.
- arkitietämys
Vanhempi asentelija kirjoitti:
Jos on nakutuksentunnistin niin 98 antaa enemmän tehoa -> pienempi kulutus.
ovat tutkimustyön suurimmat kompastuskivet! Jos esim. citroen v6:ssa E98 ohjeiden puutuessa antaa enemmän tehoa kuin E95, niin se ei välttämättä päde kaikkiin maailman autoihin. Eli vertausmalli: kaikki maalarit ovat viinaanmeneviä, mutta kaikki viinaan menevät eivät ole maalareita(anteeksi maalarit, tämä tuli vain ekaksi mieleen, ei välttämättä totuuspohjaa:)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796