Tässä olen vuosia sivusta seurannut erään vankilasta vapautuneen kolmekymppisen sopeutumista yhteiskuntaan pitkän tuomion jälkeen.
Hymyilevä nuorimies, oli ensivaikutelma. Hän suoritti koulutentit ja alkoi työnhakuun. Meidän työyhteisö auttaa hänenlaisiaan vapautuneita jaloilleen. Kahvipöydässä sitten joku pamautti että se on istunut viimeisimmän 15-vuotiaan kanssa sekstailusta.
Vaikka ulkoisesti mikään ei muuttunut, ilmapiiri ko henkilön auttamiseksi muuttui. Varsinkin naistyöntekijät eivät halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä, eivät hoida hänen asioita eteenpäin, eräs suorastaan jarruttaa niitä. Hän menetti hyvän asunnon kun yllättäen hän ei saanutkaan jo luvattua tukea jne.
Kuntoutusasioita hoitavien miesten kesken puhuttiin asiasta ja päätelmä oli että vaikka hän on ns virallisen rangaistuksen suorittanut, jatkuu hänen rangaistuksensa, varsinkin naiset lyövät kapuloita rattaisiin monella eri tavalla. Tähän näyttävät syyllistyvän niin vapaaehtoistyössä kuin virkamiehenäkin erityisesti naiset.
Mietin eilen työkaverin kanssa asiaa ja mietimme että olisiko kuolemantuomio vankeuden päätteeksi armollisempi kuin vapauttaminen. Vapautuneella itsellään on "elämännälkä", mutta aikamoiseen muuriin hän törmää vapauduttuaan. Virkamiehet vielä näkevät historian, pitäisikö koko identiteetti, nimineen sotuineen ja asuinkuntineen vaihtaa vapautumispäivänä.
Kuolemantuomio olisi armeliaampi
Anonyymi
1
85
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881419Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231208- 50948
- 70900
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53810Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva51808- 56792
- 102774
- 69748
- 33712