-"Ei ole."
Mitä ei ole?
-"Rahaa."
Tyypillinen mantra SUOMEN Valtiovallalta. Ja tietysti Kallionmäeltäkin.. Kun ei oo niin ei oo, veroja pitäs lypsää lisää.. Mihinkäs ne edelliset äyrit hävisi? Ettei vain eduskunnan lisärakennukseen, "Herrojen" kyyditykseen, ja Alatalon keikkamatkoihin..
MIELESTÄNI hyvä esimerkki ainakin täällä kehä kolmosen ulkopuolella tuosta ´köyhyydestä´ on LIIKENNEYMPYRÄT. Nuo Tieliikelaitoksen ja kuntien (kaupunkienkin..!?!)erittäin suosima liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden ruumiillistuma. Paha on tosin mennä heitä solvaamaan moisien pystyttämisestä, kun ei kerran Liikenneministeriöstä, saatika Valtiovarainministeriöstä hevin lisärahoitusta parempaan heru. Muutenkin on Suomen tiestö PAHASTI jätetty kuluttajiensa eli veronmaksajien vastuulle. Autot kuluvat.
Niin, on niistä toki hyötynsäkin. Vähemmän vaaratilanteita suhteutettuna halpaan hintaan. Lähestymiskulma on kohtaavissa autoissa pieni, mikä taas pienentää törmäyksissä tapahtuvia vaurioita (mutta auton heikkoon kohtaan osuu silti). Ajonopeudetkin pienenevät selvästi.
Mutta, minkä ........vetin takia niitä on rakennettava joka ikiseen risteykseen ja vast., mikä vähänkin on, kiitos tilastojen, todettu vaaralliseksi? En tarkoita, että veroeuroja täytyisi alkaa kuluttamaan kaiken maailman monitasoeritasoramppihökötyksillä, vaan että eurot käytettäisiin järkevämmällä LIIKENTEEN (sujuvuuden) kannalta oleellisilla ratkaisuilla. Kun ne rinkulat tukkii jo vilkaammin liikennöidyt tietkin. Näissä eritasoliittymä kyllä puolustaa paikkaansa. Eräässäkin pitäjässä ei ehtinnä ensimmäisestä "ympyrästä" pihalle, kun jo toinen tuli vastaan. Niitä on kyseisessä paikkakunnassa kaikkiaan kolme. Toisessa "kaupungissa" olin jo aikeissa ajaa moisen yli, kun en sitä nähnyt. Sisähalkaisija oli ehkä kolme metriä, kun suurimmissa se on enemmän kuin 20 metriä. Aiemmin en ollut tässä kunnassa käynyt.
En väitä, mutta tämä tämmöinen vaikeuttaa jo lisäksi raskasta liikennettä, joka on sekin rajusti kasvamaan päin, mistä tosin lienee olla parempi puhumatta. Ettehän te ´Kimi Räikköset´ niiden päälle mitään tajua. "Hyödyttömiä tientukkeita..", vai? Mieti kahdesti, ennenkuin vastaat.
Tuntuu Suomella/suomalaisilla olevan varaa muiden maiden ruokkimiseen ja hätäavustuksiin, mikä on tietysti hieno ele, mutta olemmeko unohtaneet tyystin itsemme?
Piiri pieni pyörii..
7
556
Vastaukset
- sinivilkku
Siis tarkoitat varmaan kiertoliittymiä.
Ne ovat aivan eri asia kuin liikenneympyrät.
Et sitten taida paljon liikennemerkkejä tiirailla, nimittäin kyseiset kiertoliittymät on kyllä merkitty varsin hyvin.
En puolusta niitä joka paikassa, mutta on paikkoja, joissa ne kyllä palvelevat varsin hyvin. Ja niissä ajaminen taas, eihän helpompaa risteystä oikein voi olla. Muuta kuin tietty eritasoliittymät tai liikennevalot.
Mutta olisi ne liikennevalot jokaisessa pienessä kylässä aikasta tyhmät, siellä autot seisois keskellä yötä orpoina odotellen valojen vaihtumista.Niin että mikä se liikenneympyrän ja kiertoliittymän ero sitten on, jos se ei kerta ole sama typeryys?
Typerin liikennejärjestely on nelostien tukko Turpakukkulalla. 3 ympyrää peräkkäin, välillä muuten vain mutkaa ja 40:n rajoitusta. Toinen typeryyden ylistys löytyy Orimattilasta. Sama resepti sielläkin.
Saksassa on toimiva liikennejärjestelmä. Jopa ruåtsissakin liikenne toimii eri hyvin kuin täällä, missä luonnevikaiset typerykset hakeutuvat liikenteenhaittatöihin ja samanlaiset heillä on esimiehinä. On kyllä ihan muutama onnistunutkin ratkaisu valtakuntaan rakennettu, mutta osa ainakin on jo muutettu liikenneympyräksi.- Ei vetele
Joo. Totta. Kiertoliittymä. Mutta suomalaiset puhuvat jostain syystä liikenneympyrästä. Niin sanottin itse asiassa autokoulussakin.. Ainakin.. no en sano missä.
Liikenneympyrä on kuulemma sellainen, jossa on ENEMMÄN kuin yksi kaista, joita melko varmalla todennäköisyydellä löytyy ainakin Englannista, mistä tämä "kiertoympyräliittymärinkula"-buumi lienee tullut Suomeen. On ne niin samanlaisia nuo Englanti ja Suomi, että...
Ja Porista, siis Suomesta, löytyy, kuulemma ainakin yksi liikenneympyrä.
Kiertoliittymiä löytyy taasen Suomesta tällä hetkellä arvioiden ainakin viitisenkymmentä, ellei nenemmänkin. Löytyyköhän Tieliikelaitoksen sivuilta tietoa..
Aioin laittaa tekstiä tieliikelaitoksen sivuilta tähän, mutta on näemmä kielletty (lukee säännöissä)
Jotta ainakin moottoriteihin ja kehäteihin tuntuu löytyvän varoja, mutta ei kunnollisiin liittymäratkaisuihin. Sivun tekstistä päätellen.
No ei ne kyllä valitettavasti ole oikein hyvin esillä, ne liikennemerkit. Onhan tuosta kuultu ja nähty. Toiset ajaa liian liki toista (esim. muuttuvat rajoitukset..)ja toiset päästelee päin punasia. Ja ne kiertoliittymät saisivat todellakin olla hiukan isompia: ei niitä pieniä natiasia näe, jos ovat vähänkään lumen peitossa (joskus näkee jälkiä, kun joku on päästänyt yli. Nuoret. Ah, niin.. viisaita kun ovat)
Ajattele. Jopa suuraakeessalaakeessa, ehkä vähänkin asutussa Pohjammaassa on liikennevaloja! Mutta toimivat ainakin tuon mainitsemasi odotusvalojen kohdalla huomattavasti paremmin. Toisin kuin Tampereella, mainitakseni. Nääs Pohjanmaalaiset on keksineet, sanoisinko "hoksaavat" valojäjestelmät, jotka näkevät, onko kyseisen liikennevalo-opasteen kaistalla autoa. Näitä en ole huomannut olevan Tampereella. Kumma kyllä. Kertokoon joku, jos tietää paremmin.
Mutta ei niitä tosin kannatakaan kalliita välovälkkytolppia asennella paikkoihin, joissa on vilkas ja aikaa ja hermoja mahdollisimman säästävä liikenne ja nopeus. Kun kaikilla valitettavasti tuntuu olevan nykyään jonnekkin aina kiire. Siinä olisi kiertoliittymät aina edessä. Se nimittäin kuluttaa jo polttoainettakin, ainainen kiihdytteleminen ja jarrutteleminen, mistä on kaiketi jo jokaiselle uudemmalle kuljettajalle annettu taoudelisen ajotavan koulutus. Toivottavasti.
Mutta kaikki eivät ilmeisesti pidä korviaan auki ajokoulussa. Tuon tuosta tulee eteen autoilijoita, jotka näyttävät vilkkua milloin ja minne sattuu. Siis: Vilkkua käytetään ja näytetään kiertoliittymässä (huom!) VAIN oikealle ja VAIN, kun poistutaan liittymästä! Ja liittymässä ajavalla on etuajo-oikeus! - No ei vetele..
Joo. Totta. Kiertoliittymä. Mutta suomalaiset puhuvat jostain syystä liikenneympyrästä. Niin sanottin itse asiassa autokoulussakin.. Ainakin.. no en sano missä.
Liikenneympyrä on kuulemma sellainen, jossa on ENEMMÄN kuin yksi kaista, joita melko varmalla todennäköisyydellä löytyy ainakin Englannista, mistä tämä "kiertoympyräliittymärinkula"-buumi lienee tullut Suomeen. On ne niin samanlaisia nuo Englanti ja Suomi, että...
Ja Porista, siis Suomesta, löytyy, kuulemma ainakin yksi liikenneympyrä.
Kiertoliittymiä löytyy taasen Suomesta tällä hetkellä arvioiden ainakin viitisenkymmentä, ellei nenemmänkin. Löytyyköhän Tieliikelaitoksen sivuilta tietoa..
Aioin laittaa tekstiä tieliikelaitoksen sivuilta tähän, mutta on näemmä kielletty (lukee säännöissä)
Jotta ainakin moottoriteihin ja kehäteihin tuntuu löytyvän varoja, mutta ei kunnollisiin liittymäratkaisuihin. Sivun tekstistä päätellen.
No ei ne kyllä valitettavasti ole oikein hyvin esillä, ne liikennemerkit. Onhan tuosta kuultu ja nähty. Toiset ajaa liian liki toista (esim. muuttuvat rajoitukset..)ja toiset päästelee päin punasia. Ja ne kiertoliittymät saisivat todellakin olla hiukan isompia: ei niitä pieniä natiasia näe, jos ovat vähänkään lumen peitossa (joskus näkee jälkiä, kun joku on päästänyt yli. Nuoret. Ah, niin.. viisaita kun ovat)
Ajattele. Jopa suuraakeessalaakeessa, ehkä vähänkin asutussa Pohjammaassa on liikennevaloja! Mutta toimivat ainakin tuon mainitsemasi odotusvalojen kohdalla huomattavasti paremmin. Toisin kuin Tampereella, mainitakseni. Nääs Pohjanmaalaiset on keksineet, sanoisinko "hoksaavat" valojäjestelmät, jotka näkevät, onko kyseisen liikennevalo-opasteen kaistalla autoa. Näitä en ole huomannut olevan Tampereella. Kumma kyllä. Kertokoon joku, jos tietää paremmin.
Mutta ei niitä tosin kannatakaan kalliita välovälkkytolppia asennella paikkoihin, joissa on vilkas ja aikaa ja hermoja mahdollisimman säästävä liikenne ja nopeus. Kun kaikilla valitettavasti tuntuu olevan nykyään jonnekkin aina kiire. Siinä olisi kiertoliittymät aina edessä. Se nimittäin kuluttaa jo polttoainettakin, ainainen kiihdytteleminen ja jarrutteleminen, mistä on kaiketi jo jokaiselle uudemmalle kuljettajalle annettu taoudelisen ajotavan koulutus. Toivottavasti.
Mutta kaikki eivät ilmeisesti pidä korviaan auki autokoulussa. Tuon tuosta tulee eteen autoilijoita, jotka näyttävät vilkkua milloin ja minne sattuu. Siis: Vilkkua käytetään ja näytetään kiertoliittymässä (huom!) VAIN oikealle ja VAIN, kun poistutaan liittymästä! Ja liittymässä ajavalla on etuajo-oikeus! - Vetele ei
No ei vetele.. kirjoitti:
Joo. Totta. Kiertoliittymä. Mutta suomalaiset puhuvat jostain syystä liikenneympyrästä. Niin sanottin itse asiassa autokoulussakin.. Ainakin.. no en sano missä.
Liikenneympyrä on kuulemma sellainen, jossa on ENEMMÄN kuin yksi kaista, joita melko varmalla todennäköisyydellä löytyy ainakin Englannista, mistä tämä "kiertoympyräliittymärinkula"-buumi lienee tullut Suomeen. On ne niin samanlaisia nuo Englanti ja Suomi, että...
Ja Porista, siis Suomesta, löytyy, kuulemma ainakin yksi liikenneympyrä.
Kiertoliittymiä löytyy taasen Suomesta tällä hetkellä arvioiden ainakin viitisenkymmentä, ellei nenemmänkin. Löytyyköhän Tieliikelaitoksen sivuilta tietoa..
Aioin laittaa tekstiä tieliikelaitoksen sivuilta tähän, mutta on näemmä kielletty (lukee säännöissä)
Jotta ainakin moottoriteihin ja kehäteihin tuntuu löytyvän varoja, mutta ei kunnollisiin liittymäratkaisuihin. Sivun tekstistä päätellen.
No ei ne kyllä valitettavasti ole oikein hyvin esillä, ne liikennemerkit. Onhan tuosta kuultu ja nähty. Toiset ajaa liian liki toista (esim. muuttuvat rajoitukset..)ja toiset päästelee päin punasia. Ja ne kiertoliittymät saisivat todellakin olla hiukan isompia: ei niitä pieniä natiasia näe, jos ovat vähänkään lumen peitossa (joskus näkee jälkiä, kun joku on päästänyt yli. Nuoret. Ah, niin.. viisaita kun ovat)
Ajattele. Jopa suuraakeessalaakeessa, ehkä vähänkin asutussa Pohjammaassa on liikennevaloja! Mutta toimivat ainakin tuon mainitsemasi odotusvalojen kohdalla huomattavasti paremmin. Toisin kuin Tampereella, mainitakseni. Nääs Pohjanmaalaiset on keksineet, sanoisinko "hoksaavat" valojäjestelmät, jotka näkevät, onko kyseisen liikennevalo-opasteen kaistalla autoa. Näitä en ole huomannut olevan Tampereella. Kumma kyllä. Kertokoon joku, jos tietää paremmin.
Mutta ei niitä tosin kannatakaan kalliita välovälkkytolppia asennella paikkoihin, joissa on vilkas ja aikaa ja hermoja mahdollisimman säästävä liikenne ja nopeus. Kun kaikilla valitettavasti tuntuu olevan nykyään jonnekkin aina kiire. Siinä olisi kiertoliittymät aina edessä. Se nimittäin kuluttaa jo polttoainettakin, ainainen kiihdytteleminen ja jarrutteleminen, mistä on kaiketi jo jokaiselle uudemmalle kuljettajalle annettu taoudelisen ajotavan koulutus. Toivottavasti.
Mutta kaikki eivät ilmeisesti pidä korviaan auki autokoulussa. Tuon tuosta tulee eteen autoilijoita, jotka näyttävät vilkkua milloin ja minne sattuu. Siis: Vilkkua käytetään ja näytetään kiertoliittymässä (huom!) VAIN oikealle ja VAIN, kun poistutaan liittymästä! Ja liittymässä ajavalla on etuajo-oikeus!Tietokonetekniikka lähetti edellisen viestin kahteen kertaan.. Lienee tuo tietokone yhtä hullu keksintö kuin liikenneympyrät ja kiertoliittymät. Ja kummankin takana on ihminen.
- sinivilkku
Ei vetele kirjoitti:
Joo. Totta. Kiertoliittymä. Mutta suomalaiset puhuvat jostain syystä liikenneympyrästä. Niin sanottin itse asiassa autokoulussakin.. Ainakin.. no en sano missä.
Liikenneympyrä on kuulemma sellainen, jossa on ENEMMÄN kuin yksi kaista, joita melko varmalla todennäköisyydellä löytyy ainakin Englannista, mistä tämä "kiertoympyräliittymärinkula"-buumi lienee tullut Suomeen. On ne niin samanlaisia nuo Englanti ja Suomi, että...
Ja Porista, siis Suomesta, löytyy, kuulemma ainakin yksi liikenneympyrä.
Kiertoliittymiä löytyy taasen Suomesta tällä hetkellä arvioiden ainakin viitisenkymmentä, ellei nenemmänkin. Löytyyköhän Tieliikelaitoksen sivuilta tietoa..
Aioin laittaa tekstiä tieliikelaitoksen sivuilta tähän, mutta on näemmä kielletty (lukee säännöissä)
Jotta ainakin moottoriteihin ja kehäteihin tuntuu löytyvän varoja, mutta ei kunnollisiin liittymäratkaisuihin. Sivun tekstistä päätellen.
No ei ne kyllä valitettavasti ole oikein hyvin esillä, ne liikennemerkit. Onhan tuosta kuultu ja nähty. Toiset ajaa liian liki toista (esim. muuttuvat rajoitukset..)ja toiset päästelee päin punasia. Ja ne kiertoliittymät saisivat todellakin olla hiukan isompia: ei niitä pieniä natiasia näe, jos ovat vähänkään lumen peitossa (joskus näkee jälkiä, kun joku on päästänyt yli. Nuoret. Ah, niin.. viisaita kun ovat)
Ajattele. Jopa suuraakeessalaakeessa, ehkä vähänkin asutussa Pohjammaassa on liikennevaloja! Mutta toimivat ainakin tuon mainitsemasi odotusvalojen kohdalla huomattavasti paremmin. Toisin kuin Tampereella, mainitakseni. Nääs Pohjanmaalaiset on keksineet, sanoisinko "hoksaavat" valojäjestelmät, jotka näkevät, onko kyseisen liikennevalo-opasteen kaistalla autoa. Näitä en ole huomannut olevan Tampereella. Kumma kyllä. Kertokoon joku, jos tietää paremmin.
Mutta ei niitä tosin kannatakaan kalliita välovälkkytolppia asennella paikkoihin, joissa on vilkas ja aikaa ja hermoja mahdollisimman säästävä liikenne ja nopeus. Kun kaikilla valitettavasti tuntuu olevan nykyään jonnekkin aina kiire. Siinä olisi kiertoliittymät aina edessä. Se nimittäin kuluttaa jo polttoainettakin, ainainen kiihdytteleminen ja jarrutteleminen, mistä on kaiketi jo jokaiselle uudemmalle kuljettajalle annettu taoudelisen ajotavan koulutus. Toivottavasti.
Mutta kaikki eivät ilmeisesti pidä korviaan auki ajokoulussa. Tuon tuosta tulee eteen autoilijoita, jotka näyttävät vilkkua milloin ja minne sattuu. Siis: Vilkkua käytetään ja näytetään kiertoliittymässä (huom!) VAIN oikealle ja VAIN, kun poistutaan liittymästä! Ja liittymässä ajavalla on etuajo-oikeus!Eihän niitä varsinaisia "vanhan ajan";) liikenneympyröitä enää taida juuri olla. On vain yksi- ja useampikaistaisia kiertoliittymiä/liikenneympyröitä.
Käväisin "kuukeltamassa" vähän ja iloisesti siellä käytetään ristiin rastiin molempia nimiä.
No minä olen ajanut kortin aikanaan Lahdessa. Silloin oli vielä oikein liikenneympyröitä sielläkin useampia ja niissä sitten ajettiin pientä vaille paljon....ja vilkuteltiin.
Muistan, kun sanoinkin ajo-opelle, että kyllähän minä nyt vilkutan ja välkytän kuin joulukuusi mutta kun on kortti taskussa niin ajan samoin kuin kaikki muutkin;D
Kyllä mun on sanottava, että on nämä nykyiset vaan paljon helpompia ajaa. Harva jää kiertämään sinne montaa kertaa. Lahdessa oli aikanaan se iso ympyrä bussiaseman vieressä, ei tarvinnut montaa minuuttia katsella kun jo taas joku kiersi siellä sisäkaistalla renkulaa miettien varmasti kuumeisesti poispääsyä:D - Ei vetele
sinivilkku kirjoitti:
Eihän niitä varsinaisia "vanhan ajan";) liikenneympyröitä enää taida juuri olla. On vain yksi- ja useampikaistaisia kiertoliittymiä/liikenneympyröitä.
Käväisin "kuukeltamassa" vähän ja iloisesti siellä käytetään ristiin rastiin molempia nimiä.
No minä olen ajanut kortin aikanaan Lahdessa. Silloin oli vielä oikein liikenneympyröitä sielläkin useampia ja niissä sitten ajettiin pientä vaille paljon....ja vilkuteltiin.
Muistan, kun sanoinkin ajo-opelle, että kyllähän minä nyt vilkutan ja välkytän kuin joulukuusi mutta kun on kortti taskussa niin ajan samoin kuin kaikki muutkin;D
Kyllä mun on sanottava, että on nämä nykyiset vaan paljon helpompia ajaa. Harva jää kiertämään sinne montaa kertaa. Lahdessa oli aikanaan se iso ympyrä bussiaseman vieressä, ei tarvinnut montaa minuuttia katsella kun jo taas joku kiersi siellä sisäkaistalla renkulaa miettien varmasti kuumeisesti poispääsyä:DLahti? Eikös se oo se hiihtokaupunki.. ;) sori
Ja Lahdessahan on moottoritiekin. Vai?
Moottoritie on yksi hyvä esimerkki, kuinka ajosuoritteet saadaan pysymään sujuvina. Siis vilkkaasti liikennöidyillä teillä ja niiden solmukohdissa.
Esimerkki: Kolmostie. Väli Helsinki - Vaasa. Hyvä. Moottoritietä alkupätkä, mutta. Pohjanmaalle tullessa vastassa on Jalasjärvi (anturajärvi..), jossa on tällähetkellä menossa väittely, kuinka Seinäjoelta Jalasjärveen kolmostielle yhtyvän teiden liitos pitäisi toteuttaa. Vaasalaiset kun haluaisivat kolmostien pysyvän suorana ilman niitä ympyrähässäköitä rajoittamassa tien liikennettä, kun taas seinäjokiset ja ilmeisesti myös jalasjärviset haluaisivat kolmostien kääntyvän suoraan Seinäjoelle, TAI siihen tulisi laittaa, en nyt muista, oliko se liikenneympyrä vai kiertoliittymä. Itse olisin kyllä joko liittymän entisellään pitämisen kannalla tai eritasoliittymän kannalla. Niitä on Pohjanmaalle rakennettu jo useita. Seinäjoellakin on oikein kaksi, ja heti sen jälkeen Nurmossa vielä yksi. Ovat likellä toistaan.. Tällähetkellä liittymänrakennus sanalla sanoen SEISOO. Sitä aloitettiin, mutta työt piti keskeyttää lähellä olevan talon, ja ilmeisesti Vaasalaisten ja Seinäjokisten väittelyn vuoksi (tilaa kyllä on). Jonkinmoinen erkanemiskaista siinä kyllä on. Ja tässä oli vasta yksi esimerkki. Keskiselle Tuuriin (onko tuttu?) täytyis rakentaa nyt sitten oma "liikenneympyrä", kun se ihmismassa on niin iso..
Ja entisellä Peräseinäjoella on yksi, Seinäjoella kaksi (joista toisen halkaisija se kaksi metriä), Ilmajoella on, Murmossa on, Alajärvellä on Vaasalaisillakin on.. Ties minne tulee seuraava "rinkula".
Ihmettelenkin, onko kuntien ja valtion kassa nyt tyhjä kun ei yhtä eritasoa voida rakentaa. Mielenkiintoiseksi jää, mitä herrat ja päättäjät saavat lopulta tulokseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806