Vuonna 2001 vajaa kymmenesosa (9,3 %) kaikesta poliisin tietoon tulleesta väkivallasta tilastoitiin perheväkivallaksi. Vuonna 2002 poliisin tietoon tulleissa perheväkivaltarikoksissa oli 3158 uhria.
Perheväkivallan uhreista naisia oli 2507 ja miehiä 651. Naisten osuus perheväkivaltatapausten asianomistajista
on ollut neljän viidenneksen luokkaa. Parisuhdeväkivallan uhreista (joita oli 2023 vuonna 2002) runsaat kymmenen prosenttia on miehiä. Vuotta 2003 kuvaavat seuraavat tiedot:
Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2003 poliisin tietoon tulleissa perheväkivaltarikoksissa oli 3 567 uhria, 13 prosenttia edellisvuotta enemmän. Naisia perheväkivallan uhreista oli 2 801. Miehiä uhreista oli 766, ja näissä tapauksissa epäillyistä 333 oli naisia. Perheväkivalta on yleensä miesten naisiin kohdistamaa väkivaltaa. Toiseksi yleisimpiä ovat miehen mieheen kohdistamat teot.
Kaksi kolmannesta tapauksista oli avio- tai avopuolisoiden välistä väkivaltaa, niin sanottua parisuhdeväkivaltaa. Parisuhdeväkivallan 2 183 uhrista miehiä oli vain 227, kymmenen prosenttia uhreista.
Parisuhdesurmat yli kolminkertaistuneet sadassa vuodessa
Vaikka naisten parisuhdesurmat ovat mahdollisesti hieman vähentyneet 1990-luvun puolivälistä, pitkällä aikavälillä kuva on synkempi. Martti Lehden (2002, s. 100) mukaan puolisoiden ja seurustelukumppanien surmia on nykyään väestöön suhteutettuna kolme ja puoli kertaa enemmän kuin 1900-luvun alussa. Samalla naisten koko henkirikoskuolleisuus on kaksi ja puoli kertaa korkeampi kuin sata vuotta sitten. Lehden mukaan perustava muutos on tapahtunut päihteiden osuudessa naissurmien yhteydessä: Nykyään naisuhreista noin 60 % on tekohetkellä päihtyneenä, toista maailmansotaa edeltäneinä vuosikymmeninä vastaava osuus oli alle 10 %. Vastaavasti naisten surmaajista nykyisin noin 70-80 % on humalassa, kun puoli vuosisataa sitten osuus oli ainoastaan 30 %. Parisuhdetappojen määrän ja yleistason voimakkaaseen kasvuun on siten liittynyt niiden muuttuminen yhä enenevässä määrin puolisoiden keskinäiseksi ryypiskelyväkivallaksi. (Lehti 2002, 100-1)
Olli Hurtan tutkimuksen kattaman seitsemän vuoden (1995-2001) kuluessa lähisuhdeväkivaltaan kuoli kaikkiaan 291 uhria. Näistä naisia oli 204. Vuosittain keskimäärin 29 naista kuoli siis nykyisen tai entisen puolison tai kumppanin taikka oman vanhemman, lapsen tai sisaruksen tai muun hyvin läheisen henkilön väkivallan seurauksena. Neljä viidesosaa näistä naisista surmasi nykyinen tai entinen puoliso tai miesystävä. 80 tapauksessa mies surmasi vaimonsa ja 70 tapauksessa avovaimonsa, kihlattunsa tai naisystävänsä. Lisäksi 13 tapauksessa mies surmasi entisen puolisonsa tai naisystävänsä. Siten tämän aineiston mukaan naisia kuoli vuosina 1995-2001 parisuhdesurmissa vuosittain keskimäärin 23,3.
Naisten tekemien parisuhdesurman uhrina kuoli 26 miestä Siten heteroparisurmien uhreissa naisia oli yli kuusi kertaa enemmän kuin miehiä. Miesten teoissa korostuu mustasukkaisuus. Suuri osa surmista liittyy tilanteeseen, jossa nainen on jättänyt tai jättämässä miehen tai jossa mies epäilee naisella olevan muita seksuaalisuhteita. Naiset sen sijaan surmaavat usein tilanteessa, jossa puoliso on pitkään pahoinpidellyt ja pyrkinyt rajoittamaan heidän vapauttaan. Hyvin harvoin naiset surmaavat miehiä, joista ovat päässeet eroon. Vain yksi nainen tappoi entisen miehensä. Miehet surmattiin myös miltei poikkeuksetta tekijän ja uhrin yhteisessä asunnossa, kun taas naisten surmapaikat vaihtelivat paljon enemmän.
Puolisot ja muut miesystävät surmasivat 80 % kaikista lähisuhdeväkivaltaan kuolleista naisista.
Muita tekijöitä:
Yhtään lesbosuhdesurmaa ei aineistossa ollut.
isä (5,9 % lähisuhdesurman uhreista), 8 tapauksessa äiti (3,9 ), 19 tapauksessa uhrin
poika (8,8), ja ilmeisesti 2 tapauksessa veli.
Miesten ja naisten riski tulla läheisen verisukulaisen surmaamaksi lienee Suomessa samaa
luokkaa ja miehillä mahdollisesti vähän suurempi (lähinnä velisurmien takia).
Kyselytutkimuksista
Naisuhritutkimuksissa on kysytty myös muiden miesten kuin puolison tai kumppanin väkivallasta.
UTH:n mukaan 40 % naisista oli joutunut 15 vuotta täytettyään miehen tekemän fyysisen tai seksuaalisen väkivallan tai sillä uhkaamisen kohteeksi. Viimeksi kuluneen vuoden aikana miehen tekemän väkivallan tai väkivallalla uhkaamisen kohteeksi joutuneita oli 14 %. Fyysisen väkivallan kohteeksi oli joskus elämänsä aikana joutunut lähes kolmannes naisista, viimeisen vuoden aikana 7 %.
Puolet naisista, jotka olivat eronneet, olivat joutuneet aikaisemman parisuhteensa aikana puolisonsa tekemän fyysisen tai seksuaalisen väkivallan tai väkivallalla uhkaamisen kohteeksi. Enemmistö, mutta vain niukka enemmistö, heistä ei kokenut entisen kumppaninsa väkivaltaa eron jälkeen. Runsas kolmannes tekijöistä käyttäytyi väkivaltaisesti myös eron jälkeen. Lisäksi 4 % eronneista joutui eron jälkeen ensi kertaa entisen kumppaninsa väkivallan tai uhkailun kohteeksi.
Joskus elämänsä aikana parisuhteessa olleista naisista kolmannes oli kokenut parisuhdeväkivaltaa. Vakavin parisuhdeväkivallan tapaus johti vammaan 244 657 naisen kohdalla. Tämä on 13,3 % kaikista naisista, jotka olivat avo- tai avioliitossa (1 837 598). Yli puolessa näistä tapauksista (133 065) vamma oli niin lievä että uhri ei ollut hakenut apua terveydenhuollosta. 105 097 naista eli
5,7 % kaikista kyselyn kohderyhmästä oli joko hakenut apua terveydenhuollosta tai ei ollut hakenut mutta katsoi, että olisi pitänyt hakea.
Yleisimmät vammat olivat mustelmat ja ruhjeet. Niistä naisista, jotka olivat kokeneet parisuhdeväkivaltaa, vakavin teko oli aiheuttanut luunmurtumia 2,1 %:lle, keskenmenon 0,5 %:lla, aivotärähdyksen 1,3 %:lle ja hammasvamman 1,2 %:lle. (Osuudet kaikista parisuhteessa olleista naisista ovat kolmasosa näistä luvuista.)
Vain 10 % naisista ilmoitti vakavimman parisuhdeväkivallan poliisille. Väkivallan uhreista 12 % haki apua parisuhdeväkivaltaan. Väkivaltaisista miehistä 6 % haki apua väkivaltaisuuteensa.
Suomen Lainsäädännöstä
Vuonna 1994 kriminalisoitiin myös aviopuolisoon kohdistuva raiskaus— aikaisemmin ei väkivallalla
tai sen uhalla sukupuoliyhteyteen pakottaminen ollut sinänsä rikos, jos osapuolet olivat avioliitossa, vaikka tekoon saattoi liittyä muita kriminalisoituja tekoja, kuten pahoinpitelyrikoksia.
Vuonna 1995 muutettiin säädöksiä pahoinpitelyrikosten syyteoikeudesta. Tärkein muutos oli se, että uudistuksen jälkeen kaikki lievää vakavammat pahoinpitelyt tapahtumapaikasta riippumatta tulivat virallisen syytteen alaisiksi. Tarkoituksena oli etenkin saada viranomaiselle mahdollisuus puuttua perheväkivaltaan uhrin vaatimuksista riippumatta. 1995 uudistuksen yhteydessä eduskunta muutti hallituksen esitystä eduskunnan lakivaliokunnan aloitteesta siten, että syyttäjälle jäi mahdollisuus jättää syyte nostamatta tavallisesta pahoinpitelystä sillä perusteella, että asianomistaja sitä
vakaasta tahdostaan pyytää. Monet keskustelijat katsoivat tämän vesittäneen uudistusta. Valtakunnansyyttäjän (muutaman vuoden kuluttua antamien) ohjeiden mukaan syyttäjien olikin sovellettava tätä pykälää varovasti ja asianomistajan tahdolle oli annettava sitä pienempi merkitys mitä vakavampi pahoinpitely oli kyseessä. Silti ” vakaan tahdon pykälä” koettiin ongelmaksi. Kesäkuussa 2004 eduskunta kumosikin sen, ja lain tultua 1.10.2004 voimaan syyttämättä jättäminen pahoinpitelytapauksissa
perustuu samoihin yleisiin perusteisiin kuin muissakin virallisen syytteen alaisissa
rikoksissa.
Uusi seksuaalirikoslainsäädäntö astui voimaan 1999. Laki lähestymiskiellosta tuli voimaan 1999. Lähestymiskieltoja määrätty vuosittain noin 1000-1300.
Lähestymiskiellon laajentaminen siten, että kielto voidaan määrätä myös silloin, kun kiellolla suojeltava ja kieltoon määrättävä henkilö asuvat samassa asunnossa, tuli voimaan vuoden 2005 alussa.
Reino Sirén ja Martti Tuominen tutkivat Helsingin poliisin tietoon tullutta pahoinpitelyrikollisuutta ennen vuoden 1995 lainmuutosta ja sen jälkeen, vuonna 1999. Samaa aineistoa on tarkastellut myös Elina Castrén oikeustieteen tutkielmassaan. Sirénin ja Tuomisen tutkimuksesta käy ilmi, että
perhe- ja parisuhdeväkivallan osuus poliisin kirjaamista rikoksista on kasvanut vuoden 1995 kahdeksasta prosentista 21 prosenttiin vuonna 1999; samalla niiden määrä kolminkertaistui. Lisäys koostuu valtaosaltaan naisiin kohdistuneista teoista. Naisten pahoinpitelyjen osuus kaikista Helsingissä rekisteröidyistä pahoinpitelyrikoksista kasvoi vuoden 1995 seitsemästä prosentista vuoden 1999 kahdeksaantoista prosenttiin. Samanaikaisesti muunlaiset naisiin kohdistuneet pahoinpitelyt,
esimerkiksi katuväkivalta ("ulkopuolisen yllättävä väkivalta yleiselle tai yksityisellä paikalla", jne.) olivat vähentyneet.
Ennen lainmuutosta puolet lieviksi määritellyistä pahoinpitelyistä sisälsi nyrkillä lyömistä tai sitä vakavampaa väkivaltaa, kun vastaava osuus uudistuksen jälkeen oli 60 prosenttia. Potkimista tai sitä vakavampaa väkivaltaa esiintyi vuoden 1999 aineistossa 41 prosentissa yksityisellä paikalla ja 27 prosentissa julkisella paikalla tapahtuneista lieviksi pahoinpitelyiksi kirjatuista teoista.
Sirénin ja Tuomisen raportissa esitetään myös muutamia kuvauksia poliisin lievinä pahoinpitelyinä käsittelemistä tapauksista, joissa teko vaikuttaa suhteellisen vakavalta. Elina Castrénin arvion mukaan aineistossa oli useita lieviksi pahoinpitelyiksi kirjattuja tapauksia, joissa väkivallan vakavuus ja teoista aiheutuneet vammat olivat sellaisia, että niitä olisi tullut käsitellä perustunnusmerkistön
mukaisina pahoinpitelyinä.
Verrattuna vuoteen 1995 poliisi ilmoitti vuonna 1999 syyttäjälle 3-4-kertaisen määrän yksityisellä paikalla tapahtuneita lieviä ja tavallisia pahoinpitelyjä (joista suurin osa on naisiin kohdistuvaa perhe- ja parisuhdeväkivaltaa). Tätä lakimuutoksen tarkoitusten suuntaista tulosta heikensi siis kuitenkin se, että lieviksi pahoinpitelyiksi kirjattiin myös tekotavaltaan ja seurauksiltaan yllättävän vakaviakin tekoja. Näiden tapausten eteneminen syyttäjälle jäi riippumaan uhrin vaatimuksesta.
Lainmuutoksen jälkeen vain 13 % yksityisellä paikalla tapahtuneista lievistä pahoinpitelyistä johti rangaistusvaatimukseen tai syyteharkintaan. Onkin syytä pohtia, käyttääkö poliisi liian suurta harkintavaltaa määritellessään tekoja lieviksi pahoinpitelyiksi ja vaikuttaessaan samalla siihen, millaiset teot etenevät syyteharkintaan.
Poliisi kutsuttiin kotihälytystehtäville vuonna 2003 yli 60.000 kertaa. Karkean arvion mukaan noin kolmannes sisältää jonkinasteista
perheväkivaltaa. Rikosilmoituksia tehdään poliisille pahoinpitelyistä vuosittain runsas
28.000. Vain osa pahoinpitelyistä, ehkä kaikkein raaimmat tapaukset, joissa on näkyviä vammoja,
tulevat poliisin tietoon.
Poliisin ylijohto on asettanut perheväkivallan ehkäisyn ohjausryhmän, jonka tehtävänä on asiaan
liittyvä koordinointi ja kehittämistoiminta. Poliisin toimintaohjelma on valmistunut. Poliisin peruskoulutukseen on sisällytetty keskeiset osiot koskien perheväkivallan ehkäisyä. Poliisin henkilöstön
työpaikkakoulutus, mikä on aloitettu vuonna 2002.
Tässä tarkemmin:
http://www.rikoksentorjunta.fi/uploads/tdsgj5kto31cu8.PDF
Naisiin kohdistuvasta väkivallasta 300 miljoonan markan kustannukset vuosittain
http://www.stat.fi/tup/tiedotteet/v2000/203oiks.html
Yhteenveto perhe- ja parisuhdeväkivallasta
114
3338
Vastaukset
- ProFem
Taas miesten tyypilliseen tapaan tuodaan esiin matemaattisia kaavioita ja tilastoja. Sitten kukkoillaan asiantuntioina ja käsketään naisten vaieta. Kuitenkin nämä asiat tajuaa parhaitten tunteella ja intuitiolla. Niin kuin me naiset olemme aina tehneet.
- cisma
En kyllä nyt viestiäsi oikein ymmärtänyt, mitä siis tarkoitit?
- Bennett4
Kiitos nauruista. :)
- cisma
Parisuhdeväkivallan (poliisin tietoon tulleista) uhrien osuudesta miesten osuus n. 10 %. Perheväkivallasta miesten osuus 20 %.
Perheväkivalta on yleensä miesten naisiin kohdistamaa väkivaltaa. Toiseksi yleisimpiä ovat miehen mieheen kohdistamat teot. - mitkä
mitkä ovat syyt siihen että miehet tekevät väkivaltaa?
- cisma
Mustasukkaisuus, epäilyt siitä, että naisella on toisen kanssa suhde, päihteet.
- muoriska
cisma kirjoitti:
Mustasukkaisuus, epäilyt siitä, että naisella on toisen kanssa suhde, päihteet.
Miksi Cismaa niin kovasti kiinnostaa tämä perheväkivalta? Siis että viitsii kirjoittaa tuommoisen avauksen... Johan siinä pelkässä kirjoittamisessa menee ainakin vartti. Ja taustatietojen hakemisessa kymmenen kertaa enemmän aikaa. Ei minua ainakaan jaksaisi moinen asia niin paljon kiinnostaa, että käyttäisin siihen noin paljon aikaa ja energiaa. Ja nyt jos minulle joku sanoo, että minä en välitä uhriksi joutuneista, niin ei se nyt ihan niinkään ole. Vaan miten moinen tilastojen uudelleen kirjoittaminen ja koosteiden tekeminen sitten auttaa?? Kuinka monta nyrkiniskua se estää??
- cisma
muoriska kirjoitti:
Miksi Cismaa niin kovasti kiinnostaa tämä perheväkivalta? Siis että viitsii kirjoittaa tuommoisen avauksen... Johan siinä pelkässä kirjoittamisessa menee ainakin vartti. Ja taustatietojen hakemisessa kymmenen kertaa enemmän aikaa. Ei minua ainakaan jaksaisi moinen asia niin paljon kiinnostaa, että käyttäisin siihen noin paljon aikaa ja energiaa. Ja nyt jos minulle joku sanoo, että minä en välitä uhriksi joutuneista, niin ei se nyt ihan niinkään ole. Vaan miten moinen tilastojen uudelleen kirjoittaminen ja koosteiden tekeminen sitten auttaa?? Kuinka monta nyrkiniskua se estää??
Nämä jutut kun on jo aiemmin kirjoitettuna, kuten linkistä ilmenee, sieltähän nämä tiedot ovat suoraan kopsattuja - ei siis suurtakaan vaivaa.
Jutun pistin tänne siksi, koska täällä asioita yritetään kovastikin vääristellä. Eli miksi et kysy näiltä vääristelijöiltä miksi näin tekevät? Miksi he näkevät siihen vaivaa? Kaikki vakavasti otettavat tilastot kuitenkin osoittavat toisin.
Minua kiinnostaa yhteiskunnalliset asiat, joitakuita ei. - cisma
cisma kirjoitti:
Nämä jutut kun on jo aiemmin kirjoitettuna, kuten linkistä ilmenee, sieltähän nämä tiedot ovat suoraan kopsattuja - ei siis suurtakaan vaivaa.
Jutun pistin tänne siksi, koska täällä asioita yritetään kovastikin vääristellä. Eli miksi et kysy näiltä vääristelijöiltä miksi näin tekevät? Miksi he näkevät siihen vaivaa? Kaikki vakavasti otettavat tilastot kuitenkin osoittavat toisin.
Minua kiinnostaa yhteiskunnalliset asiat, joitakuita ei.Joidenkin mielestä perheväkivalta on yksityinen asia, sitä se mielestäni ei ole.
- Sohvi
muoriska kirjoitti:
.. mitä tällä palstalla tekee sellainen kommmentoija, jota ei feminismi kiinnosta pätkääkään, ei naisten asema, ongelmat, ei naisiin kohdituva väkivalta, ei mikään asiallinen naisasia. Muoriska kertoilee täällä vain itsestään, omasta rakkaasta ukostaan, rakastelutaidoistaan, maireilee palstan miehille ja lopuksi arvostelee naisten tasa-arvopyrkimykset itsekkään lyhytnäköisiksi yritelmiksi. Muoriskan oppi on: vain miestä kutittelemalla avautuu naisen onni. Jokin romantiikkapalsta voisi olla enemmän paikallaan.
- Kurre_Orava
muoriska kirjoitti:
Johtuu siitä, että sen ilmiselvän asian toitottaminen tällä palstalla luo femakoille jonkin asteista uskottavuutta. Näitä sinänsä paikkansa pitäviä tilastoja esille tuomalla he pyrkivät syyllistämään myös sen suurimman osan miehistä jotka syvästi halveksuvat vaimon hakkaajia.
Antamalla sellainen kuva, että vaimon hakkaaminen on osa jokaisen miehen todellisuutta he saavat tarvitsemaansa painoarvoa miesvihalleen. - muoriska
cisma kirjoitti:
Minua kiinnostaa yhteiskunnalliset asiat, joitakuita ei.Että miten sitten se oletettu vääristeleminen tekee asian pahemmaksi? Siis itse ainakin olen ottanut elämässä sen asenteen, että tosiasiat ovat tosiasioita, ja räkänokat huutelevat mitä huutelevat. Johan kuka vaan voi sanoa ja kirjoittaa mitä vaan! Ei kai minua tee tyhmäksi se, että joku sanoo minua tyhmäksi. Pitäähän siihen olla jotakin perusteita. Samoin ei väkivaltaongelma lakkaa olemasta siksi, että joku sanoo ettei se ole hänelle ongelma. Jos ei ole perusteita, niin sittenhän puhe on vain räkänokan huutelua, eikä siitä kypsä ja oman arvonsa tunteva ihminen hätkähdä. Miksi niistä vääristelijöistä sitten tarvitsee välittää?? Miksi pitää kovasti perustella ja yrittää todistaa oikeaksi päivänselvää asiaa? Minusta se jotenkin saa asian vaikuttamaan siltä, että esimerkiksi tällä palstalla otsikon mukaiset kirjoittajat eli feministit menevät halpaan, eli ottavat tosissaan haasteena nämä räkänokkien huutelut, jotka olisi viisainta sivuuttaa vaikenemalla. Ja lukijoille tiedoksi, että itse en lue enkä laske ns. räkänokaksi ensimmäistäkään rekisteröidyllä nimimerkillä kirjoittajaa, vaan ne ovat niitä muita. Mistä taas tuli mieleeni, että olen edelleen sitä mieltä, että suomi24:n tulisi siirtyä nykyaikaan ja vaatia foorumille kirjoittavilta rekisteröitymistä.
- Sohvi
Kurre_Orava kirjoitti:
Johtuu siitä, että sen ilmiselvän asian toitottaminen tällä palstalla luo femakoille jonkin asteista uskottavuutta. Näitä sinänsä paikkansa pitäviä tilastoja esille tuomalla he pyrkivät syyllistämään myös sen suurimman osan miehistä jotka syvästi halveksuvat vaimon hakkaajia.
Antamalla sellainen kuva, että vaimon hakkaaminen on osa jokaisen miehen todellisuutta he saavat tarvitsemaansa painoarvoa miesvihalleen.Fakta on vain faktaa, vaikka se koskisi väkivaltaa. Se osoittaa jokaiselle luku- ja ymmärrystaitoiselle, että suurin osa miehistä luojan kiitos on "normaaleita" muita nuijimattomia ihmisiä. Väkivaltakeskustelu ei todellakaan ole verbaalista sukupuolisotaa, paljon kipeämmästä asiasta on kysymys. Jotkut muoriskat sun muut haluavat vaieta, toivon, ettei kukaan muu inhimillinenj olento ota tuota kantaa.
Väkivaltaa pitää pystyä suitsimaan, syyllistyy siihen mies tai nainen, vanha tai nuori, mistä syystä tahansa. Tästä on kyse. Ei miessukupuolen kokonaisvaltaisesta syyllistämisestä. Palstan luonteesta johtuen saattaa polarisoituneista väittelyistä jäädä sellainen kuva, mutta ette kai todella luule, ettemme osaa lukea tilastoja? - cisma
muoriska kirjoitti:
Että miten sitten se oletettu vääristeleminen tekee asian pahemmaksi? Siis itse ainakin olen ottanut elämässä sen asenteen, että tosiasiat ovat tosiasioita, ja räkänokat huutelevat mitä huutelevat. Johan kuka vaan voi sanoa ja kirjoittaa mitä vaan! Ei kai minua tee tyhmäksi se, että joku sanoo minua tyhmäksi. Pitäähän siihen olla jotakin perusteita. Samoin ei väkivaltaongelma lakkaa olemasta siksi, että joku sanoo ettei se ole hänelle ongelma. Jos ei ole perusteita, niin sittenhän puhe on vain räkänokan huutelua, eikä siitä kypsä ja oman arvonsa tunteva ihminen hätkähdä. Miksi niistä vääristelijöistä sitten tarvitsee välittää?? Miksi pitää kovasti perustella ja yrittää todistaa oikeaksi päivänselvää asiaa? Minusta se jotenkin saa asian vaikuttamaan siltä, että esimerkiksi tällä palstalla otsikon mukaiset kirjoittajat eli feministit menevät halpaan, eli ottavat tosissaan haasteena nämä räkänokkien huutelut, jotka olisi viisainta sivuuttaa vaikenemalla. Ja lukijoille tiedoksi, että itse en lue enkä laske ns. räkänokaksi ensimmäistäkään rekisteröidyllä nimimerkillä kirjoittajaa, vaan ne ovat niitä muita. Mistä taas tuli mieleeni, että olen edelleen sitä mieltä, että suomi24:n tulisi siirtyä nykyaikaan ja vaatia foorumille kirjoittavilta rekisteröitymistä.
"Että miten sitten se oletettu vääristeleminen tekee asian pahemmaksi"
- Tekeekö vääristely asiat sitten paremmaksi? Kerro sinä miksi vääristelijät vääristelevät.
Muistan kun joku yritti vääristellä eräästä tutkimuksesta leikaten tarkoituksella olennaisimman kohdan pois. Mikäs funktio sillä voi olla? Mitä vikaa on faktatiedossa, miksi asioista ei voisi puhua niinkuin ne ovat? Se yleensä on keskustelun perusedellytys.
Vääristellään ja sen jälkeen ihmetellään mihin feminismiä tarvitaan, siinä sulle vastaus, voit keksiä omankin.
"Johan kuka vaan voi sanoa ja kirjoittaa mitä vaan! Ei kai minua tee tyhmäksi se, että joku sanoo minua tyhmäksi. "
- No niin voi, siksi voisikin perustella mihin tiedot perustuvat. Eikä tietenkään kukaan tule tyhmäksi, jos toinen niin sanoo.
Tyhmittely on tyhmää. Niinkuin sanotaan: tyhmyys tyhmää tyhmentää.
Tämä onkin hyvä muistaa ensi kerralla: ne ovat räkänokkia, jotka vääristelevät.
Miksi tämä palsta pitäisi sitten antaa vääristelijöiden armoille? Narikin yrittää kovasti vakuutella, että parisuhteessa elävät naiset ja miehet olisivat yhtä väkivaltaisia, vaikka faktuaalinen tieto tätä vastaan sotisikin.
Mikset siis kysy häneltä: mitä sinä räkänokka yrität vääristellä, sen sijaan, että minulta kysyt miksi esitän tietoa, jonka kaikki tietävät. - cisma
Kurre_Orava kirjoitti:
Antamalla sellainen kuva, että vaimon hakkaaminen on osa jokaisen miehen todellisuutta he saavat tarvitsemaansa painoarvoa miesvihalleen.Sinä ja sun miesvihas.
Mitäköhän vihaa sekin on, jos vaikka rasismia vastustaa? - Mi-es
Sohvi kirjoitti:
.. mitä tällä palstalla tekee sellainen kommmentoija, jota ei feminismi kiinnosta pätkääkään, ei naisten asema, ongelmat, ei naisiin kohdituva väkivalta, ei mikään asiallinen naisasia. Muoriska kertoilee täällä vain itsestään, omasta rakkaasta ukostaan, rakastelutaidoistaan, maireilee palstan miehille ja lopuksi arvostelee naisten tasa-arvopyrkimykset itsekkään lyhytnäköisiksi yritelmiksi. Muoriskan oppi on: vain miestä kutittelemalla avautuu naisen onni. Jokin romantiikkapalsta voisi olla enemmän paikallaan.
Jarkytyin kun luin viestisi! Kauhistuin! Hui!
Tuo juttu on käyty tällä palstalla läpi jo ainakin sata kertaa. Jo silloin kun palsta aloitti toimintansa. Mutta sovinistit hyökkäsivät raadollisesti normaalisti keskustelevien feministien kimppuun! Siinä on sitä tosiasiaa, Sohvi!
Palstan antifeministit saavat kyllä sanoa ihan mitä vaan, mutta heti kun feministi sanoo pienenkin kriittisen mielipiteen, niin hänen kimppuun käydään kuin sudet!
Nämä verenhimoiset antifeministit eivät halua keskustella. Ja sanonpa vielä sen, että jos joku haluaa minun kimppuuni käydä, niin heti, siis ihan heti, lähtee nootti shefulle.
Että näin. Olkaahan varuillanne! - Kurre_Orava
Sohvi kirjoitti:
Mikäs nyt ottaa pattiin. Onko niin, että palstalla ei saisi Muoriskan kaltainen maalaijärjellä varustettu nainen kirjoitella ollenkaan.
Katsos Muoriskan kaltaisíakin naisia vielä onneksi on, niin pajon kuin se femakkoa vituttaakin. - ave.maria
cisma kirjoitti:
Minua kiinnostaa yhteiskunnalliset asiat, joitakuita ei.Nyt esiintyy taas sana >vääristellä
- jorojukka-kukka
Sohvi kirjoitti:
*hymyää vienosti*
- jorojukka-kukka
Mi-es kirjoitti:
Jarkytyin kun luin viestisi! Kauhistuin! Hui!
Tuo juttu on käyty tällä palstalla läpi jo ainakin sata kertaa. Jo silloin kun palsta aloitti toimintansa. Mutta sovinistit hyökkäsivät raadollisesti normaalisti keskustelevien feministien kimppuun! Siinä on sitä tosiasiaa, Sohvi!
Palstan antifeministit saavat kyllä sanoa ihan mitä vaan, mutta heti kun feministi sanoo pienenkin kriittisen mielipiteen, niin hänen kimppuun käydään kuin sudet!
Nämä verenhimoiset antifeministit eivät halua keskustella. Ja sanonpa vielä sen, että jos joku haluaa minun kimppuuni käydä, niin heti, siis ihan heti, lähtee nootti shefulle.
Että näin. Olkaahan varuillanne!On sinulla otsaa kirjoitella tuollaisia, kun itse olet suuna päänä moittimassa ihan asiallisten kommenttien kirjoittajia. Itse en sinun kanssasi ollut juurikaan edes kirjoitellut, kun aloit haukkumaan minua palstan suurimmaksi paskaksi.
Joten nyt kyllä kehotan pitämään sinun turpavärkkiäsi vähän soukemmalla! Tai oikeastaan helvetin paljon soukemmalla. - Mi-es
jorojukka-kukka kirjoitti:
On sinulla otsaa kirjoitella tuollaisia, kun itse olet suuna päänä moittimassa ihan asiallisten kommenttien kirjoittajia. Itse en sinun kanssasi ollut juurikaan edes kirjoitellut, kun aloit haukkumaan minua palstan suurimmaksi paskaksi.
Joten nyt kyllä kehotan pitämään sinun turpavärkkiäsi vähän soukemmalla! Tai oikeastaan helvetin paljon soukemmalla.:D Jorolle taydet 10 pistetta.
Mutta, mutta.
Ettas osaatkin tuommoisia kiroiluja taalla lausua! Ai turpavarkki? Tuo oli jo loukkaavaa.
Taidanpas kutsua shefun paikalle! - Mi-es
On sinulla otsaa kirjoitella tuollaisia, kun itse olet suuna päänä moittimassa ihan asiallisten kommenttien kirjoittajia. Itse en sinun kanssasi ollut juurikaan edes kirjoitellut, kun aloit haukkumaan minua palstan suurimmaksi paskaksi.
Joten nyt kyllä kehotan pitämään sinun turpavärkkiäsi vähän soukemmalla! Tai oikeastaan helvetin paljon soukemmalla.:D Jorolle taydet 10 pistetta.
Mutta, mutta.
Ettas osaatkin tuommoisia kiroiluja taalla lausua! Ai turpavarkki? Tuo oli jo loukkaavaa.
Taidanpas kutsua shefun paikalle! - ave.maria
cisma kirjoitti:
Minua kiinnostaa yhteiskunnalliset asiat, joitakuita ei.Kerro missä vääristellään ja mitä?
Miksi asiaa ei voi selvittää, missä kohdassa on virhe, jos sellainen kerran on?
Syytellään vaan, mutta asiaa ei puhuta halki. - ave.maria
Joten nyt kyllä kehotan pitämään sinun turpavärkkiäsi vähän soukemmalla! Tai oikeastaan helvetin paljon soukemmalla.On täällä muitakin, jotka uhkailee noin...laitanko linkin?
Taitaisi olla itse kullekin tuo turpavärkin soukennus paikoillaan. Vakaumusta katsomatta... - cisma
ave.maria kirjoitti:
Nyt esiintyy taas sana >vääristellä
Ks. aiempi viestini "Niinpä" vääristelyistä.
"Itse kerroin jokin aika sitten, että naisten kokema perheväkivalta on reilussa kahdessakymmenessä vuodessa lähes puolittunut. Sen voi selvittää Oikeuspoliitisen tutkimuslaitosen turvallisuustutkimuksista. Vammautumiset perheväkivallan seurauksena ovat pudonneet neljännekseen. "
- Tämä pitää paikkansa turvallisuustutkimuksen mukaan. (poliisien tietoon tulleet tapaukset ovat taas nousseet)
Turvallisuustutkimuksesta (sama aiemmin antamani linkki)
"Suomessa on vuodesta 1980 alkaen tehty 4-8 vuoden välein kaikkiaan viisi kertaa kansallinen turvallisuus- tai uhritutkim(suunnilleen) samoin kysymyksin. Tämän tutkimuksen tuottamat luvut naisiin kohdistuvan perheväkivallan määrästä ovat huomattavasti pienempiä kuin naisuhritutkimuksen. Tämä johtuu ennen muuta tutkimusmetodien eroista.
Kansallisen uhritutkimuksen mukaan naisten kokema perheväkivalta on viime vuosikymmeninä
vähentynyt. Vammaan johtaneet perheväkivaltatilanteet ovat vähentyneet johdonmukaisesti joka tutkimuskierroksella vuoden 1980 lähes 30 000:sta uusimman tutkimuksen noin 8 000:een. Myös naisiin kohdistuneet pienryhmä- ja katuväkivaltatapaukset ovat vuoden 1980 jälkeen vähentyneet, etenkin kun tarkastellaan vamman aiheuttaneita tapauksia. Samalla kuitenkin on
naisten kokema väkivalta työpaikoilla ja "muualla" lisääntynyt. Työpaikkatapaukset ovat lisääntyneet johdonmukaisesti kierros kierrokselta— kaikki työpaikkatapaukset runsaasta 30 000:sta yli 140 000:een ja vamman aiheuttaneet tapaukset noin 4000:sta noin 21 000:een.
Näitä lukuja tulkittaessa on kuitenkin otettava huomioon eräät tutkimusmenetelmän rajat. Ensinnäkin kyselyssä tiedustellaan vain kolmea viimeistä väkivalta- tai uhkailutapahtumaa. Tämä sulkee jo loogisesti pois osan väkivaltatapahtumia niiden henkilöiden vastauksista, joilla on kokemuksia useammasta kuin kolmesta.Turvallisuustutkimuksessa kysytään kuluneen vuoden kolmea viimeistä väkivaltatapausta; jos niitä on, sen jälkeen kysytään niiden piirteistä. Naisuhritutkimuksessa taas kysyttiin erikseen aviopuolison, ex-puolison ja muiden miesten tekemistä teoista ja vielä erikseen jokaista tekotyyppiä uhkailusta vakavaan väkivaltaan (ja lisäksi sekä kaikkia 15 ikävuoden jälkeisiä että viimeisimmän vuoden aikaisia).
Toiseksi kysymysten yleisluonteen ja kontekstin tiedetään muutenkin vaikuttavan siihen, miten ja millä tavoin vastaajat muistavat tapahtumia, jotka periaatteessa kuuluisivat kysymyksen alaan. Kansallisessa uhrikyselyssä käytetty kysymystekniikka on omiaan muutenkin tuottamaan vähemmän tapauksia kuin menetelmä, jossa kysytään erikseen useita mahdollisia tekotavan ja mahdollisen tekijän yhdistelmiä, kuten naisuhritutkimuksessa (ja perinteisessä CTS-perheväkivaltatutkimuksessa). Suurin osa eroista yleisen turvallisuustutkimuksen ja naisuhritutkimuksen syntynee kuitenkin siitä, että naisuhritutkimus tavoittaa paljon laajemman lievien tekojen uhrien joukon. Tämä merkitsisi myös sitä, että tutkimusten väliset erot vakavan väkivallan mittauksessa eivät olisi yhtä suuria. Markku Heiskanen, Reino Sirén, ja Kauko Aromaa, “Naisten työpaikalla kokema väkivalta lisääntyy,” haaste 4, no. 1 (2004).
Vuoden 2003 kyselyssä on kuitenkin lisäkysymys, joka vähentää piiloon jäämistä: "Miettikää seuraavaa kysymystä aivan rauhassa. Väkivallassa ja uhkailussa, josta äsken oli puhe, tekijä voi olla myös puoliso, perheenjäsen tai läheinen ystävä. Siis äsken kysyttyjen tapausten lisäksi onko joku jonka tunnette viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana käyttäytynyt väkivaltaisesti tai uhannut teitä väkivallalla?" Tämä kysymys tuotti naisten kohdalla lähes 50% lisää vamman aiheuttaneita perheväkivaltatapahtumia, eli tällaisten tapahtumien määrä nousi noin 8 000:sta lähes 12 000:een (Reino Sirén 16.6.2004). Naisten kokemien kaikkien perheväkivaltatapahtumien kohdalla täydennyskysymyksen tuottama lisäys on 8 200 (eli luku kasvaa noin 20%:lla noin 48 000:een). Koska kysymystä ei ole käytetty aikaisemmilla tutkimuskerroilla, nämä lisätapaukset on jätetty eri vuosien vertailuista pois.Takala ja Aromaa, “Victimology.”
" Sirénin ja Tuomisen tutkimuksesta käy ilmi, että perhe- ja parisuhdeväkivallan osuus poliisin kirjaamista rikoksista on kasvanut vuoden 1995 kahdeksasta prosentista 21 prosenttiin vuonna 1999; samalla niiden määrä kolminkertaistui. Lisäys koostuu valtaosaltaan naisiin kohdistuneista teoista. "
Verrattuna vuoteen 1995 poliisi ilmoitti vuonna 1999 syyttäjälle 3-4-kertaisen määrän yksityisellä paikalla tapahtuneita lieviä ja tavallisia pahoinpitelyjä (joista suurin osa on naisiin kohdistuvaa perhe- ja parisuhdeväkivaltaa"
"Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2003 poliisin tietoon tulleissa perheväkivaltarikoksissa oli 3 567 uhria, 13 prosenttia edellisvuotta enemmän"
"Parisuhdesurmat yli kolminkertaistuneet sadassa vuodessa "
- Mistä muuten olet samaa mieltä Muoriskan kanssa? Siitäkö, että kirjoittamani tiedot ovat päivänselviä ja että vääristelijät ovat räkänokkia, vai siitä, että täällä kuka tahansa voi sanoa mitä vain?
Yleensä muuten, jos jotakin väittää kannattaa myös laittaa suora linkki siihen mistä väite on peräisin, näin se on uskottavampaa.
Tässä linkki turvallisuustutkimukseen:
http://www.om.fi/optula/uploads/paluf0gyx.pdf
Tämän uhritutkimuksen mukaan nainen oli uhrina 90 prosentissa parisuhdeväkivaltaa.
Myös poliisien tietoon tulleissa tapauksissa suhde on samanlainen.
(Tässä muuten on Narin kaipaama tutkimus, joka on tehty sekä miehille että naisille)
Tässä vähän lisää, tämä selittänee osin myös sitä miksi vuonna 1980 pahoipitelyissä syyllisiksi epäiltyjä naisia oli 5 %, kun vuonna 2002 osuus oli jo 12%.
Kasvua on ollut 81%, samalla aikajaksolla syyllisiksi epäiltyjen miesten nousu on ollut 68 %.
"Väkivallan ja uhkailun tuleminen poliisin tietoon on yleistynyt tässä selostettujen tutkimusten sarjassa vuoteen 1997 saakka: niin sanottu ilmoitusalttius on siis tasaisesti kohonnut. Kehitys on ollut niin voimakasta, että sillä on tuntuva vaikutus poliisin selvitettäviksi tulevien rikosten kokonaismäärään. Vuoden 2003 tutkimuksessa ilmoittamisen nousu on kuitenkin pysähtynyt. Ilmoitusalttiuden aleneminen koskee tapauksia, joissa uhria on vähintään lyöty.Ilmoitusalttiuden pitkän aikavälin kohoamisen voidaan osaltaan nähdä olevan linjassa rikoksia koskevan huolen lisääntymisen kanssa. Tällä kehityksellä on kansainvälisten vertailujenkin perusteella myös muita samanaikaisia taustoja: suomalaisten keski-iän jatkuva kohoaminen on vaikuttanut ilmoitusalttiuden nousuun, niin myös edelleen jatkuva kaupungistumiskehitys sekä poliisin palvelujen saatavuuden vähittäinen paraneminen. Yleinen ja olennainen lisäehto ilmoitusalttiuden nousulle on ollut poliisin toimintaa kohtaan
tunnettu luottamus, mikä Suomessa on korkealla tasolla." - ave.maria
cisma kirjoitti:
Ks. aiempi viestini "Niinpä" vääristelyistä.
"Itse kerroin jokin aika sitten, että naisten kokema perheväkivalta on reilussa kahdessakymmenessä vuodessa lähes puolittunut. Sen voi selvittää Oikeuspoliitisen tutkimuslaitosen turvallisuustutkimuksista. Vammautumiset perheväkivallan seurauksena ovat pudonneet neljännekseen. "
- Tämä pitää paikkansa turvallisuustutkimuksen mukaan. (poliisien tietoon tulleet tapaukset ovat taas nousseet)
"Suomessa on vuodesta 1980 alkaen tehty 4-8 vuoden välein kaikkiaan viisi kertaa kansallinen turvallisuus- tai uhritutkim(suunnilleen) samoin kysymyksin. Tämän tutkimuksen tuottamat luvut naisiin kohdistuvan perheväkivallan määrästä ovat huomattavasti pienempiä kuin naisuhritutkimuksen. Tämä johtuu ennen muuta tutkimusmetodien eroista.
Kansallisen uhritutkimuksen mukaan naisten kokema perheväkivalta on viime vuosikymmeninä
vähentynyt. Vammaan johtaneet perheväkivaltatilanteet ovat vähentyneet johdonmukaisesti joka tutkimuskierroksella vuoden 1980 lähes 30 000:sta uusimman tutkimuksen noin 8 000:een. Myös naisiin kohdistuneet pienryhmä- ja katuväkivaltatapaukset ovat vuoden 1980 jälkeen vähentyneet, etenkin kun tarkastellaan vamman aiheuttaneita tapauksia. Samalla kuitenkin on
naisten kokema väkivalta työpaikoilla ja "muualla" lisääntynyt. Työpaikkatapaukset ovat lisääntyneet johdonmukaisesti kierros kierrokselta— kaikki työpaikkatapaukset runsaasta 30 000:sta yli 140 000:een ja vamman aiheuttaneet tapaukset noin 4000:sta noin 21 000:een.
Näitä lukuja tulkittaessa on kuitenkin otettava huomioon eräät tutkimusmenetelmän rajat. Ensinnäkin kyselyssä tiedustellaan vain kolmea viimeistä väkivalta- tai uhkailutapahtumaa. Tämä sulkee jo loogisesti pois osan väkivaltatapahtumia niiden henkilöiden vastauksista, joilla on kokemuksia useammasta kuin kolmesta.Turvallisuustutkimuksessa kysytään kuluneen vuoden kolmea viimeistä väkivaltatapausta; jos niitä on, sen jälkeen kysytään niiden piirteistä. Naisuhritutkimuksessa taas kysyttiin erikseen aviopuolison, ex-puolison ja muiden miesten tekemistä teoista ja vielä erikseen jokaista tekotyyppiä uhkailusta vakavaan väkivaltaan (ja lisäksi sekä kaikkia 15 ikävuoden jälkeisiä että viimeisimmän vuoden aikaisia).
Toiseksi kysymysten yleisluonteen ja kontekstin tiedetään muutenkin vaikuttavan siihen, miten ja millä tavoin vastaajat muistavat tapahtumia, jotka periaatteessa kuuluisivat kysymyksen alaan. Kansallisessa uhrikyselyssä käytetty kysymystekniikka on omiaan muutenkin tuottamaan vähemmän tapauksia kuin menetelmä, jossa kysytään erikseen useita mahdollisia tekotavan ja mahdollisen tekijän yhdistelmiä, kuten naisuhritutkimuksessa (ja perinteisessä CTS-perheväkivaltatutkimuksessa). Suurin osa eroista yleisen turvallisuustutkimuksen ja naisuhritutkimuksen syntynee kuitenkin siitä, että naisuhritutkimus tavoittaa paljon laajemman lievien tekojen uhrien joukon. Tämä merkitsisi myös sitä, että tutkimusten väliset erot vakavan väkivallan mittauksessa eivät olisi yhtä suuria. Markku Heiskanen, Reino Sirén, ja Kauko Aromaa, “Naisten työpaikalla kokema väkivalta lisääntyy,” haaste 4, no. 1 (2004).
Vuoden 2003 kyselyssä on kuitenkin lisäkysymys, joka vähentää piiloon jäämistä: "Miettikää seuraavaa kysymystä aivan rauhassa. Väkivallassa ja uhkailussa, josta äsken oli puhe, tekijä voi olla myös puoliso, perheenjäsen tai läheinen ystävä. Siis äsken kysyttyjen tapausten lisäksi onko joku jonka tunnette viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana käyttäytynyt väkivaltaisesti tai uhannut teitä väkivallalla?" Tämä kysymys tuotti naisten kohdalla lähes 50% lisää vamman aiheuttaneita perheväkivaltatapahtumia, eli tällaisten tapahtumien määrä nousi noin 8 000:sta lähes 12 000:een (Reino Sirén 16.6.2004). Naisten kokemien kaikkien perheväkivaltatapahtumien kohdalla täydennyskysymyksen tuottama lisäys on 8 200 (eli luku kasvaa noin 20%:lla noin 48 000:een). Koska kysymystä ei ole käytetty aikaisemmilla tutkimuskerroilla, nämä lisätapaukset on jätetty eri vuosien vertailuista pois.Takala ja Aromaa, “Victimology.”
" Sirénin ja Tuomisen tutkimuksesta käy ilmi, että perhe- ja parisuhdeväkivallan osuus poliisin kirjaamista rikoksista on kasvanut vuoden 1995 kahdeksasta prosentista 21 prosenttiin vuonna 1999; samalla niiden määrä kolminkertaistui. Lisäys koostuu valtaosaltaan naisiin kohdistuneista teoista. "
Verrattuna vuoteen 1995 poliisi ilmoitti vuonna 1999 syyttäjälle 3-4-kertaisen määrän yksityisellä paikalla tapahtuneita lieviä ja tavallisia pahoinpitelyjä (joista suurin osa on naisiin kohdistuvaa perhe- ja parisuhdeväkivaltaa"
"Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2003 poliisin tietoon tulleissa perheväkivaltarikoksissa oli 3 567 uhria, 13 prosenttia edellisvuotta enemmän"
- Mistä muuten olet samaa mieltä Muoriskan kanssa? Siitäkö, että kirjoittamani tiedot ovat päivänselviä ja että vääristelijät ovat räkänokkia, vai siitä, että täällä kuka tahansa voi sanoa mitä vain?
Yleensä muuten, jos jotakin väittää kannattaa myös laittaa suora linkki siihen mistä väite on peräisin, näin se on uskottavampaa.
Tässä linkki turvallisuustutkimukseen:
http://www.om.fi/optula/uploads/paluf0gyx.pdf
Tämän uhritutkimuksen mukaan nainen oli uhrina 90 prosentissa parisuhdeväkivaltaa.
(Tässä muuten on Narin kaipaama tutkimus, joka on tehty sekä miehille että naisille)
Tässä vähän lisää, tämä selittänee osin myös sitä miksi vuonna 1980 pahoipitelyissä syyllisiksi epäiltyjä naisia oli 5 %, kun vuonna 2002 osuus oli jo 12%.
Kasvua on ollut 81%, samalla aikajaksolla syyllisiksi epäiltyjen miesten nousu on ollut 68 %.
"Väkivallan ja uhkailun tuleminen poliisin tietoon on yleistynyt tässä selostettujen tutkimusten sarjassa vuoteen 1997 saakka: niin sanottu ilmoitusalttius on siis tasaisesti kohonnut. Kehitys on ollut niin voimakasta, että sillä on tuntuva vaikutus poliisin selvitettäviksi tulevien rikosten kokonaismäärään. Vuoden 2003 tutkimuksessa ilmoittamisen nousu on kuitenkin pysähtynyt. Ilmoitusalttiuden aleneminen koskee tapauksia, joissa uhria on vähintään lyöty.Ilmoitusalttiuden pitkän aikavälin kohoamisen voidaan osaltaan nähdä olevan linjassa rikoksia koskevan huolen lisääntymisen kanssa. Tällä kehityksellä on kansainvälisten vertailujenkin perusteella myös muita samanaikaisia taustoja: suomalaisten keski-iän jatkuva kohoaminen on vaikuttanut ilmoitusalttiuden nousuun, niin myös edelleen jatkuva kaupungistumiskehitys sekä poliisin palvelujen saatavuuden vähittäinen paraneminen. Yleinen ja olennainen lisäehto ilmoitusalttiuden nousulle on ollut poliisin toimintaa kohtaan
tunnettu luottamus, mikä Suomessa on korkealla tasolla."Missä se vääristely on? Muuta en halua tietää edelleenkään.
Lyömäase vaiko puolueeton tutkimus? - cisma
ave.maria kirjoitti:
Missä se vääristely on? Muuta en halua tietää edelleenkään.
Lyömäase vaiko puolueeton tutkimus?Tyhmyys tyhmää tyhmentää
- ave.maria
cisma kirjoitti:
Tyhmyys tyhmää tyhmentää
Vastaus kysymykseeni, ei millään muotoa! Missä vääristelin totuutta kun kerroin, mitä Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on julkaissut?
- Sohvi
Kurre_Orava kirjoitti:
Mikäs nyt ottaa pattiin. Onko niin, että palstalla ei saisi Muoriskan kaltainen maalaijärjellä varustettu nainen kirjoitella ollenkaan.
Katsos Muoriskan kaltaisíakin naisia vielä onneksi on, niin pajon kuin se femakkoa vituttaakin... v*tutti? Sovinisteja. En pidä muoriskaa sovinistina. Eikä muoriska ole "maalaisnainen" siinä mielessä, kuin annat pikkuisen vähättelevästi ymmärtää. Hän on muistaakseni akateeminen, hyvin menestyvä, sopuisa naisihminen. Luotan siihen, mitä hän on itsestään kertonut. Kerroin vain mielipiteeni, kuten hänkin.
Johan on kumma, jos feminismipalstalla ei saisi esittää faktaa vääristeltyjen hotaisujen tilalle niin täydellisen vakavassa asiassa, joka naisiin kohdistuva väkivalta on. Tai yleensä väkivalta. Pidän tosiasioista, en liioittelusta. Kiitos Cismalle.
Olen huomannut, että Kurre on siirtynyt usein käyttämään femakko-ilmaisua. Jesh. Tiedoksi vaan, että alan yhtä huolettomasti viljellä sovinisti-herjaa femakoijatyypeistä. Tasa-arvoisesti.
- Sohvi
Kiintoisaa faktaa. Kiitos Cisma, teet hyvää työtä. Kiihkoton asiallinen tarkastelu nostaa tiedontasoa, aggressiivisen asenteinen, dataa valikoiva räyhääminen puolestaan vain lujittaa poteroitumista. Tässä on materiaalia niille, jotka oikeasti haluavat keskustella väkivallasta, eivät vain sohia kostoniskuja sinne tänne.
- cisma
Onhan se hyvä tietää mistä edes keskustellaan.
- emma
Naulan kantaan!
"hyvä cisma" - Colli.
Tuo juttu kai pyrkii antamaan sellaisen yleiskuvan, että kaikki miehet ovat väkivaltaisia?
Eikö se ole epäoikeudenmukainen niitä miehiä kohtaan, jotka eivät ole väkivaltaisia ja mieluummin suojelevat naisia?
Pari vuotta sitten pelastin Tanskassa erään saksalaisen naisen kahden tumman miehen kynsistä. Olivat raahanneet hänet aamuyöllä puistoon..no joo, en mitään sankaria halua tässä nyt esittää. Tarkoitan vain sitä, että tunnustusta miehen reiluudesta ei ainakaan feministien puolelta tule ikinä. Jos tuleekin, niin siinä täytyy olla koira haudattuna. Vähän tuntuu siltäkin, että feministit "ilahtuvat" kaikista miehen epätäydellisyyden osoituksista, voidakseen käyttää niitä omiin tarkoituksiinsa.
Miltä tuntuu pojasta, joka on luokkansa briimus ja kun hän koko ajan kuulee muka huolestuneita kommentteja "miksi pojat eivät menesty koulussa?" Lyhyt kommentti tuohon näennäiseen menestymättömyyteen: Pojat kehittyvät tyttöjä hitaammin, mutta ajavat näitten ohi parikymppisinä". En tiedä miksi tätäkään asiaa ei ole huomattu.
Tuo saksalainen nainen sentään lähetti pitkän kiitoskirjeen.- Sohvi
Hyvin teit, kun pelastit naisen. Kiitos kaikkien naisten puolesta, harva enää uskaltaa. Minäkin yrittäisin, mutta luultavasti huutamalla, hakemalla apua tai jotain muuta sopivaa. En päihittäisi voimalla ketään.
Luokan primus-poika ymmärtää oikein hyvin, mistä on kysymys, kun koulussa jotkut muut (pojat tai tytöt) eivät menesty. Ei hän olisi muuten primus. Älä sure. Sitä paitsi, ei se primuksena olo niin ihmeellistä ole .. - cisma
Suurin osa miehistä, kuten sinä ei ole väkivaltaisia - ovat tavallisia normaaleja miehiä.
Minnuu vain vähän nyppii tämän palstan vääristely-yritykset, siksi tämän(kin) jutun tänne pistin. - Colli.
Sohvi kirjoitti:
Hyvin teit, kun pelastit naisen. Kiitos kaikkien naisten puolesta, harva enää uskaltaa. Minäkin yrittäisin, mutta luultavasti huutamalla, hakemalla apua tai jotain muuta sopivaa. En päihittäisi voimalla ketään.
Luokan primus-poika ymmärtää oikein hyvin, mistä on kysymys, kun koulussa jotkut muut (pojat tai tytöt) eivät menesty. Ei hän olisi muuten primus. Älä sure. Sitä paitsi, ei se primuksena olo niin ihmeellistä ole ..Voi kiitos! Sanonpa vain sen, että sankaruus on nykyään kuollut! Media levittää negatiivista mieskuvaa (kiitos feministien?). Enpäs ole enää varma, pelastaisinko naisen raiskaajien kynsistä vai liittyisinkö jonon jatkoksi?
- P.e.p.e.
Sohvi kirjoitti:
Luokan primus-poika ymmärtää oikein hyvin, mistä on kysymys, kun koulussa jotkut muut (pojat tai tytöt) eivät menesty. Ei hän olisi muuten primus. Älä sure. Sitä paitsi, ei se primuksena olo niin ihmeellistä ole ..Onko sinulle Sohvi ihan vieras ajatus, että mihet puolustavat naisia? Vaikka tällä palstalla kinastellaan sp:n välisistä asioista, niin luulen että valtaosa palstalle kirjoittavista miehistä puolustaisi sinuakin henkeen ja vereen, kun tosi paikka tulisi.
- P.e.p.e.
cisma kirjoitti:
Suurin osa miehistä, kuten sinä ei ole väkivaltaisia - ovat tavallisia normaaleja miehiä.
Minnuu vain vähän nyppii tämän palstan vääristely-yritykset, siksi tämän(kin) jutun tänne pistin."Suurin osa miehistä, kuten sinä ei ole väkivaltaisia - ovat tavallisia normaaleja miehiä."
Sanopa tuo useammin, niin miehet tulkitsevat esittämiäsi tilastoja ihan toisella tavalla. - Colli.
P.e.p.e. kirjoitti:
"Suurin osa miehistä, kuten sinä ei ole väkivaltaisia - ovat tavallisia normaaleja miehiä."
Sanopa tuo useammin, niin miehet tulkitsevat esittämiäsi tilastoja ihan toisella tavalla.Näin on! Aamen!
- Colli.
P.e.p.e. kirjoitti:
"Suurin osa miehistä, kuten sinä ei ole väkivaltaisia - ovat tavallisia normaaleja miehiä."
Sanopa tuo useammin, niin miehet tulkitsevat esittämiäsi tilastoja ihan toisella tavalla.Niinhän se on kaikessa, että negatiivisuus synnyttää negatiivisuuttä ja positiivisuus positiivisuutta.
(tässä nyt taas sekoillaan kahdella foorumilla yhtäaikaa, vastaukset saattavat kestää) - P.e.p.e.
Colli. kirjoitti:
Niinhän se on kaikessa, että negatiivisuus synnyttää negatiivisuuttä ja positiivisuus positiivisuutta.
(tässä nyt taas sekoillaan kahdella foorumilla yhtäaikaa, vastaukset saattavat kestää)Mites sen sais syötetyä noille muuten mukaville feministeille?
- cisma
P.e.p.e. kirjoitti:
Sanopa tuo useammin, niin miehet tulkitsevat esittämiäsi tilastoja ihan toisella tavalla.Etenkin sinä vaikutat mieheltä, jolla on sydän paikallaan.
Enkä sano tätä vain jotakin sanoakseni. - cisma
P.e.p.e. kirjoitti:
Mites sen sais syötetyä noille muuten mukaville feministeille?
Miten saman voisi iskostaa antifeministien päähän?
- Colli.
Sohvi kirjoitti:
Luokan primus-poika ymmärtää oikein hyvin, mistä on kysymys, kun koulussa jotkut muut (pojat tai tytöt) eivät menesty. Ei hän olisi muuten primus. Älä sure. Sitä paitsi, ei se primuksena olo niin ihmeellistä ole ..Sohvi kai häipyi loukkaantuneena paikalta? Ole huoleti, kyllä minä ainakin sut pelastaisin raiskaajien kynsistä. Onhan meillä jo parin vuoden yhteinen historia tällä palstalla. Ja varmaan pelastaisin muutkin naiset.
- P.e.p.e.
cisma kirjoitti:
Etenkin sinä vaikutat mieheltä, jolla on sydän paikallaan.
Enkä sano tätä vain jotakin sanoakseni.Varo vaan. Minusta saa helpommin kaverin kuin vihamiehen :D ... mutta kiitos kohteliaisuudesta.
- P.e.p.e.
cisma kirjoitti:
Miten saman voisi iskostaa antifeministien päähän?
Molempien pitäisi joustaa ja tulla vastaan. Mielestäni tällä palstalla ei kuitenkaan riidellä feminismistä, vaan lähinnä henkilötasolla.
- ave.maria
P.e.p.e. kirjoitti:
Sanopa tuo useammin, niin miehet tulkitsevat esittämiäsi tilastoja ihan toisella tavalla.Tilastoja voidaan käyttää periaatteessa aivan miten tahansa, niitä voidaan tukita monin eri tavoin.
Toisaalta, tilastothan kertovat yleistäen totuutensa. Se ei ole mikään totuus muitten kohdalla kuin niiden, jotka siihen ovat osallisia.
Kysynkin nyt, mihin perustuu mainintasi "tilastot ovat ihan ok sinänsä"?
Niitä pitäisi myös ymmärtää, eikä lukea kuin piru raamattua. Ja ottaa huomioon niiden yleistävä vaikutus. - ave.maria
cisma kirjoitti:
Minnuu vain vähän nyppii tämän palstan vääristely-yritykset, siksi tämän(kin) jutun tänne pistin.Mikä vääristely-yritys? Laitapa linkki siihen. Selvitetään mikä virhe ja missä.
Ensin yleistät tilastoidesi valossa ja sitten sanot jotain aivan päinvastaista mitä juuri kirjoitit. Kannattaako tuollainen? - ave.maria
P.e.p.e. kirjoitti:
Molempien pitäisi joustaa ja tulla vastaan. Mielestäni tällä palstalla ei kuitenkaan riidellä feminismistä, vaan lähinnä henkilötasolla.
Just itse kirjoitin saman.
Henkilötasolla tulee riitaa... - ave.maria
cisma kirjoitti:
Minnuu vain vähän nyppii tämän palstan vääristely-yritykset, siksi tämän(kin) jutun tänne pistin.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000007623538
Sillä seuraavaksi kirjoitit, että suurin osa miehistä ei ole kuten kirjoitit... - jorojukka-kukka
ave.maria kirjoitti:
Just itse kirjoitin saman.
Henkilötasolla tulee riitaa...Jos kirjoitat päivästä toiseen naisia aliarvioivia ja naisia kohtaan esitettyjä kohtuuttomia vaatimuksia, miesten kokopäiväistä puolustuspuhetta asiasta riippumatta, niin siihen feministien reagoiminen EI JOHDU NIMIMERKISTÄSI, vaan siitä, mitä kirjoitat.
Jos nimimerkilläsi tulee yksikin neutraali teksti, niin otan sen ihan samana kuin kenen tahansa neutraalin mielipiteen. (Palstalla on erittäin harvinaista antien keskuudessa kirjoittaa yhtään asiaa neutraalisti, vaan kaikki on yhtä provokaatiota.) - ave.maria
Jos kirjoitat päivästä toiseen naisia aliarvioivia ja naisia kohtaan esitettyjä kohtuuttomia vaatimuksia, miesten kokopäiväistä puolustuspuhetta asiasta riippumatta, niin siihen feministien reagoiminen EI JOHDU NIMIMERKISTÄSI, vaan siitä, mitä kirjoitat.
Jos nimimerkilläsi tulee yksikin neutraali teksti, niin otan sen ihan samana kuin kenen tahansa neutraalin mielipiteen. (Palstalla on erittäin harvinaista antien keskuudessa kirjoittaa yhtään asiaa neutraalisti, vaan kaikki on yhtä provokaatiota.)Kärjistetty ja palstalla (tietääkseni) esiintymätön.
Jos fem. kirjoittaa, että naiset ovat alistettuja ja syrjittyjä, normaalilla järjellä varustettu henkilö alkaa pohtia, onko todella noin.
Eihän se noin yksisilmäistä ole, harvassa asiaa, jos missään on VAIN YKSI puoli. Jos sen kirjoitat, olet kirjoittanut "puolustuspuheen" miehille, taikka arvostellut omaa sukupuoltasi.
Olen kerran aiemmin esittänyt tästäkin kysymyksen täällä, miksi molempia ei oteta huomioon, kun määritellään tasa-arvoa. Miksi juttu lähtee siitä, että mies on normi ja naiset hiihtää perässä? Ei löytynyt kiinnostusta edes myöntää asian näin olevan.
Feministien pitäisi muistaa, että maailma ei ole msutavalkoinen, vaan mukana on paljon sävyjä, jotka vasta pitemmässä keskustelussa avautuvat.
Mutta jos halutaan keskustelu lopettaa heti, se tehdään kyllä tehokkaimmin tuolla tyylillä, jonka toit esille, ja jota menestyksekkäästi olet kuukausia täällä jo käyttänyt.
Onko feminismikin yhden totuuden ismi? - P.e.p.e.
ave.maria kirjoitti:
Tilastoja voidaan käyttää periaatteessa aivan miten tahansa, niitä voidaan tukita monin eri tavoin.
Toisaalta, tilastothan kertovat yleistäen totuutensa. Se ei ole mikään totuus muitten kohdalla kuin niiden, jotka siihen ovat osallisia.
Kysynkin nyt, mihin perustuu mainintasi "tilastot ovat ihan ok sinänsä"?
Niitä pitäisi myös ymmärtää, eikä lukea kuin piru raamattua. Ja ottaa huomioon niiden yleistävä vaikutus.Tilastot ovat sinänsä ok, mutta jos niitä käytetään väärin tai tulkitaan yksisilmäisesti tai tarkoitushakuisesti, ollaan metsässä ja pahasti. Tällä tavalla tilastot menettävät merkityksensä ja niistä tulee ainoastaan lyömäaseita. Oikeampi tapa olisikin pohtia avoimesti, mistä tulokset johtuvat ja miten niihin voitaisiin vaikuttaa. Hyvä esimerkki tarkoitushakuisesta tulkinnasta on tuo miehen ja naisen euro 100/80. Mitä vähemmän sitä avatan, sitä enemmän syntyy kuva naisiin kohdistuvasta palkkasyrjinnästä eli siitä, että jokin taho/tahot asettavat lähtökohtaisesti sp:t eriarvoiseen asemaan. Tämä ei mielestäni pidä paikkansa. Käytännön tasolla tällaista ongelmaa ei ole kuin ainoastaan joissain yksittäistapauksissa.
- cisma
ave.maria kirjoitti:
Mikä vääristely-yritys? Laitapa linkki siihen. Selvitetään mikä virhe ja missä.
Ensin yleistät tilastoidesi valossa ja sitten sanot jotain aivan päinvastaista mitä juuri kirjoitit. Kannattaako tuollainen?Esim. tuossa ylemmässä keskustelussa (taas) väitettiin näin:
"Todellisuudessa naiset ovat vähintään yhtä väkivaltaisia kumppaneitaan kohtaan parisuhteissaan kuin miehet, asiaa on tutkittu paljon, sano jos haluat linkin. "
- Joidenkin mielestä taas asiaa ei ole tutkittu lainkaan. Tässäkin annetaan kuva, että naiset itseasiassa olisivat jopa miehiä väkivaltaisempia parisuhteissa.."ovat vähintään". Myös Nari on ansiokkasti kaivanut esille tutkimuksia milloin mistäkin maasta, vaikka kuitenkin (kuten sinunkin viittauksesi turvallisuustutkimukseen, samoin poliisitutkimukset) viralliset tutkimukset muuta osoittavatkin. Kyllä ainakin minä luotan enemmän esim. oikeusministerin, tilastokeskuksen ja poliisien tietoihin kuin joihinkin "nettitutkimuksiin".
Samoin on tarkoituksenhakuisesti yritetty leikata tutkimuksesta olennaisin osa pois; koski henkistä väkivaltaa. - cisma
ave.maria kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000007623538
Sillä seuraavaksi kirjoitit, että suurin osa miehistä ei ole kuten kirjoitit...Mikä tässä nyt mätti?
- hhh
cisma kirjoitti:
Mikä tässä nyt mätti?
varmasti aivan todenmukainen tilasto. Mielestäni se ei kuitenkaan kauheasti kerro siitä onko esim. Narin tilastot vääriä tai vääristeltyjä. Nekin voivat olla paikkaansa pitäviä. Miesten kokema väkivaltaisuus ei todennäköisesti tule poiliisin tietoon niin useasti kuin naisten. Onhan perheväkivalta naisille myös paljon vaarallisempaa, jonka asian Narikin toi esille joskus.
- cisma
hhh kirjoitti:
varmasti aivan todenmukainen tilasto. Mielestäni se ei kuitenkaan kauheasti kerro siitä onko esim. Narin tilastot vääriä tai vääristeltyjä. Nekin voivat olla paikkaansa pitäviä. Miesten kokema väkivaltaisuus ei todennäköisesti tule poiliisin tietoon niin useasti kuin naisten. Onhan perheväkivalta naisille myös paljon vaarallisempaa, jonka asian Narikin toi esille joskus.
Mutta ei sitä kannata jokaiseen "nettitutkimukseen" uskoa.
"Miesten kokema väkivaltaisuus ei todennäköisesti tule poiliisin tietoon niin useasti kuin naisten. "
- Myöskin turvallisuustutkimuksen (kyselytutkimus)mukaan parisuhdeväkivallan uhrina oli 90 % naisia. Miehet kokivat väkivaltaa enemmän esim. ravintoloissa. - ave.maria
cisma kirjoitti:
Esim. tuossa ylemmässä keskustelussa (taas) väitettiin näin:
"Todellisuudessa naiset ovat vähintään yhtä väkivaltaisia kumppaneitaan kohtaan parisuhteissaan kuin miehet, asiaa on tutkittu paljon, sano jos haluat linkin. "
- Joidenkin mielestä taas asiaa ei ole tutkittu lainkaan. Tässäkin annetaan kuva, että naiset itseasiassa olisivat jopa miehiä väkivaltaisempia parisuhteissa.."ovat vähintään". Myös Nari on ansiokkasti kaivanut esille tutkimuksia milloin mistäkin maasta, vaikka kuitenkin (kuten sinunkin viittauksesi turvallisuustutkimukseen, samoin poliisitutkimukset) viralliset tutkimukset muuta osoittavatkin. Kyllä ainakin minä luotan enemmän esim. oikeusministerin, tilastokeskuksen ja poliisien tietoihin kuin joihinkin "nettitutkimuksiin".
Samoin on tarkoituksenhakuisesti yritetty leikata tutkimuksesta olennaisin osa pois; koski henkistä väkivaltaa.Mitään noista. Naisten väkivaltaa ei ole tutkittu tarpeeksi, jotta siitä voitaisiin sanoa juuri mitään. Mutta se, että sitä ei ole tutkittu, ei poista sitä, etteikö sitä voisi olla. Vaikenemalla ei mikään poistu.
Miksi sinun olisi mahdotonta uskoa, että nainen voi käyttää väkivaltaa, joko henkistä taikka sitten fyysistä?
Minä ainakin sen uskon. Täällä istuu uskomus, että jos uskoo naisesta samaa kuin miehestä, käyttäytyy itse niin.
Itse en ole hakannut ketään miestä, enkä naistakaan, mutta olen itse joutunut kaksi kertaa naisen pahoinpitelemäksi. Sattumaa? En usko sattumiin.
Tilastoissa ovat molemmat tapaukset. - hhh
cisma kirjoitti:
Mutta ei sitä kannata jokaiseen "nettitutkimukseen" uskoa.
"Miesten kokema väkivaltaisuus ei todennäköisesti tule poiliisin tietoon niin useasti kuin naisten. "
- Myöskin turvallisuustutkimuksen (kyselytutkimus)mukaan parisuhdeväkivallan uhrina oli 90 % naisia. Miehet kokivat väkivaltaa enemmän esim. ravintoloissa.En epäile, että naisiiin kohdistuva väkivalta ei olisi vakavampaa kuin miehiin kohdistuva. Muistaakseni Narin tilstoissa tuo väkivalta määriteltiin aika "joustavasti". Esimerkiksi meikäläisen parisuhteessa olen kyllä muutaman kerran saanu läppäisyn poskelle, joka noiden tilastojen perusteella luokitellaan väkivallaksi. Ennen tätä palstaa en kyllä edes kokenu joutuneeni väkivallan uhriksi. Enkä koe kyllä oikein vieläkään. (Takaisin en ole läppässy)
- cisma
ave.maria kirjoitti:
Mitään noista. Naisten väkivaltaa ei ole tutkittu tarpeeksi, jotta siitä voitaisiin sanoa juuri mitään. Mutta se, että sitä ei ole tutkittu, ei poista sitä, etteikö sitä voisi olla. Vaikenemalla ei mikään poistu.
Miksi sinun olisi mahdotonta uskoa, että nainen voi käyttää väkivaltaa, joko henkistä taikka sitten fyysistä?
Minä ainakin sen uskon. Täällä istuu uskomus, että jos uskoo naisesta samaa kuin miehestä, käyttäytyy itse niin.
Itse en ole hakannut ketään miestä, enkä naistakaan, mutta olen itse joutunut kaksi kertaa naisen pahoinpitelemäksi. Sattumaa? En usko sattumiin.
Tilastoissa ovat molemmat tapaukset.Joidenkin mielestä on tutkittu paljonkin, joidenkin mielestä ei tarpeeksi: olen itsekin aiheesta laittanut tutkimuksen - joskus on kelvannut, joskus ei.
"Miksi sinun olisi mahdotonta uskoa, että nainen voi käyttää väkivaltaa, joko henkistä taikka sitten fyysistä? "
- Ja miksi sinun mielestäsi minun sitä olisi vaikea uskoa?
"Itse en ole hakannut ketään miestä, enkä naistakaan, mutta olen itse joutunut kaksi kertaa naisen pahoinpitelemäksi. Sattumaa? En usko sattumiin"
- No mikset käyttänyt sitä peräänkuuluttamaasi itsesuojeluvelvollisuutta?
"Tilastoissa ovat molemmat tapaukset. "
- Niin, siellähän ne sitten näkyvät ja näiden tilastojen perusteella tehdään kuvaus kokonaistilanteesta. - Kurre_Orava
hhh kirjoitti:
En epäile, että naisiiin kohdistuva väkivalta ei olisi vakavampaa kuin miehiin kohdistuva. Muistaakseni Narin tilstoissa tuo väkivalta määriteltiin aika "joustavasti". Esimerkiksi meikäläisen parisuhteessa olen kyllä muutaman kerran saanu läppäisyn poskelle, joka noiden tilastojen perusteella luokitellaan väkivallaksi. Ennen tätä palstaa en kyllä edes kokenu joutuneeni väkivallan uhriksi. Enkä koe kyllä oikein vieläkään. (Takaisin en ole läppässy)
Niin katsos, on olemassa naisia joiden mielestä vihainen katsekin on väkivaltaa.
Lieneen niin, että nainen kokee väkivallaksi pienempiä asioita kuin miehet.
Mutta kuten sanottua, parisuhteet pitäisi tilastojen valossa kieltää laissa. Uskoisin, että tämä olisi feministeille optimaalisin ratkaisu. - ave.maria
cisma kirjoitti:
Joidenkin mielestä on tutkittu paljonkin, joidenkin mielestä ei tarpeeksi: olen itsekin aiheesta laittanut tutkimuksen - joskus on kelvannut, joskus ei.
"Miksi sinun olisi mahdotonta uskoa, että nainen voi käyttää väkivaltaa, joko henkistä taikka sitten fyysistä? "
- Ja miksi sinun mielestäsi minun sitä olisi vaikea uskoa?
"Itse en ole hakannut ketään miestä, enkä naistakaan, mutta olen itse joutunut kaksi kertaa naisen pahoinpitelemäksi. Sattumaa? En usko sattumiin"
- No mikset käyttänyt sitä peräänkuuluttamaasi itsesuojeluvelvollisuutta?
"Tilastoissa ovat molemmat tapaukset. "
- Niin, siellähän ne sitten näkyvät ja näiden tilastojen perusteella tehdään kuvaus kokonaistilanteesta.Niin paljoa ei ole tutkittu kuin miesten vastaavaa. Joten niitä ei silloin voi verrata. Sillä ei ole verrannollista, yhtä kattavaa tietoa.
Miksi vastaat kysymyksin?
Mistä tiedät, etten käyttänyt itsesuojeluvelvollisuuttani? Kyseessä ei ollut yöllinen keskuspuistokeikka. - cisma
ave.maria kirjoitti:
Niin paljoa ei ole tutkittu kuin miesten vastaavaa. Joten niitä ei silloin voi verrata. Sillä ei ole verrannollista, yhtä kattavaa tietoa.
Miksi vastaat kysymyksin?
Mistä tiedät, etten käyttänyt itsesuojeluvelvollisuuttani? Kyseessä ei ollut yöllinen keskuspuistokeikka.Kun tehdään kyselytutkimus (miehille ja naisille), joka osoittaa, että parisuhdeväkivallan uhreina olevan 90 % naisia.
Niin tällöinhän se on aivan hyvin verrattavissa: sama tutkimus, samat kysymykset kummallekin sukupuolelle.
Mut siltiki nii pitäisi ilmeisesti tutkia juuri ja ehkä enemmänkin naisten miehiin kohdistuvaa parisuhdeväkivaltaa, ei siis esim. sitä missä miehet eniten väkivaltaa kokevat?
Pistän muuten mieleen tuon oman kokemuksesi väkivallasta kun seuraavan kerran taas yrität uhria syyllistää. - ave.maria
cisma kirjoitti:
Kun tehdään kyselytutkimus (miehille ja naisille), joka osoittaa, että parisuhdeväkivallan uhreina olevan 90 % naisia.
Niin tällöinhän se on aivan hyvin verrattavissa: sama tutkimus, samat kysymykset kummallekin sukupuolelle.
Mut siltiki nii pitäisi ilmeisesti tutkia juuri ja ehkä enemmänkin naisten miehiin kohdistuvaa parisuhdeväkivaltaa, ei siis esim. sitä missä miehet eniten väkivaltaa kokevat?
Pistän muuten mieleen tuon oman kokemuksesi väkivallasta kun seuraavan kerran taas yrität uhria syyllistää.Oma kohtaamiseni väkivallan kanssa ei ole palstan aiheena, eikä se ole mikään keskuspuistossa humalapäissä notkuttu minihamekeikka. Se on työssä tapahtunut pahoinpitely, rahan saamisen toivossa.
Kehotatko naisia välttämään työntekoa? Mielestäni toimin täysin annettujen ohjeiden mukaan. Minua ei syytetty ohjeiden noudattamatta jättämisestä, vaikkakin se kyllä tutkittiin. Se olisi sinulle ollut varmaan sekoamisen paikka! Herraisä, uhrin toimet tutkittiin!
Tämmöistä se vain on, elämä. Tule alas sieltä planeetaltasi ja tutustu elämään ja sen hallintaan. Se antaa erittäin paljon.
Joten jos jossain vaiheessa vertaat tätä tapausta väärin perustein (irti yhteydestään) niin vastaat seurauksista.
Niin sata kertaa kun olen sanonut,että uhri ei vastaa hyökkääjän teoista, mutta omistaan kyllä. Ja se toteutui omassakin tapauksessani. Poliisi tutki ja vielä sen jälkeen vakuutusyhtiökin. Mutta millä muulla tavoin minut olisi voitu vapauttaa osuudesta? Ei mitenkään.
Itsesuojelu (ennakoiva) taas on asia, jota sinun äö;si ei riitä ymmärtämään, joten se siitä. - cisma
ave.maria kirjoitti:
Oma kohtaamiseni väkivallan kanssa ei ole palstan aiheena, eikä se ole mikään keskuspuistossa humalapäissä notkuttu minihamekeikka. Se on työssä tapahtunut pahoinpitely, rahan saamisen toivossa.
Kehotatko naisia välttämään työntekoa? Mielestäni toimin täysin annettujen ohjeiden mukaan. Minua ei syytetty ohjeiden noudattamatta jättämisestä, vaikkakin se kyllä tutkittiin. Se olisi sinulle ollut varmaan sekoamisen paikka! Herraisä, uhrin toimet tutkittiin!
Tämmöistä se vain on, elämä. Tule alas sieltä planeetaltasi ja tutustu elämään ja sen hallintaan. Se antaa erittäin paljon.
Joten jos jossain vaiheessa vertaat tätä tapausta väärin perustein (irti yhteydestään) niin vastaat seurauksista.
Niin sata kertaa kun olen sanonut,että uhri ei vastaa hyökkääjän teoista, mutta omistaan kyllä. Ja se toteutui omassakin tapauksessani. Poliisi tutki ja vielä sen jälkeen vakuutusyhtiökin. Mutta millä muulla tavoin minut olisi voitu vapauttaa osuudesta? Ei mitenkään.
Itsesuojelu (ennakoiva) taas on asia, jota sinun äö;si ei riitä ymmärtämään, joten se siitä.Mikset menny vaikka itsepuolustuskursille? Silleenhän se olis selvinny.
Ja mites olikaan sen omien valintojen summa?
Kui ihmeessä tullaan alas planeetalta?
Ja ennenku kysyt nii tällä planeetalla sää vaihtelee riippuen vähän siitä missäpäin sattuu majailemaan, entäs siel? - ave.maria
cisma kirjoitti:
Mikset menny vaikka itsepuolustuskursille? Silleenhän se olis selvinny.
Ja mites olikaan sen omien valintojen summa?
Kui ihmeessä tullaan alas planeetalta?
Ja ennenku kysyt nii tällä planeetalla sää vaihtelee riippuen vähän siitä missäpäin sattuu majailemaan, entäs siel?Ei jumalauta, anteeksi. Mutta etkö nyt millään ymmärrä, että työtehtävä on työtehtävä, joka pyritään suorittamaan annettujen ohjeiden mukaan?
En ollut millään kostealla huvittelureissulla joka oli venynyt aamuun.
Tuossa itsepuoluksessa kannatan ennakoivaan itsepuolustusta, joka myös tunnetaan väkivallattomana puolustuksena. Koska Suomessa saa uhri tuomion liian kovista otteista itsepuolustuksessa. - cisma
ave.maria kirjoitti:
Ei jumalauta, anteeksi. Mutta etkö nyt millään ymmärrä, että työtehtävä on työtehtävä, joka pyritään suorittamaan annettujen ohjeiden mukaan?
En ollut millään kostealla huvittelureissulla joka oli venynyt aamuun.
Tuossa itsepuoluksessa kannatan ennakoivaan itsepuolustusta, joka myös tunnetaan väkivallattomana puolustuksena. Koska Suomessa saa uhri tuomion liian kovista otteista itsepuolustuksessa.No ei kai niihi ohjeisiin kuuluna turpiin saada?
"Tuossa itsepuoluksessa kannatan ennakoivaan itsepuolustusta, joka myös tunnetaan väkivallattomana puolustuksena"
- No mikset sitä sitte käyttäny? Vai eikö se toiminukaa? - ave.maria
cisma kirjoitti:
No ei kai niihi ohjeisiin kuuluna turpiin saada?
"Tuossa itsepuoluksessa kannatan ennakoivaan itsepuolustusta, joka myös tunnetaan väkivallattomana puolustuksena"
- No mikset sitä sitte käyttäny? Vai eikö se toiminukaa?Ymmärrätkö lukemasi?
- cisma
ave.maria kirjoitti:
Ymmärrätkö lukemasi?
Mut oisitha voinu tilanteen ennakoida.
- Kurre_Orava
cisma kirjoitti:
Pari tapausta.
A.) Työntekijä lähtee rahasalkun kanssa päiväsaikaan liikkeelle, ja joutuu ryöstetyksi.
B.) Nainen lähtee kolmenpromillen humalassa Kaisaniemenpuistoon keskiyöllä minihameessa ja joutuu raiskatuksi.
Kummassa tapauksessa kohde oli vastuuttomampi? - ave.maria
cisma kirjoitti:
Muiden työtä, kun kyseessä on työpaikkaväkivalta.
Työturvallisuuslaissa (738/2002) on erilliset pykälät siitä, miten työnantaja velvoitetaan työntekijää työssä uhkaavan vaaran selvittämiseen ja arviointiin (10 §) sekä toimenpiteisiin ilmeisen väkivallan uhkan (§27) ja työntekijän terveydelle haittaa aiheuttavan häirinnän (28 §) ennalta ehkäisemiseen ja työnantajan on ryhdyttävä käytettävissä olevin keinoin toimenpiteisiin epäkohdan poistamiseksi. Lain 14 pykälä antaa työnantajalle selkeät velvoitteet työntekijälle annettavaan ohjaukseen ja opetukseen (perehdyttäminen). - cisma
Kurre_Orava kirjoitti:
Pari tapausta.
A.) Työntekijä lähtee rahasalkun kanssa päiväsaikaan liikkeelle, ja joutuu ryöstetyksi.
B.) Nainen lähtee kolmenpromillen humalassa Kaisaniemenpuistoon keskiyöllä minihameessa ja joutuu raiskatuksi.
Kummassa tapauksessa kohde oli vastuuttomampi?Olishan tämä työntekijäkin voinu tilanteen ennakoida. Olis voinu käydä vaikka itsepuolustuskurssin, pitää asetta mukana ect.
Pahoinpideltiinkö tämä työntekijä? Mix? - ave.maria
Kurre_Orava kirjoitti:
Pari tapausta.
Kummassa tapauksessa kohde oli vastuuttomampi?Tuossa juuri edellä jo yritin sanoa tätä. Mutta umpiluu ei näe tässäkään mitään eroja. Lainsäätäjä kylläkin näkee.
Työtehtävissä toimitaan toisen lukuun sääntöjen mukaan ja Kaisaniemnpuistikossa jaetaan tavaraa omaan lukuun. Kurre_Orava kirjoitti:
Pari tapausta.
Kummassa tapauksessa kohde oli vastuuttomampi?Sovitaanko niin, että jos joskus palstatapaaminen järjestetään, niin se järjestetään juuri Kaisaniemen puistossa jonain synkkänä ja myrskyisenä yönä?
On siitä Kaisaniemestä jo niin puhuttu että täytyyhän se päästä itse näkemään.
Minihameet päälle sitten kaikille.- ave.maria
cisma kirjoitti:
Olishan tämä työntekijäkin voinu tilanteen ennakoida. Olis voinu käydä vaikka itsepuolustuskurssin, pitää asetta mukana ect.
Pahoinpideltiinkö tämä työntekijä? Mix?Vielä kerran, työntekijän velvollisuus rajoittuu tehtävän oikeaan suorittamiseen. Ja se tutkittiin että näin todellakin oli tapahtunut.
Ennakointi ja suojelu on työantajan laissa säädetty velvollisuus. - cisma
ave.maria kirjoitti:
Muiden työtä, kun kyseessä on työpaikkaväkivalta.
Työturvallisuuslaissa (738/2002) on erilliset pykälät siitä, miten työnantaja velvoitetaan työntekijää työssä uhkaavan vaaran selvittämiseen ja arviointiin (10 §) sekä toimenpiteisiin ilmeisen väkivallan uhkan (§27) ja työntekijän terveydelle haittaa aiheuttavan häirinnän (28 §) ennalta ehkäisemiseen ja työnantajan on ryhdyttävä käytettävissä olevin keinoin toimenpiteisiin epäkohdan poistamiseksi. Lain 14 pykälä antaa työnantajalle selkeät velvoitteet työntekijälle annettavaan ohjaukseen ja opetukseen (perehdyttäminen).Mut eihän se laki kaikkia tapauksia poista. Mikset siis tilannetta ennakoinu? Et kai ollu uhri? Ei kai tämä kiristäjä painostanu?
Oman järjen käyttö ei kai ole kiellettyä, eikö se jotenki nii menny? - cisma
ave.maria kirjoitti:
Vielä kerran, työntekijän velvollisuus rajoittuu tehtävän oikeaan suorittamiseen. Ja se tutkittiin että näin todellakin oli tapahtunut.
Ennakointi ja suojelu on työantajan laissa säädetty velvollisuus.Entäs se oma velvollisuus?
- ave.maria
cisma kirjoitti:
Mut eihän se laki kaikkia tapauksia poista. Mikset siis tilannetta ennakoinu? Et kai ollu uhri? Ei kai tämä kiristäjä painostanu?
Oman järjen käyttö ei kai ole kiellettyä, eikö se jotenki nii menny?Neuvottu oli. En ollut osallinen tapaukseen...Siitä on mustaa valkoisella.
cisma kirjoitti:
Olishan tämä työntekijäkin voinu tilanteen ennakoida. Olis voinu käydä vaikka itsepuolustuskurssin, pitää asetta mukana ect.
Pahoinpideltiinkö tämä työntekijä? Mix?pitääkö sitä hakeutua aloille ja paikkoihin, joissa näin voi käydä.
Ettei vaan olis ollut kahden kesken tuntemattoman kanssa.- cisma
ave.maria kirjoitti:
Neuvottu oli. En ollut osallinen tapaukseen...Siitä on mustaa valkoisella.
Sinuthan kerran pahoinpideltiin, silloinhan sinä nimenomaan olit tapaukseen osallinen.
Mikset ennakoinu? - ave.maria
ave.maria kirjoitti:
Vielä kerran, työntekijän velvollisuus rajoittuu tehtävän oikeaan suorittamiseen. Ja se tutkittiin että näin todellakin oli tapahtunut.
Ennakointi ja suojelu on työantajan laissa säädetty velvollisuus.Typerää keskustelua en jatka enää tämän enempää, saat nyt etsiä kaverin hiekkalaatikollesi aivan muualta. Tämä sinun toimintasi tässä keskustelussa täyttää kyllä leikiten vääristelyn määritelmän. Miksi sitten haluat vääristellä, etkä uskoa faktaa? Kyseessä ei ole edes tilasto vaan laki, johon suojelu pohjaa.
Jos luit tarkkaan, laissa on myös kohta joka velvoittaa työntekijän toimimaan annettujen ohjeiden mukaan. Ts. tällaisiin väkivaltatilanteisiin annetaan ohjeistusta, miten toimia jos jotain uhkaavaa sattuu ja miten toimitaan, jottei provosoida ketään tarttumaan mahdollisuuteen.
Ts. ei purjehdita rahasalkku auki kadulle ja tarjota sitä ekalle vastaantulijalle...
:DD - Kurre_Orava
Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:
Sovitaanko niin, että jos joskus palstatapaaminen järjestetään, niin se järjestetään juuri Kaisaniemen puistossa jonain synkkänä ja myrskyisenä yönä?
On siitä Kaisaniemestä jo niin puhuttu että täytyyhän se päästä itse näkemään.
Minihameet päälle sitten kaikille.Helsinki sinällään ja Kaisaniemenpuiston kaltaiset alueet ovat sellaisia paikkoja jonne en mielellään mene edes päivänäöllä saatika sitten pimeällä.
Ihan puhtaasti itsesuojelun nimissä.
Helsingissä minun on joskua pakko käydä, mutta sillonkin liikun autolla tai taksilla. Mielelläni en esimerkiksi asemalle mene mitään arvokasta mukanani. - ave.maria
ave.maria kirjoitti:
Väitätkö nyt että olin osallinen ryöstöön? Muista mitä tästä on sanottu säännöissä!
Sinähän väität minun tehneen ryöstön!
Menee jo liiallisuuksiin. - Kurre_Orava
Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:
pitääkö sitä hakeutua aloille ja paikkoihin, joissa näin voi käydä.
Ettei vaan olis ollut kahden kesken tuntemattoman kanssa.On ihan pikkusen eroa sillä, oletko suorittamassa työtehtävää vaiko viihteellä huvikseen liikenteessä.
Poliisikin käy juoppoluolissa duunin takia, mutta tuskinpa vapaa-ajallaan.
Nämä nyt ovat tietysti asioita jotka on vaikea erottaa toisistaan. - cisma
ave.maria kirjoitti:
Ennakointi ja suojelu on työantajan laissa säädetty velvollisuus."Jos luit tarkkaan, laissa on myös kohta joka velvoittaa työntekijän toimimaan annettujen ohjeiden mukaan."
- No mikset sitten toiminu niiden ohjeiden mukaan? Kyllä tässä nyt jokin syy täytyy olla että pahoinpidelluksi jouduit. Mikäs se vois olla? - cisma
ave.maria kirjoitti:
"Väitätkö nyt että olin osallinen ryöstöön? Muista mitä tästä on sanottu säännöissä!
Sinähän väität minun tehneen ryöstön!"
- Ai nyt se olikin ryöstö, jaahas.
No mikset sitä ennakoinu?
Huomaatko mitään paradoksia omissa muille jakamissa neuvoissa?
Nyt vetoat sääntöihin, lakiin, mutta muiden tapauksissa omaan itsesuojeluvelvollisuuteen. - Kurre_Orava
ave.maria kirjoitti:
Kylläpä Maria tapahtuneeseen amalla tavalla syytön on kuten kuka hyvänsä joka joutuu rikoksen uriksi.
Maria otti kertomassaan tapauksessa harkitun riskin.
Nainen taas joka menee vieraan miehen hotellihuoneeseen ottaa tarpeettoman riskin.
Huomaatko mitään eroa.
Noh, minusta naiset saavat aivan vapaasti tehdä mitä haluavat. - ave.maria
ave.maria kirjoitti:
Hyvä sanapari harkittu riski - tarpeeton riski.
Normaalille älylle tuo kertookin jo kaiken. - cisma
ave.maria kirjoitti:
Mikä harkittu riski? Miksei sitäkin olisi voinut ennakoida? Täh. Jos sitä ei ennakoi, on se tarpeeton riski, niih. Ennakoida olisi voinu esim. Kurren mukaan pitämällä asetta mukanaan tai vaikka välttää kahden keskeisiä tilanteita ect. Jokin syy tässä kuiteskin on.
- Sohvi
P.e.p.e. kirjoitti:
Tilastot ovat sinänsä ok, mutta jos niitä käytetään väärin tai tulkitaan yksisilmäisesti tai tarkoitushakuisesti, ollaan metsässä ja pahasti. Tällä tavalla tilastot menettävät merkityksensä ja niistä tulee ainoastaan lyömäaseita. Oikeampi tapa olisikin pohtia avoimesti, mistä tulokset johtuvat ja miten niihin voitaisiin vaikuttaa. Hyvä esimerkki tarkoitushakuisesta tulkinnasta on tuo miehen ja naisen euro 100/80. Mitä vähemmän sitä avatan, sitä enemmän syntyy kuva naisiin kohdistuvasta palkkasyrjinnästä eli siitä, että jokin taho/tahot asettavat lähtökohtaisesti sp:t eriarvoiseen asemaan. Tämä ei mielestäni pidä paikkansa. Käytännön tasolla tällaista ongelmaa ei ole kuin ainoastaan joissain yksittäistapauksissa.
Sittenhän ei ole ongelmaa poikalasten kouluongelmissakaan. Silkkaa tilastoa, lyömäase, tarkoitushakuisuutta. Vai onko niin, että naisresurssien vähättelyä/alistamista osoittavat tilastot ovat näitä mainitsemiasi, mutta kaikki poika-/miesluusereitten tilastot on otettava vakavasti "rakenteellisina ongelmina". Kaikki tähänastiset kommenttisi viittaavat tähän.
- Sohvi
cisma kirjoitti:
Mut eihän se laki kaikkia tapauksia poista. Mikset siis tilannetta ennakoinu? Et kai ollu uhri? Ei kai tämä kiristäjä painostanu?
Oman järjen käyttö ei kai ole kiellettyä, eikö se jotenki nii menny?.. mainiota Cisma :DD. Syötät sovinisteille niiden omaa lääkettä, sitä, joka on tarkoitettu vain MUILLE. Sitä ne ovat kailottaneet palstalla "naisuhreille" neuvoksi ja ivailleet omahyväisesti ilkeillen naisten tyhmää lammasmaisuutta - mutta yhdelle uhrille sääntö ei päde. Oli odotettavissa.
- P.e.p.e.
Sohvi kirjoitti:
Sittenhän ei ole ongelmaa poikalasten kouluongelmissakaan. Silkkaa tilastoa, lyömäase, tarkoitushakuisuutta. Vai onko niin, että naisresurssien vähättelyä/alistamista osoittavat tilastot ovat näitä mainitsemiasi, mutta kaikki poika-/miesluusereitten tilastot on otettava vakavasti "rakenteellisina ongelmina". Kaikki tähänastiset kommenttisi viittaavat tähän.
Itse ongelmiin en nyt ota kantaa. Luulen, että ymmärsit tarkalleen, mitä tarkoitin ;)
Tilastot ovat ok, jos niitä käytetään oikein eli käytetään toimenpiteiden tukena. Väärinkäyttöä on se, että niitä käytetään propakanda-aseena. Julkisuuteen pitää antaa sellaista tietoa, mitä ei tulkita väärin. Tuo eurojuttu "miehen euro on naisen 80 centtiä" on ihan tasan tarkoin harkitua propakandaa. Monet ihmiset ymmärtävät, että nainen saa samasta työstä 20% vähemmän palkkaa kuin mies. - Sohvi
P.e.p.e. kirjoitti:
Itse ongelmiin en nyt ota kantaa. Luulen, että ymmärsit tarkalleen, mitä tarkoitin ;)
Tilastot ovat ok, jos niitä käytetään oikein eli käytetään toimenpiteiden tukena. Väärinkäyttöä on se, että niitä käytetään propakanda-aseena. Julkisuuteen pitää antaa sellaista tietoa, mitä ei tulkita väärin. Tuo eurojuttu "miehen euro on naisen 80 centtiä" on ihan tasan tarkoin harkitua propakandaa. Monet ihmiset ymmärtävät, että nainen saa samasta työstä 20% vähemmän palkkaa kuin mies.Se on oikeaa tilastollista tietoa, kun tarkastellaan alakohtaisia ansiotulotilastoja. Ns. suorittavassa portaassa (alle osastopäällikkö-/osastonjohtajatason) on pikkuhierarkiaa, miehiä on pökätty etunenään. Tilastot osoittavat suosinnan ja vastaavat palkkaerot johtavat lähes kaikilla aloilla 80/100-suhteeseen. Faktaa. Hyvänen aika, olenhan minä työelämää läheltä tunteva tapaus - ja keskijohtoon kuuluvana, tiedän, miten piiri pieni pyörii "omassakin" konsernissa. Muutosta on tapahtumassa. Hitaasti.
- P.e.p.e.
Sohvi kirjoitti:
Se on oikeaa tilastollista tietoa, kun tarkastellaan alakohtaisia ansiotulotilastoja. Ns. suorittavassa portaassa (alle osastopäällikkö-/osastonjohtajatason) on pikkuhierarkiaa, miehiä on pökätty etunenään. Tilastot osoittavat suosinnan ja vastaavat palkkaerot johtavat lähes kaikilla aloilla 80/100-suhteeseen. Faktaa. Hyvänen aika, olenhan minä työelämää läheltä tunteva tapaus - ja keskijohtoon kuuluvana, tiedän, miten piiri pieni pyörii "omassakin" konsernissa. Muutosta on tapahtumassa. Hitaasti.
Se on ihan oikeutettu pyrkimys.
Ihmisille nyt vain syntyy sellainen käsitys, että naiselle maksetaan samasta työstä 20% keskimäärin vähemmän kuin miehelle ja tämähän ei pidä paikkansa. Propagandan tarkoitus on saada asiat näyttämään joltain muulta mitä ne todellisuudessa ovat ja näin muokata ihmisten ajatuksia haluttuun suuntaan. Tämä on tilastojen väärinkäyttöä. - jorojukka-kukka
P.e.p.e. kirjoitti:
Tilastot ovat ok, jos niitä käytetään oikein eli käytetään toimenpiteiden tukena. Väärinkäyttöä on se, että niitä käytetään propakanda-aseena. Julkisuuteen pitää antaa sellaista tietoa, mitä ei tulkita väärin. Tuo eurojuttu "miehen euro on naisen 80 centtiä" on ihan tasan tarkoin harkitua propakandaa. Monet ihmiset ymmärtävät, että nainen saa samasta työstä 20% vähemmän palkkaa kuin mies.Useimmiten.
- jorojukka-kukka
Sohvi kirjoitti:
Se on oikeaa tilastollista tietoa, kun tarkastellaan alakohtaisia ansiotulotilastoja. Ns. suorittavassa portaassa (alle osastopäällikkö-/osastonjohtajatason) on pikkuhierarkiaa, miehiä on pökätty etunenään. Tilastot osoittavat suosinnan ja vastaavat palkkaerot johtavat lähes kaikilla aloilla 80/100-suhteeseen. Faktaa. Hyvänen aika, olenhan minä työelämää läheltä tunteva tapaus - ja keskijohtoon kuuluvana, tiedän, miten piiri pieni pyörii "omassakin" konsernissa. Muutosta on tapahtumassa. Hitaasti.
Että sinulle tuo on tietoa, mutta että sp välistä tasa-arvoa kannattava mies täällä palstalla pitää tuota sinun tietoasi ja tuota tilaston esiin tuomista TARKKAAN HARKITTUNA PROPAGANDAKEINONA! Miksihän se näin menee?
(Pepelle: En halua loukata, vaikka käytän sinut esimerkkinä tässä.) - jorojukka-kukka
P.e.p.e. kirjoitti:
Se on ihan oikeutettu pyrkimys.
Ihmisille nyt vain syntyy sellainen käsitys, että naiselle maksetaan samasta työstä 20% keskimäärin vähemmän kuin miehelle ja tämähän ei pidä paikkansa. Propagandan tarkoitus on saada asiat näyttämään joltain muulta mitä ne todellisuudessa ovat ja näin muokata ihmisten ajatuksia haluttuun suuntaan. Tämä on tilastojen väärinkäyttöä.Entä seuraava tilanne: Henkilö sanoo, että miesten perheväkivalta on laskussa ja naisten nousussa. Eikä tähdennä miten prosenttiluvut menevät miesten ja naisten välillä.
Onko tämä tilanne mielestäsi tilaston väärinkäyttöä vai ei? - jorojukka-kukka
ave.maria kirjoitti:
Ennakointi ja suojelu on työantajan laissa säädetty velvollisuus.Heitän tähän kohtaan saman tyylisen kysymyksen, jonka esität yhtenään täällä feministeille.
Eli eikö työntekijä voi käyttää tervettä järkeä? Hankkimalla itsepuolustustaitoja edes vähäsen, säästyy monilta täpäriltä tilanteilta. - jorojukka-kukka
ave.maria kirjoitti:
Ennakointi ja suojelu on työantajan laissa säädetty velvollisuus.Mikähän tällaisessa tapauksessa on pahoinpidellyn profiili?
- P.e.p.e.
Entä seuraava tilanne: Henkilö sanoo, että miesten perheväkivalta on laskussa ja naisten nousussa. Eikä tähdennä miten prosenttiluvut menevät miesten ja naisten välillä.
Onko tämä tilanne mielestäsi tilaston väärinkäyttöä vai ei?Mielestäni aina kun tilastoja käytetään joko lyömäaseena tai tilastoja hyväksikäyttäen pyritään sumuttamaan ihmisiä, se on tilastojen väärinkäyttöä. Propagandaa siitä tulee, kun vääristely pyritään saamaan laajempaan levitykseen ja luodaan purevia iskulauseita, jotka eivät juuri selittele.
En tiedä viitataanko tuossa esimerkissäsi nyt johonkin tutkimukseen tai tilastoon, vai onko se vain heitto. Jos se ei pidä paikkansa tai kirjoittaja ei halua ilmoittaa lähdettä, voidaan ajatella, että se on yksinkertaisesti provosointia. Jos kirjoituksessa olisi esim lainaus tutkimuksesta ja siinä olisi jätetty jotain olennaista mainitsematta, olisi se selkeästi vääristelyä.
Tilastojen käytössä pitäisi mielestäni olla hyvin varovainen. Julki niitä voidaan ja pitääkin tuoda, mutta oikein tapa olisikin pohtia mitkä tekijät ovat tulosten takana ja miten niihin voitaisiin tarvittaessa vaikuttaa.
Senhän sinäkin kuitenkin tiedät, että kaikkien samasta aiheesta tehtyjen tutkimusten lopputulokset eivät ole aina yhteneväisiä. - jorojukka-kukka
P.e.p.e. kirjoitti:
Mielestäni aina kun tilastoja käytetään joko lyömäaseena tai tilastoja hyväksikäyttäen pyritään sumuttamaan ihmisiä, se on tilastojen väärinkäyttöä. Propagandaa siitä tulee, kun vääristely pyritään saamaan laajempaan levitykseen ja luodaan purevia iskulauseita, jotka eivät juuri selittele.
En tiedä viitataanko tuossa esimerkissäsi nyt johonkin tutkimukseen tai tilastoon, vai onko se vain heitto. Jos se ei pidä paikkansa tai kirjoittaja ei halua ilmoittaa lähdettä, voidaan ajatella, että se on yksinkertaisesti provosointia. Jos kirjoituksessa olisi esim lainaus tutkimuksesta ja siinä olisi jätetty jotain olennaista mainitsematta, olisi se selkeästi vääristelyä.
Tilastojen käytössä pitäisi mielestäni olla hyvin varovainen. Julki niitä voidaan ja pitääkin tuoda, mutta oikein tapa olisikin pohtia mitkä tekijät ovat tulosten takana ja miten niihin voitaisiin tarvittaessa vaikuttaa.
Senhän sinäkin kuitenkin tiedät, että kaikkien samasta aiheesta tehtyjen tutkimusten lopputulokset eivät ole aina yhteneväisiä.Mielestäni tuossa esimerkissäni haetaan tahallisesti vääristävää kuvaa todellisuudesta, koska ei mainita prosenttimääriä, vaikka ne ovat tiedossa. Asiaa tuntematon ja kiireinen lukija voi saadaa aivan väärän kuvan, jos lukaisee vain tuollaisen kirjoituksen.
Tottakai on selvää, että tilasto ei sinällään ole mikään absoluuttinen fakta, mutta eroavuudet ovat kuitenkin aika usein merkityksettömän pienet kokonaisuutta ajatellen. Toinen juttu on, jos tutkimuksen teettäjällä on omat intressin mukana. - P.e.p.e.
Mielestäni tuossa esimerkissäni haetaan tahallisesti vääristävää kuvaa todellisuudesta, koska ei mainita prosenttimääriä, vaikka ne ovat tiedossa. Asiaa tuntematon ja kiireinen lukija voi saadaa aivan väärän kuvan, jos lukaisee vain tuollaisen kirjoituksen.
Tottakai on selvää, että tilasto ei sinällään ole mikään absoluuttinen fakta, mutta eroavuudet ovat kuitenkin aika usein merkityksettömän pienet kokonaisuutta ajatellen. Toinen juttu on, jos tutkimuksen teettäjällä on omat intressin mukana.... siinä on jätetty jotain oleellista pois ja se on vääristelyä tai sumutusta, mikäli tarkoitus on luoda väärä kuva vaikka kyseessä olisikin faktatieto ja huomaa sanamuoto "olisikin".
Kuten aikaisemmin sanoin, ihan kertahotkaisulla en nielaise mitään tutkimusta, en vaikka se tukisi omia mielipiteitäni, joskin silloin tulokset luonnollisesti on helpompi hyväksyä. En kuitenkaan lähde tutkimustiedon perusteella kovin kovalla äänellä rehenteleen.
Kiitos muuten asiallisesta vastauksesta. - Sohvi
Useimmiten.
Työ on käytännössä useimmiten jokseenkin samanarvoista, kuten Jöris sanoo, pikkupomot eivät ole esimiehiä sanan varsinaisessa merkityksessä, usein eivät edes ns. henkilövastuullisia, eivät budjetoi ym. He tekevät samaa työtä kuin porukan muut jäsenet, järjestelevät töitä, katselevat hieman "päältä", raportoivat porukan puolesta, ja heitä on hyvitelty ikäänkuin prenikoilla, mutta koska emme ole eläneet neuvostomaassa, kimalletta ei ole jaettu peltitähtien muodossa. On päällysmiestä, tiiminvetäjää, jaospäällikköä yms.
Eivät muut kuin tälle palstalle kirjoittavat antifeministit usko, että jokaisessa työpaikassa, naisenemmistöisissäkin, yleisin pikkuneropatin ilmentymä on jostain "luonnollisesta" syystä mies, vaikka vastaavan koulutuksen ja kokemuksen omaavia naisia olisi tarjolla etenemään uralla eivätkä naiset taatusti vastustaisi, mistään suuresta, perheeltä aikaa nielevästä johtajuudesta kun ei yleensä ole kyse. Miesten suosinta ja palkkaerot järjestetään juuri tällä tavalla, näppärästi. Tämän jälkeen voidaan todeta viattomasti, eihän tehtävät ole enää samat, maksamme eri työstä eri palkkaa.
Tästä on väitelty jo lukuisat kerrat, en ole sillä tuulella, että viitsisin tällä erää jatkaa enempää.
- Nari Säre
...asiatieto aina lämmittää.
Pari huomiota:
1) Alkoholin väärinkäyttö (huom! alkoholi itsessään ei aiheuta turmia, vaan ihmisen halu väärinkäyttää sitä) näyttää olevan ylivoimaisesti suurin syy sekä uhriuttaa että uhriutua. Ennustan, että tilasto vuodelta 2004 synkkenee entisestään alkoholin halvennuttua Suomessa.
2) Tässähän on nyt huomattava, että puhutaan poliisin tietoon tulleesta väkivallasta aluksi - sitten tavallaan liu'utaan "naisen kokemaan" perheväkivaltaan myöhemmin, jossa ovat yleensä huomattavasti lievemmät kriteerit, joita on käytetty myös mm. amerikkalaisissa väkivaltatutkimuksissa.
(En edelleenkään ymmärrä muuten, miksi cisma viittaa minun viittaamini tutkimuksiin "nettitutkimuksina" - olen pitäytynyt esim. Murray Strausin & co. jengin tekemissä jutuissa, jotka on julkaistu peer review menetelmillä - samoilla foorumeilla, jossa väkivaltaa on tutkittu myös naisen kokemana - esim. Sagen julkaisemissa kirjoissa. Viimeaikainen ruotsalaistutkimus oli sitten, ainakin tutkijoiden mukaan, tehty samoilla menetelmillä).
Väkivallan tilastolliset seuraukset ovat naiselle paljon pahemmat kuin miehelle, johtuen miehen fyysisestä ylivoimasta. Toisaalta, esim. USAssa, näyttäisi siltä, että osa miehen kokemasta väkivallasta ei tilastoidu tietyistä syistä perheväkivallaksi (joita on noissa tutkimuksissa käsitelty).
Suomessa perheväkivallan kokemusta ei ole edelleenkään tutkittu kuin naisten osalta, jotta sitä voisi vertailla - lähin vertailukohta oli tuo ruotsalainen tutkimus, jossa korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa todettiin naisten ja miesten käytännössä aloittavan parisuhteessa väkivallan käytön (kriteerit väkivallalle ovat samat, kuin naisen "kokeman" väkivallan osalta tuossa usko toivo hakkaus -tutkimuksessa) yhtä useasti - naiset aloittavat hieman useammin fyysisen "toiminnan" - sekä, kun naisilta on kysytty itseltään, milloin aloittavat, että kun asiaa on kysytty miehiltä (ts. ko. tutkimusmenetelmässä ns. "triangulaatio" näyttäisi olevan jotakuinkin kunnossa).
Ts. perheväkivalta on PALJON vaarallisempaa naiselle, siksikin pitää paneutua suomessakin sen syihin, jotta pääsemme ennalta ehkäisemään tilannetta mahd. mukaan.
Tilastothan eivät tuoneet mitään uutta jo aiemminkaan käytyyn keskusteluun - vaan näitä on siteerailtu. Mielenkiintoista olisi saada Suomessakin tehtyä molemmat sukupuolet kattava tutkimus siitä, miten väkivalta koetaan perheissä (tätä on tutkittu toistaiseksi vain naisten osalta). Poliisitilastot ovat suurin piirtein samansuuntaiset esim. USAan verrattuna - on tyypillistä, että poliisin tietoon tulleista perheväkivaltatapauksista on 90% naisiin kohdistunutta ja 10% miehiin.
Minulle nämä kertovat (jopa eräistä suhdelukua hieman loiventavista selitystelijöistä huolimatta), että naiset kärsivät perheväkivallasta fyysisesti eniten.
Mielestäni myös lapsiin kohdistuva, lapsien kokema - perheväkivalta pitäisi jotenkin saattaa tutkimustiedon piiriin... esim. koulujen kautta. (Tätä asiaa ei nyt saisi jättää feministeille, jotka todennäköisesti kysyisivät vain, monestiko isä tai joku muu mies läimäyttelee...).- cisma
Ainakin tämä kansallinen uhritutkimus on tehty sekä miehille että naisille, sen mukaan parisuhdeväkivallan uhreina naisia on 90%.
- NAri Säre
cisma kirjoitti:
...asialliselta tutkimukselta.
Hienoa on se, että esim. vammaan johtanut naisten kokema perheväkivalta näytti todella radikaalisti romahtaneen vuodesta 1980... samoin miesten kokema näytti vähentyneen vuodesta 1988.
Huomattavaa on myös se, että tämäkin tutkimus sanoo eksplisiittisesti, että tätä ei voi verrata esim. usko-toivo-hakkaustutkimukseen (naiset perheväkivallan uhrina), jonka käyttämä tutkimusinstrumentti antaa suurempia lukuja väkivaltaa kokemaan joutuneista (tästä kerrottiin dokumentin alaviitteessä - ts. väkivaltatutkimus "väkivaltaisuudesta" esittää tilanteen väkivaltaisempana kuin tämä tutkimus - feministit yleensä viljelevät suurempia lukuja aiheeseen, kun toteavat että niin ja niin moni nainen on joutunut kokemaan perheväkivaltaa).
Naisten työssä kokema väkivalta luonnollisesti lisääntyy, kun naiset aktivoituvat työelämässä... erityisesti hoitoalalle olisi tarvetta turvallisuustaidot hallitsevista miehistä (toisaalta... en tiedä, miten sairaanhoitopaikoissa on... oletetaanko siellä, että esim. juoppohullun rauhoittamiseksi ilman muuta sitten miessairaanhoitaja joutuu paikalle, vai opetetaanko naissairaanhoitajia näiden tilanteiden varalta?)
Noin yleensähän sitten miehet näyttäisivät edelleen tekevän ne vaaralliset työt - myös noiden työtapaturmatilastojen valossa...
Eli tämän mukaan on ilahduttavaa, että naisten kokema perheväkivalta, etenkin se vammoihin johtava, on noinkin radikaalisti laskenut. Toisaalta on hienoa, että miehet kokevat sitä myös todella vähän...
Liikunta näyttäisi olevan erittäin haitallista terveydelle noin vammojen valossa. Liikuntaa vähentämällä pystyisimme vammautumisiin vaikuttamaan parhaiten.
Tuossa raportissa ei mainittu, millä tekniikalla on kyselty... lähdin itse siitä, että kyseessä olisi anonyymi kysely, jolloin nämä olisivat ihan jees tuloksia.
Olisi mielenkiintoista tämän rinnalle sitten saada tuo koettu perheväkivalta niillä instrumenteilla, joita feministitkin käyttävät puhuessaan, että niin ja niin monessa parisuhteessa nainen on kokenut väkivaltaa jne. Myös miesten ja lasten osalta. (Minusta esim. 16-vuotiaat nuoret voisivat hyvin muistella lapsuuttaan noilla kriteereillä).
Mutta... kiitokset, tämä oli ihan kivaa luettavaa, ajatuksia herättävää. Mainiota, että suunta on noin hyvä. Ilmeisesti etenkin naisten osalta on auttanut se, että miesten suorittama perheväkivalta on demystifioitu jo pitkään... nyt samanlaista kehitystä koko loppukuvioon kaikkien osalta, niin hyvä tulee. - Nari Säre
cisma kirjoitti:
...näyttäisi siltä, että miehellä on turvattomampi olo yleensä sen suhteen, miten hän voi olettaa joutuvansa kokemaan väkivaltaa kuin naisella.
Myös suomen kaltaisissa rauhallisissa oloissa.
Tämän suhteen (ilman, että asiasta tehdään sukupuolikysymys) olisi syytä lisätä poliisin resursseja ja koventaa selkeästi rangaistuksia ja vahingonkorvausvelvollisuutta siitä, jos joku pahoinpitelee toisen ihmisen.
Olipa väkivallan uhri nainen tai mies, niin kärsimys on yhtäläistä. - cisma
NAri Säre kirjoitti:
...asialliselta tutkimukselta.
Hienoa on se, että esim. vammaan johtanut naisten kokema perheväkivalta näytti todella radikaalisti romahtaneen vuodesta 1980... samoin miesten kokema näytti vähentyneen vuodesta 1988.
Huomattavaa on myös se, että tämäkin tutkimus sanoo eksplisiittisesti, että tätä ei voi verrata esim. usko-toivo-hakkaustutkimukseen (naiset perheväkivallan uhrina), jonka käyttämä tutkimusinstrumentti antaa suurempia lukuja väkivaltaa kokemaan joutuneista (tästä kerrottiin dokumentin alaviitteessä - ts. väkivaltatutkimus "väkivaltaisuudesta" esittää tilanteen väkivaltaisempana kuin tämä tutkimus - feministit yleensä viljelevät suurempia lukuja aiheeseen, kun toteavat että niin ja niin moni nainen on joutunut kokemaan perheväkivaltaa).
Naisten työssä kokema väkivalta luonnollisesti lisääntyy, kun naiset aktivoituvat työelämässä... erityisesti hoitoalalle olisi tarvetta turvallisuustaidot hallitsevista miehistä (toisaalta... en tiedä, miten sairaanhoitopaikoissa on... oletetaanko siellä, että esim. juoppohullun rauhoittamiseksi ilman muuta sitten miessairaanhoitaja joutuu paikalle, vai opetetaanko naissairaanhoitajia näiden tilanteiden varalta?)
Noin yleensähän sitten miehet näyttäisivät edelleen tekevän ne vaaralliset työt - myös noiden työtapaturmatilastojen valossa...
Eli tämän mukaan on ilahduttavaa, että naisten kokema perheväkivalta, etenkin se vammoihin johtava, on noinkin radikaalisti laskenut. Toisaalta on hienoa, että miehet kokevat sitä myös todella vähän...
Liikunta näyttäisi olevan erittäin haitallista terveydelle noin vammojen valossa. Liikuntaa vähentämällä pystyisimme vammautumisiin vaikuttamaan parhaiten.
Tuossa raportissa ei mainittu, millä tekniikalla on kyselty... lähdin itse siitä, että kyseessä olisi anonyymi kysely, jolloin nämä olisivat ihan jees tuloksia.
Olisi mielenkiintoista tämän rinnalle sitten saada tuo koettu perheväkivalta niillä instrumenteilla, joita feministitkin käyttävät puhuessaan, että niin ja niin monessa parisuhteessa nainen on kokenut väkivaltaa jne. Myös miesten ja lasten osalta. (Minusta esim. 16-vuotiaat nuoret voisivat hyvin muistella lapsuuttaan noilla kriteereillä).
Mutta... kiitokset, tämä oli ihan kivaa luettavaa, ajatuksia herättävää. Mainiota, että suunta on noin hyvä. Ilmeisesti etenkin naisten osalta on auttanut se, että miesten suorittama perheväkivalta on demystifioitu jo pitkään... nyt samanlaista kehitystä koko loppukuvioon kaikkien osalta, niin hyvä tulee.Turvallisuustutkimuksesta (sama aiemmin antamani linkki)
Turvallisuustutkimuksesta:
tunnettu luottamus, mikä Suomessa on korkealla tasolla." - Nari Säre
cisma kirjoitti:
Turvallisuustutkimuksesta:
tunnettu luottamus, mikä Suomessa on korkealla tasolla."..."pointin" tuon lainauksesi osalta?
- cisma
Nari Säre kirjoitti:
..."pointin" tuon lainauksesi osalta?
Lisäkysymys tuotti naisten kohdalla lähes 50% lisää vamman aiheuttaneita tapauksia(perheväkivalta) ei miesten kohdalla.
- cisma
cisma kirjoitti:
Lisäkysymys tuotti naisten kohdalla lähes 50% lisää vamman aiheuttaneita tapauksia(perheväkivalta) ei miesten kohdalla.
En tiedä kuinka paljon lisäkysymys nosti miesten kokemaa väkivaltaa, mutta kokonaisuutena ero on selvä -> parisuhdeväkivallan uhreista 90% naisia.
- Nari Säre
cisma kirjoitti:
"Miettikää seuraavaa kysymystä aivan rauhassa. Väkivallassa ja uhkailussa, josta äsken oli puhe, tekijä voi olla myös puoliso, perheenjäsen tai läheinen ystävä. Siis äsken kysyttyjen tapausten lisäksi onko joku jonka tunnette viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana käyttäytynyt väkivaltaisesti tai uhannut teitä väkivallalla?" Tämä kysymys tuotti naisten kohdalla lähes 50% lisää vamman aiheuttaneita perheväkivaltatapahtumia, eli tällaisten tapahtumien määrä nousi noin 8 000:sta lähes 12 000:een (Reino Sirén 16.6.2004). Naisten kokemien kaikkien perheväkivaltatapahtumien kohdalla täydennyskysymyksen tuottama lisäys on 8 200 (eli luku kasvaa noin 20%:lla noin 48 000:een). "
...silti, yhä edelleen, esim. tuo luku 12 000 tuntuu aika lailla noita uskotoivohakkaus -kyselyn tuloksia alhaisemmalta... eikö totta
Uhkailuissahan on kyse siitä, että ilmeisesti nainen näyttää ottavan vakavammin miehen uhkailut sitten... Uhkauksen johdostahan sitten väkivallaksi koettu lukumäärä (48 000) näyttäisi olevan edelleen pienemmällä tasolla kuin uskotoivohakkaus-tutkimuksessa? (eikös siinä saatu jotain 20% parisuhteista väkivaltaisiksi?)
Avoliitossa asuu suomessa noin 372 000 paria (jolloin jo vain avosuhteista olisi tässä reilusti alle 20% tämän uhkailu-määreen mukaankin naisille väkivaltaisia)... parisuhteista yleensä on avoliittoja noin 23% (lähde: http://www.stat.fi/til/perh/perh_2005-01-04_laa_001.html) , joten tämän oikean tasapuolisen uhritutkimuksen mukaan naisille ongelmallisia ja väkivaltaisia suhteita (ml. uhkailu) olisi ollut viime vuonna 48000/1200000*100% = 4% - cisma
Nari Säre kirjoitti:
"Miettikää seuraavaa kysymystä aivan rauhassa. Väkivallassa ja uhkailussa, josta äsken oli puhe, tekijä voi olla myös puoliso, perheenjäsen tai läheinen ystävä. Siis äsken kysyttyjen tapausten lisäksi onko joku jonka tunnette viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana käyttäytynyt väkivaltaisesti tai uhannut teitä väkivallalla?" Tämä kysymys tuotti naisten kohdalla lähes 50% lisää vamman aiheuttaneita perheväkivaltatapahtumia, eli tällaisten tapahtumien määrä nousi noin 8 000:sta lähes 12 000:een (Reino Sirén 16.6.2004). Naisten kokemien kaikkien perheväkivaltatapahtumien kohdalla täydennyskysymyksen tuottama lisäys on 8 200 (eli luku kasvaa noin 20%:lla noin 48 000:een). "
...silti, yhä edelleen, esim. tuo luku 12 000 tuntuu aika lailla noita uskotoivohakkaus -kyselyn tuloksia alhaisemmalta... eikö totta
Uhkailuissahan on kyse siitä, että ilmeisesti nainen näyttää ottavan vakavammin miehen uhkailut sitten... Uhkauksen johdostahan sitten väkivallaksi koettu lukumäärä (48 000) näyttäisi olevan edelleen pienemmällä tasolla kuin uskotoivohakkaus-tutkimuksessa? (eikös siinä saatu jotain 20% parisuhteista väkivaltaisiksi?)
Avoliitossa asuu suomessa noin 372 000 paria (jolloin jo vain avosuhteista olisi tässä reilusti alle 20% tämän uhkailu-määreen mukaankin naisille väkivaltaisia)... parisuhteista yleensä on avoliittoja noin 23% (lähde: http://www.stat.fi/til/perh/perh_2005-01-04_laa_001.html) , joten tämän oikean tasapuolisen uhritutkimuksen mukaan naisille ongelmallisia ja väkivaltaisia suhteita (ml. uhkailu) olisi ollut viime vuonna 48000/1200000*100% = 4%"Näitä lukuja tulkittaessa on kuitenkin otettava huomioon eräät tutkimusmenetelmän rajat. Ensinnäkin kyselyssä tiedustellaan vain kolmea viimeistä väkivalta- tai uhkailutapahtumaa. Tämä sulkee jo loogisesti pois osan väkivaltatapahtumia niiden henkilöiden vastauksista, joilla on kokemuksia useammasta kuin kolmesta.Turvallisuustutkimuksessa kysytään kuluneen vuoden kolmea viimeistä väkivaltatapausta; jos niitä on, sen jälkeen kysytään niiden piirteistä. Naisuhritutkimuksessa taas kysyttiin erikseen aviopuolison, ex-puolison ja muiden miesten tekemistä teoista ja vielä erikseen jokaista tekotyyppiä uhkailusta vakavaan väkivaltaan (ja lisäksi sekä kaikkia 15 ikävuoden jälkeisiä että viimeisimmän vuoden aikaisia).
Toiseksi kysymysten yleisluonteen ja kontekstin tiedetään muutenkin vaikuttavan siihen, miten ja millä tavoin vastaajat muistavat tapahtumia, jotka periaatteessa kuuluisivat kysymyksen alaan. Kansallisessa uhrikyselyssä käytetty kysymystekniikka on omiaan muutenkin tuottamaan vähemmän tapauksia kuin menetelmä, jossa kysytään erikseen useita mahdollisia tekotavan ja mahdollisen tekijän yhdistelmiä, kuten naisuhritutkimuksessa (ja perinteisessä CTS-perheväkivaltatutkimuksessa). Suurin osa eroista yleisen turvallisuustutkimuksen ja naisuhritutkimuksen syntynee kuitenkin siitä, että naisuhritutkimus tavoittaa paljon laajemman lievien tekojen uhrien joukon. "
Eli mitä tarkemmin asiaa kysytään kohdistuen vain yhteen väkivallan "lajiin" sen paremmin saadaan piilorikollisuus selville.
Käsittääkseni tämä UTH-tutkimus ollaan tänä vuonna uusimassa, saa nähdä mikä on nousun/laskun suhde.
"UTH:n mukaan 40 % naisista oli joutunut 15 vuotta täytettyään miehen tekemän fyysisen tai seksuaalisen väkivallan tai sillä uhkaamisen kohteeksi. Viimeksi kuluneen vuoden aikana miehen tekemän väkivallan tai väkivallalla uhkaamisen kohteeksi joutuneita oli 14 %. Fyysisen väkivallan kohteeksi oli joskus elämänsä aikana joutunut lähes kolmannes naisista, viimeisen vuoden aikana 7 %."
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa442043En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91281
- 121078
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 81952