Piuhat irtikö

Kun on ukonilma alkamassa, mitä teen sähkö- ja antennijohdoille?
Asun rivarissa.
Vedänkö kaikki töpselit seinästä vai vain antennijohdot?
Vai teenkö mitään.
Jostain maadoituksista olen kuullut, mutta minulla ei ole mitään käsitystä mistään.
Olen saanut ristiriitaisia neuvoja täällä asuvilta.

21

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ne laitteet, joissa on paljon elektroniikkaa, kuten tv, digiboksi ja tietsikka, pitää vetää seinästä, koska ovat särkymisalttiita, ukkosella sähkön määrä vaihtelee äkisti. Itse vedän kahvinkeittimen, mikron ja oikeastaan ne jotka voi, eihän kaikkia voi vetää kuten pakastinta ja jääkaappia. Vedän töpselit irti aika usein kun on tapana tehdä parin-kolmen päivän reissuja. Ja laitan myös vesivivun kiinni vesivaraajan alta. Vahinkojen ennaltaehkäisyä, sanon minä, vainoharhaisuutta, sanoisi joku toinen.
      Asun myös rivarissa, ei meilläkään tiedetä, millaiset maadoitukset taloyhtiössämme on tai onko niitä. On rakennettu 30 vuotta sitten sen aikaisten määräysten mukaisesti, mutta muuttuneet. En tiedä onko rivitalon maadoituksessa yleiset määräykset vai vaihtelevatko ne taloyhtiön mukaan. (Sen tiedän että kerrostalossa on määräykset.)

• Anonyymi

Hyvä on vetää johdot irti, eikä pidä istua ukkosella ikkunan edessä.

• Anonyymi

Jos rivari ei ole ''Kaisa Kuninkaan'' aikainen, talossa on maadoitukset
      Mutta, varautuminen ei ole kovin kallista. Esim. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10471/nmbjn/APC-PME1WB-GR-ylijannitesuoja?list=OZCYkRMKuiFMKQ4yMKciniamsOOUjM1MKQi9OUja2iAyUK9ThyghTJPsMKuIwZWWM1w
      Saatavilla on myös 4-6 pistokkeelle.
      Itse asun ikivanhassa talossa. Jos jostain kaukaa kuuluu ukkosen jyminää, valot alkaa villkumaan;) Tietokone ei tykkää yhtään jos se sammutetaan ''vetämällä piuha seinästä'' joten hankin tämän: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/4700/dbsgm/Eaton-3S-DIN-700-VA-UPS-ylijannitesuoja?list=OZCYkRCXiR1iAohWMKuHNigj605vI7siAoXbVpfI2Zyio1ZyNGKKwud5V9vHOhE8iKhE9e19FFhFi6FJvNBSx0iS4avhH9ZnhHMwNZrzdFZE2unZrzCbZE2Jg54JeD5IO715vy7ECEv1JhHOJ3iSdO2VPrEHCEv5IhHMukCEGtNNZAM59FXXbNSQv8a

• Anonyymi

Toinen laita 12.90 ja toinen yli satasen. Mikä ero? Mihin se värkki laitetaan? Jokaiseen pistorasiaanko ostetaan oma vai asennetaan yleisesti? Yhteen huoneistoonko vai tuleeko samalla värkillä koko rivitaloon? Kiitos etukäteen!

• """Tietokone ei tykkää yhtään jos se sammutetaan ''vetämällä piuha seinästä'' """

Kyllähän se selviää senkin, jos tulee yllättäen sähkökatko.
        Ja miksi ei yhtä hyvin voi sammuttaa ensin konen oikeaoppisesti ennenkuin vetää piuhat seinästä?

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

"""Tietokone ei tykkää yhtään jos se sammutetaan ''vetämällä piuha seinästä'' """

Kyllähän se selviää senkin, jos tulee yllättäen sähkökatko.
        Ja miksi ei yhtä hyvin voi sammuttaa ensin konen oikeaoppisesti ennenkuin vetää piuhat seinästä?

''Kyllähän se selviää senkin, jos tulee yllättäen sähkökatko.''
        Ehkä, ehkä ei;) Jos ei muita vaurioita niin menettää kaikki keskeneräiset työt.

• Anonyymi kirjoitti:

''Kyllähän se selviää senkin, jos tulee yllättäen sähkökatko.''
        Ehkä, ehkä ei;) Jos ei muita vaurioita niin menettää kaikki keskeneräiset työt.

Kun näkee ukkoskartasta ukonilman lähestyvän, niin säästää keskeneräisen työnsä ja sulkee koneen. Nehän kannattaa säästää muutenkin tasaisin väliajoin siltä varalta, että tulee yllättäin sähkökatko, jos nimittäin jotain tärkeää työtä on meneillään.

• Anonyymi

Jäänyt tavaksi omakotiasumisen jälkeen sulkea ikkunat ja ottaa sähkölaitteiden töpselit pois seinistä . Enkä uskalla mennä ukkosen aikana suihkuunkaan vaikka huoneistoni on kerrostalossa jonne sähkö tulee maakaapelin kautta.
      Kannattaa myös tarkistaa kotivakuutuksen ehdot koskien ukkosta.
      Hytinäx1

• Anonyymi

''Enkä uskalla mennä ukkosen aikana suihkuunkaan...''
        Turvallisuden maksimointia;) Kerrostalo on erittäin turvallinen paikka ukonilmalla.

• Anonyymi kirjoitti:

''Enkä uskalla mennä ukkosen aikana suihkuunkaan...''
        Turvallisuden maksimointia;) Kerrostalo on erittäin turvallinen paikka ukonilmalla.

Kerrostalossakin voi mennä telkkari ja tietskari ukonilmalla, jos piuhat on seinissä.
        Nähtiin taas kerran, kun meillä pyyhälsi ukonilma ihan tästä päältä. Ei minulla, koska samutan tietskarin heti kun ukkonen alkaa lähestyä ja vedän piuhat irti seinästä, mutta monella muulla meni, jotka viihdyttivät itseään telkkarin katsomisella ja netillä surfaillen ukonilman aikana.
        Välillä aina tarkkailen, missäpäin ukkostaa

http://sv.blitzortung.org/live_dynamic_maps3.php

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Kerrostalossakin voi mennä telkkari ja tietskari ukonilmalla, jos piuhat on seinissä.
        Nähtiin taas kerran, kun meillä pyyhälsi ukonilma ihan tästä päältä. Ei minulla, koska samutan tietskarin heti kun ukkonen alkaa lähestyä ja vedän piuhat irti seinästä, mutta monella muulla meni, jotka viihdyttivät itseään telkkarin katsomisella ja netillä surfaillen ukonilman aikana.

Ikäni Helsingissä kerrostalossa asuneena, en ole kuullut mistään ukonilman aiheuttamista vaurioista.

• Anonyymi kirjoitti:

Ikäni Helsingissä kerrostalossa asuneena, en ole kuullut mistään ukonilman aiheuttamista vaurioista.

Enhän minä Helsingissä asu, eikä ymmärtääkseni ketjun aloittajakaan.

Oma telkkarini on vieläkin lainassa yhdellä kerrostalossa asuvalla, jolta ukkonen pimensi telkkarin lopullisesti. Ei ollut järin vanhakaan, mutta sen verran pahimmoilleen, ettei sen vakuutus ollut enää voimassa.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Kun ukkonen on päällä, irroitan latauspiuhat puhelimesta ja läppäristä, jos ovat latauksessa ja jatkan niiden käyttöä kuin ei mitään ukkosta edes olisi. En ole kuullut, että ukkonen iskee akkuihin tuolleen vaan ilmateitse. Modeemikin on m y ö s akku käyttöinen.

• Anonyymi

Aloitus poiki uuden asian, kiitos aloittajalle.

Soitin isännöitsijälle ja kysyin onko taloyhtiössämme ukkosenjohdattimet. Hän kärppänä että voin ottaa selvää ja soitan takaisin. Minä tietenkin kiitin mutta kohta soitin takaisin ja kysyin.
      - Aiheuttiko kysymykseni erikoislisämaksun isännöitsijän työstä.
      Ei meinannut millään vastata, muutti vaan asiaa, mutta parin tivaamisen jälkeen vastasi että EI aiheuttanut. Kysyin
      - Kertooko isännöitsiä asukkaan jotain kysyessä etukäteen, aiheuttaako tämän vastauksen antaminen lisälaskun. Hän vastasi, ettei kerro.

Minusta aika ketkua. Eikö muka lain mukaankin pitäisi ilmoittaa etukäteen, tuleeko laskua vai ei. Näin ainakin puhelimessa asiallisilta tahoilta (huijarit on erikseen).

Ilmankos isännöitsijälasku tilinpäätöksessä on aika iso, vaikka kilpailuttaessa laittavat edullisen kuukausimaksun. En ole hallituksessa nykyisin, joten mietin, kuinkahan monta lisälaskua vuodessa asukkaat aiheuttavat kysästessään isännöitsijältä mieleen tulevia asioita.

No, tästä viisastuneena esitän oman yhtiön hallitukselle että tiedottaisivat että asukkaat kysyisivät asiaa ensin hallitukselta ennenkuin soittelevat suoraan isännöitsijälle. Näin vältetään turhia lisälaskuja (erikoistyö 80-100 euroa/tunti), joita me kaikki maksamme vastikkeessamme.

• Anonyymi

Joop.

Isännöitsijän hommia pruukataan työksi myös sanoa. Kilpailtu ala, halvin tarjous voittaa, siks kiinnostusta kaikenlaisiin lisälaskuihin. Hokattu on.

Ainakin meillä, hallitus pyrkii skippaamaan kaiken mahdollisen isännöijälle. Ihan ymmärrettävää, net toki saa palkkionsa, mutta kukapa sitä ilmaisena palvelevana puhelimena haluaa toimia. Etenkin, kun osakkaat mieluusti soittelee, silloin, milloin niille itelleen sopii.

Lisäks sellanenkin, hallituksen jäsenet tahtoo olla pihalla, kuin lumiukot melkein asiasta, kuin asiasta. Siihen tietenkin kuuluu vastuunpakoilu. Hah, aina kun jotain vääntöä jostain, ekaks aletaan jauhamaan, kuka mitäkin sanonut ja millä vuosikymmenellä....

Tavallaan vois aatella, jos isännöitsijällä menee pisnekset hyvin, silloin se kai osaa hoitaa asiakkaittenkin asiat hyvin. Isännöitsijä mun mielestä taloyhtiön tärkein heebo, vaikka onkin palkkarenki. Meilläkin sentään rempat jne menneet hyvin, huolimatta umpitolloista hallituksen jäsenistä. Jostain syystä meillä kyllä isännöitsijät vaihtuu päntiönään, hallituksen jäsenet ei.

Siitä samaa mieltä, rivari aika turvallinen asua ukkosista puhuen. Mutta vakuutuksien silti pitää olla kunnossa, kaikenlaista voi sattua. Ja yhtiöasumisesta puhuen, artistihan se aina viimekädessä maksaa.

=DW=

• Anonyymi

Vakuutukset kunnossa?

Se ehkä tärkein. Salama käsittääkseni harvemmin iskee rivareihin, ok- talot vähän eri riskiluokassa. Rivarit usein kaupunkimaisessa ympärisössä, korkeempia kohteita vieressä.

Vaan sähkökatkot, tms linjaviat aina mahdollisia. Siks vähän samoilla linjoilla ylempänä olevan kirjoituksen kans, vikavirtasuoja ups ois aika välttämätönkin elektroniikkavehkeille.

Noh ei ole itelläkään. Pöndellä nykin kyllä töpseleitä ja antennipiuhoja seinästä ukostaessa. Sinne ennen kaipailin upsia, mutta nyt, läppärin kans otan vaan virtapiuhan irti. Pöytäkoneitten kans ilman upsia ainainen pelko tallentamattomien duunitiedostojen menettämisestäkin. Pöndellä tosin nykyisin niin korkeeta puustoa, riski kai aika pieni salaman iskuun, mutta sähkökatkoja aina joskus..

Jos salama iskee tms ja vehkeet hajoaa, siinä tulipalovaara suuri. Senkin takia kandee muistaa maksaa vakuutusmaksunsa. Sinällään jokin hajonnut läppäri ei maksa oikein mitään, mutta jos kaikki menee, se jo kirpaisee.

=DW=

• Anonyymi

Hyvä asia. En ole tullut ajatelleeksi tuollaisia lisäveloituksia.
        Tuollainen lisäveloitusten metsästäjä onkin varsinainen haukka.
        Pitääpä tarkistaa tuokin asia.
        Muutoin meillä on hyvä isännöitsijä.
        Kokoustaminen sujuvaa ilman turhia jaatitteluja.
        Benh

• Anonyymi

Ukonilman sattuessa minä ainakin olen oitis irtisanonut sähkösopimukseni varmuuden vuoksi välittömästi ja sillä sipuli.

• Täällä olikin hyviä ja tärkeitä vastauksia.
      Kiitos niistä. Ei tarvitse soitella isännöitsijälle tai laittaa sähköpostia.

Oli reilu tunti sitten tosi järkky ukonilma.
      Meri on n. 10 kilometrin päässä ja sieltä näkyi mustat pilvet ja kaamea rytinä.
      Vettä tuli kun saavista kaatamalla.

Oi voi, pentuna hoitokoira pelkäsi ukkosta ja yritti mennä sängyn alle piiloon.
      Mutta kun on melkein berhanttilainen kooltaan, ei mahtunut.
      Nyt ei mahdu kunnolla edes nurkkaan. On niin iso ja vielä vaan pelkää ukonilmoja.

• Anonyymi

Samoin melkoiset jytinät täällä.
        Telkku kiinni. Piuhat itti, kuten k.keittimestä.
        Beng

• Vähän se riippuu siitäkin, millaisten lankojen päässä se rivari on. Enempi maaseuduilla, missä sähkö kulkeepi ilmajohdoissa, on hyvä vetää kaikki töpselit irti seinästä ukkosen lähistöllä metelöidessä. Vehkeet voi hajota, vaikka salama iskisi kilometrienkin päässä kun ylijännitepiikki tulee sähköjohtoja pitkin. Eikä se piuhojen irti repiminen vähemmän maaseutumaisilla paikoillakaan mitään hätävarjelun liioittelua ole. Ylijännitepiikit voi tulla verkossa pidemmänkin matkan takaa ja rikkoa herkän laitteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1809
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1368
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1058
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      899
    Aihe