Yle: Kaiken takana on oma mielipide EU:sta. Kannattajat ovat sitä mieltä, että nettomaksajan rooli on ok ja oikein. Vastustajat ovat sitä mieltä, että Suomen ei pidä maksaa EU:lle yhtään enempää kuin se sieltä saa.
Keskustelu on jumissa, suurelta osin siksi, että EU:n vaikutusta on vaikea mitata. Millä ilveellä mitata miten paljon vaikkapa suomalaiset vientiyritykset hyötyvät siitä, että Viron tai Puolan tiestöä ja hallintoa on pantu nettomaksuosuuksilla kuntoon?
Vakavimman yrityksen mitata EU-jäsenyyden vaikutusta Suomen talouteen teki viime syksynä puolueeton brittiläinen analyysitalo Oxford Economics, yksi maailman johtavista toimijoista alallaan. Raportin tilasi työmarkkinajärjestö Akavan yhteydessä toimiva ajatuspaja Akava Works todettuaan, ettei asiaa ole selvitetty.
Oxford Economics käytti mitattua tutkimustietoa kansantaloudellisista vaikutuksista ja teki selkeän johtopäätöksen: ilman muuta Suomen talous ja samalla kansalaiset hyötyvät EU-jäsenyydestä.
Kotitalouksien vuotuiset keskitulot olivat kasvaneet vuoteen 2017 mennessä 1 020–1 450 eurolla. Kaupankäynti oli kasvanut varovaisen ja rohkean arvion haarukalla 9–26 prosenttia eli 16–47 miljardia euroa vuodessa.
Nettomaksuosuutta raportti piti hyötyihin nähden pienenä.
Koko raportti löytyy tästä linkistä(siirryt toiseen palveluun). Se ei ole jumalan sanaa, mutta analyyttinen, uskottavan yksikön kasaama ja kotimaisen EU-keskustelun värittyneisyydestä siivottu.
Kannattaako EU-jäsenyys?
5
57
Vastaukset
- Anonyymi
Olemme maksajana mukana.
Laita kirjasi Kreikkaan ... Kreikkaan poika .. Kreikkaan. Iltalehdessä sanottiin,
että Kreikka houkuttelee suomesta eläkeläisiä 7 % verolla ... Kreikkaan poika.
Siis postilaatikko osoite Kreikkaan ja rahat automaatista .. Automaatista saa
rahaa... Se on euroopassa usein ATM !
- Anonyymi
Kannattaa, kunhan pitää huolen että omat tulot ovat varjossa verottajalta.
- Anonyymi
EU-jäsenyys kannattaa,koskaolemmemuidensivistyxsvaltioiden ja demokratioiden porukassa.
Vaikeuksiakin on,mutta mikä olisi vaihtoehto?
Viimeisin kannatusluku on 74 %. Pian tulee uusia,sillä elvytys on nostanut suuria tunteita pintaan.
Puolesta ja vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391449Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71816