Automaattivaihteisto

Tyhmä blondi

Pitäis toukokuussa lähtee jenkkeihin ja siellä ajella automaattivaihteistolla varustettua autoa (Chrysler Neon)... Enhän mä oo ajanu kuin manuaalivaihteistolla. En tunne ketään jolla olis automaatti eli en oo saanu harjottelua.

Oon nähny että automaateissa on kirjaimia (P,D,N) ja numerot. Eli miten lähden liikkeelle? Onko D=Drive? P=Park? Kertokaa please!

En tahtoisi vuokraamossa esittää aivan idioottia...

11

3244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

esim. tuossa mun rottelossa ja yleensäkin vanhemmissa on tällä lailla.

P =park
      R =reverse
      N =neutral
      D =drive
      2 =
      1 =Käytössä olevien vaihteiden lukumäärä, eli estetään suurempien päälle meneminen, esim. alamäissä vuoristoteillä. Voi olla vielä 3 kakkosen ja D:n välissä.

Sitten joissain uudemmissa voi olla numeroiden sijasta vaikka S =sport, tai jotain muuta mutta tuo perus PRND-kuvio on ollut ainakin jokaisessa mitä olen ajanut, ikään ja valmistusmaahan katsomatta.

Yleisiä ohjeita:

-P on vain pysäköintiin eikä sitä saa käyttää muuhun kuin siihen, se vastaa manuaalissa vaihteen jättämistä päälle mutta vielä tehokkaampi.

-Vaihdevalitsimen siirtäminen vaatii yleensä lukitussalvan avaamisen, yleensä se hoituu painamalla valitsimen nuppia tai koko valitsinta alaspäin. Chrysleriä en ole ajanut mutta kyllä se lukitus löytyy jostain.

-Useat autot vaativat jarrun painamista jotta valitsin vapautuu P:ltä. Muutenkin kannattaa painaa jarrua kun valitaan vaihdetta paikaltaan lähtiessä. Tämä koska auto alkaa "ryömiä" heti kun vaihde kytkeytyy. Eli valoissakin täytyy pitää jarrulla paikallaan. Valojen tai muun lyhyen pysähdyksen takia ei tarvitse vaihtaa vapaalle mutta pidempien pysähdysten ajaksi kannattaa laittaa N:lle auton ja polven säästämiseksi.

Nuo jutut on helppoja ja niihin tottuu pian, itse en ajattele sitä automaatin käyttöä sen kummemmin kun manuaalinkaan eikä sitä vaihdevalitsinta tarvitse edes katsoa kun homma menee rutiinilla.

Tämmösiä alkuun, kysy lisää jos epäselvää.

• Tyhmä blondi

Kiitos avusta. Vielä vähän tarkennusta jos sais...

Onko vaihteella väliä autoa käynnistettäessä? Vai pitääkö olla esim. N(eutral) tai D(rive)?

Sen oon ymmärtäny että D:llä lähdetään liikkeelle...

• hups
        Tyhmä blondi kirjoitti:

Kiitos avusta. Vielä vähän tarkennusta jos sais...

Onko vaihteella väliä autoa käynnistettäessä? Vai pitääkö olla esim. N(eutral) tai D(rive)?

Sen oon ymmärtäny että D:llä lähdetään liikkeelle...

kokeilisit P ;tä niin voisi lähteä käyntiin ;))

• näin....
        hups kirjoitti:

kokeilisit P ;tä niin voisi lähteä käyntiin ;))

ainakin yleensä on.

• Jamppa1
        näin.... kirjoitti:

ainakin yleensä on.

näin. Se sydeemi on rakennettu niin ettei voi kämmätä ja käynnistää vahingossa. Muitakin "fool-proof" juttuja on kuten se salpa mahdollisesti jarrun tarve. Sitten on joissain vielä sellainen että ei lähde avain virtalukosta paitsi P-asennossa. Näitä riittää...

Joissakin jenkkien keppivaihteisissakin on sellainen systeemi että ei käynnisty ilman kytkimen painamista. Ainakin Volkkareissa on tämä. Saisi olla kaikissa autoissa.

• Bennett4

"En tahtoisi vuokraamossa esittää aivan idioottia..."

Sano ihan suoraan ettet ole ajanut kuin manuaalivaihteista autoa. Ei siinä ole mitään hävettävää.

• Jussi

Automaatilla ajaminen on suht yksinkertaista. Itselläni oli aikoinaan automaatti Accord. Täytyy vaan muistaa että pitää jarrupoljinta pohjassa jos pitää seisoa liikennevaloissa. Ainakaan itse en nähnyt mitään syytä vaihtaa vapaalle liikennevaloissa. Mäkilähdöt sujuvat loistavasti automaatilla :) Ohitustilanteessa pitää surutta survaista kaasua lattiaan. ajaisin muuten vieläkin samaisella accordilla mut kanssa-autoilija laittoi kyljen uuteen uskoon eikä siitä enää peliä saanut tekemällä.

• vielä sellainen juttu, että opettele ajamaan niin että käytät vain oikeaa jalkaa. Tämä siksi, ettet vahingossakaan paina yhtä aikaa kaasua ja jarrua, jolloin turhan takia kuumentaisit polttoaineella automaattilaatikon öljyjä. Ei tee pitemmän päälle hyvää laatikolle eikä kukkarolle.

• rehreh
        sitroen kirjoitti:

vielä sellainen juttu, että opettele ajamaan niin että käytät vain oikeaa jalkaa. Tämä siksi, ettet vahingossakaan paina yhtä aikaa kaasua ja jarrua, jolloin turhan takia kuumentaisit polttoaineella automaattilaatikon öljyjä. Ei tee pitemmän päälle hyvää laatikolle eikä kukkarolle.

Ja oikealla jalalla myöskin sen takia, että, jos survaiset jarrupoljinta vasemmalla jalalla voi tulla aika hassu jarrutus =P

• polkaissut
        rehreh kirjoitti:

Ja oikealla jalalla myöskin sen takia, että, jos survaiset jarrupoljinta vasemmalla jalalla voi tulla aika hassu jarrutus =P

On tullu parikertaa polkaistua "kytkintä" automaattivaihteisella risteykseen saapuessa. Kyllä muuten pysähtyy. Muista turva vyöt kaikille kiinni ennenkuin alat harjoitteleen ajamista! Hyvä vinkki on pitää vasen jalka koukussa oikean jalan takana. Ei haittaa ajamista ja estää vahingossa "kytkimen" polkaisut.

• Tyhmä blondi
        polkaissut kirjoitti:

On tullu parikertaa polkaistua "kytkintä" automaattivaihteisella risteykseen saapuessa. Kyllä muuten pysähtyy. Muista turva vyöt kaikille kiinni ennenkuin alat harjoitteleen ajamista! Hyvä vinkki on pitää vasen jalka koukussa oikean jalan takana. Ei haittaa ajamista ja estää vahingossa "kytkimen" polkaisut.

Kiitokst neuvoista. Enköhän minä noilla vinkeillä saa auton liikkeelle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      44
      2043
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1281
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1078
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      952
    Aihe