Kävin sitten yksityislääkärin vastaanotolla.
Arvauskeskukseen en mene, jos on lääkärille asiaa.
Jalkakipu vaivannut.
Itseasiassa kantapää on hiton kipeä astuessa.
Lääkäri taivutteli nilkkaa ja painoi sormensa kakkein kipeimpään kohtaan.
"Mistä sinä sen löysit" kysyin ääni väristen.
"Olen lääkäri," vastasi huumorintajuinen, pitkäaikainen lääkärini.
"Meinasin unohtaa" vastailin.
Diagnoosi:
Kävellessä pitkittäisholvi romahtaa.
Kantapään lateraalireuna äärettömän kipeä.
Tukipohjalliset.
Hinta 200€.
Siinäpä sitä vastausta.
Kassa veloitti 83€.
Mikä kummallisinta, uudessa henkilöllisyyskortissani ei ole ollenkaan Kela-yhteyttä.
Vanhassa oli.
Kun asioin Lääkäritalolla, pitää hommata Kela-kortti.
Akilleen kantapää
19
293
Vastaukset
- Anonyymi
Sinulle sitten tapahtuu jännittäviä asioita😂
- Anonyymi
Lääkärin määräämistä pohjallisista voi saada kela-ale ?
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 14.47
Kiitti tiedosta.
En tiennyt ollenkaan tuota asiaa.Minulle lääkäri kirjoitti kerran "lähetteen" erikoispohjallisten hankkimista varten
erikoisliikkeeseen ja sanoi, että saat niistä vähän alennusta.
En kuitenkaan hankkinut niitä. Olin nuori ja rahaton. Ei ollut varaa niihin.
Minulla on ns. "vinonilkka". Nilkka taipuu sisäänpäin, kun jäi polkupyörän pakkarilla
pinnojen väliin lapsena.
- Anonyymi
Viimeinen tk-lääkäri kokeiluni.
Vasen lonkkanivel kipuili reippaassa kävelyssä ja esti tietyt kuntoiluliikkeet kuten rinnallevedon ja tempauksen.
Päätinpä pitkästä aikaa kääntyä julkisen puoleen koska arvelin kiusan olevan riittävän yksikertaisen julkisenkin puolen hoidettavaksi.
Tk-lääkäri oli 72 vuotinen, virolainen ukko joka, joko ei ymmärtänyt kunnolla suomea tai ei kuullut.
Kerroin kiusani. Ukko turasi tietsikan kanssa ja kilkutteli sinne kahden reseptin uusinnat. Olin uusinut elokuussa kaksi eturauhasen tablettireseptiä ja nyt, saman vuoden marraskuussaukko uusia samat!
Kokeili kerran lonkan liikkuvuutta ja antoi lähetteen verikokeisiin. eipä siinä mitään. Käynhän muutenkin määräajoin tarkistamassa sisäkalujeni kunnon.
Joukossa oli yksi minulle tuntematon koe. Katsoin netistä ja kyse oli MUNASARJAN syöpäindeksistä. Olen mies kaikilla tavallisilla mittareilla arvioiden.
Soitin labraan ja kerroin asian. Labran hoitsu sanoi, ettei nyt sentään kuitenkaan. Puolen minuutin kuluttua sanoi nauruaan pidätellen, että kyllä nyt näköjään kuitenkin. Vaihdoimme munasarjan syöpäjutun tavalliseksi CAE kokeeksi.
Tk:n respassa tunsivat tyypin. Sain lähetteen röntgeniin ja annoin kirjallisen palautteen ko. lekurin toiminnasta mainiten mm. että haluan jonkun toisen lääkärin arvion kuvauksen tuloksesta.
Tämä oli viimeinen kokemukseni.
Aikaisempia, paljon vakavampia tapauksia on lukuisasti ja niitä olen kuvaillut muussa yhteydessä.
Ainoa julkisen käyttö koskee vaimoni syöpäseurantaa jota tähän asti on hoitanut sama keskussairaalan hematologi.- Anonyymi
Onhan näitä juttuja varmaan kirjoiksi asti. Joku voisi kerätä.
Minulle tänä vuonna ehdotettiin rtg-kuvan ja 4 vuoden takaisen magneettikuvan perusteella polvileikkausta: toisen polven nivelkierukka mennyt rikki. Tämä kerrottiin ensimmäisen kerran tänä vuonna. Pari vuotta sitten sauvakävelin 5 km:n lenkkejä.
Viime keväänä senioriliikunnoissa tapahtui jotain. Olen runsaan vuoden halunnut uuteen magn.kuvaan. Sitten pääsisin, jos lupautuisin polvileikkaukseen. En pääse tk:n kautta ortopedille. Kysyin, voinko ortopedin jälkeen perua leikkauksen. En kuulemma voi.
Ihmeellisintä, että voin pyöräillä eikä missään tunnu. Koen, että vika on reidessä, mutta eihän sitä tulla tk:ssa tutkimaan. Jo vuoden sisällä 2 eri lääkäriä. Tykkään, että 69 vuotias tuntee itsensä paremmin kuin 15 minuutin satunnainen lääkäri. Rahastusta. Voi käydä hyppimässä ja turisemassa ja en kostu siitä mitään.
Beng
Aloittajalke: Voi olla, että cortisonipiikki heti auttaisi.
Parasta tässä, kun menen kuntoutukseen viimeiselle periodille en saa taksia! 68 vuotiaille ei Kela korvaa mitään. Pitäisi olla kävelykeppi. Helvetin raskas matkalaukku ei riitä.
Alle 68 vuotiaat saanåvat päivärahaa, matkakorvausta jne. Yli 68 vuotiaita Kela syrjii.
- Anonyymi
Olen käynyt viimeiset parikymmentä vuotta työterveyshoidon lääkärillä, mutta nyt eläkkeelle jäätyäni päädyin sitten asioimaan terveyskeskukseen. Vaivani vuoksi ottivat muutamia verikokeita. Lääkäri sitten soitti ja kertoi tulosten olevan muuten ok, paitsi sokeri on noussut ja lääkitystäpitäisi tarkistaa. Häh, sanoin minä, sehän on matalampi kuin moniin moniin vuosiin, lääkäri siihen alkoi vänkkäämään, kunnes huomasi katsovansa vertailutietona 20 vuotta vanhaa lukemaa.
- Anonyymi
Mahtavaa!
Ja surkuhupaisaa.
Jännää on se, että samaiset lääkäri toimivat myös yksityisillä asemilla.
Beng
- Anonyymi
Olisin voinut antaa maksutta diagnoosin
Mieti niitä pohjallisia lue
Oire
Jalkapohjan alueen paikallisamaton kipu joka on pahempi aamulla
mutta saattaa helpotaa lähdettäessä liikkeelle
Diagnoosi
planaarifaskiitti
Hoito kuten urheilijoilla
jalkaterän venytys
tennispallo ja sitä kovempi pallo pyöritys
pohkeen venytys kuntokoululaitteet hyviä
Huomautukset
Ei parane nopeasti
Vaatii viikkoja
Venytysliikkeet vaikuttavat surkean olemattomilta
mutta ne pitää tehdä
Väliaikaista
Jos on oikein paha niin kuuri VAIN väliaiksesti esim viikko
särkylääkettä buranatyyppistä tai kovempaa muta vain kuuri
Venytys on oleellinen
Pohjalliset
Riittävän paksu pohjat kovalla kuen asfaltti käveltäessä
Ei ole selvää pitääkö korko vai päkiä olla korkealla ei sitä pitää kokeilla
Jotkut paranevat jopa pienissä korkokengissä
Kuka tietää
Sellaiset fysioterapeutit jotka osaavat iskias-asioita
Lasku: nolla euroa- Anonyymi
Minulla on ollut molemmissa jaloissa tuo plan.faskiitti ja on pitkäkestoinen hoidettava.
Venytystä ja useasti pallon tai pullon rullausta jalkaterän alla.
Kenkiin kiinnitettävä huomiota, on hyvä olla korkoa. Lisäsin kengän sisään kantalaput.
Sandaalit ja lättänät tasapohjat jatkuvasti käytettynä pahasta.
Jalkateriä treenattava: päkiöille nousua, käveyä varpaillaan ja kantapäillä takaperin.
Jalkaterän liikkuvuutta kaikinpuolin ja varpaitten kipristelyä! 😬 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on ollut molemmissa jaloissa tuo plan.faskiitti ja on pitkäkestoinen hoidettava.
Venytystä ja useasti pallon tai pullon rullausta jalkaterän alla.
Kenkiin kiinnitettävä huomiota, on hyvä olla korkoa. Lisäsin kengän sisään kantalaput.
Sandaalit ja lättänät tasapohjat jatkuvasti käytettynä pahasta.
Jalkateriä treenattava: päkiöille nousua, käveyä varpaillaan ja kantapäillä takaperin.
Jalkaterän liikkuvuutta kaikinpuolin ja varpaitten kipristelyä! 😬Jatkoa
Kävin tk-lääkärillä ja hän tieti heti, mistä kiikasti ja antoi ohjeet.
Olen käynyt yli kymmenen vuotta tk-lääkäreillä , ja yhtä kandia lukuunottamatta ollut tyytyväinen.
Monissa lihasvaivoissa hyvä fysioterapeutti ohjeineen on paras. Ano 19.17
Ikä 66-vee.
Jalat muuttavat muotoaan tässä iässä.
Ylipaino, liikavarpaat huonoista tanssikengistä,
Iän tuoma holvikaaren madallus.
ns. lattajalka
Nämä kaikki voi lukea netistä.
Mutta kun tarvitaan muuhunkin asiaan lääkäriä.
On keskusteltava parista lääkkeen vaihdosta.
Tutun lääkärin kanssa voi hoitaa enempi kuin yhden asian.
- Anonyymi
Täytyy ihan itsekin osallistua tuohon plantaarifaskiitin itsehoitoon.
Minulla oli ollut yli puoli vuotta molemmissa kantapäissä aivan paskamainen kipu joka aamu, päkiöillä kävely onnistui. Päivän mittaan helpottui. Söin muutamana erillisenä viikkona viikon ibuprofen-kuurin (Burana). Vähän auttoi, mutta vaiva aina vaan iski takaisin (venyttelyistäkin huolimatta).
Sitten tuli puheeksi työpaikalla teini-ikäisen tyttäreni kovat ja pitkään kestävät kuukautiskivut, joihin oli saanut hoidoksi lääkäriltä pillereitä, jotka eivät kuitenkaan milloinkaan auttaneet. Kiinasta kotoisin ollut työtoverini ehdotti, että kokeilkaa inkivääriteetä, poistaa krampit (tuoreesta inkivääristä, joka voi kyllä olla pakastettuakin). Inkivääristä rapsutettiin veitsellä tavaraa kuumaan veteen, vähän sokeria ja sitruunamehua. Ei liian väkevää, jotta on mukava nauttia. Kotona tyttö ei meinannut ottaa sitä, joten osallistuin innokkaana teesessioon (että hänkin joisi, alkuun tehtiin aivan liian väkevää). Niin tehtiin ja krampit loppuivat (lopullisesti, näin tehtiin joka kerta kuukautisten aikana). Ja haloo, haloo - minun p.faskiittini parantui ! Viikon join inkivääriteetä. Eikä pf ole palannut.
Jos mikään ei ole plantaarifaskiittiin auttanut, niin inkivääriäkin voisi kokeilla . Ja kuukautiskipuihinkin ;)- Anonyymi
Tai sitten vyöhyketerapeutille, joka tekee hoidon jalkapohjiin (klassinen). Jos ei eka kerta auta, niin toka varmasti. - Nm. Keinot on monet
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten vyöhyketerapeutille, joka tekee hoidon jalkapohjiin (klassinen). Jos ei eka kerta auta, niin toka varmasti. - Nm. Keinot on monet
Tämähän on vuoden vanha ketju.
Fyssarin kautta tehtiin minulle mittatilaustyönä tukipohjalliset.
Tehtiin muotti mitenkä jalan pitäisi kengässä olla kävellessä.
Vuosi kulunut ja tukipohjalliset ovat loistavat.
Särky hävisi kokonaan.
Käytän niitä kesä-ja talvikenkkareissa.
Välillä pesen miedolla pesuaineella.
Ovat olleet 200 euron väärti.
Niihin ei saanut kelakorvausta, kun ei katsota apuvälineiksi.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Tämähän on vuoden vanha ketju.
Fyssarin kautta tehtiin minulle mittatilaustyönä tukipohjalliset.
Tehtiin muotti mitenkä jalan pitäisi kengässä olla kävellessä.
Vuosi kulunut ja tukipohjalliset ovat loistavat.
Särky hävisi kokonaan.
Käytän niitä kesä-ja talvikenkkareissa.
Välillä pesen miedolla pesuaineella.
Ovat olleet 200 euron väärti.
Niihin ei saanut kelakorvausta, kun ei katsota apuvälineiksi.Well, "tukipohjalliset" tekivät saman asian kuin vyöhyketerapia, tai ainakin melkein. Kaikki kiputilathan tulevat ja syntyvät virheasennoista kropassa ja jopa virheellisestä purennasta. - Nm. Haittaax se, olkoon vaikka viisi vuotta
- Anonyymi
Minulle tuli oikeeseen jalkaan akillesjänne tulehdus
en päässyt rappusia kuin yksi kerrallaan
Tulehduskipu lääkkeet ja jumppa ohjeet
ei hyvä mutta mentävä oli eteenpäin
Näin tv ssä mainoksen valittujan palojen
vibra legs laitteesta tilasin ja kävelen raput
normaalisti.Auttoiko tärinä laite vai muuttuiko
korvien välissä asenne sen saatte päätellä itse-
Sillä voi muuten hieroa selkääkin tämä mummo
ei kadu ostostaan.Jääpähän perintöä.Eteenpäin- Anonyymi
Hyvä, olet reipas "mummo". Kaikki keinot kannattaa kokeilla mieluummin kuin napata lääkärin määräämää nappia naamaan. Heillä ei ole mitään muita konsteja, koska pillerin määräämisestä lihoo lompsa. - Nm. Joka muuta väittää, valehtelee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391809En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421368Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121058
- 20959
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 80899