Raamatunaikoina viini oli päivittäinen päihde hyvin laajalle kansanosalle. Ei tarvitse olla kummoinen tutkija, kun ymmärtää ihmisten alkoholisoituneen, muuttuneen juopoiksi.
Kiinnostava kysymys onkin, oliko Jeesus ja opetuslapset juoppoporukka?
Raamatunaikaiset juopot.
16
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Vaikea tietää näin jälkeenpäin varmuudella, mutta kun huvit oli siihen aikaan vähissä, niin varmasti on viintä hörpitty. Sitten kun pelkässä poikaporukassa on liikuttu ja nuoren miehen hormoonit jylläämässä, niin lopun saattaa arvata. Lammaspaimenilla oli sentään jotain lohtua työmaallankin. Mutta näillä porukoilla jotka kaupungin liepeillä oleilivat, saattoi luonto ajaa "vääräänkin" puuhun....
- Anonyymi
Sanamuotoa ei voisi paremmin valita.
- Anonyymi
Vaikka suomalaista luterilaisuutta ei tuolloin vielä ollut, niin uskoisin silti Jeesuksen ja opetuslasten olleen kohtuukäyttäjiä, jotka eivät asiasta numeroa tehneet.
Näinhän suomalainen luterilainen toimii myös uskontonsa kanssa ja niinpä uskontopolitiikka onkin ollut aika erilaista kuin päihdepolitiikka: uskonnollisia lehtiäkin saa ostaa myös klo 21-9 eikä ostaessa tarvitse todistaa ikäänsä. Uskonnollisia tilaisuuksia saa järjestää ilman kummempia lupia eikä tarjotun Jumalan sanan määrää tai vahvuutta valvota kuten on laita alkoholijuomien osalta.- Anonyymi
Lutterin Martti oli tunnetusti vahvan Saksalaisen oluen ystävä. Olikohan kirjassa "Sidottu ratkaisuvalta" kun hän sanoi jostain opettamastaan, että tämä ei ole enää maitoa nuorille uskoville, vaan mitä vahvinta saksalaista olutta.
Kristillinen absolutismi on varsin tuore keksintö. Jos vanhaan helluntailaiseen työkaveriini on uskomista, niin Jeesus opetuslapsineen olisi erotettu helluntaiseurakunnasta parin varotuksen jälkeen.
Ajatus on aika koominen, mutta ilmeisen tosi. Helluntailainen pastori antamassa Jeesukselle kenkää seurakunnastaan toistuvan viinin juonnin takia.
Viini oli ruokajuoma niin lähi-idässä kuin Kreikassa ja Roomassa, eivät laajat kansanosat silti olleet alkoholisoituneet, tuskin Jeesuskaan tai hänen oppilaansa. Mikään ei siihen viittaa.
- Anonyymi
Mutta jos hieman jeesuksen verta nauttisimme.
Tuota ei moni ole vielä kysynyt.
Lieneekö moni evankeliumeja sillä silmällä lukenut?
Itse jäin miettimään, miten kiertelevä ryhmä, Jeesus oppilaineen, olisi järjestänyt jatkuvan viininsaannin. Silloin ei ollut pulloja. Viiniastiat olivat kömpelöitä ja varmaan raskaita. Oliko seurueella mitään kulkuvälinettä vai kulkivatko he jalan eri paikkakunnille? Miten olisi jaksettu kuljettaa raskaita viiniastioita? Seurue ei vaikuttanut olevan varoissaan. Miten jatkuva juopottelu olisi onnistunut? Eri asia vedellä laimennettu viini silloin kun sitä sopivasti sai. Viini saattoi tuohon aikaan olla vahvempaa kuin nykyiset viinit.
Antiikin viinikulttuuri on kiinnostavaa.
https://hybrislehti.net/in-vino-veritas-katsaus-antiikin-ajan-alkoholikulttuuriin- Anonyymi
Kaksi kaveria ja amforan korvat vain käteen.
- Anonyymi
Löysiä puhumalla Jesse järjkäsi poikakavereilleen safkat ja juomat pöytään. Piti vain keksiä vetävämpiä juttuja premman tarjoilun toivossa.å
- Anonyymi
Viini kuljetettiin leileissä. Uutta viiniä ei laiteta vanhaan leiliin....
- Anonyymi
> Kiinnostava kysymys onkin, oliko Jeesus ja opetuslapset juoppoporukka?
ei - Anonyymi
Raamatun mukaan he olivat enempi kannabisporukkaa, iloöljyä ja silleen. Sopi paremmin homppeliköörien touhuun.
Mutta on se aika huvittavaa että kaikki muistaa kyllä vesselin joka järkkäsi lisää viinaa jatkoille mutta ketään ei kiinosta mitä Kaanain hääparille myöhemmin tapahtui. Raamatun mukaan Kaanaan häissä Jeesus niin perseet olalla, että erehtyi luulemaan äitiään vaimokseen.
Joh. 2:3 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".
4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."- Anonyymi
Juopon oireet, kun ei pyynnöstäkään lähde pois bilettämästä.
- Anonyymi
Peku vähän liioittelee mutta totta on että Kaanaan häissä tapahtui tämä niin tyypillinen tilanne, Juoppoporukalta loppui juomat. Onneksi Jeesus järkkäsi lisää.
KTS
- Anonyymi
Luontevin selitys Raamattuun kirjatuille ilmestyksille ja näyille on deliriumvisiot.
Eli jo Raamatun kirjoittamisen aikaan on elänyt ihmisiä joilla on ollut vakavia päihdeongelmia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa572235En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321714- 101524
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751519Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1051089
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 20979