Tuntematon sieni

Nyt on sienestysaika, kuulemma.
Ohjeita on ainakin paljon.

Olen länsisuomalainen ja meillä kotona tai mummolassa ei koskaan käyty sienessä.
Kun lapsena käytiin marjassa, sieniä kammoksuttiin.
Puhuttiin vain lehmäntateista.
Etteivät ole ihmisen ravintoa.
Jotkut Suomeen muuttaneet tekivät niistä jotain.
Niin meille kerrottiin ja ihmeteltiin.

En ikinä ole käynyt sienimetsällä, enkä tunne yhtään sientä.
En ole tehnyt siis sienistä mitään.
Ohjeita katson joskus uteliaisuuttani.

Vaativat kermaa ja sipulia ja voita.
Maistuukohan sieni pelkästään miltään?

Ai niin joku opetti näin:
Opettele tuntemaan kaikki myrkkysienet.
Syö ainoastaan tuntemiasi sieniä.

17

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Enpä minäkään tunne kuin alle 20 syötävää sientä niin hyvin että voin niitä huoletta kerätä ja syödä. Syksyisin tuoreeltaan ja talvella kuivattuna, sekä suolattuna ovat oiva ilmainen lisä ruokapöytään. Yli 60 vuoteen ei ole ollut yhtään joulua ilman sienisalaattia, eikä toivottavasti tulevaisuudessakaan ole yhtään. Tänään söin aamiaisella mustatorvisienimunakasta, lounaaksi syön kohta tattirisottoa ja illalla paistan kantarelleja, lisuketta en ole vielä päättänyt, ehkä syön ne ruisleivän päällä.

• Ano Tänään 11:37
        Ensiksi ajetaan autolla sienimetsään.
        Eikö kaikilla ole tosi salaisia aarreaittoja.
        Täytyy olla kaikenmaailman sieniveitset ym härpäkkeet mukana.
        Ja rämpiä jossain hevon kuusessa.

Perataan ja suolataan, ryöpätään ja pakastetaan.
        Ostetaan kallis kuivuri, että saadaan lisää säilöön.

Onpa ilmaista limanuljaskaa tarjolla.

Miten hemmetissä voi munakkaan joukosta erottaa jonkun torvisienen tai jonkin ihme vahveron.

En ymmärrä muuta kuin pesusienen ja jalkasienen.

• Anonyymi

Kaikki sienet ovat syötäviä, eräät vain kerran. Siksi minä ostan sienet torilta, toivon että kerääjä sienet.

• Anonyymi

..tunsi sienet

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

..tunsi sienet

Minusta asia selviää, kun maistaa kaikkia sieniä.
        Se, mikä maistuu pahalta on paha sieni.
        Nyt pierakka taitaa olla kypsä, karviaisista.
        Njam. Mikä tuoksu.
        Beng
        Kandee poimia marjoja, jos ei sieniä tunne.
        Syksyllä monen lehden liitteenä on sienisivut ja sienireseptejä. Niistäkin voi tehdä pierakkaa.
        Nyt menen, ettei kärtsää.

• Ano Tänään 12.27

Mitäh?
        Pitäisikö samat sienet vielä syödä kahteen kertaan.
        Hyi hitto.

• Anonyymi kirjoitti:

Minusta asia selviää, kun maistaa kaikkia sieniä.
        Se, mikä maistuu pahalta on paha sieni.
        Nyt pierakka taitaa olla kypsä, karviaisista.
        Njam. Mikä tuoksu.
        Beng
        Kandee poimia marjoja, jos ei sieniä tunne.
        Syksyllä monen lehden liitteenä on sienisivut ja sienireseptejä. Niistäkin voi tehdä pierakkaa.
        Nyt menen, ettei kärtsää.

Beng
        Mitä ihmettä on pierakka?

• Anonyymi

Joop

Himassa opettettiin punainen kärpässieni, että ei saa syödä. Muuten sienet oli elukoitten ruokaa. Noh, pitseroitten ilmaannuttua maahan, oppi tuntemaan herkkusienen. Sittemmin sen keltaisen, mitä myydän syksyisin kaupoissakin, suppilovahveroko?

Kärpässieniä en ole syönyt, kahta muuta enenpikin. Kyllä sieniruuat hyviä on, mieluusti tilaan, jos on ruokalistalla. Ite jonkinverran käytän herkkusieniä, net monikäyttöisiä ja net keltaiset hyviä paistettuna, soossissa tms.

Joskus syönyt sellaisia limasieniä tölkitettynä. Niissä sokeria ja etikkaa, mitä lie muuta. En tiedä lajikkeita, mitä käytetty, mutta niitä tekis usein mieli Enenpi itäinen ruokalaji, kaiketi niinkuin säilöntämenetelmä. Niitä ei kuitenkaan myydä kaupoissa, joskus jostain onnistuu saamaan.

Sienisalaatti mainittava, sen voi tehdä vaikka herkkusienistä, teen aina joskus. Paljon maukkaampaa ite tehty, kuin kaupassa myytävä.

Mutta juu, marjoista puhutaan paljon, kun ei poimita. Taitaa sieniä jäädä luontoon myös hitonmoinen määrä. Syy just se, niitä ei hirveesti käytetä suomessa, käyttöä vois lisätä paljon.

Ainiin paistaminen. Voissa sipulin kans aika nopeesti pannula, lisäks suolaa ja mitä mausteita nyt haluaa. Voip syödä sellasenaan, tai käyttää vaikka mihin.

Sienet aliarvostettuja suomessa.

=DW=

• Anonyymi

Kari Suomalaisella oli kuulemma sieniresepti:
        "Jos luulet syöneesi sieniä, soita ambulanssi."

Syön parhaillaan kana-herkkutattipastaa ja aattelin lähteä iltapäivällä hakemaan lähimetsästä kehnäsieniä. Hienon makuinen mieto sieni, joka kannattaa käyttää kastikkeeseen. Lisukkeena sen hieno maku peittyy.
        Aamulla hain ehkä viimeiset 5 l mustikkaa tälle kesälle. Olen jo pitkään poiminut tyttärelle, kun omaan pakkaseen pitää varata tilaa sienille ja puolukoille.
        Seuraavaksi keskityn vadelmaan, jota mulla on vasta reilu 10 l poimittuna.

KM.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kari Suomalaisella oli kuulemma sieniresepti:
        "Jos luulet syöneesi sieniä, soita ambulanssi."

Syön parhaillaan kana-herkkutattipastaa ja aattelin lähteä iltapäivällä hakemaan lähimetsästä kehnäsieniä. Hienon makuinen mieto sieni, joka kannattaa käyttää kastikkeeseen. Lisukkeena sen hieno maku peittyy.
        Aamulla hain ehkä viimeiset 5 l mustikkaa tälle kesälle. Olen jo pitkään poiminut tyttärelle, kun omaan pakkaseen pitää varata tilaa sienille ja puolukoille.
        Seuraavaksi keskityn vadelmaan, jota mulla on vasta reilu 10 l poimittuna.

KM.

Wow, mikä poimija. Arvostan.
        Beng

• Anonyymi kirjoitti:

Wow, mikä poimija. Arvostan.
        Beng

Lopetan tämän sieniohjeketjun heti alkuunsa.
        Ei löytynyt tähänkään kohtalotoveria.
        Tattista vaan
        Se on moro

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Tattista vaan
        Se on moro

Ennenkuin häivyt, tarkista jalkasi tuntemattoman sienen varalta.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Tattista vaan
        Se on moro

Eläelä herpaannu. Lainaa kirjastosta sieniopas, sellainen valokuvin varustettu.
        Itse kerään, jos kerään tuttuja sieniä: kanttarelleja ja mustia torvisieniä, mitä muistuttavat mätiä kanttarelleja. Torvisienet kannattaa kuivata ja murustaa ja käyttää kastikkeessa lisää makua antamaan.
        Karvarouskut, ne puhtaan possun väriset, joissa on raitoja, ovat hyviä suolasieniä. Ryöppäisin eli kiehauttaisin kahdesti eri vedessä.
        Tateista en tiedä niin mitään. En ole edes syönyt tattipihvejä.
        Tryffeleitä olisi kiva etsiä sian kanssa, medium. Nöfnöf.
        Beng

• Anonyymi

Suomessa haudattiin ainakin aikaisemmin vuosittain yksi tai kaksi sellaista henkilöä joiden hautakiviin olisi voitu lisätä maininta että "Hän oli kokenut sienestäjä"!

• Anonyymi

Vaimo, vaimo. Pane sieniin puolet petäjäistä! Työpaikkani pikkujoulujen henkilöluonnehdinnassa oli tuo pantu suuhuni.

Rakentamisen jälkeiset muutamat vuodet anus oli auki kuin se tuuran putki joten elimme kohtalaisen paljon keräilytalouden ja tonttiviljelyn tuotteiden varassa.
      Kuurin alkaessa lapsemme olivat 2v ja 4v.
      Söimme jossakin muodossa sieniä ka. 5:nä päivänä viikossa. Kuivattuja tatteja, koivunkantosieniä, lampaankääpää käytimme mm. jauhelihan jatkeena.
      Tietenkin sienikastiketta, sieniä paistettuina, salaattina, keittoina ja keitoissa, pizzoja yms.

Kun kuuri alkoi helpottamaan niin emme lopettaneet sienien käyttöä mutta nuorempi penskamme oli saanut sellaisen harkan, ettei syö sieniä vieläkään. Hän ei tee siitä mitään numeroa mutta jättää valitsematta ja jos ei pysty välttämään niin jättää syömättä.

• Anonyymi

Eikös sienissä ole samoja ravintoarvoja kuin lihassa. Rasvat puuttuvat.
        Mitä maksa tykkää sienikuurista?
        Joidenkin ruuansulatus ei kestä: sienisokeri. Toimii kuin maitosokeri. Intoleranssi.
        Jo pieni määrä voi aiheuttaa pitkät kivut, vaikkei olisi sieni myrkyllinen, esimerkiksi kanttarelli.
        Beng

• Anonyymi

Ainakin yksi järkevä lapsi sitten teillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      65
      2339
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1734
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1574
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1555
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      15
      1518
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1377
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1131
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1074
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      999
    Aihe