Viimeaikoina on ollut muutamat hautajaiset.
Kaikki vainajat olivat kirkosta eronneita.
Eli silloin maksuja tulee enemmän perikunnalle.
Itse kuulun ateistina kirkkoon.
Ajattelen, ettei kenenkään tarvitse kuitata minun vaatimatonta poismenoani.
Arkkurahahan pitää tietty aina olla tilillä.
Olen puhunut tästä velipojalleni, joka on palvelukodissa.
Hän on aikoinaan eronnut kirkosta.
Että josko hän liittyisi kirkkoon ihan vain taloudellisten seikkojen takia kuoleman koittaessa.
Hän kieltäytyy jyrkästi liittymästä yhtään mihinkään.
No minkäs teet. Ei voi painostaa.
Palvelukodissa jätetään 120£/kk käteen.
Sillä ostetaan lääkkeet, maksetaan jalkahoito ja lääkäripalkkio.
Sekä henkilökohtaiset hygieniatarpeet.
Josko hänestä minua ennen aika jättää, täytyy pitää matalaa profiilia hautajaisten suhteen.
Kirkkoon kuuluminen
50
111
Vastaukset
- Anonyymi
Tjaa. Kuinkas paljon kalliimpaa on hautajaiset eronneena kirkosta kuin siihen kuuluvana?
Eihän ole pakko tulla haudatuksi "siunattuun" pöpelikköön eli maahan.
Eikös joku pläntti ole jumaluuden kieltäjillekin?
Itse olen eronnut kirkosta ajat sitten, pee räsäsen päivittelyjen vuoksi, se oli joku syy, joka osui ytimeeni.
Vaikka oikeassahan räsänen on ollut omassa sarjassaan. En siedä homoutta, enkä kirkossa siunattuja homoavioliittoja.Ano 13:08
Seurakunta veloitti palvelusta 525€.
Sisältäen:
Kappelinvuokra, kanttori, uurnalle paikka haudassa.
Uurna maksoi 220€.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 13:08
Seurakunta veloitti palvelusta 525€.
Sisältäen:
Kappelinvuokra, kanttori, uurnalle paikka haudassa.
Uurna maksoi 220€.Miksi tarvitaan kanttoria ja kappelia? Hautaustoimisto hoitaa krematoroinnin ja tuhkan saa sirotella vaikka puutarhaansa. Jos ei ole omaa maata, tuhkan sirotteluun voi kysyä lupaa metsähallitukselta, joka suhtautuu asiaan myönteisesti. Hautapaikkaa ei kuitenkaan saa perustaa.
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tarvitaan kanttoria ja kappelia? Hautaustoimisto hoitaa krematoroinnin ja tuhkan saa sirotella vaikka puutarhaansa. Jos ei ole omaa maata, tuhkan sirotteluun voi kysyä lupaa metsähallitukselta, joka suhtautuu asiaan myönteisesti. Hautapaikkaa ei kuitenkaan saa perustaa.
Ano 14:21
Kappeli ja kanttori tarvittiin 91-vuotiaan äitimme kunniaksi. Hänen toiveitaan noudattaen.
Se on perinne.
Tuhkaa ei tarvitse sirotella yhtään mihinkään.
Pitää vaikka lipaston päällä korurasiassa.
Hautapaikan saa perustaa.
Sukulaiseni on haudattu omalle maalleen.
Ja myöhemmin hänen poikansa.
Heillä on siellä kivi ja lupa siihen.
Siunauksen toimitti aikoinaan eräs kansanedustajistamme.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 14:21
Kappeli ja kanttori tarvittiin 91-vuotiaan äitimme kunniaksi. Hänen toiveitaan noudattaen.
Se on perinne.
Tuhkaa ei tarvitse sirotella yhtään mihinkään.
Pitää vaikka lipaston päällä korurasiassa.
Hautapaikan saa perustaa.
Sukulaiseni on haudattu omalle maalleen.
Ja myöhemmin hänen poikansa.
Heillä on siellä kivi ja lupa siihen.
Siunauksen toimitti aikoinaan eräs kansanedustajistamme."Tuhkaa ei tarvitse sirotella yhtään mihinkään.
Pitää vaikka lipaston päällä korurasiassa."
Väärin..........tuhkat on vuoden sisällä joko siroteltava tai haudattava loppusijoituspaikkaan, sen kauempaa niitä ei saa siinä lipaston päällä tai takan reunuksella pitää !!
Tyhjän uurnan saa pitää vaikka sängyssä vieressään mutta tuhkia ei ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuhkaa ei tarvitse sirotella yhtään mihinkään.
Väärin..........tuhkat on vuoden sisällä joko siroteltava tai haudattava loppusijoituspaikkaan, sen kauempaa niitä ei saa siinä lipaston päällä tai takan reunuksella pitää !!
Tyhjän uurnan saa pitää vaikka sängyssä vieressään mutta tuhkia ei !Niin, kyllä tuhkat on ripoteltava tuuleen ja sassiin. Sitä olemme, kuin tuhka tuuleen.
Vainajan kuvaa voi pitää piirongin päällä vaikka ajasta ikuisuuteen. Anonyymi kirjoitti:
"Tuhkaa ei tarvitse sirotella yhtään mihinkään.
Tyhjän uurnan saa pitää vaikka sängyssä vieressään mutta tuhkia ei !Ano 9:50
Kuka ne käy tsekkaamassa?- Anonyymi
Ev lut kirkko on tainnut hylätä ihmiset tai ainakin siltä se tuntuu. Kirkko ei kerro uskoon tulleille, että pahat henget yrittävät saada hänet lankeamaan uudelleen. Tälläinen henkilö ei välttämättä tunnista näitä asioita ja saatttaa tulla hulluuden partaalle. Olisi erittäin tärkeää kertoa mitä kaikkea on edessä ja miten niihin varustaudutaan.
Pyhän hengen tuntemusta ei ole ollenkaan, vaikka siitä on kirjoitettu pitkin raamattua. Älä viinistä humallu vaan pyhästä hengestä, pyhän hengen kokeminen aiheuttaa humalaa vastaavan tilan.
Raha kelpaa ihmisten valmistaminen oikean uskovaisen tielle, ei maistu... - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 9:50
Kuka ne käy tsekkaamassa?Tuhkauurnasta tulee hyvä tuhkakuppi. Toki ei sekaisin vainajan tuhkien kanssa.
Voi poltella vaikka siinä terassilla ja karistaa tuhkat uurnaan - tai lesken patiolle :D
- Anonyymi
Miten niin kalliimmaksi?
Hautajaiset voi järjestää täysin ilman minkään kirkkokunnan mitään palveluita. Tuhkat voi hävittää ilmaiseksi, peijaiset voi järjestää missä tahansa ilmaiseksi, seremoniamestari voi olla kuka tahansa, ilmaiseksi.
Arkku pitää olla, se sama kaikilla. Logistiikka maksaa aina, tosin, muistini mukaan kalmaa saa kyllä roudata tavallisellakin autolla, ei ole pakko olla hautaustoimiston kärry. Peijaiset maksaa aina sen, mitä niistä maksetaan, missä net järjestetään, se voi olla ilmaista, tai maksaa kaikkinensa helkkaristi. Lisäks kaikenmaailman musaesitykset ja murkinat, sama asia. Jos haluaa jonkinlaisen muistomerkin, sen voi vaikka tehdä itse, tai maksaa itsensä kipeeksi jotain monumentista.
Maahan hautaamisesta joutuu maksamaan, se totta, kirkot perii korkeampaa vuokraa pakanoista. Sitä en tiedä, paljonko vapaa-ajattelijoitten hautapaikkavuokrat on.
Hautaustoimistoja pilvin pimein kyllä niillä tietoa kirkkoonkuulumattomienkin hautaamisesta. Lisäks ainakin tämä, mistä nyt ainakin voi ostaa uskonnottomia rituaalipalveluita: http://pro-seremoniat.fi/
Kyllä se on perikunnasta kiinni, paljonko aikovat kalman hävittämiseen perintörahoja, tai omia rahojaan käyttää. Mutta jos vainaja ei ole kuulunut mihinkään kirkkokuntaan, jotenkin tyhmän oloista, jos kuolemaan sotketaan uskontokin.
Mua aikanaan patitti hitosti, kun faija delas ja uskissukulaiset hommas papit jne, vaikka heebo oli kirkosta eronnut. Vaan, mitäpä se asia vainajan pojalle olisi kuulunut.
Jos kirkkoa ei sotke asiaan, ei hautaan laittaminen ole pätkääkään kalliimpaa, pikemmin päinvastoin. Ja aina muistettava, mereen heitetystä tuhkasta ei tarvi maksaa hautapaikan vuokraa.
=DW=Ano/DW
Olen näistä kaikista tietoinen, koska aviomieheni hautaamisessa käytin kaikki mahdolliset edut.
Valitsin halvimman arkun.
Arkun päälle laitatin alban.
Säästin kukkalaiterahan.
Valkoinen paita oli hänen omansa, mikä laitettiin arkkuun hänen päälleen.
Krematoriossa vainaja poltettiin ja tuhkat laskettiin ilman uurnaa maahan, nimettömänä.
Muistotilaisuutta en pitänyt ollenkaan.
Rakennusliitto antoi 200€ kukkarahaa.
Käytin sen kappelin vuokran maksuun.
Soitatin Nälkämaan laulun.
Kanttori ei ilennyt veloittaa köyhältä leskeltä mitään.
Äitini hautaustilaisuus ei ollut minun järjestämä, joten rahaa paloi.
- Anonyymi
Erosin kirkosta 1975v. Lienen lähinnä vapaa-ajattelija (?) koska en ole ateisti mutta ei kyllä usko mihinkään yliluonnolliseen enkä kuoleman jälkeiseen elämään.
Ukko tuhkaksi ja peijaiset ainoastaan jälkeläistemme ja heidän lastenssa puitteissa, jos he katsovat sen tarpeelliseksi.
Ei mitään toteemia vaan ukon tuhka muistolehtoon.Ano 13:36
Oma toivomukseni kohdaltani on myös, että muistolehtoon, nimettömänä.
Ei ole jälkikasvua, jotenka jos kirkko vähän jeesaisi.
Lähinomainen minulla on seurakuntamme pappi- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 13:36
Oma toivomukseni kohdaltani on myös, että muistolehtoon, nimettömänä.
Ei ole jälkikasvua, jotenka jos kirkko vähän jeesaisi.
Lähinomainen minulla on seurakuntamme pappiKyllä sinä olet niin kuuluisa tällä suomi24 palstalla, että ei mitään nimettömiä hautajaisia. Kyllä se on kirkkomaa ja sinulle pitää järjestää paasi, jossa tietosi viimeiseen tilkkaan; kuoli raittiina uskossaan viinan ja tupakan turmellukseen ja paasatessaan suomi24 keskusteluissa.
Ja tietysti allekirjoitus, kaipaamaan jäivät hoito koira ja 60 keskustelijat.
- Anonyymi
600€ koko paketti arkusta uurnaan, kappalaine voi käydä jos viittsii
njj- Anonyymi
esimerkiksi Tuhkauspaketit alkaen 560€, hinta sisältää arkun, mänty uurnan, puuvillaisen vaatteen, arkkuunlaiton, yhden kuljetuksen kaupunkialueella sekä tuhkauskuljetuksen ja uurnan palautuksen Mikkeliin kappelille.
nj - Anonyymi
Kävin kysäsemässä paikallisesta hautausliikkestä. Viidelläsataa lupasivat koko hoidon. Jos perikunnasta kukaan ei viitsi ajaa Keski-Suomesta Varsinais-Suomeen levittelemään tuhkani omaan metsääni, niin kysykööt metsähallitukselta luvan levitellä tuhkat nykyisiin sieni- ja marjamaastoihini.
Ano/njj
2000€/paketti sis.
Arkku, Uurna, Vainajan arkkuunlaitto, Kuljetukset, Arkunkoriste, Lehti-ilmoitus.
Näiden lisäksi:
Hautauspalvelut
Muistotilaisuus
Hautakiven nimenkaiverrus
Asiakirjojen lunastuksia
Perukirjapalkkio
Yht. Monta tonnia- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/njj
2000€/paketti sis.
Arkku, Uurna, Vainajan arkkuunlaitto, Kuljetukset, Arkunkoriste, Lehti-ilmoitus.
Näiden lisäksi:
Hautauspalvelut
Muistotilaisuus
Hautakiven nimenkaiverrus
Asiakirjojen lunastuksia
Perukirjapalkkio
Yht. Monta tonniaei se perunkirjoituksiin vaikuta vaikka ei kuulu kirkoon, samoin nimienkaiverrus,
ei tarvitse uurnaan kaivertaa vaikka ei olisikaan pakana, kunnalta saa oikeusapua perunkirjoituksiin, siis kuudellastaa homma hoituu kuuluu sitten kirkkon tai ei
njj - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei se perunkirjoituksiin vaikuta vaikka ei kuulu kirkoon, samoin nimienkaiverrus,
ei tarvitse uurnaan kaivertaa vaikka ei olisikaan pakana, kunnalta saa oikeusapua perunkirjoituksiin, siis kuudellastaa homma hoituu kuuluu sitten kirkkon tai ei
njjpeekele siihen tulee vielä hinta tuhkauksesta päälle
Tuhkaushautauspalvelu alk. 580 eur
Kokonaishinta joka sisältää: Arkun, uurnan, vainajan vaatteet, pukemisen, kuljetuksen esim. sairaalasta siunauskappeliin, kuljetuksen krematorioon (Jyväskylä) sekä uurnan palautuksen Mikkeliin. Jyväskylän krematorion tuhkaushinta 350 €. Seurakunta veloittaa tuhkauksesta erikseen kunkin paikkakunnan krematoriohinnaston mukaisesti. Tutustu, vertaa ja kysy tarjous valitsemallanne arkulla ja uurnalla. nj Anonyymi kirjoitti:
Kävin kysäsemässä paikallisesta hautausliikkestä. Viidelläsataa lupasivat koko hoidon. Jos perikunnasta kukaan ei viitsi ajaa Keski-Suomesta Varsinais-Suomeen levittelemään tuhkani omaan metsääni, niin kysykööt metsähallitukselta luvan levitellä tuhkat nykyisiin sieni- ja marjamaastoihini.
Ano 17:43
Kysyitkö samalla, missä aiot kuolla.
Kotona, sairaalassa, ulkomailla, palvekodissa.
Palvelukodissa kun aika jättää, pitää hommata heti arkku.
Siellä puetaan ja vainaja laitetaan arkkuun ja kuljetetaan kappelin kylmiöön.
Hautausurakoitsija hoitaa kaiken.
Kotona kun kuolet, viedään vihreässä säkissä sairaalan kylmiöön.
Sen jälkeen kuljetetaan kaupunkiin, missä tehdään oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus.
Ja taas kuljetetaan takaisin.Anonyymi kirjoitti:
ei se perunkirjoituksiin vaikuta vaikka ei kuulu kirkoon, samoin nimienkaiverrus,
njjAno/njj
Perukirjan saa vähävarainen ilmaiseksi.
Sossu kuittaa perukirjaa vastaan arkun hinnan, kappelin ja kanttorin.
Eli ilmaiseksi voi myös kuolla.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metsähallitukselta pitää itse hakea se lupa valmiiksi, ei sitä sukulaiset voi sitten enää hakea kun on jo tuhkattu. Krematoriosta ei saa tuhkia mukaansa jos ei ole loppusijoituspaikka tiedossa . Metsähallitukselta lupa tulee kirjallisena muutamassa viikossa ja mukana on myös kartta mille alueelle tuhkat saa sirotella, hakemukseen voi itse laittaa toiveen alueesta metsähallituksen mailta. Itselläni lupa tunturiin :)
- Anonyymi
Yks hailee maksaa se sitten 500 tai 1000 euroa. 28 vuotta sitten erosimme kirkosta, joten kyllä on roimasti euroja säästynyt, kun emme ole maksaneet kirkollisveroa.
Että jos siinä nyt jotenkin syntyy max 300 euron ero kun en kuulu kirkkoon , se ei ketään hetkauta.Ano 23:05
Jospa se hetkauttaa maksajaa, vaikka perikuntaa.
Olette laittaneet rahanne taivaan tuuliin ja tilinne on miinuksella.2lesken kirjoitti:
Ano 23:05
Jospa se hetkauttaa maksajaa, vaikka perikuntaa.
Olette laittaneet rahanne taivaan tuuliin ja tilinne on miinuksella.Jos veljesi kuolee persaukisena, niin et sinä hänen sisarenaan joudu hänen hautajaisiaan kustantamaan. Sen hoitaa sossu silloin, jos ei veljesi jätä mitään omaisuutta jälkeensä.
- Anonyymi
Olen ollut siinä luulossa että myös kirkkoon kuuluvana maksan uurnapaikasta. Sitä en tiedä, onko se kirkkoonkuuluvalle halvempi kuin kirkkoon kuulumattomalle. Hintaeroa varmasti on siinäkin, sujautetaanko tuhka omaan paikkaan vai ison paasin juureen, jossa on monen muunkin nimet. Itse haluan sen paasin juureen, siinä on tuttuja. Arkkuhautaus on mennyttä meininkiä.
Maksanen nykyisin muutaman satasen vuodessa kirkollisveroa. Iso raha siitä on kertynyt, mutta olen aika paljon srk:lta saanut. Antoisia tapahtumia, joissa runsaat ruoat ja kakkukahvit ilman erillistä osallistumismaksua. Tarjoilu on parin viime vuoden aikana muuttunut köyhemmäksi kun edullisesti kaikki itse tekevä, loistava emäntä jäi eläkkeelle. Nyt tarjottavat tuo firma ja emäntä vain laittaa tarjolle. Lisäksi paljon mukavia ihmisiä, joista on saanut mm. matkaseuraa. Luottamustehtävistä olen saanut palkkiot ja matkarahat. Kaikenkaikkiaan en pidä kalliina kirkkoon kuulumista.
Ketjusta päättelen että kalliiksi tulee kuolla, kuuluipa kirkkoon tai ei. En ole asiaa ajatellut, eikä ole kohdalle sattunut, että itse niitä olisin maksanut. Hyvä varautua.- Anonyymi
Työttömälle ja pieneläkeläiselle on raskasta kuulua kirkkoon. Se on kuitenkin kauppakassillinen (a 100 euroa) ellei kaksikin vuodessa, mitä menee piruntorjuntaan.
Vähätuloisilla rasitteita muutenkin; asuminen, sähkö, puhelin, netti, lääkekulut, terveyskeskus maksut jne.
- Anonyymi
Kuulun kirkkoon, maksan veroni myös sinne. Olin nuoruudessani partiossa ja kuorotoiminnassa. Jaan myös luterilaisen uskon. Mielestäni jokainen, myös kirkkoon kuulumaton vainaja tarvitsee muistojuhlan. Niin on aina ystävät ja omaiset saateltu matkalle. Emme ole niin köyhiä. Pihtareita ilmeisesti on. Arkku tai tuhka, sama se. Hautajaiset on yksi konkreettinen tapahtuma jossa huomaamme kuinka arvokas elämä on. Köyhyyttä on tämän kieltäminen. Rikkaudesta ja yltäkylläisyydestä huolimatta henkinen puoli ihmisessä näyttää jäävän vajaaksi. Tai juuri sen vuoksi.
- Anonyymi
Kirkkoon kuuluminen ja kirkollivero. Siis kun maksaa kirkollisveroa niin eikö niistä verotuloista makseta seurakunnan työntekijöiden palkkoja ja muu toiminta mikä on siinä seurakunnassa jossa asuu.?
Ei kait sillä ole kuolemasta johtuvaan oheiskuluun mitään merkitystä maksaako kirkollisveroa vai ei? Sen kyllä ymmärrän että kirkollisveroa maksamattomana kuuluisi sen henkilön/perikunnan maksaa erikseen, jos haluaa siunaustilaisuuden kirkossa papin siunaamana ja käyttää seurakunnantiloja muistotilaisuudessa.
Täällä Ruotsissa on helppoa erota kirkosta, koska kuitenkin jokaiselta verotetaan hautausmaksu joka on 0,22% bruttotuloista.
Hytinäx1- Anonyymi
Kyllä ne kirkollisverotulot ovat osa kirkon budjetin kokonaistuloista. Srk saa myös valtionapua, joka maksetaan xx euroa/kirkon jäsen. Kirkosta eroaminen ja jäsenten väheneminen on ajanut monet seurakunnat ahdinkoon, ei ole varaa edes kirkkoa korjata, vaan lahoaa käsiin ja muita rakennuksia on jouduttu purkamaan. Ei ole enää montaa varakasta seurakuntaa kuten aikaisemmin oli.
- Anonyymi
No jaa- joka vuosi säästämme yht, yli 600e ,kun emme kuulu puolisoni kanssa kirkkoon. Jumala kyllä vastaa rukouksiini siitä huolimatta.
On säästynyt muutama euro muihin menoihin vuosikymmenien saatossa . Hyvin on hoitununut läheisten häät , rippijuhlat, kastejuhlat .
Ja ne kauneimmat joululaulut.- Anonyymi
Olet siivestäjä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet siivestäjä!
Siivestäjä? En ole sama kirjoittaja, mutta jos en käytä kirkon palveluja, miksi maksaisin sinne veroa? Mitä siivestämistä se on, jos uskonnoton ei tue uskonnollista instituutiota?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet siivestäjä!
Eihän se ole pois sinulta. Vai elättääkö kirkkokin sinut? Almut.
- Anonyymi
Pitäisi hautajaisia muutenkin muuttaa. Todella pitkin hampain on kirkot antaneet tilaa muille uskonnoille tai ateisteille hautausmailla, ja niitä paikkoja harvoin kirkko haluaa pitää siistissä kunnossa.
Kuuluisi olla hautapaikkoja ja hautajaistapahtumia, jotka ei ole riippuvaisia mitenkään vain yhdestä kirkosta. Muutenkin hautajaiskäytäntöjä olisi ihan hyvä alkaa laajentaa. Tehdä vaikka kompostia ihmisestä, jos hän sitä toivoo.
Itse ateistina ajattelin tieteelle lahjoittaa ruumiini, siitäkin on tehty hankalaa. Kaikki ruumiit menee ruuminavauksen hajoitteluun, mutta voit olla kirjoilla vain yhteen kouluun missä lääkärit opettelee. Mitä jos haluat, että tutkitaan ja testataan asioita lääketieteen edistämiseksi? Tai jos sillä koululla ei ole tarvetta juuri ruumiille, niin kai ne nyt sentään tarjoaa sitä toiselle koululle, ettei mene turhaan hukkaan?- Anonyymi
Suomessa kuolee vuosittain noin 50000 ihmistä, noin 140 per päivä, ehkä aivan noin paljoa ei leikkelyharjoitteluun tarvita?
- Anonyymi
Velkahan tulee eteen kerran jokaiselle.
- Anonyymi
Ette te kyllä paljon asioita seuraa, kun joku väitti Että kirkko on taloudellisessa ahdigossa. Kirkollahan on valtavat omaisuudet mm kiinteistössä. Hyvin on sijoittaneet.
- Anonyymi
Yeah.. Kirkko osaa hyvin kapitalismin, etenkin just noissa asuntomarkkinoissa. Veikkaan, että niillä pärjäävät aika pitkälle, vaikka ei olisi yhtään ihmistä käymässä kirkossa. Niistä on jo vuosia tullut heille tosi isot voitot ja ei ole riippuvainen ollenkaan ihmisten kirkkoon liittymisestä tai eroamisesta.
- Anonyymi
Vasta nyt luin aloituksesi ja se herätti mielessäni monia kysymyksiä ja ristiriitaisia ajatuksia.
En voi ymmärtää, miksi kuulut tod.näk. ev lut. kirkkoon, vaikka olet ateisti. Ymmärsinkö asian oikein?
Olet myös kehottanut veljeäsi liittymään kirkkoon taloudellisista syistä.
Kirjoituksestasi sain myös käsityksen, että hän ei siihen painostuksestasi huolimatta suostu.
Tuntuu pahalle, että yrität saada veljeäsi liittymään kirkkoon. Tekoosi vaikutti ehkä äitisi kuolema ja kustannukset hänen hautajaisistaan, kun hän ei kirkkoon kuulunut, mutta silti hänen toiveenaan oli kirkolliset hautajaisseremoniat.
Yritä kunnioittaa veljesi päätöstä, jos se on suinkin mahdollista!
Hänellä tuntuu olevan moraalista selkärankaa, joten älä pyri sitä katkaisemaan muutaman satasen tähden.
kylmätotuusAno/Kylmä
Minut on 66 vuotta sitten kastettu ja liitetty ev.lut kirkkoon.
Ei kukaan lupaani kysellyt.
En ole koskaan kirkosta eronnut.
Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
Sanoo käsky.
Jonkin turvallisen tunteen kirkkoon kuuluminen tuo.
Kun itsellä ei ole läheisiä, niin olen ilmoittanut seurakuntamme papin lähiomaisekseni.
Hänelle ilmoitetaan kuolemastani.
Jos kuolen
Mitä taas itse ajattelen asioista, on toinen juttu.
Onko ne kirkon opin mukaan tai jotain muuta.
Ei minun tarvitse tehdä kenellekään tiliä.
Elän sen mukaan, että tiedän mikä on oikein ja mikä väärin.
En nyt veljeäni mitenkään painostanut.
Kerroin edunvalvojana faktat.
Nythän en puhu asiasta enää mitään, kun hänen taloutensa tuli kuntoon.2lesken kirjoitti:
Ano/Kylmä
Minut on 66 vuotta sitten kastettu ja liitetty ev.lut kirkkoon.
Ei kukaan lupaani kysellyt.
En ole koskaan kirkosta eronnut.
Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
Sanoo käsky.
Jonkin turvallisen tunteen kirkkoon kuuluminen tuo.
Kun itsellä ei ole läheisiä, niin olen ilmoittanut seurakuntamme papin lähiomaisekseni.
Hänelle ilmoitetaan kuolemastani.
Jos kuolen
Mitä taas itse ajattelen asioista, on toinen juttu.
Onko ne kirkon opin mukaan tai jotain muuta.
Ei minun tarvitse tehdä kenellekään tiliä.
Elän sen mukaan, että tiedän mikä on oikein ja mikä väärin.
En nyt veljeäni mitenkään painostanut.
Kerroin edunvalvojana faktat.
Nythän en puhu asiasta enää mitään, kun hänen taloutensa tuli kuntoon.Pari viikkoa sitten:
"""Palvelukodissa jätetään 120£/kk käteen.
Josko hänestä minua ennen aika jättää, täytyy pitää matalaa profiilia hautajaisten suhteen."""
Nyt:
"""Nythän en puhu asiasta enää mitään, kun hänen taloutensa tuli kuntoon."""
Onko veljesi voittanut lotossa, vai?Tellukka kirjoitti:
Pari viikkoa sitten:
"""Palvelukodissa jätetään 120£/kk käteen.
Josko hänestä minua ennen aika jättää, täytyy pitää matalaa profiilia hautajaisten suhteen."""
Nyt:
"""Nythän en puhu asiasta enää mitään, kun hänen taloutensa tuli kuntoon."""
Onko veljesi voittanut lotossa, vai?Tell
Voihan sen niinkin ilmaista.
Kun tarpeeksi kauan täällä pallolla elää, niin joku jättää tämän maallisen vaelluksen.
Se voi olla sitten bonusta jollekin, vaikka rahan muodossa.2lesken kirjoitti:
Tell
Voihan sen niinkin ilmaista.
Kun tarpeeksi kauan täällä pallolla elää, niin joku jättää tämän maallisen vaelluksen.
Se voi olla sitten bonusta jollekin, vaikka rahan muodossa.Joo, no nyt ymmärrän.
- Anonyymi
Olen ateisti. Menetin uskoni noin 12 vuotiaana, muuten uskontotunilla, pelästyin tietenkin miten voin ajarella näin kun Paavalikin ja paavi uskovat
Kävin rippikoulun. Kauhistuin ikäluokkani oppimattomien tyhmyyttä lukutaitokin horjui kun me luimme toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa ja pohdimme magneettikentän laskemista Faradayn laista
Olen eronnut kirkosta ensimmäisen palkkani saatuani
Einstein on ateisti. Olen luennoinut kovarianttia esitystä yleisestä suhteellisuusteoriasta, joka on Einsteinin geomerinen teoria ja siten kuvataan tensorimenetemillä
En pidä siitä että raamatusta etsitään virheitä joita se on pullollaan enkä pidä siitä että pölvästit potkivat Räsästä joka on älykkö ja kuuluu kirkkoon
Äänestin presidentiksi Huhtasaarta, joka ei kuulu
Ja syy on se, että islamon äärimmäisen tuhoava ja vaarallinen vaikka algebra -sana onkin babylonian arabiaa eli siellä on ollut asiaakin nimeksi- Anonyymi
tehdäänkö ruumiinavaus aina kun kotona kuolee, vai vaikuttaako ikä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tehdäänkö ruumiinavaus aina kun kotona kuolee, vai vaikuttaako ikä
Kyllä. Aina. Ellei ole saattohoidossa kotona ja lääkäri paikalla kuolinhetkellä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa652349En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos331745- 101584
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741555Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly151518Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681387- 1061131
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91084- 201009