Kuka muistaa vielä sen kun 1950-luvun lopulla,

Anonyymi

olikohan 1957 Lieksassa riehui lavantauti eli silloin sanottiin Isolavantai. Lievempi oli Pikkulavantauti, olisiko sama mitä nyt sanotaan hiirilavantauti.

Penskoja alettiin kouluissa rokottaa mutta monen kotiväki sen sairasti. Onneksi oli jo silloin keksitty hyvät lääkkeet, jotta kenenkään ei tarvinnu siihen kuolla.

24

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jumala rankaisi Lieksaa jo silloin ja rankaisee nyt uudestaan synti elämän takia!

• Anonyymi

Lieksan lavantautiepidemia oli itse aiheutettu. Vesitorni valmistui vuonna 1955, mutta vedenpuhdistuslaitos ei vielä silloin, vaan puhdistamaton vesi pumpattiin vesitorniin entisen uimalaitoksen vieressä olleesta pumppaamosta melkein Muhelinpuron suulta. Vaikka ihmisillä oli omia kaivoja, jotkut rohkeat kansalaiset, joilla olivat vesijohdot jo valmiina, käyttivät jokivettä sumeilematta. Turhaa oli ihmetellä, mistä tauti oli kotoisin. Jumala ei osallistunut silloin veden pumppaamiseen, vaan sen suoritti kauppalan oma porukka.

• Anonyymi

• Anonyymi

Lavantautiin sairastuttiin myös maalla, kaukana keskustasta misssä käytettiin omia kaivoja. Ei vesitorinin vesi voinut olla ainoa syypää.

• Anonyymi

Miten lavantauti leviää jos ei juonut vesitornin vettä ?

• Anonyymi

Ei oo pelkoa lieksassa leviämisestä, täällä kun juodaan vain pirkkaa ja köffiä, ei suinkaan mitään vettä...

• Anonyymi

Lavantauti leviää saastuneen käyttöveden ja ravinnon mukana. Onhan maalle voinut kulkeutua kauppalasta hankittua veden saastuttamaa elintarviketta. Tuskin sinne on vettä kuljetettu.

• Anonyymi

Usein elintarvikkeet ovat tekemisissä saastuneen veden kanssa, jolloin bakteeri siirtyy ruokaan ja sairaus leviää laajemmalle alueelle.

• Anonyymi

Liki Oulu ilmoittaja yhteensä kolme kertaa enemmän kuin vienyt joten pysykää ja pienet lapset kotiin hissanmaik hissanmaik hissanmaik

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liki Oulu ilmoittaja yhteensä kolme kertaa enemmän kuin vienyt joten pysykää ja pienet lapset kotiin hissanmaik hissanmaik hissanmaik

Miten Komu jakselee, voiko hissanmaika valaista asiaa?

• Lavantautikin kesti yleensä monta viikkoa.

• Lavantauti leviää muutenkin kuin veden kautta.

• Anonyymi

Yksi koulun oppilas oli laittanut ulostenäytteeseen lehmän lantaa... Ja joutui karanteeniin 😂😅🤪

• Anonyymi

Sitten on vielä ahnus!

• Anonyymi

Asuttiin Loimaalla vuosi oli 55-56 ku sairastettiin lavantautia, isän kans eristykseen jouduttiin, äiti sai olla nuorempien kans kotona, oltiin majoitettuna koululla, meit oli siel paljon aikuisia ja lapsia ja kivaa meil oli, muistaisin että 3 kk oltiin, pois pääsi ku 3 puhdasta näytettä

• Anonyymi

mä sain k-menusta lavantaudin

• Anonyymi

Lavantaudin tunnisti siitä kun tartunnan saanut meni heti Lavatansseihin.

• Anonyymi

Meitä asui 5 henkeä mutta vain yksi sai taudin vaikka ei mitenkään osattu varoa. Kouluissa aloitettiin rokotukset.

• Anonyymi

Ei lavantautia vastaan ole vielä keksitty mitään rokotetta.

• Anonyymi

Lavantauti levisi maitolavojen kautta.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      72
      2467
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      109
      1166
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe