Detroit Laestadian Lutheran Churchin kotisivut eivät toimi ja sen osoitteesta löytyy Detroit Laestadian Congregation. Tietääkö joku tästä nimenmuutoksesta? Onko Pohjois-Amerikassa ollut mitään erimielisyyksiä, jotka selittäisivät asiaa?
Detroit Laestadian Congregation
26
1450
Vastaukset
- Anonyymi
En tiedä onko mitään yhteyttä Minneapoliksen eriseuraan. Siellä osa porukasta lähti muihin lähiseurakuntiin vuosia kestäneiden kiistojen jälkeen. Lähteneet pitävät itseään oikein uskomassa olevina ja jääneitä eriseuraisina. Osittain läheltä touhua seuranneena olen asiasta eri mieltä. Lähteneet ovat kiusanneet vuosikymmeniä oikein uskovia ihmisiä, saaneet aikaan hajaannuksen ja jättäneet valtavan määrän ahdistusta jälkeensä. Omavanhurskaat puhujat johtajina.
- Anonyymi
Voitko avata hiukan, mitä tämä vuosikymmenien kiusaaminen on ollut? Ja mistä on tullut tämä ahdistus?
- Anonyymi
Onko siis tässä kyse jostakin vastikään / viime vuosina tapahtuneesta eriseurasta? Ja onko kyse kuinka monesta ihmisestä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko siis tässä kyse jostakin vastikään / viime vuosina tapahtuneesta eriseurasta? Ja onko kyse kuinka monesta ihmisestä?
syys-lokakuun vaihteessa tapahtunut. N. 50 ihmistä lähtenyt pois kirkosta, Tuota kiusaamista on ollut esim anteeksiannon pidättäminen ihmisiltä, ellei ole ollut varmuutta heidän vilpittömyydestään. Jokainen pystyy kohdalleen kuvittelemaan voisiko vaikka tuollaisesta seurata ahdistumista. Paljon kaikkea muutakin, jota en halua nimettömänä netissä lähteä kirjoittamaan ja samalla paljastamaan yksittäisistä ihmisistä asioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
syys-lokakuun vaihteessa tapahtunut. N. 50 ihmistä lähtenyt pois kirkosta, Tuota kiusaamista on ollut esim anteeksiannon pidättäminen ihmisiltä, ellei ole ollut varmuutta heidän vilpittömyydestään. Jokainen pystyy kohdalleen kuvittelemaan voisiko vaikka tuollaisesta seurata ahdistumista. Paljon kaikkea muutakin, jota en halua nimettömänä netissä lähteä kirjoittamaan ja samalla paljastamaan yksittäisistä ihmisistä asioita.
Siis lähteneet ovat käsittääksesi pidättäneet anteeksiantoa muilta - vai toisinpäin?
- Anonyymi
Onko kyse eriseurasta vai että ennen Minneapolisin kirkossa käyneistä osa kulkisi nyt alueen muissa (sisar)kirkoissa eli kuitenkin samanuskoisten seuroissa kuten joku voisi alkaa kulkea vaikkapa Helsingin ry:llä Vantaan ry:n sijasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko kyse eriseurasta vai että ennen Minneapolisin kirkossa käyneistä osa kulkisi nyt alueen muissa (sisar)kirkoissa eli kuitenkin samanuskoisten seuroissa kuten joku voisi alkaa kulkea vaikkapa Helsingin ry:llä Vantaan ry:n sijasta?
Eriseuraisina pitävät jääneitä. Eivät saaneet kirkkorakennusta myytyä kun suurin osa seurakuntailaisista sitä vastusti. Lähtivät ja sanoivat jäävien olevan eriseurassa. Käyvät itse lähiseutujen muissa kirkoissa ja yrittävät käännyttää niissä olevia ihmisiä omalle kannalleen. Eivät vaan osaa vastata kun jääneet kyselevät miksi he ovat eriseuraisia, ei tule perusteluita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis lähteneet ovat käsittääksesi pidättäneet anteeksiantoa muilta - vai toisinpäin?
juuri noin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eriseuraisina pitävät jääneitä. Eivät saaneet kirkkorakennusta myytyä kun suurin osa seurakuntailaisista sitä vastusti. Lähtivät ja sanoivat jäävien olevan eriseurassa. Käyvät itse lähiseutujen muissa kirkoissa ja yrittävät käännyttää niissä olevia ihmisiä omalle kannalleen. Eivät vaan osaa vastata kun jääneet kyselevät miksi he ovat eriseuraisia, ei tule perusteluita.
Saattaapi jenkkilässä väki naureskella jollekin tuikituntemattomalle lahkolle: )
Käännyttäjät kertoilevat edustavansa AinoaaOikeaaUskoa, jonka juuret ovat jossain Ruotsin Lapissa. Tokihan muistanevat kertoa senkin, että se alkuperäinen lahko, Lars Leevi Lestaadiolaisuus on hajonnut kymmeniin, jopa satoihin alalahkoihin. Ja että he, Detroitin Lestantit ovat AinoitaOikeitaUskovaisia...
Aikamoista pelleilyä niin Suomen kuin USA:nkin lestanteilta : D
Teillehän nauraa koko maailma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaapi jenkkilässä väki naureskella jollekin tuikituntemattomalle lahkolle: )
Käännyttäjät kertoilevat edustavansa AinoaaOikeaaUskoa, jonka juuret ovat jossain Ruotsin Lapissa. Tokihan muistanevat kertoa senkin, että se alkuperäinen lahko, Lars Leevi Lestaadiolaisuus on hajonnut kymmeniin, jopa satoihin alalahkoihin. Ja että he, Detroitin Lestantit ovat AinoitaOikeitaUskovaisia...
Aikamoista pelleilyä niin Suomen kuin USA:nkin lestanteilta : D
Teillehän nauraa koko maailmaOnkohan lestadiolaisuuteen jotenkin sisäänrakennettu systeemi se, että se hajoaa jatkuvasti?
Heille kun on vierasta totella koko Raamattua:
"Siitä teidät tunnetaan minn opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus"!
Tuon perusteella he eivät opetuslapsia! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan lestadiolaisuuteen jotenkin sisäänrakennettu systeemi se, että se hajoaa jatkuvasti?
Heille kun on vierasta totella koko Raamattua:
"Siitä teidät tunnetaan minn opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus"!
Tuon perusteella he eivät opetuslapsia!Olet nyt ymmärtänyt väärin. Tuo sana opetuslapsi on käännösvirhe ja alkuperäisessä kontekstissa se tarkoittaa poikaystävää. Jesselläkin oli 12 poikaystävää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna en usko, että tässä eriseurassa on kyse tuosta, että anteeksiantoa olisi pidätetty. Tietääkseni tässä on kyse hiukan eri asioista. Näissähän on tyypillistä se, että etsitään pahin mahdollinen asia ja mustamaalataan se toinen puoli, jota ei itse kannateta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna en usko, että tässä eriseurassa on kyse tuosta, että anteeksiantoa olisi pidätetty. Tietääkseni tässä on kyse hiukan eri asioista. Näissähän on tyypillistä se, että etsitään pahin mahdollinen asia ja mustamaalataan se toinen puoli, jota ei itse kannateta.
Olen tuo joka sanoi "Rehellisesti sanottuna...". Vedän sanani takaisin, koska luin alkuperäisen viestin väärin. Itseasiassa totean, että enpä ota mitään kantaa, kun en riittävästi tiedä. Mutta sen tiedän, että amerikassa touhu on mennyt aika hurjaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tuo joka sanoi "Rehellisesti sanottuna...". Vedän sanani takaisin, koska luin alkuperäisen viestin väärin. Itseasiassa totean, että enpä ota mitään kantaa, kun en riittävästi tiedä. Mutta sen tiedän, että amerikassa touhu on mennyt aika hurjaksi.
Onko se Ameriikan touhu yhtä hurjaa kuin täällä lestauskon syntysijoilla?
Kytätäänkö ameriikassa muiden uskovaisten televisionkatselua, ehkäisimien käyttöä, meikkaamista, musiikin kuuntelua, korvakorujen käyttöä?
Joko se hoitokokouskäytäntö on levinnyt sinne rapakon toiselle puolelle asti?
- Anonyymi
He söivät joivat ja naivat.
- Anonyymi
Lars Leevi Laestadiolaisuus on hajonnut historiansa aikana vähintään sataan lahkoon.
Ja hajoaminen sen kun vaan jatkuu. Suomessa on kohta enää 3 kpl (ihmistä) Ainoa Oikea Uskovaista.
Mites lessut sitten suun panee?
Kannattaako siinä vaiheessa vielä painaa Päivämiestä ja pitää satoja toimitaloja pystyssä?
Suviseurojen järjestäminen toki yksinkertaistuu. Ison teltan voi pykätä pystyyn minne metsikköön tahansa, ja ruuhkasta ei ole tietoakaan. - Anonyymi
Mä olen toisinaan miettinyt että jos sitä syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut sielä paratiisissä että oisko ihmisten lisääntyminen silloin loputtomasti jatkuvaa?
Se jos syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunut ni oisko se paratiisi joskus kuiteski loppunut niin kuin tämä maailma missä ny elämme? - Anonyymi
Ollaan siis perustettu kaksi uutta eriseuraa USA'ssa vuonna 2020? Ensimmäinen Minneapolisissa ja toinen Detroitissa.
Onko näille eriseuroille keksitty vielä mitään kuvailevia nimiä?
Onko opillisia erimielisyyksiä niillä paikkakunnilla? Mistä opeista on kysymys?- Anonyymi
No näiden nimeksi kävisi vaikkapa Vanhoista Vanhoin Vanhoillislestaadiolaisuus. Samma po engelska, jotta jenkitkin ymmärtää
- Anonyymi
Se kaikista vanhimmista kakkein vanhin ainoa oikeaa vanhinta lajia oleva vanhoillislestalainen kirkko.
ei paha. - Anonyymi
On vaarallista kirjoitella asioista joista ei tiedä. Näistä syntyy sitten vaikka minkälaista "otattelua" ja juoruamista.
Amerikan VL-väen tapauksista turhaa täällä Suomessa asti vatvoa, jotain tietoa on, mutta näille palstoille niitä ei tuoda, koska on jo riittämiin VL-väkeä täällä "kurmuutettu", tietämättä kaikkia tosiasioita.
Amerikan ja Kanadan alueilla seuramatkatkin voi olla satoja kilometrejä ja järjestelyt ovat vähän toisessa mittakaavassa kuin Suomessa.
Siellä ei ole valtion kirkkoa, joten aivan toisenlainen systeemi siellä.
Pysytäänkö kumminkin vielä omalla mantereella, jos on pakko edes pohtia miten kukin uskontosuunta toimii. !?On vanhoillislestadiolaisuuden etu että siitä ei tiedetä kaikkia tosiasioita. Minä tiedän ja minun etu ei ole suojella eksyttäjiä.
- Anonyymi
Suomeen ei tule eriseuroja, mutta paljon ihmisiä on saanut lähtemisen armon.
- Anonyymi
Tässä taitaa olla samasta asiasta, josta tämän viikon Päivämiehessä lyhyesti kirjoitettiin.
- Anonyymi
Pyhä Henki ei selvästikään vaikuta yhteisössä, joka jatkuvasti hajoaa pienempiin keskenään riiteleviin sirpaleisiin.
- Anonyymi
Tismalleen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774854- 133463
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262014Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471956Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6821921- 1181855
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101441