Pyhä Henki ohjaa totuuteen

Anonyymi

Kris­ti­no­pin mu­kaan Ju­ma­lan ja Va­pah­ta­jan Jee­suk­sen Kris­tuk­sen tun­te­mi­nen ja Ju­ma­lan lap­sek­si pää­se­mi­nen on elä­mäm­me kal­lein asia. Vaik­ka us­ko on hen­ki­lö­koh­tai­nen, Kris­tuk­sen seu­raa­jat ko­ke­vat kes­ki­näis­tä yh­teyt­tä. Raa­mat­tu ker­too, kuin­ka al­ku­seu­ra­kun­ta eli kes­ki­näi­ses­sä rak­kau­des­sa. Tä­män sai ai­kaan Pyhä Hen­ki.

Kris­tit­ty­jen tun­to­merk­ki oli myös yk­si­mie­li­syys ope­tuk­ses­sa. Py­sy­mi­nen Kris­tuk­sen opis­sa oli erit­täin olen­nai­nen asia. Jo­han­nes kir­joit­ti, et­tä joka ei pysy Kris­tuk­sen opis­sa, hä­nel­lä ei ole Ju­ma­laa (2. Joh. 1:9). Ope­tuk­sen ja sa­no­man pe­rus­ta on ol­lut ja on edel­leen Ju­ma­lan sa­nas­sa Raa­ma­tus­sa, joka on us­kon ja elä­män ylin oh­je.

Al­ku­seu­ra­kun­nan op­pi pe­rus­tui Jee­suk­sen seu­raa­jil­leen an­ta­maan ope­tuk­seen, ei in­hi­mil­li­seen op­pi­mi­seen. ”Kun To­tuu­den Hen­ki tu­lee, hän joh­taa tei­dät tun­te­maan koko to­tuu­den. Hän ei näet puhu omis­sa ni­mis­sään, vaan pu­huu sen, min­kä kuu­lee, ja il­moit­taa teil­le, mitä on tu­le­va. Hän kir­kas­taa mi­nut, sil­lä sen, min­kä hän teil­le il­moit­taa, hän saa mi­nul­ta.” (Joh. 16:13–14.)

Tämä lu­paus täyt­tyi hel­lun­tai­na. Kris­tuk­sen työ jat­kuu yhä Py­hän Hen­gen työ­nä Ju­ma­lan seu­ra­kun­nas­sa. Ope­tuk­sen pe­rus­ta on il­mais­tu lu­te­ri­lai­ses­sa tun­nus­tuk­ses­sa: ”Me us­kom­me, ope­tam­me ja tun­nus­tam­me, et­tä Van­han ja Uu­den tes­ta­men­tin pro­fee­tal­li­set ja apos­to­li­set kir­joi­tuk­set ovat ai­noa sään­tö ja oh­je, jon­ka mu­kaan kaik­ki opit ja opet­ta­jat on ko­e­tel­ta­va ja ar­vi­oi­ta­va” (Yk­si­mie­li­syy­den oh­je).

Vaik­ka Raa­mat­tu on an­net­tu tien­vii­tak­si us­kon­tiel­le, ku­kaan ei tule au­tu­aak­si lu­ke­mal­la, vaan us­ko­mal­la. Us­ko on lah­ja, jon­ka Ju­ma­la lah­joit­taa ih­mi­sel­le. Sii­tä Lut­her kir­joit­taa kol­man­nen us­kon­kap­pa­leen se­li­tyk­ses­sä: ”Minä us­kon, et­ten minä voi omas­ta jär­jes­tä­ni en­kä voi­mas­ta­ni us­koa Jee­suk­seen Kris­tuk­seen, Her­raa­ni, en­kä tul­la hä­nen ty­kön­sä; vaan Pyhä Hen­ki on kut­su­nut mi­nua evan­ke­liu­min kaut­ta” (Vähä ka­te­kis­mus).

Tä­nä­kin päi­vä­nä Ju­ma­la avaa Py­hän Hen­gen kaut­ta kir­joi­tet­tua sa­naa. Pyhä Hen­ki te­kee sa­nan elä­väk­si: so­vel­taa kau­an sit­ten kir­joi­tet­tua tä­hän ai­kaan ja mei­dän elä­män­ti­lan­tei­siim­me niin, et­tä se oh­jaa va­el­lus­tam­me. Us­ko syn­tyy ja vah­vis­tuu evan­ke­liu­min kuu­le­mi­sen kaut­ta.

Tätä kut­su­vaa sa­no­maa saam­me kuul­la nyt poik­keu­sai­ka­na­kin, kun seu­roi­hin ja ju­ma­lan­pal­ve­luk­siin voi osal­lis­tua ne­tin vä­li­tyk­sel­lä kaik­ki­al­la maa­il­mas­sa. Jee­sus sa­noo vii­ni­puu-ver­tauk­ses­sa: ”Te olet­te jo puh­taat, sil­lä se sana, jon­ka olen teil­le pu­hu­nut, on puh­dis­ta­nut tei­dät” (Joh. 15:3). Elä­vä sana, jota voi ku­va­ta elä­män­nes­teek­si, vah­vis­taa us­kos­sa, toi­vos­sa ja rak­kau­des­sa.

Olli Lohi

15

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kysyn, minkä takia opetuksenne perusta nojaa Lutherin käsityksiin?

• Luther veti Jumalan kirouksen päälleen kiroamalla juutalaiset. Luther oli esinatsi.

• Ei kannata puhua totuudesta lainkaan jumalvalheen yhteydessä.

• Anonyymi

On ihan selvä tosiasia että kristittyjen välillä ei ole mitään Pyhän Hengen luomaa yhteyttä. On vain lukemattomia sotia eri kuppikuntien välillä. Aikoinaan oli termi kristikunta, jota ei enää voi käyttää sotahistorian vuoksi.

• Anonyymi

Kun puhutaan kristityistä niin se on yleisnimitys maailmalla erilaisiin uskonnollisiin järjestöihin ja kirkkoihin kuuluvista henkilöistä.

• 1Kor. 4:20 Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.

Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
      1Kor. 2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,

1Tess. 1:5 että meidän evankeliumimme tuli teidän tykönne, ei ainoastaan sanana, vaan myös voimana ja Pyhässä Hengessä ja suurella varmuudella - niinkuin tiedätte, millaisia me olimme teidän keskuudessanne, teidän tähtenne

• Anonyymi

Otsikko on sinällään oikein että Pyhä Henki ohjaa totuuteen. Hän on totuuden henki.
        Sitä ihmettelen miten totuuteen uskomattomat väittävät omaavansa Pyhän Hengen? Onko se harhaoppisten opettajien kuulijoille uskottelema valhe?
        w.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otsikko on sinällään oikein että Pyhä Henki ohjaa totuuteen. Hän on totuuden henki.
        Sitä ihmettelen miten totuuteen uskomattomat väittävät omaavansa Pyhän Hengen? Onko se harhaoppisten opettajien kuulijoille uskottelema valhe?
        w.

Kristinusko on hajonnut niin moneen lahkoon ja keskenään riitelevään kirkkokuntaan, että muuta selitystä ei ole kuin se, että alkuperäiseen Pyhään henkeen on tullut joku vika.

• Anonyymi

Se on kummallista kuinka nämä nettisaarnaajat tuottavat tuollaisen pätkän perusfraaseja mutta eivät suostu siitä mitään keskustelemaan.

onko se normitapa tuossa laisuudessa että puhuja ei vastaa peuheistaan eikä kuulija niistä kysele vai mistä se tulee tuo tapa.

• Anonyymi

Joku vl-kopioi Päivämiehestä nuo saarnat kun ei uskalla itse kirjoittaa osaamatta vl-liturgiaa kuin nuo papit. Keskustelua Raamatun valossa nuo saarnat eivät kestäisikään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku vl-kopioi Päivämiehestä nuo saarnat kun ei uskalla itse kirjoittaa osaamatta vl-liturgiaa kuin nuo papit. Keskustelua Raamatun valossa nuo saarnat eivät kestäisikään.

Lähimmäisen rakkautta on myös se että palauttaa eksyneen tuntemaan Jeesuksen julistaman totuuden. Jaak. 5:19-20.
        w.

• Anonyymi

Pyhä Henki kehottaa sävyisyyteen eikä turhiin väittelyihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyhä Henki kehottaa sävyisyyteen eikä turhiin väittelyihin.

Kun kaksi ihmistä toteaa yhdessä asian olevan Jeesuksen totuus niin silloin ei tarvitse väitellä.
        w.

• Anonyymi

Luuk.3: 22. ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt"
      Meidänkin on saatava Pyhä Henki, ennen kuin aloitamme Herran palvelemisen.

Luuk.12: 11. Mutta kun he vievät teitä synagoogain ja hallitusten ja esivaltojen eteen, älkää huolehtiko siitä, miten tai mitä vastaisitte puolestanne tahi mitä sanoisitte; 12. sillä Pyhä Henki opettaa teille sillä hetkellä, mitä teidän on sanottava."
      Pyhä Henki puolustaa meitä, kun joudumme uskon vuoksi vainotuksi.

Joh.14: 26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
      Meidän on tutkittava Jumalan Sanaa, sillä Pyhä Henki muistuttaa ja opettaa kaikesta, mitä Jeesus on puhunut.

Joh.16: 8. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: 9. synnin, koska he eivät usko minuun; 10. vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; 11. ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
      Pyhä Henki osoittaa meille mikä on syntiä, mikä vanhurskautta, ja mikä on molempien tuomio, synti vie kadotukseen, mutta vanhurskaus ikuiseen iloon Jumalan luo.

Apt.1: 8. vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka"
      Pyhän Hengen kautta heikkokin saa voimaa.

Apt.9: 31. Niin oli nyt seurakunnalla koko Juudeassa ja Galileassa ja Samariassa rauha; ja se rakentui ja vaelsi Herran pelossa ja lisääntyi Pyhän Hengen virvoittavasta vaikutuksesta.

Apt.16:6 Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta, sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa. 7. Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä
      Kaikkein tärkein; Joh. 16:14 Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.
      Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Jeesusta ihmisille, joka on totuus; Joh. 14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani

r

• Anonyymi

Kyä nä o!

Pyhä hengi ohjaa totuuteen, mutta me vanhoillislestaadiolaiset ohjaamme itsemme ja muut vikaan ja virheeseen, ikuiseen valheeseen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      127
      3565
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2366
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1473
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1438
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe